Vzdělávání v biologii ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Informace pro doktorandy v oboru Vzdělávání v biologii Doktorský studijní program:SPECIALIZACE V PEDAGOGICE Studijní obor: VZDĚLÁVÁNÍ V BIOLOGII Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky Počet povinných zkoušek: 6        Doktorské studium uskutečňuje Pedagogická fakulta UK v Praze ve spolupráci s Pedagogickou JčU v Českých Budějovicích a Přírodovědeckou fakultou JčU v Českých Budějovicích  CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního oboru Cílem studijního oboru „Vzdělávání v biologii“ je příprava vědeckých a koncepčních pracovn s kompetencemi pro výzkum, analýzu a evaluaci kurikulárních obsahů výuky biologie (přírodo typech škol - včetně univerzit připravující učitele, s kompetencemi pro navrhování řešení metodologii vědeckého výzkumu,  kteří budou schopni definovat hlavní trendy vývoje v biolo a jejich poznatky efektivně transformovat do vzdělávacího procesu, a to jak v rovině kurik tak v rovině optimálních vzdělávacích a výchovných metodických přístupů,  a kteří budou za na základních a středních školách v roli vedoucích předmětových komisí a vytvářet aktuální biologického vzdělávání konkrétní školy. Studijní obor má výrazně interdisciplinární badat Jeho interdisciplinarita spočívá v kombinaci tří oblastí poznání (okruhů studijních předmě tří možností nazírání na fenomén analýzy problému vzdělávání v biologii), kterými jsou: (a vědy a metody výzkumu, (b) aktuální stav poznání a přístupů v pedagogice, pedagogické psyc zejména vzdělávání v biologii a antropologii, (c) integrující obory moderní biologie, antr paleobiologie. Je zaměřen i na získání kvalifikované a vědecky zdůvodněné argumentace o ro oborů v individuálním a společenském životě člověka, která bude napomáhat kooperaci biolog společenských věd při řešení biosociálních jevů (tj. nejen na přípravu absolventů studia u vyučování, ale i na popularizaci a diskusi „horkých témat“ dnešní biologie). Studijní obor svém plánu samostatnou vědeckou a další tvůrčí činnost vycházející ze solidního teoretické osvojení zásad metodologie vědecké práce i potřebné aktuální metodiky výzkumu. Doktorský s „Vzdělávání v biologii“ je vymezen jako mezní disciplina biologie v kontextu vzdělávání, h přístupy ke vzdělávání v biologii jako komplexu specifických disciplin v situaci potřeby v vzdělávání širokého spektra občanů na jedné straně, vzdělávání talentů a vzdělávání v rámc přípravy na straně druhé.   INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP) Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán, v němž s konkretizuje studijní povinnosti. Hlavní důraz bude kladen na řízené samostudium a samosta výzkumné aktivity studenta. Individuální studijní plán, který schvaluje oborová rada je tv předměty, studijními povinnostmi, dalšími povinnostmi a doporučenými aktivitami. Musí obsa termíny a časový plán zpracování disertační práce. Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíc studia (nejpozději do 30. 11.). Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS Zprávu individuálního studijního plánu. Povinností doktoranda 2. ročníku je odevzdat vedle zprávy ISP také rozšířenou anotaci projektu disertační práce doc. RNDr. R. Závodské, Ph.D. a doc. Teodoridisovi, Ph.D. POVINNÉ PŘEDMĚTY S VÝSTUPEM ZKOUŠKY 3 PŘEDMĚTY povinně předepsané 3 PŘEDMĚTY z nabídky povinně volitelných, přičemž nejméně 1 z nich je z bloku c (předměty výzkumu, hodnocení a interpretace dat). Povinné předměty: Teorie a metodologie vědy (doc. J. Jošt, CSc. - JčU, PřF) Problémy vzdělávání v biologii (PhDr. Jan Petr, Ph.D.) Cizí jazyk AJ, NJ, FJ, ŠJ (AJ a NJ zajišťuje katedra AJL PedF UK, FJ individuálně na kated Povinně volitelné předměty: a) oborové předměty s užší vazbou na vzdělávání v biologii Aktuální trendy v pedagogice (doc.PaedDr. P. Urbánek, Dr. - TU Liberec, PedF) Psychologie motivace (prof. PhDr. F. Man, CSc. - JčU, PedF) Diskurz z didaktiky biologie (doc. PaedDr. P. Dostál, CSc. - UK, PedF) Aplikace teorie učebnic ve vzdělávání biologii ( doc. PaedDr. R. Závodská, Ph.D. - JčU, Pe Teorie a využití praktických forem výuky (doc. RNDr. K. Holcová, CSc.- UK, PřF) Demonstrace a experiment ve výuce biologie – tvůrčí dílna ( PhDr. J. Petr, Ph.D., doc. RND Ph.D. - JčU, PedF) Projektová výuka ve vzdělávání biologii a RVP (doc. RNDr. R. Závodská, Ph.D. - JčU, PedF) Procesy evaluace a autoevaluace ve vzdělávání přírodním vědám (RNDr. V. Přívratský, CSc. - b) předměty hlubšího zázemí biologických disciplin integračního charakteru: Biologická a sociokulturní antropologie (prof. RNDr. J. Malina, DrSc., - MU, PřF, doc. RND CSc., RNDr. V. Přívratský, CSc. - UK, PedF) Neurobiologie ( RNDr. V. Přívratský, CSc. - UK, PedF) Evoluční biologie (prof. RNDr. J. Zrzavý, CSc. - JU, PřF) Fylogeneze a diverzita organizmů (prof. RNDr. J. Zrzavý, CSc., RNDr. S. Mihulka, Ph.D. - J Přehled historického vývoje organismů (RNDr. M. Košťák, Ph.D. - UK, PřF, RNDr. V. Teodorid PedF) Teoretická biologie (doc. RNDr. A. Markoš, CSc. - UK, PřF) Ekologie (prof. RNDr. J. Lepš, CSc., prof. RNDr. V. Novotný, CSc. - JčU, PřF) Biodiverzita a makroekologie (doc. D. Storch, CSc. - JčU, PřF ) Environmentalistika a ochrana přírody (prof. RNDr. L. Hanel, CSc. - UK, PedF) Základy buněčné biologie (prof. RNDr. J. Lukeš, CSc., doc. RNDr. M. Jindra, CSc. doc. RNDr Ph.D., doc. RNDr. M. Žurovec, CSc. - JčU, PřF) Vývojová biologie (prof. RNDr. F. Sehnal, CSc. - JčU, PřF) Molekulární biologie (doc. RNDr. J. Vlasák, CSc. - JčU, PřF) Imunologie (doc. RNDr. J. Kopecký, CSc.- JčU, PřF) Genetika I/II (doc. RNDr. J. Bříza, CSc Základy genetického inženýrství (doc. RNDr. J. Vlasák, CSc. - JčU, PřF) c) předměty s tématikou metod výzkumu, hodnocení a interpretace dat Výzkumná paradigmata v pedagogickém a psychologickém výzkumu (prof. PaedDr. I. Stuchlíková PedF) Metody kvalitativního a akčního výzkumu (doc. PhDr. A. Hošpesová, Ph.D. - JčU, PedF) Hodnocení kvantitativních dat (RNDr. T. Mrkvička, Ph.D. - JčU, PřF) Hodnocení a modelování experimentálních dat (prof. RNDr. P. Kindlmann, DrSc. - ÚSBE AV ČR) Doporučené volitelné (výběrové) předměty: Podle svého zájmu nebo potřeby tvorby individuálního studijního plánu (v souvislosti s tém a předchozím studijním kurikulem) volí student další výběrové předměty buď znovu ze skupin volitelných (viz výše) nebo z předmětů akreditovaných v rámci jiných doktorských studií na fakultách (tj. PF a PřF JU a PedF UK). Tyto předměty buď vytvářejí hlubší poznatkové nebo pro specializované téma disertace nebo potřebným způsobem doplňují absenci části očekávané pregraduálního studia (vyjma cizích jazyků). Další povinnosti, které musí student plnit v průběhu studia (jsou zahrnuty v ISP) • Konferenční aktivity - minimálně tři účasti prezentace výsledků své práce na disertaci na dvou seminářích organizovaných pro doktora radou, - na 1. semináři pořádaném zpravidla koncem 1. roku bude předneseno přehledové sdělení ( teoretický rozbor problematiky, cíle disertace a metodické přístupy k řešení), - na 2. semináři vlastní originální výsledky - aktivní účast na mezinárodní konferenci • Vědecká práce Zapojení do badatelských aktivit výzkumného týmu na školícím či jiném pracovišti (GAUK, apod.). Podání alespoň jednoho grantového projektu, byť by výsledek nebyl úspěšný • Zahraniční studijní pobyt Doktorandi absolvují zahraniční stáž zaměřenou k tématu disertační práce se základními c (specializované konzultace, práce na na tématu disertace popř. na dílčí publikaci, využi informačních zdrojů a navázání zahraničních vědeckých kontaktů, popř. zapojení do spolup mezinárodním týmu. Zahraniční stáž (kromě ISP) musí být doktorandem zaevidována též v mo stáží“ v aplikaci SIS. • Publikační činnost - minimálně tři studie Dvě studie v odborném periodiku nebo sborníku Jedna publikace v mezinárodním recenzovaném časopise pedagogické orientace nebo v časopi je doktorand jediným autorem nebo hlavním spoluautorem s majoritním podílem autorství (p předložení disertační práce k obhajobě) • Pedagogická praxe v rozsahu dohodnutém se školitelem, popř. se mohou doktorandi aktivně výuky na školícím pracovišti. (Výuková činnost doktorandů v prezenční formě studia může disciplínách, které podporují plnění studijních povinností doktoranda (přispívá k realiz apod.), nebo doplňují a rozšiřují vědecké a pedagogické zaměření doktoranda. Výuka probí školitele, nebo akademického či vědeckého pracovníka, který odborně garantuje obsah před doktorand výukou pověřen v rozsahu maximálně 4 hodiny týdně. Takováto forma výuky je zaz STÁTNÍ DOKTORSKÁ ZKOUŠKA (SDZ) kód v SIS  ODSZ01 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmet id=6f9e7a153b43c429dd9ea71719a5989e&tid=&do=predmet&kod=ODSZ01"] Ke SDZ se student může přihlásit po splnění všech povinností daných ISP a předpisy. SDZ je okruhy-úrovněmi tématiky: první okruh tématiky je z teoretického a metodologického základu okruh má specializační obsah a je vázán na tématiku disertační práce. K SDZ doktorand před seminárních prezentací, konferenčních vystoupení a popř. publikací a stručně charakterizuj pro SDZ cíle, metody a výsledky své práce. Rámcový obsah zkoušky stanovuje oborová rada po školitelem. NABÍDKA PŘEDMĚTŮ Nabídka kurzů a seminářů je zveřejněna a každoročně aktualizována na webových stránkách od vědeckou činnost [ URL "https://tarantula.ruk.cuni.cz/PEDF-332.html"] Vykonání zkoušky/studijní povinnosti potvrdí vyučující do SIS a pro oddělení pro vědeckou vyhotoví Zápis o dílčí zkoušce či Zápis o splnění studijní povinnosti na předepsaném formu vyzvednutí na oddělení pro vědeckou činnost nebo v oddíle formuláře.