obor Pedagogika ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Obor - PEDAGOGIKA Povinné předměty s výstupem zkoušky 1. Předmět z oborové nabídky 2. Předmět z oborové nabídky 3. Předmět z oborové nabídky věd o výchově 4. Cizí jazyk (AJ a NJ je možno studovat v rámci Kabinetu cizích jazyků PedF UK, který zaj příslušné zkoušky) Upřesnění: Oborová nabídka zahrnuje pedagogické disciplíny - Obecná pedagogika, Teorie výchovy, Obecn Dějiny pedagogiky, Srovnávací pedagogika, Primární pedagogika, Předškolní pedagogika, Teor profese, Sociologie vzdělávání, aj.) Předmět z oborové nabídky nebo nabídky věd o výchově volí student podle tématu dizertační z nabídky předmětů širšího vědního základu - psychologické disciplíny, speciální pedagogik výchovy, filozofická a pedagogická antropologie, hermeneutická etika, oborové didaktiky ne předmět z okruhu pedagogických disciplín dle aktuální nabídky kurzů se zkouškou. Studijní povinnosti s výstupem potvrzení o splnění studijní povinnosti 1. Povinnost v prvním roce studia absolvovat předmět Úvodní teoreticko-metodologický kurz 2. V návaznosti na Úvodní teoreticko-metodologický kurz pedagogiky mají doktorandi povinno v letním semestru prvního roku studia jeden metodologický předmět, zaměřený buď na kvalita kvantitativní metodologii. Výstupem pak je rozšířená anotace disertační práce, kterou dokt 31. 7. 2020  doc. RNDr. J. Strakové, Ph.D.  na adresu jana.strakova@pedf.cuni.cz. Nad rámec předepsaných povinností mohou studenti volit další předměty nebo studijní povinn Tyto předměty a studijní povinnosti si studenti rovněž zapisují do ISP. Žádosti o SZD a obhajobu: Žádost o SDZ (POUZE OBOR PEDAGOGIKA) [ URL "PEDF-329-version1- pedf_312_version1_formular_sdz_pedagogika.docx"] Žádost o obhajobu disertační práce (POUZE OBOR PEDAGOGIKA) [ URL "PEDF-329-version1- pedf_312_version1_formular_obhajoba_pedagogika.docx"] SYLABY NABÍZENÝCH PŘEDMĚTŮ Název studijní povinnosti: Úvodní teoreticko-metodologický kurz pedagogiky Garant: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D., kontakt: e-mail: jana.strakova@pedf.cuni.cz, tel. 731191980 vyučující: Jana Straková, Eliška Walterová, Martin Chvál, David Greger, Dominik Dvořák, Ja Místo konání: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Myslíkova 7, Praha 1, M209, 2. patro termíny konání: 12. 10., 2. 11., 23. 11. a 7. 12. 2020, vždy v čase 9:30-12:45 Doktorandi se přihlásí telefonicky nebo elektronicky na sekretariátu ÚVRV (P. Vnuková), te mail petra.vnukova@pedf.cuni.cz Cíle: Cílem kurzu je poskytnout hlubší vhled do vědního oboru pedagogika a jeho kontextů, a profil pedagogiky, interdisciplinární vztahy, vnitřní strukturu oboru, jeho metodologii Cílem je odkrýt metodologické otázky pedagogického výzkumu. Vysvětlit metodologické princi výzkumu a uvést do metodologických postupů při řešení disertační práce. Obsah: • Pedagogika jako vědní obor (profil pedagogiky, výzkumná paradigmata, silné a slabé strán institucionální pedagogický výzkum). Role pedagogiky a pedagogického výzkumu v transform ČR (východiska, klíčové koncepty). Aktuální otázky českého vzdělávání a vzdělávací polit • Metodologie pedagogického výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní metodologie. Empirický v zahraničních a domácích výzkumů edukační reality. Utváření pedagogické terminologie a je vědecké komunikaci, klíčové pojmy. Formy vědecké komunikace, vědecké psaní. Vybrané tech výzkumu. • Výzkumný projekt a prezentace výsledků výzkumu (tvorba projektu a podání grantu, doktors výzkumný projekt, portfolio doktoranda, vědecká konference, vědecké sdělení). Forma a rozsah výuky: studijní povinnost, povinné absolvování pro všechny doktorandy oboru v prvním roce studia, rozsah – jednosemestrální studium, výuka 8 dvouhodinových bloků uspo soustředění v zimním semestru. Způsob ukončení kurzu: Kurz bude uzavřen odevzdáním rozšířené anotace disertační práce. Související studijní povinnnosti: V letním semestru mají doktorandi povinnost absolvovat j metodologický kurz, tedy kurz zaměřený na kvantitativní nebo kvalitativní metodologii. V r odevzdávají abstrakt své práce a odprezentují projekt své disertační práce. K abstraktu i dostanou podrobnou zpětnou gazbu. Na základě zpětné vazby dopracují rozšířenou anotaci. Doporučená literatura: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak: Sag GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. HUSÉN, T.; POSTLETHWAITE, T.N. International Encyclopedia of Education. Pergamon Press, 19 CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. SHAWELSON, R., TOWNE, L. (Eds.) Scientific Research in Education. Washington, D. C.: Natio Press. STRAUSS, A. - CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Albert, 1999. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, VAŠUTOVÁ, J. a kol. Průvodce doktorským studiem oboru pedagogika na PedF UK v Praze. Teore metodologický úvod do tudia. Praha: PedF UK, 2011. WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika. Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: UK PF, 2 Název předmětu: Srovnávací pedagogika kód v SIS: OD0133003 [ URL "https://is.cuni.cz/studi index.php?do=predmet&kod=OD0133003"] Přednášející: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc., kontakt: tel. 221 900 530, e-mail: eliska.walterova@pedf.cuni.cz Místo konání: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK - Myslíkova 7, Praha 1 (2. patro Termíny konání: ZS 2020/21 vždy v úterý 13.10. 2020:  9,00 - 13,00 27.10. 2020:  9,00 - 17,00 10.11. 2020:  9,00 - 17,00 24.11.2020:  9,00 - 13,00 15.12.2020:  9,00 - 17,00 Počítá se vždy s 0,5 hod. přestávka na oběd. Doktorandi se přihlásí vyplněním formuláře Přihláška-kurz srovnávací pedagogika [ URL "PED version1-rihlaska_srovnavaci_pedagogik.doc"] , který zašlou do 15. 9.2020 elektronicky na petra.vnukova@pedf.cuni.cz s označením DS - Srovnávací pedagogika Forma a rozsah výuky: Kurz probíhá jako bloková výuka v pěti soustředěních formou přednáše diskusí a prezentací účastníků včetně závěrečného kolokvia, na němž doktorandi obhajují se Součástí kurzu jsou skupinové a individuální konzultzace. Způsob ukončení: Kurz je ukončen zkouškou a diskusí k tématu seminární práce. Cíle: Prohloubit teoretické a metodologické základy srovnávací pedagogiky, orientovat v hi současném kontextu, v procesech, strategiích a trendech rozvoje vzdělávání ve světě a zejm Uvést do studia vzdělávacích systémů různých typů a zdokonalit dovednosti práce s mezináro kriticky reflektovat a analyzovat vzdělávací systém ČR v komparativní perspektivě. Obsah: • Výzkumné pole, struktura a funkce srovnávací pedagogiky. Typy a metody srovnávacích výzk • Vývoj srovnávací pedagogiky a mezinárodních výzkumů, srovnávací pedagogika ve světových • Globalizace jako kontext pro rozvoj srovnávací pedagogiky, globální problémy a důsledky vzdělávání. • Globální aktéři (UNESCO, OECD, SB, EU) a mezinárodní asociace (WCCES, CESE), jejich přín vzdělávací politiku. • Kulturní a typologické odlišnosti vzdělávacích systémů, nástroje srovnávání (ISCED 2011, kvality). • Vzdělávání v Evropě, evropské hodnotové paradigma, integrační proces jako kontext vzdělá • Kulturní identita, jazyky a jazyková politika, vzdělávání menšin, výuka jazyků v Evropě, • Vzdělávací politika EU, priority a principy, utváření společného evropského prostoru vzd • Trendy a vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání. • Česká srovnávací pedagogika, vývoj, proměny a současné výzvy, intervenující funkce  a úč mezinárodních projektech. Doporučená literatura: Bray, M., Adamson, B.& Mason, M. (Eds.) (2007) Comparative Education Research. Approaches (2007). Hong Kong: Springer Key Data on Education (2012, 2013) Brussels, EACEA Eurydice. Hörner, W., Döbert, H, kopp, B., von.& Mitter, W. (2007) The Education Systems of Europe. Springer. Průcha, J.(2012) Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů 2. aktu vydaní. Praha: Portál. Walterová, E. (2006) Srovnávací pedagogika. Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: P Účastníci kurzu obdrží rozšířený a aktualizovaný seznam doporučené literatury a informační webových portálů, v průběhu kurzu. Název předmětu: Kvantitativní metody výzkumu ve vzdělávání kód v SIS: OD0133006 [ URL "htt studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0133006"] Přednášející: PhDr. David Greger, Ph.D., kontakt: tel. 221 900 528, e-mail david.greger@pe Místo konání: ÚVRV, Myslíkova ul. 7 - 2. patro, M209 Termín konání: 3.2., 17.2., 9.3., 30.3., 11.5., 15.6. vždy v pondělí od 9 do 12:15 hod. Forma a rozsah výuky: 6 setkání + distanční studium a plnění úkolů v e-learningovém prostř Cíl předmětu: V rámci kurzu se studenti seznámí se základy kvantitativního výzkumu pedagog Kurz naváže na základní seznámení s kvantitativním výzkumem v rámci ÚTMK a zaměří se hloub a konstrukci nejčastěji využívaného výzkumného nástroje – dotazníku. Studenti se seznámí s chybami při tvorbě, analýze a interpretaci dat z dotazníků na konkrétních příkladech pedag Další kvantitativní metody (např. pozorování, experiment, didaktické testy, sémantický dif budou probrány s případnými zájemci o jejich užití individuální formou. Studenti se také s dostupnými placenými databázemi plných textů článků ze zahraničních časopisů (EBSCO, Proqu Willey InterScience e-journals, Science Direct, Sage fulltexts, ERIC) a možnostmi jejich v formulaci výzkumného problému a konstrukci dotazníku. Kurz si klade za cíl uvést doktorand stránky přípravy, realizace a vyhodnocení kvantitativního výzkumu. Součástí praktických uk základní představení statistického zpracování výzkumných dat (s ukázkou zpracování pomocí softwaru SPSS), včetně vícerozměrných metod, nicméně uvedení do statistiky není cílem ani kurzu (nabídka je pokryta kurzem dr. Chvála – Statistika v pedagogickém výzkumu). Studenti vlastní výzkumný nástroj a provedou jeho pilotáž. Při prezenčních setkáních i v e-learning povedou účastníci průběžný diskurs o svých badatelských zkušenostech, který bude završen z konferencí. Témata: • Logika, výhody a omezení kvantitativního výzkumu (ve srovnání s kvalitativním výzkumem), výzkumného problému a hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé proměnné, typy proměnný • Reprezentativita (pojmy vzorek, populace, aj.), typy pravděpodobnostních a nepravděpodob výběrů, chyba výběru a návratnost – konkrétní příklady a ukázky tvorby výběru (vzorku). • Příprava dotazníku (role teorie, rešerše výzkumů, využití standardizovaných škál, dotazn a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně for otázek. • Uvažování za horizont jednotlivých otázek - tvorba sumačních indexů (škál, summated rati reliabilita a validita sumačních indexů • Možnosti pilotáže a její vyhodnocení, úprava dotazníku a volba způsobu sběru dat, přípra souboru, čištění dat, analýza a interpretace dat. Doporučená literatura: 1. Obecně-metodologická literatura se zaměřením na kvantitativní výzkum: Zahraniční: Babbie, E. The Practice of Social Research. 12th edition. Bellmont, CA: Wadsworth Publishi Creswell, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitative a Research.2nd edition. New Persey: Pearson, 2005 Krathwohl, D.R. Methods of Educational and Social Science Research. An Integrated Approach Long Grove, IL: Waveland, 2004. Muijs, D. Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage, 2004. Česko-slovenská: Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2000. Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Protál, 2000. Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Hendl, Jan Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: P Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování. Pedagogický a psychologický výzkum. Praha : Acad Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. Švec, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Kvantitatívno-scientické a kvalitativní-humani Bratislava: IRIS, 1998. 2. Doporučená literatura k dotazníkovým šetřením: Converse, J.M.; Presser, S. Survey Questions: Handcrafting the Standardized Questionnaire. CA: Sage, 1986. DeVellis, R.F. Scale Development: Theory and Applications. 2nd Ed. Thousand Oaks, CA: Sage Groves, R.M.; Fowler, F.J.; Couper, M.P.; Lepkowski, J.M.; Singer, E.; Tourangeau, R. Surv 2nd Edition. New Jersey: John Wiley & Sons, 2009. Saris, W.E. & Gallhofer, I.N. Design, Evaluation, and Analysis of Questionnaires for Surve Jersey: John Wiley & Sons, 2007. Spector, P.E. Summated Rating Scale Construction: An Introduction. Newbury Park, CA: Sage, Tourangeau, R.; Rips, L.J.; Rasinski, K. The Psychology of Survey Response. New York: Camb Press, 2000. Název předmětu: Sociologie vzdělávání kód v SIS: OD0133010 [ URL "https://is.cuni.cz/studi index.php?do=predmet&kod=OD0133010"] Přednášející: PhDr. David Greger, Ph.D., kontakt tel. 221 900 528, e-mail david.greger@ped doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D., kontakt tel. 221 900 526, e-mail jana.strakova@pedf.cuni. Termín: předmět bude otevírán každý druhý rok - letní semestr 2019/20: 18. 2., 17. 3. 2020  od 9, 30 do 12, 30 hod. 7. 4., 19. 5. 2020 od 13.00 - 26.00 hod. 15. 9. 2020 od 9, 30 do 12, 30 hod. Místo konání: Myslíkova 7, učebna M 209 Cíle: V rámci kurz se studenti seznámí se základními teoriemi sociologie vzdělávání a také nejdůležitějšími domácími i zahraničními výzkumy. Důraz bude kladen na pochopení vztahu me a společností, a to v obou směrech: jak společnost ovlivňuje podobu školního vzdělávání i přispívá k rozvoji společnosti a uplatnění jednotlivce. Zaměříme se zvláště na rovnost šan mechanismy utváření vzdělanostních nerovností i možností intervencí na podporu znevýhodněn Obsah: • Vzdělá(vá)ní a společnost - Úloha vzdělání pro jednotlivce a pro společnost, politické, sociální funkce vzdělávacích systémů, historie a současnost, aktuální témata: konkurence společenská soudržnost, příprava na trh páce vs. výchova k občanství, globalizace, indiv • Teoretické přístupy v sociologii vzdělávání - Funkcionalismus, Konfliktualismus, Interak soudobé teorie a systémový přístup v sociologii vzdělávání, škola jako instituce a organ (neoinsticionalismus). • Škola jako organizace a instituce - Sociologie kurikula a skryté kurikulum, kurikulum mi budoucnosti, kdo utváří kurikulum a oficiální vědění; vztah moci a kurikula, organizace (vnější diferenciace - tracking), interakce učitel – žák, vrstevnické skupiny. • Sociální stratifikace a vzdělanostní nerovnosti - Sociální nerovnosti a vzdělání, vzděla teorie sociální a kulturní reprodukce (P. Bourdieu, B. Bernstein), racionální jednání, k příležitostí ve vzdělávání a teorie spravedlivosti. Přehled základních zahraničních a do vzdělanostních nerovností. Rasa, etnicita a gender ve vzdělávání. Statistické ukazatele vzdělanostní nerovnosti. • Vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků - Spravedlivé vzdělávací systémy, pozitivní disk afirmativní akce – její obhajoba a kritika, jak vypadají opatření na podporu vzdělávání znevýhodněných žáků u nás a v zahraničí, vzdělávání Romů a cizinců u nás. Zakončení: Kurz bude zakončen zkouškou. Zkouška bude založena na rozpravě nad předloženou prací k vybranému tématu (téma bude konzultováno a schváleno po dohodě s vyučujícími). Při do kurzu: telefonicky nebo elektronicky na sekretariátu ÚVRV (P. Vnuková), tel. 221900530, petra.vnukova@pedf.cuni.cz Název předmětu: Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu kód v SIS: OD0133007 [ URL "htt studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0133007"] Přednášející: PhDr. Karel Starý, Ph.D., kontakt: tel. 221 900 535, e-mail: karel.stary@ped Místo konání: UK PedF ÚVRV, Myslíkova ul. 7 - 2. patro, M209 Termín konání: 17.2., 9.3., 30.3., 20. 4. ,11.5., 15.6. vždy v pondělí od 13 do 16.15 hod. Cíle: Studenti budou v návaznosti na Úvodní teoreticko-metodologický kurz seznámeni se zák teoretickými a metodologickými východisky kvalitativního výzkumu. Kurz bude specificky zam případové studie a v jejím rámci budou vysvětleny hlavní metody shromažďování dat – pozoro včetně způsobů pořizování záznamů. V průběhu distanční části kurzu budou účastníci provádě dat. Součástí kurzu bude zpracování dat a jejich analýza. Studenti budou seznámeni s postu v softwarovém prostředí pro kvalitativní analýzu (MAXQDA). Témata: • Charakteristika slabých a silných stránek kvalitativního přístupu ve srovnání s kvantita možnosti smíšeného výzkumu; proces plánování kvalitativního výzkumu (cíle, konceptuální rámec, formulace výzkumných otázek). • Zajištění kvality výzkumu (pravdivost a platnost, přenositelnost, hodnověrnost, spolehli validizace); etické otázky a jejich řešení (zajištění bezpečí účastníků výzkumu, důvěrno souhlas) • Specifika různých strategií kvalitativního výzkumu (zakotvená teorie, případová studie, a biografický přístup); vícečetná případová studie školy jako konkrétní příklad aplikace strategií kvalitativního výzkumu. • Metody sběru dat (terénní poznámky; zúčastněné a nezúčastněné pozorování; hloubkový rozh skupiny; technická stránka shromažďování dat) • Analýza kvalitativních dat (transkripce, různé přístupy ke kódování, využití softwarovýc kategorizace a interpretace výsledků); psaní výzkumné zprávy (průběžné záznamy, tvorba d výroků účastníků, příprava zprávy pro publikování). Forma a rozsah výuky: Výuka probíhá v daných termínech formou prezenční blokové výuky a di e-learningovém prostředí Moodle. Při prezenčních setkáních i v e-learningovém prostředí po průběžný diskurs o svých badatelských zkušenostech. Způsob zakončení: Prezentace a „obhajoba“ vlastního kvalitativního šetření na závěrečném s Základní literatura: Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006. Švaříček, R., Šeďová a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 20 Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakot Boskovice : Albert, 1999. Další doporučené zdroje: Bassey, M. Case study Research in Educational Settings. Maidenhead : Open University Press Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak : Sa Flick, U. Managing Quality in Qualitative Research. Thousand Oak : Sage, 2007. Huberman, A. M., Miles, M. B. Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. Thousand Maxwell, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks,: Sage, Morgan, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 20 Schostak, J. Interviewing and Representation in Qualitative Research. Maidenhead : Open Un 2006. Stake, R. E. The Art of Case Study Research. Thousand Oak : Sage, 1995. Yin, R. K. Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks : Sage, 1994. http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs http://www.qualitativeresearch.uga.edu/QualPage/ http://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/IJQM/index http://www.esds.ac.uk/qualidata/about/introduction.asp Název předmětu: Statistika v pedagogickém výzkumu kód v SIS: OD0133005 [ URL "https://is.c predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0133005"] Přednášející: PhDr. Martin Chvál, Ph.D., kontakt: tel. 221 900 533, e-mail martin.chval@pe Místo konání: M. Rettigové 4, 1. patro - M 108 Termín konání: zimní semestr 2020/21 (počínaje 2018/19 - otevírán každý druhý rok) Cíle: Účastníci kurzu si osvojí dovednosti počítat a graficky prezentovat základní popisné dat. Porozumí teorii testování hypotéz a náročnějším postupům analýzy dat na úroveň dovedn se statistikem a správné interpretace statistické prezentace výsledků. Obsah: • Typy dat, proměnné spojité a diskrétní, tvorba databáze, vstup do popisné statistiky (ta • Tvorba základních grafů v Excelu, míry polohy, míry rozptýlení, osvojení popisné statist v Excelu, řešení problémů čištění dat, tvorba kategorií, nahrazování hodnot intervaly a ("přemostění" mezi metodologií a statistikou) • Normální rozdělení, lineární a plošná normalizace, tvorba norem a možnosti jejich rezent • t-rozdělení a intervalové odhady pro střední hodnotu, úvod to teorie testování hypotéz, druhu, velikost účinku, t-testy • F-test, korelační koeficient, test pomocí korelačního koeficientu, chí-kvadrát rozdělení test • Úvod do regresní analýzy, lineární regrese, vstup do práce v SPSS • Tvorba dotazníků a testů, tvorba škál, obtížnost a citlivost položek • Teorie validity a reliability, koeficienty reliability, Cronbachovo alfa Forma a rozsah výuky: Výuka probíhá v učebně s notebooky. Možný je i vlastní notebook. Výu přednášky s diskusí a prací na notebooku. První 2/3 kurzu jsou výpočty realizovány v Excel jsou studenti(ky) seznámeni(y) se statistickým SW SPSS. Pro větší přínos z přednášek je vh domácí příprava při osvojování výpočtů v SW. Zpravidla se uskuteční 10 setkání za semestr Způsob ukončení: Zkouška má dvě části. V první části student(ka) prokáže dovednost samosta statistických výpočtů a tvorby grafů v SW Excel, příp. SPSS. Ve druhé části prokáže porozu textům, ve kterých jsou výsledky prezentovány pomocí statistického testování hypotéz. Student(ka) smí u zkoušky používat své poznámky (i elektronické) učebnice i informace na i zkoušky nesmí s nikým komunikovat kromě zkoušejícího. Čas na řešení úkolů zadaných u zkouš 2,5 hodiny. Doporučená literatura (3-5 klíčových titulů): Škaloudová, A. (1998). Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: Pedagogi Univerzity Karlovy. Hendl, J. (2004, 2009, 2012). Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaa Praha : Portál Urbánek, T.; Denglerová, D.; Širůček, J. (2011). Psychometrika: Měření v psychologii. Prah Název předmětu: Pokročilé statistické metody v pedagogickém výzkumu kód v SIS: OD0133011 [ is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0133011"] Přednášející: PhDr. Martin Chvál, Ph.D., kontakt: tel. 221 900 533, e-mail: martin.chval@p Místo konání: M. Rettigové 4, 3. patro - R319 Termín konání: letní semestr 2019/20 Účastníci kurzu si osvojí práci ve statistickém SW SPSS, budou umět aplikovat některé pokr metody a obhájit jejich použití. Obsah: Seznámení s prací v SPSS, vkládání dat a jejich editace, statistické testy v SPSS, analýza, knastrová analýza, vícerozměrná regrese. Forma a rozsah výuky: Kurz bude probíhat v učebně s notebooky. Výpočty budou realizovány v SPSS. Některá setkání realizována formou přednášky s diskusí a s ukázkami práce v SW, některá setkání budou voln si budou sami počítat a využívat příležitosti individuálních konzultací s vyučujícím nad j Vhodná pro tato setkání bude i práce s vlastními daty studentů Zpravidla se uskuteční 8 setkání za semestr po 3 hodinách. Na začátku semestru budou účast ve kterých termínech bude realizován výklad statistických metod a ve kterých bude vytvořen pro vlastní výpočty. Způsob ukončení: prezentace vlastních výpočtů s obhajobou Doporučená literatura (3-5 klíčových titulů): Hendl, J. (2004, 2009, 2012). Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaa Praha : Portál Blahuš, P. (1985) Faktorová analýza a její zobecnění. Praha: SNTL. McDonald, R. P. (1991) Faktorová analýza a příbuzné metody v psychologii. Praha: Academia. Osecká, L. (2001). Typologie v psychologii: Aplikace metod shlukové analýzy v psychologick Praha. Academia. Název předmětu: Psaní odborných textů kód v SIS: OD0133012 [ URL "https://is.cuni.cz/studi index.php?do=predmet&kod=OD0133012"] Přednášející: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D., kontakt: tel. 221 900 533, e-mail: dominik.dvor Místo konání: ÚVRV, Myslíkova 7, M 209 Termín konání: zimní semestr každý rok, předmět je určen pro studenty 2. ročníku doktorské 14. října 2019, 4. listopadu 2019, 9. prosince 2019, 20. ledna 2020, 10. února 2020 vždy o Doktorandi se přihlásí elektronicky na adresu uvrv@pedf.cuni.cz s uvedením předmětu "DS - textů - dr. Dvořák" Cíl předmětu: V kurzu získají studenti praktickou zkušenost s čtením, hodnocením, psaním, korigováním akademických textů. Kurz naváže na informace o metodologii výzkumné práce a zá o akademickém psaní poskytnuté v rámci ÚTMK a bude se více věnovat praktickým aktivitám na Posluchači v kurzu budou psát, posuzovat a editovat segmenty textů vztažených k tématům sv prací, popř. vytvářet kratší ucelené texty vhodné k publikování v různých typech médií. Témata: Vědecká publikace a její místo ve vědecké práci. Proces psaní a proces publikování. Kvalif publikace v periodiku, neperiodické publikace. Specifika publikování v češtině, angličtině Základní typy odborných publikací – studie (přehledová studie a přehledové partie v jiných teoretický článek, kvantitativní a kvalitativní empirická studie, jiné typy studií). Výzku monografie. Učební texty. Drobnější žánry v akademickém psaní. Popularizační psaní. Návrh typů textů dle zaměření autora. Kdo chce psát, musí číst. Práce s prameny, kritická syntéza zdrojů. Jak se vyhnout plagiát textu syntetizujícího několik pramenů. Části vědeckého článku a zásady pro jejich výstavbu na různých úrovních. Formální úprava odborného textu (pravidla APA a jejich alternativy). Úprava tabulek, grafi Posuzování odborného textu (recenze, oponentské posudky). Vzájemné připomínkování verze te editování textu, korektury. Způsob ukončování:Je vyžadována aktivní účast na setkáních, průběžné předkládání zpracovan Absolvent provede rozbor předloženého cizího textu a napíše krátký text na téma zadané ved Doporučená literatura: Bailey, S. (2011). Academic Writing. A Handbook for International Students. London: Routle Čechová, M., Krčmová, M., & Minářová, E. (2008). Současná stylistika. Praha: NLN. Čmejrková, S., Daneš, F., Světlá, J. (1999). Jak napsat odborný text. Voznice: Leda. Eco, U. (1997).Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia. Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. P Johnson, W. B., Mullen, C. A. (2007). Write to the Top! How to become a prolific academic. Palgrave Macmillan. Pravidla českého pravopisu (různá vydání). Nepodceňovat – důležitý pomocník každého autora The Publication Manual of the American Psychological Association, 6th Ed. Szuchman, L. T. (2011). Writing with style: APA style made easy. Belmont: Wadsworth, Cenga Pedagogická orientace 4/13. Monotematické číslo časopisu. Název předmětu: Vybraná témata z psychometrie kód v SIS: NMST570 [ URL "https://is.cuni.cz predmety/index.php?id=7d71495717eefda76d9931c4bfb2f08a&tid=&do=predmet&kod=NMST570"] viz http://www.cs.cas.cz/martinkova/NMST570.html [ URL "https://www.cs.cas.cz/martinkova/N Přednášející: RNDr. Patrícia Martinková, Ph.D. Pracoviště: ÚVRV PedF UK, Myslíkova 7 Praha 1 - kontakt: patricia.martinkova@pedf.cuni.cz Místo konání: MFF UK, Sokolovská 83, Praha 2 - K4 Termíny konání: Úterý,  začátek 1.10. od 15,40-17,10 hod. Doktorandi se přihlásí přímo přednášející na email: patricia.martinkova@pedf.cuni.cz Forma a rozsah výuky: Cílem semináře je představit vybraná témata z psychometrie a statist používané v analýze znalostních a psychologických testů. Metody budou demonstrovány na reá např. z maturity, přijímacích a jiných testů. Využijeme volně šiřitelné statistické prostř bude také další software (IRTPRO, flexMIRT aj.). Vhodné pro magisterské studenty a doktora se znalostí základů statistiky. Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast. V případě absence je podmínkou dodatečné o zadaných v příslušné hodině. V případě vyššího počtu absencí než 2 lze individuálně domluv seminární práce či prezentace referátu. Obsah: Seminář pokryje vybraná témata psychometrie, jako např. tradiční analýzu položek, ověřován a validity testu, využití modelů logistické a nelineární regrese, smíšené modely tzv. teor na položku, metody detekce odlišného fungování položek pro skupiny, principy počítačového testování aj. Metody budou demonstrovány na reálných datech např. z maturity, přijímacích Využijeme volně šiřitelné statistické prostředí R, představen bude také další software (IR aj.). Literatura: Rao, C. R. & Sinharay S. (2006). Handbook of Statistics. Volume 26: Psychometrics. Amsterd Elsevier. van der Linden, W. J. (2016). Handbook of item response theory: Models, statistical tools, (Vols.1-3). Boca Raton, FL: Chapman & Hall/CRC. Název předmětu: Správa a řízení školství kód v SIS: OD0115004 [ URL "https://is.cuni.cz/st index.php?do=predmet&kod=OD0115004"] Přednášející: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., kontakt: tel.466036447, e-mail karel.rydl@upce Místo konání: Univerzita Pardubice, Karlova univerzita Praha (dle dohody) Termín konání: dle dohody 3-5 setkání v semestru Cíle: Cílem kurzu je získání přehledu ve vybraných problémech organizace správy a řízení š součásti společenského systému. Studenti se seznámí s vývojem jevu, jeho současnou podobu, silnými stránkami a v komparaci domácího a zahraničního vývoje sledovaných jevů posílí vla problematiky předmětu. Obsah: • Vývoj organizace právy a řízení školství v ČR a ve světě. • Metodologické přístupy k pojetí organizace správy a řízení školství (vnější vnitřní vliv • Provázanost s dalšími oblastmi společenských aktivit. • Systém budování řídících, správních a kontrolních institucí. • Personální politika, kvalifikovanost, profesionalizace. • Systémy financování. • Pojetí hodnocení kvality systému, tvorba kritérií a výběr ukazatelů. • Perspektivy organizace řízení a správy školství u nás i ve světě. Forma a rozsah výuky: 1 semestr, 15 hodin Způsob ukončení: instruktáž, diskuse, písemná práce, certifikace kolokviem Doporučená literatura: Janák, J. a kol.: Dějiny správy v českých zemích. Praha, LN 2005. ISBN 978-80-7106-709-1 Kalinová, L.: Společenské proměny v čase socialistického experimentu. Praha, Academia 2007 978-80-200-1536-5 Prášilová, M.: Řízení základní školy v letech 1990-2007. UP Olomouc 2008. ISBN 978-80-244- Rýdl, K.: K vývoji správy a řízení školství v českých zemích I. (1774-1989). Univerzita Pa ISBN 978-80-7395-322-5 Aktuální legislativa, mezinárodní dokumenty OECD a UNESCO Název předmětu: Obecná pedagogika kód v SIS: OD0114004 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/p index.php?do=predmet&kod=ODO114004"] Přednášející: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D., kontakt tel.: 221 900 188, e-mail: stanislav.bendl@pedf.cuni.cz Místo konání: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, M.D.Rettigové 4, Praha 1, 1 Termín konání: ZS 2019/20 Přihlášení do kurzu: Podle počtu přihlášených doktorandů bude zvolena organizační forma ku termíny setkání. Přihlášky na zimní semestr přijímá vyučující e-mailem do konce listopadu. Cíle: Primárním cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámit je se z terminologií a strukturou pedagogiky. Studenti by měli vnímat obecnou pedagogiku jako neza vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výcho Sekundárním cílem je rozkrývat složitosti výchovy v kontextu dnešní společnosti a poukázat transdisciplinárního a systémového pohledu na fenomén výchovy. Terciárním cílem je hledat možnosti, jak se mohou vychovatelé a vychovávaní úspěšně vyrovnávat s nároky, které na ně klade současná škola a společnost. Obsah: Předmět seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedago terminologie. Seznamuje studenty s problematikou výchovy ve filozofickém, historickém, bio antropologickém, sociologickém, psychologickém a pedagogickém kontextu. Analyzuje pojem vý jej do vztahu s obsahově blízkými pojmy. Pozornost je věnována nejen základním pedagogický pedagogické terminologii a jejím proměnám, ale také společenské determinaci výchovy, fakto lidského jedince, teorii učitelské profese, problematice mravního vývoje a mravní výchovy, vychovatele a vychovávaného, vztahu výchovy a sebevýchovy, výchově jako specifickému přípa Důraz je kladen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy. I prvkem, který se snaží propojit výše uvedená témata, je pojem autority. Na autoritu je nah antropologickou konstantu, která hraje klíčovou úlohu ve vývoji člověka, v jeho výchově a jejíž podoba a pojetí „definuje“ modely výchovy a výchovné styly. Forma a rozsah výuky: přednáška a seminář; 26 hodin (bloková výuka: 4-5 setkání) Způsob ukončení: zpracování zadaných úkolů (seminární práce) a zkouška Doporučená literatura: BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava : Amosium servis, 80-85498-18-9. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80- 7178-463-X. HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7. HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Pr Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290- 054-4. KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha : SLON, 00 978-80-86429-78-6. MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha : SPN, 1988. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha : PedF UK v Praze, 1996. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995. ISBN 80-85498-27-8. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Třetí přepracované a aktualizované vydání. Praha : Portál, 80-7367-047-X. SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-627-6. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4. VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na sou Praha : ISV, 2005. ISBN 80- 86642-43-7. VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vy Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přepracované vydání. 2007. ISBN 978-80-7290-325-2. WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. Název předmětu: Teorie výchovy kód v SIS: OD0114009 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/pred id=e12175986f2b7645c0c1b84ab1a3a3f8&tid=&do=predmet&kod=ODO114009"] Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D., kontakt: tel. 221 900 107, e-mail: prokopjura@volny Místo konání: katedra pedagogiky PedF UK, M. Rettigové 4 - Praha 1 Termín konání: ZS, LS 2019/20 Cíl předměti: Cílem předmětu je otevřít se pluralismu v oblasti edukace. Teorie výchovy by doktorandovi oboru pedagogika posloužit jako mapa, která mu může ukázat cestu ve spletitos teorií, směrů a proudů. Anotace: Teorie výchovy je jednou ze základních pedagogických disciplín, která se zabývá s a uspořádáním věd o výchově, jejich cíli, metodami, formami, prostředky a podmínkami. Před výchovy jsou především různé teorie, směry a výchovné ideologie, poskytující řadu teoretic způsobů myšlení o výchovném procesu. Doporučená literatura: Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. Brezinka, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. Gutek, G., L. Philosophical and Ideological Perspectives on Education. Needham Heights: Pe 1997. Kwieciński, Z., Śliwerski, B. Pedagogika. Warszawa: PWN, 2004. Prokop, J. Pedagogika a ideologie. In: Prokop, J., Rybičková, M. (Ed.) Proměny pedagogiky. 2005, s. 155-161. Prokop, J. Škola a společnost v kritických teoriích 20. století. Praha: Karolinum, 2005. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Singule, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966. Zelina, M. Teórie výchovy. Hĺadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004. Název předmětu: Teorie učitelské profese kód v SIS: OD0115007 [ URL "https://is.cuni.cz/st index.php?do=predmet&kod=OD0115007"] Garant: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc., kontakt: tel. 221900530, e-mail eliska.waltero Garant: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D., vyučující: Anna Tomková, Tereza Krčmářová, prof. V Spilková, CSc., doc. Petr Urbánek, CSc. Termíny konání: Letní semstr 2020/2021, dále každý druhý rok Místo konání: UK PedF, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání, Praha 1, Myslíkova 7; Učebna a upřesněny podle počtu přihlášených doktorandů. Přihlášky [ URL "PEDF-329-version1-prihlaska_teorie_ucitelske_profese_prihlaska_2018_191_1 PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D., tel. 221 900 192 (do 15. 11. 2020) (kontaktní osoba) email: tereza.krcmarova@pedf.cuni.cz Cíle: Cílem předmětu je orientovat doktorandy v aktuální problematice učitelské profese u zahraničí, v rovině teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi se z potencialitám profesního rozvoje. Obsah předmětu je dělen do následujících bloků: • Profesionalizace učitelské profese a učitelského vzdělávání. Přístupy ke kvalitě učitele standardu Blok je zaměřen na dvě oblasti: (a) Koncept profesionalizace učitelství a učitelského vz přístupy české vzdělávací politiky k tomuto fenoménu v kontextu mezinárodních trendů. (b kvalita učitele, profesní standard, karierní systém. Reflexe klíčových trendů a přístupů perspektivě a analýza domácího vývoje v této oblasti v posledních 20 letech. (V. Spilkov • Učitelská profese v globální dimenzi a podpora učitelů jako součást globálních cílů udrž Vychází z analýzy globálních programů pro 21. století a srovnávacích výzkumů kvality uči OECD). Soustřeďuje se na učitele jako aktéry trvale udržitelného rozvoje (globální cíl 4 kompetence učitelů, formy podpory učitelů s oporou o indikátory kvality učitelské profes TALIS 2018). Indikuje kontinuitu přípravného vzdělávání a celoživotního učení jako klíčo profesního rozvoje a kvality učitelů. Zabývá se profilacemi učitelů, jejich přesvědčením profesní zdatností, možnostmi a limity participace a kooperativního učení ve školách a j činnostmi ve specifických vzdělávacích prostředích. (E. Walterová) • Učitelská profese, a její proměny v realitě současné školy. Učitelské sbory základních š Téma definuje a kriticky konfrontuje podstatu učitelské profese; analyzuje učitelství v a aktuálním kontextu. S oporou o výzkumné nálezy jsou hodnoceny rozličné fenomény v učit práci (společenská prestiž, profesně morální dilemata, profesní vyhoření). Identifikován společenských požadavků a nároků na učitelství a diskutován je deprofesionalizační tlak. jsou podmínky práce učitelů v souvislosti s výraznými změnami požadavků na profesi. Iden současné klíčové problémy učitelství, možnosti a meze jejich řešení. Práce školy je závislá nejen na kvalitě každého jednoho učitele, ale též na sociálních c učitelského sboru jako celku, na stylu vedení a na vztazích uvnitř sboru. S oporou o akt nálezy bude diskutován fenomén sociálního klimatu sborů ZŠ v souvislostech s jejich pers stabilitou a proměnami. (P. Urbánek) • Reflektivní pojetí přípravy učitelů a práce s pedagogickým portfoliem. Hodnocení kvality přípravy učitelů Zaměřuje se na orientaci v inovacích profesní přípravy a hodnocení budoucích učitelů. Re učitelské přípravy představuje jako přístup, který má potenciál řešit problém nedostateč teorie a praxe. Profesní portfolio prezentuje jako jeden z nástrojů reflektivního přístu budoucích učitelů. V rámci tohoto bloku budou diskutovány také další možnosti zefektivňo přípravy, např. uplatňování principu pedagogického izomorfismu, profesní učení v učících formy spolupráce s fakultními/klinickými školami apod. Studenti se seznámí se zahraniční procesů autoevaluace a evaluace studijních programů přípravy budoucích učitelů. (A.Tomko • Profesní rozvoj učitelů a formy jeho podpory Téma se zaměřuje na proměny charakteristik a s nimi spojených potřeb podpory učitelů v r jejich profesního života. Pozornost je směřována zejména k učitelům začínajícím. Diskuto jednotlivé formy podpory - kurzy DVPP, mentoring, koučování, supervize, mediace, kolegiá rámci párové a týmové výuky aj., kriticky jsou zvažovány výhody a rizika jednotlivých fo podmínky jejich efektivity. Prakticky jsou představeny základní principy vedení podpůrné rozhovoru a principy facilitace týmové supervize. Analyzovány jsou kazuistiky jednotlivý zdůrazňující nároky na individualizaci při hledání vhodné podpory. (T.Krčmářová) Forma a rozsah výuky: celkem 25 hodin, tj. 5 přednášek ? 3 hod. (celkem 15 hodin) a indivi (celkem 10 hodin) Podmínky absolvování kurzu: aktivní účast studentů na přednáškách. (V případě omluvené abs doplnění přednášeného tématu). Způsob ukončení: Prezentace a obhajoba seminární práce v rámci kurzu. V průběhu kurzu se student bude rozhodovat o tematickém zaměření a formě své výstupní prác jednoho z přednášejících k individuálním konzultacím. Dokončenou práci předloží zkoušející datu. Zkouška proběhne formou rozpravy nad písemnou prací, případně komentovanými materiál seznamem prostudované odborné literatury k tématu. Literatura: Základní: ČŠI: Koncepční rámec šetření TALIS 2018. Dostupné z www.csicr/talis KORTHAGEN, F. et al. Jak spojit teorii s praxí: Didaktika realistického vzdělávání učitelů 2011. PÍŠOVÁ, M., DUSCHINSKÁ, K. et al. Mentoring v učitelství. Praha: PedF UK, 2011. PÍŠOVÁ, M., NAJVAR, P. & JANÍK, T. et al. Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. univerzita, 2011. SPILKOVÁ, V. Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelstv vzdělávání? Pedagogika, 2016, 66, 4, 368-365. SPILKOVÁ, V., TOMKOVÁ, A. et al. Kvalita učitele a profesní standard. Praha: PedF UK, 2010 TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedago 2018. UNESCO (2016) Education for People and Planet. Creating Sustainable Futures for All. Paris Publishing. URBÁNEK, P. Učitelské vzdělávání na rozcestí: historie, současnost a rizika. Pedagogika pe současnost učitelství. České Budějovice: PedF JU, 2013, 53-74. VAŠUTOVÁ, J. (2007) Být učitelem. Praha: UK PedF, 2007. Doporučená: DVOŘÁK, D. et al. Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2010. DVOŘÁK, D., STARÝ, K., & URBÁNEK, P. Škola v globální době. Proměny pěti českých základníc Karolinum, 2015. HELUS, Z. & SPILKOVÁ, V. (Eds.). Cesty ke kvalitě učitelství. Monotematické číslo časopisu 3-4/2010. HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Grada Publishing a.s., 2009. CHVÁL, M. Na naší škole nám záleží. Praha: Portál, 2018. JUKLOVÁ, K. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeam LUKÁŠOVÁ, H. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, humanitních studií, 2015. OECD: Národní zpráva TALIS, dostupné na www.csicr.cz/TALIS ROGIERS, X., et al. Quelles réformes pédagogiques pour l´enseignement supérieur? L´intégra une piste pour placer l´efficacité au service de l´humanisme. Bruxelles: Groupe De Boeck s SCHÖN, D. The Reflective Practitioner. London: Temple Smith, 1983. SHULMAN, L.S. Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational R 1-22. SPILKOVÁ, V. & JANÍK, T. (Eds.) Vzdělávání a profesní rozvoj učitelů v teoretické a výzkum Monotematické číslo časopisu Pedagogika, 4/2016. STARÝ, K, DVOŘÁK, D., GREGER, D. & DUSHINSKÁ, K. (2012) Profesní rozvoj učitelů. Praha: Ka URBÁNEK, P. Vybrané problémy učitelské profese. Aktuální analýza. Praha: TU v Liberci, 200 URBÁNEK, P. Akademický či kompetenční koncept vzdělávání učitelů: Nutná bipolarita? In STR Učit se být učitelem. K vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Karolinum, 2016, VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: PAIDO, 2004. Název předmětu: Primární pedagogika kód v SIS: OD0115001 [ URL "https://is.cuni.cz/studium index.php?do=predmet&kod=OD0115001"] Garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D., helena.hejlova@pedf.cuni.cz Přednášející: prof. PaedDr. Radka Wildová,CSc., doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D., doc. PhDr. CSc., PhDr. Jana Kargerová, Ph.D., PhDr. Helena Hejlová, CSc. Místo konání: UK PedF, katedra primární pedagogiky Termín konání: LS 2019/20 Podle počtu přihlášených doktorandů bude zvolena organizační for (přednášky, individuální konzultace), učebna a termíny setkání. Doktorandi se přihlásí vyp Přihláška-kurz primární pedagogika [ URL "PEDF-329-version1-primarni_ped_prihlaska_kurzy.d zašlou elektronicky na adresu helena. hejlova@pedf.cuni.cz do 30. listopadu. Cíle: Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z h teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi. Obsah přednášek: prof. Wildová • Čtenářská gramotnost a její rozvoj v primární škole v historicko- srovnávací perspektivě pojetí gramotnosti a strategiích jejího rozvoje v kontextu kurikulární reformy, zjištění srovnávacích výzkumů – PISA, PIRLS aj. doc. Tomková • Předmět primární pedagogiky, na dítě orientované pojetí primární pedagogiky. • Primární škola/vzdělávání v historicko-srovnávací perspektivě – z hlediska postavení ve systému, celkového pojetí, cílů, obsahu a procesů učení v primárním vzdělávání s cílem i klíčové evropské trendy a srovnat je s trendy domácího vývoje. • Teoretická východiska tzv. nové koncepce z r. 1976 (teorie rozvíjejícího vyučování a akc psychického vývoje dětí), problémy v její realizaci a dopady na pojetí primárního vzdělá • Transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého š doc. Uhlířová • Československé reformní hnutí 20. a 30. let jako inspirační zdroj pro současné proměny. PhDr. Kargerová • Alternativní didaktické koncepce a  vybrané inovativní vzdělávací projekty v kontextu tr primárního vzdělávání po roce 1989. PhDr. Hejlová • Etika učitelské profese, její zdroje, obsah, význam pro praxi. Práva dítěte. Hlavní témata mohou být modifikována a rozšířena dle odborného zaměření doktorandů. Mohou základě zájmu doktorandů doplněna o další důležitá témata, zejm. individualizace v primárn práce s nadaným žáky, multikulturní vzdělávání, konstruktivistické přístupy a tvorba učebn prvouky) – PhDr. J.Stará, Ph.D., PhDr.T.Krčmářová, Ph.D. Forma a rozsah výuky: 1 semestr, 24 hodin přednášek a 10-15 hodin individuálních konzultac Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na prostudované odborné literatury Doporučená literatura: SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005, 311 s. IS SPILKOVÁ,V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektiv UK, 1997. 121 s. ISBN 80-86039-41-2. SPILKOVÁ, V,, HEJLOVÁ, H: Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání v Česku a Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. WILDOVÁ, R. et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzi Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9. HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010.16 ISBN978-80-7290-468-6. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5. BOLAND,T., LETSCHERT,J. Primary Prospects (Developments in Primary Education in some Europ Quest to Facts, Trends and Prospects). Enschede: National Institute for Curriculum Develop ISBN 0-396-90364-9. GALTON, M. Handbook of Primary Education in Europe. Strasbourg: CDCC, 1989. GFEN (kol.) Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum, 1991. 80-7066-456-8. LUKAVSKÁ, E.: Pozor děti! Dobrá Voda: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003. 197 80-86473-52-X. SCHEERENS,J.,BRUMMELHUIS,A. Indicators on the Functionning of Primary Schools in twelve Eu Paris: OECD, 1996. ISBN 0-07-047691-3. ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066673-0. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA,B.(Ed.) Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. Další literatura bude doporučena v průběhu kurzu vyučujícími. Název předmětu: Preprimární pedagogika kód v SIS: OD0115002 [ URL "https://is.cuni.cz/stud index.php?id=7d71495717eefda76d9931c4bfb2f08a&tid=&do=predmet&kod=OD0115002"] Přednášející: doc. PaedDr. Soňa Koťátková Ph.D. kontakt tel.: 221 900 121, e-mail: sona.kotatkova@pedf.cuni.cz Místo konání: PedF UK, M. Rettigové 4, Praha 1 Termín konání: ZS 2019/20 Přihlášení do kurzu: podle počtu přihlášených doktorandů bude zvolena organizační forma ku termíny setkání. Přihlášky na zimní semestr přijímá vyučující e-mailem do konce listopadu. Cíle: Cílem kurzu je poskytnout orientaci v historickém vývoji a současném pojetí vzdělává předškolního věku. Zaměřit se na definování základních pedagogických pojmů orientovaných n vzdělávání (cíle předškolní pedagogiky, didaktika předškolního vzdělávání, metody vzdělává specifika, pedagogická diagnostika, kompetence předškolního pedagoga, apod.) Rozkrýt proce a kurikulárního zakotvení mateřských škol po roce 1990 do osobnostního modelu předškolního s východiskem v humanistických teoriích vzdělávání. V druhé rovině cílů bude kurz směřovat systému jednotlivých oblastí vzdělávacího působení a do specifik učení předškolního dítěte učitele usnadňovat a v inkluzivním rozměru rozvíjet dispozice každého dítěte podle jeho mo Obsah: • Historická linie vývoje dítěte předškolního věku před a po vzniku institucionální výchov škole. Přínos reformní pedagogiky v první polovině 20. století a po roce 1990 • Proces transformace mateřských škol s počátky v 90. letech 20. stol. Osobnostně orientov předškolního vzdělávání jako protipól učebně disciplinární výchovně vzdělávací práce v s programech výchovné práce. • Učitel v osobnostně orientovaném modelu, specifika humanistických přístupů. Respektování psychosociálních potřeb a nezbytnost hry jako základu pro kognitivní a sociální rozvoj a popudu k učení a seberealizaci • Pluralita výchovně vzdělávací nabídky a vzdělávacích nebo pečujících institucí – realita kontextu, pozitiva a rizika. • Vnitřní vzdělávací systém. Uspořádání vzdělávacího přínosu v oblasti kognitivní, emocion a sociální, pohybové a zdravotní, estetické a tvořivé. Změny v RVP PV – silné a rizikové • Návaznost základní školy na předškolní vzdělávání, pozice pedagogicko-psychologického po potřeby mateřské školy jako opora učitele, potřeba diferencované pedagogické práce v MŠ stupně ZŠ, jako opora dobrého staru do vzdělávací kariéru dítěte/žáka Forma a rozsah výuky: 1 semestr, celkem 24 hodin, tj. 4 přednášky (celkem 12 hodin) a indi konzultace (celkem 12 hodin); v případě menšího množství studentů je možná osobní domluva formě individuálních konzultací. Způsob ukončení: Student si po dohodě s vyučujícím zvolí téma výstupní písemné práce, kter podobu anotací z odborných /zahraničních zdrojů (výzkumných statí) a bude vztažena ke konk předškolní pedagogiky. Zkouška proběhne formou rozpravy nad předloženou prací doloženou ad literaturou. Doporučená literatura: BEDNÁŘOVÁ, J., DANDOVÁ, E., KRATOCHVÍLOVÁ, J. aj. Školní zralost a její diagnostika. Praha 2017 ISBN 978-80-7496-319-3.    BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Pra ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1980.   FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva pro učitele i rodiče. Praha HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN     KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogic roč.24, 2014, č. 4, s. 583-597. ISSN 1211-4669.  KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené a přepracované vydání, Praha: Grada Publ ISBN 978-80-247-4435-3.  KOŤÁTKOVÁ, S. Širší kontext výchovy dítěte v ČR. Pedagogická orientace, 2008, roč. 18, č. 1211-4669. OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada Publishing,2016. ISBN 978-80247-5107-8. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publ ISBN 978-80-247-3181-0.  SVOBODOVÁ, E., VÍTEČKOVÁ, M. a kol. Osobnost předškolního pedagoga. Praha: Portál, 2017. I 978-80-262-1243-0. ŠULOVÁ, L., ZAOUCHE-GAUDRON,CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. ISBN TESAŘOVÁ, R. Problémy mateřskoškolské pedagogiky. Brno: Knihovna Společnosti pedagogického 1948.  VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2. Rozšířené a přepracované vydá Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Co by měl učitel znát o své profesi. 2. přepracované vydání. Pr 2007. ISBN 978-80-7290-325-2. Název předmětu: Tradice českého vzdělávání kód v SIS: OD0115003 [ URL "https://is.cuni.cz/ index.php?do=predmet&kod=OD0115003"] Přednášející: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc., kontakt: 221900187, e-mail jana.uhlirova@ped Místo konání: Rettigové 4, 116 39 Praha 1, R 219 Termín konání: vždy ZS, 6 setkání v semestru dle typu přihlášených, celkový max. rozsah – Cíle: Získat porozumění vývojovým tendencím a proměnným školství a výchovy na základě iden stěžejních událostí a historických okolností vedoucích k dějinným zvratům v tradicích česk výchovy. Obsah: • Kořeny a předpoklady tradice české školy ( J. A. Komenský, česká komeniologie) • Důrazy osvícenství, význam racionalismu pro rozvoj výchovného kontextu • Význam J.F. Herbarta pro výchovu 19. století a rozvoj paradigma herbartistické školy • Principy a projevy reformního hnutí • Meziválečné československé reformní hnutí (legislativa, boj o reformu školy, vztah meziv na půdě školství a současná školská transformace) • Zvrat kontinuity české výchovné tradice (1939-1945, 1948-1989) Forma: Přednášky a semináře Způsob ukončení: Zkouška vyplývající ze závěrečné práce Doporučená literatura: ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Komenského. Praha: Academia, 1989. CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie I.-III. Brno : Novina, 1938-1940 PATOČKA, J. Filosofické základy Komenského pedagogiky. In Komeniologické studie I. Praha : s. 164-231. UHER, B. Nové školy v předválečném Československu. Praha : UK, 1971. UHLÍŘOVÁ, J. Problémy československé školské reformy v meziválečném období I., II. Praha : ISBN 80-7290-196-6. VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha : UK PedF, 1 VÁŇOVÁ, R. Úsilí československého učitelstva o školskou reformu. Pokusné školy 20. let. Pe roč.42, č. 2, s. 251-258. ISSN 0031-3815. VRÁNA, S. Základy nové školy. Brno : Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 194 Název předmětu: Obecná didaktika kód v SIS: OD0115005 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/pr do=predmet&kod=OD0115005"] Místo konání: UK PedF, katedra primární pedagogiky Přednášející/garant: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D. – katedra primární pedagogiky a Středi praxe, kontak: natasa.mazacova@pedf.cuni.cz Forma a rozsah výuky: 1 semestr, celkem 12 hodin Cíle: Zprostředkovat aktuální poznatky z obecné didaktiky a ukázat jejich význam v současn praxi. Analyzovat aktuální aspekty didaktiky s přesahem do reálné školní praxe. Prohloubit didaktické myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických in Bloky výuky: • Didaktická transformace učiva v činnosti učitele a aktivita žáků v procesu vyučování. • Podmíněnost specifické povahy obsahu znalostí a způsobů jejich nabývání, sdílení a uplat • Didaktický způsob myšlení, teoretizace a výzkumu. Výzkum výuky a posuzování její kvality oborových a obecné didaktiky. Přístup normativně didaktický a transdidaktický. Požadavky: Analýza vybraných didaktických jevů procesu výuky a systémových vztahů mezi nimi. Analýza pozorování výuky ve škole s kritickou reflexí vybraných didaktických aspektů. Kritické zhodnocení dvou zahraničních teoretických či empirických didaktických studií s ná disertační práci studenta.  Obhajoba alespoň částečně realizovaného projektu didaktického Povinná literatura: ESTES T., Mintz, S. & GUNTER M. Instruction: A Models Approach. 6th ed. Boston: Pearson, 2 JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšová Masarykova univerzita 2013. SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita 2017. Syntézy výzkumu 3. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Doporučená literatura: ARENDS, R.I. Learning to Teach (7th Ed). McGraw -Hill Higher Education, 2008. BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J..; ČAPEK, V., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné věd Pedagogika, 2000, 1, 23-37. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha: SPN, 1975. MAREŠ, J. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 2015, 65(2), 113–142. MAZÁČOVÁ, N. Zkušenosti s utvářením didaktických znalostí obsahu u studentů učitelství. In Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. NAJVAR, P. Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů. Pedagogika, 2017, 67, 3, 219- SLAVÍK, J., STARÁ, J., ULIČNÁ, K., NAJVAR, P. et al., Didaktické kazuistiky v oborech škol Brno: Masarykova univerzita, 2017. STARÝ, K., & CHVÁL, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In Marcela Janí Vlčková (Eds.), Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63–81). Br Název předmětu: Zdravotní gramotnost v interdisciplinárním diskurzu kód v SIS: ODO114010 [ is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?id=a9c9c00aa023c7e6a68e11b1a91e987c&tid=&do=predmet& Přednášející: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D., kontakt: 221900219, e-mail: michal.zvirotsky@ Místo konání: Magdalény Rettigové 4, 116 39 Praha 1, R 228 Termín konání: vždy LS, konkrétní termíny prezenční výuky budou stanoveny dle počtu a obor posluchačů. Rozsah a organizace výuky: 12 hodin přímé výuky (3 – 4 setkání) a řízené samostudium v pro Moodle. Způsob přihlášení: Studenti se přihlásí e-mailem vyučujícímu nejpozději do konce kalendářn Cíle: Cílem předmětu je motivovat studenty k aktivnímu a poučenému zájmu o problematiku zd v intencích evropské zdravotní strategie. Studenti by měli pochopit význam široce pojaté z gramotnosti pro úspěšnou profesní činnost pedagogického pracovníka i pro teoretickou práci výchově. Obsah: Předmět je zaměřen na problematiku sekundární gramotnosti ve vztahu ke zdraví člověka. Má studentům systém znalostí a dovedností, který jim umožní kriticky posuzovat zdravotní info zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání. Podrobně jsou probírány otázky teo nemoci, analyzovány jsou různé pohledy na zdraví a nemoc v kulturních a historických konte je při tom vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí. Předmět vychází z evropské zdravotní strategie, která pracuje s konceptem zdravotní gramotnosti jako s podmí odpovědnosti za vlastní zdraví. • Teoretické vymezení konceptu zdravotní gramotnosti. • Zdraví člověka jako fenomén a předmět interdisciplinárního studia. • Základní poznatky teorie zdraví a nemoci – integrálně antropologický přístup. • Zdravotní stav evropské populace jako východisko výchovy ke zdraví. • Zdraví a nemoc v kontextech výchovy, výchova ke zdraví jako pedagogický problém. • Evropská zdravotní strategie a vybrané programové dokumenty podpory veřejného zdraví. • Možnosti měření a hodnocení úrovně zdravotní gramotnosti lidí. • Vybrané metodologické přístupy ke studiu zdravotní gramnotnosti v prostředí školy. Forma výuky: Přednášky, semináře, individuální konzultace a práce v LMS Moodle. Způsob ukončení: Zkouška formou rozpravy nad závěrečnou písemnou prací. Práce bude mít cha vybrané téma zdravotní gramotnosti, předpokládá se výběr dílčí problematiky relevantní k t práce doktoranda. Doporučená literatura (výběr): HOLČÍK, J. Zdraví 21 : Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Prah zdravotnictví ČR. KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5. MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha : Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5 MARMOT, M.; WILKINSON, R.G. (eds.) Social Determinants of Health. Oxford : Oxford Universi ISBN 0-19-856589-5. NIELSEN-BOHLMAN, L. (ed.) Health Literacy : A Prescription to End Confusion. Washington : Academies Press, 2004. ISBN 978-0309091176. OSBORNE, H. Health Literacy from A to Z. Sudbury : Jones and Bartlett Publishers, 2005. IS 978-0763745509. SCHWARTZBERG, J.G. et al. Understanding Health Literacy. New York : American Medical Assoc ISBN 1-57947-630-9. WHALEN, S.; SPLENDORIO, D.; CHIARIELLO, S. Tools for Teaching Health. San Francisco : Joss ISBN 978-0-7879-9407-5. WHO Health Promotion Glossary. Geneva : World Health Organisation, 1998. ZARCADOOLAS, CH.; PLEASANT, A.F.; GREER, D.S. Advancing Health Literacy. San Francisco : J ISBN 0-7879-8433-7. ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha : Univerzita Karlova v Pra fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-431-0. Název předmětu: Didaktické aspekty systémů otevřené výuky kód v SIS: OD0119003 [ URL "http studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0119003"] Přednášejícít: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. e-mail: miroslava.cernochova@pedf.cuni.cz Místo konání: UK PedF, katedra informačních technologií a technické výchovy Termín konání: zimní/letní semestr Cíle: Cílem předmětu je doplnit a systemizovat znalosti a zkušenosti doktorandů v oblasti východisek aplikací vzdělávacích virtuálních systémů otevřené výuky, jejich didaktických f pedagogických situacích a edukačních modelech pro podporu poznávacího procesu a v procesu informálního učení žáků a způsobů jejich evaluace. Úkolem předmětu je postihnout didaktick k podpoře učení s využitím počítačových sítí (včetně sítí sociálních a technologií Web 2.0 jejich edukačního potenciálu a vymezení modelů vzdělávání s využitím moderních technologií Obsahově se předmět dotýká klíčových pojmů souvisejících s problematikou e+learning, sdíle obsahu a jeho tvorby, teorií učení v počítačových sítích, evaluaci výsledků učení s využit vymezení strategií dalšího vývoje systémů otevřené výuky pro potřeby školního vzdělávání. Obsah: • Význam otevřených vzdělávacích systémů pro vzdělávací praxi a teorii edukační technologi • Vysvětlení základních pojmů (e-learning, e-Content, úložiště výukových objektů, otevřené zdroje (OER), otevřená vzdělávací praxe (OEP), otevřená výuka, on-line kolaborativní edu e-portfolio, e-didaktika, principy wikinomie). • Modely otevřené výuky, jejich didaktická funkce, výhody a nevýhody. Technologická řešení modelů vzdělávání ve školách zítřka. • Ukázky vybraných otevřených vzdělávacích zdrojů, nástroje pro vyhledávání v těchto zdroj charakteristiky a hodnocení. • Tvorba digitálních obsahů. • Implementace principů OEP do školní praxe na ZŠ a SŠ. Forma a rozsah výuky: 1 semestr, celkem 24 hodin, tj. 4 přednášky (celkem 12 hodin) a indi konzultace (celkem 12 hodin) Způsob ukončení: zkouška formou rozpravy nad seminární prací Doporučená literatura: BARABÁSI, A.-L. V pavučině sítí. Paseka : Praha, 2005. ISBN 80-7185-751-3. COLLIS, B. Tele-learning in a Digital World. The Future of Distance Learning. Thomson, 199 ČERNOCHOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů na e-instruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80- DOUGIAMAS, M. A. Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na http go.webassistant.com/wa/upload/users/u1000057/webpage_20553.html. OLCOS (2007) Open Educational Practices and Resources. OLCOS Roadmap 2012. Edited by Guntr Salzburg Research. EduMedia Group, 2007. Available on www.olcos.org/cms/upload/docs/olcos_ TAPSCOT, D., WILLIAMS, A.D. (2010) Wikinomie. Jak masová spolupráce mění svět a obchod. Fr 2010. SUTHERLAND,R., EAGLE, S., JOUBERT, M. (2012) A Vision and Strategy for Technology Enhanced from the STELLAR Network of Excellence. FP7, 2012.