obor Vzdělávání v biologii ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Obor Vzdělávání v biologii / Didaktika biologie Předmět: Teorie a metodologie vědy Vyučující doc. Mgr. Jiří Jošt, CSc. Cílem kurzu je zorientovat studenty v problematice teorie a metodologie vědy, vysvětlit ka základní zákonitosti a postupy vědecké práce. Předmět: Cizí jazyk pro doktorandy PedF UK - viz kurzy katedra AJ a literatury [ URL "http www.pedf.cuni.cz/PEDF-333.html"] Cizí jazyk - angličtina kód v SIS: ODSZ22001 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/in do=predmet&kod=ODSZ22001"] Cizí jazyk - němčina   kód v SIS: ODSZ22002 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/ind do=predmet&kod=ODSZ22002"] Předmět: Problémy vzdělávání v biologii kód v SIS: OD0102102 [ URL "https://is.cuni.cz/stu index.php?do=predmet&kod=OD0102102"] Vyučující: PhDr. Jan Petr, Ph.D. Hlavním cíle semináře: Orientovat studenta (a) v současné situaci řešení odborných problémů v oblasti vzdělávání v související tématice, na níž je zaměřován světový výzkum. Kromě získání přehledových znalostí, zvládnutí formulace problému a jeho kritické analýzy. Vytvoření komparačního pohledu na vzdělávání v biologii v ČR ve světle problematiky řešené Rámcový obsah semináře (vše se týká vzdělávání biologii): Informační vstupy. Sdělnost vědy převodu jejích výsledků do vzdělávání (kvantita, výběr, motivace, názornost – různá řešení problémů vzdělávání pro různé věkové stupně a popularizace biologie (předškolní až VŠ vzdě cesty jejich dosažení). Formulace stěžejních problémů vzdělávání v biologii u nás a v zahr řešení problémů ve vzdělávání v biologii v německy a anglicky mluvících zemích a v ČR. Analýza zvolené dílčí problematiky a způsobů jejího řešení na základě publikovaných odborn Předmět: Aktuální trendy v pedagogice kód v SIS: OD0102104 [ URL "https://is.cuni.cz/studi index.php?do=predmet&kod=OD0102104"] Předmět: Cizí jazyk Vyučující: doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr. Cílem kurzu je získat přehled v rámci následujících oblastí problematiky: Analýza vzdělávacích systémů vybraných vyspělých zemí. Světové trendy v oblasti školství. Mezinárodní instituce a jejich školská politika. Učitelské vzdělávání u nás a ve světě. Analýza českého vzdělávacího systému z hlediska světových trendů. Předmět: Psychologie motivace kód v SIS: OD0102133 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predm do=predmet&kod=OD0102133"] Vyučující: prof. PhDr. František Man, CSc. Cílem předmětu je naučit doktorandy diagnostikovat a ovlivňovat učební motivaci žáků. Teor východiskem bude Rozšířený kognitivní model motivace. Na jeho základě budou vybrány releva jak vnitřní (intrinsic motivation and self-determination theory, flow, zájem, etc.), tak v motiv, afiliační motiv, mocenský motiv). Značná pozornost bude věnována vztahovým normám v Učitel může na základě preferování individuální vztahové normy nejen snižovat relativní ne svých žáků, ale i zvyšovat jejich naději na úspěch v rámci koncepce výkonové motivace. Pře studenti budou schopni aplikovat obecnější principy motivační teorie. Předmět: Diskurz z didaktiky biologie kód v SIS: OD0102107 [ URL "https://is.cuni.cz/studi index.php?do=predmet&kod=OD0102107"] Vyučující: doc. PhDr. Petr Dostál,CSc. Cílem kurzu je seznámit studenty s historií a současností obsahu didaktioky biologie. Historie vzniku a vývoje didaktiky biologie u nás – její pojetí významnými představiteli ( Fendrych, Řehák, Junger, Šula, Altmann, Lang) Didaktika biologie a přírodních věd ve světě Vztah didaktiky biologie jako učebního předmětu a pedagogické vědní disciplíny. Vztah oborové didaktiky přírodních věd a obecné didaktiky. Didaktika biologie a biologické vědní disciplíny – její hraniční a interdisciplinární post Předmět, cíle a metody výzkumu v didaktice biologie. Systém vědních poznatků a problémy jejich didaktické transformace. Předmět: Aplikace teorie učebnic ve vzdělávání biologii kód v SIS: OD0102108 [ URL "https: studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102108"] Vyučující: doc. PaedDr. Radka Závodská, PhD. Studenti se seznámí se zásadami tvorby učebnic (výukového portfolia, pracovních sešitů) z Studenti se naučí, jak vybrat a stanovit vzdělávací obsah učiva biologie tak, aby byly spl odborné (vědecká správnost, aktuálnost s přihlédnutím k úrovni vědeckého poznaní i požadav a didaktické (přiměřenost věku a předchozím znalostem cílové skupiny studentů). Budou scho induktivní postup při vyvozování nových faktů a deduktivní postupy pro opakování a prohlou Uvědomí si, jak důležitou roli pro vytváření správných představ a porozumění biologickým d grafické vyjádření (ilustrace, tabulky grafy) a užití konkrétních příkladů z praxe. Naučí otázky, problémově stavěné učivo, testové otázky. Předmět: Teorie a využití praktických forem výuky kód v SIS: OD0102109 [ URL "https://is.c predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102109 "] Vyučující: doc. RNDr. Katarína Holcová,CSc. Cílem je seznámit studenty s teorií praktických forem výuky a s jejich aplikačními možnost První část kurzu je věnována teoretickým základům využití vybraných tradičních i nejmodern výuky. Ve druhé části studenti tvoří komplexní výukové projekty, do nichž implementují for kterými se setkali v části první. Důraz je kladen na budování dovednosti co nejefektivnějšího využívání vybraných výukových takového využití, jehož aplikace umožní plně využít potenciál používaných výukových postup U všech výukových forem se studenti rovněž zabývají otázkou jejich využití pro rozvíjení k kompetencí žáků ZŠ i SŠ. Kurz je založen na využití metod zážitkové pedagogiky a činnostní Předmět: Demonstrace a experiment ve výuce biologie – tvůrčí dílna kód v SIS: OD0102110 [ is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102110"] Vyučující: PhDr. Jan Petr, PhD., doc.PaedDr. Radka Závodská, Ph.D. Předmět aplikuje konkrétní biologickou problematiku do oblasti obecné i speciální didaktic Cíl: (1) rozvíjet schopnost vytvářet, ověřovat a kriticky hodnotit metodiky užívané ve výu biologie při vedení školních biologických pokusů, pozorování a demonstrací na základě anal dokumentů (2) schopnost vypracovat metodiku jak určitý biologický jev nebo děj didakticky demonstrovat Obsah: Předmět je koncipován tak, aby studenti byli schopni provádět analýzu pokusů, pozorování a hlediska jejich teoretického zázemí a metodicko-didaktických souvislostí (včetně návaznost dokumenty). Studenti se naučí zásadám a vedení školních experimentů tak, aby v sobě vyváže vědeckou, technickou a didaktickou složku. Naučí se koncipovat laboratorní úlohy ověřovací praktické a výzkumné a realizovat je ve školní praxi. Kurs zároveň reprezentuje i experimentální dílnu, ve které studenti na zadání učitelů nebo vlastních návrhů koncipují netradiční demonstrace a pokusy (dosud neuváděné v učebnicích) motivace, názornosti výuky či na podporu rozvoje znalostí a praktických dovedností žáků v Vedlejším průběžným výstupem kurzu je postupné budování elektronické databáze publikovanýc metodik školních pokusů, pozorování a demonstrací ve výuce biologie. Předmět:Projektová výuka ve vzdělávání biologie a RVP kód v SIS: OD0102111 [ URL "https:// studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102111"] Vyučující: doc. PaedDr. Radka Závodská, Ph.D. Studenti se seznámí s kurikulárními dokumenty a cíly Národního programu vzdělávání a RVP Z diskutovat vymezené klíčové kompetence a proces jejich rozvoje prostřednictvím vzdělávacíh biologie. Studenti se seznámí se s možnostmi strukturace, uspořádání a metodami výběru uči didaktické dovednosti potřebné k tvorbě přírodovědného kurikula. Naučí se plánovat a připr projekty, jež vedou žáky k řešení problémů a získávání znalostí praktickou činností a expe Dovednosti spojené s metodou projektové výuky v přírodopisu uplatní při tvorbě a aplikaci daných RVP. Obsah: Rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání - klíčové kompetence, vzdělávac biologie. Metody výběru učiva, strukturace a uspořádání učiva biologie. Projektové vyučová školní biologické projekty-plánování, tvorba a realizace výukového projektu. Předmět: Procesy evaluace a autoevaluace ve vzdělávání přírodním vědám kód v SIS: OD010211 is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102112"] Vyučující: RNDr. Vladimír Přívratský, CSc. Kurz je zaměřen na rozvíjení profesních kompetencí studentů souvisejících s dovedností hod vzdělávacích procesů v oblasti přírodních věd. V první části jsou studenti seznámeni s tradičními i moderními metodami evaluace a autoeva (Portfoliové hodnocení, bodové hodnocení, kriteriálně-procentuální škálování apod.). Prost tohoto úvodního seznámení je vlastní činnost studentů spočívající v porovnávání metod (aut prostřednictvím SWOT analýz i komplexnějších komparativních tabulek. V druhé části jsou st předkládány modelové situace práce žáků. Jejich úkolem je navrhnout optimální způsob hodno i obhájit svou volbu. Ve třetí části se studenti zabývají návrhem syntézy použití evaluace modelových příkladech výukových postupů. Předmět: Biologická a sociokulturní antropologie kód v SIS: OD0102113 [ URL "https://is.cu predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102113"] Vyučující: prof. PhDr. Jaroslav Malina, DrSc., doc. RNDr. Václav Vančata, CSc., RNDr. Vlad CSc. Kurz má kromě poskytnutí informací o struktuře dvou základních směrů antropologie dva zákl seznámit studenty s nejnovějšími poznatky z profilujících disciplin biologické antropologi evoluční antropologie a primatologie, vývojové antropologie a antropogenetiky a lidská var seznámit studenty s oblastmi antropologie, kde existují styčná témata mezi biologickou a s antropologie jako je sociobiologie člověka, ekologie člověka, archeologie a další. Předmět: Neurobiologie kód v SIS: OD0102114 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/ind do=predmet&kod=OD0102114"] Vyučující: RNDr. Vladimír Přívratský, CSc. Předmět má propedeutickou povahu a je navržen tak, aby tvořil neurobiologický základ v sys přípravy studentů doktorského studia Vzdělávání v biologii. Úvod a základní pojmy, molekul mechanismy nervové signalizace, zejména membránová teorie bioelektrických jevů, membránové iontové základy klidového membránového potenciálu, iontové základy akčního potenciálu, mye rychlost vedení vzruchu, bioelektrické proudy a tok proudu mezi buňkami. Klasifikace, výsk jednotlivých typů gliových buněk. Základní principy synaptického přenosu. Struktura nervos spojení, acetylcholinové receptory, acetylcholinesterasa, výlev acetylcholinu. Presynaptic a postsynaptické ovlivnění stavu synapse. Neuropřenašeče, neuromodulátory a mechanismus je Motoneurony, motorická jednotka, míšní reflexy, motorické dráhy CNS, mozkový kmen, mozeček ganglia, neokortex, motorické programy. Nervové základy výkonu řeči. Spánek, biorytmy, vro chování, nepodmíněné reflexy, instinkty, příjem potravy, paměť, rozmnožování, emoce, učení OD0102115 Předmět: Evoluční biologie kód v SIS: OD0102115 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety do=predmet&kod=OD0102115"] Vyučující: prof. RNDr. Jan Zrzavý, CSc. Absolvent základního kurzu evoluční biologie má základní znalosti o (mikro)evolučních mech (selekce, drift), způsobech vzniku evolučních novinek, vztahu ontogeneze a evoluce, vztahu kulturní evoluce, hodnocení adaptací a o antropologických aplikacích evoluční biologie. Předmět: Fylogeneze a diverzita organizmů kód v SIS: OD0102116 [ URL "https://is.cuni.cz/s index.php?do=predmet&kod=OD0102116"] Vyučující: prof. RNDr. Jan Zrzavý, CSc., RNDr. Stanislav Mihulka, Ph.D. Absolvent základního kurzu fylogenetiky a systematické biologie pro bakalářské studium bio znalosti fylogeneze organismů a historického a ekologického pohledu na vznik diverzity. Předmět: Přehled historického vývoje organismů kód v SIS: OD0102117 [ URL "https://is.cuni predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102117"] Vyučující: doc. RNDr. Martin Košťák, Ph.D., RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. Cílem předmětu je studium historického vývoje organismů v jednotlivých geologických etapác Země v kontextu s endogenními a exogenními aspekty. Kurz je rozdělen na čtyři základní čás jednobuněčných organismů, vývoj rostlinstva, vývoj živočišstva a vývoj člověka. Speciální věnována otázkám vývoje biodiverzity, interpretaci hromadných extincí, problematice paleoe biogeografie a paleoklimatologie. Předmět: Teoretická biologie kód v SIS: OD0102118 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predme do=predmet&kod=OD0102118"] Vyučující: doc. RNDr. Anton Markoš, CSc. Homeostáze a evoluce - dva krajní body na škále vědeckých popisů života. Bezčasové a histo jevy. Sémiotika a hermeneutika. Charakteristika dvou nauk přírodovědcům nepříliš známých; Peirce, hermeneutika H.-G. Gadamera. Dva typy čtení textů - hermeneutický a "galileovský". Analogové a digitální - DNA versus t rozumění kódu. Historická podmíněnost rozumění. Velké a malé. Je příroda uspořádaná hierar spíše soustavou emancipovaných oblastí - kauzálních domén? Jak je možné přecházat z jedné Existuje základní úroveň popisu systému, ze které lze odvodit jeho chování na jiných úrovn Prigogine, R. Dawkins, S. Kauffman, I. M. Havel. Digitální a analogové klíče k porozumění versus Kauffman. Je DNA postačujícím programem a databází pro postavení těla? Jsou mutace postačujícím klíčem k evoluci? Makroskopické systémy vzdálené od rovnováhy (I. Prigogine) ke zvyšování komplexity. Makroskopické systémy S. Kauffmana a jejich "řád zadarmo".Holisti vysvětlení živého: vitalismus, organicismus, strukturalismus. Gouldův pokus o smíření neod strukturalismu. Autonomní agenti jako model živého. Organické kódy. Pokus M. Barbieriho o význam do biologie.Život jako hermeneutická kategorie. O biologických textech a jejich čte Předmět: Ekologie kód v SIS: OD0102119 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.ph do=predmet&kod=OD0102119"] Vyučující: prof. RNDr. Jan Lepš, CSc., prof. RNDr. Vojtěch Novotný, CSc. Student pochopí základní principy ekologie jako vědní disciplíny, a zároveň získá základní o problematice ekologie. Zároveň během cvičení získá přehled o základních ekologických met ekologických výpočtech. Předmět: Biodiverzita a makroekologie kód v SIS: OD0102120 [ URL "https://is.cuni.cz/studi index.php?do=predmet&kod=OD0102120"] Vyučující: doc. RNDr. David Storch, Ph.D. Přednáška je zaměřena na jevy ukazující se v živé přírodě na velkých měřítkách a ekologick v těchto měřítkách probíhající. Nejde jen o měřítka prostorová (od úrovně společenstev a m přes úroveň krajiny až po celé biogeografické provincie) či časová (od několika generací a geologických epoch), ale i o procesy a jevy zahrnující velké skupiny organismů (taxony a b část přednášky je věnována roli prostoru a prostorové heterogenity v ekologii, druhá se tý týkajících se většího počtu druhů (species assemblages, společenstva a bioty), třetí část proměnlivosti a dějů probíhajících ve dlouhých časových měřítkách. Seminář se věnuje zákla týkajícím se druhové diverzity, od lokální diverzity společenstev až po dynamiku globální součástí je samostatné studium literatury a práce s ní. Předmět: Environmentalistika a ochrana přírody kód v SIS: OD0102121 [ URL "https://is.cuni predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102121"] Předmět:učující: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. Cílem je seznámit s charakteristikami a hlavními rysy vztahů mezi přírodou a společností b a v současnosti, definovat (a uvést příklady) hlavních vlivů společnosti na přírodní prost mezi lidstvem a biosférou. Budou uvedeny příklady způsobů sledování změn životního prostře i globálních). Budou srovnány obory ekologie a environmentalistika, studenti budou seznáme problémy a cíli ochrany životního prostředí. Předmět: Základy buněčné biologie kód v SIS: OD0102122 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/p index.php?do=predmet&kod=OD0102122"] Vyučující:doc. RNDr. Michal Žurovec, CSc., doc. RNDr. Ivo Šauman, CSc., doc. RNDr. Marek J prof. RNDr. Julius Lukeš, CSc. Kurz je jednosemestrovým přehledem principů buněčné biologie určený studentům prvního ročn přednášený týmem pěti přednášejících, kteří jsou velmi kvalifikovanými molekulárními biolo nejsrozumitelnější formou přiblížit studentům fungování buňky jako základní jednotky živé je s charakteristickými vlastnostmi DNA, RNA a proteinů a posléze naznačit složité interak komponentami živé buňky. Dále se přednáška věnuje pochopení vlastností, které umožňují lib buňce žít a rozmnožovat se. Rozsah látky je zhruba pokryt knihou Základy buněčné biologie, vyšel i v českém jazyce. Předmět: Vývojová biologie kód v SIS: OD0102123 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety do=predmet&kod=OD0102123"] Vyučující: prof. RNDr. František Sehnal, CSc. Zvládnout základy popisné embryologie a pochopit základní vývojové mechanizmy (se zaměření Popsat a nakreslit sedm vývojových procesů sledovaných v praktických cvičeních. Předmět: Molekulární biologie kód v SIS: OD0102124 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predm do=predmet&kod=OD0102124"] Vyučující: doc. RNDr. Josef Vlasák, CSc. Základy molekulární biologie, především s molekulární podstatou procesů pro uchovávání, ex modifikaci genetické informace. Předmět: Imunologie kód v SIS: OD0102125 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index. do=predmet&kod=OD0102125"] Vyučující: doc. RNDr. Jan Kopecký, CSc. Základní kurz imunologie pro studenty bakalářského i magisterského studijního programu. St seznamují se strukturou a funkcí imunitního systému, přirozenou a získanou imunitou a její Přednáška je předpokladem pro další navazující přednášky jako je Imunologie II, nebo Imuno V rámci cvičení jsou prakticky procvičovány vybrané metody zahrnující mechanismy přirozené humorální i buněčné imunity. Zvláštní důraz je kladen na imunitu protiinfekční. Předmět: Genetika I/II kód v SIS: OD0102126 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/ind do=predmet&kod=OD0102126"] / kód v SIS: OD0102127 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predme do=predmet&kod=OD0102127"] Vyučující: doc. RNDr. Jindřich Bříza, CSc. Genetika jakožto nauka o dědičnosti a proměnlivosti organizmů se stala nepostradatelnou so všech moderních biologických a medicínských disciplín. Této pozice dosáhla díky dynamickém klasických a molekulárních přístupů. Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základy ob přístupů při analýze dědičné informace a odhalit tak základní genetické principy v jednotl genetiky. Kurz by měl poskytnout základní znalosti z oboru a přesvědčit všechny ty, kteří chtějí zabývat biologií, ať už mikroorganizmy, živočichy nebo rostlinami, že porozumění zá pro ně nezbytné. Předmět: Základy genetického inženýrství kód v SIS: OD0102128 [ URL "https://is.cuni.cz/st index.php?do=predmet&kod=OD0102128"] Vyučující: Josef Vlasák, Doc., RNDr., CSc. Seznámení s teoretickou podstatou všech základních metod molekulární biologie. Některé met provést v týdenním turnusovém praktiku. Předmět: Výzkumná paradigmata v pedagogickém a psychologickém výzkumu kód v SIS: OD0102129 is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102129"] Vyučující: prof. PaedDr. Iva Stuchlíková, CSc. Kurz bude zaměřen na oba hlavní přístupy k psychologickému výzkumu, bude se zabývat smíšen a povede studenty ke kritickému hodnocení převládajících, „paradigmatických“ metodologický dílčím oblastem pedagogicko psychologického výzkumu. Na základě studia aktuální časopiseck psychologické literatury budou studenti analyzovat přednosti a slabiny dominujících metodo specifických výzkumných problémů. Předmět: Metody kvalitativního a akčního výzkumu kód v SIS: OD0102130 [ URL "https://is.cu predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102130 "] Vyučující: doc. PhDr. Alena Hošpesová, Ph.D. Cílem předmětu je, aby studenti: se seznámili s přístupy kvalitativního výzkumu (ukotvená vyprávění a příběhy, klasická etnografie, ...); pochopili, jak se postupuje v kvalitativní byli schopni posoudit výhody a nevýhody těchto postupů ve srovnání s tradičními kvantitati pochopili, na které výzkumné otázky je vhodné hledat odpovědi kvalitativním výzkumem; sezn různými cestami získávání kvalitativních dat (např. individuální/společná interview; pedag zápis reflexí) a chápali slabiny každého z přístupů; věděli, jak data shrnout (např. do ta různé možnosti vyvozování závěrů; pochopili možnosti a limity akčního výzkumu; seznámili s použití kombinace kvantitativních a kvalitativních metod v akčním výzkumu. Samostudium studentů bude směřovat ke zpracování obhajitelného a realizovatelného projektu nebo akčního výzkumu k tématu disertační práce, ve kterém bude přesně stanoven způsob získ analýzy kvalitativních dat. Projekt musí být prodiskutován a obhájen na závěrečném worksho Předmět: Hodnocení kvantitativních dat kód v SIS: OD0102131 [ URL "https://is.cuni.cz/stud index.php?do=predmet&kod=OD0102131"] Vyučující: RNDr. Tomáš Mrkvička, Ph.D. Cílem je orientovat studenty ve výběru adekvátních metod hodnocení kvantitativních dat zís pedagogickém výzkumu a naučit je tyto metody užívat zejména s pomocí software Excel a STAT jiných adekvátních dostupných PC programů. Obsah kurzu je variabilní v závislosti na potře testování kvantitativních dat k projektům jednotlivých zapsaných studentů. Obsah v obecné tématiku: Experimentální a statistická hypotéza. Náhodné vektory, charakteristiky náhodnýc nezávislost, náhodný výběr, limitní věty, intervalové odhady, parametrické testy, testy za lineární regrese, analýza variance – ANOVA. Předmět: Hodnocení a modelování experimentálních dat kód v SIS: OD0102132 [ URL "https://i studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0102132"] Vyučující. prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc. Cílem přednášky je seznámit studenty se základními principy uvažování při matematickém mod jejich aplikací na problémy vzdělávání. Celá přednáška je zaměřena jednak na pochopení pri na aplikaci modelování a na správnou interpretaci výsledků. Absolvent kurzu bude připraven pro účely vlastní práce a správně výsledky interpretovat, a pochopí i význam statistických Vše je demonstrováno na praktických příkladech, pokud možno blízkých těm, které bývají v b magisterských, disertačních pracích a původních odborných/vědeckých sděleních.