Úřední deska

O P A T Ř E N Í   D Ě K A N A   Č.  9 / 2 0 0 0 ,  Čj.  1 3 5 4 / 2 0 0 0

K používání vlastních motorových vozidel zaměstnanci fakulty při pracovní cestě

  1. Vlastním motorovým vozidlem se rozumí vozidlo, jehož držitelem podle technického průkazu vozidla je zaměstnanec, popřípadě jeho manžel/ka. Vlastnictví prokáže zaměstnanec technickým průkazem nebo osvědčením o technickém průkazu. /Zaměstnancem fakulty se pro účely tohoto opatření děkana se rozumí zaměstnanec v pracovním poměru a zaměstnanec činný na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, jestliže bylo používání vlastního motorového vozidla s nimi dohodnuto, nebo jestliže to stanoví zvláštní předpisy./

  2. Pracovník oprávněný k nařízení pracovní cesty vyznačí svůj souhlas s použitím vlastního motorového vozidla na cestovním příkazu a na žádosti o povolení vlastního motor. vozidla - viz příloha č.1.

  3. Souhlas k pracovní cestě vlastním motorovým vozidlem lze vydat za předpokladu, že:

    • zaměstnanec má předepsané oprávnění k řízení vozidla a další potřebné doklady a absolvoval školení ve smyslu vyhlášky FMD č. 55/1991 Sb., o výcviku a zdokonalování odborné způsobilosti řidičů silničních motorových vozidel, vyhlášky ČÚBP č. 213/1991 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při provozu, údržbě a opravách vozidel, a podle § 133 odst. 1, písm. f), § 135 odst. 3, písm. c) a § 141a) Zákoníku práce, (proškolení zajišťuje referent bezpečnosti práce fakulty),

    • vlastní vozidlo je pojištěno pro případ havárie (v případě zahraniční prac. cesty musí být vozidlo připojištěno i pro zahraničí),

    • je zajištěno pojištění přepravovaných osob, sedadel a zboží,

    • konání pracovní cesty je účelné a hospodárné ve srovnání s náklady na využitou hromadnou dopravu - potvrzuje vedoucí pracoviště na předtisku "vyčíslení nákladů" /viz příloha č. 2/.

  4. O provozu vlastního motorového vozidla při pracovní cestě vede zaměstnanec záznam na cestovním příkazu, který předkládá k vyúčtování. Na cest. příkazu rovněž uvede počet ujetých kilometrů.

  5. Dle zákona č. 16/1993 Sb., ve znění pozdějších předpisů, o silniční dani, § 4 odst. 2 je plátcem daně zaměstnavatel, pokud zaměstnanec použil vlastní vozidlo pro pracovní cestu v rámci doplňkové činnosti a pokud daňová povinnost nevznikla již držiteli vozidla. Pro úhradu silniční daně u jednorázových pracovních cest je možné využít denní sazbu ve výši 25,-- Kč/den.viz § 6, odst. 4 zákona č.16/1993 Sb. (Hradí katedra ze svého rozpočtu, případně z grantových prostředků.)

  6. Při výkonu pracovní cesty vlastním vozidlem je zaměstnanec povinen jet nejkratší cestou sjízdnou pro použité vlastní vozidlo.
    Za použití vlastního motorového vozidla se poskytuje náhrada zaměstnanci ve výši stanovené předpisy o náhradách cestovních výdajů, (§ 7 zákona č. 119/1992 Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších předpisů, tj.:

    • sazba základní náhrady za 1 km a pohon.hmoty;

    • náhrada ve výši ceny jízdenky hromad.dopravním prostředkem za 1 osobu /doloží zaměstnanec-účtovatel/.

  7. Jestliže se zaměstnancem cestují jeho vlastním motorovým vozidlem další zaměstnanci, náhrada jízdného jim nenáleží.

  8. Sazby základních náhrad za používání SMS a průměrné ceny pohonných hmot se před výplatou zaokrouhlují na desetihaléře směrem dolů.

  9. Fakulta hradí zaměstnanci nezbytné výdaje, např. za parkování během pracovní cesty.

  10. Fakulta nehradí zaměstnanci případné pokuty za nedodržení předpisů.

  11. Odpovědnost fakulty za pracovní úraz zaměstnance i za škodu, která mu na vozidle vznikla nebo mu byla na vozidle způsobena, se řídí obecnými předpisy (ZP č. 65/1965 ve znění pozdějších předpisů, Občanský zákoník č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

  12. Pro případy dopravních nehod vzniklých při použití vlastních motorových vozidel zaměstnanců při pracovních cestách platí:

    • bez rozdílu zavinění je nutno neprodleně hlásit dopravní nehodu orgánům policie ČR a pracovníku fakulty odpovědnému za autoprovoz. Hlášení musí obsahovat podrobný popis, kdy, jak a kde k nehodě došlo, rozsah škod vzniklých na vozidle, jiném majetku nebo zdraví cestujících, a výsledky šetření orgánů policie,

    • v případě dopravní nehody je nutné zjistit stát.pozn.značku cizího vozidla, které je účastníkem nehody, totožnost držitele vozidla a řidiče, popř. spolucestujících, zajistit svědky nehody, zaznamenat čas, kdy se nehoda stala a všechny ostatní náležitosti pro zpřesnění situace. Nelze připustit, aby se postižení vzdálili z místa nehody před příchodem orgánů policie ČR, pokud důvodem není jejich vážný zdravotní stav. Podle možnosti je třeba dbát na to, aby orgány policie ČR ihned za přítomnosti účastníků nehody sepsaly o případu podrobný protokol.

  13. Zaměstnanec nesmí použít k pracovní cestě vlastní motorové vozidlo bez předchozího souhlasu fakulty. Pokud zaměstnanec použije při pracovní cestě, třeba i z vážných důvodů, vlastní motorové vozidlo, aniž o jeho použití předem požádal, místo veřejného dopravního prostředku, neodpovídá fakulta za případnou škodu na dopravním prostředku ani za další způsobené nebo související škody.

  14. Za pracovní cestu podle bodu 13 bude zaměstnanci poskytnuta náhrada ve výši jízdného za veřejný hromadný dopravní prostředek.

  15. Při první pracovní cestě doloží zaměstnanec tyto doklady:

    • kopii pojistné smlouvy (havarijní pojištění vozidla),

    • kopii technického průkazu vozidla.

  16. Tyto doklady budou uloženy u pracovníka, který vyřizuje cestovní příkazy, včetně seznamu pracovníků, kteří byli proškoleni pro řízení silničních motorových vozidel (viz bod 3). Před zahájením pracovní cesty zaeviduje pracovník pověřený vyřizováním cest.příkazů cestovní příkaz, zkontroluje všechny náležitosti, vč. havarijního pojištění vozidla, oparafuje přílohy k cestovnímu příkazu a předá je k podpisu tajemníkovi fakulty.

  17. Přílohou č. 1 tohoto opatření děkana je vzor "Žádosti o povolení vlastního motor.vozidla" a přílohou č. 2 je vzor "Vyčíslení nákladů".


III. Závěrečná ustanovení

Gestorem novelizace tohoto opatření děkana je ing. Jaroslava Skřivanová, tajemnice fakulty.
Toto opatření děkana nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu.

V Praze dne 15. května 2000

Doc.PhDr. Pavel Vašák, DrSc.
děkan fakulty


Příloha č. 1 k opatření děkana č. 9 č. j.: 1354 / 2000

Příloha k cestovnímu příkazu je ke stažení zde: Žádost o povolení vlastního motorového vozidla (*.zip; 256 kB)

Poslední změna: 12. únor 2018 11:42 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na: