Nositelé fakultní pamětní medaile ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Fotogalerie: - udílení pamětních medailí v roce 2016 – slavnostní ceremoniál u příležitosti oslav 70 le "https://www.flickr.com/photos/145636261@N02/albums/72157675892624822"] - udílení pamětních medailí v roce 2018 – u příležitosti adventního koncertu [ URL "https: photos/145636261@N02/albums/72157704727412094"] - udílení pamětních medailí v roce 2021 – u příležitosti vánočního koncertu [ URL "https:/ photos/145636261@N02/albums/72157720220436353"] - udílení pamětních medailí v roce 2022 – u příležitosti adventního koncertu [ URL "https: photos/145636261@N02/albums/72177720304415557"] - udílení pamětních medailí v roce 2023 – u příležitosti adventního koncertu [ URL "https: photos/145636261@N02/albums/72177720313307808/"] ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. ****************************************************************************************** Docent Bláha vyvinul mezinárodně uznávanou a oceňovanou metodologii komparatistického přís umění, založenou na analytickém a syntetickém přístupu ke dvěma uměleckým oblastem – hudeb sféře tvorby. Dějinami umění provází již několikátou generaci budoucích učitelů. Z této ce velké dobrodružství. Začal již před lety vyprávět příběh dějin umění jinak, než bylo obvyk že učitelé neupotřebí tolik odborný lineární výklad dějin umění, jako spíš schopnost do hl uměleckému dílu a také ochotu se s ním setkávat. V setkání diváka s uměleckým dílem nalezl místo pro komunikaci. Díla představuje jako výpovědi své doby. Skrze umění učí diváky rozu společnosti a historie. Současná výtvarná edukace se od něj stále učí, a to nejen v oblast a výtvarného umění. Oceněn v roce 2022. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Marie Bořek-Dohalská, DrSc. ****************************************************************************************** Pro paní profesorku Bořek-Dohalskou se stalo akademické prostředí naprosto osudovým. Od ro nastoupila ke studiu Filologické fakulty UK, univerzitu v podstatě neopustila. Působila v institutu, předchůdci Pedagogické fakulty, posléze pracovala na Pedagogické fakultě, násle Filozofické fakultě, konkrétně na fonetickém pracovišti, a poté v osamostatněném Fonetické fonetické zájmy představují středobod profesní dráhy paní profesorky. Tato vysoce koherent trajektorie byla zpestřena několikaletou činností ve Fonetické laboratoři ÚJČ ČSAV. Do Aka paní profesorka později vrátila v rámci externí, leč velmi intenzivní a dlouholeté spolupr zkvalitňování syntézy řeči s Ústavem fotoniky a elektroniky. Za nesmazatelnou a velice výz profesní činnosti považujeme působení v české sekci lycea v Saint-Germain-en-Laye. Spolupr řadě výzkumů pro bezpočet vědeckých ústavů. Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Marie Černá, CSc. ****************************************************************************************** Docentka Černá absolvovala obor speciální pedagogika na Pedagogické fakultě Univerzity Kar působila jako učitelka zvláštní školy na Praze 5, poté se vrátila na svou alma mater, kde odborné asistentky na katedře speciální pedagogiky. Mezi lety 1990 – 1994 a 2001 – 2007 by pro zahraniční styky PedF UK a v letech 1995 – 2000 byla vedoucí katedry speciální pedagog edukační, publikační, výzkumné, přednáškové i osvětové činnosti se věnuje problematice oso postižením, s užším zaměřením na jejich výchovu a kvalitu života. Účastnila se mnoha vědec projektů, souvisejících kromě mentální retardace a příbuznými speciálně pedagogickými téma celoživotním vzděláváním učitelů, reformou školství po roce 1990. Toto zaměření je patrné a ediční činnosti. K vydání připravila společnou publikaci autorů Černá, Kainová, Strnadov která vyšla v roce 2008 pod názvem „Česká psychopedie“. Svoji odbornou činnost na PedF UK s praxí. Po založení České logopedické společnosti prof. M. Sovákem vedla její psychopedic která se posléze osamostatnila jako Psychopedická společnost, jejímž posláním je zvyšování pedagogických pracovníků pracujících pro podporu osob s mentálním postižením. V čele spole mnoho let, v současné době je čestnou předsedkyní. Vedle zaměření na vzdělávání odborníků úzce s rodinami osob s mentálním postižením. Od založení Sdružení pro pomoc mentálně posti Společnosti pro podporu lidí s mentálním postižením) se na jeho činnosti aktivně podílela období jako jeho předsedkyně. Za svoji všestrannou činnost získala několik domácích i zahr Nejvýznamnější z nich je cena Kennedyho Nadace (USA) – „The 2000 Kennedy Foundation Intern Mental Retardation – The Leadership in Education Award“. Dále pak obdržela Cenu ministra z práci ve prospěch zdravotně postižených občanů (2008). Oceněna v roce 2018. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Petr Čornej, DrSc. ****************************************************************************************** Historik, zabývající se problematikou pozdního středověku, zvláště husitství, dějinami his výzkumem dějinné paměti pan profesor Petr Čornej se narodil v roce 1951 v Praze. V roce 19 s vyznamenáním studium historie a češtiny na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V roc titul PhDr. na základě práce Proměny feudální třídy v Čechách v pobělohorských konfiskacíc 1986 obhájil v Ústavu československých a světových dějin ČSAV disertaci Obzory husitského ve světle soudobých vyprávěcích pramenů a získal titul CSc. V roce 1993 se habilitoval na univerzitě v Brně na základě knihy Lipanská křižovatka. V roce 2000 byl jmenován profesore dějin a následujícího roku získal titul DrSc. na podkladě díla Velké dějiny zemí Koruny če 1437. Postupně pracoval v Ústavu pro českou a světovou literaturu ČSAV, na katedře českosl Filozofické fakulty UK (1991 – 1992), poté založil a do roku 1999 vedl katedru dějin a did na Pedagogické fakultě téže univerzity. Mezitím zastával v letech 1999 – 2001 funkci statu ředitele Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v letech 2005 – 2011 působil jako vědecký pra českých dějin Filozofické fakulty UK. Od září 2002 do srpna 2013 byla jeho hlavním pracovi akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého), na níž vykonával funkci prorektora a dále přednášel na Pedagogické fakultě UK (do roku 2005), respektive působil jako výzkumný českých dějin na Filozofické fakultě UK (2005–2011). V současnosti je vědeckým pracovníkem grantu Kulturní kódy a jejich proměny v husitském období v rámci Ústavu pro jazyk český AV semestry působil jako hostující profesor na Varšavské univerzitě. Je autorem a spoluautore monografií, popularizačních prací i učebních textů, z nichž největšího ohlasu dosáhly prác českých kronik (1987; 2., rozšířené vydání 2003); Lipanská křižovatka (1992); Velké dějiny české V. 1402-1437 (2000; 2., opravené vydání 2010); Velké dějiny zemí Koruny české VI. 14 - spoluautorka Milena Bartlová), respektive soubor studií Světla a stíny husitství (2011). zveřejnil 150 vědeckých studií. Soustavně se věnuje popularizační činnosti (desítky článků časopisech, více než 500 přednášek pro veřejnost), spolupracoval s rozhlasem a televizí (m Kronika česká), po dvacet let se podílel jako gestor na dějepisné soutěži českých a sloven Chebu. Byl a je členem různých vědeckých, oborových a redakčních rad. Za svou činnost obdr i vyznamenání (např. Cena Učené společnosti, Cena Josefa Hlávky za nejlepší společenskověd medaile Senátu Parlamentu České republiky). Oceněn v roce 2018. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Petr Dostál, CSc. ****************************************************************************************** Pan docent Dostál nalezl své nadšení pro botaniku již v dětství. Od základní školy inklino tento zájem přetrval až do profesního zaměření. Jako žák se účastnil několika přírodovědný v zahraničí. Po maturitě byl přijat na Biologickou fakultu Univerzity Karlovy, studium vša návratu z vojenské služby začal studovat týž obor, tentokrát však na fakultě pedagogické. s červeným diplomem na konci roku 1967. V roce 1972 složil přijímací zkoušku do vědecké př pedagogiky a zahájil práci na disertaci „Teoretické problémy výběru a zpracování obecně bi poznatků v systému učiva“. Práci úspěšně obhájil začátkem roku 1979 a získal titul CSc. v Koncem roku 1983 byl jmenován na základě rozhodnutí vědecké rady Pedagogické fakulty v Hra docentem v oboru Teorie vyučování biologii. Od roku 1995 do roku 2002 vykonával funkci pro studijní záležitosti. Do částečného důchodu odešel v roce 2007, do plného důchodu pak v ro však působí v doktorandských studiích a v případě potřeby i jako florista při studentských pracích. Za svou dlouholetou činnost na fakultě byla panu docentu Dostálovi v roce 2016 ud medaile Pedagogické fakulty UK. Oceněn v roce 2016. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Viera Glosíková, CSc. ****************************************************************************************** Viera Glosíková je docentka na PedF UK v Praze, kde přednáší dějiny německy psané literatu členkou představenstva Prager Literaturhaus deutschsprachiger Autorinnen und Autoren. Na f významně zasluhuje o rozvíjení zahraniční projektové spolupráce. Grantová agentura DAAD po od roku 2010 projekt Prager deutsche Literatur in Deutschland und in Europa, který je zamě mezinárodní vědecké spolupráce studentů a akademiků Katedry germanistiky PedF UK a germani univerzity. Výstupem z pravidelných setkání a kontinuální spolupráce studentů je již šest publikací vydaných v Německu, sedmá se nyní rediguje pro knižní zpracování. Společně s Gab přeložila výběr nejzajímavějších literárních reportáží Egona Erwina Kische, s Milanem Tvrd prozaickou tvorbu Reinera M. Rilkeho, s Olgou Walló pak rukopis poslední německy píšící au Lenky Reinerové Adiós, Španělsko. Pod jejím vedením vzniká již druhý díl Slovníku německy spisovatelů. Je autorkou řady vědeckých knih vydávaných v Čechách i v zahraničí. Jí publik získaly přes 150 citací a řadu recenzí.Dvanáct let vedla katedru germanistiky na PedF UK, bakalářské a magisterské studijní programy, dlouhodobě usilovala o akreditaci doktorského programu, který katedra získala.V roce 2023 jí byla udělena cena Unie českých spisovatelů studie a za překlad. Oceněna v roce 2023. ****************************************************************************************** * prof. RNDr. Milan Hejný CSc. ****************************************************************************************** Pan profesor Hejný stojí za vybudováním školy didaktiky matematiky, která po dvacet let př didaktické matematice světový ohlas. Je autorem teorie poznávacího procesu – Teorie generi která byla mezinárodní komunitou didaktiků matematiky přijata, oceněna a je v mnoha zahran používána. Rozpracoval také myšlenku vyučování orientovaného na budování schémat. V duchu svým týmem vytvořil sadu učebnic matematiky pro 1. - 5. ročník prvního stupně základní ško významným způsobem přispívají k pozitivním změnám ve vyučování matematiky. V současné době Hejný vede tým autorů, kteří tvoří učebnice navazující, a to pro 2. stupeň základní školy. vedoucí osobností KMDM PedF UK v oblasti výzkumu i aplikace výsledků výzkumu do praxe. Je vzdělávání budoucích učitelů prvního stupně ZŠ na téže katedře. Jeho myšlenky znamenají zc v přístupu ke vzdělávání jak žáků prvního stupně, tak i vysokoškolských studentů. V meziná didaktiků matematiky je stále velmi aktivní. Pravidelně pracuje s doktorandy oborové rady matematiky a vychoval tak již několik doktorandů, z nichž někteří pracují v akademické sfé Oceněn v roce 2016. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Zdeněk Helus, DrSc., dr. h. c. (1935 – 2016) ****************************************************************************************** Zdeněk Helus se narodil 19. 8. 1935 v Chotiné u Plzně. V roce 1958 absolvoval studium filo psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a nastoupil jako psycholog v dětském roku 1961 působil jako vědecký pracovník v Československé akademii věd (nejprve v Pedagogi A. Komenského, později i v Psychologickém ústavu) a zde také v roce 1966 obhájil kandidáts práci. V ústavech ČSAV se věnoval převážně vlivu sociálních činitelů na utváření osobnosti jeho výkon ve škole. Od konce sedmdesátých let působil zároveň jako vysokoškolský učitel, Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde byl roku 1990 jmenován profesorem pedagogické letech 1994 až 2000 zde zastával funkci děkana. Od začátku devadesátých let se významně za vysokoškolské vzdělávací politiky a na dlouhá léta se stal čelnou osobností Asociace děkan fakult ČR. Na půdě této organizace mj. přispěl k profesionalizaci učitelství a uhájení pož magisterské vzdělání učitelů základních škol. Nadále se také věnoval kultivaci osobnostně přístupu k dítěti s dalekosáhlými dopady do každodenní pedagogické praxe a napsal na toto oceňovaných vědeckých prací i učebních textů. Za svou odbornou i organizační činnost byl p mnohokrát vyznamenán, mj. čestným doktorátem Západočeské univerzity v Plzni, Medailí Minis mládeže a tělovýchovy, Medailí Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského a řadě také Medailí Josefa Hlávky, která je udělována nestorům a zakladatelským osobnostem č jejich celoživotní dílo. Oceněn v roce 2016. ****************************************************************************************** * doc. RNDr. Karel Holada, CSc. ****************************************************************************************** Doyen katedry chemie a didaktiky chemie Pedagogické fakulty UK chtěl být učitelem už jako školy. A dětský sen se mu splnil vrchovatou mírou. V roce 2018 už je 64 let po maturitě na gymnáziu a 60 let promovaným pedagogem v oboru chemie a biologie. Vyučoval prakticky na vš stupních škol, ale jeho největší přínos je bezesporu v přípravě učitelů chemie na Pedagogi kde působí od roku jejího obnovení (1964) a patří mezi velmi oblíbené učitele. Po společen roce 1989 zastával na fakultě i funkci proděkana, byl prvním přímo zvoleným předsedou Akad a vedl katedru chemie a didaktiky chemie. V posledních letech působí také na VŠCHT v Praze farmaceutické asistenty. V jeho profesních zájmech dominují specifické činnosti učitelů ch žáků: experimentování, modelování, vizualizace, elementarizace a edukační hry. Jeho publik zahrnuje několik stovek textů téměř všech informačních pramenů. Je autorem či spoluautorem pro všechny úrovně školského systému (z oblasti vzdělávání učitelů to jsou např. Edukační chemii, Chemie a společnost, Agogika chemie aj.). Jeho specifikem je zprostředkovávání inf antologiemi (převážně svých původních) článků. Výrazná je a byla v jeho profesní dráze i t pomůcek pro výuku chemie včetně edukačních filmů, z nichž některé mají chráněné vzory a pa se také podílel na vzniku celostátních kol chemické olympiády a 1. mezinárodní chemické ol 1968. Na Pedagogické fakultě zavedl a učebními texty zabezpečil řadu předmětů v učitelskýc Univerzity 3. věku. Nezanedbatelná je i jeho aktivita v oblasti informatiky a informačních ve vzdělávání. Založil také a vedl referátový časopis Informační bulletin pro výuku chemie pečuje o publikační činnost autorů se zaměřením na výuku chemie a didaktiku chemie svou ob časopis Biologie-chemie-zeměpis (dříve Přírodní vědy ve škole). Oprávněně patří mezi nejvý učitele chemie a učitele učitelů chemie. Oceněn v roce 2016. ****************************************************************************************** * doc. dr. Jaroslava Hrabáková, CSc. ****************************************************************************************** (19. 5. 1929 Hlinsko – 17. 3. 2017 Praha) Docentka Hrabáková prožila celý svůj profesní život na pedagogické fakultě UK: nejprve jak jako vyučující. Byla žákyní významného literárního historika Felixe Vodičky (mj. děkana pe v letech 1949-50); svou učitelskou i vědeckou aktivitou pomáhala na fakultě uchovávat jeho nelehkých letech normalizace, během nichž byla výuka literatury okleštěna a podrobena ideo Po r. 1989 se stala první vedoucí nově ustavené katedry české literatury a významně se zas rozvoj. Její odborná činnost byla zprvu zaměřená na tvorbu spisovatelek působících na přelomu 19. tomuto tématu věnovala svou disertaci. Během normalizace ovšem mohla publikovat jen sporad se věnovala pedagogické činnosti. Nikdy nezapomínala na to, že pracuje s budoucími učiteli jí ležela na srdci výuka literatury na základních a středních školách, jíž se snažila (za svých kolegů) pomoci tvorbou učebnic literární výchovy a čítanek. Ty se staly převažující publikační aktivity i po r. 1989. Kromě toho napsala řadu hesel do slovníkové příručky Čes (1994) a byla spolueditorkou kolektivní monografie Česká literatura na předělu století (20 přispěla průkopnickou studií Secesní román Růženy Svobodové, jíž se vrátila ke svým badate Jaroslava Hrabáková byla z těch, kdo v učitelství spatřují poslání. Byla hluboce oddaná li v její schopnost kultivovat společnost. Ke svým studentům přistupovala s respektem jako ke osobnostem; v době převažující frontální výuky kladla důraz na společnou diskusi nad liter Jejími semináři prošli posluchači několika generací a se všemi dokázala najít společnou ře významných literárních vědců, ale také nespočet učitelů základních a středních škol. Tuto vykonávala obdivuhodných padesát let, až do r. 2010. Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Jiří Hrabinec, CSc. ****************************************************************************************** Docent Jiří Hrabinec se narodil roku 1942 v Pardubicích. Vystudoval tělesnou výchovu na FT jazyk na FF UK. Učitelské profesi se věnoval celkem 55 let, z toho 10 let působil na zákla školách, dalších 45 let na Univerzitě Karlově – nejprve na UK FTVS, od roku 1981 pak na UK působil jako docent, 16 let vedl katedru tělesné výchovy a několik let byl i proděkanem pr Odborně se dlouhodobě zaměřoval na teorii vyučování tělesné výchovy, metodologii vědecké p tělesné kultury. V těchto oborech také graduoval a publikoval. V poslední době např. redig monografii KTV Tělesná výchova na 2. stupni základních škol (Karolinum 2017). Mnoho let ta tematicky zaměřené sborníky východočeských spisovatelů. Sám publikuje povídky a verše, Čes uvedla jeho hru Řetězová reakce. Je také autorem četných literárních ilustrací. Oceněn v roce 2018. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Petr Charvát, DrSc. ****************************************************************************************** Profesor Petr Charvát pochází z Prahy. V letech 1968 – 1973 absolvoval Filosofickou fakult Karlovy, obor klínopis – archeologie. Titul doktora filosofie získal v roce 1975. Účastnil archeologického výzkum v Egyptě (hrobka velmože Ptahšepsese v Abusíru u Sakkáry, 25. stole poté až do roku 1990 působil v Archeologickém ústavu ČSAV. Na základě disertační práce z o archeologie mu byl v roce 1980 udělen titul kandidáta historických věd. Titul doktora hist získal na základě monografie Ancient Mesopotamia – Humankind´s Long Journey into Civilizat The Oriental Institute 1993). V průběhu svého působení na ČSAV se zúčastnil ještě několika výzkumů (buddhistický klášter z 1. tisíciletí n. l. Abajagiri Vihára v Anurádhapuře, Srí L projekt vlády Srí Lanky a UNESCO; 1989 Džemdet Nasr u Bagdádu, v řadách Britské archeologi Iráku). Mezi lety 1990 – 2005 pracoval v Orientálním ústavu Akademie věd ČR v Praze. Akade – 2004 strávil ve Filadelfii (USA) na stipendiu Nadace Johna Williama Fulbrighta (studium materiálu starověkého Předního Východu v tamním Museum of Archaeology and Anthropology, Un Pennsylvania). Roku 2008 byl pozván k přednáškám o dálkových stycích českých zemí s Orient státnosti v raném středověku na École Pratique des Hautes Études, a to na její Section des historiques et philologiques, v Paříži. Dále působil v letech 2011 – 2012 na univerzitě v jako Fellow (člen) mezinárodního kolegia MORPHOMATA jako řešitel projektu "History from bi The Sumerian early state of Ur at the beginning of third millennium B. C". Publikace M. Bá "Kolaps a regenerace: cesty civilizací a kultur“ (Praha: Academia 2011), na níž se autorsk získala cenu rektora Univerzity Karlovy v Praze za tvůrčí počin roku. V roce 2012 pak obdr "Zrození státu“ (Praha, Karolinum 2011) Cenu Josefa Hlávky za nejlepší česky psanou vědeck roku 2011. Na výročí 17. listopadu 2017 získal ocenění Arnošta z Pardubic za mimořádný pří profesi. Jeho publikační činnost je podle Hájka pro studenty a odbornou veřejnost zárukou kvalitních zdrojů. Potvrzuje to i Cena Josefa Hlávky za knihu Zrození státu - prvotní civi světa, která mu byla udělena již dříve. Za zmínku stojí i pořad Dvaasedmdesát jmen české h moderoval pro Českou televizi. V současnosti vyučuje na Filosofické fakultě Západočeské un a Pedagogické fakultě UK. Oceněn v roce 2018. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc. ****************************************************************************************** Paní profesorka Kateřina Charvátová je specialistkou v oboru středověkých a církevních děj absolvování Filozofické fakulty Univerzity Karlovy zahájila svou vědeckou kariéru jako arc Kutné Hoře, poté v letech 1980–1995 působila v Archeologickém ústavu Akademie věd ČR. Od r profesní život spojen s Pedagogickou fakultou UK, kde na Katedře dějin a didaktiky dějepis Od roku 1999 byla po dobu deseti let vedoucí katedry. Na Pedagogické fakultě vykonávala v 2013 také akademickou funkci proděkanky pro vědu. Profesorkou oboru historie byla jmenován Těžištěm badatelského zájmu Kateřiny Charvátové jsou středověké dějiny cisterciáckého řádu řady knižních i časopiseckých prací, za všechny jmenujme oceňovanou trilogii „Dějiny ciste v Čechách 1142–1420“ nebo monografii „Václav II. Král český a polský“. Své vědecké výstupy na mezinárodních konferencích, je členkou několika českých i zahraničních vědeckých a edič Nadšení pro středověké dějiny dokáže profesorka Charvátová předávat také svým studentům v seminářů nebo zahraničních exkurzí, neúnavně s nimi konzultuje bakalářské, diplomové i dis V posledních patnácti letech věnuje pozornost také popularizaci vědy, edukaci a intepretac historického dědictví. Projekt „Památky nás baví“, který vedla ve spolupráci s Národním pa získal roku 2017 evropské ocenění „Europa Nostra“. Na Pedagogické fakultě se zasloužila o nového studijního programu s názvem „Edukace a interpretace kulturního dědictví“, který má absolventy. Oceněna v roce 2022. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Stanislav Jelínek, CSc. ****************************************************************************************** Profesor Stanislav Jelínek je významný pedagog a přední český badatel v oboru lingvodidakt u nás i v zahraničí, i když po určitou dobu byla jeho činnost omezována a znesnadňována. N fakultě Univerzity Karlovy působil od roku 1953 do roku 2009. Bohatá a mnohostranná činnos Jelínka obsáhla řadu oblastí. Kromě vlastního pedagogického působení to byla řada projektů odborné pedagogické praxe, výuky a různých forem studia cizích jazyků, mnohaletá poradensk ministerstvo školství, náročná práce na školních osnovách, publikační a redaktorská práce časopisech, organizace odborných seminářů k teoretickým otázkám didaktiky cizích jazyků, p činnost pro učitele i odbornou veřejnost. Zvláštní kapitolu v odborném životě profesora Je tvorba učebních textů a učebnic, v nichž se věnoval problematice didaktiky cizích jazyků. můžeme jmenovat například publikace Metodika ruského jazyka, Didaktika cizích jazyků či Di jazyka. Nezbytnou příručkou při výuce cizích jazyků se pro pedagogy stal Rusko-český lingv slovník, který by bez pana profesora a jeho týmu nespatřil světlo světa. V posledních třic vynaložil pan profesor velké úsilí jako vedoucí autorských týmů a tvůrce didaktické koncep souborů. Rozsáhlá byla vědecká činnost pana prof. Jelínka, během níž spolupracoval s někol zejména v Rusku, Polsku a na Slovensku. A i právě proto se panu profesoru Jelínkovi dostal nejen u odborníků v oboru, ale i u studentů. Oceněn v roce 2016. ****************************************************************************************** * PhDr. Michaela Kaslová ****************************************************************************************** Michael Kaslová je pedagožka a didaktička se specializací na matematickou gramotnost a pre současné době působí na Katedře matematiky a didaktiky matematiky naší fakulty. Je členkou výboru jednoty českých matematiků a fyziků a členkou mezinárodní komise Commission for the Improvement of Mathematics Teaching. Je také jednou z členů výboru celostátní matematické soutěže Pangea. Michaela Kaslová se t výuce dětí mladší školního a předškolního věku a je autorkou řady učebnic matematiky. Její učebnice jsou stavěné tak, aby se žáci předmětu nezalekli, ale aktivně přistupovali k řeše Oceněna v roce 2022. ****************************************************************************************** * PhDr. Jana Kohnová, Ph. D. ****************************************************************************************** Paní doktorka Kohnová zahájila svá studia na Pedagogickém institutu v Olomouci, kde vystud dějepis – český jazyk. Ve svých studiích poté pokračovala na Filosofické fakultě Univerzit se zabývala filosofií a historií. Po dlouhých letech, kdy byla paní doktorce tehdejším rež pedagogická činnost se v roce 1990 vrátila na Filosofickou fakultu, na níž se jí podařilo titul. Od roku 1992 působí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Ve stejném roce a dá 2001 a 2014 byla ředitelkou Ústavu rozvoje školství postgraduálního studia a Ústavu profes pracovníků ve školství. V roce 2003 získává titul Ph. D. z oboru pedagogika. Mezi významné doktorky patří řada monografií, z nichž můžeme jmenovat například Další vzdělávání učitelů profesní rozvoj či Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Paní doktorka je do členkou Asociace učitelů dějepisu či České asociace pedagogického výzkumu. Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. ****************************************************************************************** Docemtka Soňa Koťátková je výraznou osobností oboru Předškolní pedagogika a klíčovou praco preprimární a primární pedagogiky. Za 37 let působení na Pedagogické fakultě UK ovlivnila mateřských škol a dalších předškolních zařízení. Tím přispěla a přispívá k radostnému prož tisíců dětí, k jejich dobrému vstupu do vzdělávání a položení základů pro jejich celoživot důraz na osobnostně sociální rozvoj studentů a studentek i dětí, na klima školy, její poro dětské hry, kompetentní nadhled a orientace v inspirativních trendech alternativního škols hned v začátku 90.let moderní podobu vzdělávání učitelek mateřských škol nejen na Pedagogi UK. Publikace docentky Koťátkové, především knihy Dítě a mateřská škola, Hry v mateřské šk praxi nebo publikace Předškolní pedagogika, kterou napsala s profesorem Janem Průchou, se dotisků či dalších vydání. Spolupracovala na inovacích Rámcového vzdělávacího programu pro vzdělávání. Odborně spolupracuje s dalšími pracovišti a katedrami na českých pedagogických rámci rozvoje oboru a studia předškolní pedagogiky. Vychovala několik doktorandů a své pro a znalosti předává mladším kolegyním nejen na katedře. Oceněna v roce 2022. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Radoslava Kvapilová Brabcová, CSc. ****************************************************************************************** Paní profesorce Kvapilové Brabcové nepochybně náleží k zakladatelským osobnostem v oblasti učitelů českého jazyka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a své celoživotní zasvětila rozvoji české bohemistiky, slavistiky, lingvodidaktiky a vzdělanosti v kulturním národního jazyka a jeho edukace. Již roku 1959 nastoupila jako odborná asistentka na kated jazyka Pedagogického institutu v Brandýse nad Labem, později Pedagogické fakulty Univerzit Praze. V roce 1990 se jako bezpochyby nejvýznamnější vědecká osobnost této katedry a zárov mravní integrity a bezúhonnosti stala za všeobecného konsensu pracovníků i studentské veře popřevratovou vedoucí katedry českého jazyka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praz Pod jejím vedením zaznamenala vědecká i pedagogická činnost katedry nebývalý rozkvět, z ně Jako mimořádná osobnost české vědy byla prof. Kvapilová Brabcová zároveň v letech 2001–200 v letech 2006–2010 prorektorkou pro vědu a zahraniční styky Literární akademie Josefa Škvo publikační činnost čítá více než 200 záznamů děl bohemistických, slavistických i lingvodid Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Naděžda Kvítková, CSc. ****************************************************************************************** Paní docentka Knížková je specialistkou na českou historickou mluvnici a starší období výv teoretička vyučování češtině, autorka odborných statí, recenzí a skript, členka redakční r Český jazyk a literatura. Na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy působila od roku 1990 získala velkého uznání. „Je učitelem lidským, moudrým a tolerantním.“ – říkává se o paní d Své pedagogické zkušenosti nabyla na všech typech škol. Nejprve v letech 1957–1961 vyučova ruský jazyk na základních a středních školách v Severomoravském kraji, poté ji získalo vys působila na katedře bohemistiky FF UP v Olomouci a později na katedře českého jazyka a lit v Praze. Z jejich nejvýznamnějších historických prací lze jmenovat edici Komenského Orbis (1991), z nesčetných odborných statí alespoň studii Jazyková stránka agitačního spisu Krát kronik českých. Jako didaktička češtiny obrací svoji pozornost např. k vyučování slohu, za onomastiky ve škole či historii vyučování českého jazyka. Doc. PhDr. Naděžda Kvítková, CSc dubna tohoto roku významné životní jubileum, a proto si dovolujeme jí k tomuto jubileu pop štěstí a pracovního elánu do dalších let. Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. ****************************************************************************************** Doktorka Laufková se ve své odborné činnosti zabývá především formativním hodnocením v pra školy, čtenářskou pregramotností a gramotností a literaturou pro děti a mládež. Publikuje v pedagogických časopisech, je členkou výkonných redakcí odborných časopisů (Orbis Scholae pregramotnost a vzdělávání), řešitelkou několika vědeckých grantů, ESF projektů a mezináro Zejména v oblasti vzdělávání se také podílí na mnoha týmových vědeckých projektech, z nich kolektivní monografie (zbposledních například Hodnocení pro učení, PedF UK, 2022). Ve vybr usiluje o propojení výzkumu, teorie, praxe a vzdělávací politiky. Z dalších odborných publ Laufkové zmiňme například Formativní hodnocení ve výuce (Portál, 2016, s  doktorem Starým) čtenářské pregramotnosti (PedF UK, 2020, s V. Goldamnnovou) či metodickou příručku Projekt do života a čtenářská gramotnost (V. Laufková a kol.). Doktorka Laufková byla též členkou PedF UK a Akademického senátu PedF UK, odvedla mnoho úspěšných studentských závěrečných pr počítaje na desítky, byly navrženy na ocenění AGON), v rámci studentského hodnocení výuky za profesionalistu, oborovou erudici, propojení výuky s praxí a kolegiálně-lidský přístup. Laufková je v rámci oborové didaktiky a preprimární a primární pedagogiky obecně velmi res osobností. Oceněna v roce 2023. ****************************************************************************************** * Mgr. Veronika Ledecká ****************************************************************************************** Veronika Ledecká je stabilní oporou kanceláře děkana již 13 let. Stala se nepostradatelnou schopnost řešit bez problémů každodenní situace. K tomu přispívají její znalosti z dalších administrativy, chodu fakulty a velká míra vstřícnosti a empatie. Při zaměstnání vystudova školu a stále si doplňuje odbornost různými školeními. Zajišťuje agendu registru smluv, da komunikuje se zaměstnanci i studenty fakulty. Mgr. Ledecká má stále dobrou náladu, je ocho Má ráda zvířata, zejména koně a kočky. Ve svém volném čase se věnuje dětem v Jezdeckém klu jezdců v Brandýse nad Labem. V létě pořádá pro děti jezdecký tábor. Oceněna v roce 2023. ****************************************************************************************** * PhDr. Marie Linková, Ph.D. ****************************************************************************************** Doktorka Linková má zkušeností z akademické činnosti i zkušenosti z poradenství. To je obz protože poruchami chování a učení trpí stále více žáků. Tyto jevy jsou také stále častěji témata výzkumná. Doktorka Linková tyto zkušenosti zúročuje ve výuce i v publikacích, které tématům věnují. Je například spoluautorkou učebnice pro vychovatele nebo knihy nazvané Žák chováním. Doktorka Linková je známa rovněž tím, že pracoviště a fakultu vnímá jako prostře vyžaduje i další aktivity než ty ryze odborné. Je členkou Akademického senátu Pedagogické se její postřehy a stanoviska setkávají s respektem, přispívají k pozitivní atmosféře jedn úkolů, které akademický senát plní. To vše má příznivý dosah do celkového života fakulty. Oceněna v roce 2022. ****************************************************************************************** * PhDr. Renáta Listíková, Dr. ****************************************************************************************** Doktorka Renáta Listíková působí na Pedagogické fakultě na katedře francouzského jazyka a  na kterou nastoupila v roce 1990. V letech 1992–1995 působila na Ecole Normale Supérieur v a od roku 2000 po dvě desetiletí katedru francouzského jazyka a literatury úspěšně vedla. byla opakovaně volena do akademického senátu fakulty a významně se podílela na posilování internacionalizace, a to nejen jako koordinátorka programu Erasmus, ale i jako organizátor stáží studentů na francouzských univerzitách a univerzitních institutech. Doktorka Listíko na francouzskou a srovnávací literaturu a lexikologii. Doktorský titul získaný na Universi Paris IV doplnila v roce 2007 vědeckou hodností Maître de conférences. Publikačně se věnuj francouzsko-českým vztahům v literatuře a kultuře obou zemí. Zapojila se do mnoha národníc výzkumných projektů. Je členkou a po několik let byla členkou výkonného výboru sdružení vy učitelů francouzštiny Gallica. Oceněna v roce 2023. ****************************************************************************************** * Mgr. Ilona Macošková ****************************************************************************************** Svoji pracovní kariéru začínala jako učitelka na základní škole a nyní je již 12 let vedou oddělení. Zpracovává personálie všech zaměstnanců fakulty, včetně projektových, kterých má více. Personální agenda se stále rozrůstá například o elektronickou spisovou službu, GDPR o hodnocení a kariérní růst akademických pracovníků fakulty. Novou agendu paní Macošková v zvládne. Nebojí se nastavovat nové procesy. Je nápomocna zaměstnancům fakulty, orientuje s a ráda se dále ve své oblasti pravidelně vzdělává. Je stále plná optimismu a dobré nálady, na rozdávání. Ve stresových situacích se nehroutí, naopak se snaží najít řešení. Ve svém v od mládí věnuje volejbalu, nyní s vrstevnicemi hraje beach volejbal. Ráda cestuje a poznáv Oceněna v roce 2023. ****************************************************************************************** * prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. ****************************************************************************************** Paní profesorka nabyla své první vysokoškolské vzdělání na Matematicko-fyzikální fakultě U Karlovy v Praze. V roce 1991 byla na základně úspěšného habilitačního řízení jmenována doc v roce 2011 získala titul profesorský. Na Katedře matematiky a didaktiky matematiky působí 1987 a stala se se stala garantem rigorózního řízení. Za tuto dobu také dopomohla mnoha st získání doktorského titulu. V posledních 5 letech spolupracovala na řadě mezinárodních pro můžeme jmenovat například LPS – The Learner´s Perspective Study či Classroom Lexicon Proje koordinovány z Austrálie, dále pak Learning to Teach: Building Global Research Capacity fo Based Decision Making, jejichž koordinace pramenila až z USA. Za významný fakt považujeme na mezinárodní konferenci CERME 9 v roce 2015. Kromě vědecké činnosti se paní profesorka v organizaci mezinárodních konferencí na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy či působí ja hostujících profesorů ze zahraničí. Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc. ****************************************************************************************** Eva Opravilová je erudovanou vysokoškolskou pedagožkou, která v médiích i odborném tisku b za „matku mateřinek“, „vědmu“, „první dámu české předškolní pedagogiky.“ Celý svůj profesn na výchovu a vzdělávání nejmenších nejprve ve Výzkumném ústavu pedagogickém, poté v ústavu v Ústavu pro učitelské vzdělávání UK, kde od roku 1960 začala jako odborná asistentka post činnost vysokoškolského pedagoga, teoretika a badatele v oblasti výchovy a vzdělávání dítě věku. Problematice předškolního vzdělávání zůstala celoživotně věrná, taktéž na Pedagogick Praze. Díky iniciativě Evy Opravilové se od roku 1970 na PedF UK jako první v republice ot obor pro studium předškolní pedagogiky. Vlivem politické situace se habilitovala na PedF U roce 1990 jako docentka oboru pedagogiky. V tuto dobu získala grant na podporu osobnostně modelu předškolní výchovy, dle kterého pracuje velká většina mateřských škol v ČR. Byla sp České pedagogické společnosti, významnou členkou OMEP ČR UNICEF, zakládající osobností Aso výchovy a Společnosti pro podporu a rozvoj čtenářství v ČR „CzechRA“. Vedle vědecké práce rozsáhlou oblast tvorby Evy Opravilové zahrnují díla určená dětem nejprve ve spolupráci s Albatros, dětským časopisem Sluníčko, následně s Českou televizí a v posledním desetiletí Beidersdorf Nivea. Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * PaedDr. František Parkan ****************************************************************************************** Doktor František Parkan je doyenem katedry dějin a didaktiky dějepisu, a to nejen proto, ž fakultě Univerzity Karlovy působí již téměř neuvěřitelných 50 let. František Parkan je v p zkušeným pedagogem, který se celý život věnuje didaktice dějepisu a pro svůj laskavý příst nejen didaktických metod, ale především při předávání svých zkušeností z dlouholeté praxe mimořádně oblíben. Na svět přišel v říjnu 1944, tedy v posledním roce válečného konfliktu, který většina z ná „ze školního dějepisu“ nebo z vyprávění pamětníků. Nicméně František Parkan okusil druhou již ve čtyřech měsících, kdy zažil spojenecký nálet na Prahu – mnoho nechybělo a mohl se t se svým bratrem, stát další obětí této nešťastné události naší novodobé historie. Františe v pražských Vršovicích, nicméně rodina jeho matky pocházela ze Šumavy. Zarputilost, typick tohoto pohoří, lze vysledovat právě i u něj. V době, kdy většina jeho vrstevníků budovala prapory „lepší svět“, pobíhal oddaný stoupenec masarykovské první republiky František Park Vršovicích v „botičkách do špičky“ a „saku do flaštičky“, jak se zpívalo v jedné písni pra rock´n rollu. V roce 1962 pak nastoupil na Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy ke stud – český jazyk. Během studií se zde také věnoval jednomu ze svých koníčků – sálové kopané, se zapsal jako jeden z jejích průkopníků v českých zemích. Právě sportu a jeho dějinám se ve své odborné práci zabýval. Po absolvování Pedagogické fakulty v roce 1966 nastoupil František Parkan nejprve jako uči školu v Chomutově, o rok později již vyučoval dějepis na devítiletce v pražském Zahradním externí spolupráce s Pedagogickou fakultou se datuje od roku 1974, o dva roky později se p stálým zaměstnancem. V roce 1980 je mu zde udělen titul PaedDr., tedy doktora pedagogiky. dějepis na pražském Gymnáziu Josefa Škvoreckého, na Pedagogickém lyceu, Vysoké škole Jana nebo na Fakultě tělesné výchovy a sportu. Zkušenosti nabyté vyučováním dějepisu na všech t dokázal zprostředkovat studentům, ať již formou výuky didaktiky dějepisu nebo psaním učebn František Parkan se tak podílel na sepsání více než čtyř desítek učebnic dějepisu a metodi pro učitele. Opomenout nelze ani jeho rozsáhlou popularizační činnost, sahající od psaní č jako Dějiny a současnost až pobspolupráci s Českou televizí na přípravě cyklu Kronika česk pedagogického působení vychoval na naší fakultě několik generací učitelů dějepisu, kteří s vzpomínají nejen na jeho přednášky, alebtéž na didaktické semináře, dějepisné praxe a v ne také exkurze, které se mezi studenty katedry dějin a didaktiky dějepisu staly již takřka l Oceněn v roce 2023. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. ****************************************************************************************** Doc. Isabella Pavelková patří k významným osobnostem pedagogické psychologie a její práce přínos pro školskou praxi. Pro Pedagogickou fakultu UK bylo velkou ctí, že více než dvacet studijních programech psychologie i ve studjiních programech učitelských. Významně tak při aby naši absolventi rozvíjeli svoji citlivost a myšlení, díky kterému jsou lepšími psychol Ve svých vědeckých projektech se doc. Pavelková věnovala řadě témat jako motivace učení, ž a profese učitele je v kontextu České republiky, z nichž u některých je v českém prostředí osobností. O jak prakticky i vědecky významná témata se jedná, dobře ilustruje množství di disertačních prací, které doc. Pavelková vedla a stále vede. Oceněna v roce 2022. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D. ****************************************************************************************** Prof. Pecháček spojil s Pedagogickou fakultou podstatnou část své profesní dráhy. Do té se zkušenost hudebního pedagoga a sbormistra. Vedl postupně několik pěveckých sborů. Výsledke sborem Mládí se pak staly početné koncerty u nás a v zahraničí i populární kompaktní disky folklorní inspirace a Od mše k muzikálu. Byl šéfredaktorem časopisu pro sborové umění Cant 2005 je členem redakčních rad časopisů Cantus a Hudební výchova. Působil jako člen hlavníh českých pěveckých sborů a jako zástupce Unie českých pěveckých sborů v mezinárodní sborové (Arbeitsgemeinschaft Europäischer Chorverbände). Publikace prof. Pecháčka jsou zaměřeny na hudební výchovy a sbormistrů. Věnují se výcviku intonace a sluchu, doprovázení písní ve šk složkám hudebně pedagogické přípravy. 20 let se prof. Pecháček věnoval zpracování čtyřsvaz Česká sborová tvorba. Jsou zde zachyceni i takoví skladatelé, kteří leckdy bývají opomíjen si být zapomenuti. Oceněn v roce 2022. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. ****************************************************************************************** Docentka Naděžda Pelcová je jednou z významných osobností filosofie výchovy, která navazuj rozvíjí na tradici české filosofie. Její myslitelský záběr je podložen hlubokou a důvěrnou především německé duchovní tradice. Právě tato duchovní zakotvenost a z ní pramenící poroz i personální kontexty výchovy dělá z docentky Pelcové nesmírně inspirativní osobnost. Nebo možnost s ní hovořit anebo naslouchat jejím komentářům či radám, nemohl nebýt zároveň vtaž angažování ve věci výchovy. Docentka Pelcová je jednou z iniciátorek založení mezinárodní Středoevropské společnosti pro filosofii výchovy, propojující akademiky a pedagogy se spol rozvíjení filosofie dimenze výchovy a vzdělání. V současné době pracuje na koncepci didakt a rozvíjí možnosti spolupráce pedagogické antropologie a oborových didaktik zákládů společ občanské výchovy. Oceněna v roce 2022. ****************************************************************************************** * PaedDr. Ladislav Pokorný ****************************************************************************************** Dr. Pokorný se narodil v roce 1958 v Berouně. Je absolventem PedF v Plzni, vystudoval obor roku 1986 pracuje na PedF UK v Praze. Členem KTV od roku 1988 až dosud, s výjimkou tří let jako trenér v SRN. Ladislav Pokorný vede dlouhodobě oddělní SH (sportovních her), kde vyuč didaktiku sportovních her, dále volejbal, beach volejbal, házenou, fotbal, lední hokej, fl lyžování, bruslení a další. Kromě toho zajišťuje i výuku traumatologie, sportovní masáže a Od počátku svého působení na KTV vede střídavě výběry UK v ledním hokeji, hokejbalu, futsa Se družstvy mužů i žen v těchto sportech tradičně obsazuje I. až IV. místa na ČAH (České a Velkých úspěchů pod jeho vedením dosahují mnoho let také hokejové a fotbalové reprezentačn UK, nejen v domácích akademických soutěžích, ale i v zahraničí. Uvedené výběry přivážejí p III.místa ze soutěží v Ženevě, Mnichově, Füsssenu či Maastrichtu. Od roku 2010 pracuje jak PedF UK, pod jeho vedením pracuje pět sportovních oddílů, z nichž několika na vysoké profe sám koučuje. V minulosti pořádal a řídil velmi úspěšně dětské lyžařské a vodácké zájezdy  později VOS. Dr. Pokorný je vynikající odborník a kolegové z KTV s ním po pracovní i lidsk velmi dobře vycházejí. Bezpříkladná je ovšem jeho celoživotní obětavost vůči studentům, ji všech ohledech nezištně vstříc. Bez přehánění lze říci, že se těší u všech generací absolv studentů zcela mimořádné oblibě. Oceněn v roce 2022. ****************************************************************************************** * Ivana Polnická ****************************************************************************************** Paní Ivana Polnická působí na studijním oddělení již 20 let. Pamatuje čtyři děkany, tři ve oddělení a tisíce studentů, kteří s její administrativní podporou zdárně ukončili svoje st oddělení je klíčovým pracovištěm fakulty, přes které procházejí v průběhu studia všichni s zápisu do studia přes imatrikulace, průběžné kontroly studia, případné přerušení studia, u řešení studijních problémů až po státní zkoušky, absolvování studia a promoce. Paní Polnic vždy dobře poradit, případně studenta nasměrovat tak, aby byl jeho problém bez prodlení vy nápomocna nejen studentům, ale i kolegům ze studijního oddělení i z kateder. Obracejí se n cit pro pořádek, dobře se orientuje v předpisech a zná i jejich předchozí varianty jako má Když paní Polnická nastoupila na studijní oddělení, byl nejvíce používaným pracovním nástr stroj. Studenti měli papírové indexy a údaje se ručně přepisovaly do "Přehledu konaných zk prováděly i kontroly pro postup do dalšího ročníku a kontroly před státnicí. Dnes paní Pol s mladistvým elánem ovládá práci nejen se SISem, ale dokázala se poprat i s nástrahami ele služby. Oceněna v roce 2022. ****************************************************************************************** * Ing. Daniela Průšová ****************************************************************************************** Pracuje na ekonomickém oddělení Pedagogické fakulty již 20 let, z toho 8 let působí na poz ekonomického oddělení a zároveň je hlavní účetní fakulty. Paní Průšová je velmi zodpovědná spolehlivá a důsledná. Dokáže čelit nepříznivým situacím a stát si za svým. Bez problémů z nových agend ve finanční oblasti, a to jak z důvodu změn zákona či v důsledku rozvoje digi fakulty, v poslední době je to například elektronizace likvidačních listů (elektronický ob Ve volném čase ráda cestuje a věnuje se rodině. Oceněna v roce 2023. ****************************************************************************************** * Mgr. Helena Rambousková ****************************************************************************************** Paní Helena Rambousková se pro mnohé zaměstnance i pro ty, kdo se na fakultu obraceli zvně důležitou profesionální a lidskou oporou. Zastávala totiž různé pozice na oddělení pro věd které také po dlouhá léta úspěšně vedla. A právě toto oddělení je klíčové pro administrati vědeckých aktivit. Mezi ně patří i zajišťování kvalifikačního růstu, tedy doktorská studia a profesorská řízení, jednání vědecké rady a mnoho dalších činností. A právě když na fakul žadatelé o habilitační a profesorská řízení, setkávali se nejprve s paní Rambouskovou. Vši že paní Rambousková dokázala poradit, nasměrovat i zařídit vše tak, aby věci byly vyřizová Přispívala k tomu i její orientace v práci s informačními technologiemi, znalost předpisů, zásadní – lidské vystupování. Paní Rambousková patří k osobnostem, které při své práci zůs neviditelné, ale jsou nepostradatelné a právem jim za jejich činnost náleží dík a uznání. Oceněna v roce 2022. ****************************************************************************************** * PhDr. Josef Stracený, CSc. ****************************************************************************************** Pan profesor Stracený vystudoval filosofickou fakultu, obor filosofie v roce. V roce 1981 doktora filosofie a o pět let později po externí aspirantuře titul CSc. Na Univerzitu Karl po absolvování základní vojenské služby a od té doby působí na Pedagogické fakultě UK prak svůj profesní život. Vyučoval nejprve filosofii a po roce 1990 se orientoval především na a politickou filosofii. V současné době působí na katedře Občanské výchovy a filosofie. Je studenty pregraduálního i postgraduálního, denního i kombinovaného studia po léta velmi kl a to nejen pro jeho odborné znalosti a pedagogické schopnosti, ale především pro jeho lids studentům a ke studiu, pro jeho schopnosti vést závěrečné práce, jeho nasazení v hledání n spolupráce katedry se studenty. Na katedře odpovědně zastává místo zástupce vedoucího kate k lidem na pracovišti je velmi kolegiální. Mimo Pedagogickou fakultu se dlouhodobě realizu kde pracuje jako předseda místní tělovýchovné jednoty Slavoj Davle. Oceněn v roce 2016. ****************************************************************************************** * Mgr. Petr Svoboda ****************************************************************************************** Mgr. Petr Svoboda působí na studijním oddělení již 20 let. Pamatuje tři děkany, tři vedouc oddělení a jeho rukama prošly stovky akademických a administrativních pracovníků i student potřebovali pomoci s řešením neřešitelných problémů se studijním informačním systémem. Kdy Svoboda nastoupil na studijní oddělení, vše se řešilo pouze papírově. V roce 2005 stál u z elektronického studijního systému SIS. Postupem času se tento jednoduchý systém proměnil n žijící svým vlastním životem. Ale pan Svoboda i přesto zdatně překonává všechny jeho nástr zkušenosti předává ostatním. Svoje znalosti SIS zúročuje v současné době jako člen rektorá pro tvorbu nového studijního systému. Pan Svoboda je dobrá duše Pedagogické fakulty. Jeho je „nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů“.  Dokáže vždy dobře poradit a je nápomocen nejen ze studijního oddělení, ale i akademikům a administrativním pracovníkům napříč fakultou. S a trpělivě – často i opakovaně – nejasnosti v SIS vysvětluje a ukazuje světlo na konci tun Oceněn v roce 2023. ****************************************************************************************** * doc. PaeDr. Pavel Šamšula, CSc. ****************************************************************************************** Pan docent Šamšula pochází z Příbrami. Na Pedagogickém institutu v Brandýse nad Labem vyst s aprobací matematika – výtvarná výchova a v roce 1972 absolvoval postgraduální studium. N výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy začal působit v roce 1977. V roce obhájil kandidátskou práci nesoucí název Umění jako předmět výchovy (PaedDr.) a v roce 198 docentem pro obor teorie výtvarné výchovy. Na katedře i nadále působil nejprve jako tajemn jako zástupce vedoucího katedry, a od roku 1987 do roku 2010 byl pověřen jejím vedením. V vykonával také akademickou funkci proděkana pro oborová studia. Československému komitétu v letech 1985–1990. Z jeho publikační činnosti zasluhují pozornost zejména dvoudílná skrip výtvarné výchovy I. a II., jež vznikla ve spolupráci s H. Hazukovou a učebnice Výtvarná vý 8. roč. ZŠ, s drobnými příspěvky spoluautorů Vl. Leštiny a J. Guthové; dále pak Průvodce v I. – IV. ve spolupráci s J. Adamcem, J. Bláhou a J. Hirschovou (první čítanky, resp. učebn umění pro ZŠ a SŠ v ČR) a obrazové publikace Obrazárna v hlavě 1–6, určené pro výuku výtva ZŠ. Pavel Šamšula je autorem i řady učebních pomůcek (souborů diapozitivů, souborů nástěnn odborných článků a statí v Estetické, resp. Výtvarné výchově a v dalších odborných časopis Oceněn v roce 2016. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. ****************************************************************************************** Profesor Stanislav Štech se narodil 23. srpna 1954 v Podbořanech. V letech 1973 – 1978 vys psychologii na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy. Působil na univerzitách v Paříži 8 (ty vyústily nejen ve společné publikace, ale i ve spolupráci v rámci programu Erasmus-Sok výzkumných ústavech INRP v Paříži a CNR v Římě. Je členem vědeckých rad řady fakult a univ členem redakčních rad odborných časopisů u nás i v zahraničí. Má zkušenosti z práce v Gran ČR i v pracovní skupině pro psychologii, pedagogiku a kinantropologii Akreditační komise v členem evropské sítě expertů v sociálních vědách o vzdělávání NESSE při Directorate Genera and Culture. Náplní činnosti byly expertízy, analýzy a evaluace výzkumných nebo školsko-po deset let vykonával funkci institucionálního člena Řídícího výboru programu OECD Instituti in Higher Education (IMHE). Výzkumně se zabývá školní socializací, profesí učitele a školn od r. 2004 také vysokoškolskou politikou a jejím výzkumem. Profesorem pedagogické psycholo Karlově v Praze je od r. 2007. 17 let byl vedoucím katedry psychologie na Pedagogické faku 2003–2015 vykonával funkci prorektora Univerzity Karlovy. Je autorem tří monografií a více článků a studií. V červnu 2011 mu byla francouzskou vládou udělena hodnost Důstojníka Řádu palem za zásluhy o výchovu a vzdělávání. Od února 2018 je předsedou České sekce UNESCO. Oceněn v roce 2018. ****************************************************************************************** * doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. ****************************************************************************************** Jana Uhlířová je docentkou na katedře preprimární a primární pedagogiky. Vystudovala pedag psychologii a francouzštinu na Filosofické fakultě UK. V rámci své učitelské praxe prošla vzdělávacími stupni. Na Pedagogické fakultě působí od počátku 90. let. Výzkumně se věnuje pedagogiky, zvláště dílu Jana Amose Komenského a jeho přínosu pro formování humanistického a vzdělávání dítěte, s respektem k jeho potřebám a jedinečnosti. Doc. Uhlířová je autorkou řady publikací, které přispěly k rozšíření znalostní základny v oblasti dějin pedagogiky v zmapování vývoje mateřské školy ve 20. století. Její dílo je ceněno také kvůli poutavému a kterým seznamuje čtenáře a studenty učitelství pro mateřské školy a učitelství 1. stupně Z fakty, ale také s hodnotovým rozměrem a sociopolitickým kontextem. Na Pedagogické fakultě  srovnávací studia v rámci pregraduálních a postgraduálních studijních programů předškolní Zájem o srovnávací pedagogiku a zahraniční kontakty ji vedly k rozvoji prosperujícího prog na katedře preprimární a primární pedagogiky. Za více než tři desetiletí svého vysokoškols vychovala doc. Jana Uhlířová řadu doktorandů a studentů, kteří působí nejen jako učitelé, odborné pozice také ve výzkumu a řídících funkcích ve školství v České republice i v zahra Oceněna v roce 2023. ****************************************************************************************** * Věra Valentová ****************************************************************************************** Knihovnice Věra Valentová, která v letošním roce oslavila své 70. narozeniny, zároveň brzy práce pro Pedagogickou fakultu. Věra Valentová začala v knihovně pracovat 1979. Tehdy se n klasické knihovnické práci, ale i přepisování skript a didaktik na psacím stroji pro potře akademiček a akademiků. V psaní na stroji patřila k nejzdatnějším a nejrychlejším. Vedla t knihovny a vyřizovala objednávky a nákupy. Od roku 2005 se věnuje administraci náhrad za z a také vyřazování nepotřebné literatury z fondu knihovny. Ročně vyřadí až 6000 knih, které využití přes webový systém podobný e-shopu. Tento systém sama obsluhuje. I to je důkazem, pracovní kariéry plynule přešla z papírových formulářů do doby digitální a zejména od líst ke cloudovému knihovnímu systému Alma. Mnoho generací studujících i vyučujících ji však hl a dodnes potkává v půjčovně knih, kde ji stále baví připravovat a vydávat knihy. A to i př do depozitářů s knihami je často fyzicky náročný. Ke svému nynějšímu polovičnímu úvazku se německy, jezdí na kole, hodně čte a pečuje o svou širokou rodinu. Na kolegyni Věře oceňuje práce s lidmi a pro lidi velmi baví, nebojí se změn a nových úkolů a přitom zůstává dlouho fakultě. Oceněna v roce 2023. ****************************************************************************************** * doc. Ing. Jitka Vodáková, CSc. ****************************************************************************************** Paní docentka Vodáková se dlouhodobě věnovala problematice didaktiky odbornéhéo vzdělávání zaměřovalo na zemědělské a potravinářské obory. Těžiště její práce spočívalo v didaktice p vyučování. Dále se také věnovala problematice racionalizace výživy, o níž též významně pub se v posledních letech zaměřovala především na oblast dalšího vzdělávání pedagogických pra přednášky a cvičení v profesních kvalifikačních kurzech pro pedagogické pracovníky. Je aut odborných publikací, z nichž můžeme jmenovat například Léčivé rostliny vydané roku 2008 či pracovní výchova a ergoterapie z roku 2007. Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * prof. PhDr. Eliška Walterová CSc. ****************************************************************************************** Paní profesorka Walterová zahájila svá vysokoškolská studia na na Filosofické fakultě Univ v Praze obor ruština-dějepis. Zde také v roce 1968 složila rigorózní zkoušku. Aspiranturu Pedagogickém ústavu J. A. Komenského ČSAV v oboru pedagogika se specializací teorie vyučov jazykům. Tomuto pracovišti, kde získala v roce 1975 titul kandidátka věd, zůstala věrná po Zde se formovala její vědecká orientace, zejména zaměření na srovnávací pedagogiku, školní a kurikulum. Od roku 1990 působí Eliška Walterová nepřetržitě na Pedagogické fakultě UK. J odborné práce se stala pedagogická terminologie. Již v roce 1992 iniciovala v Učitelských publikaci MAPES, později se stala spoluautorkou Pedagogického slovníku. Na přelomu Milénia interdisciplinárního týmu, který připravil Zelenou knihu a Bílou knihu, dva zásadní dokume vzdělávací politiky pro 21. století. V dalších letech byla hlavní řešitelkou dvou velkých základního výzkumu školního vzdělávání. Na projektu Centrum základního výzkumu školního vz spolupracovala na projektu Centrum výzkumu základního vzdělávání s týmem čtyř pracovišť Pe Projekty přispěly zásadně k prohloubení poznatkové základny školního vzdělávání, k teorii jeho interdisciplinárního výzkumu. Velkou příležitostí pro mezinárodní angažmá a rozvíjení pedagogiky, jejího nejmilejšího oboru, byla práce v exekutivě WCCES, Světové rady společno pedagogiky, v letech 2004-2016. Podílela se na několika projektech a publikacích, z nichž do knihy o vývoji srovnávací pedagogiky poprvé zpracovává na základě dokumentů historii če pedagogiky a uvádí ji do mezinárodní oborové komunity. Jako školitelka dovedla Eliška Walt obhajobě patnáct doktorandů, kteří se vesměs uplatnili v oboru jako vysokoškolští učitelé Přejme proto jubilantce, aby naplňování jejího životního kréda „Vzdělávání je jednou z mál v současném křehkém a ohroženém světě, která stojí za poznání, podporu a kultivaci“ bylo i přínosné a úspěšné jako dosud. Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * Prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ****************************************************************************************** Profesorka Wildová žije od narození v Praze. V roce 1987 absolvovala studium učitelství pr základní školy na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a nastoupila jako učitelka na zák Krátce na to, vedle učitelského působení, zahájila vědeckou přípravu v oboru pedagogika. V získala titul kandidáta věd a stala se odbornou asistentkou katedry primární pedagogiky. O zaměřila na problematiku počáteční gramotnosti a didaktiku primárního vzdělávání. Na fakul zapojila i do řídicí práce, působila jako zástupkyně vedoucí katedry a od roku 2003 jako p studijní záležitosti. V roce 2004 byla jmenována docentkou pedagogiky. V roce 2009 byla zv žena v historii fakulty) děkankou a tuto funkci zastávala po dvě funkční období. Významně stabilizaci fakulty a její další rozvoj, má rozhodující zásluhu na tom, že se fakulta stal českých pedagogických fakult v oblasti vytváření podmínek pro další profesionalizaci učite který si v odborných kruzích získala, ji v roce 2015 přivedl do týmu poradců ministryně šk a tělovýchovy. V roce 2015 byla jmenována profesorkou a krátce na to byla povolána do kole Univerzity Karlovy. V roce 2016 se stala prorektorkou Univerzity Karlovy pro koncepci a kv činnosti. Je autorkou řady knižních i časopiseckých prací, zejména z oblasti primární peda pedagogické veřejnosti jsou známé její písanky a pracovní sešity pro výuku počáteční gramo práci byla profesorka Wildová mnohokrát vyznamenána, a to např. Medailí Ministerstva škols a tělovýchovy, čestným členstvím v České pedagogické společnosti a také medailemi několika zahraničních vysokých škol. Oceněna v roce 2016. ****************************************************************************************** * PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. ****************************************************************************************** Doktorka Zemková ukončila studium speciální pedagogiky v roce 1975. Poté čtyři roky působi škole pro žáky s poruchami učení a chování. V roce 1979 se do vysokoškolského prostředí vr roku zde nepřetržitě působí na katedře speciální pedagogiky. V roce 1984 získala titul dok v roce 2002 titul Ph.D. Přednáší a vede semináře v oboru vzdělávání žáků se speciálními vz potřebami a psychopedie a zabývá se problematikou přípravy individuálních vzdělávacích plá řadu let podílela na praxích studentů katedry. Metodicky vedla fakultní učitele a vytvořil škol, kam studenti mohou na praxe docházet. Mnoho let byla tajemnicí a zástupkyní vedoucí je na katedře speciální pedagogiky garantem celoživotního vzdělávání a doplňkového studia pedagogiky pro učitelství na speciálních školách a pro kurzy asistentů pedagoga. Její akti Pedagogické fakulty výrazně přesahují. Úzce spolupracuje s Odborem základního vzdělávání a a připravuje recenzní posudky k udělení schvalovací doložky MŠMT pro učebnice. Podílela se Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání i Rámcového vzdělávacího programu školu. Spolupracuje s Národním pedagogickým institutem, dříve Národním institutem dalšího Ve speciálním pedagogickém centru vyšetřuje děti, žáky i studenty s mentálním postižením a autistického spektra. Nelze opomenout ani její publikační činnost, je autorkou a spoluauto odborných a metodických publikací. Oceněna v roce 2023.