NĚMECKÝ JAZYK A LITERATURA S DIDAKTIKOU ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta Požadavky k přijímacímu řízení do doktorského studia Program: Německý jazyk a literatura s didaktikou SIS link pro studijní plán:OD1NJ20 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? do=prohl&oborplan=OD1NJ20&graficky=0&fak=11410"] Kód programu: P0111D300007 Garant programu:. prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. (milan.tvrdik@pedf.cuni.cz) Charakteristika programu: Doktorský studijní program Německý jazyk a literatura s didaktikou navazuje na ukončené st německého jazyka a literatury v magisterském stupni buď učitelského, nebo odborného zaměře interdisciplinární pojetí oboru (tedy jazyka i literatury) s důrazem na didaktiku vzděláva v cizích filologiích (v tomto případě německé filologie). Prohlubováním získaných vědomost směřuje doktorské studium k vyšší oborové specializaci v německé jazykovědě a literární vě připravuje k metodologicko-didaktické aplikaci nabytých poznatků. Doktorský studijní program se primárně zaměří na prohlubování a rozšiřování znalostí z obo lingvistiky, literární vědy a didaktiky v oblasti vzdělávání. Doktorský studijní program n literární oblasti doplnění odborných znalostí ve specifickém zaměření na německojazyčnou l děti a mládež, rakouskou a německojazyčnou švýcarskou literaturu a na německy psanou liter zemí, v oblasti lingvistické na aplikovanou lingvistiku (ve srovnání různých teoretických teorii a analýzu diskursu, to vše s cílem širší integrace pomezních disciplín (např. socio pragmalingvistiky ve spojení s komunikačními vědami, kulturologií a psychologií z perspekt a synchronního zkoumání jazyka). V nedidaktické části tak prohlubování vědomostí může směř specializaci na německou lingvistiku nebo na zvolená období literárního vývoje německé lit oblasti didaktické jsou navíc prohlubovány poznatky z nelingvistických disciplín, které se nezprostředkování literatury a reálií jako reprezentantů cílové kultury se zohledněním sém kategorií „své“, „cizí“ a „společné“. Doktorský studijní program chce položit základy samo práce a vytvořit podmínky pro publikační činnost absolventů. Přijímací zkouška Přijímací zkouška je vedena formou odborné rozpravy, která se týká představy oblastní výzk práci a prokázání základní orientace v odborné literatuře. K této části rozpravy předkládá s přihláškou písemný projekt výzkumné práce v rozsahu do 10 stran, v níž se prověřují znal teoretických základů oboru a znalosti týkající se navrženého tématu disertace uchazeče ve zaměření. Projekt by měl být předložen v jazyce, na který se student specializuje. Projekt charakteristiku výzkumné problematiky, základní představu o cíli a struktuře dané problema metody teoretické a výzkumné práce a odbornou literaturu. Kritéria hodnocení: Uchazeč může získat maximálně 10 bodů, schválený počet bodů pro přijet minimálně 7 bodů. Podmínky přijetí: Ke studiu jsou přijati uchazeči, kteří splní všechny podmínky přijímacíh a) dodání ověřené kopie dokladu o ukončení magisterského studijního programu, b) složení přijímací zkoušky, získání min. počtu bodů stanovených děkanem k přijetí. c) případná další podmínka dle specifikace daného studijního oboru. Informace o uplatnění absolventů: Absolvent je vybaven podrobnou znalostí problematiky v oblasti tématu své disertační práce dovednostmi z jí blízkých disciplín. Je připraven pro pedagogické působení v terciární sfé avšak i pro manažerskou i samostatnou vědeckou práci ve svém oboru, případně na svůj další růst akademickém vzdělávání. Vyjadřuje se v němčině, angličtině a češtině k odborným témat prezentovat své závěry na mezinárodních konferencích, má zkušenost s publikační, ediční a činností. Je schopen zásadním způsobem přispět k řešení jazykem a kulturou podmíněných pro interkulturně propojené společnosti i v mezinárodním měřítku (v kulturních apolitických in apod.). Vypsaná témata disertačních prací: • Německy psaná literatura pro děti a mládež jako prostředek i zdroj interkulturního učení Bučková, Ph.D.) • Výzkum intonace v mluvních projevech žáků ZŠ a studentů SŠ. (PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. • Jazykově-ideologická strategie antisemitismu nacionálního socialismu z lingvistického a hlediska. (Prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann) • Interakce jazyka a násilí z lingvistického a didaktického hlediska. (Prof. Dr. Anja Lobe Reichmann) • Literární tvorba vybraných německojazyčných pražských autorů 19. a 20. století v didakti (doc. PhDr. Viera Glosíková, CSc.) • Rakouská moderna 20. století v didaktické reflexi. (prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc.) • Jakékoli vlastní téma z německé lingvistiky, německojazyčné literatury a didaktiky němči