Didaktika chemie ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Informace pro doktorandy programu Didaktika chemie Doktorský studijní program: DIDAKTIKA CHEMIE Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního oboru Cílem doktorského studijního programu Didaktika chemie je příprava odborníků zajišťujících kvality chemického vzdělávání v ČR v souladu s aktuálními společenskými potřebami a v soul vzdělávacími programy vyspělých evropských zemí na bázi vědecko-výzkumných výsledků. Didaktika chemie je interdisciplinární obor, který vychází na jedné straně z oboru chemie přírodní vědy (matematika, fyzika, biologie aj.), a na druhé straně z oborů společenskověd pedagogika, psychologie, obecná didaktika, sociologie, informatika aj. Je to obor, který s přispívá k rozvoji a zkvalitnění chemického vzdělávání na všech jeho úrovních a jeho význa integrující se Evropě je nepochybný. Studium oboru klade důraz na kvalitní vědomosti a dovednosti z jednotlivých oborově-didakt chemických a pedagogicko-psychologických disciplín a zároveň na schopnost mezioborového my Vyžaduje vysokou úroveň teoretických vědomostí a zároveň praktických dovedností, jak v obl chemie, tak chemie (chemická experimentální práce) a pedagogických věd (metodologie pedago psychologických výzkumů). INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP) Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán, v němž s konkretizuje studijní povinnosti. Hlavní důraz bude kladen na řízené samostudium a samosta výzkumné aktivity studenta. Individuální studijní plán, který schvaluje oborová rada je tv předměty, studijními povinnostmi, dalšími povinnostmi a doporučenými aktivitami. Musí obsa termíny a časový plán zpracování disertační práce. Doktorské studium každého studenta probíhá podle individuálního studijního plánu, který mu alespoň tři předměty výuky, zkoušku z AJ, publikační a pedagogickou činnost, účast na akcí vzdělávání, stáž na odborném pracovišti doma či v zahraničí a postup zpracování doktorské Studijní předměty si vybírají studenti doktorského studia podle zaměření své disertační pr předmětů doktorského studia Přírodovědecké fakulty nebo Pedagogické fakulty UK, případně j dalších vysokých škol. Základní předměty si volí z následujících okruhů: Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíc studia (nejpozději do 30. 11.). Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS Zprávu individuálního studijního plánu. POVINNÉ PŘEDMÉTY S VÝSTUPEM ZKOUŠKY DIDAKTIKA CHEMIE (předměty z nabídky studijních programů a oborů didaktiky chemie na PřF U a jiných VŠ, např. Současné trendy v didaktice chemie, Výzkumné metody v didaktice chemie, aspekty počítačové podpory výuky chemie, Molekulární modely organických sloučenin ve výuce CHEMIE (předměty z nabídky studijních programů a oborů chemie na PřF UK či PedF UK, případ VŠ, např. Elektroanalytické metody v environmentální, klinické a toxikologické analýze, Ko supramolekulární chemie, Vybraná témata z fyzikální chemie, Chemické principy průmyslových léčiv, Život – molekula a biochemie). PEDAGOGICKO-PSYCOLOGICKÁ OBLAST (předměty z nabídky studijních programů a oborů pedagogiky na PedF UK či FF UK nebo jiných fakult UK či jiných VŠ, např. Psychodidaktika a neurodidak didaktických souvislostech, Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce přírodověd ANGLICKÝ JAZYK (jazyková zkouška z angličtiny - ve zdůvodněných případech z jiného světové Jazyková zkouška může být složena na úrovni mezinárodního certifikátu, státní zkoušky nebo zkoušky na PřF UK či jiné VŠ v ČR. STUDIJNÍ POVINNOSTI, které musí student plnit v průběhu studia Publikační činnost V průběhu studia se požaduje průběžné publikování výsledků práce doktoranda a to formou př recenzovaného vědeckého časopisu či recenzovaného vědeckého sborníku nebo autorstvím či sp recenzované monografie či její kapitoly. K obhajobě jsou požadovány nejméně dvě odborné studie v recenzovaném vědeckém časopisu či vědeckém sborníku, jednu z těchto prací lze nahradit autorstvím či spoluautorstvím recenzo či její kapitoly. Splněny by měly být tyto požadavky: recenzovaný časopis – zahraniční nebo český s celostát recenzovaný sborník – mezinárodní, evropské nebo světové konference, monografie – minimáln publikace 50 stran, minimální rozsah kapitoly 20 stran. Aktivní účast na akcích k chemickému, resp. přírodovědnému vzdělávání jako jsou odborné se konference, kurzy pro učitele chemie, výukové kurzy pro žáky a studenty a jiné. Vědecká práce Zapojení do badatelského projektu řešeného školicím pracovištěm (GAUK, GAČR, SVV apod.) Konferenční aktivity - minimálně tři účasti Aktivní účast na doktorandském semináři nebo pasivní účast na domácí konferenci Aktivní účast na domácí konferenci Aktivní účast na mezinárodní vědecké konferenci Zahraniční studijní pobyt Součástí individuálního studijního plánu je absolvování stáže na zahraničním, příp. domácí Požadovaný rozsah stáže je 1-3 měsíce, přičemž lze tohoto rozsahu dosáhnout jednorázovým p pracovišti nebo kratšími pobyty na několika pracovištích. Vhodnými pracovišti jsou univerz vysoké školy, výzkumné ústavy zaměřené na přírodovědné vzdělávání, mezinárodní organizace a technické vzdělávání apod. V případě závažných důvodů lze po schválení Oborovou radou zahraniční stáž nahradit účastí tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí. Pedagogická činnost Nedílnou součástí individuálního studijního plánu je požadavek na vykonávání pedagogické č a to ve vybraných předmětech bakalářského či magisterského studia, v rozsahu 2–6 hodin týd vedením zkušeného pedagoga, nebo výuka chemie na vybrané základní či střední škole v rozsa oborovou radou. STÁTNÍ DOKTORSKÁ ZKOUŠKA (SDZ) kód v SIS  ODSZ01 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmet id=6f9e7a153b43c429dd9ea71719a5989e&tid=&do=predmet&kod=ODSZ01"] Ústní komponenta státní doktorské zkoušky DS Didaktika chemie sestává ze tří tematických o a) okruh chemického vzdělávání zahrnuje obecnou didaktiku chemie, didaktiku obecné a anorg didaktiku organické chemie a biochemie b) okruh pedagogicko-psychologický zahrnuje pedagogiku, psychologii a obecnou didaktiku c) okruh chemický zahrnuje chemii anorganickou, organickou, analytickou, fyzikální a bioch Každý student v rámci SDZ prokazuje své vědomosti z vybraných oblastí ze všech tří uvedený Druhou komponentou státní doktorské zkoušky je písemná práce, dokumentující postup práce n Obsah a rozsah práce určí školitel podle ISP studenta; forma práce bude analogická vybrané disertační. Před SDZ školitel práci doplní hodnotícím vyjádřením pro zkušební komisi. Disertační práce je upřednostňována ve formě zvláštní práce, ve zdůvodněných případech můž jako soubor tematicky souvisejících článků uvedený shrnujícím strukturovaným textem. Publikace studenta, požadované k obhajobě, musí být nejméně 3 (1x hlavní autor); započítáv impaktovaném časopisu (publikované i přijaté), v mezinárodním či národním recenzovaném čas nebo kapitola v monografii, v mezinárodním či národním recenzovaném sborníku, které vycház odborné práce autora. Splnění požadavků na publikační činnost studenta posuzuje komise pro disertační práce. NABÍDKA PŘEDMĚTŮ Nabídka kurzů a seminářů je zveřejněna a každoročně aktualizována na webových stránkách od vědeckou činnost [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-1879.html "]