PROGRAM Didaktika chemie ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Didaktika chemie Název předmětu: Současné trendy v didaktice chemie kód v SIS OPDE1E101B Přednášející: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. Pracoviště: PřF UK, e-mail: hana.ctrnactova@natur.cuni.cz Anotace předmětu: Předmět z oblasti didaktiky chemie seznamuje studenty se současnými tren zaměření v tomto oboru. Obsah předmětu je zaměřen na nejnovější trendy didaktiky chemie a oborově-didaktického výzkumu v uvedených oblastech a jejich aplikace v pedagogické praxi n školských systémů. Zvláštní pozornost je věnována komparaci pojetí a struktury uvedených s didaktiky chemie v zahraničí, a to jak v sousedních zemích (Německo, Polsko, Slovensko a R zemích s bohatou chemicko-didaktickou tradicí (USA, Velká Británie, Slovinsko, Rusko aj.). také na otázky koncepční a metodologické v oblasti oborově didaktického výzkumu, na otázky a ontologické ve vztahu k oborovému poznání a jeho didaktické transformaci, na problematik osvojování, hodnocení a revize kurikula ve vztahu k rozvoji vědeckého poznání a metodologi na studium kognitivních procesů žáků, učitelových didaktických znalostí obsahu, včetně zko inovativních přístupů ve vzdělávací praxi. Studijní literatura: Bílek M.: Didaktika chemie – výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, M&V, 2003. Čížková V. a kol.: Přírodní vědy a matematika na středních školách počátkem 21. století. P 2012. Čtrnáctová H. a kol.: Přírodovědné předměty v kontextu kurikulárních dokumentů a jejich ho Univerzita Karlova, 2007. Held L.: Induktívno-deduktívna dimenzia přírodovědného vzdelávania. Trnava, Trnavská unive Janík T.: Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikul vzdělávání. Brno, Paido, 2009. Kireš M., Ganajová M., Ješková Z., Kimáková K., Kristofová M.: Bádateľské aktivity v príro vzdelávaní. Košice, Univerzita P. J. Šáfárika, 2015. Nodzyńska M., Paśko J. R. a kolektiv: Research in Didactics of the Sciences (monograph). K Pedagogical University of Kraków, 2010. Prokša M., Held L. a kol.: Metodológia pedagogického výskumu a jeho aplikácia v didaktikác vied. Bratislava, Univerzita Komenského, 2008. Řezníčková, D. a kolektiv: Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Praha, P Stuchlíková, I., Janík, T. a kol.: Oborové didaktiky – vývoj – stav – perspektivy. Brno, M univerzita, 2015. Název předmětu: Výzkumné metody v didaktice chemie kód v SIS OPDE1E103B Přednášející: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D. Pracoviště: PřF UK, e-mail: svatava.janouskova@czp.cuni.cz Anotace předmětu: Předmět z oblasti didaktiky chemie představuje studentům různé přístupy k organizaci výzku didaktiky přírodovědných oborů, resp. didaktiky chemie. Zaměřuje se na to jak plánovat, or realizovat pedagogický výzkum. Studenti kromě struktury výzkumu a častých problémů v jedno fázích budou seznámeni s vybranými kvantitativními a kvalitativními metodami pedagogického jsou celosvětově častěji aplikovány v didaktikách přírodovědných oborů. Představeny jim bu postupy, kterou jsou součástí těchto výzkumů, jednak budou seznámeni s konkrétními příklad studií, které s těmito postupy pracovaly a jejich zjištěními. Speciální pozornost bude v r věnována dvěma nejprestižnějším šetřením přírodovědného vzdělávání, resp. přírodovědné gra a PISA, jejichž data jsou odbornou veřejností v ČR i v zahraničí často využívána pro sekun Diskutovány budou metody zjišťování dat těchto výzkumů i jejich zpracování. Studijní literatura: Prokša M., Held L. a kol.: Metodológia pedagogického výskumu a jeho aplikácia v didaktikác vied. Bratislava: Univerzita Komenského, 2008. Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. Hendl, J.: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Pra Bergman, M. M. a kol: Advances in mixed methods research: theories and applications. (doti Sage, 2009. Davies, M.B.: Doing a successful research project: using qualitative or quantitative metho Palgrave Macmillan, 2007. Bílek M.: Didaktika chemie – výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové, M&V, 2003. Janík T., Maňák J., Knecht P.: Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utvá Paido, 2009. Nodzyńska M., Paśko J. R. a kolektiv: Research in Didactics of the Sciences (monograph). K Pedagogical University of Kraków, 2010. Behrendt H., Dahncke H. a kol. (ed.): Research in Science Education – Past, Present, and F Boston/ London, Kluwer Academic Publisher, 2001. Boersma K., Goedhart M., De Jong O., Eijkelhof H. (ed.): Research and the Duality of Scien Dordrecht, Springer, 2005. Název předmětu: Metodologické aspekty počítačové podpory výuky chemie kód v SIS OPDE1E104B Pracoviště: PedF UK, e-mail: martin.bilek@pedf.cuni.cz Anotace předmětu: Metodologické nástroje poznávání (v přírodních vědách, v chemii) a jejich průmět do výukov empirické metody poznávání a jejich počítačová podpora (počítačová podpora experimentální vzdálená měření a vzdálené laboratoře); teoretické metody poznávání a jejich počítačová po (modelování, virtuální laboratoře); otázky vztahu reálných a virtuálních objektů poznávání výuky, operační objekty, pomocné objekty dle teorie systémové didaktiky), systémově - orga počítačové podpory výuky chemie (kategorie, stupně a fáze dle teorie vzdělávací informatik psychologické otázky tvorby, využití a evaluace výukových objektů na bázi ICT; problematik blended-learningu, on-line a off-line learningu aj. ve vzdělávání s postižením metodologic výuky chemie na různých stupních školského systému. Studijní literatura: Bílek, M. et al. K virtualizaci školních experimentálních činností. Reálný a virtuální exp možnosti a meze využití jejich kombinace v počáteční přírodovědné výuce (s příklady z výuk Králové: M&V, 2011. Čtrnáctová, H., Bílek, M. Didaktika chemie: vývoj, současný stav a perspektivy. In Stuchlí T. et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015 Turčáni, M., Bílek, M., Slabý, A. Prírodovedné vzdelávanie v informačnej spoločnosti. Edíc č. 115, Nitra: FPV UKF, 2003. Bílek, M. a kol. Interaction of Real and Virtual Environment in Early Science Education. H Gaudeamus, 2009. Bílek, M. A kol. Výuka chemie s počítačem. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. Bílek, M., Ulrichová, M. Využití Internetu ve výuce chemie na základní škole. Hradec Králo 2007. Bílek, M. a kol. Vybrané aspekty vizualizace učiva přírodovědných předmětů. Hradec Králové M&V, 2007. Bílek, M., Nodzyńska, M., Paśko, J. R., Kmeťová, J. a kol.: Vliv dynamických počítačových porozumění procesů z oblasti mikrosvěta u žáků zemí Visegrádského trojúhelníku. Hradec Krá 2007. Doporučená literatura: Gupta-Bhowon, M., Jhaumeer-Laulloo, S., Li Kam Wah, H., Ramasami, P. (eds.) Chemistry Educ Age. Berlin, Heidelberg: Springer Verlag, 2009. Zielinski, T. J., Swift, M. L. Using Computers in Chemistry and Chemical Education. Americ Society, 1997. Pietzner, V. Computer im Chemieunterricht. Koeln: Aulis Verlag Deubner, 2006. Periodická literatura: Odborné časopisy se zaměřením na didaktiku chemie: Journal of Chemical Education (USA), Pr Natturwissenschaften – Chemie (D), Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie (D), Chemick Chemistry Education (GB), CERAPIE (GR) atd. Název předmětu: Molekulární modely organických sloučenin ve výuce chemie kód v SIS OPDE1E105B Přednášející: prof. Ing. Karel Kolář, CSc. Pracoviště: PedF UK, e-mail: karel.kolar@pedf.cuni.cz, PřF UHK Hradec Králové Anotace předmětu: Předmět je zaměřen na metody molekulárního modelování, včetně příslušného software. Učivo molekulárních modelů a jejich využití ve výuce. Těžištěm předmětu je modelování struktury organických sloučenin. Manipulace s molekulárními modely směřuje k jejich využití při řeše problémů, např. prezentace fenoménu konjugace, substitučního efektu, mechanizmu reakcí apo Studijní literatura: Základní literatura: Myška, K., Kolář, K., Marek, M. Vzorce, modely a počítačová grafika ve výuce chemie, Gaude Králové 2006. Kolář, K., Myška, K., Doležal, R., Marek, M. Počítačové modely ve výuce chemie, Gaudeamus, 2006. Doporučená literatura: Hehre, W., J. A Guide to Molecular Mechanics and Quantum Chemistry Calculations, Wavefunct 2003. Hehre, W., J., Shusterman, A., J., Nelson, J., E. The Molecular Modeling Workbook for Orga Wavefunction, Inc., Irvine 1998. Hehre, W., J., Shusterman, A., J., Wayne-Huang, W. Laboratory Book of Computational Organi Wavefunction, Inc. Irvine 1998. Periodická literatura: Odborné časopisy se zaměřením na didaktiku chemie: Journal of Chemical Education (USA), Pr Natturwissenschaften – Chemie (D), Naturwissenschaften im Unterricht – Chemie (D), Chemick Chemistry Education (GB), CERAPIE (GR) atd. Název předmětu: Psychodidaktika a neurodidaktika v oborově didaktických souvislostech kód v SIS OPDE1E106B Pracoviště: PedF UJEP Ústí nad Labem Anotace předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty s rozšiřujícími poznatky navazujícími na vzdělávací ob zaměřením na obecnou didaktiku a pedagogickou psychologii. Psychodidaktický kontext edukac tomto předmětu akcentován, je v předmětu představován jako široký a interdisciplinární kon korelace mezi prvky kurikula chápaného v nejširším slova smyslu. Představuje učivo (kultur má instrumentální funkci, a proto musí být zpracované do smysluplné a pochopitelné podoby) kontext (zahrnující učící se a mediační subjekt v interakci), přičemž základním předpoklad je pochopení poznávacích procesů žáka, aby mohl být vzdělávací obsah důsledně zprostředkov strategiemi, které rozvíjejí kognitivní úroveň žáka. Předmět představuje expozici klíčovýc souvisejí s kognitivním rozvojem učících se jedinců a psychodidaktickým kontextem edukace. o: Psychodidaktická východiska v konfrontaci s výchovnou i vzdělávací diverzitou, smyslupl kritérii zprostředkování; Oblasti rozvoje (meta)kognitivních funkcí při práci s chybou; Me součást autoregulace; Metakognitivní a autoregulační strategie v problémově orientovaných strategiích (IBSE, problémové vyučování, heuristické vyučování); Specifikace didaktické tr v přírodovědných předmětech s důrazem na přechod od referenčních vztahů k metakognitivním zkušenostem; Strukturování odborného textu v souvislostech mentálního mapování; Psychodida žákovských prekoncepcí a procesuální úrovně tvorby poznatků, učební styly a učební strateg přírodovědného vzdělávání. Studijní literatura: Základní literatura: Herrmann, U. Neurodidaktik – Grundlagen und Vorschläge für gehirngerechtes Lehren und Lern Basel: Beltz Verlag, 2006. Hruby, G., G., Goswami, U. Review of research: Neuroscience and reading. A review for read researchers. Reading Research Quarterly, 2011, 46(2), 156–172. Kuhn, D. Metacognitive Development. In L. BALTER, C.S. TAMIS-LEMONDA (Eds), Child Psycholo contemporary issues (pp. 259-286). New York: Psychology Press, 1999. Larkin, S. Metacognition in young children. Routledge: Oxon, 2010. Neuenhaus, N. et al. Fifth grades metacognitive knowledge: general or domain-specific? Eur Psychology od Education, 2011, 26, pp. 163-178. Petlák, E., Trníková, J. Neurodidaktika a vyučovanie: Úvod do problematiky mozgovokompatib Norderstedt : GRIN Verlag, 2010. Sedláková, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie. Praha: Grada, 2004. Sigune-Maria, L. Procesy učení ve světle neurologického výzkumu. Tübingen: Neurodidaktický Škoda, J., Doulík, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování 2011. Doporučená literatura: Duchovičová, J. Neurodidaktický a psychodidaktický kontext edukácie. Nitra: UKF, 2010. Friedrich, G. Allgemeine Didaktik und Neurodidaktik. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2005. Gredler, M., E. Learning and instruction: Theory into practice. (5th Edition). Upper Saddl Prentice-Hall, 2004 Chomsky, N. Jazyk a zodpovednosť. Bratislava: Archa 1995. Kolb, B., Whishaw, I., Q. Fundamentals of human neuropsychology. New York: Freeman, 1996. Laferve, M., D. Learning Styles: Reaching Everyone God Gave You to Teach. David C. Cook., Larochelle, M., Bednarz. N., Garrison, J. (eds.) Constructivism and Education. Cambridge: 1998, s. 43-60 Schraw, G., Impara, J., C. Issues in the measurement of metacognition. University of Nebra Buros Institute of Mental instruments, 2000. Sternberg, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. Periodická literatura: Brain and Language; International Journal of Educational Research; Language Teaching; Lear Instruction; Learning and Memory; Metacognition and Learning; NeuroImage; New Directions f Learning; The International Journal of Learning Název předmětu: Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce přírodovědných předmět kód v SIS OPDE1E107B Přednášející: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. Pracoviště: PedF UK, e-mail: anna.kucharska@pedf.cuni.cz Anotace předmětu: Současné didaktické přístupy musí reflektovat individuální dispozice žáků. Kromě takových jako jsou kognitivní a speciální schopnosti, osobnostní zvláštnosti či podnětnost rodinnéh se do obsahů vzdělávání, ale i forem výuky a hodnocení žáků promítají i dílčí deficity či žáků. Současný trend inkluzivního vzdělávání klade velké nároky na didaktické uchopení uči možnostem žáků, učitel musí být schopen individualizovat a diferencovat přístup k žákům a potřebnou podporu pro rozvoj kognitivních, ale i dalších schopností a pro vyrovnání defici Cílem předmětu je seznámit studenty s typologií žáků se speciálními potřebami, s důrazem n diagnóz k podpůrným opatřením. Dále jde o hledání specifických obsahů v přírodovědných pře v chemii, které jsou pro žáky se speciálními potřebami konkrétní typologie nejvíce problém budou tedy nejčastější problémy, vyskytující se u českých žáků a hledány možné formy podpo Důraz bude kladem na ta postižení či znevýhodnění, ve kterých dominují vývojové, sociální problémy žáků, pozornost nebude, kromě základní typologie, věnována žákům se smyslovými a handicapy. Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta – „mini“ výzkumnou sondu do obsah vzhledem ke konkrétnímu problému žáků ve výuce přírodovědných předmětů (chemie). Zvolí si problém žáků, kterému se bude věnovat v samostatné práci – s cílem identifikace dopadů kon typu postižení na průběh a výstupy ve vzdělávání, přičemž nebude v závěrečné rovině chybět podpůrných opatření či podpůrných přístupů, včetně plánu pedagogické podpory. Metodologie kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 15 stran. Témata: • Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v současném trendu inkluzivního vzdělávání a typologie, podpůrná opatření 1.-5. stupně (plán pedagogické podpory, asistent pedagoga, výstupů vzdělávání, pedagogické intervence, pomůcky aj.). • Žáci se specifickými poruchami učení a chování (problémy ve čtení, psaní, matematice), s poruchami řeči a jazykových schopností, specifické problémy a jejich kompenzace v přírod předmětech, podpůrná opatření. • Žáci s psychiatrickými diagnózami, s poruchami autistického spektra, jejich problémy ve přírodovědných předmětů, podpůrná opatření. • Podpůrný poradenský systém, aktuální výzvy, spolupráce učitele a poradenských pracovníků • Profesní rozvoj učitele v oblasti inkluzivního vzdělávání, metodická podpora. Studijní literatura: Základní literatura: Blažková, R.; Matoušková, K.; Vaňurová, M.; Blažek, M. Poruchy učení v matematice a možnos nápravy. Brno: Paido, 2000. Goetz, M., Uhlíková, P. Adhd. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén, 2013. Krejčová, L., Bodnárová, Z., Šemberová, K, Balharová, K.. Specifické poruchy učení: dyslex dysortografie. Brno: Edika, 2014. Kucharská, A. Riziko dyslexie – pregramotnostní dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikový Praha: PedF UK, 2014. Kucharská, A., Špačková, K. Specifické poruchy učení v poradenském kontextu In Školní pora Praha: PedF UK, 2013 s. 192-221 Lechta, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. Mertin, V., Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Česká republika, 2012. Kyriacou, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. Munden, A.; Arcelus, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. Novák, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. Pipeková, J. at al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:Paido, 2010. Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. Starý, K., Laufková, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. Sotáková H., Kucharská A. The level of social relations comprehension and its impact on te in individuals with autistic spectrum disorder. Health Psychology Report, 2017, vol. 5, s. Šauerová, M., Špačková, K., Nechlebová, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o Praha: Grada, 2012. Taylor, J. F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti. Rádce pro děti s ADHD a Portál, 2012. Thorová, K.. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, Doporučená literatura: Felcmanová, L. Proměna v přístupu ke zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb. Školní po praxi. 3/1. WolterKluwer., a. s. 2016. Kucharská, A. Diagnostické postupy a obligatorní diagnózy v SPC (kapitola 3.2.). In Obliga diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institu psychologického poradenství ČR, 2007, s. 69-85. Kucharská A. University students with learning disabilities at the Faculty of Education, C in Prague. Health Psychology Report, 2014, vol. 2, s. 39-48. Mertin, V., Kucharská, A. a kol. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stano diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha: Institut pedagogic psychologického poradenství ČR, 2007. Zapletalová, J., Mrázková, J. Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci s ŠPZ. Praha, 2014, 2016, Dostupné na: http://www.nuv.cz/uploads/ Metodika_pro_nastavovani_podpurnych_opatreni_unor_2016.pdf Vyhláška 27/2016 Sb., dostupné na:http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-v zaku-se-specialnimi [ URL "https://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelav specialnimihttps://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-spec Název předmětu: Elektroanalytické metody v environmentální, klinické a toxikologické analý kód v SIS OPDE1E108B Přednášející: doc. RNDr. Karel Nesměrák, Ph.D. Pracoviště: PřF UK, e-mail: nesmerak@natur.cuni.cz Anotace předmětu: Předmět z oblasti analytické chemie seznamuje studenty s problematikou elektroanalytických aplikací. Hlavní témata přednášky jsou: 1. Úvod do problematiky, vysvětlení základních pojmů. 2. Polarografické a voltametrické metody. 3. Potenciometrické a ampérometrické metody. 4. Elektrodové materiály pro stanovení redukovatelných analytů. 5. Elektrodové materiály pro stanovení oxidovatelných analytů. 6. Chemicky modifikované a nanostrukturované elektrodové povrchy. 7. Elektrochemické DNA biosenzory. 8. Přehled stanovovaných analytů v oblasti medicíny, farmacie, toxikologie a životního pro 9. Odběr a úprava reálných vzorků, jejich předběžná separace a prekoncentrace. 10. Postup při vypracování elektroanalytické metody, validace, automatizace, miniaturizace 11. Vyhodnocování a statistické zpracování dat. 12. Prezentování a publikování naměřených dat, práce s literárními zdroji. Studijní literatura: Barek J. a kol.: Elektroanalytická chemie. Praha, Karolinum, 2005. Štulík K. a kol.: Analytické separační metody. Praha, Karolinum, 2005. Tichý M.: Toxikologie pro chemiky. Praha, Karolinum, 2004. Barek J. a kol.: Možnosti inovací v elektroanalytické chemii, PACI, Praha 2006. Wang J.: Analytical Electrochemistry (3. vydání), Wiley-VCH, Hoboken, New York 2006. T. Zima T. a kol.: Klinická a toxikologická analýza, PACI, Praha 2008. Bagotsky V. S.: Fundamentals of Electrochemistry (2. vydání), John Wiley&Sons, Hoboken 200 Bard, A. J., Faulkner L. R.: Electrochemical Methods - Fundamentals and Applications (2. v Wiley&Sons, New York 2001. Zýka J. a kol.: Instrumentation in Analytical Chemistry I, Ellis Horwood, Chichester 1991. Zýka J. a kol.: Instrumentation in Analytical Chemistry II, Ellis Horwood, Chichester 1994 Lund H., Hammerich O.: Organic Electrochemistry (4. vydání), Marcel Dekker, New York 2001. Název předmětu: Koordinační a supramolekulární chemie Přednášející: doc. RNDr. Vojtěch Kubíček, Ph.D. Pracoviště: PřF UK, e-mail: kubicek@natur.cuni.cz Anotace předmětu: Předmět z oblasti anorganické chemie uvádí studenty do problematiky koordinační chemie. Za základních pojmů, jako je koordinační číslo, chelatační efekt, donorový atom a objasňuje k ligandů. Dále se zaměřuje na chemickou vazbu v koordinačních sloučeninách (teorie ligandov vysvětlení některých vlastností komplexů (spektrální, magnetické, redoxní chování komplexů kladen na chemické chování komplexů, jejich termodynamickou stabilitu a kineticky labilní komplexy. Součástí přednášky jsou příklady různým typů koordinačních sloučenin a jejich vy (katalýza, analytická chemie), včetně základů bioanorganická chemie a využití komplexů kov Ve druhé části předmětu je pozornost zaměřena na úvod do supramolekulární chemie, klasifik supramolekulárních "host–guest" (receptor–substrát) sloučenin a jejich termodynamickou a k selektivitu. Dále pak na povahu supramolekulárních interakcí (ion–ion, ion–dipol, dipol–di vodíkovou vazbu, kation-? interakce, "?-? stacking", van der Waalsovy síly, hydrofobní efe supramolekulární chemie v přírodě a v medicíně. Studijní literatura: Mička, Z., Lukeš I.: Anorganická chemie I. díl (Teoretická část). Praha: UK-Karolinum 1999 Lukeš I., Mička Z.: Anorganická chemie II. díl (Systematická část). Praha: UK-Karolinum 19 Greenwood N. N., Earnshaw A.: Chemie prvků (1. a 2. díl). Praha, Informatorium 1993. Klikorka J., Hájek B., Votinský J.: Obecná a anorganická chemie. Praha, SNTL, 1989. Muck A.: Základy strukturní anorganické chemie. Praha, Academia, 2006. Lippard J., Berg J. M.: Principles of Bioinorganic Chemistry, University Science Books, 19 Steed J. W., Atwood J. L.: Supramolecular Chemistry, John Wiley&Sons, New York 2000. Název předmětu: Vybraná témata z fyzikální chemie kód v SIS OPDE1E109B Přednášející: doc. RNDr. Iva Zuzková, CSc. Pracoviště: PřF UK, e-mail: zuzkova@natur.cuni.cz Anotace předmětu: Předmět z oblasti fyzikální chemie seznamuje studenty s vybranými tématy v komplexním poje jsou uvedeny možnosti klasifikace, základy terminologie, charakteristika látek a jejich vl praktické aplikace a vztahy mezi jejich vlastnostmi na různých úrovních. Ve druhé části předmětu jsou pak detailně uvedeny a diskutovány principy klasifikace, pokr terminologie a názvosloví různých chemických látek, včetně polymerů, moderní metody jejich výroby, vlivy molekulární struktury, reaktivity a morfologie na vlastnosti polymerů, postu praktické aplikace, moderní trendy materiálového výzkumu a možnosti recyklace. Studijní literatura: Atkins P., Atkins J. P.: Physical Chemistry. Oxford, Oxford University Press, 2002. Boublík T.: Chemická termodynamika. Praha, Karolinum, 2006. Vohlídal, J.: Makromolekulární chemie, Karolinum, Praha 1995. Munk, P.: Introduction to Macromolecular Science, Wiley, New York 1989. Bovey, F. A., Winslow, F.H.: Macromolecules; an Introduction to Polymer Science, Academic 1979. Terminologická a nomenklaturní doporučení IUPAC (Polymer Division IV) (www.iupac.org). Technické zprávy a doporučení IUPAC (www.iupac.org). Weissermel, K., Arpe, H. J.: Industrial Organic Chemistry, VCH 1997. Encyclopedia of Polymer Science and Technology, Interscience, New York (Series of books). Ivin, K. J., Mol, J. C.: Olefin Metathesis and Metathesis Polymerization, Academic Press, Preparation of Solid Catalysts, (Eds. G. Ertl, H. Knozinger, J. Weitkamp), Wiley-VCH, 1999 Název předmětu: Chemické principy průmyslových výrob Přednášející: doc. RNDr. David Havlíček, CSc. Pracoviště: PřF UK, e-mail: havlicek@natur.cuni.cz Anotace předmětu: Předmět z oblasti fyzikální chemie seznamuje studenty s problematikou aplikace základních principů při výrobě průmyslově významných látek. V předmětu se studenti seznámí s chemický průmyslová chemie postupuje od zpracování primárních surovin (ropa, zemní plyn, uhlí, dřev produkty) k finálním produktům určeným k přímé spotřebě (např. hnojiva, pesticidy, maziva, lepidla apod.) nebo k dalšímu technologickému zpracování (vlákna, polymery, chemikálie pro elektronický, farmaceutický a potravinářský průmysl apod.). Diskutovány jsou principy vývo procesů a pokroky v oblasti vývoje nových katalyzátorů, fermentačních procesů a ekotechnol Studijní literatura: Atkins, P., Atkins, J. P.: Physical Chemistry. Oxford, Oxford University Press, 2002. Boublík, T.: Chemická termodynamika. Praha, Karolinum, 2006. Weissermel, K., Arpe, H. J.: Průmyslová organická chemie, SNTL Praha, 1984. Buchner, W., Schliebs, R., Winter, G., Buchel, K. H.: Průmyslová anorganická chemie, SNTL Rase, H. F.: Handbook of Commercial Catalysts, CRC Press 2000. 5. Encyclopedia of Polymer Science and Technology, Interscience, New York (Series of books Ivin, K. J., Mol, J. C.: Olefin Metathesis and Metathesis Polymerization, Academic Press, Preparation of Solid Catalysts, (Eds. G. Ertl, H. Knozinger, J. Weitkamp), Wiley-VCH, 1999 Technické zprávy a doporučení IUPAC (www.iupac.org). Název předmětu: Chemie léčiv kód v SIS OPDE1E110B Přednášející: doc. Ing. Stanislav Smrček, CSc. Pracoviště: PřF UK, e-mail: stanislav.smrcek@natur.cuni.cz Anotace předmětu: Předmět z oblasti organické chemie uvádí studenty do problematiky chemie léčiv. Zaměřuje s základní, resp. nejčastěji používaná farmaka a zdůrazňuje jejich použití napříč terapeutic Charakteristika farmak vychází z mechanismu účinků léčiv ve srovnání s fyziologickou podst choroby. V předmětu je zahrnuto rovněž třídění farmak podle chemických struktur. Součástí i základy farmakokinetiky a farmakodynamiky a charakteristika základních lékových forem. H přednášky jsou: 1. Názvy farmak, databázové systémy, lékové formy 2. ATCC klasifikace, lékopis 3. Léčiva zažívacího traktu (ATCC A01 - A16) 4. Léčiva kardiovaskulárního systému, léčiva k ovlivnění parametrů krve (ATCC C01-C10, B01 5. Dermatologika (D01 - D11) 6. Léčiva urogenitálního traktu a pohlavní hormony (G01-G04), systémová hormonální léčiva informace) 7. Antiinfektiva pro systémovou aplikaci (J01 - J07), Antiparazitika ((P01 - P03) 8. Cytostatika a imunomodulancia(L02 - L04) 9. Léčiva muskuloskeletárního systému (M01 - M05) 10. Léčiva nervového systému (N01 - N06) 11. Léčiva respiračního systému (R01 - R06) 12. Léčiva smyslových orgánů (S01 - S02) Studijní literatura: Slíva S., Votava M.: Farmakologie, Tritom 2011. Martínková J. a kol. Farmakologie pro studenty zdravotnických oborů, Grada Publishing 2007 Lullman, H., Mohr K., Ziegler A., Bieger D.: Barevný atlas farmakologie, Grada Publishing další vydání)). Pharmindex Brevíř, MediMedia Information s.r.o., Praha(aktuální vydání). Hynie S.: Farmakologie v kostce, Triton , Praha 2001 McMurry J.: Organická chemie. Praha, VUTIUM, 2007. Pacák J.: Jak porozumět organické chemii. Praha, Karolinum, 1997. Pacák J.. Reakce organických sloučenin. Praha, Karolinum, 2006. Název předmětu: Život - molekula a biochemie kód v SIS OPDE1E114B Přednášející: doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D. Pracoviště: PřF UK, e-mail: vaclav.martinek natur.cuni.cz Anotace předmětu: Předmět z oblasti biochemie uvádí studenty do problematiky studia biochemie v kontextu pří a vědeckého poznání obecně, se zvláštním důrazem na vztahy biochemie k fyzice a chemii a n souvislosti s biologií. Přednáška je teoretickým úvodem do experimentální práce, dále se z a procvičování vyhodnocování výsledků experimentů. Hlavní témata jsou: I. Věda a svět kolem nás II. Od (klasické) fyziky k chemii – svět, kterému rozumíme III. První průlom a selhání intuice – relativita a silová pole IV. Druhý průlom a spojování protikladů – kvantová teorie V. Chemie jako "aplikovaná fyzika" – kvantová teorie atomů a molekul VI. Život a jeho poznávání (hledání obecného základu; rozdělení organismů; svět heterotrof zdroje energie; voda jako jeviště i hráč) VII. Chemie živého (chemie přírodních látek; metabolických procesů; přenosu genetické info VIII. Třídění živého (základní systematické kategorie; chemická systematika; srovnávací bi IX. Evoluce živého (představy o počátcích života; "RNA-svět"; "mechanismy" evoluce) X. Vzájemné vztahy organismů Studijní literatura: Berg J., Tymoczko J. L., Stryer L.: Biochemistry. New York, W. H. Freeman and Company, 200 Vodrážka Z: Biochemie. Praha, Academia, 2002. Voet D., Voetová J. G.: Biochemie, Praha, Victoria Publishing, 1995. Martínková J. a kol.: Farmakologie pro studenty zdravotnických oborů. Praha, Grada Publish Manahan S. E.: Environmental Chemistry. CRC Press, 2005. Stanitski C. L. a kol.: Chemistry in Context. American Chemical Society, WCB/McGraw-Hill, Van Loon G.W., Duffy S. J.: Environmental Chemistry a global perspective. Oxford Universit Feynman, R. P. Feynmanovy přednášky z fyziky (několik českých a slovenských vydání; angl. online na http://feynmanlectures.caltech.edu/ ) předmět: Cizí jazyk – anglický jazyk kód v SIS OPDA1A031A Vyučující: Mgr. Petr Lašťovička Zkouška z angličtiny v doktorském studiu komplexně ověřuje jazykové kompetence doktoranda/ Obsahem zkoušky je prezentace odborného záměru doktorské práce nebo jiného rozsáhlejšího v odborné literatury prostudované ke zkoušce a výklad vybraných odborných pojmů. Doktorand/d prokazuje schopnost přiměřených stylistických a gramaticko-lexikálních formulací spojených diskusí, formulováním vlastních názorů, myšlenek a hodnotících stanovisek, pohotovou a ade v rámci pohovoru s examinátory. Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost jazyka minimálně náročnější atestace na úrovni B2 (dle SERR), předpokládá se však rozvoj všech jazykových k Příprava ke zkoušce trvá podle individuálních znalostí a schopností 1/2-1 rok. V této době doktorandka podle vlastního výběru (případně po konzultaci se školitelem) zvolí k přečtení v rozsahu 250-300 stran, doporučuje se výběr z alespoň dvou publikací, jejichž autorem je Před závěrečnou ústní zkouškou předkládá doktorand/doktorandka examinátorovi písemné mater cizím jazyce a to v předem stanoveném časovém předstihu (minimálně 10-14 dnů před konáním Předpokládaný rozsah práce: 10-15 stran. Podkladové materiály musí obsahovat: • odborné curriculum vitae - strukturovaný i souvislý text (max. 2 strany); • shrnutí prostudované literatury předkládané ke zkoušce. Texty musí být opatřeny bibliogr Případné texty z internetu musí být uvedeny s bibliografií; • výklad vybraných odborných termínů z oblasti tématu disertační práce (5-10 hesel); • záměr vlastní disertační práce. Ze zkoušky jsou osvobozeni absolventi magisterských studijních programů zaměřených na angl literaturu, dále držitelé certifikátu na jazykové úrovni B2 a vyšší. Pro držitele certifik povinnost složit část zkoušky v bodech 1, 3 a 4. Povinná literatura: HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Upper in Martin Hewings; course consultant, Michael McCarthy. Cambridge: Cambridge University Press 9780521165204. HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Cambridg University Press, 2012. ISBN 9780521165211. HEWINGS, Martin. Advanced Grammar in Use. CUP. Cambridge: Cambridge University Press, 2013 978-1107697386. ŠTĚPÁNEK, Libor a Janice de HAAF. Akademická angličtina = Academic English: průvodce angli studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735771. předmět: Doktorský seminář I,II,III, IV kód v SIS OPDE1E115A kód v SIS OPDE1E116A kód v SIS OPDE1E117A kód v SIS OPDE1E118A nový volitelný předmět v modulu Povinně volitelné předměty - Předměty z didaktiky chemie: Vybraná témata z biochemie a její výuky Vyučující doc. Mgr. Ing. Štěpánka Kučková, Ph.D. Anotace bdue dodána katedrou.