DIDAKTIKA CHEMIE ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Informace pro doktorandy programu Didaktika chemie Doktorský studijní program: DIDAKTIKA CHEMIE PřF UK, PedF UK Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky Garant studijního programu: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. Zástupce oborové rady pro PedF UK: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu Cílem doktorského studijního programu Didaktika chemie je příprava odborníků zajišťujících kvality chemického vzdělávání v ČR v souladu s aktuálními společenskými potřebami a v soul vzdělávacími programy vyspělých evropských zemí na bázi vědecko-výzkumných výsledků. Didaktika chemie je interdisciplinární obor, který vychází na jedné straně z oboru chemie přírodní vědy (matematika, fyzika, biologie aj.), a na druhé straně z oborů společenskověd pedagogika, psychologie, obecná didaktika, sociologie, informatika aj. Je to obor, který s přispívá k rozvoji a zkvalitnění chemického vzdělávání na všech jeho úrovních a jeho význa integrující se Evropě je nepochybný. Studium oboru klade důraz na kvalitní vědomosti a dovednosti z jednotlivých oborově-didakt chemických a pedagogicko-psychologických disciplín a zároveň na schopnost mezioborového my Vyžaduje vysokou úroveň teoretických vědomostí a zároveň praktických dovedností, jak v obl chemie, tak chemie (chemická experimentální práce) a pedagogických věd (metodologie pedago psychologických výzkumů). INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP) Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán, v němž s konkretizuje studijní povinnosti. Hlavní důraz bude kladen na řízené samostudium a samosta výzkumné aktivity studenta. Individuální studijní plán, který schvaluje oborová rada je tv předměty, studijními povinnostmi, dalšími povinnostmi a doporučenými aktivitami. Musí obsa termíny a časový plán zpracování disertační práce. Doktorské studium každého studenta probíhá podle individuálního studijního plánu, který mu alespoň tři předměty výuky, zkoušku z AJ, publikační a pedagogickou činnost, účast na akcí vzdělávání, stáž na odborném pracovišti doma či v zahraničí a postup zpracování doktorské Studijní předměty si vybírají studenti doktorského studia podle zaměření své disertační pr předmětů doktorského studia Přírodovědecké fakulty nebo Pedagogické fakulty UK, případně j dalších vysokých škol. Základní předměty si volí z následujících okruhů: Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíc studia (nejpozději do 14. 11.). Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS Zprávu individuálního studijního plánu. POVINNÉ PŘEDMÉTY S VÝSTUPEM ZKOUŠKY • DIDAKTIKA CHEMIE (předměty z nabídky studijních programů a oborů didaktiky chemie na PřF a jiných VŠ, např. Současné trendy v didaktice chemie, Výzkumné metody v didaktice chemi aspekty počítačové podpory výuky chemie, Molekulární modely organických sloučenin ve výu • CHEMIE (předměty z nabídky studijních programů a oborů chemie na PřF UK či PedF UK, příp VŠ, např. Elektroanalytické metody v environmentální, klinické a toxikologické analýze, supramolekulární chemie, Vybraná témata z fyzikální chemie, Chemické principy průmyslový léčiv, Život – molekula a biochemie). • PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ OBLAST (předměty z nabídky studijních programů a oborů pedagog a psychologie na PedF UK či FF UK nebo jiných fakult UK či jiných VŠ, např. Psychodidakt neurodidaktika v oborově didaktických souvislostech, Žáci se speciálními vzdělávacími po přírodovědných předmětů). • CIZÍ JAZYK - angličtina (jazyková zkouška z angličtiny - ve zdůvodněných případech z jin jazyk. Jazyková zkouška může být složena na úrovni mezinárodního certifikátu, státní zko doktorské zkoušky na PřF UK či jiné VŠ v ČR kód předmětu: ODSZ22001 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet& STUDIJNÍ POVINNOSTI, které musí student plnit v průběhu studia • Publikační činnost V průběhu studia se požaduje průběžné publikování výsledků práce doktoranda a to formou recenzovaného vědeckého časopisu či recenzovaného vědeckého sborníku nebo autorstvím či recenzované monografie či její kapitoly. K obhajobě jsou požadovány nejméně dvě odborné studie v recenzovaném vědeckém časopisu č vědeckém sborníku, jednu z těchto prací lze nahradit autorstvím či spoluautorstvím recen monografie či její kapitoly. Splněny by měly být tyto požadavky: recenzovaný časopis – zahraniční nebo český s celost recenzovaný sborník – mezinárodní, evropské nebo světové konference, monografie – minimá publikace 50 stran, minimální rozsah kapitoly 20 stran. • Aktivní účast na akcích k chemickému, resp. přírodovědnému vzdělávání jako jsou odborné konference, kurzy pro učitele chemie, výukové kurzy pro žáky a studenty a jiné. • Vědecká práce Zapojení do badatelského projektu řešeného školicím pracovištěm (GAUK, GAČ • Konferenční aktivity - minimálně tři účasti Aktivní účast na doktorandském semináři nebo pasivní účast na domácí konferenci Aktivní účast na domácí konferenci Aktivní účast na mezinárodní vědecké konferenci • Zahraniční studijní pobyt Součástí individuálního studijního plánu je absolvování stáže na zahraničním, příp. domá Požadovaný rozsah stáže je 1-3 měsíce, přičemž lze tohoto rozsahu dosáhnout jednorázovým jiném pracovišti nebo kratšími pobyty na několika pracovištích. Vhodnými pracovišti jsou či jiné vysoké školy, výzkumné ústavy zaměřené na přírodovědné vzdělávání, mezinárodní o přírodovědné a technické vzdělávání apod. V případě závažných důvodů lze po schválení Oborovou radou zahraniční stáž nahradit účas mezinárodním tvůrčím projektu s výsledky publikovanými nebo prezentovanými v zahraničí. • Pedagogická činnost Nedílnou součástí individuálního studijního plánu je požadavek na vykonávání pedagogické studenta, a to ve vybraných předmětech bakalářského či magisterského studia, v rozsahu 2 za semestr po vedením zkušeného pedagoga, nebo výuka chemie na vybrané základní či střed rozsahu stanoveném oborovou radou. • STÁTNÍ DOKTORSKÁ ZKOUŠKA (SDZ) kód v SIS  ODSZ01 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predm id=6f9e7a153b43c429dd9ea71719a5989e&tid=&do=predmet&kod=ODSZ01"] Ústní komponenta státní doktorské zkoušky DS Didaktika chemie sestává ze tří tematických a) okruh chemického vzdělávání zahrnuje obecnou didaktiku chemie, didaktiku obecné a ano a didaktiku organické chemie a biochemie b) okruh pedagogicko-psychologický zahrnuje pedagogiku, psychologii a obecnou didaktiku c) okruh chemický zahrnuje chemii anorganickou, organickou, analytickou, fyzikální a bio Každý student v rámci SDZ prokazuje své vědomosti z vybraných oblastí ze všech tří uvede Druhou komponentou státní doktorské zkoušky je písemná práce, dokumentující postup práce tématu. Obsah a rozsah práce určí školitel podle ISP studenta; forma práce bude analogic práce disertační. Před SDZ školitel práci doplní hodnotícím vyjádřením pro zkušební komi • Disertační práce a její obhajoba Postup prací na dizertaci rozvržený na 4 roky Účast na semináři doktorandů, který se koná každý semestr 1. – 4. ročníku studia a jehož seznamovat studenty s aktualitami oboru didaktika chemie a současně sledovat postup zpra doktorských prací. Disertační práce je upřednostňována ve formě zvláštní práce, ve zdůvodněných případech m předložena jako soubor tematicky souvisejících článků uvedený shrnujícím strukturovaným Publikace doktoranda, požadované k obhajobě, musí být nejméně 3 (1x hlavní autor); započ se články v impaktovaném časopisu (publikované i přijaté), v mezinárodním či národním re časopisu, monografie nebo kapitola v monografii, v mezinárodním či národním recenzovaném vycházejí z vlastní odborné práce autora. Splnění požadavků na publikační činnost studen komise pro obhajobu disertační práce. NABÍDKA PŘEDMĚTŮ a KURZŮ Nabídka kurzů a seminářů je zveřejněna a každoročně aktualizována na webových stránkách od vědeckou činnost [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-1879.html "]