PEDAGOGICKÁ A ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta Požadavky k přijímacímu řízení do doktorského studia Program: Pedagogická a školní psychologie SIS link pro studijní plán: OD1PS20 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? do=prohl&fak=11410&oborplan=OD1PS20&vyuc=&oborsims="] Kód programu: P0313D230009 Garant programu:. doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (anna.kucharska@pedf.cuni.cz) Charakteristika programu: Doktorské studium je koncipováno jako příprava vědeckých pracovníků v oblasti pedagogické psychologie, kteří se budou prostřednictvím samostatné tvůrčí činností podílet na rozvoji teorie a výzkumu. Doktorské studium prohloubí znalosti v oboru s uplatněním českých i zahr a výsledků výzkumu, bude dále rozšiřovat metodologické a výzkumné dovednosti i kompetence doktorandů, podobně jako prezentační dovednosti, a to s důrazem na pedagogickou psychologii, které však budou systematicky zasazovány do širšího kontextu dalších psycholo a společenských věd. Těžištěm doktorského studia je disertační práce, která má charakter p vědeckého díla. Prostřednictvím disertační práce empiricko-teoretického či teoretického zaměření doktorand získává nové poznatky ke studovanému tématu, a tím obohacuje jeho vědec a konceptualizaci. Disertační práce se podílí na rozvoji oboru v národním i mezinárodním k Cílem studia je připravit takové vědecké pracovníky, kteří budou v případě další akademick vysoké škole pedagogicky a vědecko-výzkumně působit v pedagogické a školní psychologii, ev příbuzných psychologických disciplínách a dalších společenských vědách; v případě pokračov psychologické činnosti budou pracovníci daný obor teoretizovat a uvádět ho do širšího odbo Přijímací zkouška: Základním požadavkem je ukončené magisterské studium z oblasti vzdělávání Psychologie. Hlá absolvent magisterských programů z příbuzných oblastí vzdělávání (např. učitelství psychol pedagogika, aj.), podmínkou však je, aby měl absolvent vykonanou státní závěrečnou zkoušku (příp. z dílčích psychologických disciplín). Součástí přijímacího řízení je přijímací zkouška, v jejímž rámci přijímací komise posuzuje zájem o obor, tak jeho předpoklady k vědecké práci (např. schopnost používat terminologii vstupní hypotézu výzkumu, navrhnout metodologii výzkumu). Uchazeč spolu s přihláškou předk vypracovaný projekt výzkumné práce, jehož téma se vztahuje k pedagogické a školní psychologii, a seznam prostudované odborné literatury. Projekt musí obsahovat chara tématu, formulaci vstupní hypotézy/výzkumných otázek výzkumu, návrh metod sběru a analýzy zahraniční i domácí odborné literatury k tématu. V rámci přijímací zkoušky vede komise s u ve které musí uchazeč obhájit návrh svého projektu a prokázat hlubší znalosti vědního oboru. Kritéria hodnocení: Uchazeč může získat maximálně 10 bodů, schválený počet bodů pro přijet minimálně 7 bodů. Podmínky přijetí: Ke studiu jsou přijati uchazeči, kteří splní všechny podmínky přijímacíh a) dodání ověřené kopie dokladu o ukončení magisterského studijního programu, b) složení přijímací zkoušky, získání min. počtu bodů stanovených děkanem k přijetí. c) případná další podmínka dle specifikace daného studijního oboru. Informace o uplatnění absolventů: Absolvent doktorského programu Pedagogická a školní psychologie je odborníkem v oblasti ed je schopen uplatnit získané teoretické, metodologické a výzkumné znalosti a dovednosti sam tvůrčím způsobem. Je vybaven pro individuální i skupinovou vědeckou práci v oblasti pedago psychologie a blízkých disciplín. Může se uplatnit jako pedagog nebo vědecký pracovník na dále jako psycholog – praktik v edukačním prostředí (poradenský psycholog, školní psycholo v zařízeních sociální péče) s vyšší mírou vědeckých kompetencí, pokud doktorské studium na absolvovaný pregraduální studijní program psychologie. Získané znalosti, dovednosti a komp umožňují odborné působení v široké škále povolání, kde uplatní hluboké odborné a metodolog psychologie, kritické myšlení a odborný nadhled.