FILOZOFIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta Filozofický ústav AV ČR, v.v.i. [ URL "https://www.flu.cas.cz/images/dokumenty/verejne/jin Doktorsky_CZ2.pdf"] Požadavky k přijímacímu řízení do doktorského studia Program: Filozofie výchovy a vzdělávání SIS link pro stuudijní plán: OD1FI20 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? do=prohl&oborplan=OD1FI20&graficky=0&fak=11410"] Kód programu: P0111D190006 Garant programu:. doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. (michael.hauser@pedf.cuni.cz) Charakteristika programu: Cílem doktorského studia je vědecká příprava pracovníků, kteří svou samostatnou tvůrčí čin rozvíjet teorie a výzkum v oblasti filozofie výchovy a vzdělávání, filozofie a etiky se za studium obecných problémů v současné společnosti. Doktorské studium je koncipováno jako pr vývoje filozofických koncepcí a současných teorií a výzkumů, jež vytvářejí širší rámec pro výchovy a vzdělávání. Obor filozofie výchovy a vzdělávání vychází z kritického myšlení, fi antropologie, sociální a politické filozofie, eko-pedagogiky a kritické pedagogiky a je ro přístupy dalších společenských věd (sociokulturní a lingvistická antropologie, sociologie) studiu obecných problémů v současné společnosti. Doktorské studium se zaměřuje na prohloub oboru, na rozvinutí kreativního a zároveň kritického a koncepčního myšlení, na kultivaci s v akademickém a zároveň v širším veřejném prostoru. Tyto cíle jsou naplňovány v českém i m kontextu. Doktorské studium má mezinárodní rozměr díky zahraničním členům oborové rady (Pr University USA), díky klíčovým osobám, kteří vystudovali či působili na zahraničních unive díky mezinárodním kontaktům klíčových osob. Doktorské studium je realizován spolu s Filoso AV ČR. Doktorand má možnost konzultovat témata své dizertace s odborníky ve Filosofickém ú Toto pracoviště se zároveň podílí na školení a výuce doktorandů a poskytuje k tomu potřebn zabezpečení. Diplom absolventa tohoto studijního programu bude obsahovat větu, že studijní uskutečněn ve spolupráci UK a AV ČR. Dalším specifikem je, že student získává dovednosti n povahy, nýbrž je vzděláván také v popularizaci vědy. Přijímací zkouška: Doktorský studijní program navazuje zejména na programy z oblasti filozofie, ale je otevře absolventům magisterských programů z jiných společenských věd. Součástí přijímacího řízení zkouška, v jejímž rámci přijímací komise posuzuje jak uchazečův zájem o obor, tak jeho pře vědecké práci (např. schopnost používat terminologii oboru, formulovat vstupní hypotézu vý metodologii výzkumu). Uchazeč o studium musí předložit návrh projektu doktorské práce a se odborné literatury. Projekt musí obsahovat charakteristiku tématu, formulaci vstupní hypot návrh výzkumných metod, přehled zahraniční a domácí odborné literatury k tématu. V rámci p zkoušky vede komise s uchazečem diskusi, ve které musí uchazeč obhájit návrh svého projekt hlubší znalosti vědního oboru. Kritéria hodnocení: Uchazeč může získat maximálně 10 bodů, schválený počet bodů pro přijetí je získání minimál Podmínky přijetí: Ke studiu jsou přijati uchazeči, kteří splní všechny podmínky přijímacího řízení: a) dodání ověřené kopie dokladu o ukončení magisterského studijního programu, b) složení přijímací zkoušky, získání min. počtu 7 bodů stanovených děkanem k přijetí, c) případná další podmínka dle specifikace daného studijního oboru. Návrh témat disertačních prací: Adornova koncepce výchovy Role identit v současném společenskovědném myšlení Komenský a alternativní pojetí výchovy Etický problém humanismu a posthumanismu v dnešní kultuře Ontologie mnohosti a pravdy jako filozofický předpoklad výchovy a vzdělávání Proměny autenticity na konci postmoderní éry Informace o uplatnění absolventů: Absolvent doktorského studijního programu je připraven na tvůrčí badatelskou činnost v obl užším zaměřením na filozofii výchovy a vzdělávání. Ovládá předpoklady filozofického myšlen a vzdělávání, a to jak z hlediska diachronního, tak synchronního. Studiem získal schopnost koncepčně vytvářet cíle a strategie výchovy a vzdělávání z hlediska filozofického, a může k rozvoji evropského i globálního myšlení v rámci vzdělanostní společnosti. Absolvent je p edukačně vědeckou činnost na vysoké škole, v relevantních výzkumných ústavech, ale také pr politickou z obecně prospěšného hlediska.