PEDAGOGICKÁ a ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Informace pro doktorandy programu Pedagogická a školní psychologie Doktorský studijní program: PEDAGOGICKÁ a ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky garant studijního programu: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu: Doktorské studium je koncipováno jako příprava vědeckých pracovníků v oblasti pedagogické psychologie, kteří se budou prostřednictvím samostatné tvůrčí činností podílet na rozvoji teorie a výzkumu. Doktorské studium prohloubí znalosti v oboru s uplatněním českých i zahr a výsledků výzkumu, bude dále rozšiřovat metodologické a výzkumné dovednosti i kompetence podobně jako prezentační dovednosti, a to s důrazem na pedagogickou a školní psychologii, systematicky zasazovány do širšího kontextu dalších psychologických disciplín a společensk Těžištěm doktorského studia je disertační práce, která má charakter původního vědeckého dí Prostřednictvím disertační práce empiricko-teoretického či teoretického zaměření doktorand poznatky ke studovanému tématu, a tím obohacuje jeho vědeckou deskripci a konceptualizaci. se podílí na rozvoji oboru v národním i mezinárodním kontextu. Cílem studia je připravit takové vědecké pracovníky, kteří budou v případě další akademick vysoké škole pedagogicky a vědecko-výzkumně působit v pedagogické a školní psychologii, ev příbuzných psychologických disciplínách a dalších společenských vědách; v případě pokračov psychologické činnosti budou pracovníci daný obor teoretizovat a uvádět ho do širšího odbo INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP) Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán (ISP), v a konkretizuje povinné předměty a další studijní povinnosti a požadavky. Hlavní důraz bude samostudium a samostatné vědecko-výzkumné aktivity studenta. Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíc studia (nejpozději do 14. 11.). Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční h zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje obo ISP je tvořen: povinnými předměty, viz modul A, studijními povinnostmi, viz modul B, časovým plánem zpracování disertační práce, viz modul C. Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky (do 3. roku studia) V tomto modulu student absolvuje minimálně čtyři povinné předměty • PŘEDMĚT z oborové nabídky dle tématu disertační práce • PŘEDMĚT z oborové nabídky dle tématu disertační práce • PŘEDMĚT z širšího vědního základu - Student si vybírá zaměření předmětu podle povahy své práce z nabídky katedry a fakulty • CIZÍ JAZYK Oborová nabídka předmětů: Časová orientace žáka: vztah žáků k budoucnosti Genderová socializace Gramotnost – teorie, výzkum, aplikace Hry školních dětí Kvalitativní metodologie Kvantitativní metodologie Motivace a autoregulace žáků Psychologická antropologie Psychologické aspekty osvojování cizího jazyka Pedagogicko-psychologické poradenství Psychologie dětí a mládeže Psychologie rodiny a v náhradní rodinné péči Psychologie učitelské profese Rodinné a partnerské poradenství Věcné učení Vztah kultury a psychického vývoje Vztahy rodiny a školy Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu aktuálních trendů ve vzdělávání Nabídka předmětů širšího vědního základu Filozofie výchovy Sociologie výchovy Antropologie výchovy Pedagogika Speciální pedagogika Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI • Povinnost absolvovat předmět Úvodní doktorský seminář pro studenty 1. ročníku, který je završen obhajobou zpracované anotace disertační práce (na katedrové studentské konferenci) • Povinnost absolvovat metodologicky zaměřené předměty Výzkumné dovednosti - jejich trénink a podpora a Akademické psaní a příprava publikací pro studenty doktorského studia • Aktivní účast na konferencích Během celého svého studia se student aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v zahr vyžadována účast min. na čtyřech konferencích s aktivní účastí (přednáška, poster). Konk - 1x aktivní účast na doktorandské konferenci pořádané PedF UK - 2x aktivní účast na jedné domácích vědecké konferenci - 1x aktivní účast na mezinárodní vědecké konferenci (v anglickém, případně jiném jazyce Účast na jiných odborných akcích: student se účastní akcí pořádaných pracovištěm pro aplikační sféru (např. Dny se školní příp. další akce pořádané katedrou psychologie pro školy a školská poradenská zařízení), jejich organizování, po doporučení školitele vystupuje jako aktivní účastník této akce ( poster). • Publikační činnost: Doktorand průběžně publikuje výsledky své práce v odborných recenzovaných časopisech, př recenzovaných sbornících z vědecké konference – celkem se jedná o tři odborné studie (př empirické, výzkumné). Min. jedna stať musí být publikována v zahraničním odborném recenz periodiku, případně je publikována ve světovém jazyce. Jako alternativa jedné odborné st jedna recenzovaná knižní monografie, případně dvě kapitoly v recenzovaných odborných kni kolektivních prací je student prvním autorem publikace. • Návrh vědeckého projektu Příprava a podání alespoň jednoho návrhu vědeckého projektu (např. GA UK), příp. alespoň projektu řešeného školicím pracovištěm (GAČR, TAČR, SVV apod.) • Zahraniční stáž/mezinárodní spolupráce: Doktorand absolvuje část studia v souhrnné délce jednoho měsíce na zahraniční instituci platných mezifakultních dohod nebo v rámci programu Erasmus), nebo se bude přímo účastni dlouhodobé mezinárodní spolupráce s prokazatelným výsledkem (např. publikace, organizace konference, aj.). V odůvodněných případech lze delší pobyt nahradit větším počtem kratší aktivit případně spoluprací na zahraničním výzkumném projektu. • Podíl na vědecké a pedagogické činnosti katedry Doporučená je výuka alespoň jeden semestr. • Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS  ODSZ01 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predm id=6f9e7a153b43c429dd9ea71719a5989e&tid=&do=predmet&kod=ODSZ01"] Státní doktorská zkouška je veřejnou ústní komisionální zkouškou, během níž musí doktora dostatečně teoretické znalosti oboru a orientaci v domácí i zahraniční odborné literatuř doktorská zkouška vždy předchází obhajobě disertační práce. Ke státní doktorské zkoušce předkládá minimálně jednu kapitolu své disertační práce, součástí zkouška je pak rozprav předloženou kapitolou. Státní doktorská zkouška se dělí na následující tematické okruhy: • pedagogická a školní psychologie (pokládány jsou dvě otázky, vždy z každého okruhu – t pedagogické, tak školní psychologie) • jiná psychologická disciplína (nejčastěji vývojová psychologie, sociální psychologie, psychologie, psychodiagnostika dětí a mládeže, klinická psychologie, psychopatologie d • věda o výchově (filozofie výchovy, antropologie výchovy, sociologie výchovy, pedagogik pedagogika) Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE • Doktorand pod vedením školitele průběžně pracuje na své disertační práci, tedy koncipuje a vyhodnocuje vlastní výzkum. Celý proces průběžně zpracovává písemnou formou a konzultu školitelem. Na konci studia disertační práci obhajuje. Doporučený postup prací na disert 4 roky: • Zpracování rozšířené anotace disertační práce a její obhajoba v 1. roce studia v rámci doktorského semináře pro 1. ročník • Rešerše odborné literatury k tématu disertační práce v druhém roce studia • Rozpracování struktury disertační práce a dokončení první kapitoly do konce 2. roku st • Odevzdání pracovní verze teoretické části disertační práce do konce 3. roku studia • Odevzdání disertační práce k obhajobě do konce 4. roku studia NABÍDKA PŘEDMĚTŮ Nabídka kurzů a seminářů je zveřejněna a každoročně aktualizována na webových stránkách od vědeckou činnost [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-2004.html"]