SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Informace pro doktorandy programu Speciální pedaogika Doktorský studijní program: SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky garant studijního programu: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu: Cílem doktorského studijního programu Speciální pedagogika je příprava vysoce odborně kval pracovníků pro teoretickou a praktickou činnost v oblasti poskytování speciálněpedagogický v nejširším aplikačním pojetí, a to diferencovaně podle struktury oborů speciální pedagogi znevýhodněného člověka se zrakovým, sluchovým, tělesným, mentálním postižením, člověka s n komunikační schopností, člověka s poruchou autistického spektra, s poruchami chování a člo znevýhodněním) se zaměřením na aktuální otázky současné speciální pedagogiky v mezinárodní Zásadním přínosem doktorského studia je příprava odborníků pro samostatnou vědeckou práci, jejich osobnímu odbornému růstu ve prospěch speciální pedagogiky jako moderně koncipovanéh oboru. INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP) Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán, v němž s konkretizuje povinné předměty a další studijní povinnosti a požadavky. Hlavní důraz bude k samostudium a samostatné vědecko-výzkumné aktivity studenta. Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíc studia (nejpozději do 14. 11.). Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční h zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje obo ISP je tvořen: povinnými předměty s výstupem zkoušky, viz modul A, studijními povinnostmi, viz modul B, časovým plánem zpracování disertační práce, viz modul C. Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky V tomto modulu student absolvuje minimálně čtyři povinné předměty • PŘEDMĚT z okruhu FILOZOFIE či SOCIOLOGIE • PŘEDMĚT z oborové nabídky • PŘEDMĚT z oborové nabídky • CIZÍ JAZYK - anličtina Oborová nabídka je dána jednotlivými oborovými studijními předměty: • Aktuální problematika sluchového postižení, • Didaktické aspekty rozvíjení zdravotní gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání, • Edukace jedinců s narušenou komunikační schopností, • Edukace jedinců se specifickými poruchami učení, • Metodické aspekty inkluzivní pedagogiky, • Postižený člověk ve společnosti, • Speciálněpedagogická podpora vývoje dítěte v raném a předškolním věku, • Speciálněpedagogické přístupy k vybraným skupinám sociálně znevýhodněných osob, • Zahraniční trendy v oblasti speciální pedagogiky. Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI • POVINNĚ VOLITELNÝ KURZ/PŘEDMĚT • Jeden předmět z nabídky oborových studijních předmětů s výstupem seminární práce • Jeden volitelný předmět s výstupem seminární práce • Aktivní účast na oborovém doktorském semináři Vystoupení studenta doktorského studia s referátem, zkušenostmi z výzkumné práce, vzájem bibliografické informace a obhajoby anotace disertační práce po prvním roce studia • Povinnost absolvovat předmět Metodologie (Výzkumné dovednosti - jejich trénink a podpora • Aktivní účast na konferencích Během celého svého studia se doktorand aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v za vyžadována • aktivní účast na doktorandském semináři nebo pasivní účast na domácí konferenci • aktivní účast na domácí konferenci • aktivní účast na mezinárodní vědecké konferenci • Publikační činnost: Doktorand průběžně publikuje výsledky své práce v odborných recenzovaných časopisech, př recenzovaných sbornících z vědecké konference – celkem se jedná o tři odborné studie. • dvě studie v odborném periodiku nebo sborníku • jedna studie v zahraničním odborném periodiku nebo v cizím jazyce • Návrh vědeckého projektu Příprava a podání alespoň jednoho návrhu vědeckého projektu (např. GA UK), příp. alespoň projektu řešeného školicím pracovištěm (GAČR, TAČR, SVV apod.) • Zahraniční stáž/mezinárodní spolupráce: Doktorand absolvuje část studia v souhrnné délce jednoho měsíce na zahraniční instituci rámci programu Erasmus), nebo se bude přímo účastnit jiné formy mezinárodní spolupráce s výsledkem (např. publikace, organizace mezinárodního workshopu apod.). • Podíl na vědecké a pedagogické činnosti katedry Zapojení do pedagogické činnosti na katedře, participace na přípravě a realizaci seminář • Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS  ODSZ01 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predm id=6f9e7a153b43c429dd9ea71719a5989e&tid=&do=predmet&kod=ODSZ01"] U státní doktorské zkoušky doktorand prokazuje hluboké znalosti v příslušné oblasti spec a zároveň aktuální náhled na širší problematiku oboru. Státní doktorskou zkoušku doktora termínu stanoveném individuálním studijním plánem. Státní doktorská zkouška se dělí na n tematické okruhy: • filozofie výchovy nebo sociologie • obor speciální pedagogiky • širší vědní základ oboru speciální pedagogika Okruhy jsou v souladu s výzkumnou prací doktoranda. Státní doktorská zkouška vždy předch disertační práce. Ke státní doktorské zkoušce doktorand předkládá minimálně kapitolu své práce. Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE • Postup prací při řešení disertační práce je určen v individuálním studijním plánu. Je ro roků. Jeho plnění probíhá pod supervizí školitele. Zahrnuje: • Zpracování rozšířené anotace disertační práce a její obhajoba v 1. roce studia v rámci kurzu. • Rešerše odborné literatury k tématu disertační práce v 2. roce studia. • Rozpracování struktury disertační práce a dokončení první kapitoly do konce 2. roku st • Odevzdání pracovní verze disertační práce do konce 3. roku studia • Odevzdání disertační práce k obhajobě do konce 4. roku studia. NABÍDKA PŘEDMĚTŮ Nabídka kurzů a seminářů je zveřejněna a každoročně aktualizována na webových stránkách od vědeckou činnost [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-2072.html"]