HUDEBNÍ TEORIE a PEDAGOGIKA ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Informace pro doktorandy programu Hudební teorie a pedagogika Doktorský studijní program: HUDEBNÍ TEORIE A PEDAGOGIKA Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky garant studijního programu: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu: Doktorské studium je koncipováno jako příprava vědeckých pracovníků schopných samostatné t a rozvíjení hudební pedagogiky v kontextu s hudební teorií. Studium má systematicky prohlu v oboru, má zprostředkovávat výsledky hudebněpedagogického a hudebněvědného výzkumu včetně trendů v hudební pedagogice a má rozvíjet kompetence k samostatné výzkumné práci. Studium rámec pro bádání na poli hudební pedagogiky v sepětí s hudební teorií. INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP) Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán, v němž s konkretizuje povinné předměty a další studijní povinnosti a požadavky. Hlavní důraz bude k samostudium a samostatné vědecko-výzkumné aktivity studenta. Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíc studia (nejpozději do 14. 11.). Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční h zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje obo ISP je tvořen: povinnými předměty s výstupem zkoušky, viz modul A, studijními povinnostmi, viz modul B, časovým plánem zpracování disertační práce, viz modul C. Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky V tomto modulu student absolvuje minimálně čtyři povinné předměty • PŘEDMĚT Metodologie výzkumu v pedagogice • PŘEDMĚT Systematika hudební teorie a hudební pedagogiky • PŘEDMĚT Hudební pedagogika • CIZÍ JAZYK - anličtina Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI • POVINNĚ VOLITELNÉ PŘEDMĚTY doktorand si vybere dva kurzy/předměty (výstupy jsou studie ve sborníku nebo v odborném s výstupy na konferenci) • Metodologie výzkumu v hudební pedagogice • Hudebně interpretační umění ve výchově a vzdělání • Pedagogické aspekty analýzy hudebního díla • Teorie hlasového projevu a hlasová výchova • Hudební psychologie v hudebněpedagogickém kontextu • Teorie a dějiny hudebního umění • Regionální hudební kultura a její odraz v hudební pedagogice • Aktivní účast na konferencích Během celého svého studia se doktorand aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v za vyžadována účast minimálně na • doktorandské či jiné oborové konferenci • dvou domácích konferencích • jedné mezinárodní konferenci • Publikační činnost Doktorand průběžně publikuje výsledky své práce v odborných recenzovaných časopisech, př recenzovaných sbornících z vědecké konference – celkem se jedná o tři odborné studie. • Minimálně dvě studie v tuzemských recenzovaných periodikách nebo sbornících • jedna studie v obdobném periodiku nebo sborníku zahraničním • Návrh vědeckého projektu Příprava a podání alespoň jednoho návrhu vědeckého projektu (např. GA UK), příp. alespoň projektu řešeného školicím pracovištěm (GAČR, TAČR, SVV apod.) • Zahraniční stáž/mezinárodní spolupráce: Zahraniční stáž – je doporučena v rozsahu 1 měsíce (např. v rámci programu ERASMUS), v p rozsahu doplnění jinou adekvátní zahraniční aktivitou (účastí na zahraniční konferenci, pracovním pobytem spojeným s vědecko-pedagogickým působením), výstupem je stať v mezinár periodiku či sborníku • Podíl na vědecké a pedagogické činnosti katedry Pedagogická a vědecká činnost nutná pro odborný růst doktoranda v kontextu s rozvojem re pracoviště. Prezentace výsledků bádání v pregraduální výuce v obvyklém rozsahu 3-5 hodin • Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS  ODSZ01 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predm id=6f9e7a153b43c429dd9ea71719a5989e&tid=&do=predmet&kod=ODSZ01"] Státní doktorská ověřuje komplexní oborové znalosti, skládá ze tří širších problémových • Hudební pedagogika • Metodologie výzkumu • Problematika hudební teorie a pedagogiky v návaznosti na výzkumné zaměření studenta (v pedagogice, pedagogická interpretace hudebního díla, pedagogické aspekty hudebního int umění) Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE • Doktorský seminář Doktorand absolvuje povinný doktorský seminář v rozsahu 6 semestrů. Formou prezentací re o výsledcích při zpracování disertačního úkolu školiteli a ostatním studentům v ročníku, disertačního úkolu konzultuje se školitelem • Pro řešení disertačního úkolu jsou stanoveny následující fáze • 1. ročník Obsah: stanovení cílů, metodologie práce a hypotéz, shromáždění a studium literatury a kritické zhodnocení, Výstup: prezentace zdrojů a jejich relevance pro řešení disertačn školiteli a studentům v ročníku • 2. ročník Analýza metod, definice predikovaných problémů a jejich řešení. Výstup: rozšířená anot práce a její obhajoba před oborovou radou a studenty programu, případně před studenty dalších doktorských studijních programů • 3. ročník Vlastní šetření a stanovení dílčích výsledků. Výstup: prezentace dílčích výsledků šetř nebo jiné oborové konferenci • 4. ročník Interpretace výsledků, finalizace práce. Výstup: obhajoba • Obhajoba disertační práce Obhajoba disertační práce probíhá ve veřejném zasedání za účasti komise. Předsedou komis OR nebo jím pověřený jiný člen OR, členy jsou školitel, oponenti a další členové komise. obhajobě představí řešenou problematiku z hlediska cílů, metod a výsledků, reaguje na op a na připomínky během následné rozpravy. Obhajobu uzavírá hlasování komise. NABÍDKA PŘEDMĚTŮ Nabídka kurzů a seminářů je zveřejněna a každoročně aktualizována na webových stránkách od vědeckou činnost [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-2070.html"]