NĚMECKÝ JAZYK a LITERATURA s DIDAKTIKOU ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Informace pro doktorandy programu Německý jazyk a literatura s didaktikou Doktorský studijní program: NĚMECKÝ JAZYK A LITERATURA S DIDAKTIKOU Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu Doktorský studijní program Německý jazyk a literatura s didaktikou navazuje na ukončené st německého jazyka a literatury v magisterském stupni buď učitelského, nebo odborného zaměře interdisciplinární pojetí oboru (tedy jazyka i literatury) s důrazem na didaktiku vzděláva v cizích filologiích (v tomto případě německé filologie). Prohlubováním získaných vědomost směřuje doktorské studium k vyšší oborové specializaci v německé jazykovědě a literární vě ale připravuje na rozdíl od obdobných doktorských programů na filozofických fakultách k me didaktické aplikaci nabytých poznatků. INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP) Doktorské studium v oboru Německý jazyk a literatura s didaktikou se realizuje kombinací p samostatného studia a předepsaných dalších povinností, které pomáhají prohlubovat znalosti teorii oboru a získávat další odborné kompetence, potřebné k úspěšnému napsání doktorské d k budoucí odborné činnosti. Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán (ISP), v a konkretizuje studijní povinnosti a další požadavky. Povinností doktoranda je vložit do S studijní plán nejpozději do dvou měsíců od nástupu do studia (nejpozději do 14. 11.). Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční h zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje obo tvořen: povinnými předměty, viz modul A, studijními povinnostmi, viz modul B, předměty vedoucími k úspěšnému napsání disertace a ukončení doktorského studia, včetně čas zpracování disertační práce, viz modul C. Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky V tomto modulu student absolvuje minimálně čtyři povinné předměty • předmět Cizí jazyk - angličtina (zkouška do konce 3. roku studia) • předmět Teoretická východiska didaktiky němčiny jako cizího jazyka • předmět Metodologie pedagogického výzkumu • předmět Teoretická specifika lingvistiky a literární vědy v německé jazykové oblasti Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI • Doktorand si z nabídky Studijní povinnosti zvolí dva kurzy/předměty, standardně ve 2. ro Cíle a metody didaktiky němčiny jako cizího jazyka Didaktika německé literatury Didaktika německy psané literatury pro děti a mládež Didaktika reálií ve výuce cizích jazyků Lingvistika ve vztahu k religionistice: jazyk jako prostředek náboženské identity Sociolingvistický a pragmalingvistický výzkum jazykového násilí Dependenční syntax Vybrané kapitoly z kontrastivní frazeologie Klasická moderna v Rakousku Literatura a mytologie Specifičnost švýcarské německojazyčné literatury po roce 1945 Vybrané kapitoly z teorie narativního diskursu • Aktivní účast na konferencích absolvování tři výstupů na konferencích, z toho minimálně jeden na zahraniční konferenci • Publikační činnost Doktorandi během studia dokládají publikační výstupy své práce. Individuální studijní pl nejméně tři odborné články k tématu disertace (nikoli recenzí či zpráv), z nichž jeden m publikován v zahraničí. Doktorandi by tím měli prokázat, že doktorské studium je integrá jejich vědecké činnosti. • Návrh vědeckého projektu podání návrhu alespoň jednoho grantového projektu v GAUK, GAČR, SVV nebo projektu v rámc spolupráce. (navrhnout bilaterální česko-německý či česko-rakouský projekt nebo meziuniverzitní proj České republiky) • Mezinárodní spolupráce absolvovat minimálně jednu zahraniční stáž v rozsahu jednoho měsíce, která může být podl rozdělena na dvě dvoutýdenní stáže. Povinnou stáž lze nahradit pouze aktivní účastí v me projektu. Doktorand bude veden k samostatným vystoupením na domácích i zahraničních symp přednášky či prezentace posteru apod. • Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS ODSZ01 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predme id=6f9e7a153b43c429dd9ea71719a5989e&tid=&do=predmet&kod=ODSZ01"] Státní doktorská zkouška je veřejnou ústní komisionální zkouškou, ověřuje metodologické, faktografické znalosti oboru jako celku. SDZ zahrnuje tři širší problémové okruhy, z nic přímo s doktorskou prací, avšak zahrnuje širší souvislosti zpracovávané tematiky. - didaktika oboru, - metodologie pedagogického výzkumu, - německá lingvistika a literatura) Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE • Postup prací na dizertaci rozvržený na 4 roky • Doktorandský seminář Studující se povinně účastní doktorských seminářů, kde formou referátu prezentují průběž své práce a maji možnost odpovídat na připomínky svých kolegů, studující mají během stud možnost konzultací se svým školitelem. V rámci doktorských seminářů studující po prvním předkládají a obhajují rozšířenou anotaci disertační práce. Obsah jednotlivých seminářů let se řídí zvolenými tématy disertačních prací studujících. Je kombinací individuálních školitele se studujícími k vlastnímu tématu disertace, v prvním a druhém roce studia spo k metodice vědecké práce a k obecné problematice témat disertačních prací, k níž si stud výstupy připravují referáty, v třetím roce studia se semináře soustřeďují na vypracování tezí, jež studující výstupem na kolokviích představují k obecné diskusi a připomínkám. • Obhajoba disertační práce probíhá ve veřejném zasedání za účasti komise, jejímž předsedo OR nebo jím pověřený jiný člen OR, školitele, pokud možno obou oponentů a dalších hlasuj Doktorand krátce představí svou práci – výtisk práce a teze práce, jejichž východiskem m modifikované Teze disertační práce, předkládané v rámci studia, jsou k dispozici členům zaujme postoj k hodnocení oponentů. Závěrečná rozprava a hlasování obhajobu práce zakonč NABÍDKA PŘEDMĚTŮ Nabídka kurzů a seminářů je zveřejněna a každoročně aktualizována na webových stránkách od vědeckou činnost [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-2015.html"]