PROGRAM Filozofie výchovy a vzdělávání ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Filozofie výchovy a vzdělávání Předmět: Doktorandský seminář kód v SIS OPDX1O116A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O116A"] Vyučující: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. Rozsah: 8 výukových bloků po 4 hodinách Anotace: Seminář prohlubuje témata probíraná v metodologickém kurzu, případně v předmětech filozofie výchovy, filozofie a problémů současného světa ve filozofické perspektivě. Cílem vzdělat studenta ve vědecké práci, naučit jej argumentovat, vést dialog, prezentovat výsle seznámit jej s rozmanitými metodami filozofie výchovy a filozofie prostřednictvím diskuse oborů, jež souvisejí se studijním programem. Předpokládá se zapojení odborníků z Filosofic na základě uzavřené dohody této instituce s Pedagogickou fakultou UK. Doktorandský seminář slouží kromě výše uvedených cílů rovněž k prezentaci práce na diserta Postup prezentace v rámci doktorského semináře: • Obhajoba rozšířené anotace dizertační práce v rámci Doktorandského semináře (Rozšířenou dizertace doktorand obhajuje nejprve u svého školitele v rámci předmětu Metodologický ku popularizační dovednosti.) Termín: typicky v 1. roce studia • Rozpracované teze disertační práce Rozsah předložených tezí odpovídá rozsahu a teoretickému záběru disertační práce; teze m veškeré podstatné součásti struktury disertační práce. Termín: Typicky 2. rok studia, po dohodě se školitelem možný i 3. rok • Kapitoly disertační práce Termín: každý rok počínaje 3. rokem studia Na doktorandském semináři mohou studenti dále prezentovat první verze příspěvků pro české konference a diskutovat první verze článků připravovaných v rámci odborných aktivit a sdíl ze studijních cest, konferencí či jiných akademických událostí. Konkrétní požadavky na pre doktorandském semináři stanoví školitelé na jednotlivých pracovištích. Student je povinen semináře účastnit po celou dobu svého studia.V případě výjezdu na stáž či terénního výzkum omluven z účasti, není však zbaven povinnosti vlastní prezentace. Předmět: Metodologický kurz – výzkumné a popularizační dovednosti kód v SIS OPDX1O120A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O120A"] Vyučující: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D., doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. Rozsah:  4 výukové bloky po 4 hodinách • Cílem předmětu je naučit studenta dovednostem, které mu umožní úspěšně absolvovat doktor a připraví ho na akademickou badatelskou činnost a na univerzitní pedagogické působení. se zaměřím studijního programu rovněž získá popularizační dovednosti spjaté s publikační určenou širší veřejnosti spolu se schopností vystupovat ve veřejném prostoru. Předmět se spolupráci s Filosofickým ústavem AV ČR na základě dohody mezi touto institucí a Pedagog UK. Doktorand se zúčastní kurzu Výkumné dovednosti - jejich trénink a podpora, který kaž katedra psychologie Pedf UK ve spolupráci s Fakultou humanitních studií. Vypsání kurzu v Doktorské studium - aktuální informace (zpravidla se koná na konci září). Doporučený pos ročníku absolvovat kurz Výzkumné dovednosti, v druhém či třetím ročníku se přihlásit jed předmětu, s nímž doktorand bude konzultovat přípravu grantové žádosti, odborný text a po výstup. Tyto tři druhy položek odpovídají povinnostem v rámci publikačních výstupů. Dokt konzultovat s jedním z garantů připravovanou grantovou žádost, odborný článek a populari Splnění kurzu se doporučuje ve třetím ročníku. • Obsah předmětu je rozdělen na část věnovanou výzkumným dovednostem a část věnovanou popu dovednostem. V první části bude student uveden do požadavků doktorského studia. Absolvuj psaní odborného textu v českém a anglickém jazyce. Seznámí se s problematikou publikován a zahraničních odborných časopisech a s postupy při publikování odborných monografií. Ve s příslušnými pracovišti Pedagogické fakulty UK a Filosofického ústavu AV ČR se seznámí podávání grantů a získávání zahraničních stipendií. V druhé části kurzu si student osvoj dovednosti. Seznámí se s principy rétoriky v teoretické, a především praktické rovině, n formulovat odborná témata v podobě srozumitelné širší veřejnosti. Praktickým cvičením v získá schopnost vystupovat na veřejnosti a prezentovat výsledky své badatelské práce. Po průprava se uskuteční ve spolupráci s Filosofickým ústavem AV ČR. • Hlavní tematické okruhy: zásady psaní odborného textu v českém a anglickém jazyce; problematika publikování odborných textů v tuzemských a zahraničních časopisech; principy přípravy vydání odborné monografie; metodologie podávání grantových žádostí; popularizace vědy, její zásady a význam. Literatura: BAILEY, Stephen. Academic Writing. A Handbook for International Students. London & New Yor 2011. European Textbook on Ethics in Research. Brussels: European Commission, 2010. FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: Sociologické 2002. FLORES, Lori A.; OLCOTT, Jocelyn H. The Academic's Handbook, Fourth Edition: Revised and E Duke University Press, 2020. GERRING, John. Social Science Methodology. A Unified Framework. Cambridge & New York: Camb Press, 2012. GUSTAVII, Björn. How to Write and Illustrate a Scientific Paper. Cambridge & New York: Cam Press, 2008. HÖRNER, Wolfgang; Döbert, Hans; Von Kopp, Botho; Mitter, Wolfgang (eds.). The Education Sy Dordrecht: Springer, 2007. Předmět: Dějiny filozofie výchovy kód v SIS OPDX1O101B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O101B"] Vyučující: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. Anotace: Kurz „Dějiny filosofie výchovy“ vychází z konceptu tzv. „filosofie provádějící“; cílem je kultivovat, proměňovat a vychovávat člověka, pěstovat jeho lidské a občanské ctno tvorbu ve vztahu ke světu a sebetvorbu ve vztahu k sobě samému. Výchova je zde proto odkrý významových okruzích - jako vztah člověka ke světu (péče o kosmos, péče o logos), jako vzt společnosti (péče o polis) a jako vztah člověka k sobě samému (péče o duši). Součástí kurz interpretace pedagogických konceptů a sledování proměn výchovného diskursu od jeho počátků na moderní a postmoderní výchovnou situaci. Cíle a obsahové zaměření: Cílem kurzu je rozvinout a kultivovat u studentů schopnost kriti učitelského a vychovatelského povolání, smyslu výchovy, reflektovat současné úsilí o novou vzdělanosti, orientovat studenty na dotázání metodologických základů výchovy, především s jejich vlastní odbornou profilaci. Obsahově jde o analýzu duchovědných, fenomenologických, pragmatických a postmoderních konceptů výchovy. Hlavní témata: • Ontologické koncepty výchovy (archetypy výchovy) – výchova jako péče o duši, jako e-duca emendace (náprava). Výchova jako cesta k harmonii světa a člověka. • Instrumentální výchova na počátku novověku, půda subjekt-objektového rozvrhu světa a jej výchovu a vzdělání na počátku novověku. Koncepty otevřené a uzavřené duše. Věda a vědění • Proměny výchovy v době moderní – výchova jako cesta k dokonalosti, jako rozvinutí možnos setkání, výchova jako dialog, jako agon. Tři rozměry výchovy – socializace, individuace Výchova jako životní pohyb. Výchova ve vzdělanostní společnosti. Krize výchovy a výchova krize světa. Povinná literatura: Education and “Pädagogik”– Philosophical and Historical Reflections (Central, Southern and Eastern Europe) Eds. Blanka Kudláčová, Andrej Rajský. Berlin : Peter Lang 2019, ISBN 978-3 Bratislava : Veda 2019. ISBN 978-80-224-1717-4. PELCOVÁ, N. SEMRÁDOVÁ, I. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum 2 stránek 220. ISBN 978-80-2462-636-9. Povinně volitelná literatura: FINK, E. Erziehungswissenschaft und Lebenslehre. Freiburg: Rombach 1978. FINK, EUGEN. Metaphysik der Erziehung im Weltverständnis von Plato und Aristoteles. Frankf Vittorio Klostermann 1970. FINK, EUGEN. Natur, Freiheit, Welt. Philosophie der Erziehung. Würzburg : Könighausen u. N 3-88479-674-7. HOGENOVÁ, Anna. Jak pečujeme o svou duši?. Vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze fakulta, 2009. 257 s. ISBN 978-80-7290-395-5. PALOUŠ, Radim. Ars docendi. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 127 s. ISBN 80-246-0855-3. PATOČKA, Jan, CHVATÍK, Ivan, ed. a KOUBA, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek člověka ve světě a v dějinách. III, Kacířské eseje o filosofii dějin. 1. vyd. Praha: OIKOY s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 3. ISBN 80-7298-054-8. PATOČKA, Jan, CHVATÍK, Ivan, ed. a KOUBA, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. 505 s. Se Patočky; sv. 1. Oikúmené. ISBN 80-86005-24-0. PATOČKA, Jan, KOUBA, Pavel, ed. a CHVATÍK, Ivan, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek člověka ve světě a v dějinách. II, Stati z let 1970-1977, nevydané texty a přednášky ze se 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1999. 398 s. Oikúmené. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 2. ISBN 8 Předmět: Filozofická a pedagogická antropologie kód v SIS OPDX1O102B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O102B"] Vyučující: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. Anotace: V evropském myšlení převládala klasická představa filosofického zázemí výchovných je filosofická antropologie. Tématem semináře je seznámení s tzv. "vzorci lidství", které a východiskem většiny moderních pedagogických konceptů, jsou jak předpokladem výchovy, tak výchovy. Cílem kurzu je filozoficky a pedagogicky analyzovat ‚condition human‘ a promýšlet její dop koncepty v minulosti i současnosti. Hlavní témata: • Čas ve výchově, narození a smrt, chronos a kairos, synchronní a diachronní čas, šťastná vychovávaného a vychovatele, plynutí času, trvání. Časový charakter lidské existence, us • Svoboda a nutnost, nahodilost a osud, co všechno lze na člověku ovlivnit výchovou a co j v nás. Pouta, která váží člověka na této zemi – osoba a individualita, empatie a sympati vzájemnost, o povaze výchovného erotu. Symetrie a asymetrie výchovného vztahu • Blízkost a cizota, domov a dálava, samota a odcizení. Kosmologická výchova. Úloha hry ve Povinná literatura: PALOUŠ, Radim a SVOBODOVÁ, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9. PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., p V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5. Povinně volitelná literatura: BRINKMANN, Malte (Hg.) Erziehung. Phaenomenologische Perspektiven. Wuerzburg : Koenighause 2010. ISBN 978-3-658-14508-8. DUARTE, Eduardo M. Being and learning: a poetic phenomenology of education [online]. Rotte Publishers, 2012 [cit. 2019-04-12]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=106 FINK, E. Grundfragen der systematischen Pädagogik. Freiburg: Verlag Rombach 1978. ISBN 3-7 GADAMER, H.-G. Erziehung ist sich erziehen. Heidelberg: Kurpfälzischer Verlag 2000. ISBN 3 HOGENOVÁ, Anna, ed., PELCOVÁ, Naděžda, ed. a RYBÁK, David, ed. Contingency in the Educatio Sport: international multidisciplinary conference: Charles University, Faculty of Educatio Republic, May 12, 2016. Prague: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2017. 129 978-80-7290-922-3. LÉVINAS, E. Etika a nekonečno. Praha. OIKOYMENH 2009. ISBN 978-80-7298-394-0. LÉVINAS, E. Existence a ten, kdo existuje. Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-86005-36-4 . LÉVINAS, E. Totalita a nekonečno. (Esej o exterioritě). Praha: OIKOYMENH 1997. ISBN 80-860 LYOTARD, J.-F. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Pr 1993. ISBN 80-7007-047-1. MEYER-DRAWE, K. Leiblichkeit und Sozialität. Phänomenologische Beiträge zu einer pädagogis Inter-Subjektivität. München: Wilhelm Fink Verlag 1984. ISBN 3-7705-2241-9. PELCOVÁ, Naděžda et al. Čas ve výchově, umění a sportu: (filosofická reflexe). Praha: Univ Pedagogická fakulta, 2014. 320 s. ISBN 978-80-7290-777-9. SCHÜTZ, Egon. Existenzialkritische Paedagogik. Wiesbaden: Springer 2017. ISBN 978-3-658-14 Předmět: Filozofická komeniologie (FLÚ) kód v SIS OPDX1O103B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O103B"] Vyučující: PhDr. Věra Schifferová, CSc. Anotace: Cílem předmětu je výklad filosofického odkazu Jana Amose Komenského. Předmět je z tematickým okruhům: lokalizace Komenského v dějinách evropského myšlení - problém dvojího Komenského ve filosofické tradici (syntéza křesťanského novoplatonismu a aristotelismu) a (nejednoznačné reakce na myšlení nové doby, vztah k Francisu Baconovi, R. Descartovi aj.); a theologie u Komenského; komponenty Komenského filosofie - metafyzika, gnoseologie, etika filosofie, filosofie výchovy; filosoficky založená nauka o výchově jakožto originální Kome evropskému myšlení; filosofie nenásilí; historické proměny hodnocení myslitelského významu Literatura: Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Zákla je k dispozici v Knihovně Oddělení pro komeniologii a intelektuální dějiny raného novověku ústavu AV ČR. Povinná literatura: KOMENSKÝ, Jan Amos. Obecná porada o nápravě věcí lidských. 3 sv., 1. vyd. Praha: Svoboda, 80-205-0227-0. KOMENSKÝ, Jan Amos. Předehra pansofie; Objasnění pansofických pokusů. Překlad Markéta Klos Praha: Academia, 2010. 203 s. Europa; sv. 23. ISBN 978-80-200-1862-5. KOMENSKÝ, Jan Amos a KOPECKÝ, Milan, ed. Dílo Jana Amose Komenského = Johannis Amos Comeni 1. vyd. Praha: Academia, 1978. 633 s., [24] s. obr. příl. KOMENSKÝ, Jan Amos, BALÍK, Vojtěch, ed. a SCHIFFEROVÁ, Věra, ed. Spisy o první filosofii. vydání. Praha: OIKOYMENH, 2017. 765 stran. Knihovna novověké tradice a současnosti; svazek 978-80-7298-204-2. PATOČKA, Jan a SCHIFFEROVÁ, Věra, ed. Komeniologické studie: soubor textů o J.A. Komenském OIKOYMENH, 1997-2003. 3 sv. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 9-11. ISBN 80-86005-52-6. Doporučená literatura: ČÍŽEK, Jan. Komenský a Bacon: dvě raně novověké cesty k obnově vědění. Červený Kostelec: P 2017. 214 stran. Hermés; svazek 13. ISBN 978-80-7465-265-3. PATOČKA, Jan. Korespondence s komeniology. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2011. 2 sv. (653, 366 spisy Jana Patočky; sv. 21, 22. ISBN 978-80-7298-439-8. PAVLAS, Petr. Trinus liber Dei: Komenského místo v dějinách metaforiky knihy. Plzeň: v nak Vyšehrad vydala Tiskárna Bílý slon s.r.o., 2015. 186 stran. Nové myšlení: řada ZČU. ISBN 9 PAVLAS, Petr. Definovat a kombinovat: Komenského projekt posledního jazyka. Červený Kostel Mervart, 2018. 177 stran. Hermés; sv. 16. ISBN 978-80-7465-365-0. SCHALLER, Klaus. Comenius 1992: Gesammelte Beiträge zum Jubiläumsjahr. 1. Aufl. Sankt Augu Verlag, 1992. 380 s. Schriften zur Comeniusforschung; Bd. 22. ISBN 3-88345-699-3. Další tematicky relevantní knižní publikace a statě uveřejněné v komeniologických časopise Comeniana, Studia Comeniana et historica, Comenius-Jahrbuch) budou doporučeny při konzulta Předmět: Filozofické základy ekopedagogiky a kritické pedagogiky (FLÚ) kód v SIS OPDX1O104B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O104B"] Vyučující: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. Anotace: Předmět seznamuje studující s filosofickými základy ekopedagogiky a kritické peda směry reagujícími na aktuální vývoj společnosti v lokálním i globálním měřítku. Tyto směry využívají nejnovějších poznatků sociálních a humanitních věd a snaží se je vzájemně propoj hlavním cílem je připravovat děti na život ve světě tím, že je učí porozumět mechanismům m ekologické krize a základům kritického myšlení. Filosofickými východisky těchto směrů jsou společnosti (v širším vymezení) a postkolonialismus. V tomto předmětu se klade důraz jedna východiska nejvýznamnějších aspektů ekopedagogiky a kritické pedagogiky a jednak na obsah, metody využívané těmito směry. Obsah: • Sociální a politické kontexty myšlení: filosofie a kolonizace, hitlerismus, násilí atd. • Syntéza koncepce mysli a hmoty: filosofické pojetí „velké“ teorie. • Postkolonialismus jako reakce na etnocentrismus západního myšlení: výzva pro pedagogiku • Limity a přísliby liberalismu: koncepce kritického občana, hraniční myšlení. • Politická a ekonomická geografie: centrum a periferie, moc. • Ekologická krize a filosofie: člověk a příroda, klimatická krize a východiska temné ekol Povinná literatura: CAPRA, Fritjof. Tkáň života: nová syntéza mysli a hmoty. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-20 FREIRE, Paulo. Pedagogy of hope: reliving pedagogy of the oppressed. London: Bloomsbury, 2 978-1-4725-3340-1. GIROUX, Henry. A. On Critical Pedagogy. New York: Continuum 2011. ISBN 978-1441116222. KAHN, Peter. Critical Pedagogy, Ecoliteracy, and Planetary Crisis. The Ecopedagogy Movemen Frankfurt am Main: Peter Lang Publishing, 2010. ISBN 978-1433105456. KINCHELOE, Joe L. Critical pedagogy. New York: Peter Lang, 2008. ISBN 978-1433101823. LÁNSKÝ, Ondřej. Postkolonialismus a dekolonizace: základní vymezení a inspirace pro sociál studia. 2014, 11 (1), 41–60. ISSN 1214-813X. MORTON, Timothy. Dark Ecology. For a Logic of Future Coexistence. New York: Columbia Unive 2016. ISBN 978-0-231-17752-8. Doporučená literatura: BARON-COHEN, Simon. Věda zla: nová teorie lidské krutosti. Brno: Emitos, 2014. ISBN 978-80 GIROUX, Henry A. Pedagogy and the politics of hope: theory, culture, and schooling. A crit Boulder, Colo.: WestviewPress, 1997. ISBN 0-8133-3274-5. KANPOL, Barry. Critical Pedagogy. An Introduction. Westport, Conn. : Bergin & Garvey, 1999 0-89789-552-5. KINCHELOE, Joe L. Knowledge and Critical Pedagogy. An Introduction. New York: Springer, 20 978-1-4020-8223-8. LÁNSKÝ, Ondřej. Je třeba zavrhnout liberalismus? K jednomu problému modernity. Praha: Filo 978-80-7007-439-8. WILLIS, Paul E. Learning to labour: how working class kids get working class jobs. Aldresh 2003. ISBN 1-85742-170-1. Předmět: Dějiny filozofie kód v SIS OPDX1O107B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O107B"] Vyučující: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc., doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. Anotace: Jde o porozumění vnitřním podstatným souvislostem, nikoliv pouze historii filosof především filosofii v její dějinnosti. Filosofie není pouhou disciplínou, ale je pramenem, zrodila duchovní Evropa vedle křesťanství a osvícenství. Témata kursu budou volena vzhlede disertačních prací účastníků semináře: Hinduismus, buddhismus, taoismus, konfucianismus, š Východ z filosofického hlediska, mýtus a logos, předsókratické myšlení, resp. objev možnos Sókratés a Platón jako myslitelé pravdy v situaci sofistického popírání pravdy v její možn a první filosofie; helénistické myšlení a zrod světa jako universa; křesťansko-římská meta teologie; středověký spor o universalia – haecceitas a quidditas; karteziánská věda more g jako zdroj smyslu moderního vědění a lidství; Kantovo transcendentální tázání po podmínkác zkušenosti; Hegelova logika jako metafyzika; Marxova politická ekonomie; Nietzsche jako pr Voluntarismus ve filosofii: Schopenhauer, Nietzsche a další. Edmund Husserl a fenomenologi Heidegger a problém počátku; fenomény das Gestell a die Machenschaft jako přístup k dějinn bytí. Česká filosofie (Komenský, Bolzano, Augustin Smetana, Masaryk, Tvrdý, Rádl, Patočka a novopozitivismus: Vídeňský a pražský lingvistický kroužek Carnap, Kraft aj., Wittgenstei Thomas Kuhn a další. Postmoderna jako reakce na ztrátu gnozeologické jistoty v přírodních Foucault, Derrida, Lyotard, Ricoeur, aj. Lévinasova koncepce asymetrické filosofie jako re „holocaustu“, Arendtová a nové pojetí zla v současnosti, ztráta autority. Voluntarismus ve Schopenhauer, Nietzsche a další. V podstatě jde o souvislosti ontologické, gnozeologické a jsou nevyhnutelnými předpoklady pro pochopení habituálních problémů současnosti. Povinná literatura: Rozsah povinné četby bude upřesněn vyučujícím v závislosti na zvolených tématech předmětu. ARMSTRONG, Arthur (ed.). Filosofie pozdní antiky: od staré Akademie po Jana Eriugenu. Vyd. OIKOYMENH, 2002. 675 s. Dějiny filosofie; sv. 4. ISBN 80-7298-053-X. GRAESER, Andreas. Řecká filosofie klasického období: sofisté, Sókratés a sokratikové, Plat Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2000. 445 s. Dějiny filosofie; sv. 2. ISBN 80-7298-019-X. HANKINS, James. Renesanční filosofie. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2011. 547 s. Dějiny filoso 978-80-7298-418-3. HOLZHEY, Helmut a RÖD, Wolfgang. Filosofie 19. a 20. stol. II., Novokantovství, idealismus fenomenologie. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2006. 515 s. Dějiny filosofie; sv. 12. ISBN 80-72 JAESCHKE, Walter a ARNDT, Andreas. Německá klasická filosofie. II, Od Fichta po Hegela. Př Matějčková. Vydání první. Praha: OIKOYMENH, 2016. 367 stran. Dějiny filosofie; svazek 10/2 978-80-7298-199-1. KIRK, G. S., RAVEN, J. E. a SCHOFIELD, Malcolm. Předsókratovští filosofové: kritické dějin texty. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2004. 663 s. Dějiny filosofie; sv. 1. ISBN 80-7298-110-2. KOBUSCH, Theo. Filosofie vrcholného a pozdního středověku. Překlad Martin Pokorný. Vyd. 1. OIKOYMENH, 2013. 783 s. Dějiny filosofie; sv. 6. ISBN 978-80-7298-486-2. LONG, A. A. Hellénistická filosofie: stoikové, epikurejci, skeptikové. Překlad Petr Kolev. OIKOYMENH, 2003. 341 s. Dějiny filosofie; sv. 3. ISBN 80-7298-077-7. RÖD, Wolfgang. Německá klasická filosofie. I, Od Kanta k Schopenhauerovi. Překlad Jindřich první. Praha: OIKOYMENH, 2015. 351 stran. Dějiny filosofie; svazek 10/1. ISBN 978-80-7298- RÖD, Wolfgang. Novověká filosofie. I, Od Francise Bacona po Spinozu. Překlad Jindřich Kará Praha: OIKOYMENH, 2001. 383 s. Dějiny filosofie; sv. 8. ISBN 80-7298-039-4. RÖD, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Překlad Jindřich Karásek. OIKOYMENH, 2004. 579 s. Dějiny filosofie; sv. 9. ISBN 80-7298-109-9. THURNHER, Rainer, RÖD, Wolfgang a SCHMIDINGER, Heinrich. Filosofie 19. a 20. století. III, života a filosofie existence. Vyd. 1. Praha: OIKOYMENH, 2009. 523 s. Dějiny filosofie; sv. 978-80-7298-177-9. Doporučená literatura: ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Čtvrté nezměněné vydání. Praha: Petr Rezek, 2013. ISBN 978 ARISTOTELÉS. Fyzika. Druhé vydání. Praha: Petr Rezek, c2010. ISBN 80-86027-31-7. ARISTOTELÉS. Metafyzika. Třetí vydání, v Nakladatelství Petr Rezek druhé. Praha: Petr Reze ARISTOTELÉS. O sofistických důkazech: Organon. 6. [kniha]. Praha: Academia, 1978. AUGUSTIN. O boží obci: knih XXII. Přetisk prvního vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praz Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1284-3. AUGUSTIN. Vyznání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2015. ISBN 978-80-7195-18 BĚLOHRADSKÝ, Václav. Přirozený svět jako politický problém: eseje o člověku pozdní doby. P Československý spisovatel, 1991. ISBN 80-202-0279-X. DESCARTES, René. Meditationes de prima philosophia. Třetí vydání. Praha: OIKOYMENH, 2015. 978-80-7298-202-8. HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich a Milan SOBOTKA. Dějiny filosofie. Praha: Nakladatelství Če akademie věd, 1974. HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Malá logika: encyklopedie filozofických věd. I. díl. Vydán Svoboda, 1992. ISBN 80-205-0153-3. HEIDEGGER, Martin. Bytí a čas. 3. opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2018. ISBN 978-80-729 HUSSERL, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie: úvod do fenomenolo Vydání 2., reprint 1. vydání, Academia 1972. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7. KANT, Immanuel. Kritika čistého rozumu. Praha: OIKOYMENH, 2001. ISBN 80-7298-035-1. LEIBNIZ, Gottfried Wilhelm. Monadologie a jiné práce. Praha: Svoboda, 1982. LEVINAS, Emmanuel. Totalita a nekonečno: (esej o exterioritě). Praha: OIKOYMENH, 1997. ISB PATOČKA, Jan, Ivan CHVATÍK a Pavel KOUBA. Platón: přednášky z antické filosofie. Praha: St nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25609-0. PATOČKA, Jan, Pavel KOUBA a Ivan CHVATÍK. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postaven světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952, nevydané texty z padesátých let. Praha: OIKO 80-86005-24-0. PATOČKA, Jan. Sókratés: přednášky z antické filosofie. Praha: Státní pedagogické nakladate 80-04-25383-0. PLATÓN. Gorgias. 4., opr. vyd. Praha: Oikoymenh, 2000. ISBN 80-7298-005-X. PLATÓN. Sofistés. 4., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-162-5. PLATÓN. Symposion. 6., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2005. ISBN 80-7298-139-0. PLATÓN. Ústava. Šesté, opravené vydání. Praha: OIKOYMENH, 2017. ISBN 978-80-7298-230-1. SPINOZA, Benedictus de. Etika. Praha: Dybbuk, 2004. ISBN 80-86862-02-X. Předmět: Současné ontologické myšlení kód v SIS OPDX1O108B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O108B"] Vyučující: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. Anotace: Předmět uvádí studenty do současného ontologického myšlení, seznamuje je s jejich koncepcemi a teoretickými základy. Student by měl získat nejen přehledové znalosti o souča nýbrž také porozumět jejím východiskům, metodologii, kulturně historickým souvislostem jej jejím konsekvencím ve vědě, umění a politice. Student by měl být schopen orientovat se v d dnes na tomto poli probíhají. Cílem je, aby absolvent předmětu dokázal pracovat s koncepce ontologie v dalších oborech filosofie a společenských věd, včetně filosofie výchovy a vzdě Obsah: • Spor o povahu bytí v současné ontologii. Vitalistní ontologie (Deleuze), objektová ontol Harman), nový materialismus (De Landa,); spekulativní realismus (Meillassoux); posthumán filosofie“ (Laruelle, Kolozová); ontologie mnohosti a události (Badiou); ontologie reáln nesubstanční ontologie (Bondy); evoluční ontologie (Šmajs). Historická situovanost ontol Dělící linie v současné ontologii: role subjektu a hranice. Problém humanismu a posthuma • Co znamená materialistická ontologie? Kritika platonismu, aristotelismu, sovětského „dia materialismu“ a „antropocentrismu“. Existují základní ontologické principy (idea, logos, Badiouova a Žižkova myšlenka, že bytí je méně než nic. Heideggerovo pojetí věci („Un-din inspirační zdroj materialistické ontologie. • Ontologie, subjekt a pravda v Badiouově myšlení. Proč filosofie nevytváří pravdy? Existe filosofii (věda, politika, umění, láska). Badiouvo pojetí situace jako podmínky vzniku p Generická procedura a problematika sociální změny. Intenzita jevení pravdy v mnohosti „s sociologických deficitů Badiouvy ontologie (pojem procesu, tendence a anticipace). Rozve ontologie v politické filosofii, teorii umění a filosofii výchovy. Povinná literatura: BADIOU, Alain. Being and Event. London: Continuum, 2007 (vybrané kapitoly). ISBN 978-0-826 BADIOU, Alain. Infinite Thought: Truth and the Return of Philosophy. London: Continuum, 20 0-8264-7929-4. BADIOU, Alain. Manifest za filozofii a jiné texty. Praha: Herrmann a synové, 2014. DELEUZE, Gilles a GUATTARI, Félix. Tisíc plošin. Praha: Herrmann a synové, 2010. ISBN 978- BONDY, Egon a MACHOVEC, Martin, ed. Filosofické dílo. Sv. I, Útěcha z ontologie: substančn model v ontologii. 3. (v DharmaGaii 2.) vyd. Praha: Dharma, 2007. 311 s. ISBN 978-80-86685 DOLPHIJN, Rick a van der Tuin, Iris (eds.). New Materialism: Interviews and Cartographies. Humanities Press, 2012. MULLARKEY, John a SMITH, Anthony Paul (eds.). Laruelle and Non-Philosophy. Edinburgh: Edin Press, 2012. Doporučená literatura: BADIOU, Alain. Logics of Worlds. London: Continuum, 2009 (vybrané kapitoly). BADIOU, Alain, Metapolitics. London: Verso, 2005. BADIOU, Alain. We Need a Popular Discipline: Contemporary Politics and the Crisis of the N Inquiry. 2008, roč. 34, s. 645–659. HALLWARD, Peter. Badiou: A Subject to Truth. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2 HAUSER, Michael. Materialistická dialektika Alaina Badioua a prodloužený život filosofie. Alain. Manifest za filozofii a jiné texty. Praha: Herrmann a synové, 2014. s. 7-19. JANOŠČÍK, Václav (ed.). Objekt. Praha: Kvalitář, 2015. ISBN 978-80-260-8639-0. JOHNSTON, Adrian. Badiou, Žižek and Political Transformations. The Cadence of Change. Evan Northwestern University Press, 2009. JOHNSTON, Adrian. Zizek´s Ontology: A Transcendental Materialist Theory of Subjectivity. E Illinois, Northwestern University Press, 2008. LEMKE, Thomas. Materialism Without Matter: The Recurrence of Subjectivism in Object-Orient Distinktion: Journal of Social Theory. 2007, roč. 18, č. 2, s. 133-152. NESBITT, Nick (ed.). The Concept In Crisis. Reading Capital Today. Durham and London: Duke Press, 2017. PANAGIOTIS, Sotiris. Beyond Simple Fidelity to the Event: The Limits of Alain Badiou´s Ont Materialism. 2011, roč. 19, s. 35-59. RUDA, Frank. For Badiou, Idealism without Idealism. Evanston, Illinois: Northwestern Unive 2015. Předmět: Sociální a politická filozofie kód v SIS OPDX1O109B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O109B"] Vyučující: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. Anotace: Cílem předmětu je uvést studenty do sociální a politické filozofie se zaměřením n liberální demokracie a populismu. Student by se měl seznámit s historickým vývojem základn sociální a politické filosofie a s jejich současnou interpretací, aby porozuměl myšlenkový liberální demokracie a populismu. Měl by získat schopnost chápat tyto pojmy v širších kult a sociálních souvislostech a propojovat je s výzvami současného společenského vývoje. Stud schopen orientovat se v soudobých diskuzích na tato témata. Cílem je, aby absolvent předmě teoretické otázky sociální a politické filozofie a jejich konkrétní podobu v životě společ odpovídá intencím filozofie výchovy a vzdělávání. Obsah: • Vývoj základních pojmů sociální a politické filozofie v moderním myšlení. Hegelovo pojet společnosti a státu. Marxovo rozlišení občanství a sociálního bytí. Negativní a pozitivn svobody (Isaiah Berlin, Gerald Cohen). Fukuyamova teze o liberální demokracii jako konci Problematika lidských práv v minulosti a v současném světě. • Jaké jsou definice liberální demokracie? Liberální pojetí (Berlin, Hayek, Nozick); proce normativní pojetí (Rawls, Habermas); radikálně demokratické pojetí (Mouffová, Balibar, R Kritika pojmu liberální demokracie (Marx, Schmitt, Agamben). • Pojem populismu a neliberální demokracie v sociálních a kulturních souvislostech. Vztah demokracie a oligarchie v dějinách politického myšlení (sofisté, Platón, Aristotelés, Ma Spinoza, Rousseau). Současná diskuse o populismu (Panizza, de la Torre, Laclau, Mouffová neliberální demokracie (Zakaria). Teorie metapopulismu jako přechodové fáze mezi liberál dosud rozvinutým politickým a sociálním modelem. Povinná literatura: BERLIN, Isaiah. „Dva pojmy svobody“. In: KIS, János (ed.). Současná politická filozofie. P 1997. COHEN, Gerald, „Svoboda a peníze“. Filosofický časopis, roč. 48, č. 1, 2000, s. 89-120. HEGEL, Georg, W., F. Základy filosofie práva. Praha: Academia, 1992. LACLAU, Ernesto. On Populist Reason. London: Verso, 2005. MARX, Karel. „K židovské otázce“. In: MARX, Karel a ENGELS, Bedřich. Spisy, sv. 1. Praha: 371- 400. RANCI?RE, Jacques. Neshoda. Politika a filosofie. Praha: Svoboda Servis, 2011. RAWLS, John. Teorie spravedlnosti. Praha: Victoria Publishing, 1995. SHAPIRO, Ian a HABERMAS, Jürgen. Teorie demokracie dnes. Praha: Filosofia, 2001. Doporučená literatura: AGAMBEN, Giorgio. State of Exception. Chicago: The University of Chicago Press, 2005. BALIBAR, Étienne. Equaliberty. Political Essays. Durham: Duke University Press, 2014. BALIBAR, Étienne. Násilí a civilita. Praha: Rybka Pulishers, 2016. BUTLER, Judith. Rámce války: za které životy netruchlíme? Praha: Karolinum, 2013. FUKUYAMA, Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2004. HAUSER, Michael. „Metapopulism in-between democracy and populism“. Distinktion. Journal of roč. 19, č. 1, 2018, s. 68-87. MOUFFE, Chantal. The Democratic Paradox. London: Verso, 2009. MOYN, Samuel. The Last Utopia. Human Rights in History. Cambridge, Massachuttes: Harvard U 2010. RANCI?RE, Jacques. „Who is the subject of the Right of Man?“ South Atlantic Quarterly, roč SCHMITT, Carl. Pojem politična. Brno a Praha: Oikoymenh, 2007. PANIZZA, Francisco (ed.). Populism and the Mirror of Democracy. London: Verso, 2005. ZAKARIA, Fareed. „The Rise of Illiberal Democracy“. Foreign Affairs, roč. 76, č. 6, 1997. Předmět: Kritická teorie a pedagogika kód v SIS OPDX1O110B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O110B"] Vyučující: doc. Mgr. Michael Hauser, Ph.D. Anotace: Předmět seznamuje studenty s dějinami kritické teorie a Frankfurtské školy, jejím principy, představiteli a stěžejními díly. Uvádí do metod zkoumání moderní společnosti a d jež kritická teorie rozvinula jako překročení limitů „tradiční teorie”. Student si osvojí kritické teorie, jež vznikly v prvním období jejího vývoje (Adorno, Horkheimer, Marcuse, F v druhém období (Habermas) a ve třetím období (Honneth). Kritická teorie bude chápána jako pedagogiky, která se kriticky zaměřuje na sociální, politické a ideologické předpoklady da systémů. Obsah: • Vznik kritické teorie a její specifický typ interdisciplinárních metod. První generace k její východiska, přístupy, koncepce a cíle. Adornova a Horkheimerova dialektická kritika a evropské civilizace. Koncepce negativní dialektiky a její vztah k současnému myšlení. Frommovo vypracování sociální psychoanalýzy („Eros a civilizace“; „Člověk a psychoanalýz • Druhá generace kritické teorie. Habermas a teorie normativity. Spor o univerzalismus mez postmoderními filosofy. Třetí generace kritické teorie. Axel Honneth a teorie uznání jak konfliktního charakteru současné společnosti. Kritika Habermasovy a Honnethovy verze kri • Kritická teorie jako zdroj emancipačních pedagogických koncepcí. Adornovo chápání pedago „výchovy po Osvětimi“. Edukace a instrumentální racionalita. Dialogické principy pedagog (Paolo Freire) jako střední cesta mezi autoritářskou výchovou a „nevýchovou“. Literatura: ADORNO, Theodor W. et al. Aesthetic and Politics. London and New York: Verso, 1980. ADORNO, Theodor W. a HORKHEIMER, M. Dialektika osvícenství. Přel. Michael Hauser a Milan V OIKOYMENH, 2009. ADORNO, Theodor W. Negative Dialectics. London and New York: Verso, 1973. BENJAMIN, Walter. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979. FROMM, Erich. Obraz člověka u Marxe. Brno, L. Marek 2004. HABERMAS, Jürgen. The Philosophical Discourse of Modernity. Cambridge: MIT Press, 1996. HAUSER, Michael. Adorno: moderna a negativita. Praha: Filosofia, 2005. HAUSER, Michael. Prolegomena k filosofii současnosti. Praha: Filosofia, 2007. HORKHEIMER, Max. Critique of Instrumental Reason. London and New York: Verso, 2012 HORKHEIMER, Max a MARCUSE, Herbert. „Filosofie a kritická teorie.“ Filosofický časopis, ro s. 617-638. HORKHEIMER, Max. „Tradiční a kritická teorie.“ Aluze, č. 1, 2001, s. 74-106. HONNETH, Axel (Hrsg.): Schlüsseltexte der Kritischen Theorie. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006. JAY, Martin. The Dialectical Imagination. Berkeley, London: University of California Press KELLNER, Douglas. Critical Theory, Marxism and Modernity. Oxford: Polity Press, 1989. LUKÁCS, Georg. History and Class Consciousness. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1 MARX, Karl. The Economic and Philosophic Manuscript of 1844. New York: Prometheus Books, 1 McARTHUR, Jan. Rethinking Knowledge Within Higher Education. Adorno and Social Justice. Lo Academic, 2012. WIGGERSHAUS, Rolf. The Frankfurt School. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1995. Předmět: Jazyk a sociální identita kód v SIS OPDX1O114B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O114B"] Vyučující: Mgr. Tomáš Samek, M.A., Ph.D. Anotace: V rámci kurzu se studující seznámí s těmi filosofickými a sémiotickými stránkami které jsou každodenně utvářeny a zrcadleny našimi (povětšinou vědomě nereflektovanými) řeč a jazykovým chováním. Hlavní důraz je přitom logicky kladen na indexikalitu. Ta ukotvuje j a zároveň vnáší tělesnost do jazyka, a je proto jedním ze základních projevů a konstituent napětí mezi jedinečností a socialitou každého z nás. Po teoretickém úvodu budou analyzován sémiotické, filosofické a antropologické jevy, které mohou sloužit jako indikátory sociáln kolektivních identit ve veřejném prostoru. Jsou to právě tyto identity a pocity kolektivní které svými proměnami ukazují i spoluutvářejí jeden z problémů současného světa, ohroženéh sociální koheze a mnohdy i vyhroceným skupinovým partikularismem, jenž brání kooperaci mez segmenty společnosti. Obsah: • Sociální sémiotika: jazyk jako znakový systém – klasifikace znaků: ikon, symbol, index. indexikalita jako tělesnost. Hledisko referenční lingvistiky – deiktické jako opak symbo • Fenomenologie zájmen: ty jako já druhého. Osoba jako gramatická a sociální kategorie. Os mluvnická. • Jazykové konstrukce osoby a sociální vzdálenost. Zdvořilost jako jazyková i společenská • Jazyk a sociální pozice: personální, sociální a genderová deixe. • Poetika politiky: žánr, intertextualita a rámování. • Veřejný prostor jako identitní aréna: konstrukce sociálních identit a mediovaná komunika • Filosofické aspekty identity: tělo, jazyk, společenství a svět. Povinná literatura: BOURDIEU, P. Language and Social Power. Cambridge: Harvard University Press 1999. BROWN, P. - LEVINSON, S. C.: Politeness: some universals in language usage. In: Jaworski, (eds). The Discourse Reader. London, New York 1999: Routledge, pp. 321-335. GAL, S. - WOOLARD, K. A. (eds.) Constructing Languages and Publics. Pragmatics 5(2) (speci KOHN, E. How forests think: Toward an anthropology beyond the human. Los Angeles: Universi Press 2013. KWAN, Tze-wan. Towards a Phenomenology of Pronouns. (Konferenční příspěvěk.) Dostupné z: h www.cuhk.edu.hk/rih/phs/events/200405_PEACE/papers/KWANTzeWan.PDF. 2004. MANNIN, G. - PAUL, H. 2001. On social deixis. Anthropological Linguistics 2001: 43(1), pp. MAUSS, M.: A category of the human mind: the notion of person; the notion of self. In: Car Collins, S. - Lukes, S. (eds): The Category of the Person: anthropology, philosophy, histo 1985: Cambridge University Press. PATOČKA, J. Tělo, společenství, jazyk, svět. Praha: Oikoymenh 1995. SAMEK, T. „Elementy deiktické dimenze.“ In Týž: Tahle země je naše: Český a německý veřejn deiktické perspektivě. Pardubice: Univerzita Pardubice 2016, s. 41-77. SILVERSTEIN, M. The Poetics of Politics: “Theirs” and “Ours.” Journal of Anthropological R 61(1):1-24. SOKOL, J. Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Praha: Portál 2002. Doporučená literatura: DURANTI, A. (ed.). Language Matters in Anthropology: A Lexicon for the Millenium. Journal Anthropology, Vol. 9, 1-2, June/December 1999. FOLEY, W. A. Anthropological Linguistics: an Introduction. Oxford: Blackwell. 1997. GAL, S. - KLIGMAN, G. Dilemmas of public and private. In: Gal, S. - Kligman, G., The Polit after Socialism: A Comparative-Historical Essay. Princeton: Princeton University Press 200 HANKS, W. F. Explorations in the Deictic Field. Current Anthropology 2005: 46 (2), pp. 191 MARVAN, T. - HVORECKÝ, J. (eds). Základní pojmy filosofie jazyka a mysli. Nymburk: O.P.S 2 SILVERSTEIN, M. Indexical order and the dialectis of sociolinguist life. Language and Comm 23, pp. 193-229. Předmět: Evropa a její proměny: tradice, hodnoty, identity (FLÚ) kód v SIS OPDX1O111B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O111B"] Vyučující: doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. Anotace: Cílem předmětu je představit studentům historické a aktuální sociálně-vědní refle Západu jakožto specifické civilizační a geopolitické jednotky, a to zejména z filosofické perspektivy. Student by se měl seznámit se základními texty reflektujícími problematiku pr západní identity, a to od středověku po současnost se zvláštním důrazem na autory a díla 1 Velká pozornost bude kladena rovněž na texty bohemikální z období 1918–1989. Student by mě absolvování předmětu schopen samostatné orientace v soudobých diskusích nad problémy evrop spojených národních identit, a to vše v širším kontextu kulturně-politickém a filosoficko- To vše by jej mělo vést k prohloubení metodologické a pedagogické erudice prostřednictvím studijního programu filosofie výchovy a vzdělávání. Obsah • Představení a interpretace základních pojmů vymezujících evropské/západní souřadnice v r s „jiným“ a „cizím“ od středověku po současnost (Evropa / křesťanstvo / Západ / Východ…) sebereflexe a její filosofický/intelektuální kontext (Pierre Dubois, Dante Alighieri, Ae Piccolomini, Erasmus Rotterdamský, Juan Luis Vives, Tommasso Campanella, Jan Amos Komens Wilhelm Leibniz, Montesquieu, Voltaire, Rousseau, Immanuel Kant, Johann Gottlieb Fichte, Simon, Giuseppe Mazzini, Friedrich List, Augustin Smetana, Charles Mackay, Constantin Fr Joseph Proudhon, František Palacký, Victor Hugo. Ernest Rennan, Jakov A. Novikov etc.). • České reflexe pojmů Evropa a Západ se zvláštním zřetelem k období 1918–1989, a to jak na scéně, v prostředí filosofických/politologických nonkonformistů, resp. disidentů, tak v vrstvách intelektuálního exilu (T. G. Masaryk, Ladislav Klíma, Edvard Beneš, Emanuel Rád Josef L. Fischer, Jindřich Kohn, František V. Krejčí, Václav Černý, F. X. Šalda, Jan Pat Hromádka, Jindřich Chalupecký, Vratislav Effenberger, Ivan Sviták, Karel Kosík, Milan Ma Benda, Václav Havel, Rio Preisner, Jiří Pelikán, Erazim Kohák, Karel Vrána, Ladislav Hej Skalický, Mikuláš Lobkowicz, Jiří Dienstbier, Václav Bělohradský etc.). • Aktuální filosoficko-politologické diskuse k problematice evropské/západní sebereflexe v tradice, hodnot a identit i ve vztahu k fungování současného institucionálního rámce, př unie (Ralf Dahrendorf, Ulrich Beck, Gilles Lipovetsky, Peter Sloterdijk, Samuel Huntingt Fukuyama, Tony Judt, Slavoj Žižek, Niall Ferguson, Boris Buden, Ivan Krastev etc.) Povinná literatura BECK, Ulrich. Německá Evropa. Nové mocenské krajiny ve znamení krize. Praha: Filosofia, 20 978-80-7007-436-7. BUDEN, Boris. Konec postkomunismu. Od společnosti bez naděje k naději bez společnosti. Pra ISBN 978-80-87067-70-3. DAHRENDORF, Ralf. Hledání nového řádu. Přednášky o politice svobody v 21. století. Praha: ISBN 978-80-7185-719-8. DAVIES, Norman. Evropa. Dějiny jednoho kontinentu. Praha: Prostor, 2005. ISBN 80-7260-138- FERGUSON, Niall. Civilizace. Západ a zbytek světa. Praha: Argo – Dokořán, 2014. ISBN 978-8 HABERMAS, Jürgen. K ustavení Evropy. Praha: Filosofia, 2013. ISBN 978-80-7007-391-9. HLAVÁČEK, Petr (ed.). Západ, nebo Východ? České reflexe Evropy 1918–1948. Praha: Academia, 978-80-200-2606-4. HORYNA, Břetislav. Idea Evropy. Pohledy do filosofie dějin. Praha: Argo, 2001. ISBN 80-720 SIMMS, Brendan. Zápas o evropskou nadvládu. Od pádu Cařihradu po současnost. Praha: Prosto 978-80-7260-323-7. SLOTERDIJK, Peter. Procitne Evropa? Myšlenky o programu jedné světové velmoci na sklonku v politické absence. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-7198-095-1. Doporučená literatura HLAVÁČEK, Petr (ed.). Intelektuál ve veřejném prostoru. Vzdělanost, společnost, politika ( století, sv. 19). Praha: Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2083-3. HLAVÁČEK, Petr (ed.). České vize Evropy? Manuál k naší evropské debatě. Praha: Academia, 2 978-80-200-2361-2. CHARLE, Christophe. Intelektuálové v Evropě 19. století. Brno: CDK, 2004. ISBN 80-7325-039 KAROLEWSKI, Ireneusz Pawel – KAINA, Viktoria (ed.). European Identity: Theoretical Perspec Empirical Insights. Berlin: LIT Verlag, 2006. ISBN 978-38-258-9288-3. KEULMAN, Kenneth – KOÓS, Agnes Katalin. European Identity. Its Feasibility and Desirabilit London: Lexington Books, 2014. ISBN 978-07-3919-153-8. MOLE, Richard C. M. (ed.). Discursive Constructions of Identity in European Politics. Lond Macmillan, 2007. ISBN 978-0-230-59130-1. SNYDER, Timothy – JUDT, Tony. Intelektuál ve dvacátém století. Praha: Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-289-6. SVOBODA, Jan – PRÁZNÝ, Aleš. Česká otázka a dnešní doba. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-7 WESTLE, Bettina – SEGATTI, Paolo (ed.). European Identity in the Context of National Ident Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0-198-73290-7. Předmět: Národ, třída a autenticita v moderním světě (FLÚ) kód v SIS OPDX1O112B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O112B"] Vyučující: Joseph Grim Feinberg, Ph.D. Anotace: Tento předmět uvádí studenty do základní diskuse o vzájemném prolínání kolektivní přináležitosti osoby a politické mobilizace v moderním světě. Nejprve se budeme věnovat kl nacionalismu, a pak se zaměříme na různé pokusy, jak nacionalismus překonat či ho zastavit univerzalistických koncepcí kolektivity, jako je kosmopolitismus nebo internacionalismus. univerzalismu a nacionalismu nás dovede k otázce sociální třídy, jež je často chápaná jako problematizovat národní jednotu a jak navrhnout odlišný druh solidarity překračující národ Pojem třídy se však objevuje také v kritice falešného univerzalismu - tedy v těch typech u které se sice dovolávají vize globální jednoty, ale ve skutečnosti předpokládají vyloučení figurovat jako to, co není zahrnuto do domněle celistvé vize národa a univerzality. Ve vše je otázka přináležitosti k určitému kolektivu spjatá s otázkou autenticity: přináleží vsku ke skupině, k jejíž identitě se hlásí? Reprezentuje daná skupina autenticky ty, o kterých reprezentuje? Může vůbec někdy nastat dokonalá shoda mezi abstraktní kolektivitou (národ, konkrétními lidmi, u nichž předpokládáme, že k určité skupině náležejí? Povinná literatura: ANDERSON, B. Imagined Communities. London: Verso, 1991. BADIOU, A. Saint Paul: The Foundation of Universalism. Stanford: Stanford U. Press, 2003. BENEŠ, J. Workers and Nationalism: Czech and German Social Democracy in Habsburg Austria, Oxford: Oxford University Press, 2017. DEUTSCHE, K. Nationalism and Its Alternatives. New York: Knopf, 1969. FEINBERG, J.G. The Paradox of Authenticity: Folklore Performance in Post–Communist Slovaki University of Wisconsin Press, 2018). FEINBERG, J.G. Vrátiť folklór ľuďom. Dialektika autentickosti na súčasnom Slovensku, trans Tížiková Nemcová (Bratislava: AKAmedia, 2018). (Revised and expanded Slovak translation of Authenticity.) GELLNER, E. Nations and Nationalism. Ithaca: Cornell U. Press, 2008. JACKSON, J. L. Real Black: Adventures in Racial Sincerity. Chicago: U. of Chicago Press, 2 KOHN, H. The Idea of Nationalism. New Brunswick: Transaction, 2008. MILLER, M., ed. Universalism and Cosmopolitanism and the Jews of East Central Europe. Oxon 2015. TRILLING, L. Sincerity and Authenticity. Cambridge, Mass.: Harvard U. Press, 1972. Doporučená literatura: BAUER, O. The Question of Nationalities and Social Democracy. Minneapolis: U. of Minnesota HROCH, M. European Nations: Explaining Their Formation. London: Verso, 2015. IGNATIEV, N. How the Irish Became White. New York: Routledge, 1995. ROEDIGER, D. The Wages of Whiteness. STROBACH, V. Z?ide?: na?rod, rasa, tr?i?da. socia?lni? hnuti? a "z?idovska? ota?zka" v c?e 1861-1921. Praha: Nakl. Lidové noviny, 2015. SUNY, R. G. The Revenge of the Past: Nationalism, Revolution, and the Collapse of the Sovi Stanford: Stanford U. Press, 1993. Předmět: Strukturální povaha nerovností: třídy, elity a oligarchie (FLÚ) kód v SIS OPDX1O113B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O113B"] Vyučující: PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D. Anotace: Studující v tomto předmětu získají přehled o současných analýzách a výzkumech soc ekonomických nerovností v kontextu teorie sociální stratifikace, teorie elit či oligarchie pomáhá studujícím orientovat se v aktuálních problémech společnosti, které s touto problem Tato témata získala po roce 2008 na aktuálnosti, přičemž se stala diskutovanými také v šir veřejnosti a v médiích. K otázkám sociálních a ekonomických nerovností v tomto předmětu př teorie elit, elitologie, teorie třídní stratifikace (inspirované Weberem či Marxem) či ana Tento předmět se tak věnuje hlubšímu seznámení s daným teoretickým a výzkumným polem, a to a rozborů jak klasických, tak současných textů, které jsou pro dané téma relevantní. Obsah: • Sociologické a antropologické zdroje sociálně-ekonomických nerovností: hierarchie nebo r • Nerovnosti: sociální a ekonomické příčiny a možná řešení – analýza, kritika a prognóza. • Třídy: marxistické a weberiánské modely. • Elity: rozdíl mezi kriticko-deskriptivním pojetím a normativní koncepcí elit. • Oligarchie: empiricky orientované výzkumy oligarchů a jejich role v politice. • Alternativní modely uspořádání: nehierarchické a egalitární vzorce ekonomických vztahů. Povinná literatura: BOEHM, Christopher. Hierarchy in the Forest. The Evolution of Egalitarian Behavior. Cambri Harvard University Press, 1999. ISBN 0-674-00691-7. BOTTOMORE, Thomas B. Élites and Society. London & New York: Routledge, 1993. ISBN 0-415-08 KHAN, Shamus Rahman. The Sociology of Elites. Annual Review of Sociology. 2012, 38 (1), 36 0360-0572. LÁNSKÝ, Ondřej. Od hierarchie k rovnosti: význam teorie elit v 21. století. In: TÝŽ a SOCH (eds.). Materiály k teorii elit a k její kritice. Od klasiků do sedmdesátých let 20. stole Filosofia, 2018, s. 21–66. ISBN 978-80-7007-552-4. PIKETTY, Thomas. Kapitál v 21. století. Praha: Knižní klub, 2015. ISBN 978-80-242-4870-7. WINTERS, Jeffrey A. Oligarchy. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. ISBN 978-1-107 WRIGHT, Erik Olin. Class Counts: Student Edition. Cambridge, U. K.: Cambridge University P 0-521-66394-6. Doporučená literatura: BOUSHEY, Heather, DE LONG, J. Bradford a STEINBAUM, Marshall (eds.). After Piketty: the ag economics and inequality. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2017. ISBN 9 HARTMANN, Michael. The Sociology of Elites. London and New York: Routledge, 2007. ISBN 978 JODL, Miroslav. Teorie elity a problém elity: příspěvek k dějinám a problematice politické Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-94-5. KATRŇÁK, Tomáš. Třídní analýza a sociální mobilita. Brno: Centrum pro studium demokracie a ISBN 80-7325-067-5. KHAN, Shamus Rahman. Privilege. The Making of an Adolescent Elite at St. Paul’s School. Pr Princeton University Press, 2011. ISBN 978-0691156231. MILLS, C. Wright. Mocenská elita. Praha: Orbis, 1966. Bez ISBN. Předmět: Filosofie výchovy kód v SIS OPDQ1P108B Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa Anotace: Vybrané významné postavy z dějin filosofie výchovy a rozbor jejich učení a reprez představitelé pedagogických proudů 19. a 20. století. Vznik a vývoj pozitivismu, představi představitelé realismu (včetně perenialismu); pedagogiky kultury, novotomismu, protestants marxistické pedagogiky, fašistické pedagogiky, pragmatické výchovy, konstruktivismu, sociá rekonstruktivismu, fenomenologie; existencionalismu, psychoanalyticky orientované pedagogi neopsychoanalytických proudů, logoterapie, eklektických proudů (Walfdorfská pedagogika), a a antipedagogických proudů XX. století; vliv postmoderního myšlení na výchovu. Významné po filosofie výchovy: Masaryk, Hessen, Hendrych, Palouš, Pešková, Michálek, Sobotka, Sokol, P Témata kursu budou volena vzhledem k povaze disertačních prací účastníků semináře: Pozorno obecným tématům z filosofie výchovy: Vztah filosofie a odborných věd (pedagogika, sociolog aj.); antropologický charakter výchovy, člověk a jeho svět, cíl a obsah výchovy, člověk ve technice, výchova v postmoderním věku, věda o minulém a současné historické myšlení, hledá domov, péče o duši, člověk ve vztahu k celku světa, smysl vzdělání, problémy výchovy v sou Absolvováním tohoto povinně volitelného předmětu mohou doktorandi, kteří nemají SZZ z peda svoji povinnost složit zkoušku z pedagogiky či pedagogické psychologie. Povinná literatura LIESSMANN, K.., P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. LIESSMANN, K.., P. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha: Academia, 201 FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj současnost a perspektivy. Praha: Academia, WINCH, P. Idea sociální vědy. Brno: CDK, 2004. Doporučená literatura PEŠKOVÁ, J., SCHÜCKOVÁ L. Já člověk… jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: SPN, 19 WOODS R. An Introduction to Philosophy of Education. (4th edition) Oxon: Routledge, 2006. FAIRFIELD, P. Education, Dialogue and Hermeneutics. London – N.Y.: Continuum International Group, 2011. BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. KOŤA, J., PELCOVÁ N., PEŠKOVÁ J. A KOL. Základy společenských věd. I. díl. Péče o duši (O Praha: Eurolex Bohemia, 2005. BERGER, P., LUCKMAN, T.. Sociální konstrukce reality. Praha: CDK, 1999. F. GADAMER, GEORG, H. Pravda a metoda. I. a II. díl. Praha: Triáda, 2010. Předmět: Kulturní psychologie kód v SIS OPDX1O115B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O115B"] Vyučující: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. Anotace: Cílem předmětu je hlouběji představit kulturně psychologickou teorii a její význa témat pedagogické psychologie. Orientace na studium přínosů bude probíhat ve třech krocích koncepty zakladatelské generace (Vygotskij. Leontjev. Lurija ad.) jako jsou dvojí mediace, psychické funkce, znak, vnitřní řeč, zóna nejbližšího vývoje; jednak na empirické ověření rozšíření zakladatelských konceptů (výzkumy M. Colea, S. Scribnerové, J. Wertsche nebo J. jako jsou rekonstruktivní interiorizace, scaffolding, legitimní periferní participace apod pedagogické a didaktické aplikace jako jsou práce del Ria, Schneuwlyho ad. Hlavní pozornos propojení některého z kulturně psychologických konceptů s tématy disertačního výzkumu a ov využitelnosti. Strukturace témat: • Historické podmínky zrodu kulturně - historického (kulturně instrumentálního) přístupu k psychických fenoménů: společenské revoluce, vliv materiálních podmínek na vědomí a dušev krize (individualistické a metafyzické) psychologie • Hlavní pojmový aparát zakladatelské generace: artefakt - nástroj - znak - činnost - řeč • Význam dvojí mediace - role druhého jako interpreta kulturních děl a přínosy kulturní ps psychologii pedagogické • Rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev + Engestrom a CHAT) a na sémiotickou (Schneuwly, Bronckart, Rochex) • Didaktické využití ve vyučování a učení. Absolvováním tohoto povinně volitelného předmětu mohou doktorandi, kteří nemají SZZ z peda svoji povinnost složit zkoušku z pedagogiky či pedagogické psychologie. Povinná literatura: VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. Praha: Svoboda, 1976. VYGOTSKIJ, L.S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976. OLSON, D., TORRANCE, N. Modes of thought. Explorations in culture and cognition. Cambridge Press, 1996. LURIJA, A.R. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Svoboda, 1976. COLE, M. Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Belknap Press, 1997 COLE, M., SCRIBNER, S. The Psychology of Literacy. Cambridge MA: Harvard University Press, BRUNER, J. The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996. Doporučená literatura: LANDSMANN, L.T. (Eds.). Culture, schooling and psychological development. Hillsdale, N.J.: ROGOFF, B., LAVE, J. (Eds.). Everyday cognition: its development in social context. Cambri University Press, 1984. ŠTECH, S.: Kognitivní vývoj mezi kulturní reprodukcí a inovací in Slavík, J; Chrz Vl. a Št Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014. Texty v časopisu Culture and Psychology. https://journals.sagepub.com/ Předmět: Teorie výchovy kód v SIS OPDQ1P110B Vyučující: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D. Anotace: Cíl předmětu: Cílem předmětu je otevřít se pluralismu v oblasti edukace. Teorie v doktorandovi oboru pedagogika posloužit jako mapa, která mu může ukázat cestu ve spletitos teorií, směrů a proudů. Obsah: Teorie výchovy je jednou ze základních pedagogických disciplín, která se zabývá sys a uspořádáním věd o výchově, jejich cíli, metodami, formami, prostředky a podmínkami. Před výchovy jsou především různé teorie, směry a výchovné ideologie, poskytující řadu teoretic způsobů myšlení o výchovném procesu. Absolvováním tohoto povinně volitelného předmětu mohou doktorandi, kteří nemají SZZ z peda svoji povinnost složit zkoušku z pedagogiky či pedagogické psychologie. Povinná literatura: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. GUTEK, G., L. Philosophical and Ideological Perspectives on Education. Needham Heights: Pe 1997. KWIECIŃSKI, Z., ŚLIWERSKI, B. Pedagogika. Warszawa: PWN, 2004. PROKOP, J. Pedagogika a ideologie. In: PROKOP, J., RYBIČKOVÁ, M. (Eds.) Proměny pedagogiky 2005, 155-161. PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích 20. století. Praha: Karolinum, 2005. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966. ZELINA, M. Teórie výchovy. Hĺadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004. Předmět: Cizí jazyk – anglický jazyk kód v SIS OPDA1A031A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDA1A031A"] Vyučující: Mgr. Petr Lašťovička, PhDr. Klára Uličná, Ph.D. Anotace: Zkouška z angličtiny v doktorském studiu komplexně ověřuje jazykové kompetence do zkoušky je prezentace odborného záměru doktorské práce nebo jiného rozsáhlejšího vědeckého literatury prostudované ke zkoušce a výklad vybraných odborných pojmů. Doktorand prokazuje přiměřených stylistických a gramaticko-lexikálních formulací spojených s prezentací, disku vlastních názorů, myšlenek a hodnotících stanovisek, pohotovou a adekvátní reakcí v rámci examinátory. Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost jazyka minimálně na úrovni náročnějš úrovni B2 (dle SERR), předpokládá se však rozvoj všech jazykových kompetencí. Příprava ke podle individuálních znalostí a schopností 1/2-1 rok. V této době si doktorand podle vlast (případně po konzultaci se školitelem) zvolí k přečtení odborné texty v rozsahu 250-300 st se výběr z alespoň dvou publikací, jejichž autorem je rodilý mluvčí. Před závěrečnou ústní předkládá doktorand examinátorovi písemné materiály v příslušném cizím jazyce a to v přede časovém předstihu (minimálně 10-14 dnů před konáním zkoušky). Předpokládaný rozsah práce: Podkladové materiály musí obsahovat: • 1) odborné curriculum vitae - strukturovaný i souvislý text (max. 2 strany); • 2) shrnutí prostudované literatury předkládané ke zkoušce. Texty musí být opatřeny bibli údaji. Případné texty z internetu musí být uvedeny s bibliografií; • 3) výklad vybraných odborných termínů z oblasti tématu disertační práce (5-10 hesel); • 4) záměr vlastní disertační práce. Ze zkoušky jsou osvobozeni absolventi magisterských studijních programů zaměřených na angl literaturu, dále držitelé certifikátu na jazykové úrovni B2 a vyšší. Pro držitele certifik povinnost složit část zkoušky v bodech 1, 3 a 4. Povinná literatura: HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Upper in Martin Hewings; course consultant, Michael McCarthy. Cambridge: Cambridge University Press 9780521165204. HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Cambridg University Press, 2012. ISBN 9780521165211. HEWINGS, Martin. Advanced Grammar in Use. CUP. Cambridge: Cambridge University Press, 2013 978-1107697386. ŠTĚPÁNEK, Libor a Janice de HAAF. Akademická angličtina = Academic English: průvodce angli studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735771. Předmět: Cizí jazyk – německý jazyk kód v SIS OPDG1G031A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=c64d10dccf89c9379c51c41760f73364&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G031A"] Vyučující: doc. Dr. phil Dalibor Zeman, Ph.D. Anotace: Zkouška z němčiny v doktorském studiu komplexně ověřuje jazykové kompetence dokto zkoušky je prezentace odborného záměru doktorské práce nebo jiného rozsáhlejšího vědeckého literatury prostudované ke zkoušce a výklad vybraných odborných pojmů. Doktorand prokazuje přiměřených stylistických a gramaticko-lexikálních formulací spojených s prezentací, disku vlastních názorů, myšlenek a hodnotících stanovisek, pohotovou a adekvátní reakcí v rámci examinátory. Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost jazyka minimálně na úrovni náročnějš úrovni B2 (dle SERR), předpokládá se však rozvoj všech jazykových kompetencí. Příprava ke podle individuálních znalostí a schopností 1/2-1 rok. V této době si doktorand podle vlast (případně po konzultaci se školitelem) zvolí k přečtení odborné texty v rozsahu 250-300 st se výběr z alespoň dvou publikací, jejichž autorem je rodilý mluvčí. Před závěrečnou ústní předkládá doktorand examinátorovi písemné materiály v příslušném cizím jazyce a to v přede časovém předstihu (minimálně 10-14 dnů před konáním zkoušky). Předpokládaný rozsah práce: Podkladové materiály musí obsahovat: • 1) odborné curriculum vitae - strukturovaný i souvislý text (max. 2 strany); • 2) shrnutí prostudované literatury předkládané ke zkoušce. Texty musí být opatřeny bibli údaji. Případné texty z internetu musí být uvedeny s bibliografií; • 3) výklad vybraných odborných termínů z oblasti tématu disertační práce (5-10 hesel); • 4) záměr vlastní disertační práce. Ze zkoušky jsou osvobozeni absolventi magisterských studijních programů zaměřených na angl literaturu, dále držitelé certifikátu na jazykové úrovni B2 a vyšší. Pro držitele certifik povinnost složit část zkoušky v bodech 1, 3 a 4. Povinná literatura: Berglová, Eva, Mašek, Miroslav a Formánková, Eva. Moderní gramatika němčiny: výklad, cviče Plzeň: Fraus, 2002. 311 s. ISBN 80-7238-144-X. Berglová, Eva. Testy k moderní gramatice němčiny: různé stupně obtížnosti, klíč. 1. vyd. P 2002. 94 s. ISBN 80-7238-145-8.