PROGRAM Pedagogická a školní psychologie ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Pedagogická a školní psychologie předmět: ÚVODNÍ DOKTORSKÝ SEMINÁŘ PRO 1. ROČNÍK kód v SIS OPDP1Q120A vyyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. , doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D., požadavky/forma kontroly: Prezentace tzv. rozšířené verze projektu disertace na katedrové konferenci, konané po skončení semináře. Povinná docházka, maximum možné neúčasti 30 %. Ak reakce na prezentace disertačních prací studentů doktorského studia. anotace: Seminář je určen pouze pro doktorské studenty 1. ročníku doktorského studia v let Cílem semináře je prostřednictvím podnětů ze semináře rozšíření a zpřesnění projektu diser • Teoretizace výzkumného problému, vyhledání vhodných bibliografických zdrojů. • Design výzkumné studie, respondenti, metody výzkumu, postup při realizace výzkumu. • Zpracování dat, návrh publikovaných výsledků. • říprava rozšířené verze projektu. studijní literatuta: Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak: Sag GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.CHRÁSKA, M. Me pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. MCDONALD, Roderic P. Faktorová analýza a příbuzné metody v psychologii. Praha: Academia, 1 PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. ŘEHÁK, Jan a BROM, Ondřej. SPSS - Praktická analýza dat. Brno: Computer Press, 2015.SHAWEL L. (Eds.) Scientific Research in Education. Washington, D. C.: National Academy Press. STRAUSS, A. - CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Albert, 1999. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, předmět: VÝZKUMNÉ DOVEDNOSTI kód v SIS OPDP1Q121A přednášející: doc. PhDr. Seidlová Málková Gabriela, Ph.D. , požadavky/forma kontroly: Zpracování návrhu grantového projektu, powerpointové prezentace návrhu týmového výzkumného projektu Prezentace návrhu grantového projektu pro grantovou vý (min 75%) anotace: Cílem předmětu je: rozvoj obecných výzkumných dovedností studentů doktorské formy psychologie. Předmět je orientován výrazně dovednostní orientován. Důraz je kladem na přím vlastní zkušenost studenta v průběhu blokové interaktivní výuky. Předmět je vyučován blokově ve formátu intenzivní čtyřdenní série přednášek, seminářů (50 kurzu) a projektové výuky orientované k tématu grantové gramotnosti studenta (50 % časové cyklu seminářů a přednášek se student seznámí se základními tématy z oblasti obecných výzk a kompetencí. V projektové části výuky pracuje student v týmu (cca 4 – 5 studentů) a připr žádost v rámci fiktivní výzvy mezinárodní grantové agentury. Cílem projektové části je pod gramotnosti studentů doktorské formy studia, ale i podpora kompetencí v oblasti týmové spo kooperace. Témata přednáškové, seminární a projektové části předmětu: • Prezentační dovednosti. • Zvládání času, organizace času, plánování a práce s časem v doktorském studiu. • Individuální studijní plán a rozvaha projektu výzkumu. • Grantové výzvy v doktorském studiu a jejich vyhledávání. • Publikování, vědecká a tvůrčí činnost v rá mci doktorského studia - principy, postupy a • Tvorby výstupů vědecké a tvůrčí činnosti. • Poster jako základní forma prezentace výsledků vědecké práce - výroba a prezentace • Dizertační práce - příprava, psaní a obhajoba. • Etické otázky současného systému publikování ve vědě. • Školitel a jeho role v doktorském studiu. • Řešení náročných situací v průběhu doktorského studia- návody, postupy, krizový plán. studijní literatura: Doktorand čerpá z literatury (odborné knihy a články) a studijních materiálů připravovanýc k tématu obecných výzkumných dovedností. Základní literatura a studijní opory ke kurzu jso Moodle studijních oporách:https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3232 [ URL "https://dl1.c view.php?id=3232"] předmět: AKADEMICKÉ PSANÍ A PŘÍPRAVA PUBLIKACÍ PRO STUDENTY DOKTORSKÉHO STUDIA kód v SIS OPDP1Q122A přednášející: doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D., Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. požadavky/forma kontroly: atestace na základě odevzdané anotace a draftu odborného článku, (minimálně 50% vprezenční části), vypracování anotace a draftu (první verze) odborného člá anglickém jazyce v rozsahu minimálně 3 normostran anotace: Kurz systematicky rozvíjí dovednosti akademického psaní pro potřeby publikování v a vědecké práce. Z hlediska formy spojuje 1) přednáškovou část v rozsahu 6 výukových hodin bloky samostatné tvůrčí práce studenta v celkovém rozsahu 12 hodin a 3) seminárními bloky zpětnou vazbou k abstraktům a prvním draftům odborných textů studentů v celkovém rozsahu 6 V rámci přednáškové a seminární práce se studenti seznámí se základními formami odborných psychologii, s typickou strukturou odborného textu a s charakteristikami jednotlivých stru odborného článku (title, abstract, introduction, methods, results, discussion). Prostor je zásadám akademického psaní pro potřeby publikování výsledků vědecké práce i konkrétním zku tvorbou psaných publikačních výstupů. V rámci bloku samostatné tvůrčí přípravy textu stude draft textu odborného článku (k publikaci) na vlastní téma, přednostně k tématu vlastní di Závěrečnou část kurzu tvoří seminární setkání studentů a vyučujících za účelem realizace s zpětné vazby k abstraktům a prvním návrhům textů studentů. Témata přednáškového bloku studijní literatura: BELCHER, Wendy Laura. Writing your journal article in twelve weeks: A guide to academic pu Sage, 2009. LINDSAY, David Roy. Scientific writing. CSIRO publishing, 2011. MURRAY, Rowena. Writing for academic journals. McGraw-Hill Education (UK), 2013. SCHIMEL, Joshua. Writing science: how to write papers that get cited and proposals that ge USA, 2012. TKADLEC, Emil. Strategie a metody práce v přírodních vědách. Olomouc:Univeruzita Palackého RIENECKER, Lotte; JÖRGENSEN, Peter Stray. The (IM) Possibilities in Teaching University Wr Anglo-American Tradition When Dealing with Continential Student Writers. In: Teaching acad European higher education. Springer, Dordrecht, 2003. p. 101-112. předmět: ČASOVÁ ORIENTACE ŽÁKA: VZTAH ŽÁKŮ K BUDOUCNOSTI kód v SIS OPDP1Q101B vyučující: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc, PhDr. Radka High, Ph.D. požadavky/forma kontroly:Ke splnění kurzu je potřeba prostudovat základní literaturu a ale články k problematice motivace či autoregulace, které mají souvislost s výzkumnou prací st základě této literatury a konzultací s vyučujícím student sepíše pojednání k dané problema rozpravě s vyučujícím ho obhájí. Posluchači kurzu se seznámí s těmito diagnostickými metod (Nuttin), Zimbardův inventář časové perspektivy (ZTPI), škála orientace na budoucnost – FT metoda "Nejdůležitější události“ (Walace), metoda slohu (Pavelková), metoda "Kým (Kastemboum), dotazník perspektivní orientace - PO-5 (Pavelková), dotazník důležitosti mot instrumentality studia pro tyto cíle (DeVolder). anotace: V kurzu bude tématizována problematika časové orientace člověka. Analyzována bude žákovská časových souvislostech a diagnostické možnosti v oblasti časové orientace jedince. Cílem k kompetence studentů doktorandského studia v oblasti rozvoje uvědomělého vztahu žáků k budo perspektivy. S tím úzce souvisí vybavení studentů diagnostickými a autodiagnostickými post které by umožnily adresné působení v této oblasti. Témata: • Čas ve vztahu k chování a jeho regulativní funkce v lidském životě. • Časová perspektiva (teoretické vymezení). • Orientace na budoucnost. • Diagnostika časové perspektivy (strategie a přehled metod). • Koncepce perspektivní orientace (východiska a seberozvojový kontext perspektivní orienta budoucnosti jako faktor lidské motivace, alternativnost v orientaci jedince na budoucnos • Perspektivní orientace a škola (persp. orientace a školní výkon, persp. orientace jako č žákovské motivace k učení, instrumentalita učení z hlediska budoucích cílů, perspektivní profesionální sebeurčení-profesionální volba). • Vývoj časové perspektivy u člověka. studijní literatura: HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele a r Portál, 2004. NUTTIN, Joseph. Motivation et Perspectives d‘Avenier. Louvain: Presses Universitaires de L PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v motivaci). Praha: PedF UK, 2002. PAVELKOVÁ, Isabella. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academi PAVELKOVÁ, Isabella, PURKOVÁ, Veronika, MENŠÍKOVÁ, Veronika. Časová perspektiva jako význa lidském životě a žákovské motivaci. Pedagogická orientace, 2008. URBANOVÁ, Denisa. Časová perspektiva a nuda. Praha, 2016. Bakalářská práce. PedF UK. VITOŠKOVÁ, Veronika. Vztah mezi časovou perspektivou a výkonovou motivací. Praha, 2014. Di PedF UK. ZIMBARDO, Philip. (1996) The Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI). Psychometric and Stenford Preselection, 1996. Další doporučená literatura bude specifikována podle výzkumného zaměření jednotlivých posl předmět: GENDEROVÁ SOCIALIZACE kód v SIS OPDP1Q102B vyučujícíc: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. požadavky/forma kontroly: Samostatná práce, konzultace, četba povinné literatury (3 publik literatury + 2 publikace podle vlastní volby) Seminární práce (aplikace poznatků zpsycholo téma disertačního výzkumu) anotace: Cílem předmětu je hlouběji představit psychologii genderu, a to v konkretizaci na genderové socializace. Hlavní pozornost bude věnována budování genderové identity a faktor školního i širšího kulturního prostředí, které se na něm podílejí. Podstatné bude představ mechanismů v budování genderové identity a jejich souvislostí s afektivními a sociálními f dominantní podoby genderové socializace, resp. budování genderové identity bude pozornost atypickým průběhům a jejich implikacím pro psychologický well-being a sociální status. Gen rovnost bude konceptuálně porovnávána s jinými typy ne/rovnosti na základě jiných stratifi např. etnicita. V předmětu bude akcentováno propojení témat s disertačním výzkumem student aby prostřednictvím předmětu mohl/a získat hlubší vhled do vlastní studované problematiky psychologie genderu. • Gender jako analytická kategorie, vztah genderu a pohlaví, genderová role a genderová id • Genderová socializace a její mechanismy • Genderová socializace v rodině a ve škole • Hypotéza genderových rozdílů versus hypotéza genderových podobností • Kognitivní a socio-emoční faktory v genderové socializaci • Genderová atypičnost a aschematičnost • Genderová ne/rovnost a její individuálně-psychologické a sociálně-psychologické implikac povinná literatura (výběr 3 publikací): BEM, Sandra Lipsitz. The lenses of gender: Transforming the debate on sexual inequality. Y Press, 1993. ECCLES, Jacquelynne S., et al. Gender-role socialization in the family: A longitudinal app developmental social psychology of gender, 2000, 333-360. HYDE, Janet Shibley. The gender similarities hypothesis. American psychologist, 2005, 60.6 HELGESON, Vicki. Psychology of gender. Routledge, 2016. RUDMAN, Laurie A.; GLICK, Peter. The social psychology of gender: How power and intimacy s relations. Guilford Press, 2012. SKELTON, Christine; FRANCIS, Becky; SMULYAN, Lisa (ed.). The SAGE handbook of gender and e 2006. SMETÁČKOVÁ, Irena. Genderové představy a vztahy. Sociální a kognitivní aspekty vývoje mas. Sociologické nakladatelství, 2016. další doporučená literatura: BEM, Sandra Lipsitz. Gender schema theory and its implications for child development: Rais aschematic children in a gender-schematic society. Signs: Journal of women in culture and 8.4: 598-616. BUSSEY, Kay; BANDURA, Albert. Social cognitive theory of gender development and differenti Psychological review, 1999, 106.4: 676. MACCOBY, Eleanor E. Gender and group process: A developmental perspective. Current directi psychological science, 2002, 11.2: 54-58. JARKOVSKÁ, Lucie. Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodenn třídy. Masarykova univerzita, 2013. předmět: GRAMOTNOST – TEORIE, VÝZKUM, APLIKACE kód v SIS OPDP1Q103B vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D., doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Klára Špačková, Ph.D. požadavky/forma kontroly: Písemná kondenzace zvolených pramenů (10-15 s.), rozprava nad pí (kolokvium) Semeniáře (blokové 3x za semestr) Student bude pro zpracování textu využívat naše i zahran studie, kterou má za úkol zpracovat, bude vycházet ztematických okruhů – student si volí j vrámci něj si zvolí dílčí témat. anotace: Kurz je zaměřen na tématiku gramotností – od teorie, přes výzkum a aplikační sfér postižení univerzálních procesů rozvoje gramotnostních dovedností je pozornost věnována ta individuálních rozdílů mezi žáky a studenty, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potře zdravotním postižením, jejichž handicap brání úspěšnému osvojování gramotnostních dovednos Témata: • Teoretické aspekty gramotnosti – typologie gramotností, s důrazem na čtenářské a písařsk dovednosti, modely čtení, modely psaní, zahraniční trendy. • Výzkum v oblasti gramotnosti – metodologie výzkumu, výzkumné metody v oblasti předpoklad včetně jazykových předpokladů, dekódování, porozumění čtenému. Způsob získávání dat (zej kvantitativní metodologie), zpracování a interpretace dat. Metaanalytické studie – jejic analýza. • Aktuální stav vědy a poznání v oblasti gramotností v České republice, typický vývoj čten dovedností a čtenářství u českých dětí, vývoj písařských a pisatelských dovedností u čes riziková skupina čtenářů a písařů/pisatelů (žáci se specifickými poruchami učení, žáci s narušeným vývojem řeči, slabí čtenáři). Diagnostika gramotnostních dovedností, diagnosti užívané v poradenství. Analýza absentujících témat v českém prostředí, možnosti dalšího výzkumu v ČR. studijní literatura: BRYANT, P., a GOSWAMI, U. Phonological skills and learning to read. Oxon: Routledge, 2016. CARAVOLAS, M. a BRUCK, M. The effect of oral and written language input on children’s phon awareness: A cross-linguistic study. Journal of Experimental Child Psychology, 1993, vol. 1-30. CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SCHÖFFELOVÁ, M., DEFI, S., MIKULAJOVÁ, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. a HULME, CH. (2012). Commo Prediction of Literacy Development in Different Alphabetic Orthographies. Psychological Sc 23, no. 6, s. 678–686. CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, Ch. Different patter equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Science, 2013, vol. 24, no. 8, s. 1398-1407. CARAVOLAS, M. a VOLÍN, J. Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky ZŠ. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství, 2004. CARAVOLAS, M., VOLÍN, J. a HULME, C. Phoneme awareness is a key component of alphabetic li in consistent and inconsistent orthographies: Evidence from Czech and English children. Jo Experimental Child Psychology, 2005, vol. 92, no. 2, s. 107-139. JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. KEENAN, J. M. a Meenan, C. E. (2014). Test Differences in Diagnosing Reading Comprehension Journal of Learning Disabilities, 2014, vol. 47, no. 2, s. 125-135. KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnost skupinách. Praha: PedF UK, 2014. KUCHARSKÁ, A. et al. Porozumění čtenému III. Typický vývoj porozumění čtenému - metodologi interpretace výzkumu Praha: PedF UK, 2016. MIKULAJOVÁ, M. Možnosti ranej predikcie vývinových porúch písanej reči. Československá psy vol. no. 52, s. 59-69. MOLL, K., THOMPSON, P. A., MIKULAJOVA, K., JAGERCIKOVA, Z., KUCHARSKA, A. FRANKE, H., HULM M. J. Precursors of Reading Difficulties in Czech and Slovak Children at Risk of Dyslexia. vol. 22, no. 2, s. 120-136. doi: https://doi.org/10.1002/dys.1526 SCARBOROUGH, H. S. Developmental relationship between language and reading: reconciling a hypothesis with some ugly facts. In H. G. CATTS & A. K. KAMHI (Eds.) The Connections Betwe Reading Disabilities, 3-24. New York: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. a CARAVOLAS, M. Baterie testů fonologických schopností, BTFS. Praha: vzdělávání, 2013. ŠPAČKOVÁ, K. et al. Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: PedF UK, 2016. předmět: HRY ŠKOLNÍCH DĚTÍ kód v SIS OPDP1Q104B vyučující: PhDr. Miroslav Klusák, CSc., Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. požadavky/forma kontroly: Obhajoba vrámci předmětu, samostatná práce + konzultace anotace: Cílem předmětu je konzultované studium odborné literatury relevantní pro odbornou studenta. Výuka je organizována tzv. monografickým způsobem. Na konzultaci si student doje publikace, které chce prostudovat, a otázky, s nimiž se na vybrané publikace hodlá obracet získává, když na setkání s vyučujícím přednese a obhájí odpovědi, které na své otázky ze s publikací získal. V předmětu je nutné prostudovat tři monografie. Jedna musí být v angličtině. Minimálně dvě vybírá z následujícího seznamu; jednu může zvolit na základě vlastní rešerše. studijní literatura AVEDON, Elliott M. a SUTTON-SMITH, Brian (Eds.). The study of games. New York: Wiley, 1971 BATESON, Patric a MARTIN, Paul. Play, playfulness, creatitivy and innovation. Cambridge: C University Press, 2013. BREWSTER, Paul G. American nonsinging games. Norman: University of Oklahoma Press, 1953. CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. EĽKONIN, Daniel B. Psychológia hry. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel’stvo, 198 ERIKSON, Erik. Toys and reason. Stages in the ritualization of experience. London: Marion FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. GOMME, Alice Bertha. Traditional games of England, Scotland, and Ireland. Vol. I.–II. Lond 1894-1898. HERRON, Rita B. a SUTTON-SMITH, Brian (Eds.). Child´s play. New York: Wiley, 1971. HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta, 2001. JUUL, Jesper. Half-real. Video games between real rules and fictional worlds. Cambridge, M 2011. KLUSÁK, Miroslav a KUČERA, Miloš. Dětské hry – games. Praha: Karolinum, 2010. MILLAROVÁ, Susanna. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. OPIE, Iona a OPIE Peter. Children's games in street and playground. Oxford, Oxford Univers PIAGET, Jean. Play, dreams and imitation in childhood. New York: Norton, 1951. SUTTON-SMITH, Brian. The ambiguity of play. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1997. SUTTON-SMITH, Brian. The games of New Zealand children. Berkeley: University of California SUTTON-SMITH, Brian (Ed.). The folkgames of children. Austin: University of Texas Press, 1 YEE, Nick. The Proteus Paradox. How online games and virtual worlds change us - and how th Haven, CT: Yale University Press, 2014. ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Svazek 1. Hry v přírodě. Praha: Olympia, 1985. ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Svazek 2. Hry v klubovně. Praha: Olympia, 1986. ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Svazek 3. Hry na hřišti a v tělocvičně. Praha: Ol ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Svazek 4. Hry ve městě a na vsi. Praha: Olympia, předmět: KVALITATIVNÍ METODOLOGIE kód v SIS OPDP1Q105B vyučující: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. požadavky/forma kontroly: Písemná kondenzace 3 pramenů (7-15s.) + rozprava nad náí, Konzul práce a rozprava; tzv. monografická zkouška Po konzultaci zkoušejícího s doktorandem se vyberou 3 práce ze seznamu, případně i mimo ně plánované disertace a druhu kvalitativní metodologie, jež by se k ní hodila. Student pak vypracuje písemnou práci, kondenzaci, kterou zašle zkoušejícímu a probere s ní Cílem předmětu je: podpořit studenta v hledání odpovídající metodologie pro jeho disertaci Základní seznam, z něhož se vybírají 3 monografie: DEVEREUX, George. From anxiety to method in the behavioral sciences. The Hague: Mouton, 19 GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur: Vybrané eseje. Praha: SLON, 2000. HAMMERSLEY, Martin a ATKINSON, Paul. Ethnography: Principles in practice. London: Tavistoc KUČERA, Miloš. Školní etnografie: přehled problematiky. Studia Paedagogica, 1992, č. 8. MALINOWSKI, Bronislaw. Argonauts of the Western Pacific: An account of native entreprise a the archipelagoes of Melanesian New Guinea. London: Routledge, 1922. MILLS, Wright C. Sociologická imaginace. Praha: Mladá fronta 1968. SPINDLER, George D. (Ed.). Education and the cultural process: Toward an anthropology of e York: Holt, Rinehart and Winston, 1974. SPRADLEY, J. P. The ethnographic interview. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1979. STRAUSS, Anselm a CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 19 VAN MAANEN, J. Tales of the field: On writing of ethnography. Chicago: University of Chica předmět: KVANTITATIVNÍ METODOLOGIE kód v SIS OPDP1Q106B vyučující: Alena Škaloudová, Ph.D., PhDr. Kateřina Lukavská, Ph.D. požadavky/forma výuky: obhajoba v rámci předmětu, konzultace anotace: Cílem předmětu je podpora při formulaci disertačního úkolu, z hlediska kvantitati Jedná se o tvorbu designu výzkumu, hypotéz, výběru vhodné statistické metody, při zpracová SPSS a interpretaci výsledků. Témata: • Výzkumné otázky, hypotézy, výzkumný soubor, proměnné, příprava dat • Statistické metody • Práce s programem SPSS HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006. MCDONALD, Roderic P. Faktorová analýza a příbuzné metody v psychologii. Praha: Academia, 1 OSECKÁ, Lída. Typologie v psychologii: aplikace metod shlukové analýzy v psychologickém vý Academia, 2001. ŘEHÁK, Jan a BROM, Ondřej. SPSS - Praktická analýza dat. Brno: Computer Press, 2015. předmět: MOTIVACE A AUTOREGULACE ŽÁKŮ kód v SIS OPDP1Q107B vyučující: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc., PhDr. Radka High, Ph.D. požadavky/forma výuky: Ke splnění kurzu je potřeba prostudovat základní literatury a alesp články k problematice motivace či autoregulace, které mají souvislost s výzkumnou prací st základě této literatury a konzultací s vyučujícím student sepíše pojednání k dané problema s vyučujícím ho obhájí. anotace: Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů doktorandského studia v oblasti mo vzdělávací autoregulace. V kurzu bude tématizována problematika motivace a vzdělávací auto Analyzována bude žákovská motivace v časových souvislostech (motivace z krátkodobého i dlo hlediska) a diagnostické možnosti v oblasti motivace a vzdělávací autoregulace. Témata: • Nejpodstatnější motivační teorie • Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky • Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací moti motivace, instrumentální motivace, odměny a tresty; flow motivace • Žákovská sebepercepce motivačních pohnutek k učení; učitelova percepce žákovských motiva • Motivačně autoregulační strategie • Vývoj žákovské motivace k učení na ZŠ; rozdíly mezi chlapci a dívkami v učební motivaci • Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika • Diagnostika žákovské motivace k učení. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných pot • Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon (druhy a příči nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole), copingové strategie zvládání nudy • Překonávání motivačních krizí ve vztahu ke škole studijní literatura: CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow a práce. Praha, Portál, 2017. HECKHAUSEN, Heinz. Motivation und Handeln. Berlin: Springer, 1980. HRABAL, Vladimír a PAVELKOVÁ, Isabella. Autodiagnostika jako předpoklad a účinný nástroj s učitele. In SPILKOVÁ, Vladimíra a VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Učitelská profese v měnících se pož vzdělávání. Praha: Karlova Univerzita-pedagogická fakulta, 2008, s. 105-116. HRABAL, Vladimír, MAN, František a PAVELKOVÁ Isabella. Psychologické otázky motivace ve šk 1989. HRABAL, Vladimír a PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v motivaci. Praha: PedF UK, 2002. PAVELKOVÁ, Isabella a URBANOVÁ, Denisa. Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualiz metody. Československá psychologie, 2018, vol. 62, no. 4, s. 350-365. RHEINBERG, Falko. Motivation. Stuttgart: Kohlhammer, 2006. Další povinná literatura bude upřesněna podle výzkumného zaměření jednotlivých posluchačů předmět: PSYCHOLOGICKÁ ANTROPOLOGIE kód v SIS OPDP1Q108B vyučující: Mgr. David Doubek, Ph.D. požadavky/forma výuky: Zpracování tématu blízkého tématu doktorské práce doktoranda na zák zvolených monografií. Samostatná práce, konzultace anotace: Cílem předmětu je prohloubit studentovu schopnost interdisciplinárního přístupu k kterých se prolíná zájem psychologie a antropologie: Kultura a osobnost; Psychoanalýza kul a kultura; Já a druhý; Kultura a myšlení; Kultura a emoce; Individualita, charisma a kultu studijní literatura: Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Zákla k dispozici v knihovnách. COLE, Michael. Cultural Psychology: A Once and Future Discipline. Cambridge, MA: Harvard U 1996. BATESON, Gregory. Naven. Stanford: Stanford University Press, 1958. CRAPANZANO, Michael. Tuhami: Portrait of a Moroccan. Chicago: University of Chicago Press, D'ANDRADE, Roy G. a Claudia STRAUSS. Human motives and cultural models. New York: Cambridg Press, 1992. ISBN 0521423384. DOUGLAS, Mary. Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu. Praha: Malvern, 20 978-80-87580-91-2. DU BOIS, Cora Alice. The people of Alor: a social-psychological study of an East Indian is Harvard University Press, 1960. FANON, Frantz. Black skin, white masks. New York: Grove Press, [1967]. FREUD, Sigmund. Nespokojenost v kultuře. Přeložil Ludvík HOŠEK. Praha: Hynek, 1998. Spektr 80-86202-13-5. FREUD, Sigmund. Výklad snů. Vyd. 4., upr. Přeložil Ota FRIEDMANN. Pelhřimov: Nová tiskárna 80-86559-16-5. LAKOFF, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci: co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Paprsek (Triáda). ISBN 80-86138-78-X. LAKOFF, George a Mark JOHNSON. Metafory, kterými žijeme. Vyd. 2. Přeložil Mirek ČEJKA. Brn Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7491-152-1. LINDHOLM, Charles. Culture and Identity: The History, Theory, and Practice of Psychologica 2. Oxford: Oneworld Publications, 2007. LURII?A, A. R. Cognitive development, its cultural and social foundations. Cambridge, Mass University Press, 1976. ISBN 0674137310. MEAD, George Herbert. Mysl, já a společnost. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1180-8. MEAD, Margaret. Coming of Age in Samoa: A Psychological Study of Primitive Youth for Weste New York: American Museum of Natural History, 1973. OBEYESEKERE, Gananth. Medusa’s Hair: An Essay on Personal Symbols and Religious Experience University of Chicago Press, 1981. QUINN, Naomi a Dorothy HOLLAND. Cultural Models in Language & Thought. Cambridge: Cambridg Press, 1987. ROSALDO, Michelle. Knowledge and Passion: Ilongot Notions of Self and Social Life. Cambrid Cambridge University Press, 1981. SHORE, Bradd. Culture in Mind: Cognition, Culture, and the Problem of Meaning. New York: O Press, 1996. SPIRO, Melford E. Oedipus in the Trobriands. Chicago: University of Chicago Press, 1982. I STACK, Carol B. All our kin: strategies for survival in a Black community. New York: Harpe ISBN 0-06-131982-1. STRAUSS, Claudia a Naomi QUINN. A cognitive theory of cultural meaning. New York: Cambridg Press, 1997. ISBN 052159541X. WALLACE, Anthony F. C. Culture and Personality. New York: Random House, 1996. předmět: PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY OSVOJOVÁNÍ CIZÍHO JAZYKA kód v SIS OPDP1Q110B vyučující: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. požadavky/forma výuky: Přehledová studie na vybrané téma, výstup ve formě kolokvia, blokov Prostudování odborné literatury - 3 tituly z 10 anotace: Kurz je zaměřen na přestavení základních teoretických východisek procesu osvojová v kontextu formálního vzdělávání ve škole. Kromě postižení univerzálních procesů je pozorn problematice individuálních rozdílů mezi žáky a studenty, včetně žáků se speciálními vzděl – žáků se zdravotním postižením, jejich jazykový handicap brání úspěšnému osvojování cizíh • Teorie osvojení cizího jazyka. • Vnitřní faktory v procesu osvojování cizího jazyka. • Vnější faktory v procesu osvojování cizího jazyka. • Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v procesu osvojování cizího jazyka. studijní literatura: ELLIS, Rod. Second Language Acquisition. Oxford Introductions to Language Study. Oxford, N University, 1997. ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 200 KRASHEN, Stephen D. Second language acquisition and second language learning. Oxford: Perg 0-08-025338-5. KUCHARSKÁ, Anna a ŠPAČKOVÁ, Klára. Foreign language aptitude of Czech pupils with specific disabilities. Education and Science without borders, 2014, vol. 5, no. 9, s. 105-110. LIGHTBOWN, Patsy a SPADA, Nina Margaret. How languages are learned. 4th ed. Oxford: Oxford Press, 2013. Oxford handbooks for language teachers. ISBN 978-0-19-454126-8. MITCHELL, Rosamond a MYLES, Florence. Second language learning theories. London: Arnold, 1 0-340-66312-X. Dostupné také z: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0640/98020001-d.h MU?OZ, Carmen. Age-related differences in foreign language learning. In R. DeKeyser (Autho in a Second Language: Perspectives from Applied Linguistics and Cognitive Psychology, (Cam Linguistics). Cambridge: Cambridge University Press, 2008, s. 229-255 PARRY Thomas. S. a STANSFIELD, Charles W. (Eds.). Language in education: Theory and practi aptitude reconsidered (s. 67-125). Washington, DC, US: ERIC Clearinghouse on Languages and Englewood Cliffs, NJ, US: Prentice Hall Regents/Prentice Hall, 1990. ROBINSON, Peter. Aptitudes, abilities, contexts, and practice. In R. DeKeyser (Author), Pr a Second Language: Perspectives from Applied Linguistics and Cognitive Psychology (Cambrid Linguistics). Cambridge: Cambridge University Press, 2008, s. 256-286 SKEHAN, Peter. A cognitive approach to language learning. Oxford: Oxford University Press, applied linguistics. ISBN 0-19-437217-0. SPARKS, Richard a Leonore. GANSCHOW. Aptitude for Laerning a Foreign Lanugage. Annual Revi Linguistics, 2001, vol. 21, s. 90-11. ŠPAČKOVÁ, Klára a Anna KUCHARSKÁ. Nabývání rovin cizího jazyka u žáků se specifickými poru Pedagogika, 2012, vol. 52, n. 1-2, s. 190-204. ISSN 0031-3815 předmět: PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADENSTVÍ kód v SIS OPDP1Q111B vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, PhDr., Mgr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. požadavky/forma výuky: Písemná kondenzace zvolených parametrů (10 - 15 s.), rozprava nad p blokové semináře témata: • Poradenské teorie a strategie, autoři, významná díla a jejich analýza, inspirace pro por ve školství u nás. Výzkumné přístupy v oblasti poradenství pro děti a mládež a jejich ro • Poradenství pro cílové skupiny dětí, žáků, studentů (od mateřských škol až k vysokým ško a organizace poradenství ve světě a u nás, analýza možných rozvojových trendů v zahranič aplikace u nás, včetně poradenství pro inkluzivní vzdělávání. • Poradenská témata z hlediska klienta, jeho rodiny, školního prostředí a mimoškolních sku zralost, výukové obtíže, výchovné obtíže, vývojové obtíže, rizikové jevy a závislosti, t orientace, žáci se SVP, aj.). studijní literatura: DRAPELA, J. a HRABAL, VL. (Eds.). Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: UK, verze: Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002. GLADDING, S. Counselling a comprehensive profession. New York: 1992. FREIBERGOVÁ, Z. Vysokoškolské poradenství. Praha: Centrum pro studium vysokého školství, 2 KNOTOVÁ, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014 KOMÁRKOVÁ, R. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. KOŠČO, J. (Ed.). Teoria a praxe poradenskej psychológie. Bratislava, 1980. KOŠČO, J. (Ed.). Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1988. KRATOCHVÍL, St. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997. LANGMEIER, J., BALCAR, K. a ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989, další v Portál, 2000. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. SPN 1991. MILLER, G. A. Adiktologické poradenství. Praha: Galén, 2011 PEAVY, R. V. Sociodynamické poradenství: konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahran pro Centrum Euroguidance, 2013 THOMSON, CH. a CRISTIANI, T. Counselling children. Brooks-Cole, 1992. VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství. Praha: PedF UK, 2013. VENDEL, Š. Karierní poradenství. Praha: Grada, 2008. WOOLFE, R., DRYDEN, W. (Eds.). Handbook of Counselling Psychology. London: Sage, 1996. PODKLADOVÉ MATERIÁLY IPPP ČR pro vnitřní potřeby (návrhy nové vyhlášky o VP, návrh systému psychologického poradenství ve školství, kariérový růst pracovníků ve školství aj.). IPPP ippp. cz) Výchovné poradenství: zpravodaj Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR a Aso poradenských pracovníků ve školství, IPPP ČR 1995-2011. předmět: PSYCHOLOGIE DĚTÍ A MLÁDEŽE kód v SIS OPDP1Q112B vyučující: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. požadavky/forma výuky: Písemná kondenzace 3 pramenů (7 - 15 s., rozprava nad písemnou prac samostatná prcáce a tzv. monografická zkouška Po konzultaci zkoušejícího s doktorandem se vyberou 3 práce ze seznamu, případně i mimo ně plánované disertace. Student pak vypracuje písemnou práci, kondenzaci, kterou zašle zkouše s ním v rozpravě. cílem předmětu je: seznámit doktoranda s literaturou, která by mohla dodat vhodný kontext v okruhu vývojové psychologie nebo pedagogické a školní psychologie. základní seznam studjní literatura, 3 práce se vyberou z něj, případně i mimo něj BLOS, Peter. The adolescent passage: Developmental issues. New York: International Univers 1979. FREUD, Sigmund. Práce k sexuální teorii. In FREUD, S. Vybrané spisy III. Praha: Avicenum 1 (Nebo tytéž stati, hlavně "Tři pojednání k teorii sexuality", ze Sebraných spisů.) GESELL, Arnold et al. The child from five to ten. New York: Harper and Row, 1977. (Nebo fr překlad.) KLUSÁK, Miroslav a KUČERA, Miloš. Dětské hry – games. Praha: Karolinum, 2010. KUČERA, Miloš. Formy citů: Lacanovská teorie. Praha: Karolinum, 2008. KUČERA, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017. PIAGET, Jean a INHELDER, Baerbel. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1971. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karoli PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN, 1971. ŠMAJDOVÁ BÚŠOVÁ, Katarína a KUČERA, Miloš. Profesionální rodičovství: Etnografická studie. Karolinum, 2015. VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1971. VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN, 1976. WINNICOTT, Donald. Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. předmět: PSYCHOLOGIE RODINY A V NÁHRADNÍ RODINNÉ PÉČI kód v SIS OPDP1Q113B vyučující: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc., PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. požadavky/forma výuky: Rešerše odborné literatury, ústní zkouška, jinzultace, samostatná p Anotace: Cílem předmětu je seznámit studenty se současnými přístupy a aktuálními tématy v rodiny a s psychologickými aspekty náhradního rodičovství. Výsledkem by měla být schopnost systémově a orientovat se v systému náhradní rodinné péče u nás. Témata: • Systémový přístup k rodině, modely rodinného fungování, funkčnost rodiny, rodinná resili • Specifika biologického a psychologického rodičovství. • Základní potřeby a jejich uspokojování v rodině • Náhradní rodinná péče – legislativní rámec, sociální a psychologické aspekty. • Výběr a příprava žadatelů, kontinuální psychologická péče poskytovaná pěstounským rodiná resilience pěstounských rodin, úskalí a rizika pěstounské péče. studijní literatura: GOODYER, A. Child-centred foster care. A right-based model for practice. London: Jessica K Publishers, 2011. KOLUCHOVÁ, Jarmila. Psychický vývoj v pěstounské péči. Praha: MPSV ČR, 1992. MATĚJČEK, Zdeněk (Ed.) Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 2003. PAZLAROVÁ, Hana. (Ed.). Pěstounská péče. Manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 201 SINCAIR, Ian. Fostering now: Messages from research. London: Jessica Kingsley Publishers, SOBOTKOVÁ, Irena, Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2012 SOBOTKOVÁ, Irena. Pěstounské rodiny, jejich fungování a odolnost. Praha: MPSV, 2003 ŠKOVIERA, Albín. Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál, 2007 TÓTHOVÁ, Jana. Úvod do transgenerační psychologie rodiny. Praha: Portál, 2011. ZEZULOVÁ, Dagmar. Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 2012 ZEZULOVÁ, Dagmar. Domov je místo, odkud tě nevyhodí – ani když vyrosteš. Praha: Smart Pres předmět: PSYCHOLOGIE UČITELSKÉ PROFESE kód v SIS OPDP1Q114B vyučující: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D., prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. požadavky/forma výuky: Seminární práce. Přednáška, seminář, samostatná práce / Průběžná př semináře (četba povinné literatury) anotace: Cílem předmětu je představit klíčová psychologická témata k hlubšímu porozumění n učitelství a posilování psychologické podpory učitelů a učitelských týmů ze školně-psychol poradensko-psychologické perspektivy. Jednotlivá témata budou představena na přednáškách a diskutována na seminářích. Výuka bude probíhat ve čtyřech blocích a bude odpovídat rozsahu hodin přímé výuky). Na jednotlivé bloky budou studující plnit průběžné úkoly, zejména četb odborných textů k danému tématu. Úspěšné absolvování kurzu bude vycházet z aktivní účasti dále ze seminární práce, která bude představovat realizaci rozhovoru s učitelem/učitelkou instrukcí) a jeho rozbor s využitím odborných konceptů osvojených v průběhu přednášek a se • Pohled na učitelství historicky - parametry profese a jejich vývoj • O čem vypovídají krize učitelství ve 20. st. • Učitelství jako pomáhající profese, specifika a srovnání s jinými pomáhajícími profesemi • Spor o význam teoretické vs. praktické přípravy a paradoxy autonomie učitelské profese • Učitelská profesní identita a učitelská subjektivní teorie, vývoj • Zdroje uspokojení, profesní well-being • Náročnost, zátěž a stres v učitelství, syndrom vyhoření • Učitelská profesní dilemata a jejich řešení • Učitelská self-efficacy a kolektivní self-efficacy, možnosti podpory • Strategie zvládání stresu a jejich nácvik • Profesní sebereflexe, možnosti jejího posilování • Komunikace učitelů s žáky, rodiči, kolegy a vedením školy, rizika a možnosti podpory efe komunikace • Individuální a skupinová práce s vyučujícími z pozice školního a poradenského psychologa ALSUP, Janet. Teacher identity discourses: Negotiating personal and professional spaces. R BROUWERS, André a TOMIC, Welko. A longitudinal study of teacher burnout and perceived self classroom management. Teaching and Teacher education, 2000, vol. 16, no. 2, s. 239-253. GIBBS, Simon a MILLER, Andy. Teachers’ resilience and well-being: A role for educational p Teachers and Teaching, 2014, 20.5: 609-621. KOHOUTEK, Rudolf; ŘEHULKA, Evžen. Stresory učitelů základních a středních škol v České rep stresory způsobené učitelům žáky). Škola a zdraví, 2011, vol. 21, s. 105-117. LUKAS, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů. Pedagogika, 2007, vol. 46-60. MASLACH, Christina, SCHAUFELI, Wilmar B. a LEITER, Michael P. Job burnout. Annual review o 2001, vol. 52 no. 1, s. 397-422. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Portál, 2013. (vybrané kapitoly) MAN, F. a PROKEŠOVÁ, L. Jaký jsem učitel. Československá psychologie, 2011, vol. 55, no.6, MINAŘÍKOVÁ, Eva a JANÍK, Tomáš. Profesní vidění učitelů: od hledání pojmu k možnostem jeho Pedagogická orientace, 2012, vol. 22, no. 2, s. 181-204. O'REILLY, Patrick Edward, "Teachers at Work: Factors Influencing Satisfaction, Retention a Professional Well-Being of Elementary and Secondary Educators" (2014). CUNY Academic Works https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/88 PAVELKOVÁ, I. a HRABAL, V. Jaký jsem učitel. Praha: Praha: Portál, 2010. SCHLEICHER, A. Valuing our Teachers and Raising their Status: How Communities Can Help, In Summit on the Teaching Profession, OECD Publishing, Paris, 2018. https://doi.org/10.1787/9 SKAALVIK, Einar M. a SKAALVIK, Sidsel. Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study Teaching and teacher education, 2010, vol. 26, no.4, s. 1059-1069. SMETÁČKOVÁ, Irena. Syndrom vyhoření, self-efficacy a copingové strategie mezi vyučujícími základních škol. Československá psychologie, 2019, vol. 63, no. 4 (v tisku). ŠTECH, Stanislav. Profesionalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 2007, vol. 57, 326-337. Seznam publikací bude aktualizován podle vývoje poznatků v oboru. předmět: RODINNÉ A PARTNERSKÉ PORADENSTVÍ kód v SIS OPDP1Q115B vyučující: doc. PhDr. Dobromila Trpišovská, CSc., PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.  požadavky/forma výuky: Vypracování návrhu poradenské intervence a rešerše odborné literatu rámci předmětu/seminární práce, konzultace. anotace: Doktorand/ka si prohloubí své povědomí o systému partnerského a rodinného poraden reflektovat poradenské problémy a volbu vhodných metod práce. Dokáže identifikovat nosná t intervence i limity tohoto způsobu práce s klienty. Dokáže popsat širší kontexty partnersk vztahů a tyto aplikovat, kriticky nahlížet na možné determinanty v partnerském/rodinném so identifikovat výzkumný problém, stanovit s hypotézy či formulovat výzkumné otázky. Témata: • Postavení rodinného a partnerského poradenství v aktuálním poradenském systému ČR • Koncepce rodinného a partnerského poradenství - vývoj, aktuální koncepce • Modely a školy rodinného a partnerského poradenství • Možnosti rodinného a partnerského poradenství ve školství • AMRP ČR, etický kodex, kvalifikační požadavky, profesní motivace, osobnost poradce, supe intervize v rodinném a partnerském poradenství • Zásady rodinného a partnerského poradenství, role poradenského pracovníka/terapeuta • Vývoj fází partnerského vztahu/životní cyklus rodiny, aktuální posuny v rodinném/partner nové formy rodin • Metody v rodinném a partnerském poradenství - modelové situace • Hlavní řešená témata v rodinném a partnerském poradenství, předrozvodové, rozvodové a po poradenství • Výzkum v rodinném a partnerském poradenství studijní literatura: BERG, Insoo Kim: Posílení rodiny: základy krátké terapie zaměřené na řešení. Vyd. 1. Praha 167 s. ISBN 978-80-262-0500-5. GJURIČOVÁ, Šárka a KUBIČKA, Jiří: Rodinná terapie: systemické a narativní přístupy. 2. dop vyd. Praha: Grada, 2009. 280 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2390-7. KRATOCHVÍL, Stanislav. Manželská terapie. 4., rozš. vyd., V nakl. Por. Praha: Portál, 2005 807367048 MINUCHIN, Salvador: Rodina a rodinná terapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 231 s. ISBN 978 NOVÁK, Tomáš: Manželské a rodinné poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 108 s. Psyché. 80-247-1316-0. NOVÁK, Tomáš, CORRADINIOVÁ, Simona a VYPUŠŤÁK, Radim: Kontakt s dětmi po rozvodu: jak nepř Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 248 stran. ISBN 978-80-7478-910-6. NOVÁK, Tomáš: Pozitivně na manželství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. 140 s. Psychologie pro 978-80-247-4645-6. NOVÁK, Tomáš: Střídavá péče o dítě: zájem dítěte především. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 1 978-80-262-0342-1. NOVÁK, Tomáš: Péče o dítě po rozvodu a její úskalí. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 144 s. ISB 978-80-247-4110-9 NOVÁK, Tomáš: Hádky v manželství: jak je řešit a předcházet jim. Vyd. 1. Praha: Grada, 200 Partnerské vztahy. ISBN 978-80-247-2037-1. RIEGER, Zdeněk a VYHNÁLKOVÁ, Hana: Ostrov rodiny: integrující přístup pro práci s rodinou: odborníky. Vyd. 2. Hradec Králové: Konfrontace, 2001. 254 s. ISBN 80-86088-06-5. SATIR, Virginia: Kniha o rodině. 1. vyd. Praha: Institut Virginie Satirové, 1994. 350 s. I 80-901325-0-2. SATIR, Virginia: Společná terapie rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 214 s. Spektrum; 55 978-80-7367-303 TRAPKOVÁ, Ludmila a CHVÁLA, Vladislav: Rodinná terapie psychosomatických poruch: [rodina j děloha]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 227 s. ISBN 978-80-7367-561-5. ŠMOLKA, Petr a MACH, Jan: Manželská a rodinná trápení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 191 s. 978-80-7367-448-9. ŠMOLKA, Petr: Jak zachránit manželství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 217 s. Psychologie pro 978-80-247-2609-0. ŠMOLKA, Petr a PACEK, Daniel: Manželská poradna aneb Tam, kde vlastní síly nestačí. Vyd. 1 2007. 171 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-1617-6. předmět: VĚCNÉ UČENÍ kód v SIS OPDP1Q116B vyučující: PhDr. Miroslav Klusák, CSc. požadavky/forma výuky: obhajoba v rámci předmětu, samostatná práce, konzultace anotace: Cílem předmětu je konzultované studium odborné literatury relevantní pro odbornou studenta. Výuka je organizována tzv. monografickým způsobem. Na konzultaci si student dojedná konkrétní publikace, které chce prostudovat, a otázky, s vybrané publikace hodlá obracet. Atest student získává, když na setkání s vyučujícím přednese a obhájí odpovědi, které na s studovaných publikací získal. V předmětu je nutné prostudovat tři monografie. Jedna musí být v angličtině. Minimálně dvě vybírá z následujícího seznamu; jednu může zvolit na základě vlastní rešerše. studjní literatura: PIAGET, Jean a INHELDEROVÁ, Bärbel. Psychologie dítěte. (Praha: SPN, 1970; Praha: Portál 1 Hlavní Piagetova díla (případně se spoluautory), k nimž je Psychologie dítěte úvodem (před vydání originálu/za lomítkem první vydání anglického překladu) • Language and thought in the child - 1923/1926 • The child's conception of the world - 1926/1929 • The child's conception of physical causality - 1927/1930 • The moral judgment of the child - 1932/1932 • The origins of intelligence in children - 1936/1952 • The child's construction of reality - 1937/1954 • The child's conception of number - 1941/1952 • The child's construction of quantities - 1941/1974 • Play, dreams and imitation in childhood - 1945/1951 • The child's conception of time - 1946/1969 • The child's conception of movement and speed - 1946/1970 • The child's conception of space - 1948/1956 • The child's conception of geometry - 1948/1960 • The origin of the idea of chance in children - 1951/1975 • The growth of logical thinking from childhood to adolescence - 1955/1958 • The early growth of logic in the child - 1959/1964 (pozn. texty lze samozřejmě číst v kterékoliv reedici a ve francouzštině) GOODENOUGH, Florence L. (1975; 1926) Measurement of Intelligence by Drawings. New York: Ar HARRIS, Dale B. Children's Drawings as Measures of Intellectual Maturity; A Revision and E Goodenough Draw-a-Man Test. New York, Harcourt, Brace & World, 1936. JIRÁNEK, František, HOLUBÁŘ, Zdeněk a LOMOVÁ, Božena. Otázky psychologie učení: chápání po syntaktických vztahů u dětí. Praha: SPN, 1966. JIRÁNEK, František. Rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku při učení základům dějepisu pro učitelské vzdělání na UK v Praze, 1974. předmět: VZTAH KULTURY A PSYCHICKÉHO VÝVOJE kód v SIS OPDP1Q117B vyučujícící: prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc. požadavky/forma výuky: Ústní zkouška/samostatná práce, konzultace. Četba povinné literatur povinné literatury + 2 publikace podle vlastní volby) anotace: Cílem předmětu je hlouběji představit kulturně psychologickou teorii a její význa témat pedagogické psychologie. Orientace na studium přínosů bude probíhat ve třech krocích koncepty zakladatelské generace (Vygotskij. Leontjev. Lurija ad.) jako jsou dv ojí mediace psychické funkce, znak, vnitřní řeč, zóna nejbližšího vývoje; jednak na empirické ověření rozšíření zakladatelských konceptů (výzkumy M. Colea, S. Scribnerové, J. Wertsche nebo J. jako jsou rekonstruktivní interiorizace, scaffolding, legitimní periferní participace apod pedagogické a didaktické aplikace jako jsou práce del Ria, Schneuwlyho ad. Hlavní pozornos propojení některého z kulturně psychologických konceptů s tématy disertačního výzkumu a ov využitelnosti. • Historické podmínky zrodu kulturně - historického (kulturně instrumentálního) přístupu k psychických fenoménů: společenské revoluce, vliv materiálních podmínek na vědomí a dušev krize (individualistické a metafyzické) psychologie • Hlavní pojmový aparát zakladatelské generace: artefakt - nástroj - znak - činnost - řeč • Význam dvojí mediace - role druhého jako interpreta kulturních děl a přínosy kulturní ps psychologiui pedagogické • Rozdíly mezi akcentem na analýzu činnosti (Leontjev + Engestrom a CHAT) a na sémiotickou (Schneuwly, Bronckart, Rochex) • Didaktické využití ve vyučování a učení studijní literatura: LANDSMANN, L.T. (Eds.). Culture, schooling and psychological development. Hillsdale, N.J.: ROGOFF, B., LAVE, J. (Eds.). Everyday cognition: its development in social context. Cambri University Press, 1984. ŠTECH, S.: Kognitivní vývoj mezi kulturní reprodukcí a inovací in Slavík, J; Chrz Vl. a Št Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum 2014. VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. Praha: Svoboda, 1976. VYGOTSKIJ, L.S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976. OLSON, D., TORRANCE, N. Modes of thought. Explorations in culture and cognition. Cambridge Press, 1996. LURIJA, A.R. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Svoboda, 1976. COLE, M. Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Belknap Press, 1997 COLE, M., SCRIBNER, S. The Psychology of Literacy. Cambridge MA: Harvard University Press, BRUNER, J. The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996. Texty v časopisu Culture and Psychology, https://journals.sagepub.com/ předmět: VZTAHY RODINY A ŠKOLY kód v SIS OPDP1Q118B vyučujícící: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. požadavky/forma kontroly: Zpracování vybraného tématu na základě odborné literatury do sem konzultace, samostatná práce Anotace: Cílem předmětu je seznámit se se vztahy dvou zásadních institucí v socializaci dí historií, současností, společenským kontextem jejich působením na dítě, koordinaci a kriti spolupráce. Cílem je seznámit se základní odbornou literaturou v tématu, zahraniční i domácí. Výběr li upřesněn podle zájmu studenta. Témata: • Povaha vztahu rodiny a školy, historie, současnost a společenský kontext. Vliv na dítě a socializaci • Teoretická východiska vztahů rodiny a školy, historická, psychologická a sociologická • Formy kontaktů a jejich charakter. Přímé a nepřímé kontakty • Alternativní formy kontaktů rodiny a školy • Komunikace s rodič • Třídní schůzky • Očekávání aktérů • Rodinný příběh a místo školy v něm • Kritická místa vztahu rodiny a školy • Politika školy v práci s rodiči • Podpora učitelů • Spolupráce s dalšími institucemi studijní literatura: BERNSTEIN, Basil. 1996. Pedagogy, Symbolic control and identity: theory, research, critiqu & Francis. ISBN 0 8039 5144 2. BOURDIEU, Pierre a PASSERON, Jean-Claude. Reproduction in Education, Society and Culture. Publication, 2000. ISBN 0-8039-8320-4. DE CARVALHO, Maria Eulina. Rethinking family-school relations. A critique of parentel invo schooling. New York: Routledge, 2000. ISBN 0-8058-3496-6. GUBRIUM, Jaber. F. The family as project. Sociological Review, 1988, 36, s. 273-295. ISSN CHAFOULEAS, Sandra. M. , RILEY-TILLMAN, T. Chris a James L. McDOUGAL. Good, bad, or in-bet the daily behavior report card rate? Psychology in the Schools, 2002, 39, 157-169. ISSN 15 LAREUA, Annette. Home Advantage: Social Class and Parental Intervention in Elementary Educ Rowman & Littlefield Publishers, 2000. ISBN 0742501442. MONTANDON, Cleopatre. a PERRENOUD, Philipe. Entre parents et enseignants: Un dialog imposs Lang, 1987, ISBN 3261036974. MOŽNÝ, Ivo. Česká rodina pozdní modernity: Nová podoba starého partnera a rivala školy. Pe ISSN 2336-2189. RABUŠICOVÁ, Milada a EMMEROVÁ, Kateřina. Role rodičů ve vztahu ke škole- teoretické koncep 2003, 141 -151. ISSN 2336-2189. RABUŠICOVÁ, Milada, ŠEĎOVÁ, Klára, TRNKOVÁ, Kateřina a ČIHÁČEK, Vlastimil. Škola a (versus Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6. SINGLY, Francois de. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 8071782491. ŠTECH, Stanislav. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie, 1997 501. ISSN 0009-062X. VIKTOROVÁ, Ida a SMETÁČKOVÁ, Irena. Žákovské knížky, neviditelná samozřejmost. Praha: Univ Praze, 2011. ISBN 978-80-7290-771-7. WYNESS, Michael. Schooling, Welfare and Parental Responsibility. London: Falmer Press, 199 0-7507-0438-1 předmět: ŽÁCI SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI V AKTUÁLNÍCH TRENDECH VE VZDĚLÁVÁNÍ kód v SIS OPDP1Q119B vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. požadavky/forma kontroly: Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta – „mini do obsahů vzdělávání vzhledem ke konkrétnímu problému žáků ve výuce. Student si volí jeden problém žáků, kterému se bude věnovat v samostatné práci – s cílem identifikace dopadů kon postižení na průběh a výstupy ve vzdělávání, přičemž nebude v závěrečné rovině chybět dopo opatření či podpůrných přístupů, včetně plánu pedagogické podpory/individuálního vzdělávac poskytovaných školským poradenským zařízením, školním poradenským pracovištěm nebo dalšími školy. Metodologie výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 15 stran. anotace: Cílem předmětu je monitorovat aktuální trend ve vzdělávání žáků se SVP – přechod terapeutického modelu k modelu preventivně-intervenčnímu. Jde o hledání specifických obsah které jsou pro žáky se speciálními potřebami konkrétní typologie nejvíce problémové. Probr nejčastější problémy, vyskytující se u českých žáků a hledány možné formy podpory a náprav kladem na ta postižení či znevýhodnění, ve kterých dominují vývojové, sociální a psychosoc žáků, pozornost nebude věnována žákům se smyslovými a tělesnými handicapy. Témata: • Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v současném trendu inkluzivního vzdělávání, p opatření 1.-5. stupně (plán pedagogické podpory, asistent pedagoga, úpravy obsahů a výst pedagogické intervence, pomůcky aj.). • Žáci se specifickými poruchami učení a chování (problémy ve čtení, psaní, matematice), s poruchami řeči a jazykových schopností, specifické problémy a jejich kompenzace, podpůrn poradenské služby. • Žáci s psychiatrickými diagnózami, s poruchami autistického spektra, jejich problémy ve opatření, poradenské služby. • Podpůrný poradenský systém, preventivní a intervenční přístupy, spolupráce učitele a por pracovníků, metodická podpora ŠPZ a ŠPP pro další profesní rozvoj učitele v oblasti inkl vzdělávání. studijní literatura: BLAŽKOVÁ, R.; MATOUŠKOVÁ, K.; VAŇUROVÁ, M.; BLAŽEK, M. Poruchy učení v matematice a možnos nápravy. Brno: Paido, 2000. GOETZ, M., UHLÍKOVÁ, P. ADHD. Porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Galén, 2013. KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z., ŠEMBEROVÁ, K, BALHAROVÁ, K.. Specifické poruchy učení: dyslex dysortografie. Brno: Edika, 2014. KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie – pregramotnostní dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikový Praha: PedF UK, 2014. KUCHARSKÁ, A., ŠPAČKOVÁ, K. Specifické poruchy učení v poradenském kontextu In Školní pora Praha: PedF UK, 2013 s. 192-221 LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. LECHTA, V. Zvláštnosti inkluzivní edukace žáků s NKS. In LECHTA, V. et al. Základy inkluzi Praha: Portál, 2010. S. 282–284. MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Česká republika, 2012. KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. MUNDEN, A.; ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. NOVÁK, J. Dyskalkulie. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. PIPEKOVÁ. J. at al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:Paido, 2010. POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. SOTÁKOVÁ H., KUCHARSKÁ A. The level of social relations comprehension and its impact on te in individuals with autistic spectrum disorder. Health Psychology Report, 2017, vol. 5, s. ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o Praha: Grada, 2012. TAYLOR, J.F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti. Rádce pro děti s ADHD a A Portál, 2012. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: P předmět: CIZÍ JAZYK - anglický jazyk kód v SIS OPDA1A031A vyučující: Mgr. Petr Lašťovička požadavky/forma kontroly: konzultace/zkouška anotace: Cílem předmětu je komplexně ověřit jazykové kompetence studenta pro orientaci ve literatuře a pro odbornou komunikaci na mezinárodní úrovni. Doktorand/doktorandka prokazuj přiměřených stylistických a gramaticko-lexikálních formulací spojených s prezentací, disku vlastních názorů, myšlenek a hodnotících stanovisek, pohotovou a adekvátní reakcí v rámci examinátory. Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost jazyka minimálně na úrovni náročnějš úrovni B2 (dle SERR), předpokládá se však rozvoj všech jazykových kompetencí. Příprava ke podle individuálních znalostí a schopností 1/2-1 rok. V této době si doktorand/doktorandka výběru (případně po konzultaci se školitelem) zvolí k přečtení odborné texty v rozsahu 250 doporučuje se výběr z alespoň dvou publikací, jejichž autorem je rodilý mluvčí. Před závěr zkouškou předkládá doktorand/doktorandka examinátorovi písemné materiály v příslušném cizí předem stanoveném časovém předstihu (minimálně 10-14 dnů před konáním zkoušky). Předpoklád 10-15 stran. Podkladové materiály musí obsahovat: • odborné curriculum vitae - strukturovaný i souvislý text (max. 2 strany); • shrnutí prostudované literatury předkládané ke zkoušce. Texty musí být opatřeny bibliogr Případné texty z internetu musí být uvedeny s bibliografií; • výklad vybraných odborných termínů z oblasti tématu disertační práce (5-10 hesel); • záměr vlastní disertační práce. Obsahem zkoušky je prezentace odborného záměru doktorské práce nebo jiného rozsáhlejšího v odborné literatury prostudované ke zkoušce a výklad vybraných odborných pojmů. Ze zkoušky jsou osvobozeni absolventi magisterských studijních programů zaměřených na angl literaturu, dále držitelé certifikátu na jazykové úrovni B2 a vyšší. Pro držitele certifik povinnost složit část zkoušky v bodech 1, 3 a 4. odborná literatura: HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Upper in Martin Hewings; course consultant, Michael McCarthy. Cambridge: Cambridge University Press 9780521165204. HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Cambridg University Press, 2012. ISBN 9780521165211. HEWINGS, Martin. Advanced Grammar in Use. CUP. Cambridge: Cambridge University Press, 2013 978-1107697386. ŠTĚPÁNEK, Libor a Janice de HAAF. Akademická angličtina = Academic English: průvodce angli studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735771.