PROGRAM Německý jazyk a literatura s didaktikou ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Německý jazyk a literatura s didaktikou předmět: Doktorský seminář kód v SIS OPDG1G101A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=e94cc5060ddc6e381a2b4297ad088d7e&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G101A"] garant: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. anotace: Seminář si student zapisuje každý rok. Seminář poskytuje doktorandovi možnost prů podpory školitele při zpracovávání tématu disertační práce – probíhá buď formou kolektivní nebo individuálních konzultací se školiteli. V rámci semináře školitel odborně a metodicky doktoranda při zpracování tématu disertační práce, poskytuje mu odborné rady a konzultace jeho studium a průběžnou práci na disertačním projektu tak, aby dodržel stanovený harmonog individuálním studijním plánem. Doktorand je v průběhu svého studia veden k pravidelnému o zpracovaných částí/kapitol disertační práce. Nejpozději na konci třetího ročníku studia pa odevzdá rozpracované teze disertační práce. Rozpracované teze disertační práce mají zahrnovat: tematické vymezení, hlavní otázky, pojm metody, prameny, používanou domácí a zahraniční odbornou literaturu, hypotézy, předpokláda závěry, zdůvodnění jejich významu, případně další potřebné údaje, resp. přílohy a časový h dalšího postupu. Rozpracované teze disertační práce mají prokázat, že student již splnil p úkolů na přípravě disertační práce. Tato studijní povinnost studenta v doktorském studiu p zásadní nástroj kontroly úspěšnosti práce studenta na zvoleném disertačním tématu dle stan harmonogramu příprav disertace. Smyslem je ověřit, zda student bude schopen v dalším studi pokračovat v práci na tématu své disertace. Forma odevzdané práce může mít strukturu jedno anebo mohou být teze rozpracovány do souvislého textu (záleží na dohodě školitele a studen rozpracování bude zhruba 20 normostran. předmět: Teoretická východiska didaktiky němčiny jako cizího jazyka kód v SIS OPDG1G102A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=e94cc5060ddc6e381a2b4297ad088d7e&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G102A"] Vyučující: doc. PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D., doc. PhDr. Ivica Kolečáni Lenčová, Ph.D., d Ondráková, Ph.D. PhDr. Tamara Bučková, Ph.D., PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. Anotace: Studijní předmět Teoretická východiska didaktiky němčiny jako cizího jazyka je kl který tvoří základ pro studium dalších didakticky orientovaných povinně volitelných předmě něm prezentovány základní teorie osvojování cizích jazyků, které ovlivnily rozvoj metodick cizojazyčné výuky, zvláštní důraz je ovšem kladen na teorie nové, tvořící fundament pro so didaktiku cizích jazyků. Studenti budou seznámeni rovněž se zásadními poznatky z psycholog a pedagogiky, které jsou východisky pro uchopení didaktiky cizích jazyků. V centru pozorno zásadní principy cizojazyčné edukace, jako jsou mnohojazyčnost a interkulturní přístup. Pr věnován problematice postavení učitele a žáka jako dvou základních subjektů ve výuce cizíc Hlavní témata: • Teorie osvojování cizího jazyka (behavioristický, nativistický, konstruktivistický, kone sociálně-interakcionistický přístup) • Lingvistická a psychologická východiska didaktiky němčiny jako cizího jazyka • Současné pedagogické koncepty a modely v cizojazyčné edukaci • Teorie mnohojazyčnosti • Teoretická východiska literárních a kulturních studií v didaktice němčiny jako cizího ja • Role učitele a žáka v cizojazyčném edukačním procesu Povinná literatura: ALTMAYER Claus., Michael. DOBSTADT, Renate. RIEDNER und Carmen Schier (Hrsg.). Literatur i als Fremdsprache und internationaler Germanistik. Konzepte, Themen, Forschungsperspektiven Stauffenburg Verlag, 2014. ISBN 978-3-86057-622-9. BERNSTEIN, Nils und Charlotte LERCHNER. Ästhetisches Lernen im DaF-/DaZ-Unterricht. Göttin Universitätsverlag Göttingen, 2014. ISBN 987-3-86395-183-2. BUROW, Olaf-Axel. Positive Pädagogik sieben Wege zu Lernfreunde und Schulglück. Weinheim u Verlag, 2011. ISBN 978-3-407-25567-9. BÜRMANN, Jörg., Ilze. BÜRMANN und Ute KIENZL (Hrsg.). Gestaltpädagogik im transnationalen Persönlichkeitsentwicklung als Aspekt pädagogischer Professionalisierung. Bergisch Gladbac Andreas Kohlhage, 2014. 224 s. ISBN 978-3-89797-090-8. BÜRMANN, Jörg und Jürgen HEINEL. Wege zu verändertem Unterricht: Gestaltpädagogik und Lehr Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 1998. ISBN 3-7815-0871-4. ČERNÝ, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4. ERLL, Astrid a Marion GYMNICH. Interkulturelle Kompetenzen. Stuttgart: Klett, 2013. ISBN 9 FREDERKING, Volker., Axel. KROMMER und Klaus MAIWALD. Mediendidaktik Deutsch: eine Einführ bearbeitete und erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2012. Grundlagen der Ger ISBN 978-3-503-13722-0. GRETSCH, Petra und Lars HOLZÄPFEL. Lernen mit Visualisierungen. Münster: Waxmann Verlag 20 978-3-8309-3414-1. GYMNISCH Marion., Birgit. NEUMANN und Ansgar NÜNNING (Hrsg). Kulturelles Wissen und Intert Theoriekonzeptionen und Fallstudien zur Kontextualisierung von Literatur. Trier: Wissensch 2006. ISBN 978-3-8847-6859-4. HÖHLE, Barbara. Psycholinguistik. 2. Auflage. Berlin: Academie Verlag, 2012. ISBN 978-3-05 CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006. I 80-200-1213-3. CHOMSKY, Noam. Thesen zur Theorie der generativen Grammatik 1964. Frankfurt am Main: Athen 3-8072-2075-5. KRUMM, Hans-Jürgen., Christian. FANDRYCH, Britta. HUFEISEN und Cladia RIEMER (Hrsg.). Deut und Zweitsprache. 1. Halbband Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter M 978-3-1102-4024-5. 2. Halbband Ein Internationales Handbuch. ISBN 978-3-11-020507-7. MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8. MATHESIUS, Vilém. Řeč a sloh. Praha: ČS, 1966. MÜLLER, Natascha., Tanja. KUPISCH und Katrin SCHMITZ. Einführung in die Mehrsprachigkeitsf Tübingen: Gunter Narr, 2011. ISBN 978-3-8233-6674-4. PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Academia, 1970. PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367- ROCHE, Jörg. Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. 3., vollst. überarb. Auflage. Tüb Francke Verlag, 2013. ISBN 978-3-8252-4038-7. RÖSLER, Dietmar. Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: J. B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476- SETTINIERI, Julia., Sevilen. DEMIRKAYA, Alexis. FELDMEIER und Cladia RIEMER (Hrsg.). Empir Forschungsmethoden für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Eine Einführung. Padeborn: Fer 2014. ISBN 978-3-8252-8541-8. SLAVÍK, Jan, Tomáš. JANÍK, Petr. NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika o učit znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Muni Press, 2017. ISBN 978-80-210-8 STERNBERG, Robert. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5. Vybrané spisy J. A. Komenského, svazek III. Praha: SPN, 1964. VYGOTSKIJ, Lev-Semjonovič. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1970. WIERLACHER, Alois und Andrea BOGNER. (Hrsg.). Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttg Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1. Doporučená literatura: SURKAMP, Carola (Hrsg.) Metzler Lexikon. Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grund Stutgart, Weimar: J. B. Metzler, 2010. ISBN 978-3-476-02301-8. BARKOWSKI, Hans und Hans-Jürgen KRUMM (Hrsg.) Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitspra Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0. předmět: Metodologie pedagogického výzkumu kód v SIS OPDG1G103A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=e94cc5060ddc6e381a2b4297ad088d7e&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G103A"] Vyučující doc. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. Kurz připravuje studenty na provádění kvalitativního, kvantitativního a smíšeného výzkumu včetně využití softwarů pro zpracování dat. V kurzu jsou představeny základní charakteristiky kvalitativního, kvantitativního a smíšen jsou vymezeny hlavní kroky ve výzkumu a představeny metody využívané ve výzkumu. Studenti se softwary pro analýzu kvalitativních a kvantitativních dat. Dále jsou uváděny konkrétní různých přístupů ve výzkumu publikovaných v odborných časopisech a monografiích, např. vyu testů ve výzkumu, zjišťování efektivity výukových metod, provádění experimentů v pedagogic realizace případové studie. Jsou diskutována etická pravidla výzkumu. Studenti se připravu metodologických přístupů pro výzkum pedagogických jevů ve své odborné práci. Hlavní témata: • vymezení hlavních kroků ve výzkumu – formulace výzkumného problému a výzkumné hypotézy, literaturou, sestavování výzkumného vzorku, sběr dat, analýza a interpretace dat, psaní • základní charakteristiky kvalitativního výzkumu – designy kvalitativního výzkumu (např. výzkum, případová studie, zakotvená teorie), metody sběru dat využívané v kvalitativním pozorování, rozhovor, analýza dokumentů), softwary pro analýzu kvalitativních dat, • základní charakteristiky kvantitativního výzkumu – dotazníková šetření, metody sběru dat kvantitativním výzkumu (např. dotazník, standardizované pozorování, didaktické testy), s analýzu kvantitativních dat, • statistická analýza dat – základní pojmy deskriptivní a inferenční statistiky (např. mír variability, korelační koeficient, regresní analýza, faktorová analýza), • smíšený výzkum – schémata kombinování kvalitativního a kvantitativního výzkumu, triangul plány smíšených modelů, • příklady využití různých přístupů ve výzkumu v odborných časopisech a monografiích (např experimentálních výzkumů a výpočet efektivity výukových metod), • etická pravidla výzkumu, • analýza metodologických přístupů v odborných pracích studentů kurzu. Povinná a doporučená literatura: GAY, Lorraine R., Geofrey MILLS and Peter AIRASIAN. Educational Research. Competencies for Application. Upper Saddle River, NJ: Pearson Higher Education, 2008. ISBN 978-0132613170. HOPKINS, Kenneth D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heig and Bacon, 1998. ISBN 978-0205160877. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-5326- MARZANO, Robert., Debra PICKERING and Jane E. POLLOCK. Classroom instruction that works. A Association for Supervision and Curriculum Development, 2001. ISBN 978-1416613626. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 978-80-7367-313-0. VOLÍN, Jan. Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha: Epocha, 2008. ISBN 978-80-870 předmět: Teoretická specifika lingvistiky a literární vědy v německé jazykové oblasti. Apl lingvistika (různé teoretické přístupy) kód v SIS OPDG1G104A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=e94cc5060ddc6e381a2b4297ad088d7e&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G104A"] vyučující: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann Analýza diskursu patří mezi základní discipliny lingvistického zkoumání. V návaznosti na 1 středem pozornosti stane transpersonální komunikace. Kurz se bude zabývat výkladem různých přístupů ke stěžejní sociolingvistické sociologické o vztahu jazyku a společnosti (Schlieb budou následně diskutovány a procvičovány. V návaznosti Foucaulta bude hlavní pozornost věnována otázce diskursu jako nástroje moci, rozčlenit do třech problémových okruhů: vztah jazyka a moci, vztah jazyka a politiky a v n na vztah jazyka a ideologie. Na příkladu vybraných textů sepsaných v minulosti i současnos jazyk jako prostředek moci v transpersonální komunikaci. Ve středobodu zájmu jsou obvyklé instrumentální, integrační a informativně- persuasivní jazykové strategie, které jsou znám politiky (Klein), zejména z jazykové ideologie (Eagleton) a propagandy (Maas), jazyk vymez osobám či skupinám (Lobenstein- Reichmann) a hate speech (Butler). Hlavní témata: • Jazyk a politika: jazykové hry (v návaznosti na Wittgensteina) • Jazyk jako nástroj moci a manipulace: pragmasemantické strategie - metafora jako prostře manipulace, deixis, pronominalizace, presupozice a implikace (Lobenstein- Reichmann) • Epistemické základní otázky: rozpoznání fake news • Jazyk jako prostředek vyčlenění • Hate speech v minulosti a současnosti (Butler) • Jazyk propagandy v době národního socialismu (Ehlich, Bauer, Maas) • Moderní výzva: pornorap, hate speech na internetu Povinná literatura: BACHEM, Rolf. Einfu?hrung in die Analyse politischer Texte. Mu?nchen, Oldenbourg, 1979. IS BA?RSCH, Claus Ekkerhard. Die politische Religion des Nationalsozialismus: die religio?sen NS-Ideologie in den Schriften von Dietrich Eckart, Joseph Goebbels, Alfred Rosenberg und A München: W. Fink Verlag, 1998. ISBN 978-3770531721. BAUER, Gerhard. Sprache und Sprachlosigkeit im "Dritten Reich". Ko?ln: Bund, 1988. ISBN 37 BURKHARDT, Armin. Deutsche Sprachgeschichte und politische Geschichte. In: BESCH, W., BETT REICHMANN, O., SONDEREGGER, S. Sprachgeschichte. Ein Handbuch zur Sprach- und Kommunikatio Berlin, 1998, s. 98-122. ISBN 3-11-018041-3. BUSSE, Dietrich., Fritz HERMANNS und Wolfgang TEUBERT (Hrsg.). Begriffsgeschichte und Disk Methodenfragen und Forschungsergebnisse der historischen Semantik. Opladen, 1994. ISBN 978 DIECKMANN, W. Sprache der Politik. Eine Einführung in die Pragmatik und Semantik der polit Heidelberg, 1975. ISBN 13-9783533024675. DIEKMANNSHENKE, Hans Joachim und Josef KLEIN (Hrsg.). Wörter in der Politik. Analysen zur in der politischen Kommunikation. Opladen, 1996. ISBN 978-3531128504. FIX, Ulla. Aspekte der Intertextualität. In: BRINKER, K. et al. (Hrsg.). Text- und Gespräc 2000, S. 449-457. ISBN 978-3110135596. FOUCAULT, Michel. Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main: Surhkamp, 1981. ISBN 978-351 GIRNTH, Heiko. Sprache und Sprachverwendung in der Politik. Eine Einführung in die linguis öffentlich-politischer Kommunikation. Tübingen, 2002. ISBN 978-3-484-25139-7. HERMANNS, Fritz. Schlüssel-, Schlag- und Fahnenwörter: Zu Begrifflichkeit und Theorie der "politischen Semantik". Mannheim, 1994. (Arbeiten aus dem Sonderforschungsbereich 245 "Spr Situation" Heidelberg, Mannheim; 81). KLEIN, Josef. (Hrsg.). Politische Semantik. Beiträge zur politischen Sprachverwendung. Opl 978-3-531-12050-8. KLEIN, Josef. Wortschatz, Wortkampf, Wortfelder in der Politik. In: Ders. Politische Seman 1989, s. 3-50. ISBN 978-3-531-12050-8. KLEIN, Josef. Politische Rhetorik. Eine Theorieskizze in Rhetorik-kritischer Absicht mit A von Goebbels, Herzog und Kohl. In: Sprache und Literatur 75/76, 26. Jahrgang, Paderborn, 1 Halbjahr, s. 62-99. ISSN 1438-1680. LAKOFF, George., JOHNSON, M. Leben in Metaphern. Konstruktion und Gebrauch von Sprachbilde Heidelberg, 2003. ISBN 978-3-89670-487-0. LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Houston Stewart Chamberlain. Zur textlichen Konstruktion einer Eine sprach-, diskurs- und ideologiegeschichtliche Analyse. Berlin / New York: de Gruyter, 978-3-11-021086-6. LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Sprachliche Ausgrenzung im späten Mittelalter und in der Frühe Berlin / Boston: de Gruyter, 2013. ISBN 978-3-11-021086-6. REICHMANN, Oskar. Die weltbildende Kraft der Sprache. In: GEBHARDT, H., KIESEL, H. (Hrsg.) Berlin, Heidelberg, 2004, S. 285-328. ISBN 978-3-540-21950-7. STÖTZEL, Georg und Martin WENGELER (Hrsg.). Kontroverse Begriffe. Geschichte des öffentlic Sprachgebrauchs in der Bundesrepublik Deutschland. Berlin / New York, 1995. ISBN 978311014 Předmt: Teoretická specifika lingvistiky a literární vědy v německé jazykové oblasti. Anal kód v SIS OPDG1G105A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=e94cc5060ddc6e381a2b4297ad088d7e&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G105A"] Vyučující: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann Analýza diskursu patří mezi základní discipliny lingvistického zkoumání. V návaznosti na 1 středem pozornosti stane transpersonální komunikace. Kurz se bude zabývat výkladem různých přístupů ke stěžejní sociolingvistické sociologické o vztahu jazyku a společnosti (Schlieb budou následně diskutovány a procvičovány. V návaznosti Foucaulta bude hlavní pozornost věnována otázce diskursu jako nástroje moci, rozčlenit do třech problémových okruhů: vztah jazyka a moci, vztah jazyka a politiky a v n na vztah jazyka a ideologie. Na příkladu vybraných textů sepsaných v minulosti i současnos jazyk jako prostředek moci v transpersonální komunikaci. Ve středobodu zájmu jsou obvyklé instrumentální, integrační a informativně- persuasivní jazykové strategie, které jsou znám politiky (Klein), zejména z jazykové ideologie (Eagleton) a propagandy (Maas), jazyk vymez osobám či skupinám (Lobenstein- Reichmann) a hate speech (Butler). Hlavní témata: • Jazyk a politika: jazykové hry (v návaznosti na Wittgensteina) • Jazyk jako nástroj moci a manipulace: pragmasemantické strategie - metafora jako prostře manipulace, deixis, pronominalizace, presupozice a implikace (Lobenstein- Reichmann) • Epistemické základní otázky: rozpoznání fake news • Jazyk jako prostředek vyčlenění • Hate speech v minulosti a současnosti (Butler) • Jazyk propagandy v době národního socialismu (Ehlich, Bauer, Maas) • Moderní výzva: pornorap, hate speech na internetu Povinná literatura: BACHEM, Rolf. Einfu?hrung in die Analyse politischer Texte. Mu?nchen, Oldenbourg, 1979. IS BA?RSCH, Claus Ekkerhard. Die politische Religion des Nationalsozialismus: die religio?sen NS-Ideologie in den Schriften von Dietrich Eckart, Joseph Goebbels, Alfred Rosenberg und A München: W. Fink Verlag, 1998. ISBN 978-3770531721. BAUER, Gerhard. Sprache und Sprachlosigkeit im "Dritten Reich". Ko?ln: Bund, 1988. ISBN 37 BURKHARDT, Armin. Deutsche Sprachgeschichte und politische Geschichte. In: BESCH, W., BETT REICHMANN, O., SONDEREGGER, S. Sprachgeschichte. Ein Handbuch zur Sprach- und Kommunikatio Berlin, 1998, s. 98-122. ISBN 3-11-018041-3. BUSSE, Dietrich., Fritz HERMANNS und Wolfgang TEUBERT (Hrsg.). Begriffsgeschichte und Disk Methodenfragen und Forschungsergebnisse der historischen Semantik. Opladen, 1994. ISBN 978 DIECKMANN, W. Sprache der Politik. Eine Einführung in die Pragmatik und Semantik der polit Heidelberg, 1975. ISBN 13-9783533024675. DIEKMANNSHENKE, Hans Joachim und Josef KLEIN (Hrsg.). Wörter in der Politik. Analysen zur in der politischen Kommunikation. Opladen, 1996. ISBN 978-3531128504. FIX, Ulla. Aspekte der Intertextualität. In: BRINKER, K. et al. (Hrsg.). Text- und Gespräc 2000, S. 449-457. ISBN 978-3110135596. FOUCAULT, Michel. Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main: Surhkamp, 1981. ISBN 978-351 GIRNTH, Heiko. Sprache und Sprachverwendung in der Politik. Eine Einführung in die linguis öffentlich-politischer Kommunikation. Tübingen, 2002. ISBN 978-3-484-25139-7. HERMANNS, Fritz. Schlüssel-, Schlag- und Fahnenwörter: Zu Begrifflichkeit und Theorie der "politischen Semantik". Mannheim, 1994. (Arbeiten aus dem Sonderforschungsbereich 245 "Spr Situation" Heidelberg, Mannheim; 81). KLEIN, Josef. (Hrsg.). Politische Semantik. Beiträge zur politischen Sprachverwendung. Opl 978-3-531-12050-8. KLEIN, Josef. Wortschatz, Wortkampf, Wortfelder in der Politik. In: Ders. Politische Seman 1989, s. 3-50. ISBN 978-3-531-12050-8. KLEIN, Josef. Politische Rhetorik. Eine Theorieskizze in Rhetorik-kritischer Absicht mit A von Goebbels, Herzog und Kohl. In: Sprache und Literatur 75/76, 26. Jahrgang, Paderborn, 1 Halbjahr, s. 62-99. ISSN 1438-1680. LAKOFF, George., JOHNSON, M. Leben in Metaphern. Konstruktion und Gebrauch von Sprachbilde Heidelberg, 2003. ISBN 978-3-89670-487-0. LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Houston Stewart Chamberlain. Zur textlichen Konstruktion einer Eine sprach-, diskurs- und ideologiegeschichtliche Analyse. Berlin / New York: de Gruyter, 978-3-11-021086-6. LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Sprachliche Ausgrenzung im späten Mittelalter und in der Frühe Berlin / Boston: de Gruyter, 2013. ISBN 978-3-11-021086-6. REICHMANN, Oskar. Die weltbildende Kraft der Sprache. In: GEBHARDT, H., KIESEL, H. (Hrsg.) Berlin, Heidelberg, 2004, S. 285-328. ISBN 978-3-540-21950-7. STÖTZEL, Georg und Martin WENGELER (Hrsg.). Kontroverse Begriffe. Geschichte des öffentlic Sprachgebrauchs in der Bundesrepublik Deutschland. Berlin / New York, 1995. ISBN 978311014 Předmět: Teoretická specifika lingvistiky a literární vědy v německé jazykové oblasti. Lit kód v SIS OPDG1G106A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=e94cc5060ddc6e381a2b4297ad088d7e&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G106A"] Vyučující: prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc., doc. PhDr. Viera Glosíková, CSc., PhDr. Tamara Literární část povinného předmětu Teoretická specifika lingvistiky a literární vědy v něme oblasti rozšiřuje oborové znalosti z magisterského studia o obecnou rovinu teorie a metodo Jeho tématem je a) aktuální literárně-teoretická diskuse v německé jazykové oblasti, b) sp německých literárních dějin – problematika periodizace dějin literatur německého jazyka ja prostředku k pochopení rozdílného literárního vývoje v německé jazykové oblasti, c) žánrov vývoji literatur německého jazyka (teorie poetického realismu, podmínky pro vznik literatu specifika modernistických proudů v rakouské literatuře a d) literatura pro děti a mládež j všeobecně chápaného pojmu literatura – literární věda a/vs. teorie čtenářství. Hlavní témata: • Aktuální teoretický diskurs v německojazyčné literární vědě • Německá teorie literární historiografie • Aktuální interpretační modely • Soudobá naratologie: pojem implicitního autora • Historismus, pozitivismus a realismus ve vzájemném ovlivnění • Konstituování rakouské národní literatury a její hledání identity • Literární programy směrů na přelomu 19. a 20. století a kritika literárního jazyka • Švýcarská specifika: proměna švýcarské sebereflexe v literatuře po roce 1945 • Specifika německého písemnictví v českých zemích • Komparatistický vhled do německojazyčného a českojazyčného zkoumání literatury pro děti Povinná literatura: AESCHBACHER, Marc. Tendenzen der schweizerischen Gegenwartsliteratur (1964-1994). Exemplar Untersuchung zur Frage nach dem Tode der Literatur. Bern: Peter Lang, 1997. ISBN 978-3-906 ARNOLD, Heinz Ludwig und Heinrich DETERING (Hrsg.). Grundzüge der Literaturwissenschaft. M 2011. ISBN 3-423-04704-6. ANZ, Thomas (Hrsg.). Handbuch Literaturwissenschaft, I-III. Stuttgart, Weimar: Metzler, 20 978-3-476-02154-0. BAASNER, Reiner und Maria ZENS. Methoden und Modelle der Literaturwissenschaft. Berlin: Er 2005. ISBN 3-503-04989-4. CORBINEAU-HOFFMANN, Angelika. Einführung in die Komparatistik. Berlin: Erich Schmidt, 2004 978-3-503-13784-8. EAGLETON, Terry. Einführung in die Literaturtheorie. Stuttgart: Metzler, 1997. ISBN 978-3- Úvod do literární teorie. Praha: Triáda, 2005. ISBN 80-86138-72-0. KROLOP, Kurt. Studien zur Prager deutschen Literatur. Wien: Edition Praesens, 2005. ISBN 3 MAGRIS, Claudio. Der habsburgische Mythos in der modernen österreichischen Literatur. Wien ISBN 3-552-04961-4. MARTINEZ, Matias und Michael SCHEFFEL. Einführung in die Erzähltheorie. München: Beck, 200 978-3-406-47130-8. MIKULÁŠOVÁ, Andrea. Diskurse der Kinder- und Jugendliteraturforschung. Nümbrecht: Kirsch-V 978-3-933586-97-7. NEUHAUS, Stefan. Grundriss der Literaturwissenschaft. Tübingen: Francke, 2003. ISBN 9748-3 NÜNNING, Ansgar. (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006. ISBN 80-729 SEBALD, W. G. Die Beschreibung des Unglücks. Zur österreichischen Literatur von Stifter bi Salzburg/Wien: Residenz, 1985. ISBN 3-7017-0422-8. WEIMAR, Klaus., Harald FRICKE und Jan-Dirk MÜLLER (Hrsg.). Reallexikon der deutschen Liter I-III. Berlin: de Gruyter, 2007. ISBN 978-3-11-091467-2. předmět: Cizí jazyk – anglický jazyk kód v SIS OPDA1A031A vyučující: Mgr. Petr Laštovička Zkouška z angličtiny v doktorském studiu komplexně ověřuje jazykové kompetence doktoranda/ Obsahem zkoušky je prezentace odborného záměru doktorské práce nebo jiného rozsáhlejšího v odborné literatury prostudované ke zkoušce a výklad vybraných odborných pojmů. Doktorand/d prokazuje schopnost přiměřených stylistických a gramaticko-lexikálních formulací spojených diskusí, formulováním vlastních názorů, myšlenek a hodnotících stanovisek, pohotovou a ade v rámci pohovoru s examinátory. Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost jazyka minimálně náročnější atestace na úrovni B2 (dle SERR), předpokládá se však rozvoj všech jazykových k Příprava ke zkoušce trvá podle individuálních znalostí a schopností 1/2-1 rok. V této době doktorandka podle vlastního výběru (případně po konzultaci se školitelem) zvolí k přečtení v rozsahu 250-300 stran, doporučuje se výběr z alespoň dvou publikací, jejichž autorem je Před závěrečnou ústní zkouškou předkládá doktorand/doktorandka examinátorovi písemné mater cizím jazyce a to v předem stanoveném časovém předstihu (minimálně 10-14 dnů před konáním Předpokládaný rozsah práce: 10-15 stran. Podkladové materiály musí obsahovat: • odborné curriculum vitae - strukturovaný i souvislý text (max. 2 strany); • shrnutí prostudované literatury předkládané ke zkoušce. Texty musí být opatřeny bibliogr Případné texty z internetu musí být uvedeny s bibliografií; • výklad vybraných odborných termínů z oblasti tématu disertační práce (5-10 hesel); • záměr vlastní disertační práce. Ze zkoušky jsou osvobozeni absolventi magisterských studijních programů zaměřených na angl literaturu, dále držitelé certifikátu na jazykové úrovni B2 a vyšší. Pro držitele certifik povinnost složit část zkoušky v bodech 1, 3 a 4. Povinná literatura: HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Upper in Martin Hewings; course consultant, Michael McCarthy. Cambridge: Cambridge University Press 9780521165204. HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Cambridg University Press, 2012. ISBN 9780521165211. HEWINGS, Martin. Advanced Grammar in Use. CUP. Cambridge: Cambridge University Press, 2013 978-1107697386. ŠTĚPÁNEK, Libor a Janice de HAAF. Akademická angličtina = Academic English: průvodce angli studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735771. Předěm: Cíle a metody didaktiky němčiny jako cizího jazyka kód v SIS OPDG1G208B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G208B"] Vyučující: doc. PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D., doc. PhDr. Jana Ondráková, Ph.D., PhDr. Pav Ph.D. Anotace: Studijní předmět Cíle a metody didaktiky němčiny jako cizího jazyka prohlubuje znalosti di jazyků s důrazem na němčinu jako cizí jazyk. V centru pozornosti stojí jazyková politika n evropském území jako základní východisko pro rozvoj cizojazyčné didaktiky, promítající se kurikulí a učebnic cizích jazyků. Zásadní roli v cizojazyčné didaktice sehrává rovněž výzk a strategií, stejně jako rychle se měnící vývoj multimédií. Významným tématem studia tohot zkoumání možností rozvoje řečových dovedností a jazykových prostředků v úzkém propojení se hodnocením dosažené úrovně u žáků a studentů. Hlavní témata: • Evropská a česká jazyková politika ve vztahu k němčině jako cizímu jazyku • Metodické koncepty výuky cizích jazyků • Vývoj kurikula v ČR a jeho projektování • Teorie analýzy jazykových učebnic • Strategie a styly učení při osvojování cizích jazyků s důrazem na němčiny jako cizí jazy • Multimédia v současné výuce cizích jazyků • Testování, hodnocení, analýza chyb a jejich korektura jako prostředek k rozvoji komunika • Rozvoj řečových dovedností a zprostředkování jazykových prostředků ve výuce němčiny jako Povinná literatura: DOVALIL, VÍT. Sprachenpolitik in der Tschechischen Republik (unter besonderer Berücksichti Beziehungen zur EU und zum Europarat). In Blanke, D. & J. Scharnhorst (Hrsg.), Sprachenpol Sprachkultur. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009, 139–161. ISBN 978-3-6315-8579-5. HOFFMANN, Ludger et al. (eds.) Deutsch als Zweitsprache: Ein Handbuch für die Lehrerausbil Erich Schmidt Verlag, 2017. ISBN 978-3-503-17194-1. CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků: Úvod do vědního oboru. Praha: Academia, 2006. I 80-200-1213-3. KNECHT, Petr a Tomáš JANÍK. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008. I 978-80-7315-174-4. KLEPPIN, Karin. Fehleranalyse und Fehlerkorrektur. In KRUMM, H. J., FANDRYCH, Chr., HUFEIS C. (Hg.) Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : Ein Internationales Handbuch. Berlin, New Y 2010, s. 1060-1072. ISBN 978-3-1102-4024-5. KOEPPEL, Rolf. Deutsch als Fremdsprache – Spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4. KRUMM, Hans-Jürgen., Christian. FANDRYCH, Britta. HUFEISEN und Cladia RIEMER (Hrsg.). Deut und Zweitsprache. 1. Halbband Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter M 978-3-1102-4024-5. 2. Halbband Ein Internationales Handbuch. ISBN 978-3-11-020507-7. KÜHNL, Iris. Vermittlung von Lernstrategien: Ist-Stand und Zukunftsperspektiven. Berlin: W Verlag, 2008. ISBN 9783865733849. LOJOVÁ, Gabriela, VLČKOVÁ, Kateřina. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha ISBN 978-80-7367-876-0. MAREŠ, Jiří. Styly učení u žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7. Od jazykové rozmanitosti k vícejazyčnému vzdělávání. Příručka pro tvorbu politika jazykové Evropě. Exekutivní verze 2007. Štrasburk: DGIV, Rada Evropy, 2007. PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931 ROCHE, Jörg. Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. 3., vollst. überarb. Auflage. Tüb Francke Verlag, 2013. ISBN 978-3-8252-4038-7. RÖSLER, Dietmar. Deutsch als Fremdsprache. Stuttgart: J. B. Metzler, 2012. ISBN 978-3-476- SURKAMP, Carola (Hrsg.) Metzler Lexikon. Fremdsprachendidaktik. Ansätze – Methoden – Grund Stuttgart, Weimar: J. B. Metzler, 2010. ISBN 978-3-476-02301-8. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a ja hodnotíme. Council of Europe. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244- Doporučená literatura: BARKOWSKI, Hans und Hans-Jürgen KRUMM (Hrsg.). Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitspr Francke (UTB), 2010. ISBN 978-3-8252-8422-0. Předmět: Didaktika německé literatury kód v SIS OPDG1G209B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G209B"] Vyučující:: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. Anotace: Kurz se zabývá rolí literatury ve vyučování cizímu jazyku a jejími perspektivami, cílí na učení se literatuře a literaturou. Stranou nezůstává ani propojení literatury a (literární a uchopení literatury jako impulsu k otevření komunikačních témat překračujících možnosti učebnicových textů. Poukazuje na spojení literární výchovy a dalších uměleckých výchov a v také na propojení literatury a dalších oborů. Cílem kurzu je zprostředkování literatury jako reprezentanta cílové kultury, prohloubení v didaktických zásadách a principech práce s cizojazyčným literárním textem na základě různý literární komunikace vycházejících z perceptivní/recepční estetiky; tradičních analýz a me receptivní/produkčně orientované estetiky směřující k sociální roli literatury a její refl volného mluvenému i psanému projevu, spojení verbálního projevu s dalšími technikami. Hlavní témata: • Otázka relevance a tvorby literárního korpusu („literární dějepis“ a/vs. teorie žánrů; t spojená s literárními kvalitami) • Propojení oborů a předmětů (např. německy psaná literatura jako součást světové literatu psaná literatura a její vazba k vyučování dějepisu a základům společenských věd) • Didaktické principy práce s cizojazyčným textem (fenomén kontextualizace; sémiotika lite literární komunikace; zohlednění specifických rysů práce s lyrikou, epikou i dramatem) • Proměna knihy jako média přinášející literární text – kniha a/vs. nová média - synesteti textu jako motivační prvek k práci s literaturou) Povinná literatura: ABRAHAM, Ulf und Mtthis KEPSER. Literaturdidaktik Deutsch. Eine Einführung. 3., neu bearbe erweiterte Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2009. ISBN 978-3-503-09883-5. ABRAHAM, Ulf und Christoph LAUNER (Hrsg.). Weltwissen erlesen. Literarisches Lernen im fäc Unterricht. In: LANGE, G., ZIESENIS, W. (Hrsg.). Diskussionsforum Deutsch. Band 7. Hohenge Verlag, 2002. ISBN 3-89676-513-2. ALMAYER, Claus., Michael DOBSTADT, Renate RIEDNER und Carmen SCHIER. Literatur in Deutsch Fremdspracheund internationaler Germanistik. Konzepte, Themen, Forschungsperspektiven. Deu und Zweitsprache. Schriften des Herder-Institutes (SHI). Band 3. Staufenburg: Verlag Brigi ISBN 978-3-86057-622-9. BOGDAL, Klaus-Michael und Hermann KORTE. Grundzüge der Literaturdidaktik. München: Deutsch Verlag, GmbH & Co. KG, 2002.ISBN 3-423-30798-6. EWERT, Michael., Renate RIEDNER und Simone SCHIEDEMAIR (Hrsg.). Deutsch als Fremdsprache u Literaturwissenschaft. Zugriffe, Themenfelder, Perspektiven. München: Iudicium, 2011. ISBN GYMNISCH, Marion., Birgit NEUMANN und Ansgar NÜNNING. Kulturelles Wissen und Intertextuali Theoriekonzeptionen und Fallstudien zur Kontextualisierung von Literatur. Trier: WVT, Wiss Verlag Trier, 2006. ISBN 978-3884768594. MECKLENBURG, Norbert. Das Mädchen aus der Fremde. Germanistik als interkulturelle Literatu unveränderte Auflage. München: Iudicium, 2009. ISBN 978-3-89129-974-6. MIKULÁŠ, Roman a kol. Podoby literárnej vedy. Teórie – Metódy – Smery. Bratislava: VEDA, v Slovenskej akademie vied, 2016. ISBN 978-80-224-1524-8. MIKULÁŠ, Roman. Literatur als Kommunikationssystem. Systematische Betrachtungen. Nümbrecht 2013. ISBN 978-3-943906-05-9. LESKOVEC, Andrea. Einführung in die interkulturelle Literaturwissenschaft. Darmstadt: WGB, 978-3-534-23814-9. EHLERS, Swantje. Lesetheorie und fremdsprachliche Lesepraxis aus der Perspektive des Deuts Fremdsprache. 1998. EHLERS, Swantje. Lesen als Verstehen: zum Verstehen fremdsprachlicher Texte und zu ihrer D München, Wien, Zürich, New York: Langen Schmidt, 1992. ISBN 9783468496783. VÁŠOVÁ, Lidmila. Úvod do bibliopedagogiky. Praha: Institut sociálních vztahů, 1995. ISBN 8 WIERLACHER, Alois und Andrea BOGNER (Hrsg.). Handbuch Interkulturelle Germanistik. Stuttga Metzlersche Verlagsbuchhandlung und und Carl Ernst Poeschel Verlag, 2003, ISBN 3-476-01955 Předmět: Didaktika německy psané literatury pro děti a mládež kód v SIS OPDG1G210B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G210B"] Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D. Anotace: Kurz vychází z cizojazyčné literatury pro děti a mládež (dále jen LPDM) jako průs literatury, literární vědy, psychologie a lingvodidaktiky. Zdůrazněn je antropologický cha něho vyplývající schopnost oslovit i dospělé. Jako klíčová se jeví jednak otázka vytvoření textů ve vztahu k cílové kultuře a vzdělávacím potřebám a jednak otázka zvolení vhodných m zprostředkování. Cílem kurzu je poukázat na důležitost interkulturního učení se literatuře a prostřednictví tedy na učení směřující ke kvalitativně novému poznání cílové i vlastní kultury. Stejně dů zprostředkovat didaktické zásady a metodické postupy při adaptaci kompletních děl i jednot to i na příkladech vycházejících z témat disertačních prací účastníků kurzu. Po stránce obsahu se kurz soustředí na zprostředkování současné německy psané literatury s zřetelem k česko-německým a česko-rakouským literárním vztahům. Důvodem preference současn jejich tematická aktuálnost, živost a srozumitelnost jazyka. Východiskem didaktické adapta interkulturně platných paradigmat literatury pro děti a mládež stanou různé modely literár zohledňující sémiotický charakter literatury a různé podoby dětství jako jeden ze základní kulturní identity a interkulturní učení. Hlavní témata: • Literatura jako symbolický systém (na základě bádání literární vědy) a/vs. literatura ja společenské praxe (konkrétní podoba děl ve formě knižního média, vydávání a distribuce k dětského čtenáře ke knize, učitel jako zprostředkovatel cizojazyčného literárního textu) • Antropologický charakter LPDM • Žánrová mapa LPDM se zřetelem ke čtenářství v mateřském a cizím jazyce • Didaktické principy práce s cizojazyčným literárním textem z perspektivy humanistické pe • Zjednodušená četba a další možnosti didaktické adaptace na příkladu konkrétních děl vybr (např. E. Kästnera, M. Endeho, O. Preußlera, Ch. Nöstlingerové, M. Presslerové, A. Stein Herrndorfera) Povinná literatura: ABRAHAM, Ulf und Christoph LAUNER (Hrsg.). Weltwissen erlesen: Literarisches Lernen im fäc Unterricht. Diskussionsforum Deutsch. Hrsg. Von Günter Lange Werner Ziesenis. Band 7. Balt Schneider-Verlag Hohengehren, 2002. ISBN 3-89676-513-2. BESEDOVÁ, Petra. Literatura pro děti a mládež ve výuce cizích jazyků. Hradec Králové: Gaud 978-80-7041-311-1. EDER, Ulrike. Mehrsprachige Kinder- und Jugednliteratur für mehrsprachige Lernkontexte. Wi 2009. ISBN 978-3706905466. EHLERS, Swantje. Lesen als Verstehen: zum Verstehen fremdsprachlicher Texte und zu ihrer D München, Wien, Zürich, New York: Langen Schmidt, 1992. ISBN 9783468496783. EWERS, Heinz-Heino. Literatur für Kinder und Jugendliche. Eine Einführung. München: Wilhel 2008. ISBN 978-3-7705-3484-8. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury. Výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice uměl oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0. HURRELMANN, B. Kinder- und Jugendliteratur in der literarischen Sozialisation. In LANGE, G Kinder- und Jugendliteratur. 2 Bände. 4. unveränderte Aufl. Baltmannsweiler: Schneider Hoh 2005. Bd. 2. S 901 – 920. ISBN 3-89676-946-4, CHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. Praha: Albatros, 1982. KOPÁL, Jan. Literatúra a detský aspekt. Bratislava: 1970. LYPP, Maria. Einfachheit als Kategorie der Kinderliteratur. Frankfurt am Main: dipa-Verlag 978-3763801220. MIKULÁŠOVÁ, Andrea. Dikurse der Kinder- und Jugendliteraturforschung. Nümbrecht, 2011. ISB 978-3-933586-79-7. LENČOVÁ, Ivica. Literárny artefakt vo výučbe cudzích jazykov. Banská Bystrica, 2008. ISBN SEIBERT, Ernst. Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche. Wie Verlag- und Buchhandel, 2008. ISBN 978-3-8252-3073-9. SULLIVAN, Emer und Dietmar RÖSLER. Kinder- und Jugendliteratur im Fremdsprachenunterricht. Stauffenburg Verlag Brigitte Narr GmbH, 2013. ISBN 978-3-86057-297-9. WEINKAUFF, Gina und Gabrielle von GLASENAPP. Kinder- und Jugendliteratur. Padeborn: Verlag Schöningh, 2010. ISBN 978-3-8252-3345-7. WIERLACHER, Alois und Andrea BOGNER (Hrsg.). Handbuch Interkulturelle Germanistik. Stuttga Metzlersche Verlagsbuchhandlung und Carl Ernst Poeschel Verlag, 2003, ISBN 3-476-01955-1. Předmět: Didaktika reálií ve výuce cizích jazyků kód v SIS OPDG1G211B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G211B"] Vyučující: doc. PaedDr. Hana Andrášová, Ph.D., PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. Anotace: Cílem studijního předmětu je představit problematiku formování interkulturní komp didaktice cizích jazyků prostřednictvím výuky reálií. Obsahem je pak představení základníh teorie didaktiky reálií, jež je nezbytným fundamentem pro bližší zkoumání zeměvědně orient Problematika osvojování reálií cílového cizího jazyka s důrazem na jazyk německý je prezen ze synchronního, tak i diachronního hlediska, neboť pro pochopení role didaktiky reálií je historické a společenské faktory, které právě tuto oblast cizojazyčné edukace nejvíce v mi současné výuce ovlivňují. Hlavní témata: • Interkulturní didaktika cizích jazyků – cíle a obsah s důrazem na didaktiku reálií • Základní pojmy didaktiky reálií (kultura, empatie, zdvořilost, interkulturní učení, inte kompetence, tabu, kritická tolerance, srovnávání aj.) • Vývoj didaktiky reálií ve výuce cizích jazyků na českém a německy mluvícím území • Pojem reálie, vývoj a současné pojetí přístupů k reáliím • Lingvoreálie jako součást výuky cizích jazyků • Vývoj pojetí reálií v kurikulích od roku 1869 do současnosti • Základní metodické přístupy k výuce reálií, jejich klasifikace a charakteristika Povinná literatura: ALTHAUS, Hans-Joachim. Landeskunde: Anmerkungen zum Stand der Dinge. Info DaF, 1999, Jg. 2 36. ISSN 0724-9616. ALTMAYER, Claus. Kultur als Hypertext: Zu Theorie und Praxis der Kulturwissenschaft im Fac Fremdsprache. München: IUDICIUM, 2004. ISBN 3-89129-418-2. BAUSINGER, Hermann. Typisch deutsch. 4. Auflage. München: Verlag C. H. Beck, 2005. ISBN 3- 3-406-42148-2. BRIESEMEISTER, Dietrich. Landeskunde - Kulturkunde - Auslandskunde: Historischer Rückblick terminologischer Überblick. In: Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Kultur und Kommuni didaktisches Konzept. München: Kösel Verlag, 1976, s. 138-157. ISBN 3-466-30125-4. ERDMENGER, Manfred. Landeskunde im Fremdsprachenunterricht. Ismaning: Max Hueber Verlag, 1 3-19-006623-X. GÖTZE, Lutz. Interkulturelles Lernen und "Interkulturelle Germanistik" - Konzepte und Prob Fremdsprache, 1992, Jg. 29, Heft 2, s. 3-9. ISSN 0011-9741. KRUMM, Hans-Jürgen., Christian. FANDRYCH, Britta. HUFEISEN und Cladia RIEMER (Hrsg.). Deut und Zweitsprache. 1. Halbband Ein Internationales Handbuch. Berlin, New York: de Gruyter M 978-3-1102-4024-5. 2. Halbband Ein Internationales Handbuch. ISBN 978-3-11-020507-7. MELDE, Wilma. Zur Integration von Landeskunde und Kommunikation im Fremdsprachenunterricht Gunter Narr Verlag, 1987. ISBN 978-3-878-08341-2. MOG, Paul und Hans-Joachim ALTHAUS (Hrsg.). Die Deutschen in ihrer Welt: Tübinger Modell e Landeskunde.Berlin und München: Langenscheidt, 1992. ISBN 3-468-49443-2. NOVÝ, Ivan a Sylvia SCHROLL-MACHL. Spolupráce přes hranice kultur. Praha: Management Press 80-7261-121-6. PARRY, Christoph. Menschen, Werke, Epochen. Ismaning: Hueber, 1993. ISBN 978-3-1900-1498-9 PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV nakladatelství. 20 80-85866-72-2. PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN80-7178-885-6. SOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178 THIMME, Christian. Interkulturelle Landeskunde: Ein kritischer Beitrag zur aktuellen Lande Diskussion. Deutsch als Fremdsprache, 1995, Jg. 32, Heft 3, s. 131-137. ISSN 0011-9741. THOMAS, Alexander. Psychologie interkulturellen Handels. Göttingen: Hogrefe, Verlag für Ps ISBN 978-3-8017-0668-5. TRAD, Ahmed Rafik. Tabuthemen in der interkulturellen Kommunikation. Frankfurt am Main: Pe 2001. ISBN 3-631-38809-8. WIERLACHER, Alois und Andrea BOGNER. (Hrsg.). Handbuch interkulturelle Germanistik. Stuttg Metzler, 2003. ISBN 3-476-01955-1. Předmět: Lingvistika ve vztahu k religionistice: jazyk jako prostředek náboženské identity kód v SIS OPDG1G212B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G212B"] Vyučující: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann Anotace: Poslední seminář v řadě povinně volitelných lingvistických kurzů shrnuje všechny na vzájemný vztah "jazyka a náboženství". Náboženský jazyk zahrnuje jak intrapersonální di se sebou samým, intrapersonální s bohem během motlitby, interpersonální s dalšími věřícími transpersonální při komunikaci s obcí nebo náboženskou společností. Na příkladu osobnosti může být náboženská promluva charakterizována ve vztahové rovině i s ohledem na odborný ja němčině. Hlavní témata: • Ideologie, náboženství, vztah světového názoru a jazyka • Procesy náboženské sémiotiky v oblasti teologie • Martin Luther a německý jazyk • Jazyk období reformace • Náboženská slovní zásoba se zvláštním ohledem na tropy • Druhy textů v období reformace • Jazyková kritika jako pedagogický nástroj poznání Povinná literatura: LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Luther, Bible Translation, and the German Language. In: The Ox of Martin Luther. Oxford Research Encyclopaedia of Religion. New York: Oxford University P 2017, ISBN 978 0 1904 6184 [Online: religion.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780199340 acrefore-9780199340378-e-382. LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Vom Adel christlicher Freiheit. In: HARTWEG, F. (Hrsg.). Marti 1517-1526, S. 63–137. Strasbourg: Presses Universitaires de Strasbourg, 2001. ISBN 2868201 REICHMANN, Oskar. Lexikalische Varianten im frühneuhochdeutschen Bibelwortschatz und die n Schriftsprache: Fakten und Reflexionen. In: LOBENSTEIN-REICHMANN, A., REICHMANN, O. (Hrsg. Frühneuhochdeutsch: Aufgaben und Probleme seiner linguistischen Beschreibung. Hildesheim, 383-478. ISBN 9783487146577. SONDEREGGER, Stefan. Geschichte deutschsprachiger Bibelübersetzungen in Grundzügen. In: Sp Berlin, 1998. S: 229-284. ISBN 978-3110112573. BESCH, W. et al. (Hrsg.). Sprachgeschichte: Ein Handbuch zur Geschichte der deutschen Spra ihrer Erforschung. 2nd , fully revised and extended ed. Berlin/New York: de Gruyter, 1998- 978-3110112573. STOLT, Birgit. Erzählstrukturen der Bibel und die Problematik ihrer Übersetzung. In: Akte Internationalen Germanistenkongresses Basel. Bern: Lang, 1980, S. 312-321. ISBN 9783261048 STOLT, Birgit. Sakralsprache – zu Luthers Zeit und heute. In: Kommunikation und Sprache in geschichtlichen Entwicklung bis zum Neuhochdeutschen. Wissenschaftliche Konferenz vom 26. 1980 in Oulu (Finnland). Berlin: Akademie der Wissenschaften der DDR, 1981, S.113-133. ISS STOLT, Birgit. Luther, die Bibel und das menschliche Herz. Stil- und Übersetzungsprobleme damals und heute. In: Muttersprache 94, 1983/84, Sonderheft zum 500. Geburtstag Martin Lut 1-15. ISSN: 0027-514X. WOLF, Herbert. Martin Luther. Eine Einführung in germanistische Luther-Studien. Stuttgart: ISBN 9783476101938. WOLF, Herbert. Germanistische Luther-Bibliographie: Martin Luthers deutsches Sprachschaffe internationalen Schrifttums der Jahre 1880-1980. Heidelberg: C. Winter, 1985. ISBN 9783825 WOLF, Herbert. Luthers Deutsch. Sprachliche Leistung und Wirkung. Frankfurt am Main: Lang, 978-3631494585. Předmět: Sociolingvistický a pragmalingvistický výzkum jazykového násilí kód v SIS OPDG1G213B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G213B"] Vyučující: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann Anotace: Sociolingvistika a pragmalingvistika se obracejí také ke každodenním tématům, mez různé formy diskriminace, lobbingu či otevřeného násilí. Násilí páchané jazykem se může ob skryté i zcela otevřené i v různých jazykových formách. V první části kurzu, jehož cílem je vytvoření pragmagramatiky jazyka násilí, se bude jedna otázky: Co je jazykové násilí (Butler, Krämer, Lobenstein-Reichmann)? Jaké moderní formy j násilí existují (šikana, kyberšikana, pornorap)? Jakou mají tradici (historická stigmatiza okrajových skupiny společnosti, rasismus atd.)? Jaké jazykové prostředky jsou obvykle použ metafory, kolektivní singulár, určité řečové akty atd.). Ve druhé části bude hlavní pozornost věnována jazykovému násilí v každodenním životě souča (Hirigoyen). Šikana je v současnosti výzvou v oblasti praktického výzkumu. V pozadí lingvi zůstávají i další otázky vztahující se i k práci učitele: Co mohu dělat proti jazykovému n možnosti existují při nápravě jazykového poškození? (Rosenberg). Hlavní témata: • Co je jazykové násilí? • Gramatika jazykového násilí: interjekce, deixis, pronominalizace • Slovní zásoba násilí: pejorativní slovní zásoba, metafory • Větná sémantika jazykového násilí: presupozice/implikace • Stigmatizace • Šikana ve škole • Rosenberg, Marschall B. Gewaltfreie Kommunikation Povinná literatura: ADAMZIK, Kirsten. Sprachliches Handeln und sozialer Kontakt. Zur Integration der Kategorie 'Beziehungsaspekt' in eine sprechakttheoretische Beschreibung des Deutschen. Tübingen: Nar 978-3-87808-213-2. DELHOM, Pascal. Die geraubte Stimme. In: HERRMANN, S. K., KRÄMER, S., KUCH, H. (Hrsg.). Ve Die Grammatik sprachlicher Missachtung. Bielefeld: transcript-Verl. 2007, S. 229–247. ISBN HERRMANN, Steffen Kitty., Sybille KRÄMER und Hannes KUCH (Hrsg.). Verletzende Worte. Die G sprachlicher Missachtung. Bielefeld: transcript-Verl, 2007, S. 31–48. ISBN 9783899425659. BUTLER, Judith. Haß spricht. Zur Politik des Performativen. 1. Aufl. Frankfurt am Main: Su ISBN 9783827001665. HIRIGOYEN, Marie-France. Die Masken der Niedertracht. Seelische Gewalt im Alltag und wie m wehren kann.München: Dt. Taschenbuch-Verl, 2008. ISBN 9783423362887. HIRIGOYEN, Marie-France. Mobbing. Wenn der Job zur Hölle wird; seelische Gewalt am Arbeits sich dagegen wehrt.. München: Dt. Taschenbuch-Verlag, 2007. ISBN 9783423341233. NUMMER-WINKLER, Gertrud. Mobbing und Gewalt in der Schule. Sprechakttheoretische Überlegun Neue Zeitschrift für Sozialforschung, Heft 1, Frankfurt am Main: 2004, S. 91-100. ISSN 186 KRÄMER, Sybille. Sprache als Gewalt oder: Warum verletzen Worte? In: HERRMANN, S. K., KRÄM (Hrsg.). Verletzende Worte. Die Grammatik sprachlicher Missachtung. Bielefeld: transcript- 31–48. ISBN 9783899425659. KRÄMER, Sybille (Hrsg.). Gewalt in der Sprache. Rhetoriken verletzenden Sprechens. Paderbo 978-3770549337. LABOV, William. Regeln für rituelle Beschimpfungen. In: ders. Sprache im sozialen Kontext. S. 2-57. ISBN 9783761021514. LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Sprachgeschichte als Gewaltgeschichte. Ein Forschungsprogramm. J., MÜLLER, M. (Hrsg.). Geschichte der Sprache – Sprache der Geschichte. Probleme und Pers historischen Sprachwissenschaft des Deutschen. Oskar Reichmann zum 75. Geburtstag. Berlin, Historica Germanica 3). S. 127-158. ISBN 978-3-05-005824-5. LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Sprache und Gewalt. In: BUJNÁKOVÁ, M., PARACKOVÁ, J., IRSFELD, Deutsch in Forschung und Lehre. Bd. 1. Prešov. Acta Facultatis Philosophicae Universitatis 2012. S. 76 - 89. ISSN 1336-7528. LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. Eigenes und Fremdes konstruieren. In: NIEHR, T., KILIAN, J., W (Hrsg.). Handbuch Sprache in Politik und Gesellschaft. Band 2. Bremen: Hempen, 2017. S. 81 978-3-11-029631-0. LOBENSTEIN-REICHMANN, Anja. „Wer Christum nicht erkennen will, den las man fahren“. Luther In: WOLF, N. R. (Hrsg.). Martin Luther und die deutsche Sprache. Heidelberg, Winter, 2017. 978-3825368142. WAGNER, Franc. Implizite sprachliche Diskriminierung als Sprechakt. Lexikalische Indikator Diskriminierung in Medientexten. Tübingen, 2001. ISBN 978-3823351306. Předmět: Dependenční syntax kód v SIS OPDG1G214B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G214B"] Vyučující: PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D. Anotace: Cílem kurzu je seznámit studenty s podstatou, funkcí a se základními pojmy německ syntaxe. Obsah kurzu tvoří teoretické uvedení do problematiky dependenčního pojetí současn teoretické části jsou představeny relevantní otázky současného bádání, dále některé důleži přístupy, resp. odlišná pojetí závislostní syntaxe posledních let, která se uplatňují v ně lingvistice. V tomto smyslu bude pozornost věnována nejen konceptu zakladatele dependenční Tesni?re, porovnány budou i koncepty závislostní syntaxe významných lingvistů (Eroms, Heri Sitta, Helbig-Schenkel, Eisenberg), mj. i práce českých jazykovědců jako např. studie Vl. aj., jejichž vědecké poznatky a výsledky výzkumů jsou v dnešní době uplatňovány v lingvist zahraničí. V prakticky orientovaných seminářích se analyzují nejen základní jednotky dependenční synt syntaktických vztahů, ale zejména významové projevy aktantů, možné substituce, tzv. „Ausdr Hlavní témata: • Základní terminologie dependenční syntaxe (kvantitativní valence, kvalitativní valence, valence apod.) • Jednotky vstupující do syntaktických vztahů: morfosyntaktické a slovnědruhové vlastnosti komponenty vstupující nepřímo do syntaktických vztahů • Představení fakultativních a obligatorních valenčních doplnění • Základní syntaktické vztahy: závislost (asymetrické členění jednotek), koordinace (někol valenční doplnění), lineární precedence • Významové projevy aktantů: agens, patiens, determinace • Prezentace interdisciplinárně motivovaných gramatických modelů • Analýza valenčních doplnění na základě konkrétních textů Povinná literatura: EISENBERG, Peter. et al. Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag, 1998. ISB EISENBERG, Peter. Grundriss der deutschen Grammatik: Das Wort. Stuttgart, Weimar: Verlag J 1998. ISBN 3-476-01639-0. EISENBERG, Peter. Grundriss der deutschen Grammatik: Der Satz. Stuttgart/Weimar: Verlag J. 1999. ISBN 3-476-01642-0. ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik. Heidelberg: Julius Groos Verlag. ISBN 3-87276-752-6. HELBIG, Gerhard und Joahim BUSCHA. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunter München: Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9. HELBIG, Gerhard und Joachim BUSCHA. Leitfaden der deutschen Grammatik. Berlin, München: La ISBN 3-468-49495-5. HELBIG, Gerhard und Wolfgang SCHENKEL. Wörterbuch zur Valenz und Distribution deutscher Ve VEB Bibliographisches Institut 1982. ISBN 9783484104563. PITTNER, Karin und Judith BERMAN. Deutsche Syntax. Ein Arbeitsbuch. Tübingen: Narr Francke 2015. ISBN 9783823360889. POVEJŠIL, Jaromír. Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200- 0076-3. STEDJE, Astrid. Deutsche Sprache gestern und heute. München : Wilhelm Fink Verlag, 1989. I 3-8252-1499-0. SOMMERFELDT, Karl-Ernst. Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Leipzig Bibliographisches Institut, 1988. ISBN 3-323-00169-9. Předmět: Vybrané kapitoly z kontrastivní frazeologie kód v SIS OPDG1G215B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G215B"] vyučující: PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D. Anotace: Cílem přednášky a příslušných seminářů je zprostředkování teoretických a praktick z oblasti kontrastivní frazeologie. V teoretické části jsou představeny základní aspekty o kontrastivní frazeologie, pojetí frazeologismu v úzkém, širším a nejširším slova smyslu, d a předmět kontrastivní frazeologie, vlastnosti frazeologických jednotek jako ustálenost, i obraznost, expresivnost, reprodukovatelnost, metaforičnost, sémantická transformace, speci formy, konotace apod. V teoretické části je porovnána česká a německá terminologie a načrt přístupů ke zkoumání kontrastivní frazeologie, především strukturní a kognitivní. V praktických seminářích se sleduje míra ekvivalence určitého segmentu (např. lidského těl německými frazémy. Neodmyslitelný je proto přístup konfrontační. Na základě teoretických p se o zásadní studie autorů A. Rajchštejn, R. Hessky, B. Wotjak, D. Dobrovoľskij, C. Földes Ďurčo aj., se v seminářích na konkrétních cvičeních a textových pasážích definuje stupeň e sémanticko-syntaktické stability, reprodukovatelnosti, resp. lexikalizace. S ohledem na de pro ekvivalenci jsou excerpované jednotky zkoumány jak ze strukturního, tak z kognitivního seminářů je podrobná analýza ekvivalence specifických typů idiomů (ustálená slovní spojení charakteru, přísloví, metaforická kompozita, kolokace, nominační stereotypy etc.) a kognit vybraných skupin frazémů. Hlavní témata: • Kontrastivní frazeologie a její kulturně-historické aspekty • Postavení kontrastivní frazeologie v současné lingvistice • Definice a předmět frazeologie: pojetí frazeologismu v úzkém, širším a nejširším slova s • Klasifikace a vlastnosti frazeologických jednotek • Možnosti přístupů ke zkoumání kontrastivní frazeologie • Zpracování souboru německých a českých frazémů a určení jejich ekvivalence Povinná literatura: ČERNYŠEVA, Irina I. Aktuelle Probleme der deutschen Phraseologie. Deutsch als Fremdsprache Langenscheidt. 1984. s. 17-21. ISSN 2511-0853. DOBROVOĽSKIJ, Dmitrij. Zum Problem der phraseologisch gebundenen Bedeutung. In: Beiträge z der deutschen Sprache. Bd. 2, Leipzig: Bibliogr. Institut. 1982. s. 25-43. ISBN 9783323002 DOBROVOĽSKIJ, Dmitrij. Phraseologie als Objekt der Universalienlinguistik. Leipzig: Verlag 1988. ISBN 9783324002998. ĎURČO, Peter. Probleme der allgemeinen und kontrastiven Phraseologie. Am Beispiel Deutsch Heidelberg: Groos. 1994. ISBN 3872767011. EISMANN, Wolfgang. Zur Frage der lexikographischen Berücksichtigung von nichtdeutschländis Phraseologismen in deutsch-slavischen phraseologischen Wörterbüchern. In: Christine Palm ( 90. Akten der internationalen Tagung zur germanistischen Phraseologieforschung Aske/Schwed 1990. Uppsala: Verl. Universität,1991. s. 43-61. ISBN 91-554-2815-0. FLEISCHER, Wolfgang. Phraseologie der deutschen Gegenwartsprache. Leipzig: Bibliogr. Insti 9783484730328. FÖLDES, Csaba. Hand- und Übungsbuch zur deutschen Phraseologie. Budapest: Tankönyvkiadó. 1 963-18-0360-0 FÖLDES, Csaba. Deutsche Phraseologie kontrastiv. Intra- und interlinguale Zugänge. Heidelb ISBN 3-87276-759-3. FÖLDES, Csaba. Überlegungen zur Phraseologie im österreichischen Deutsch. In: Rudolf Muhr Österreichisches Deutsch und andere nationale Varietäten plurizentrischer Sprachen in Euro Analyse. Wien: Hölder-Pichler-Tempsky, 1997. s. 227 - 243. ISBN 3209024405. HESSKY, Regina. Phraseologie. Linguistische Grundfragen und kontrastives Modell Deutsch-Un Tübingen: Niemeyer. 1987. ISBN 9783484310773. KORHONEN, Jarmo. Studien zur Phraseologie des Deutschen und des Finnischen I. Bochum: Broc ISBN 10: 3819604251. KORHONEN, Jarmo. Studien zur Phraseologie des Deutschen und des Finnischen II. Bochum: Bro ISBN 9783819604256. KORHONEN, Jarmo/WOTJAK, Barbara. Kontrastivität in der Phraseologie. In: Gerhard Helbig [u Deutsch als Fremdsprache. Ein internationales Handbuch. 1. Halbband. Berlin, New York: de 224-236. ISBN 978-3-11-019407-4. MALYGIN, Viktor T. Österreichische Redewendungen und Redensarten. Wien: ÖBV Pädagogischer 1996. PABST, Christiane M. Untersuchungen zur Systemabhängigkeit der deutschen Phraseologie im ö Deutsch. Diss. der Universität Wien. 2001. ISBN 9783706901840. PALM, Christine. Phraseologie. Eine Einführung. Tübingen: Narr. 1997. ISBN 9783823349532. PILZ, Klaus Dieter. Phraseologie. Versuch einer interdisziplinären Abgrenzung. Begriffsbes Systematisierung unter besonderer Berücksichtigung der deutschen Gegenwartsprache. 2 Bände Arbeiten zur Germanistik 239) Göppingen: Alfred Kümmerle.1978. PILZ, Klaus Dieter. Zur Terminologie der Phraseologie. In: Muttersprache 93. Wiesbaden: Ge deutsche Sprache, 1983. s. 336-350. ISSN 0027-514X. SCHEMANN, Hans. Deutsche Idiomatik: die deutschen Redewendungen im Kontext. Stuttgart/Dres ISBN 9783110217889. SCHIPPAN, Thea. Lexikologie der deutschen Gegenwartsprache. Tübingen: Niemeyer. 1992. ISBN TRUBETZKOY, Nikolaj. „Proposition 16“. In: Actes du premier cogr?s international de lingui Haye, du 10-15 avril 1928. Leiden: A. W. Sijthoff. Zitiert nach dem unveränderten Nachdruc Liechtenstein: Kraus Reprint, 1972, s. 17-18. WINOGRADOW, Wiktor W. Osnovnye ponjatia russkoj frazeologii kak lingvitičeskoj discipliny. jubilejnoj naučnoj sessii Leningradskogo Gosudarstennogo Universiteta. Sekcija filologičes Leningrad: Universitet. 1946. s. 42-55. WINOGRADOW, Wiktor W. Osnovnye tipy leksičeskich značenij slova. In: Voprosy Jazykoznanija Universitet. 1953. s. 2-28. WOTJAK, Barbara. Mehr Fragen als Antworten? Problemskizze - (nicht nur zur konfrontativen In: Csaba Földes (Hg.). Deutsche Phraseologie im Sprachsystem und Sprachverwendung. Wien: s. 197-217. ISBN 3901126082. Předmět: Klasická moderna v Rakousku kód v SIS OPDG1G216B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G216B"] Vyučující: Prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. Anotace: Záměrem semináře je přiblížit převratné vření v oblasti kultury, literatury, filo psychologie a výtvarného umění ve Vídni přelomu 19. a 20. století na dobovém historickém a pozadí a proměnu Vídně v evropské a světové kulturní centrum. Těžištěm seminářů bude varia rozboru literárních a dramatických děl Huga von Hofmannsthal a Arthura Schnitzlera. Hlavní témata: • Hermann Broch: Die fröhliche Apokalypse Wiens um 1880 nebo Robert Musil: Die Reichshaupt Residenzstadt Wien • Ernst Mach: Antimetaphysische Bemerkungen nebo Hermann Bahr: Das unrettbare Ich nebo Sig Traum ist eine Wunscherfüllung • Hermann Bahr: Die Moderne nebo Richard von Kralik: Was ist modern nebo Hermann Bahr: Die Hermann Bahr: Das junge Österreich nebo Hugo von Hofmannsthal: Zur Physiologie der moder • Edmund Wengraf: Kaffeehaus und Literatur nebo Karl Kraus: Die demolierte Literatur • Lyrik: Hugo von Hofmannsthal: Gedichte I nebo Gedichte II nebo Gestalten nebo Sonette • Prosa: Hugo von Hofmannsthal: Lucidor nebo Ein Brief (Chandos-Brief) • Prosa: Arthur Schnitzler: Der Sohn nebo nebo Fräulein Else nebo Traumnovelle • Drama: Hugo von Hofmannsthal: Der Tod des Tizian nebo Der Tor und der Tod nebo Der Schwi • Drama: Arthur Schnitzler: Anatol nebo Reigen nebo Der grüne Kakadu nebo Professor Bernha Povinná literatura: HOFMANNSTHAL, Hugo von. Gesammelte Werke in zehn Einzelbänden. Frankfurt, Main: Fischer, 1 3-596-22165-X. SCHNITZLER, Arthur. Gesammelte Werke in drei Bänden. Düsseldorf, Zürich: Artemis & Winkler 3-538-06935-2. KRIEGLEDER, Wynfrid. Eine kurze Geschichte der Literatur in Österreich. Menschen – Bücher Wien: Praesens, 2011, s. 232-325. ISBN 978-3-7069-0665-4. ZEYRINGER, Klaus und Helmut GOLLNER. Eine Literaturgeschichte: Österreich seit 1650. Innsb Verlag, 2012, s. 353-463. ISBN 978-3-7065-4972-1. CORNWALL, Mark. (Hrsg.). Die letzten Jahre der Donaumonarchie. Der erste Vielvölkerstaat i frühen 20. Jahrhunderts. Essen: Magnus Verlag, 2004. ISBN 3-88400-415-8. FUCHS, Albet. Geistige Strömungen in Österreich 1867-1918. Mit einem Essay von Friedrich H Löcker, 1996. ISBN 3-85409-058-7. JOHNSTON, William. M. Österreichische Kultur- und Geistesgeschichte. Gesellschaft und Idee 1848 bis 1938. Wien / Köln / Graz: Böhlau, 1980. ISBN 3-205-07104-2. MAGRIS, Claudio. Der habsburgische Mythos in der modernen österreichischen Literatur. Wien ISBN 3-552-04961-4. POLLAK, Michael. Wien 1900. Eine verletzte Identität. Konstant: UVK, 1997. ISBN 3-87940-53 POLT-HEINZL, Evelyne und Gisela STEINLECHNER (Hrsg.). Arthur Schnitzler. Affairen und Affe Christian Brandstätter, 2006. ISBN 10:3-85033-030-3. SEBALD, W. G. Die Beschreibung des Unglücks. Zur österreichischen Literatur von Stifter bi Salzburg / Wien: Residenz, 1985. ISBN 3-7017-0422-8. SCHORSKE, Carl E. Vídeň na přelomu století. Brno: Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-859 STRELKA, Joseph P. Zwischen Wirklichkeit und Traum. Das Wesen des Österreichischen in der Tübingen: Francke, 1994. ISBN 3-7720-2319-3. STRELKA, Joseph P. Mitte, Maß und Mitgefühl. Werke und Autoren der österreichischen Litera Wien / Köln / Weimar: Böhlau, 1997. ISBN 978-3-205-98684-9. TVRDÍK, Milan. Prager deutsche Literatur und Wiener Moderne. Max Brod und Hugo von Hofmann Germanistica Pragensia XIII (Acta Universitatis Carolinae, Philologica 5, 1996), Praha: Ka 39 – 47. ISSN 0567-8269. WAGNER, Renate. Arthur Schnitzler. Eine Biographie. Frankfurt/Main: Fischer, 1984. ISBN 3- WUNBERG, Gotthart (Hrsg.). Die Wiener Moderne. Literatur, Kunst und Musik zwischen 1890 un Stuttgart: Reclam, 1992. ISBN 3-15-007742-7. Předmět: Literatura a mytologie kód v SIS OPDG1G217B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G217B"] Vyučující: Mgr. Eva Markvartová, Ph. D. Anotace: Když se tisíc let po zániku římské říše, v době renesance, která se pokládá za zn antiky, začala Evropa řeckými mýty znovu zaobírat, byly to mýty ve své literární a uměleck Znalost mýtů se stala nutností, aby člověk pochopil všechny narážky na mytické vzory u bás skladatelů, malířů a sochařů. Kdo svými znalostmi všechno neobsáhl, používal tak jako Goet dílo s názvem Gründliches mythologisches Lexikon. Tento kurz se zabývá vztahem literatury mytologie, protože ani v dnešní době důležitost antických mýtů pro vzdělání neklesá. Pozor soustředěna na vybraná významná díla německy psané literatury (např. H. von Kleist, L. Tie von Goethe, Ch. Wolf, T. Mann, L. Moníková, Ch. Ransmayer, F. Dürrenmatt aj.), v nichž hra významnou roli. Hlavní témata: • Prastaré mýty a moderní člověk • Věčné symboly • Hrdinové a tvůrci hrdinů • Vzorce psychického růstu • Psychoanalýza a mýtus • Vybrané mýty a jejich literární zpracování Povinná literatura: BARTEL, Heike. Mythos in der Literatur. Mu?nster: Aschendorff, 2004. Literaturwissenschaft Germany), 7. Bd. ISBN 3402041790. HOFMANN, Heinz und Walter BURKERT. Antike Mythen in der europa?ischen Tradition. Tu?bingen ISBN 3893082980. KASCHNITZ, Marie L. Griechische Mythen. Frankfurt am Main: Insel-Verlag, 2001. ISBN 345817 KOOPMANN, Helmut. Mythos und Mythologie in der Literatur des 19. Jahrhunderts. Frankfurt a Klostermann, 1979. ISBN 3465013174. LUDOROWSKA, Halina (Hrsg.). Das Mythische und Utopische in der deutschsprachigen Literatur Lublin: Wydawn. Uniw. Marii Curie-Sklodowskiej, 1991. ISBN 8322704607. REINHARDT, Udo. Der antike Mythos: ein systematisches Handbuch. Freiburg im Breisgau: Romb Rombach Wissenschaft, Bd. 14. ISBN 9783793096443. STRICH, Fritz. Die Mythologie in der deutschen Literatur von Klopstock bis Wagner. Halle a Niemeyer, 1910. STROMBERG, Eberhard. Thomas Mann: Mythos und Religion in seinem Leben und Werk. Wu?rzburg: Neumann, 2015. ISBN 9783826058073. Předmět: Specifičnost švýcarské německojazyčné literatury po roce 1945 kód v SIS OPDG1G218B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G218B"] Vyučující: Prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc. Anotace: Specifičnost švýcarské literatury je dána jazykovou růzností, přičemž v zásadě pl jazykové části Švýcarska (německá, francouzská, italská a rétorománská) si utvářejí vlastn příliš se nezajímají o dění u svých jazykově odlišných spoluobčanů. Rozdíl mezi frankofonn literaturou a její německou sestrou je tedy leckdy větší než mezi touto frankofonní litera francouzskou literaturou nebo mezi německy psanou švýcarskou literaturou a literaturou něm Hlavní témata: • Existuje švýcarská národní literatura? (Model národní literatury a model tzv. všeněmecké • Vztah literatury a národa v souvislosti s pojmem vlasti („krásné Švýcarsko“, „ošklivé Šv Švýcarsko“) • Švýcarská literatura jako odraz „mentality obležení“ • Generační vzdor – Paul Nizon: Rozprava o tísni (1970) • Literatura jako nelítostné zrcadlo švýcarské reality • Postmoderna: žhavá i hravá současnost AESCHBACHER, Marc. Tendenzen der schweizerischen Gegenwartsliteratur (1964-1994). Exemplar Untersuchung zur Frage nach dem Tode der Literatur. Bern: Peter Lang, 1997. ISBN 978-3-906 BÄTTIG, Joseph und Staphan LEIMGRUBER. (Hrsg.). Grenzfall Literatur. Die Sinnfrage in der Literatur der viersprachigen Schweiz. Freiburg: Universitätsverlag, 1993. ISBN 3-7278-0900 GSTEINER, Manfred (Hrsg.). Die zeitgenössischen Literaturen der Schweiz I. In: Kindlers Li der Gegenwart. Bd. 7. Frankfurt/Main: Fischer, 1980. ISBN 3-463-22004-0. LITERATUR IN DER SCHWEIZ. In: ARNOLD, H. L. (Hrsg.). Text + Kritik. Sonderband. München: e kritik, 1998. ISBN 3-883-77588-3. MATT, Peter von. Die tintenblauen Eidgenossen. München-Wien: Hanser 2001. ISBN 978-3-4233- PEZOLD, Klaus (Hrsg.). Geschichte der deutschsprachigen Schweizer Literatur im 20. Jahrhun Volk und Wissen 1991. ISBN 978-3-0610-2725-4. PULVER, Elisabeth. Als es noch Grenzen gab. Zur Literatur der deutschen Schweiz seit 1970. Beiträge zur neueren Germanistik. 22. Bd. Amsterdam: 1987. ISSN 0304-6257. WYSLING, Hans. Zum deutschschweizer Roman von 1945 bis zur Gegenwart. In: Text + Kontext, Heft 2, S. 276 - 290. Předmět: Vybrané kapitoly z teorie narativního diskursu kód v SIS OPDG1G219B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=731e0165d0d0cfbf2d3df43b8a189e15&tid=&do=predmet&kod=OPDG1G219B"] Vyučující: Prof. PhDr. Milan Tvrdík, CSc., Mgr. Ing. Jindra Broukalová, Ph.D. Anotace: Cílem kurzu je seznámit studenty s nejnovějšími poznatky teorie narativního disku pragmatiky a zároveň jim přiblížit vybrané aspekty konstrukce fikčního světa, jak se s ním postmoderní fikci a fikci směrů na postmodernu navazujících (postpostmoderna, metamoderna, Důraz je kladen nejen na zvládnutí teorie, ale i na analýzu vybraných literárních děl v ko psané a evropské literatury, poznatky z narativní pragmatiky umožní studentům lépe porozum literární texty chápou žáci a studenti, což přispívá i k hlubšímu pochopení didaktiky lite Hlavní témata: • Druhy vypravěčů a vývoj jejich chápání v literární teorii • Nespolehlivý vypravěč a důsledky jeho užití pro recepci literárního textu • Intertextualita jako důležitý znak postmoderní fikce • Metafikce jako starý i moderní fenomén literární fikce Povinná literatura: ENGELMANN, Peter. Postmoderne und Dekonstruktion. Texte französischer Philosophen der Gege Reclam, 2004. ISBN 3-15-008668-X. KACIANKA, Reinhard (Hrsg.). Krise und Kritik der Sprache. Literatur zwischen Spätmoderne u Tübingen: Francke, 2004. ISBN 3-7720-8055-3. KOPP-MARX, M?chaela. Zwischen Petrarca und Madonna. Der Roman der Postmoderne. München: C. ISBN 3-406-52968-2. KOPP-MARX, Michaela. Die Unendlichkeit des Erzählens. Der Roman in der deutschsprachigen G Literatur seit 1989. Bielefeld: Aisthesis, 2013, S. 309-329. SCHARFENBERG, Stefan. Narrative Identität im Horizont der Zeitlichkeit. Zu Paul Ricoeurs Z Erzählung. Epistemata. Würzburger wissenschaftliche Schriften, 2011. ISBN 9783826040399. WELTSCH, Wolfgang. (Hrsg.). Wege aus der Moderne. Schlüsseltexte der Postmoderne-Diskussio durchgesehene Auflage. Berlin: Akademie Verlag, 2002. ISBN 3-05-002789-4. WELTSCH, Wolfgang. Unsere postmoderne Moderne. 7. Auflage. Berlin: Akademie Verlag, 2002, X. WITTSTOCK, Uwe. Roman oder Leben. Postmoderne in der deutschen Literatur. Leipzig: Reclam, 3-379-01516-4.