DIDAKTIKA VÝTVARNÉ VÝCHOVY ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Informace pro doktorandy programu Didaktika výtvarné výchovy Doktorský studijní program: DIDAKTIKA VÝTVARNÉ VÝVHOVY Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky garant studijního programu: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu: Cílem studijního programu je připravit studenty k metodologicko-didaktické aplikaci nabytý oblasti rozvoje vizuální gramotnosti, edukačních potencialit výtvarného umění ve vizuálně kultuře a k expertní znalosti uměleckého a kulturního vzdělávání, uplatnitelné v dalším ro a demokratizaci společnosti. INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP) Doktorské studium v oboru Didaktika výtvarné výchovy spočívá v kombinaci přímé výuky, nepř (samostatného studia) a dalších studijních povinností, které jsou součástí závazného indiv studijního plánu studenta. Ten představuje obsahovou a časovou strukturu, jejíž naplnění v zvládnutí všech složek mnohočetných odborných kompetencí, které jsou potřebné k napsání a doktorské disertační práce a k realizaci průběžných vědeckých tvůrčích úkolů, jako jsou na mezinárodních konferencích, popřípadě na konferenčních výstavních projektech, sympoziích, prezentace výzkumných zjištění a publikace v odborném tisku. Na začátku studia po konzultacích se školitelem student vytvoří individuál v němž si rozvrhne a konkretizuje povinné předměty a další studijní povinnosti a požadavky Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíc studia (nejpozději do 14. 11.). Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční h tj. zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. Školitel prezentuje na oborové aktivitách studenta a pokrocích ve studiu, rovněž navrhuje stupeň celkového hodnocení. ISP oborová rada. ISP je tvořen: povinnými předměty s výstuprm zkoušky, viz modul A, studijními povinnostmi, viz modul B, časovým plánem zpracování disertační práce, viz modul C. Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY V tomto modulu doktorand absolvuje minimálně čtyři povinné předměty s výstupem zkoušky • PŘEDMĚT Interdisciplinarita diskursu výtvarné výchovy (1.ročník, ZK) • PŘEDMĚT Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu ( 1. ročník, ZK) • PŘEDMĚT Dějiny filosofie výchovy ( 1. ročník, ZK) • CIZÍ JAZYK - angličtina (do konce 3. ročníku, ZK) Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI • Povinně volitelné kurzy/předměty - doktorand si dále povinně volí dva předměty, standard ročníku, dle nabídky: • Kritické teorie a přístupy v současném umění, vizuální kultuře a výtvarné výchově • Portfolio propojení praxe a teorie výtvarné výchovy • Obraz ve vědě a umění • Metodologie výzkumu uměním: A/r/tografie • Výzkumný protokol a jeho role ve výzkumu ve výtvarné výchově • Kritické pojmy a teorie interpretace výtvarného umění • Tématika žánru. Souvislosti výtvarné výchovy a pop kultury. Vizuální esej • Objekt v galerii a krajině • Obecná didaktika • Fenomenologie • Povinnost absolvovat kurz/předmět Výzkumné metodologie a metody ve výtvarné výchově, kte vypracování a obhajobě rozšířené anotace disertační práce (nejpozději do konce 2. ročník • Doktorský seminář Mezi studijní povinnosti patří účast doktoranda v doktorském semináři po dobu 3 ročníků. doktorand prezentuje ročníkové výstupy z práce a v případě výzkumu uměním student uspořá s odbornou reflexí (vlastním odborným textem jako součástí pracovního katalogu k výstavě sleduje postup práce svých kolegů z vyšších ročníků, prezentuje novinky z domácího a zah výzkumu a aktivně přispívá k obohacování oborového diskursu. Setkávání doktorského semin buď formou volné odborné rozpravy, nebo formou kolokvií, v nichž jsou předložené prezent a diskutovány školiteli a kolegy ve studiu. Podle příležitosti jsou zváni také členové o další experti, zvláště ze zahraničí. • Aktivní účast na konferencích Během celého svého studia se doktorand aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v za vyžadována účast min. na třech konferencích s aktivní účastí, z toho minimálně jedena na konferenci (například konference České sekce InSEA (International Society for Education konference světové rady mezinárodní společností pro výchovu uměním (InSEA), konference E Network for Visual Literacy), konference evropského pedagogického výzkumu EERA_ECER (Htt ecer.de/networks/27didactics-learningand-teaching nebo Https://eera-ecer.de/networks/33- education.) • Publikační činnost: Doktorand průběžně publikuje nebo vystavuje výsledky a části svého badatelského projektu tisku nebo v relevantních výstavních prostorách minimálně dva články (typu studie, opinion nebo review) do odborného časopisu, jednoho českého a j zahraničního. (Může se jednat i o jiné statě, např. kapitoly v odborné knize nebo v kata studií, nebo odborný textem, který je součástí pedagogicko-výzkumné edukační platformy. publikace v konferenčním sborníku. Nižší výsledky mohou být nahrazeny jedním vyšším výsl článek může být nahrazen realizací výstavy výtvarného díla v galerii nebo výstavním pros renomé, citace může být nahrazena ohlasem v tisku. Navrhované uznané odborné časopisy: V International Journal for Art and Design Education, International Journal for Education Journal of Elementary Education, Synnyt aj.) alternativně uspořádání 1 – 2 výstav ve výstavních prostorách (např. pracovní výstavy mohou být pořád výstavních prostorách PedF UK, jiné v galeriích současného umění, např. Galerie Entrance Gallery, Praha, Galerie Dukla, Ostrava-Poruba, Galerie Louby, Ostrava, Galerie Kronika, • Návrh vědeckého projektu - GA UK Příprava a podání alespoň jednoho návrhu vědeckého projektu (např. GA UK) případné zapoj edukačně-uměleckého a badatelského charakteru řešeného školicím pracovištěm (GAČR, TAČR, • Zahraniční stáž/mezinárodní spolupráce: Doktorand absolvuje část studia v souhrnné délce jednoho měsíce na zahraniční instituci programu Erasmus+), nebo se přímo účastní jiné formy mezinárodní spolupráce s prokazatel (např. publikace, konference, organizace mezinárodního symposia či workshopu apod.). Stá realizovat na významných vzdělávacích institucích, s nimiž školicí pracoviště katedry vý výzkumně spolupracuje. Jsou to: Aalto University, Helsinki, Finsko, Lapland University, Finsko, Karlsruhe University of Education, Karlsruhe, Německo, University of Malta, La V University of Porto, Portugalsko, ESELx Lisabon, Portugalsko, Corvinus Egyetem Universit Maďarsko, Hyogo University of Education, Japonsko. Absolvování stáže na zahraničním prac zpravidla tak, že student plní povinnosti podle plánu vytvořeném se školitelem (např. pr výzkumné sondy, napsání části kapitoly disertační práce, sběr dat, provedení části autor projektu, studium nedostupných pramenů v archivech galerií a muzeí umění či center umění Studentky s malými dětmi mohou absolvovat stáže kumulativně, tj. po kratších časových ús splnily penzum jednoho měsíce. • Podíl na vědecké a pedagogické činnosti katedry. Z charakteru doktorského studijního programu učitelského zaměření plyne, že je žádoucí, účastnil v rozumné míře výuky předmětů bakalářského nebo magisterského studijního progra mají relevanci k tematice doktorandova badatelského projektu. Doktorand si ověřuje a zkv své učitelské kompetence v úrovni terciárního vzdělávání, včetně administrativních činno s výukou. Podíl na výuce, vedení a oponování bakalářských prací dává možnost, aby doktor studenty nižších programů do badatelské práce jako participanty a uvedl je do výzkumné p metodologie. To dává možnosti také uplatnit určité mentorské přístupy a zavést postupy r tvorby, reflexivní učitelské praxe a nastavit badatelský charakter učitelské přípravy ob souvisí také participace doktoranda ve vztahu k jeho disertačnímu projektu v následující výuky KVV: A/r/tography(Artist-Teacher-Researcher) - otevřené studio. Projekt reflektova didaktických transformací tvůrčích postupů v BC a NMg programu, jehož facilitátorem je d tým doktorandů. Inspirací je mezinárodní trend interdisciplinárních a edukačních tvůrčíc aktivit se sociálními a kulturními přesahy. Projekt je realizován ve spolupráci se školi vyučujícími katedry, umožňuje postavit komunikující tým a prolnout tvůrčí předměty s teo reflexí, didaktickými výstupy a kulturními intervencemi. Některé postupy již byly experi ověřovány v letech 2018 – 2019. Výstupem projektu je prezentace (výstava), realizace kul a obhajoba badatelsko-tvůrčích portfolií jak studentůdoktorandů, tak studentů programu B je implementovat výzkumné metody a myšlení vyššího řádu do programu studia učitelské pří různou mírou propracovanosti didaktických postupů pro výtvarnou výchovu a vizuální gramo • Státní doktorská zkouška(SDZ) kód v SIS  ODSZ01 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predme id=6f9e7a153b43c429dd9ea71719a5989e&tid=&do=predmet&kod=ODSZ01"] Státní doktorská zkouška prověřuje celkové znalosti a funkční způsobilosti doktoranda v formou zkoušky a prezentace obrazových dokumentů k specifickým problémům ze tří oborovýc • Výtvarná pedagogika a didaktika výtvarné výchovy • Metodologie a metody výzkumu ve výtvarné výchově a výzkumu prostřednictvím umění (art- v relaci k výzkumu ve VV • Uměnovědná a filosoficko-kulturologická problematika výtvarného umění a tvorby Metodologický okruh souvisí zpravidla s výzkumným modelem disertačního projektu, ale pro také širší znalosti a souvislosti. Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE • Doktorand pod vedením školitele průběžně pracuje na své disertační práci, tedy koncipuje a vyhodnocuje vlastní výzkum. Celý proces průběžně zpracovává písemnou formou a konzultu školitelem. Na konci studia disertační práci obhajuje. Doporučený postup prací na disert 4 roky: • Zpracování rozšířené anotace disertační práce a její obhajoba v 1. roce studia v rámci doktorského semináře pro 1. ročník • Rešerše odborné literatury k tématu disertační práce v druhém roce studia • Rozpracování struktury disertační práce a dokončení první kapitoly do konce 2. roku st • Odevzdání pracovní verze teoretické části disertační práce do konce 3. roku studia • Odevzdání disertační práce k obhajobě do konce 4. roku studia NABÍDKA PŘEDMĚTŮ Nabídka kurzů a seminářů je zveřejněna a každoročně aktualizována na webových stránkách od vědeckou činnost [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-2004.html"]