PROGRAM Historie ve veřejném prostoru ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Historie ve veřeném prostoru Nabídka předmětů v SIS [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? do=prohl&oborplan=OD1HI20&graficky=0&fak=11410"] Předmět Kvantitativní metody v historickém výzkumu Vyučující: prof. PhDr. Jiří Pokorný, CSc. a všichni školitelé anotace: Cílem předmětu je seznámit doktorandy se základními statistickými pojmy, vývojem bádání, kvantitativními metodami v historickém výzkumu a technikou historicko-statistické jejich znalosti historické metodologie. Schopnosti v oblasti metodologie potom doktorandi návrhu úvodní kapitoly své disertační práce. forma výuky: přednášky, konzultace Literatura: Pavel Bělina, K počátkům statistiky v českých zemích. Československý časopis historický 25 63-86. Jan Havránek – Josef Petráň, Základy statistické metody pro historiky, Praha 1963. Miroslav Hroch a kol., Úvod do studia dějepisu, Praha 1985, s. 215-222 (Kvantitativní meto statistika). Helmut Swoboda, Moderní statistika, Praha 1977. Další doporučená literatura: Benedikt Korda – Václav Čermák, Statistika pro každého, Praha 1960 (2. vyd. 1963). Jiřina Moravová, Základy sociální statistiky. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1998 Jaroslav Stuchlý, Statistika I. Cvičení ze statistických metod pro managery. Praha 1999, s Předmět Metodologické otázky v historickém výzkumu Vyučující: Petr Charvát a všichni školitelé anotace: Cílem předmětu je prohloubit znalosti doktorandů v oblasti historické metodologie novými trendy uplatňujícími se v zahraničí a jejich možnou aplikací na jejich konkrétní vý v oblasti metodologie potom doktorandi ověří zpracováním návrhu úvodní kapitoly své disert Forma výuky: přednášky, konzultace Literatura: Stefan Berger – Heiko Feldner – Kevin Passmore (eds.), Jak se píšou dějiny. Teorie a praxe Jeremy Black, Clio's battles : historiography in practice, Indiana University Press 2015. Frank Bösch – Jürgen Daniel, Zeitgeschichte. Konzepte und Methoden, Göttingen – Bristol: V Richard van Dülmen, Historická antropologie. Vývoj – problémy – úkoly, Praha: Dokořán 2002 Richard J. Evans, Na obranu historie, Praha: Argo 2019. Jan Horský, Teorie a narace, Praha: Argo 2015. Miroslav Hroch a kol., Úvod do studia dějepisu IV. Metody historikovy práce, Praha: SPN 19 Milan Myška, Problémy a metody hospodářských dějin, metodické problémy dějin sekundárního Ostravská univerzita 2010. Lucie Štorchová a kol., Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě, Praha 2014. Jiří Šubrt (ed.), Historická sociologie, Praha: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk Hayden White, Metahistorie. Historická imaginace v Evropě devatenáctého století, Brno: Hos předmět: Historie ve veřejném prostoru: úvod do studia (povinný - 1. ročník) kód v SIS OPDD1D105A garant: PhDr. Hana Havlůjová, Ph.D., prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc., prof. PhDr. Ji forma výuky/forma kontroly: přednášky a semináře/zkouška anotace: Cílem předmětu je uvést do tématiky, přiblížit jeho funkci a význam, ukázat příkl Učí studenty analyzovat přístupy veřejnosti k historii a vhodnými metodami jí naopak preze historické práce. Představuje různé formy historické kultury a historické paměti, jejich p prostoru, poskytuje znalosti potřebné pro tvorbu, organizaci, realizaci a evaluaci vzděláv edukačních programů v oblasti péče o kulturní krajinu, hmotné i nehmotné kulturní dědictví Hlavní témata: • Pojetí Historie ve veřejném prostoru (Public History), • Interpretace a prezentace minulosti, • Politika paměti a paměťové instituce, • Historie a paměť krajiny, • Sociální dějiny umění a kulturní historie, • Interpretační strategie pro potřeby kulturních institucí a státních úřadů, • Spolupráce se školami a dalšími vzdělávacími institucemi. Studijní literatura: Výběr zliteratury: ANDERSON, Gail (ed.), Reinventing the Museum. Historical and Contemporary Perspectives on Shift, WalnutCreek 2004. BENEŠ, Z.: Historický text a historická kultura, Praha 1995. BRABCOVÁ, A. (ed.), Brána muzea otevřena. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea, 2003, ISBN 80-86213-28-5.CAUVIN, T. Public History. A Textbook of Practice, New York 2016. COPELAND, Tim, European Democratic Citizenship, Heritage Education and Identity. Strasbour ČINÁTL, Kamil. Naše české minulosti, aneb, jak vzpomínáme. Praha: NLN 2014. ISBN 978-80-74 FOLTÝN D. a kol. Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby Praha: KDDD Pedagogické fakulty UK v Praze 2008. ISBN 978-80 -7290-352-8. FOLTÝN, D. –HAVLŮJOVÁ, H. (ed.), Kulturní dědictví a udržitelný rozvoj místních komunit, P 2013, ISBN 978-80-7290-729-8. HALBWACHS, Maurice. Kolektivní paměť. Praha: Sociologické nakladatelství. 2009. ISBN 978-8 HOLDEN, J., Cultural Value and the Crisis of Legitimacy: Why Culture Needs a Democratic Ma 2006. JAGOŠOVÁ, Lucie, JŮVA, Vladimír a MRÁZOVÁ, Lenka. Muzejní pedagogika: metodologické a dida muzejní edukace. 1. vyd. Brno: Paido, 2010. 298 s. Kultura a edukace; sv. 1. ISBN 978-80-7 LÜCKE, M. –ZÜRNDORF, I. Einführung in die Public History. Göttingen: Vandenhoec & Ruprecht 978-3-8252-4909-0. MÜTTER, B. –SCHÖNEMANN, B. –UFFELMANN, U. (Hrsg): Geschichtskultur. Theorie –Empirie –Prag 2000NORBERG-SCHULZ, Christian, Genius loci, Praha: Dokořán, 1994. ISBN 978-80-7363-303-5. OSWALD, V. –PENDEL, H.-J. (hg.). Geschichtskultur. Die Anwesenheit von Vergangenheit in de Schwalbach/Ts. 2009. ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 978-80-244-3034-8. ŠTORCHOVÁ, L. a kol., Koncepty a dějiny. Proměny pojmů v současné historické vědě, Praha: 2014. ISBN 978-80-8721-87 TILDEN, F., Interpreting Our Heritage, Chapel Hill 1967. WOLFRUM, E. Geschichte als Waffe. Vom Kaiserreich bis zu Wiedervereinigung, Göttingen 2001 předmět: Doktorandský seminář I,II,III (povinný 1. - 3. ročník) kód v SIS OPDD1D104A kód v SIS OPDD1D108A kód v SIS OPDD1D110A Pravidelná kolokvia s vedoucími seminářů. Příprava referátů o odborné literatuře, postupu dalších úkolech. Na konci každého semestru kontrola postupu při sepisování doktorské práce anotace: Semináře pomohou doktorandům při řešení zásadních koncepčních otázek i běžných ba problémů. Vedoucí seminářů budou odborně a metodicky vést doktorandy při práci na řešeném doktorandi získají možnost průběžně představovat své dílčí výsledky, a tak ověřovat nosnos i způsoby své prezentace. V rámci semináře se bude rovněž diskutovat o nové odborné litera řešení obecných metodologických problémů. Na semináře naváží individuální konzultace se šk Účast na seminářích i na konzultacích se bude evidovat. Seminář se stane páteří doktorskéh Průběžná kontrola práce doktoranda, zejména na jeho vědeckém projektu, pak přispěje k tomu odevzdávali své práce ve stanovené lhůtě. Seminářů se budou účastnit i externí odborníci z Studijní literatura: GRAFF Gerald –BIRKENSTEIN Cathy „The Say/I Say“: The Moves That Matter in Academic Writing Norton, 2005. HART, Chris. Doing a literature review. Releasing the social science research imagination. Publications, 1998. předmět: Aktuální problémy historické vědy (povinný) kód v SIS OPDD1D101A forma výuky/forma kontroly: přednášky, semináře - 1. ročník/zkouška anotace: Studijní předmět představuje cyklus přednášek a seminářů, zaměřených na základní a obecných dějin, na aktuální stav výzkumu a jeho směřování. Jednotliví vyučující se budou konkrétními tématy i metodologickými aspekty jejich řešení. Základní rozdělení kombinuje č hledisko. Součástí předmětu bude i „historická dílna“ s významnými odborníky mimo PedF a z Hlavní témata: • Staré civilizace a raný středověk, • Středověk vrcholný a pozdní, • Raný novověk, • 19. století, • 20. století, • Soudobé dějiny, • Církevní dějiny, • Dějiny školství a vzdělanosti, • Dějiny vizuální kultury, • Soudobá historiografie, • Historická geografie, • Kulturní dědictví, • Didaktika dějepisu. předmět: Nové prameny, nové otázky, nové přístupy (povinný) kód v SIS OPDD1D202A garant: prof. PhDr. Kateřina Charvátová, CSc., PhDr. Petr Koura, Ph.D., prof. PhDr. Jiří P prof. PhDr. Vít Vlnas, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: přednášky, semináře- 2. ročník/zkouška Cíl předmětu se prolíná v několika rovinách historických věd a aplikované historie: • rozšířit praktické i teoretické znalosti doktorandů týkající se nauky o pramenech, • přivést je k novým typům zdrojů jako dynamických nositelů historické informace, • obohatit epistemologickou reflexi a metodologické zakotvení jejich práce, • prohloubit jejich pojetí historie jako aplikované společenskovědní disciplíny (školní a prostředí, kulturní instituce, historická diskuse). anotace: Předmět představí informační sítě (archivy, knihovny, galerie a muzea) a jejich p vzávislosti na digitalizaci a obecném vývoji v 21. století (předpisy GDPR, databáze PEvA a multitextová prostředí Kramerius, ANNO či internetové projekty H-Net, H/Soz/Kult, Sehenspu možnosti a limity). Zaměří se na nové, často opomíjené druhy pramenů (fotografie, film, ro předvede specifika kritiky těchto pramenů a bude analyzovat rostoucí sílu médií a jejich p historické vědomí. Shrne vlivné a inspirující metodologické trendy historického výzkumu v konečně ukáže na průsaky vědeckého oboru do veřejného prostoru (vizuální kultura, propagan Hlavní témata: • Archivy a databáze, historik a PC, • Dějiny knihy a dějiny čtení, dějiny mentalit, • Média, demokracie a technika;Stát a média, • Propaganda v dějinách a prostřednictvím dějin. Výběr z literatury: BARBIER, Frédéric. L'Europe de Gutenberg: le livre et l'invention de la modernité occident si?cle. Paris: Belin, 200 BARTLOVÁ, Milena, ed. Pop history: o historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počí Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2003. BEDNAŘÍK, Petr, JIRÁK, Jan a KÖPPLOVÁ, Barbara. Dějiny českých médií: od počátku do součas Grada, 2011. BRIGGS, Asa a BURKE, Peter. A social history of the media: from Gutenberg to the Internet. Polity, 2002. BROWN, Simon, STREET, Sarah, WATKINS, Liz I. (ed.). Color and the moving image: history, t aesthetics, archive. New York: Routledge, 2013. BURKE, Peter. Společnost a vědění: od Gutenberga kDiderotovi. Praha: Karolinum, 2007. BURK Společnost a vědění. II, Od Encyklopedie k Wikipedii. Praha: Karolinum, 2013. CONNERTON, Paul. How Societies Remember, Cambridge UP, 1989. ČENĚK, David a PORYBNÁ, Tereza, ed. Vizuální antropologie: kultura žitá a viděná. Červený Mervart, 2010. DUCHKOWITSCH, Wolfgang. Medien: Aufklärung, Orientierung, Missbrauch: vom 17. Jahrhundert und Video. Wien: LIT, 2014. DUSSEL, Konrad. Deusche Rundfunkgeschichte. Konstanz: UTB, 2004. GITELMAN, Lisa. Paper knowledge: toward a media history of documents. Durham: Duke Univers HÖRISCH, Jochen. Eine Geschichte der Medien: von der Oblate zum Internet. 1. Aufl. Frankfu Suhrkamp, 2004, 2001. KLIMEŠ, Ivan. Kinematografie a stát v českých zemích 1895-1945. Praha: Univerzita Karlova Filozofická fakulta, 2016. KRAUS, Jiří. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Karolinum, 2008. Média -dějiny -společnost: kdo rozhoduje o tom, co si myslíme?: (kolektivní monografie k p zobrazování dějinných událostí v médiích s digitálním datovým nosičem s dokumentárními sní tematikou). V Opavě: Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik, 2018. ŠTOLL, Martin. Television and totalitarianism in Czechoslovakia: from the first Democratic fall of communism. First published. New York: Bloomsbury Academic, 2019. předmět: Filozofie (povinný 1 - 2. ročník) kód v SIS OPDD1D103A garant: prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. forma výuky/forma kontroly: konzultace/zkouška Kurz se soustřeďuje na ontologii, gnozeologii a etiku z dějinného a současného hlediska. Z porozumění dějinám myšlení a v pochopení současné filozofické problematiky s ohledem na po bez marga, vhledům, jež nejsou pochopitelné z deskripce předmětností v jednotlivých humani Posluchači budou seznámeni s ontologickými a gnozeologickými předpoklady evropského i neev prostřednictvím prací vrcholných myslitelů. Cíle a obsahové zaměření: Cílem kurzu je zpřítomnit nejhlubší bytné, noetické a etické zák diachronního i synchronního hlediska v evropském i neevropském myšlení. Seznámení s Husser kritika karteziánského rozvrhu světa, důsledky pro současnost. Pochopení Heideggerovy a Pa současného světa pro řešení problémů existence Hlavní témata: Východní filosofie a mýtus a logos ve starém antickém světě, Středověk jako základ nominalismu a realismu; křesťanská láska jako základ současného, Novověk a postmoderna jako základ vědy a obecné kultury, Krize evropských věd, Existence člověka dnes, otevřenost budoucnosti, Usebrání a uvlastnění. Povinná literatura: Roed, W., Novověká filosofie I Roed, W., Novověká filosofie II Hoeffding,H. Král, J., Přehledné dějiny filosofie. Praha: Fr. Strnad, 1941. Studium pramenů dle osobního výběru po konzultaci s učitelem: Platón, Aristoteles, Plotino Tomáš Akvinský, Descartes, Spinoza, Leibniz, Kant, Hegel, Marx,Schopenhauer, Nietzsche, Hu Patočka, Arendt, Carnap, Wittgenstein, Popper, Lévinas, Foucault, Masaryk, Patočka Doporučená literatura: Hogenová A.,K dnešku. Praha: Karolinum, 2016, 202 s. ISBN 978-80-7290-892-9 Hogenová A.,To dialogue with oneself. Praha: Karolinum, 2017, 198 s. ISBN 978-80-7290-925- Hogenová A., Time and Dasein. Philosophy of Education, 2016, vol. 2016, s. 59-65. ISSN 181 Hogenová A.,K fenoménu "die Machenschaft". Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, ISBN 978-80-7290-882-0. Hogenová A.,Bytí a rozumění. Praha: Karolinum, 2016, 176 s. ISBN 978-80-7290-870-7. Hogenová A., Fenomenologie a postmoderna. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f s. ISBN 978-80-7290-81 Hogenová A.,Intencionalita a fenomenologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická 248 s. ISBN 978-80-7290-845-5. Hogenová A., K Husserlovým pasivním syntézám. Praha: Karolinum, 2014, 199 s. ISBN 978-80-7 Hogenová A., Čas a sebepoznání. Praha: Univerzita Karlova v Praze –Pedagogická fakulta, 20 978-80-7290-781-6. předmět: Cizí jazyk –anglický jazyk (povinný - doporučeno 1. ročník) garant: Mgr. Petr Lašťovička kód v SIS OPDA1A031A forma výuky/forma kontroly: konzultace/zkouška anotace: Zkouška z cizího – anglického jazyka má za cíl posílit a ověřit jazykové kompeten Zkouška má prokázat, zda je doktorand schopen používat odbornou literaturu k svému tématu jazyce, zná terminologii a dokáže v tomto jazyce prezentovat své názory.Ke zkoušce doktora 250 stran anglicky psaného odborného textu, který ještě nebyl přeložen do češtiny. O tomto své doktorské práce pak s examinátorem diskutuje. Kratší examinátorem vybraný úryvek danéh doktorand do češtiny.Cizí jazyk si volí doktorand s ohledem na zpracovávané téma. Povinná literatura: HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Upper in Martin Hewings; course consultant, Michael McCarthy. Cambridge: Cambridge University Press 9780521165204. HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Cambridg University Press,2012. ISBN 9780521165211. HEWINGS, Martin. Advanced Grammar in Use.CUP. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. 978-1107697386. JONES, L., Making Progress,Cambridge University Press, 2005. ISBN: 0521537029. ŠTĚPÁNEK, Libor a Janice de HAAF. Akademická angličtina = Academic English: průvodce angli studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735771. Doporučená literatura: MURPHY, R. Grammar in Use,Cambridge University Press, 2015. ISBN 978-0-521-18908-8. předmět: DALŠÍ Cizí jazyk - německý jazyk (povinně volitelný 1.- 3. ročník) kód v SIS OPDG1G031A garant: PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: konzultace/zkouška anotace: Zkouška zdalšího cizího – německého jazyka má za cíl posílit a ověřit jazykové ko doktoranda. Zkouška má prokázat, zda je doktorand schopen používat odbornou literaturu k s německém jazyce, zná terminologii a dokáže v tomto jazyce prezentovat své názory. Ke zkouš přečte cca 250 stran německy psaného odborného textu, který ještě nebyl přeložen do češtin i o tématu své doktorské práce pak s examinátorem diskutuje. Kratší examinátorem vybraný ú textu přeloží doktorand do češtiny. Cizí jazyk si volí doktorand sohledem na zpracovávané Povinná literatura: GROTTSTEIN-SCHRAMM, Barbara a KALENDER, Susanne a SPECHT, Franz. Schritte neu Grammatik A1 München: Hueber Verlag, 2017. ISBN 978-3-19-011081-0 předmět: DALŠÍ Cízí jazyk- francouzština (povinně volitelný 1.- 3. ročník)) kód v SIS OPDF1F031A garant: Dr. PhDr. Renáta Listíková, MCF forma výuky/forma kontroly: konzultace/zkouška anotace: Zkouška zdalšího cizího – francouzského jazyka má za cíl posílit a ověřit jazykov doktoranda. Zkouška má prokázat, zda je doktorand schopen studovat odbornou literaturu k s francouzském jazyce, znáterminologii a dokáže v tomto jazyce prezentovat své názory.Ke zko přečte cca 250 stran francouzsky psaného odborného textu, který ještě nebyl přeložen do če textu i o tématu své doktorské práce pak s examinátorem diskutuje. Kratší examinátorem vyb daného textu přeloží doktorand do češtiny.Cizí jazyk si volí doktorand sohledem na zpracov Povinná literatura Grammaire Progressive du français avec 600 exercices. Niveau intermédiaire. Paris: CLE Int Vocabulaire progressif du français avec 250 exercices. Niveau intermédiaire, Niveau avancé International, 2001. PINSON Cécile (coordination), Edito, Méthode de français et Cahier d'activité, Niveau A2, Didier, 2018. BARTHE Marie, CHOVELON Bernadette, Le français par les textes, Niveau A2-B1, B1-B2, Presse de Grenoble (PUG), 2015. Doporučená literatura: PARIZET, M.-L., GRANDET, É, CORSAIN M.: Activitéspour le cadre européenne commun –niveau A International, 2010. CHOLLET I., ROBERT J-M., Orthographe progressive du français -Niveau intermédiaire. Niveau CLE International, 2015. MIMRAN R., POISSON-QUINTON S., Expression écrite 3 et 4 -Niveau B1 et B2.Paris: CLE Intern MIQUEL C., Communication progressive du français -Niveau avancé, Paris: CLE International, DOLLEZ, C., PONS, C. a kol.,Alter Ego+ 3, 4 et Cahier de perfectionnement .Hachette FLE, 2 HENDRICH, J. a kol.: Francouzská mluvnice. Fraus. Plzeň 2001. MÜLLEROVÁ, E.: Gramatika francouzského jazyka ve cvičeních -úroveň B1-B2., Praha 2016, e-k KFJL nebo https://publi.cz/books/401/index.html?secured=false#coverLecture en français fac nakladatelství) na úrovni A2-B1 předmět: DALŠÍ Cizí jazyk - ruský jazyk (povinně volitelný 1.- 3. ročník) kód v SIS OPDR1R031A garant: PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: konzultace/zkouška anotace: Zkouška zdalšího cizího – ruského jazyka má za cíl posílit a ověřit jazykové komp doktoranda. Zkouška má prokázat, zda je doktorand schopen používat odbornou literaturu ksv ruském jazyce, zná terminologii a dokáže v tomto jazyce prezentovat své názory.Ke zkoušce cca 250 stran rusky psaného odborného textu, který ještě nebyl přeložen do češtiny. O tomt tématu své doktorské práce pak s examinátorem diskutuje. Kratší examinátorem vybraný úryve doktorand přeloží do češtiny. Cizí jazyk si volí doktorand s ohledem na zpracovávané téma. Povinná literatura: BELYNTSEVA, Olga,JANEK, Adam aMAMONOVA, Julija.Učebnice současné ruštiny = Učebnik sovreme russkogojazyka. Vyd. 1., 2 sv. Brno: Computer Press, 2009,ISBN 978-80-251-2442-0. Doporučená literatura: JELÍNEK, Stanislav et al.Raduga 1: po-novomu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011. 1. sv. ISBN 978- JELÍNEK, Stanislav et al.Raduga 2: po-novomu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2008. 3 sv. ISBN 978-8 JELÍNEK, Stanislav et al.Raduga 3: po-novomu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009. 3 sv. ISBN 978-8 JELÍNEK, Stanislav et al.Raduga 4: po-novomu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2010. 3 sv.ISBN 978-80 JELÍNEK, Stanislav et al.Raduga 5: po-novomu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011. 3 sv. ISBN 978-8 MAMONOVA, Julija a JANEK, Adam. Ruština pro samouky a věčné začátečníky: + MP3. 1. vydání. 2016. 286 stran. ISBN 978-80-266-1016-8. předmět: Metodoloický kurz kód v SIS OPDD1D310A