PROGRAM Didaktika výtvarné výchovy ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Didaktika výtvarné výchovy předmět: Interdisciplinarita diskursu výtvarné výchovy povinný kód v SIS OPDVV1V101A Forma výuky/forma kontroly: přednáška, seminář, konzultace v češtině nebo angličtině/předk editovaných draftů odborného textu pro oborový časopis, případně předložení pracovní verze disertační práce garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D., Mgr. Helena Kafková, Ph.D. anotace: Problematika hybridního, interdisciplinárního pole výtvarné výchovy, pokrývající specializovaných disciplín, které ovlivňují interpretační strategie výtvarného umění, vizu didaktiky a vizuálnígramotnosti. Cílem je identifikace specifických konceptů výzkumu vztaž disertační práce studenta, zvládnutí odborných slovníků a interpretačních rámců, směřující disertační práce. Hlavní témata • Dirskusivní pole výtvarné výchovy jako nestálé pole výpovědí; výpověď chápaná jako fouca autorská výpověď výtvarného umělce, dítěte, žáka ve výtvarné výchově, • Vrstvy diskursu výtvarné výchovy, diskursivní analýza (vrstvy vědeckých, filosofických, disciplín), • Diskursivnímodel didaktiky VV a analýza stávajících edukačních přístupů kobsahům vyučová Základní literatura je kdispozici vKnihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Ed Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Educat onlinelibrary.wiley.com/),Knihovně AVČR a specializovaných archivech center současného umě Galerie Tranzitdisplay, Prague Institute of Planning and Development/vzdělávací centrum CA povinná literatura: BROWN, Tony, ATKINSON, Dennis and ENGLAND, Janice. Regulatory Discourses in Education: A L perspective.Peter Lang AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften,2006. ISBN-13-978-303 FOUCAULT, Michel. Diskurs, autor, genealogie. Přeložil Petr Horák. Praha:Svoboda, 1994. FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění.Přeložil Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann &synové, 20 FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání/(Discourses of Art and Education).Praha/Jinočan H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. FULKOVÁ, Marie, TIPTON, Teresaand ISHIKAWA, Makoto. Through the Eyes of a Stray Dog: Encou Other (Culture). International Journal of Education through Art.Vol. 5. no 6, 2009, pp. 11 1743-5234. SEDERHOLM, Helena (Eds.) Artbeat: The Project. Helsinki: Aalto University, 2012. ISBN 9526 doporučená literatura: DANCER, Andrea. Profound Listening: Poetics, Living Inquiry, Arts?Based Practice and Being Soundwalk ? Soundscape Composition.Dissertation. The University of British Columbia, 2014. FULKOVÁ, MarieandTIPTON, Teresa. A (Con)text for New Discourse as Semiotic Praxis. The Int Journal of Art and Design Education,2008, 27, č. 1. pp. 27-42. ISSN 1476 –8062. FULKOVÁ, MarieandTIPTON, Teresa. DNA as a Work of Art: Processes of Semiosis between Conte Biology.The International Journal of Art & Design Education,Volume 32, Issue 1, February 2 ISSN 1476 –8062. FULKOVÁ, Marie. In-Between Space for Art and Education: Regimes of Visibility and Procedur Expression. In Kettel, J. (ed.): Missing Link. Űbergangsformen von Kunst und Pädagogik in Bildung. Künstlerische Kunstpädagogik im Kontext.Oberhausen: ATHENA–Verlag, 2017. Pp. 123- 978-3-89896-650-4. FULKOVA, Marieand TIPTON, Teresa. Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture s Perception and Creation of Art. In FAULKNER, Dorothyand COATES, Elizabeth (Eds.) Explori s Creative Narratives.Routledge, Tailor & Francis Group, 2011. ISBN 978-0415-46562-2: pp. 10.4324/978020381892. Online zdroje: International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/ International Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/ předmět: Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu (povinný) kód v SIS: 0PDQ1P107B garant: PhDr. Karel Starý, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: přednáška, semináře, samostatná práce, konzultace/zkouška anotace: Cíle: Studenti budou v návaznosti na Úvodní teoreticko-metodologický kurz seznámeni se základním a metodologickými východisky kvalitativního výzkumu. Kurz bude specificky zaměřen na strat studie a v jejím rámci budou vysvětleny hlavní metody shromažďování dat – pozorování a roz způsobů pořizování záznamů. V průběhu distanční části kurzu budou účastníci provádět vlast Součástí kurzu bude zpracování dat a jejich analýza. Studenti budou seznámeni s postupy kó softwarovém prostředí pro kvalitativní analýzu (MAXQDA). Témata: • Charakteristika slabých a silných stránek kvalitativního přístupu ve srovnání s kvantita možnosti smíšeného výzkumu; proces plánování kvalitativního výzkumu (cíle, konceptuální rámec, formulace výzkumných otázek), • Zajištění kvality výzkumu (pravdivost a platnost, přenositelnost, hodnověrnost, spolehli validizace); etické otázky a jejich řešení (zajištění bezpečí účastníků výzkumu, důvěrno souhlas), • Specifika různých strategií kvalitativního výzkumu (zakotvená teorie, případová studie, a biografický přístup); vícečetná případová studie školy jako konkrétní příklad aplikace strategií kvalitativního výzkumu, • Metody sběru dat (terénní poznámky; zúčastněné a nezúčastněné pozorování; hloubkový rozh skupiny; technická stránka shromažďování dat), • Analýza kvalitativních dat (transkripce, různé přístupy ke kódování, využití softwarovýc kategorizace a interpretace výsledků); psaní výzkumné zprávy (průběžné záznamy, tvorba d výroků účastníků, příprava zprávy pro publikování). studijní literatuta: HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 200 ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ Klára a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Po STRAUSS, Anselm a CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky me teorie. Boskovice: Albert, 1999. BASSEY, Michael. Case study Research in Educational Settings. Maidenhead: Open University DENZIN, Norman Kent and LINCOLN, Yvonna Sessions. The Sage Handbook of Qualitative Researc Sage, 2005. FLICK, Uwe. Managing Quality in Qualitative Research. Thousand Oak: Sage, 2007. HUBERMAN, A. Michael and MILES, Matthew B. Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebo Oak : Sage, 1994. MAXWELL, Joseph A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks: Sa MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, SCHOSTAK, John. Interviewing and Representation in Qualitative Research. Maidenhead: Open 2006. STAKE, Robert E. The Art of Case Study Research. Thousand Oak: Sage, 1995. YIN, Robert K. Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks: Sage, 1994. předmět: Dějiny filosofie výchovy kód v SIS OPDX1O107B garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. forma výuky/forma kontroly: Seminář, konzultace a samostatná práce/zkouška, vypracování od publikaci pro domácí odborný časopis nebo ve sborníku z konference anotace:Kurz „Dějiny filosofie výchovy“ vychází z konceptu tzv. „filosofie provádějící“; f cílem je kultivovat, proměňovat a vychovávat člověka, pěstovat jeho lidské a občanské ctno tvorbu ve vztahu ke světu a sebetvorbu ve vztahu k sobě samému. Výchova je zde proto odkrý významových okruzích - jako vztah člověka ke světu (péče o kosmos, péče o logos), jako vzt společnosti (péče o polis) a jako vztah člověka k sobě samému (péče o duši). Součástí kurz interpretace pedagogických konceptů a sledování proměn výchovného diskursu od jeho počátků na moderní a postmoderní výchovnou situaci. Cíle a obsahové zaměření: Cílem kurzu je rozvinout a kultivovat u studentů schopnost kriti učitelského a vychovatelského povolání, smyslu výchovy, reflektovat současné úsilí o novou vzdělanosti, orientovat studenty na dotázání metodologických základů výchovy, především s jejich vlastní odbornou profilaci. Obsahově jde o analýzu duchovědných, fenomenologických, pragmatických a postmoderních konceptů výchovy. Hlavní témata: • Ontologické koncepty výchovy (archetypy výchovy) – výchova jako péče o duši, jako e-duca emendace (náprava). Výchova jako cesta k harmonii světa a člověka, • Instrumentální výchova na počátku novověku, půda subjekt-objektového rozvrhu světa a jej výchovu a vzdělání na počátku novověku. Koncepty otevřené a uzavřené duše. Věda a vědění • Proměny výchovy v době moderní – výchova jako cesta k dokonalosti, jako rozvinutí možnos setkání, výchova jako dialog, jako agon. Tři rozměry výchovy – socializace, individuace Výchova jako životní pohyb. Výchova ve vzdělanostní společnosti. Krize výchovy a výchova krize světa. Povinná literatura: KUDLÁČOVÁ, Blanka a RAJSKÝ, Andrej (eds.). Education and “Pädagogik”– Philosophical and Hi Reflections (Central, Southern and South-Eastern Europe). Berlin: Peter Lang, 2019. ISBN 9 Bratislava: Veda 2019. ISBN 978-80-224-1717-4. PELCOVÁ, Naděžda. SEMRÁDOVÁ, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: K Počet stránek 220. ISBN 978-80-2462-636-9. Povinně volitelná literatura: PATOČKA, Jan, CHVATÍK, Ivan, ed. a KOUBA, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek člověka ve světě a v dějinách. III, Kacířské eseje o filosofii dějin. 1. vyd. Praha: OIKOY s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 3. ISBN 80-7298-054-8. PATOČKA, Jan, KOUBA, Pavel, ed. a CHVATÍK, Ivan, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek člověka ve světě a v dějinách. II, Stati z let 1970-1977, nevydané texty a přednášky ze se 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1999. 398 s. Oikúmené. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 2. ISBN 8 PATOČKA, Jan, Chvatík, Ivan, ed. a Kouba, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. 505 s. Se Patočky; sv. 1. Oikúmené. ISBN 80-86005-24-0. HOGENOVÁ, Anna. Jak pečujeme o svou duši? Vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, fakulta, 2009. 257 s. ISBN 978-80-7290-395-5. PALOUŠ, Radim. Ars docendi. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 127 s. ISBN 80-246-0855-3. FINK, Eugen. Erziehungswissenschaft und Lebenslehre. Freiburg: Rombach 1978. FINK, Eugen. Metaphysik der Erziehung im Weltverständnis von Plato und Aristoteles. Frankf Vittorio Klostermann, 1970. FINK, Eugen. Natur, Freiheit, Welt. Philosophie der Erziehung. Würzburg: Könighausen u. Ne 3-88479-674-7. předmět: Cizí jazyk - anglický jazyk (povinný) kód v SIS OPDA1A031A garant: Mgr. Petr Laštovička forma kontroly: zkouška Zkouška z angličtiny v doktorském studiu komplexně ověřuje jazykové kompetence doktoranda. zkoušky je prezentace odborného záměru doktorské práce nebo jiného rozsáhlejšího vědeckého literatury prostudované ke zkoušce a výklad vybraných odborných pojmů. Doktorand/doktorand schopnost přiměřených stylistických a gramaticko-lexikálních formulací spojených s prezent formulováním vlastních názorů, myšlenek a hodnotících stanovisek, pohotovou a adekvátní re pohovoru s examinátorem. Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost jazyka minimálně na úrov atestace na úrovni B2 (dle SERR), předpokládá se však rozvoj všech jazykových kompetencí. zkoušce trvá podle individuálních znalostí a schopností 1/2-1 rok. V této době si doktoran výběru (případně po konzultaci se školitelem) zvolí k přečtení odborné texty v rozsahu 250 doporučuje se výběr z alespoň dvou publikací, jejichž autorem je rodilý mluvčí. Před závěr zkouškou předkládá doktorand examinátorovi písemné materiály v příslušném cizím jazyce a t stanoveném časovém předstihu (minimálně 10-14 dnů před konáním zkoušky): Ze zkoušky jsou osvobozeni absolventi magisterských studijních programů zaměřených na angl literaturu, dále držitelé certifikátu na jazykové úrovni C1 a vyšší. Samotný kurz je rozdělen do několika okruhů/témat, které se mohou mírně lišit v závislosti přihlášených studentů: • Seznámení studentů s požadavky kurzu a zkoušky, ustanovení základní gramatické terminolo absolvování kurzu, znalostní test na úrovni B2-C,1 • Prezentace výsledků znalostního testu, zadání studentských prezentací na základě otázek se disertační práce, nastolení prvního tématu kurzu: Jazykové prostředky typické pro aka angličtinu, • Druhé téma: Formální a neformální jazykové prostředky, funkční styly, prezentace, • Třetí téma: Jazykové prostředky typické pro anglický jazyk v médiích, klasifikace novin, gramatika novinových nadpisů, 1 prezentace, • Čtvrté téma: Politická korektnost a její dopad na anglický jazyk, 1 prezentace, • Dokončení studentských prezentací. povinná literatura: HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Upper in Martin Hewings; course consultant, Michael McCarthy. Cambridge: Cambridge University Press 9780521165204. HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course fo Cambridge University Press, 2012. ISBN 9780521165211. HEWINGS, Martin. Advanced Grammar in Use. CUP. Cambridge: Cambridge University Press, 2013 9781107697386. ŠTĚPÁNEK, Libor a Janice de HAAF. Akademická angličtina = Academic English: průvodce angli studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735771. předmět: Doktorský seminář kód v SIS OPDVV1V115A garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D., Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D., Mgr. Helena Kafkov forma výuky: Pravidelná kolokvia a rozpravy s vyučujícími, školiteli a spolužáky. Příprava portfolií, cvičných prezentací ke konferencím, prezentace posterů a dalších zadaných úkolů teze disertační práce. anotace: Seminář, který si všichni studenti zapisují povinně každý semestr, je vedený v če angličtině. Zabývá se přípravou na konference a jiná vystoupení na odborných fórech, učí o vede k návyku pravidelného sledování novinek z oboru, učí orientaci v databázích publikací zapojení do vědecké komunity (např. síť Researchgate, Academia). Seminář slouží školitelům vedli doktorandy k průběžným prezentacím dílčích výsledků výzkumu a transformovali je do p různými typy forem konferenčních příspěvků (např. konference InSEA, ECER a jiné). Seminář nástroj ověřování účinku vystoupení studenta například před obhajobou rozšířené anotace. V tomto semináři probíhají také výukové lekce podávání grantů GA UK a jiných, podle přílež diskursivního společenství semináře přispívají pozvaní hosté, nejčastěji zahraniční odborn kteří mohou mít předem různé požadavky, například přečtení určitého pramene a přípravu tez otázek k diskusi. Nejpozději na konci třetího ročníku studia pak doktorand odevzdá rozpracované teze diserta studijní literatuta: Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Online databáze oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through Art/ www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ https:// onlinelibrary.wiley.com/) Knihovna AVČR Online přednášky a prezentace vybraných odborníků na Youtube.com Databáze výsledků výzkumu (systém OBD, RUV), případně jiné předmět: Výzkumné metodologie a metody ve výtvarné výchově kód v SIS OPDVV1V104A garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D forma výuky/forma kontroly: Seminář, konzultace a samostatná práce /vypracování rozšířené disertační práce a její obhajoba anotace: Kurz se zabývá hlavními metodologickými posuny výzkumu ve výtvarné výchově a vede vlastního výzkumného plánu, který bude obhajován ve formě rozšířené anotace disertační prá veden v češtině nebo v angličtině a bude probíhat formou seminářů a individuálních konzult designy budou konzultovány. Hlavní témata: • Kvalitativní a kvantitativní přístupy v pedagogickém výzkumu a jejich možnosti ve výzkum výzkumných otázek, předmět výzkumu, učební úloha, didaktická analýza, identifikace probl slovník. • A/r/tography (artografie) jako metodologie a personalizované varianty jejích metodických Participatory action research (PAR), action research (AR), art based research (ABR), • Výzkumný protokol ve VV a jeho varianty, • Modelování (vizualizace) výzkumného pole, • Rozšířená anotace disertační práce. studijní literatuta: Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Zákla je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná F na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ onlinelibrary.wiley.com/) Povinná literatura: SAVIN-BADEN, Maggi and TOMBS, Gemma. Research Methods for Education in the Digital Age. Lo BloomsburyAcademic, 2018. ISBN 978-1-4742-4562-3. LEAVY, Patricia. Method Meets Art. Arts-Based Research Practice. New York, London: The Gui 2009. ISBN 978-1-59385-259-7. HICKMAN, Richard (Eds.) Research in Art & Design Education. Issues and Exemplars. Bristol, Intellect, 2008. ISBN 978-1-84150-199-4. IRWIN, Rita, SPRINGGWAY, Stephanie and WILSON KIND, Sylvia. A/r/tography as Living Inquiry Text, 2005. https://doi.org/10.1177/1077800405280696 GAJDOŠÍKOVÁ, Pavla. Výzkumná sonda Paměť místa založená na principu A/r/tografie, realizov Výtvarná výchova (3-4) 2018. Str. 46-61. ISSN 1210-3691. Doporučená literatura: DELEUZE, Gilles a GUATTARI, Félix. Tisíc plošin. Přeložila Marie Caruccio Caporale. Herrma 9788087054253. FULKOVÁ, Marie a JAKUBCOVÁ, Lucie. Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných pro UK z let 2011 a 2012/I. (Vybrané metodologie a metody). In UHL SKŘIVANOVÁ, Věra (Ed.) Peda umění/Umění pedagogiky aneb přínos oboru výtvarná výchova ke všeobecnému vzdělávání. UJEP 2014. ISBN 978-80-7414-663-3. Str. 37-54. SLAVÍK, Jan a FULKOVÁ, Marie. Výzkum a teorie edukačního procesu – slepá skvrna výtvarné v HORÁČEK, Radek a ZÁLEŠÁK, Jan. Veřejnost a kouzlo vizuality. Rozvoj teoretických základů v a otázky kulturního vzdělávání. Symposium České sekce InSEA, Brno, 2008. Sborník z konfere fakulty Masarykovy univerzity, svazek 222, řada estetickovýchovná č. 7. ISBN 978-80-210-47 FULKOVÁ, Marie a KITZBERGEROVÁ, Leonora. Vlivy multimediální komunikace ve výtvarné výchov výchova, č. 1-2, roč. 57, 2017, str. 16 – 40. ISSN 1210-3691. Online zdroje: http://artisticintellect.com/2013/08/05/artography-as-methodology/ Irwin, Rita, Springgay, Stephanie, Wilson Kind, Sylvia. A/r/tography as Living Inquiry Thr Text, 2005. https://doi.org/10.1177/1077800405280696 Journals, research databases https://webofknowledge.com/ https://www.elsevier.com/solutions/scopus International Journal of Art & Design Education www.wiley.com/ International Journal for Education through Art https://www.intellectbooks.co.uk/journals/ předmět: Kritické teorie a přístupy v současném umění, vizuální kultuře a výtvarné výchově kód v SIS OPDVV1V105B garant: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D., Mgr. Helena Kafková, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: Seminář, konzultace a samostatná práce/Prezentace, předkládání draftů odborného textu pro oborový časopis anotace: Kurz se zabývá kritickou analýzou současných teorií výtvarné výchovy v kontextech umění, vizuální kultury a studií kultury. Cílem je vyvinout autorské portfolio verbálních textů, aktualizovaných každodenní zkušeností z vizuální kultury a praxe výuky VV, nebo jin předmětu či vlastní vizuální tvorby. Při práci s portfoliem student uplatní metody kritick odborných textů, výzkumných dat z terénu a analýzy vizuálních zobrazení jako nástroje komp materiálů z aktuálních výstav, odborných a výzkumných zpráv a výzkumných a uměleckých prac skupinové diskusi a reflexi. Kurz bude veden v češtině nebo v angličtině a bude probíhat f seminářů na fakultě a v prostředí galerií a muzeí umění. Hlavní témata: • Tvorba portfolia vizuálních zdrojů a dalších kontextových materiálů (foto a video-dokume vizuality veřejného prostoru, archivů a projektů kulturních institucí, konferencí, konfe příspěvků, výzkumných zpráv, vizuálních esejů, dokumentace z výukových, komunikačních a situací, • Kritická reflexe sebraných materiálů, kódování, tvorba konceptuálních map, reflexe posle mezinárodních trendů ve výtvarné pedagogice a oborové didaktice. Tematizace, konstrukce rámců, • Pedagogická transformace a tvůrčí reflexe. Příprava kolaborativního a komunikačního mode vybrané skupiny uživatelů (žáci, dospělí návštěvníci výstavy, rodiny, senioři, apod.), o oporou v odborné literatuře. Studijní literatura: Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Zákla je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná F na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ onlinelibrary.wiley.com/), Knihovně AVČR a specializovaných archivech center současného um Galerie Tranzitdisplay, Prague Institute of Planning and Development/vzdělávací centrum CA Povinná literatura: FULKOVÁ, Marie. In-Between Space for Art and Education: Regimes of Visibility and Procedur In Kettel, J. (eds.): Missing Link. Űbergangsformen von Kunst und Pädagogik in der Kulture Künstlerische Kunstpädagogik im Kontext. Oberhausen: ATHENA –Verlag, 2017. ISBN: 978-3-898 123-133. JANÍK, Tomáš a STUCHLÍKOVÁ, Iva. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masary 2015. ISBN 978-80-210-7769-0. SLAVÍK, Jan, CHRZ, Vladimír, ŠTECH, Stanislav a kol: Tvorba jako způsob poznávání. Praha: ISBN 978-80-246-2335-1. Doporučená literatura: FULKOVA, Marie and TIPTON, Teresa. Diversifying Discourse: The Influence of Visual Culture ´s Perception and Creation of Art. In FAULKNER, Dorothy and COATES, Elizabeth (Eds.) Explo ´s Creative Narratives. Routledge, Tailor & Francis Group, 2011. ISBN 978-0415-46562-2: pp 10.4324/9780203818923. FULKOVÁ, Marie et al. Muzejní a galerijní edukace 2. Učení z umění. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum 2012 a 2013. Praha: Univerzita Kar Pedagogická fakulta a Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013. ISBN 978-80-729-700-7. DELEUZE, Gilles and GUATTARI, Félix. A thousand plateaus. Capitalism and schizophrenia. Mi University of Minnesota Press, 2005. RODOWICK, David, Norman. Reading the Figural, or, Philosophy after the New Media. Durham: Press, 2001. ISBN 0-8223-2711-2 276. SVATOŇOVÁ, Kateřina. Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2273-8. Online zdroje: International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE ( Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/, http://creativeconnex předmět: Portfolio propojení praxe a teorie výtvarné výchovy kód v SIS OPDVV1V106B garant: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: seminář, konzultace a samostatná práce /obhajoba profesního po publikovaný článek do časopisu Výtvarná výchova, rešerše odborné literatury anotace: Cílem kurzu je rozvíjet reflektivní dovednosti studentů a posilovat jejich znalos didaktiky výtvarné výchovy. Klíčovým konceptem reflexe se stává portfolio, charakteristick jsou procesuálnost, individualizace, subjektivita, aktivita, dlouhodobost a metakognice. S hledá vlastní umělecko-didaktické formy portfolia. Ústřední téma je zkoumáno ze tří hledis je chápáno jednak jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné Studenti na základě analýzy konkrétních výstupů formulují své pojetí výuky výtvarné výchov společných diskusích dále zdůvodňují. V tomto bloku se zaměřují na učitele výtvarné výchov portfolio prezentováno jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj r se zabývá problematikou reflexe/hodnocení ve výtvarné výchově, kvalitou artefaktů, rozvoje žáků pomocí uvažování nad vlastní autorskou tvorbou. Třetí blok se vrací k původní prezent uměleckého portfolia. Studenti hledají možné formy a polohy autorského uměleckého portfoli reflexí vlastní autorské tvorby hledají obecné principy oborové didaktiky. Zároveň studují konceptu lidské identity. • Portfolio jako nástroj pedagogické reflexe a dlouhodobého plánování výuky výtvarné výcho • Portfolio jako nástroj formativního hodnocení ve výtvarné výchově a nástroj reflexe žáků • Portfolio a identita. studijní literatuta: Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Zákla k dispozici v knihovně PedF UK, příp. Národní knihovně ČR a na online databázích oborových (International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/) Povinná literatura: BERGER, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016. ISBN 978-80-87260-78-4. BLAIKIE, Fiona, SCHŐNAU, Donald and STEERS, John. Preparing for portfolio Assessment un Ar A Study of the Opinions and Experiences of Exiting Secondary School Students in Canada, En Netherlands. JADE, 2004, 23.3, 302-315. DYLAN, Wiliam a LEAHYOVÁ, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení. Čtení pomáhá a EDUkačn 2016. ISBN 978-80-906082-7-6. KORTHAGEN, Fred, KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram, WUBBELS, Thoe. Jak spojit pra didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5. LAKOFF, George a JOHNSON, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host 2014. ISBN 978-80-749 LINDSTRŐM, Lars. The Multiple Uses of Portfolio Assessment. In PIIRONEN, L. (Ed.) Portfoli Secondary Art Education and Final Examination. Helsinki: University of Art and Design 1999 SZTOMPKA, Peter. Vizuální sociologie, fotografie jako výzkumná metoda. Praha: Sociologické 2007. ISBN: 978-80-86429-77-9. TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Uni Pedagogická fakulta 2018. ISBN 978-80-7290-982-7. předmět: Obraz ve vědě a umění kód v SIS OPDVV1V107B garant: Mgr.Helena Kafková, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: Seminář a samostatná práce/vypracování konceptu článku do obor anotace: Kurz uvádí do souvislostí vzniku Založené teorie a ukazuje analogie kvalitativníh a umělecké tvorby v pojetí tradiční estetiky. Studenti samostatně prostudují teoretickou l anglickém a českém jazyce a zúčastní se dvoudenního semináře četby a interpretace textů. D koncept článku pro odborný časopis. Cílem předmětu je vytvořit hlubší pochopení souvislost umělecké tvorby a prohloubit schopnost čtení a interpretace odborných textů. Hlavní témata: • Založená teorie a její východiska, • Tradiční estetika a její modernistické re-koncepce ve výtvarném umění a v didaktice výtv • Badatelský projekt studujících a jeho umístění v souvislostech kvalitativní metodologie současné didaktiky výtvarné výchovy, • Psaní odborného textu. Povinná literatura: GLASER, Barney and STRAUSS, Anselm. Discovery of Substantive Theory: A Basic Strategy Unde Qualitative Research. In: American Behavioral Scientist, 1965, 8:5, s. 5-11. KAFKOVÁ, Helena. Reflexe Hegelovy Estetiky v klasické umělecké moderně. In Pelcová, Naděžd cíl a účel ve výchově, umění a sportu: (filosofická reflexe lidského jednání). Praha: Univ Pedagogická fakulta, 2012. Str. 172-178. ISBN 978-80-7290-605-5. KAFKOVÁ, Helena. Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. Výtvarná výchova 2011, str. 15-17. ISSN 1210-3691. SCHLEMMER, Oskar. Diary extracts. In HARRISON Charles and WOOD Paul (Eds.). Art in Theory. Blackwell Publishing, 2003, s. 306-309. Doporučená literatura: HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Praha: Odeon, 1966. předmět: Fenomenologie kód v SIS OPDVV1V114B garant: doc. PhDr. Aleš Prázný, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: Seminář, konzultace a samostatná práce/Způsob ověření studijní domluven na první konzultaci tak, aby podporoval pojetí tématu disertační práce konkrétníh anotace: V kurzu půjde o uvedení do Husserlovy filosofie. Studenti budou seznámeni s probl historickým kontextem fenomenologie, s jejími základními pojmy a metodou. Zvláštní pozorno českou recepci fenomenologie u Jana Patočky. Hlavní témata: • Krize evropských věd, • Existence člověka dnes, otevřenost budoucnosti, • Usebrání a uvlastnění současného člověka jako výraz planetární doby. Povinná literatura: BLECHA, Ivan. Proměny fenomenologie. Praha: Triton, 2007. HUSSERL, Edmund. Idea fenomenologie. Praha: OIKOYMENH, 2001. PATOČKA, Jan. Fenomenologické spisy I. Praha: OIKOYMENH, 2008. Doporučená literatura: CHVATÍK, Ivan. Myšlení Jana Patočky očima dnešní fenomenologie. Praha: Filosofia, 2009. PATOČKA, Jan. Fenomenologické spisy II. Praha: OIKOYMENH, 2009. PATOČKA, Jan. Fenomenologické spisy III/1. Praha: OIKOYMENH, 2014. PATOČKA, Jan. Fenomenologické spisy III/2. Praha: OIKOYMENH, 2016. Online zdroje: Online zdroje: https://plato.stanford.edu/entries/phenomenology/ předmět: Metodologie výzkumu uměním: A/r/tografie kód v SIS OPDVV1V108B garant: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D., doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: seminář, workshopy,konzultace, samostatná práce/ Obhajoba arto portfolia obsahujícího vytvořené artefakty, výzkumné sondy a reflexivní komentář. anotace: Kurz představuje a/r/tografii jako současnou metodologii reflexivní tvorby, tvorb a zároveň jako moderní metodu výuky výtvarné výchovy. A/r/tografie nabízí možnost uchopení problému ze tří pozic, a to z perspektivy umělce, učitele a výzkumníka (triáda Artist/Rese což umožňuje komplementárně strukturované poznání v „meziprostoru“. Vlastní téma je tedy u prolínání těchto tří identit. Kurs nabízí aktivity vedoucí k prozkoumávání těchto přístupů využití ve výtvarné výchově. Kurz bude veden v češtině nebo v angličtině a bude probíhat f přednášek, seminářů. Hlavní témata: • Základní kamenem kurzu je praktická část obsahující 3 workshopy, zaměřené na vlastní aut Během uměleckého autorského procesu (pozorování, kresba, malba) bude vytvořeno umělecké bude odrazovým můstkem pro výstavbu badatelské sondy a její reflexe, • Téma tří pozic Artist/Researcher/Teacher: práce s kresbou a malbou (umělecká tvorba); in analýza vlastní uměleckých procesů probíhající souběžně s rozvojem didaktické činnosti, • Analýza a reflexe celého procesu, prezentace ar/tografického portfolia vývoje tvorby a j didaktického rozvedení, vytvoření modelu celého procesu uměleckého výzkumu. povinná literatura: FULKOVÁ, Marie. Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK 2012 I (Vybrané metodologie a metody). In UHL, SKŘIVANOVÁ, Věra: Pedagogika umění / umění inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci. Univerzita J. E. Purkyn Labem, 2013, ISBN 978-80-7414-582-7, s. 17 – 23. FULKOVÁ, Marie. Diskurs umění a vzdělávání. (Discourses of Art and Education). Praha/Jinoč ISBN 978-80-7319-076-7. IRWIN, Rita, & de COSSON, Alex. A/r/tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inq CA: Pacific Educational Press, 2004. ISBN 978-1895766707. ŠVAŘÍČEK, Roman & ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál 978-80-262-0644-6. HYPERLINK "http://artisticintellect.com/2013/08/05/artography-as-methodology/"http:// artisticintellect.com/2013/08/05/artography-as-methodology/ doporučená literatura: HYPERLINK "http://ritairwin.com/resume_students.html"http://ritairwin.com/ resume_students.html FEIREISS, Lukas. Imagine Architecture: Artistic Visions of Urban Realm. Berlin: Gestalten, 978-3899555448. SWABSKY, Barry. Vitamin P. Phaidon, 2005. ISBN: 978-0714844466. ZABEL, Igor, KANTOR, Jordan. Vitamin D, New Perspective of Drawing. Phaidon, 2005, ISBN 97 předmět: Objekt v galerii a krajině kód v SIS OPDVV1V112B garant: Mgr. A. Michal Sedlák Ph. D. forma výuky/forma kontroly: Seminář, konzultace a samostatná práce /Způsob ověření studijn domluven na první konzultaci tak, aby podporoval pojetí tématu disertační práce konkrétníh anotace: V kursu je studována a diskutována problematika fyzického objektu situovaného v g prostoru a krajině. Téma objektu je zde definováno velmi široce vzhledem spletitosti možný a významů v reálném prostoru. V oblasti galerijního provozu je možné se zaměřit například instalaci a její vztah s divákem, nebo také na architektonické pojetí výstavy samotné v so kurátorským konceptem. Krajinou je míněn urbanizovaný i neurbanizovaný prostor středoevrop neomezující se jen na umělecké dílo či na významnou architekturu. Kurz je zaměřen na vnímá reálného prostoru s možnými kontexty a významy. Objekt je možné analyzovat a reflektovat z specifické odbornosti, zaměření (sochař, architekt, učitel) Téma objektu a jeho „včleňován vázáno na diskurzívní pole výtvarné výchovy, oborovou didaktiku a vizuální gramotnost. Cílem je identifikace specifických konceptů výzkumu vztažených k tématu disertační práce s zvládnutí odborných slovníků a interpretačních rámců, směřujících k napsání disertační prá veden v češtině nebo v angličtině a bude probíhat formou přednášek, seminářů a rozprav. Hlavní témata: • Vztah tématu disertační práce k obsahu studijního předmětu, • Vytváření výzkumných otázek v souvislosti se zaměřením disertační práce. studijní literatura Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Zákla je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná F na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ onlinelibrary.wiley.com/) Knihovně AVČR a specializovaných archivech center současného umě Galerie Tranzitdisplay, Prague Institute of Planning and Development/vzdělávací centrum CA povinná literatura: AJVAZ, Michal, Ivan M. HAVEL a Monika MITÁŠOVÁ (ed.) Prostor a jeho člověk. Praha: Vesmír, 80-85977-60-5. FULKOVÁ, Marie: Diskurs umění a vzdělávání (Discourses of Art and Education). Praha/Jinoča Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. MERLEAU-PONTY, Maurice a Stéphanie MÉNASÉ. Svět vnímání. Praha: OIKOYMENH, 2008. ISBN 978- NORBERG-SCHULZ, Christian. Genius loci: k fenomenologii architektury. Praha: Odeon, 1994. 80-207-0241-5. Doporučená literatura: JANKOVIČOVÁ, Sabina, KAROUS Pavel (ed.). Vetřelci a volavky: atlas výtvarného umění ve veř v Československu v období normalizace (1968-1989) = Aliens and herons: a guide to fine art public space in the era of normalisation in Czechoslovakia (1968-1989). Řevnice: Arbor vit 978-80-7467-039-8. LOOS, Adolf, MARKALOUS, Bohumil. Řeči do prázdna: soubor statí o architektuře, bydlení, ús praktických věcech. Vyd. 2. Kutná Hora: Tichá Byzanc, 2001. ISBN 80-86359-06-9. Objekt: metamorfózy v čase: [katalog výstavy]: České muzeum výtvarných umění v Praze, Dům Boží 31.5.-26. 8. 2001: [text: Olaf Hanel .. [et al.]]. Praha: České muzeum výtvarných umě 80–7056–095-9. PALLASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: ISBN 978-80-87545-09-6. SUDJIC, Deyan. B jako Bauhaus: moderní svět od A-Z. Zlín: Kniha Zlin, 2016. ISBN 978-80-74 VERVOORDT, Axel. Proportio. Gent: Mer. Paper Kunsthalle, 2015. ISBN 978-94-9177-583-3. online zdroje: www.artlist.cz Manuál tvorby veřejných prostranství-manuál - Institut plánování a rozvoje hlavního města Permanently [online]. Dostupné z: http://manual.iprpraha.cz/cs/manual-tvorby-verejnych-pro Kniha ProLuka pod vršovickým nebem/ Čtyři dny/ Four days. Čtyři dny/ Four days [online]. C [cit. 20. 11. 2017]. Dostupné z: http://ctyridny.cz/project/kniha-proluka-pod-vrsovickym-n předmět: Tématika žánru. Souvislosti výtvarné výchovy a pop kultury. Vizuální esej kód v SIS OPDVV1V111B garant: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: seminář, konzultace a samostatná práce /obhajoba v rámci předm odborného textu k publikaci pro domácí odborný časopis Výtvarná výchova anotace: Předmět je koncipovaný jako tvůrčí dílna. Cílem je tvorba obrazového eseje reflek současné populární kultury v souvislostech teorie i praxe výtvarné výchovy. Studenti uplat z oborů vizuální komunikace (grafický design, ilustrace, umění tisku, animace, komiks) a s kritického čtení odborných textů, výzkumných dat z terénu a analýzy vizuálních zobrazení. češtině a bude probíhat formou odborných seminářů v odborných učebnách Pedagogické fakulty Hlavní témata: • Vytyčení tématu práce. Sběr a uspořádání podkladů. Tvorba portfolia vizuálních zdrojů a kontextových materiálů (kresby, foto a video dokumenty, zdroje z veřejného prostoru, arc kulturních institucí, konferenčních příspěvků, výzkumných zpráv, dokumentace z výukových a tvůrčích situací, stejně tak dokumentace ze setkání s aktivními tvůrci), • Kritická reflexe sebraných materiálů. Tvorba skic a konceptuálních map. Editace a postpr zdrojů, • Reflektovaná tvorba. Práce nad obsahem i formou příspěvku. Uvedení materiálu do podoby v tiskoviny vhodné k publikaci. studijní literatuta: Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Základní literatura je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea Celetná FF UK, na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Ed Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Educat onlinelibrary.wiley.com/) Knihovně AVČR a specializovaných archivech center současného umě Galerie Tranzitdisplay, Prague Institute of Planning and Development/vzdělávací centrum CA Povinná literatura: POSPISZYL, Tomáš. Asociativní dějepis umění. Poválečné umění napříč generacemi a médii (ko intermediální a konceptuální umění, performance a film). Praha: Tranzit, 2014. ISBN 978-80 SCHULZ, Winfried. Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1980 REMCO, Roes, KRIS, Pint. The visual essay and the place of artistic research in the humani [online] Palgrave Communications, 2017 [cit. 12. 3. 2020]. Dostupné z https://www.nature.c s41599-017-0004-5. Doporučená literatura: BOSÁK, Petr, JANSA, Rober. Proto. Praha: Tranzit; Vysoká škola uměleckoprůmyslová; Quick b over the lazy dog, 2013. ISBN978-80-87259-22-1; 978-80-86863-60-3; 978-80-905691-0-2. BÍLEK, Petr A. ŠEBEK, Josef. (ed.) Česká populární kultura. Praha: Univerzita Karlova, Fil 2017. ISBN978-80-7308-725-8. DANIEL, Ondřej. Populární kultura v českém prostoru. Praha: Karolinum 2013. ISBN978-80-246 DYTRTOVÁ, Kateřina, RAUDENSKÝ, Martin. Exprese, vztahy a procesy. Ústí n. L.: FUD UJEP Úst Praha 2017, ISBN 978-80-7561-087-4 (UJEP), ISBN ISBN 978-80-7290-959-9 (PedF UK). DYTRTOVÁ, Kateřina, RAUDENSKÝ, Martin. Ko-text. Ústí n. L.: FUD UJEP Ústí n. L., PedF UK P 978-80-7414-920-7 (UJEP), ISBN 978-80-7290-828-8 (PedF UK). ZAHRÁDKA, Pavel. Vysoké versus populární umění. Olomouc: Periplum. 2009. ISBN978-80-86624- předmět: Výzkumný protokol a jeho role ve výzkumu ve výtvarné výchově kód v SIS OPDVV1V109B garant: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D., doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: eminář, konzultace a samostatná práce/Obhajoba v rámci předmět odborného textu k publikaci pro domácí odborný časopis Výtvarná výchova. anotace: Kurz je uvedením do problematiky specificky oborové a transoborové výzkumné metod cílem je vytvoření a reflexe modelového výzkumného protokolu ve vztahu k disertační práci. Hlavní témata: • Reflexe pozice výzkumníka ve výtvarné výchově: badatel/umělec, učitel/badatel, učitel/um Kreativní, subversivní a tradiční pojetí role výzkumníka ve VV. Etické otázky výzkumu, • Výzkumný protokol jako nástroj plánování, evidence, kontroly a evaluace procesu výzkumu. příkladů, • Navržení výzkumného protokolu pro potřeby disertační práce, • Kurz bude veden v češtině nebo v angličtině a bude probíhat formou přednášek, seminářů a Povinná literatura: Fulková, Marie. Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektech KVV PedF UK 2012 I (Vybrané metodologie a metody). In UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění / umění p inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci. Univerzita J. E. Purkyn Labem, 2013, ISBN 978-80-7414-582-7, s. 17 – 23. JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ, Lucie. Kvalitativní metody výzkumu v aktuálních výzkumných projektec z let 2011 a 2012 II (Výzkumné protokoly). In UHL SKŘIVANOVÁ, Věra. Pedagogika umění / umě aneb inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci. Univerzita J. E. P Labem, 2013, ISBN 978-80-7414-582-7, s. 24 – 30. Švaříček, Roman, Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 978-80-262-0644-6. Chráska, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: G 978-80-247-5326-3. Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 978-80-262-0982-9. Doporučená literatura: FULKOVÁ, Marie, JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ, Lucie, KITZBERGEROVÁ, Leonora, SEHNALÍKOVÁ, Vladimír muzejní edukace 2. Umění a kultura ve školním kontextu / učení z umění. Univerzita Karlova fakulta, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2013, ISBN UK 978-80-7290-700-7, ISBN UPM 978- FULKOVÁ, Marie, HAJDUŠKOVÁ, Lucie, SEHNALÍKOVÁ, Vladimíra. Galerijní a muzejní edukace 1. k umění. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2011, 978-80-7290-535-5, ISBN UPM 978-80-7101-111-8. SLAVÍK, Jan, LUKAVSKÝ, Jan, HAJDUŠKOVÁ, Lucie. Konceptová analýza výuky: didaktické poznat reflexí studentů učitelství výtvarné výchovy. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 4, FULKOVÁ, Marie: Diskurs umění a vzdělávání. (Discourses of Art and Education). Praha/Jinoč Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 978-80-7319-076-7. HAJDUŠKOVÁ, Lucie. Videostudie ve výtvarné výchově – metodologické otázky. In GALAJDOVÁ, K Vizuální gramotnost. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, ISBN 978-80-72 103. NAJVAR, Petr. Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno, Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-222- Archiv sborníků České asociace pedagogického výzkumu http://www.capv.cz/index.php/cz/mater BARONE, Tom, EISNER, Elliot W.: Arts-based educational research. In JEAGER, R., M. (ed.): methods for research in education. 2. vydání, Washington, DC: American Educational Researc 75 – 116. předmět: Obecná didaktika kód v SIS OPDQ1P111B garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. forma výuky: přednáška, samostatná práce, rozprava na zadané téma z didaktiky, pozorování reflexí, konzultace anotace: • Didaktická transformace učiva v činnosti učitele a aktivita žáků v procesu výuky, • Podmíněnost specifické povahy obsahu znalostí a způsobů jejich nabývání, sdílení a uplat • Modely výuky, • Didaktický způsob myšlení, teoretizace a výzkumu. Výzkum výuky a posuzování její kvality oborových didaktik a obecné didaktiky. Přístup normativně didaktický a transdidaktický. Povinná literatura: SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ESTES T., Mintz, S. & GUNTER M. Instruction: A Models Approach. 6th ed. Boston: Pearson, 2 JANÍK, Tomáš et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepš Brno. Masarykova univerzita 2013. SLAVÍK, Jan, JANÍK, Tomáš, NAJVAR, Petr & KNECHT, Petr. Transdisciplinární didaktika: o uč znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita 2017. Syntézy vzdělávání, sv. 3. Doporučená literatura: ARENDS, Richard. Learning to Teach (7th Ed). McGraw -Hill Higher Education, 2008. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha: SPN, 1975. BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, Jitka, ČAPEK, Vratislav, KOTÁSEK, Jiří. Oborové didaktiky jako sa disciplíny. Pedagogika, 2000, 1, 23-37. MAREŠ, Jiří. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 2015, 65(2), 113–14 MAZÁČOVÁ, Nataša. Zkušenosti s utvářením didaktických znalostí obsahu u studentů učitelstv Tomáš a kol. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Pa NAJVAR, Petr. Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů. Pedagogika, 2017, 67, 3, 2 SLAVÍK, Jan, STARÁ, Jana, ULIČNÁ, Klára, NAJVAR, Petr et al.. Didaktické kazuistiky v obor vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. STARÝ, Karel & CHVÁL, Martin. Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In Marce Kateřina Vlčková (Eds.). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 6 Paido, 2009. předmět: Kritické pojmy a teorie interpretace výtvarného umění kód v SIS OPDVV1V110B garant: doc. Mgr. Katarína Kolbiarz Chmelinová, Ph.D. forma výuky/forma kontroly: Seminář, konzultace a samostatná práce/seminární práce anotace: Kurz se zabývá analýzou kritických pojmů a teorií v aktuálním diskursu interdisciplinární výtvarného umění. Důraz je položený zvláště na reflexi klasických žánrů tzv. starého umění a na jejich edukační potenciál. Prostřednictvím kritického čtení textů, analýz samotných v artefaktů, a rovněž aktuálních výstavních projektů kurz cíleně rozvíjí interdisciplinární myšlení posluchačů. V čtyřech tematických okruzích konfrontuje dobovou praxi, její teoreti aktuální vidění. • Materiál, forma a styl, • Originál a kopie, • Hodnota, trh, sbírka, muzeum umění, • Prezentace, rituál a paměť. Posluchači tvoří a kriticky reflektují vlastní portfolia kontextových materiálů ke zvolené Cílem je kontextualizace podnětů a aplikace získaných poznatků do pedagogické/didaktické p komunikačních a kolaborativních modelech podle odborného zaměření. Studijní literatura Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Zákla je k dispozici v Knihovně PedF UK, Knihovně Uměleckoprůmyslového muzea, Knihovně Celetná F na online databázích oborových časopisů IJETA (International Journal for Education through https://www.intellectbooks.com/), IJADE (International Journal of Art & Design Education/ onlinelibrary.wiley.com/) Knihovně AVČR. Povinná literatura: MITCHEL, Wiliam John Thomas. Teorie obrazu: eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Prah 9788024632025 NELSON, Robert S., SHIFF, Richard. Kritické pojmy dejín umenia. Critical terms for Art His – Centrum súčasného umenia a Slovart. Bratislava 2004. ISBN 807145978X (originál Critical Histry. The University of Chicago 1996, 2003) KETTEL, Joachim (ed.). Missing Link. Űbergangsformen von Kunst und Pädagogik in der Kultur Künstlerische Kunstpädagogik im Kontext. Oberhausen: ATHENA –Verlag, 2017. ISBN: 978-3-898 Doporučená literatura: WILSON, Nick. The space that separates: a realist theory of art. 1. New York: Routledge, 2 9781315692128. BERGER, John: Způsoby vidění (Ways of Seeing). Praha: Labyrint, 2016. ISBN 9788087260784. ELKINS, James. Proč lidé pláčou před obrazy. Praha: Academia, 2007. ISBN 9788020015099. Online zdroje: International Journal for Education through Art/ https://www.intellectbooks.com/), IJADE ( Journal of Art & Design Education/ https://onlinelibrary.wiley.com/ http://creativeconnexions.eu/cg/