PROGRAM Didaktika matematiky ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Didaktika matmatiky předmět: Didaktika matematiky 1 s metodologií kód v SIS OPDM1M103B garant: doc. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D., doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je: • orientovat se v různých výzkumných metodách používaných v didaktice matematiky a vybrat pro vlastní výzkum • připravit projekt vlastního výzkumu včetně návrhu způsobu analýzy dat, případně zrealizo předexperiment • zorientovat se v současném výzkumu v didaktice matematiky u nás i v zahraničí • zařadit vlastní výzkum do domácího a světového kontextu • zpracovat rešerši odborné literatury na téma disertační práce Zpracováním rešerše doktorand prokazuje hlubší znalost současného stavu poznání ve zvolené rozlišuje hlavní výzkumné proudy od okrajových. Rešerše se může stát základem kapitoly Teo disertační práci. Studijní literatura Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Zákla je k dispozici v tzv. Zlatém fondu KMDM. Dále čerpá z online odborných databází, které jso dispozici (např. Scopus, Springer, ScienceDirect, WOS). Výběr z odborné literatury: BISHOP, A.J. et al. (eds.), International Handbook of Mathematics Education 1/2, Kluwer Ac Publishers,1996 BISHOP, A.J. (ed.). Second International Handbook of Mathematics Education 1/2, Kluwer Aca 2003 BIEHLER R. et al. (eds.), Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline, Kluwer Acad 1993 NICKSON, M. Teaching and Learning Mathematics, Cassell, London and New York, 2000 SIERPINSKA, A. a KILPATRICK, J. (eds.) Mathematics Education as a Research Domain: A Searc 1/2, Kluwer Academic Publishers, 1998 GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996 GROWS, D. (ed.) Handbook of research on mathematics teaching and learning. New York: Macmi LYN, D., ENGLISH, Handbook of International Research in Mathematics Education, LEA, 2002 PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998 STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky zakotvené te HEJNÝ, M. a kol. Teórie vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN, 1991 HEJNÝ, M. a KUŘINA, F. Dítě škola matematika. Praha: Portál, 2009 předmět: Didaktika matematiky 2 kód v SIS OPDM1M104B garant: doc. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D., doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D., prof. RNDr. J Ph.D. anotace: Doktorad si vybírá zaměření kurzu podle aktuální nabídky oborové rady. Kurz může odborník v didaktice matematiky dlouhodobě pobývají na KMDM či jiný odborník poté, co téma a garantka programu. Vybrané téma se stane základem pro příslušnou část doktorské zkoušky. Cílem předmětu je prohloubit znalosti a získat výzkumné dovednosti v didaktice matematiky Některá témata uvedeme i s vybranou základní literaturou, která bude upřesněna na základě vyučujícího a doktoranda. • A. Vybrané partie z teorie didaktických situací. • B. Zkoumání školního vyučování matematice • C. Kritická místa matematiky u žáků základní školy v řešení úloh • D. Rozvoj a zkoumání profesního vidění učitelů a budoucích učitelů Studijní literatura A. BROUSSEAU, Guy. Theory of Didactical Situations in Mathematics. [Edited and translated by Cooper, R. Sutherland, V. Warfield], 1997. Dordrecht,/Boston/London: Kluwer Academic Publi BROUSSEAU, Guy, NOVOTNÁ, Jarmila a SARRAZY, Bernard. Didactic contract. In: Lerman, Stephe Encyclopedia of Mathematics Education, 2014: 153-159. Springer. SARRAZY, Bernard a NOVOTNÁ, Jarmila. Didactical contract and responsiveness to didactical theoretical framework for enquiry into students’ creativity in mathematics. ZDM, 45(2), 20 10.1007/s11858-013-0496-4. http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11858-013-0496-4 B. HELME, S. a CLARKE, D. Cognitive engagement in the Mathematics Classroom. In: D. Clarke (e on Practice and Meaning in Mathematics and Science Classrooms, 2001, s. 13-15. Netherlands PICCOLO, D.L., HARBAUGH, A.P., CARTER, T.A., CAPRARO, M.M. a CAPRARO, R.M. Quality of Inst Examining Discourse in Middle School Mathematics Instruction. Journal of Advanced Academic s. 376-410. SANTAGATA, R. Practices and beliefs in mistake-handling activities: A video study of Itali mathematics lessons. Teaching & Teacher Education, 21(5), 2005, 491-508. doi:10.1016/j.tat C. DUVAL, R. A cognitive analysis of problems of comprehension in a learning of matheamtics. Studies in Mathematics, 61(1), s .103-131, 2006. VONDROVÁ, N., RENDL, M. a kol. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků. P 2015. D. SHERIN, M. G., JACOBS, V. R., a PHILIPP, R.A. (Eds.) Mathematics Teacher Noticing: Seeing Eyes. 2011. New York and London: Taylor & Francis. SIMPSON, A., VONDROVÁ, N. a ŽALSKÁ, J. Sources of Shifts in Pre-Service Teachers' Patterns The Roles of Teaching Experience and of Observational Experience. Journal of Mathematics T Advance online placement. 2017. DOI 10.1007/s10857-017-9370-6 předmět: Matematika kód v SIS OPDM1M101A garant: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D., prof. RNDr. Ladislav Kvasz, DSc., doc. Mgr. Pa anotace: Doktorand si vybírá zaměření kurzu podle aktuální nabídky oborové rady a zaměření práce. Téma předmětu bude základem pro tematický okruh Matematika při státní doktorské zko předmětu je hlouběji proniknout do vybrané matematické disciplíny (geometrie, algebry, mat pravděpodobnosti a matematické statistiky, kombinatoriky, aplikací matematiky, matematické získat přehled v základních matematických disciplínách a v jejich uplatnění v životě, a to didaktické oblasti a osobnostní rozvoj žáků. Uvádíme některá témata s vybranou základní li bude doplněna po domluvě vyučujícího a studenta. • A. Analýza klasických matematických textů (po studentovi se požaduje zvládnutí matematic ze které bude vybrán příslušný klasický text, v míře dostatečné pro porozumění a interpr • B. Diferenční počet a diferenční rovnice • C. Axiomatická výstavba geometrie • D. Galoisova teorie • E. Geometrická teorie dynamických systémů • F. Fraktální geometrie Studijní literatura A. KLINE, M. Mathematical Thought from Ancient to Modern Times. Oxford University Press, 1990 GRATTAN-GUINNESS, I. (ed.). The Companion Encyclopedia of the History and Philosophy of th Sciences. Routledge, 1994. B. PETERSON, A. a BOHNER, M. Dynamic Equations on Time Scales: An Introduction with Applicati 2001. CULL, P., FLAHIVE, M. a ROBSON, R. Difference Equations: From Rabbits to Chaos, Springer-V C. COXETER, H.S.M. Introduction to Geometry. Wiley, 1989. HILBERT, D. Foundations of Geometry. Open Court, 1999. D. STEWART, I. Galois theory. London: Chapman and Hall, 1989. ALEKSEEV, V. B. Abel’s Theorem in Problems and Solutions. Kluwer, 2004. E. ARNOLD, V. I. Ordinary Differential Equations. Berlin: Springer, 1992. PALIS, J. a de MELO, W. Geometric Theory of Dynamical Systems. Berlin: Springer, 2012. F. PEITGEN, H.-O., JURGENS, H. a SAUPE, D. Chaos and Fractals. Springer, 2004. MANDELBROT, B. Fractal Geometry of Nature. Times Books, 1982. ? předmět: Pedagogika a psychologie garant: PhDr. David Greger, Ph.D., doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc., PhDr. Martin Chvál, Ph Miroslav Klusák, CSc., doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc., doc. PhDr. Irena Smetáčková, P Jana Straková, Ph.D., doc. PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. anotace: Doktorand si vybírá zaměření kurzu podle aktuální nabídky oborové rady a fakulty. bude základem pro tematický okruh Pedagogika a/nebo psychologie při státní doktorské zkouš předmětu je získat hlubší znalosti v některém z pedagogických a psychologických témat ve v disertační práce. Uvádíme některá témata s vybranou základní literaturou. Ta bude doplněna domluvy vyučujícího a studenta. • A. Pokročilé statistické metody v pedagogickém výzkumu • B. Kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu ve vzdělávání • C. Motivace a autoregulace žáků • D. Úvodní teoreticko-metodologický kurz pedagogiky • E. Sociologie vzdělávání • F. Věcné učení – kognitivní vývoj v piagetovské a postpiagetovské tradici • G. Psychologie genderu • H. Nadání, inteligence a tvořivost Studijní literatura A. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha: P 2009, 2012. ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK v Praze, B. CRESWELL, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitative a Research. 2nd edition. New Persey: Pearson, 2005. KRATHWOHL, D.R. Methods of Educational and Social Science Research. An Integrated Approach Long Grove, IL: Waveland, 2004. C. HRABAL, V., MAN, F. a PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 19 RHEINBERG, F. Motivation. Stuttgart: Kohlhammer, 1997, 2000. D. DENZIN, N. K. a LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak: Sa HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. E. ARUM, R., BEATTIE, I.R. a FORD, K. The Structure of Schooling: Readings in the Sociology o Ed). Thousand Oakes, Sage, 2011. BALLANTINE, J.H. The Sociology of Education. A Systemic Analysis. (5th Ed.). New Jersey: P 2011. F. PIAGET, J. The Origins of Intelligence in Children – 1936/1952, The Child's Construction o 1937/1954. G. BEALL, A. E. a STERNBERG, R. J. (eds.) The psychology of gender. New York: Guilford Press, FRANCIS, B. a SKELTON, Ch. Investigating Gender. Contemporary perspectives in education. B University Press, 2001. H. COLANGELO, N. a DAVIS, G.A. (Eds.). Handbook of Gifted Education. Needham Hights: Allyn an GARDNER, H. Multiple Intelligences. The Theory in Practice. New York: Harper Collins Publi předmět Cizí jazyk – Anglický jazyk kód v SIS OPDA1A031A garant: Mgr. Petr Lašťovička anotace: Zkouška z angličtiny v doktorském studiu komplexně ověřuje jazykové kompetence do zkoušky je prezentace odborného záměru doktorské práce nebo jiného rozsáhlejšího vědeckého literatury prostudované ke zkoušce a výklad vybraných odborných pojmů. Doktorand prokazuje přiměřených stylistických a gramaticko-lexikálních formulací spojených s prezentací, disku vlastních názorů, myšlenek a hodnotících stanovisek, pohotovou a adekvátní reakcí v rámci examinátory. Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost jazyka minimálně na úrovni náročnějš úrovni B2 (dle SERR), předpokládá se však rozvoj všech jazykových kompetencí. Příprava ke podle individuálních znalostí a schopností 1/2-1 rok. V této době si doktorand podle vlast (případně po konzultaci se školitelem) zvolí k přečtení odborné texty v rozsahu 250-300 st se výběr z alespoň dvou publikací, jejichž autorem je rodilý mluvčí. Před závěrečnou ústní předkládá doktorand examinátorovi písemné materiály v příslušném cizím jazyce a to v přede časovém předstihu (minimálně 10-14 dnů před konáním zkoušky). Předpokládaný rozsah práce: Podkladové materiály musí obsahovat: 1) odborné curriculum vitae - strukturovaný i souvislý text (max. 2 strany); 2) shrnutí prostudované literatury předkládané ke zkoušce. Texty musí být opatřeny bibliog Případné texty z internetu musí být uvedeny s bibliografií; 3) výklad vybraných odborných termínů z oblasti tématu disertační práce (5-10 hesel); 4) záměr vlastní disertační práce. Ze zkoušky jsou osvobozeni absolventi magisterských studijních programů zaměřených na angl literaturu, dále držitelé certifikátu na jazykové úrovni B2 a vyšší. Pro držitele certifik povinnost složit část zkoušky v bodech 1, 3 a 4. Studijní literatura Povinná literatura: HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Upper in Martin Hewings; course consultant, Michael McCarthy. Cambridge: Cambridge University Press 9780521165204. HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Cambridg University Press, 2012. ISBN 9780521165211. HEWINGS, Martin. Advanced Grammar in Use. CUP. Cambridge: Cambridge University Press, 2013 9781107697386. ŠTĚPÁNEK, Libor a Janice de HAAF. Akademická angličtina = Academic English: průvodce angli studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735771.