PROGRAM Hudební teorie a pedagogika ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Hudební teorie a pedagogika předmět: Metodologie výzkumu v pedagogice (povinný) kód v SIS OPDZ1P005A garant: doc. RNDr. PhDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. Anotace: Cílem předmětu je připravit studenty na provádění kvalitativního, kvantitativního výzkumu v pedagogice včetně využití softwaru pro zpracování dat. V kurzu jsou představeny základní charakterist kvalitativního, kvantitativního a smíšeného výzkumu, dále jsou vymezeny hlavní kroky ve vý představeny metody využívané ve výzkumu. Studenti jsou seznámeni se softwary pro analýzu k kvantitativních dat. Dále jsou uváděny konkrétní příklady využití různých přístupů ve výzk v odborných časopisech a monografiích, např. využití didaktických testů ve výzkumu, zjišťo výukových metod, provádění experimentů v pedagogickém výzkumu a realizace případové studie diskutována etická pravidla výzkumu. Studenti se připravují na využívání metodologických p výzkum pedagogických jevů ve své odborné práci. Hlavní témata: • vymezení hlavních kroků ve výzkumu – formulace výzkumného problému a výzkumné hypotézy, literaturou, sestavování výzkumného vzorku, sběr dat, analýza a interpretace dat, psaní • základní charakteristiky kvalitativního výzkumu – designy kvalitativního výzkumu (např. výzkum, případová studie, zakotvená teorie), metody sběru dat využívané v kvalitativním pozorování, rozhovor, analýza dokumentů), softwary pro analýzu kvalitativních dat, • základní charakteristiky kvantitativního výzkumu – dotazníková šetření, metody sběru dat kvantitativním výzkumu (např. dotazník, standardizované pozorování, didaktické testy), s analýzu kvantitativních dat, • statistická analýza dat – základní pojmy deskriptivní a inferenční statistiky (např. mír variability, korelační koeficient, regresní analýza, faktorová analýza), • smíšený výzkum – schémata kombinování kvalitativního a kvantitativního výzkumu, triangul plány smíšených modelů, • příklady využití různých přístupů ve výzkumu v odborných časopisech a monografiích (např experimentálních výzkumů a výpočet efektivity výukových metod), • etická pravidla výzkumu, analýza metodologických přístupů v odborných pracích studentů k Zkouška prověřuje znalost obsahu uvedených témat. Odborná literatura: GAY, Lorraine R., Geofrey MILLS and Peter AIRASIAN. Educational Research. Competencies for Application. Upper Saddle River, NJ: Pearson Higher Education, 2008. ISBN 978-0132613170. HOPKINS, Kenneth D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heig and Bacon, 1998. ISBN 978-0205160877. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-5326- MARZANO, Robert., Debra PICKERING and Jane E. POLLOCK. Classroom instruction that works. A Association for Supervision and Curriculum Development, 2001. ISBN 978-1416613626. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 978-80-7367-313-0. VOLÍN, Jan. Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha: Epocha, 2008. ISBN 978-80-870 předmět: Cizí jazyk - anglický jazyk (povinný) kód v SIS OPDA1A031A garant: Mgr. Petr Lašťovička anotace: Cílem předmětu je komplexně ověřit jazykové kompetence studenta pro orientaci ve literatuře a pro odbornou komunikaci na mezinárodní úrovni. Doktorand prokazuje schopnost stylistických a gramaticko-lexikálních formulací spojených s prezentací, diskusí, formulov názorů, myšlenek a hodnotících stanovisek, pohotovou a adekvátní reakcí v rámci pohovoru s Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost jazyka minimálně na úrovni náročnější atestace na (dle SERR), předpokládá se však rozvoj všech jazykových kompetencí. Příprava ke zkoušce tr individuálních znalostí a schopností 1/2-1 rok. V této době si doktorand podle vlastního v po konzultaci se školitelem) zvolí k přečtení odborné texty v rozsahu 250-300 stran, dopor z alespoň dvou publikací, jejichž autorem je rodilý mluvčí. Před závěrečnou ústní zkouškou doktorand examinátorovi písemné materiály v příslušném cizím jazyce a to v předem stanoven předstihu (minimálně 10-14 dnů před konáním zkoušky). Předpokládaný rozsah práce: 10-15 st materiály musí obsahovat: • 1. odborné curriculum vitae - strukturovaný i souvislý text (max. 2 strany), • 2. shrnutí prostudované literatury předkládané ke zkoušce. Texty musí být opatřeny bibli údaji. Případné texty z internetu musí být uvedeny s bibliografií, • 3. výklad vybraných odborných termínů z oblasti tématu disertační práce (5-10 hesel), • 4. záměr vlastní disertační práce. Obsahem zkoušky je prezentace odborného záměru doktorské práce nebo jiného rozsáhlejšího v odborné literatury prostudované ke zkoušce a výklad vybraných odborných pojmů. Ze zkoušky absolventi magisterských studijních programů zaměřených na anglický jazyk a literaturu, dá certifikátu na jazykové úrovni B2 a vyšší. Pro držitele certifikátu zůstává povinnost slož bodech 1, 3 a 4. odborná literatura: HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Upper in Martin Hewings; course consultant, Michael McCarthy. Cambridge: Cambridge University Press 9780521165204. HEWINGS, Martin. Cambridge academic English: an integrated skills course for EAP. Cambridg University Press, 2012. ISBN 9780521165211. HEWINGS, Martin. Advanced Grammar in Use. CUP. Cambridge: Cambridge University Press, 2013 978-1107697386. ŠTĚPÁNEK, Libor a Janice de HAAF. Akademická angličtina = Academic English: průvodce angli studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011. ISBN 9788024735771. předmět: Hudební pedagogika (povinný) kód v SIS OPDH1H104A garant: doc. PhDr. Jiří Kusák, Ph.D. anotace: Předmět Hudební pedagogika jako teoretická reflexe hudební výchovy prohlubuje a r dosavadní poznatkový systém doktorandů v daném oboru. Cílem předmětu je osvojení si klíčov vývoje hudebněpedagogického myšlení s akcentací vlivu kulturních, uměleckých a mimohudební podobu současné hudební výchovy včetně anticipační roviny. Kromě teoretické reflexe je roz doktorandů identifikovat, analyzovat, kriticky hodnotit jednotlivé problémy současné teori generalizace závěrů, a to na základě práce s tuzemskou i zahraniční literaturou a informac šetření. Reflektovány jsou aktuální problémy české i (výběrově) zahraniční hudební pedagog výchovy. Cílem předmětu je také získání detailnějších znalostí z oblasti dějin hudební ped výchovy včetně regionálních specifik. Obsahové celky: • Vstupní organizačně-administrativní blok: organizace semestru, sonda do aktuálních hudeb znalostí doktorandů, požadavky pro udělení zkoušky, hudebněpedagogická literatura domácí provenience, odborné společnosti a instituce, • Hudební pedagogika jako věda, vymezení hudební pedagogiky v systému muzikologie, formová pedagogiky jako vědní discipliny. Interdisciplinární dimenze hudební pedagogiky, pozice pedagogiky v kontextu humanitních a společenskovědních oborů. Předmět, cíle a úkoly hude • Systematika hudební pedagogiky, strukturace hudební pedagogiky, • Hudební pedagogika a hudební výchova, hudební výchova v systému českého školství, kuriku hudební edukace, subjekty, objekty a principy hudební edukace, profesionální příprava hu pedagogů. Hudebnost a její diagnostika, • Metody výzkumu hudební pedagogiky, klasifikace výzkumných metod. Teoretické metody výzku a syntéza, indukce a dedukce, modelování systémů, historicko-srovnávací metoda, genetick Empirické metody výzkumu: pozorování, experiment, ratingová metoda, dotazník, rozhovor, diferenciál, projektivní metoda. Hlavní trendy současného hudebněpedagogogického výzkumu • Hudební komunikace v masmediální a globalizované společnosti. Axiologická dimenze hudby výchovy. Současné postavení hudební pedagogiky a hudební výchovy na základě vývoje hudeb determinace aktuálními mimohudebními faktory. Hudební preference. Akustická ekologie, • Filozofická východiska nových koncepcí hudební pedagogiky. Synchronní paradigmata hudebn Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova, • Aktuální trendy hudební pedagogiky v evropském a mimoevropském kontextu, • Dějiny české hudební pedagogiky / hudební výchovy (historický vývoj, koncepce, instituce dějiny hudební pedagogiky a hudební výchovy v Evropě v kontextu jejich vlivu na formován pedagogiky / hudební výchovy. Hudební pedagogika / hudební výchova a region, • Osobnosti české a evropské hudební pedagogiky / hudební výchovy 19. – 21. století, • Hudebněpedagogická / hudebněvýchovná a metodicko-didaktická literatura 19. – 21. století • Lidová píseň jako inspirační zdroj hudební pedagogiky. Etnická hudba a hudební pedagogik Požadavky ke zkoušce: 1. Seminární práce v minimálním rozsahu patnácti normostran vlastního textu, který obsahov respektuje oborový hudebněpedagogický úzus. Předpokládá se využití hudebněpedagogické lite a zahraniční provenience. Téma seminární práce si doktorand/ka zvolí na základě konzultace předmětu. 2. Ústní zkouška v rozsahu probíraného obsahu a studijní literatury včetně kriti zadané studované literatury domácí a zahraniční. Základním předpokladem pro absolvování př pedagogika je samostudium, řízené studium, doktorand hojně využívá osobních konzultací s g minimální počet nutných konzultací jsou tři. základní literatura: ABEL-STRUTH, Sigrid. Grundriß der Musikpädagogik. Mainz: Schott, 1995. ISBN 3-7957-2052-4. BOWMAN, WAYNE a FREGA, ANNA LUCIA (EDS). The Oxford Handbook of Philosophy in Music Educat Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-937712-1. BURLAS, Ladislav. Teoria hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X. COLWELL, Richard a RICHARDSON, Carol (EDS). The New Handbook of Research on Music Teaching New York: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-513884-8. FUKAČ, Jiří. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-2458-5. FUKAČ, Jiří, TESAŘ, Stanislav a VEREŠ, Jozef. Hudební pedagogika. Koncepce hudebně výchovn minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-2458-5. GAUNT, HELENA a WESTERLUND, HEIDI (EDS). Collaborative Learning in Higher Music Education. Burlington: Ashgate Publishing Limited, 2013. ISBN 9781409446828. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 978-80-262-0982-9. HOLAS, Milan. Hudební pedagogika. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-018-X. GREGOR, Vladimír a SEDLICKÝ, Tibor. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku Supraphon, 1973. HOLAS, Milan, VÁŇOVÁ, Hana a DUZBABA, Oldřich. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově pedagogické nakladatelství, 1987. HOULAHAN, Micheál a TACKA, Philip. Kodály Today. New York: Oxford University Press, 2008. 978-0-19-531409-0. JORGENSEN, Estelle, R. Transforming Music Education. Bloomington and Indianapolis: Indiana Press, 2003. ISBN 0-253-21560-9. KUSÁK, Jiří. Folklore Education Values in the Context of Cultural System and Current Trend Pedagogy. The New Educational Review. Toruń, 2008, s. 187–192. ISSN 1732-6729. KUSÁK, Jiří. Recreational Musical/Dance Activities and Their Contribution to Shaping Music and Adolescents. In: Edukacja na rozdrożu, część 3: Dzieciństwo szans i zagrożeń. Opole: W Instytut Śląski, 2016, s. 147–155. ISBN 978-83-62683-77-2. LUSKA, Jiří Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v ISBN 80-244-1508-9. MACDONALD, Raymod A. R., HARGREAVES, David, J. a MIEL, Dorothy. (EDS.) Musical identities, University Press, 2002. ISBN 0-19-850 932-4. MCPHERSON, Gary a WELCH, Graham Frederick (EDS). The Oxford Handbook of Music Education. V Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-973081-0. MASTNAK, Wolfgang. Zmysly – Umení – Život. Prešov: Matúš Music, 1994. ISBN 80-967089-1-0. MAZUREK, Jan. Metoda Jaques-Dalcrozova a česká hudební výchova (1911–1938). Ostrava: Ostra Ostravě, 1993. 76 s. ISBN 80-7042-064-2. MEDŇANSKÁ, Irena. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 978-80-555-0149-9. PODPERA, Rudolf a ZELEIOVÁ, Jaroslava (EDS). Hudba, kultúra a spoločnosť. Trnava: Trnavská Trnave, 2009. ISBN 978-80-8082-307-8. POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290 POLEDŇÁK, Ivan., FUKAČ, Jiří. Úvod do studia hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého, VÁŇOVÁ, Hana a SKOPAL, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: UK ISBN 80-246-0435-3 VEREŠ, Jozef. Hudobné korelácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. ISB 978-80-558-0003-5. VEREŠ, Jozef. Transformations of the Musical-Pedagogical Thinking. 2017. ISBN 1338-4872. Sborníky studií z hudebněpedagogických a muzikologických konferencí v České republice a za rozšiřující literatura: GREGOR, Vladimír. Československá společnost pro hudební výchovu (1934–1938) a mezinárodní činnosti. Praha: SPN, 1974. 145 s. GREGOR, Vladimír. František Bakule a jeho dětský pěvecký sbor. Ostrava: Pedagogická fakult HRADIL, František Míťa. Hudebníci a pěvci v kraji Leoše Janáčka. Paměti a dokumentace. Ost 1981. 315 s. KRUŠINSKÁ, Martina. Výchova k hudbe v škole Márie Montessoriovej. Ružomberok: Katolická Un Ružomberku, 2009. ISBN 978-80-8084-427-1. KUSÁK, Jiří. Axiologická dimenze folkloru v kontextu hudební pedagogiky. In: Systémové poj Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové, Fakulta humanitních studií, Ústav filosofie a s 2007, s. 261–264. ISBN 978-80-7041-213-8. KUSÁK, Jiří. Etnická hudba a hudební výchova. Hudební výchova. 2014, č. 1, s. 9–12. ISSN 1 KUSÁK, Jiří. Hudební výchova v meziválečné Ostravě. Muzikologické fórum. 2016, č. 1, s. 45 1805-3866. KUSÁK, Jiří. Hudební výchova v učitelské přípravě ve Slezské (Polské) Ostravě v letech 190 výchova. 2016, č. 1-2, s. 7–9. ISSN 1210-3683. KUSÁK, Jiří. Leoš Janáček jako hudební pedagog brněnské varhanické školy ve vzpomínkách Em Česká hudba 2004. Sborník z 27. ročníku muzikologické konference Janáčkiana. Praha: Divade s. 26–29. ISBN 80-7008-176-7. KUSÁK, Jiří Odborná hudební výchova v Ostravě v období Protektorátu Čechy a Morava. In: Ja Sborník z 33. ročníku muzikologické konference Janáčkiana 2016. Ostrava: Ostravská univerz fakulta, 2017, s. 253–262. ISBN 978-80-7464-920-2. KUSÁK, Jiří. Music Education in Ostrava in Protectorate of Bohemia and Moravia (1939–1945) 2015, č. 7, s. 12–19. ISSN 1805-4056. KUSÁK, Jiří. Z dějin regionální hudební výchovy v Ostravě v letech 1890–1918. Obecné, měšť školy, učitelský ústav. Hudební výchova. 2015, č. 4, s. 56–58. ISSN 1210-3683. KUSÁK, Jiří. Z dějin regionální hudební výchovy v Ostravě v letech 1890–1918. Odborná hude Hudební výchova. 2016, č. 1-2, s. 4–7. ISSN 1210-3683. MAZUREK, Jan. Jan Pešat (1892–1974). Příspěvek k dějinám ostravské hudební výchovy 20. sto Repronis, 2002. 67 s. ISBN 90-7329-007-3. STEINMETZ, Karel. Jan Šoupal – sbormistr, pedagog a člověk. Olomouc: Univerzita Palackého, ISBN 80-7067-770-8. STEINMETZ, Karel, MAZUREK, Jan, KUSÁK, Jiří a OLŠAROVÁ, Pavla. Ostrava hudební. Vývoj hude jednoho města v posledních 160 letech. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 20 978-80-7464-664-5. ŠŮSTKOVÁ, Ivana a KUSÁK, Jiří. Z dějin regionální hudební výchovy – Josef Černík (1880–196 výchova, 2019, roč. 27, č. 3, ISSN 1210-3683 (v tisku). WOODFORD, PAUL G. Democracy and Music Education. Liberalism, Ethics, and the Politics of P Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 2005. ISBN 0-253-21739-3.15. předmět: Systematika hudební teorie a hudební pedagogiky (povinný) kód v SIS OPDH1H103A garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr., PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je seznámit studenty s komplexním pojmoslovným systémem a se složk hudební teorie a hudební pedagogiky. Předmět je zaměřen na následující témata. • Definice hudebněteoretických pojmů nepostradatelných v kontextu s vědeckou prací, • Hudební paradigma, hudební syntagma, žánr, • Hudebněestetické kategorie, • Hudební teorie v hudebněvědném systému, • Vývoj hudební teorie, • Specifika české hudební teorie, • Hudební pedagogika: vnitřní členění disciplíny, objekty zkoumání, • Metody hudební pedagogiky a vývoj disciplíny. Zkouška prověřuje znalost obsahu uvedených témat a orientaci v problematice na základě pro literatury. odborná literatura: BURLAS, Ladislav. Formy a druhy hudobného genia. Žilina: Žilinská univerzita, 2006. ISBN 8 FUKAČ, Jiří, POLEDŇÁK, Ivan. Hudba a její pojmoslovný systém: otázky stratifikace a taxono Academia, 1981. HOLUBEC, Jiří. Česká hudební teorie 20. století. 1. vyd. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN KRESÁNEK, Jozef. Hudba a člověk. Bratislava: Hudobné centrum, 2000. ISBN 80-88884-18-7. LÉBL, Vladimír, POLEDŇÁK, Ivan ed. Hudební věda I-III. Praha: SPN 1988. LUDVOVÁ, Jitka. Česká hudební teorie 1750–1850. Praha: Academia, 1985. LUDVOVÁ, Jitka. Česká hudební teorie novější doby, 1850–1900. Praha: Academia, 1989. MEDŇANSKÁ, Irena. systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita, 2010. ISB 978-80-555-0149-9. VEREŠ, Jozef. Hudobná pedagogika. Veda o hudobnej výchove. Nitra: Regionálne združenie Slo únie v Nitre, 2004. ISBN 80-969174-6-3. POLEDŇÁK, Ivan. Hudba jako problém estetiky. Praha: Univerzita Karlova, 2006. ISBN 80-246- předmět Doktorský seminář I, II, III (povinný) kód v SIS OPDH1H112A kód v SIS OPDH1H113A kód v SIS OPDH1H114A garant: prof. PhDr. Michal Nedělka, Dr., Pravidelná kolokvia a/nebo konzultace s pověřeným vyučujícím. anotace: Cíl předmětu spočívá v komplexním uchopení disertačního úkolu směřujícího k sepsá odevzdání disertační práce. Student absolvuje doktorský seminář v rozsahu 3 let. Formou prezentací referuje prů výsledcích při zpracování disertačního úkolu školiteli a ostatním studentům v ročníku, zpracování disertačního úkolu školitelem. Výstupy plní úlohu zkoušky. Pro řešení jsou stanoveny následující fáze. • 1. ročník - Stanovení cílů, metodologie práce a hypotéz, shromáždění a studium literatur jejich kritické zhodnocení, Klasifikovaný výstup: prezentace zdrojů a jejich relevance p disertačního úkolu školiteli a studentům v ročníku. • 2. ročník - Analýza metod, definice predikovaných problémů a jejich řešení. Klasifikovaný výstup: rozšířená anotace disertační práce a její obhajoba před oborovou r programu, případně před studenty a zástupci dalších doktorských studijních programů. • 3. ročník - Vlastní šetření a stanovení dílčích výsledků. Klasifikovaný výstup: prezentace dílčích výsledků šetření na doktorské nebo jiné oborové Studijní literatura závisí na zvoleném tématu disertační práce. předmět: Metodologie výzkumu v hudební pedagogice (povinně volitelný) kód v SIS OPDH1H105B garant: doc. PhDr. Veronika Ševčíková, Ph.D., doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. anotace: Cílem předmětu je seznámit studenty s metodologií hudebně pedagogického a částečn pedagogického výzkumu v co nejširším kontextu historickém a současném, domácím a zahraničn vybranými klíčovými problémy metodiky tvorby a prezentace odborného textu s důrazem na vla a prezentační činnost studenta. Důraz je kladen na rozvoj individuální schopnosti rozumět, aktivně užívat dané problematiky oborově i interdisciplinárně. Předmět rovněž motivuje stu publikační a prezentační činnosti a splnění zápočtového úkolu plní funkci kontrolní (texto podrobně analyzován a komentován, metodologická doporučení mají obecná oborová vyústění). Obsahové celky: • Metodologie hudebně pedagogického a pedagogického výzkumu, • Metodologická východiska výzkumu v hudební výchově a hudební pedagogice, • Vědecký výzkum v pedagogice, výzkum kvalitativní a kvantitativní, • Metody a techniky hudebně pedagogického výzkumu, • Logika pedagogického vědeckého výzkumu a teoretická východiska pedagogického výzkumu, • Realizace výzkumu v hudební pedagogice, • Analýza a diskuse příkladových hudebně pedagogických výzkumů. • Metodika tvorby a prezentace odborných textů: • Studentské odborné texty v systému současného českého vysokoškolského studia s důrazem graduační, • Odpovědnost za odborné texty a etika badatelské práce, hlavní znaky odborných textů, • Odborné texty z hlediska jejich koncepce a obsahu, • Citace v textu a bibliografické citace, • Kanonické části odborných textů, • Jazyk a formální úprava odborných textů, • Prezentace odborných textů, • Hodnotitelé a způsoby hodnocení odborných textů, • Odborné texty v oborovém kontextu, • Odborná literatura k tvorbě, publikování a prezentaci odborných textů, • Praktická práce s problematickými studentskými odbornými texty. . Závěrečný publikační výstup prezentuje osvojené znalosti a dovednosti. základní literatura: HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 978-80-262-0982-9. HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-11 CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: G 978-80-247-5326-3. ŠEVČÍKOVÁ, Veronika. Studentské odborné texty jako problém. Ostrava: Ostravská univerzita, 978-80-7464-766-6. VÁŇOVÁ, Hana, SKOPAL, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karo 18 978-80-246-1367-3. rozšiřující literatura: DEMARRAIS, K., LAPAN S. D. (EDS.). Foundations for Research: Methods of Inquiry in Educati Sciences. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2004. FUKAČ, Jiří. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti Brno: Filozofická fakulta MU, 2000. ISBN 80-210-2458-5. CHRÁSKA, Miroslav. K současným trendům pedagogického výzkumu ve světě: pro studenty pedago Univerzity Palackého. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. ISBN 80-7067-469-5. MAŇÁK, Josef, ŠVEC, Vlastimil, ŠVEC, Štefan, ed. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Pa pedagogické literatury, 2005. ISBN 80-7315-102-2. MCKENZIE, George, POWELL, Jackie, USHER, Robin. McKenzie, GeorgeUnderstanding Social Resea on Methodology and Practice (Social Research & Education Studies). London: Falmer Press, 1 0-7507-0720-8. doporučená literatura: COHEN, Louis, MANION, Lawrence, MORRISON, Keith. Research Methods in Education. New York: ISBN 978-0415583367. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka prro uživatele. Praha: Karo 978-80-246-1966-8. HOLAS, Milan, VÁŇOVÁ, Hana, DUZBABA, Oldřich. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. pedagogické nakladatelství, 1987. KATUŠČÁK, Dušan (et al.). Jak psát závěrečné a kvalifikační práce: jak psát bakalářské prá práce, dizertační práce, specializační práce, habilitační práce, seminární a ročníkové prá studentské vědecké a odborné činnosti, jak vytvořit bibliografické citace a odkazy a citov elektronické dokumenty. Nitra: Enigma, 2008. ISBN 978-80-89132-45-4. PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-468-7. předmět Pedagogické aspekty analýzy hudebního díla (povinně volitelný) kód v SIS OPDH1H107B garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr., PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je syntetizovat hudebně teoretické poznatky pro potřeby pedagogick hudebního díla. Důraz je při tom kladen na teoretické uchopení vybraných skladeb artificiá stylové charakteristiky, sémantickou analýzu. Zásadní je rovněž rozvoj individuální schopn vykládat a aktivně užívat dané problematiky oborově i interdisciplinárně v hudebněpedagogi Obsah • Konzumace a prvotní popis díla • Vnímání bez analytické intence. • Utvoření estetického dojmu na základě prožitku. • Narativní popis (na základě vlastních dojmů a objektivních faktů). • Příprava analýzy • Obecná historiografická a sociologická příprava, • Umělecko-historická příprava: biografie a psychologie tvůrce, autorský tvůrčí kontext, program tvůrce, analýza tvůrčí metody, umělecko-historický kontext, filozoficko-esteti období, společensko-kulturní kontext, recepční kontext a ohlas díla, jiné pokusy o ana • Sémiotická příprava, • Archetypová příprava. • Parciální analýzy • Parametrická, • Tektonická: morfologicko-syntaktická, strukturně funkcionální, • Sémantická, • Obsahová, • Formová, • Stylistická, • Genealogická, • Genologická, • Sociálně pragmatická. • Komplexní interpretace • Komparace s jinými UD • Kritické zhodnocení a zařazení D do kulturně historického kontextu • Pedagogická interpretace díla Závěrečný publikační výstup spočívá ve vypracování analýzy hudebního díla s pedagogickými základní literatura: ALMÉN, Byron. A Theory of Musical Narrative. Bloomington & Indianapolis: Indiana Universit ISBN 978-0-253-35238-5. COOK, N. A Guide to Musical Analysis. Oxford: Oxford University Press, 1995. ISBN 0-19-816 DRÁBEK, Václav. Modelové situace v tematickém vyučování. In: Populární hudba a škola, Prah ISBN 80-7290-013-7. FALTUS, Leoš, MAREK, Zdeněk. Sémantický rozbor skladeb. Brno: Masarykova univerzita, 1987. FUKAČ, Jiří, JIRÁNEK, Jaroslav, POLEDŇÁK, Ivan, VOLEK, Jaroslav. Základy hudební sémiotiky Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0373-1. HERDEN, Jaroslav. Ověření emocionální účinnosti hudebně výrazových prostředků v poslechové Multimediální komunikace v hudební a polyestetické výchově, edit.: Drábek, Václav, 1. vyd. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, s. 114-121. ISBN: 80-7290-065-X. HERDEN, Jaroslav. Hudba pro děti a mládež jako disciplína integrující různé složky odborné přípravy učitelů hudební výchovy. In: Integrujúce možnosti hudby a umelecká výchova detí a Bratislava 1992, s. 77–80. HONS, Miloš. Hudební analýza. Praha: Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-28-6. JIRÁNEK, Jaroslav. Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. P 1991. KOHOUTEK, Ctirad. Hudební kompozice. Stručný komplexní pohled z hlediska skladatele. Praha Supraphon, 1989. ISBN 80-7058-150-6. KULKA, Jiří. Komplexní analýza uměleckého díla 1. Praha: SPN, 1986. rozšiřující literatura: BURLAS, Ladislav. Formy a druhy hudobného umenia. Žilina, Žilinská univerzita, 2006. ISBN RISINGER, Karel. Nauka o harmonii 20. století. Praha: Supraphon, 1978. TARASTI, E. (ED.). Musical Signification. Essays in the Semiotic Theory and Analysis of Mu York: Mouton de Gruyter, 1995. ISBN 3-11-014040-3. TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 2002. ISBN 80-7331-897-0. předmět: Hudebně interpretační umění ve výchově a ve vzdělání (povinně volitelný) kód v SIS OPDH1H106B garant: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D., doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D., MgA. Mgr. Ma Ph.D. anotace: Cíle předmětu: • Rozvoj tvůrčího interpretačního myšlení a jeho zapojení do pedagogické práce. Osvojení s pro aktivizaci žáků v procesu hledání prostředků hudebně interpretačního vyjadřování. Hl poznání východisek interpretačního umění, hudebních kompozic, notových textů, historicko souvislostí. Rozvíjení schopnosti porozumění hudebním dílům a jejich osobité interpretac • Interpretační výkon jako výklad hudebního díla, • Východiska interpretace, notový text, jeho vývoj a význam, • Interpretační tradice, paradigmata interpretace, • Hudební interpretace v elementárním vyučování, • Míra svobody v interpretačním procesu, • platnění improvizace v hudební interpretaci, • Otázky vývoje a směřování hudebně interpretačního umění, • Význam hudebně teoretických disciplín, zvláště tektoniky, v procesu tvorby interpretační • Analýza a hodnocení hudební interpretace v jednotlivých složkách i v celku. Otázky objek subjektivity takového hodnocení, • Otázky volby hudebně výrazových prostředků a jejich vztah k charakteru interpretovaných • Otázky stylovosti interpretace, • Otázky historicky poučené interpretace. Závěrečný publikační výstup prezentuje osvojené znalosti a dovednosti, popř. možnosti upla etnomuzikologických poznatků v kontextu disertační práce doktoranda. studijní literatura Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. odborná literatura: BARENBOIM, Daniel. A Life in Music. Arcade Publishing, New York 2003. ISBN 1-55970-674-0 BRENDEL, Alfred. Hudba, smysl a nesmysl. Praha: Volvox Globator, 2016. ISBN 978-80-7511-31 BRENDEL Alfred. On Music. Chicago: A Capella Books, 2007. ISBN 13: 978-1-55652-408-0. DOLMETSCH, Arnold. Interpretace hudby 17. a 18. století. Praha: SNKLHU, 1958. ELDER, Dean. Pianists at Play. London: Kahn & Averill, 1989. ISBN 1-87-1082-10-2. GEBHARD, Hans (ed.) Harenberg Chormusikführer. Vom Kammerchor bis zum Oratorium. Dortmund: Medien GmBH, ISBN 3-611-00817-6. GISEKING, Walter, LEIMER, Karl. Piano Techique. New York: Dover Publications, 1972. ISBN 0 GREGOR, Vít. Klavír – černobílé tajemství interpretace. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-8 KITTNAROVÁ, Olga. Analýza interpretačního výkonu v hudbě. Praha, Univerzita Karlova v Praz fakulta, 1999. KOGAN, Grigorij M. Před branou mistrovství. Praha: Nakladatelství AMU, 2012. ISBN 978-80-7 MACH, Elise. Great Contemporary Pianists Speak for Themselves. New. York: Dover Publicatio ISBN 0-486-26695-8. MANTEL, Gerhard. Interpretation. Vom Text zum Klang. Mainz: SCHOTT MUSIC GmbH & Co KG, 200 NEJGAUZ, Genrich. O umění klavírní hry. Z ruského originálu Ob iskusstve fortepiannoj igry Moskva 1961, přeložila D. Šimonková. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. PECHÁČEK, Stanislav. Česká sborová tvorba 1800 - 1950. Praha: Univerzita Karlova v Praze, fakulta, 2002. ISBN 80-7290-099-4. PECHÁČEK, Stanislav. Česká sborová tvorba II (Baroko a klasicismus). Praha: Univerzita Kar fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-539-3. PECHÁČEK, S. Česká sborová tvorba III/A (od poloviny 20. století). Praha: Univerzita Karlo fakulta, 2017. ISBN 978-80-7290-932-2. POLÁK, Pavol. Hudobnoestetické náhlady 18. storočia z hľadiska formovania princípov hudobn Bratislava: Veda, 1974. REJCHA, Antonín. Hudba jako ryze citové umění. Praha: Togga, 2009. SVOBODA, Čeněk. Historicky poučená interpretace renesanční a barokní vokální hudby. Disert Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. SMOLKA, J. Česká kantáta a oratorium. Praha: Supraphon, 1970. TICHÁ, Libuše. Slyšet a myslet u klavíru. Praha: Nakladatelství AMU, 2009. ISBN 978-80-733 VALOVÝ, Evžen. Sborový zpěv v Čechách a na Moravě. Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1972. ZICH, Jaroslav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1975. předmět: Regionální hudební kultura a její odraz v hudební pedagogice (povinně volitelný, roce studia) kód v SIS OPDH1H111B garant: doc. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je seznámit studenty se zvláštnostmi hudebně folklorního dědictví území České republiky, a to v kontextu kulturně historického vývoje i potřeb pedagogického Studenti budou uvedeni do etnomuzikologické problematiky a orientace zvláště v oblasti typ hudby. Na základě nabytých znalostí budou schopni rozlišovat základní typy, druhy a žánry regionální specifika, dále získají poznatky z oblasti etnomuzikologických výzkumů, informa lidové hudby v současnosti apod. Důraz bude kladen na možnosti předkládání hodnot hudebně mládeži a uplatňování folklorních aspektů v rámci hudební výchovy a interdisciplinárních p předmětu • Vývoj sběratelské tradice a historie folklorního hnutí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku • Dva základní písňové typy na území České republiky, regionální specifika, • Folklorní druhy a žánry, funkce písní, • Problematika lidové instrumentální hudby, nástrojových seskupení, • Folklorní inspirace, paralely v oblasti artificiální hudby a jiných druhů umění, • Práce s hudebně folklorními prameny, sbírkovým fondem z jednotlivých etnografických regi republiky, audio a videozáznamy, • Hudebně sociologická problematika v oblasti lidové hudby, • Způsoby aplikace hudebně folklorních jevů do výchovy a vzdělávání, uplatnění hudebního f interdisciplinární spolupráce a polyestetické výchovy. Závěrečný publikační výstup prezentuje osvojené znalosti a dovednosti, popř. možnosti upla etnomuzikologických poznatků v kontextu disertační práce doktoranda. Studijní literatura: Doktorand čerpá z literatury (knih, sborníků, časopisů) zaměřené k tématu své práce. Odborná literatura: BEK, Mikuláš. Konzervatoř Evropy? K sociologii české hudebnosti. Praha: KLP – Koniasch Lat DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2 HORÁK, J. Naše lidová píseň. Praha: J. R. Vilímek, 1946. HOLÝ, D. Problémy vývoje a stylu lidové hudby: Lidová taneční hudba na moravské straně Bíl subregionu Horňácko. Brno: Ústav evropské etnologie, 2013. JANÁČEK, L. O lidové písni a lidové hudbě. Dokumenty a studie. Red. J. Vysloužil. Praha: S nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955. JANČÁŘ, J. a kol. Lidová kultura na Moravě. Vlastivěda moravská. Země a lid. Nová řada, sv Strážnice: Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, Ústav lidové kultury ve Strážnici, 200 JEŘÁBEK, R. Etnografická diferenciace. In: Slovník české hudební kultury. Red. J. Fukač, V Macek, P. Praha: Editio Supraphon, 1997. KARBUSICKÝ, V. Mezi lidovou písní a šlágrem. Praha: Editio Supraphon 1968. KUČEROVÁ, J. Lidová píseň v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. I.-II. Brno: Masarykova unive Pedagogická fakulta, 2008. KUČEROVÁ, J. Sběratel lidových písní Martin Zeman z Velké nad Veličkou (1854-1919): profil pedagogické inspirace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. LIDOVÁ KULTURA. NÁRODOPISNÁ ENCYKLOPEDIE ČECH, MORAVY A SLEZSKA. Red. Stanislav Brouček a Praha: Etnologický ústav Akademie věd České republiky v Praze a Ústav evropské etnologie F fakulty Masarykovy univerzity v Brně, 2007. MARKl, Jaroslav. Nejstarší sbírky českých lidových písní. Praha: Supraphon, 1987. ROKYTA, Jan, STOLAŘÍK, Ivo, ZENKL, Luděk. Jak zpívat lidové písně. Ostrava: Krajské kultur 1990. UHLÍKOVÁ, Lucie, PAVLICOVÁ, Martina. Od folkloru k folklorismu. Slovník folklorního hnutí Slezsku. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997. VÁŇOVÁ, Hana, SKOPAL, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Karo VONDRUŠKOVÁ, A. Od folkloru k folklorismu. Slovník folklorního hnutí v Čechách. Strážnice: kultury, 2000. předmět Teorie a dějiny hudebního umění jako východisko k hudebněpedagogické problematice volitelný, doporučeno v 2. roce studia) kód v SIS OPDH1H110B garant: doc. PhDr. Lenka Křupková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je vyjasnit vybrané metodologické přístupy v dějinách a teorii hud je na vlastní analýzu zvoleného hudebního díla. Součástí předmětu je samostatná práce stud diskuse o hudebně historiografických a hudebněteoretických přístupech. Výběr teoretických podmíněn tematickým zacílením kurzu. Obsahové celky pro hudebněhistorickou část • Polemika o možnostech historiografického výzkumu (H. H. Eggebrecht, J. Černý,) • Metody historického výzkumu (R. Descartes, P. K. Feyerabend, C. Dahlhaus,) • Výzkum hudební recepce (Eggebrecht, Rösing), • Sociologické pojetí dějin hudby (H. W. Heister, M. Walter), • Induktivní metoda (K. R. Popper), Obsahové celky pro hudebněteoretickou část • Koncept rozvíjející variace (A. Schönber, C. Dahlhaus), • Tematická transformace a vícevětost v jednovětosti (A. Heuss, C. Dahlhaus), • Hudební próza (A. Schönberg, C. Dahlhaus), • Proces variace modelu (K. H. Wörner), • Idea organicismu v hudbě 19. století (D. L. Montgomery). Osvojené znalosti se promítnou do publikačního výstupu. Základní literatura: COOK, Nicolas. A Guide to Musical Analysis. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 97 ČERNÝ, Miroslav K. Kapitoly z metodologie hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Ol ISBN 807067914X. DE LA MOTTE, Diether. Musikalische Analyse. Kassel: Bärenreiter, 1990. ISBN 9783761801413. DESCARTES, René. Rozprava o metodě. Praha: Svoboda, 1992. ISBN 978-80-7298-212-7. FUKAČ, Jiří, Poledňák, Ivan. Hudba a její pojmoslovný systém. Praha: Academia, 1981. NIETZSCHE, Friedrich. (2005). Nečasové úvahy. Praha, Oikoymenh. ISBN 80-7298-134-X. POLEDŇÁK, Ivan, FUKAČ, Jiří. Úvod do studia hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého v ISBN 80-244-1257-8. Spisy K. Janečka, C. Kohoutka, A. Forteho, aj. Doporučená literatura k vybraným konceptům hudební teorie: DAHLHAUS, Carl. Liszt, Schönberg und die große Form. Das Prinzip der Mehrsätzigkeit in der Die Musikforschung 41, 1988, č. 3, s. 202-213. DAHLHAUS, Carl. Musical prose. In (týž) Schoenberg and the New Music. Cambridge: Cambridge Press, 1990, s. 105-119. ISBN 9780521332514. DAHLHAUS, Carl. What is developing variation? In (týž) Schoenberg and the New Music. Cambr University Press, 1990, 128-133. ISBN 0521337836. MONTGOMERY, David L. The Myth of Organicism: From Bad Science to Great Art. The Musical Qu (jaro, 1992), s. 17-66. HEUSS, Alfred. Eine motivisch-thematische Studie über Listz´s sinfonische Dichtung "Ce qu´ montagne". Zeitschrift der internationalen Musikgesellschaft 13, 1911-1912, s. 10-21. Schönberg, Arnold. Pokrokový Brahms. In (týž) Styl a idea (k vydání připravil Ivan Vojtěch vitae 2004, s. 50-83. WÖRNER, K. H. Modellvariantenprozesse. In Das Zeitalter der thematischen Prozesse in der G Musik. Regensburg: Bosse, 1969, 131-291. ISBN 80-86300-48-X. Doporučená literatura k vybraným konceptům hudební historie: DAHLHAUS, Carl. Foundations of Music History. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. 9780511627309. EGGEBRECHT, H. H. Zur Geschichte der Beethoven-Rezeption. Laaber: Laaber-Verlag, 1994. ISB FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001. ISBN 978-80-7299-047-4. HEISTER, H. W. Das Konzert: Theorie einer Kulturform, Wihelmshaven: Heinrichshofen, 1983. HELFERT, Vladimír. Prolegomena. Česká moderní hudba (Studie o české hudební tvořivosti). O časopisu Tempo, r. XV a XVI, Index, 1936. Hesla ze základních muzikologických slovníků a encyklopedií (Slovník české hudební kultury POPPER, Karl R. Logika vědeckého bádání. Praha: Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3. RÖSING, Helmut. Rezeptionsforschung in der Musikwissenschaft, Darmstadt:Wissenschaftliche 1983, IS.BN 3534078683. WALTER, Michael. „Die Oper ist ein Irrenhaus“. Sozialgeschichte der Oper im 19. Jahrhunder Weimar: předmět: Hudební psychologie v hudebněpedagogickém kontextu (povinně volitelný, doporučeno studia) kód v SIS OPDH1H109B garant: prof. PhDr. Marek Franěk, CSc., Ph.D. anotace :Cílem předmětu je seznámit studenty se základními oblastmi hudební psychologie a výzkumnými trendy a výzkumnými metodami v hudebně psychologickém výzkumu se zaměřením na h pedagogický kontext. Důraz je kladen na seznámení s aktuálními vědeckými poznatky a pochop adekvátních výzkumných metod a technik. Obsah předmětu: • Základy akustického vnímání, • Biologická podstata hudebních činností, • Dědičností hudebnosti, • Hudební vývoj, • Působení a prožívání hudby, • Psychologické poznatky týkající se hudební interpretace, • Hudební preference a vliv osobnostních rysů, • Praktické aplikace hudební psychologie - hudba v každodenním životě, • Akustická ekologie. Publikační výstup v úloze ověření studijních výsledků přinese vlastní studentovy závěry ze oblasti při aplikaci osvojeného teoretického obsahu. Základní literatura: FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 978-80-246-0965-2. HALLAM, Susan, CROSS, Ian, THAUT, Michael (ed.). Oxford Handbook of Music Psychology. Oxfo University Press, 2017, ISBN 978-0198818830. HARGREAVES David, NORTH, Adrian (ed.). The Social Psychology of Music, Oxford: Oxford Univ 1997, ISBN 978-0198523833. JUSLIN, Patrik, SLOBODA, John. (ed.). Handbook of Music and Emotion. Oxford: Oxford Univer ISBN 978-0199604968. McPERSON, Garry. The Child As Musician: A Handbook of Musical Development. 2015. Oxford: O Press, ISBN 978-0198744443. Doporučená literatura: BRUHN, Herbert, OERTER, Rolf, RÖSING, Helmut (ed.). Musikpsychologie. Ein Handbook. Reinbe Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1994, 978-3499555268. CLARKE, Eric, COOK, Nicholas. (ed.). Empirical Musicology. Aims. Methods, Prospects. Oxfor University Press, 2004, 978-0195167504. CLARKE, Eric, DIBBEN, Nicola, PITTS, Stephanie. Music and mind in everyday life. Oxford: O Press, 2009, ISBN 978-0198525578. DEUTSCH, Diana (ed.). The Psychology of Music. New York: Academic Press, 1999, ISBN 978-01 MELKA, Alois. Základy experimentální psychoakustiky. Praha: AMU, 2005, ISBN 80-7331-043-0. předmět: Teorie hlasového projevu a hlasová výchova (povinně volitelný, doporučeno v 2. ro kód v SIS OPDH1H108B garant: doc. PhDr. Dagmar Zelenková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je teoretická interiorizace základních požadavků na hlasový projev mluvený a využití znalostí v teoretickém uchopení problematiky pro její další zpracování: technika, realizace a tvorba hlavového tónu, měkké a štíhlé nasazení tónu, optimální užívá dutin, správná funkce mluvidel – uvolnění, důsledná a čistá vokalizace v textu. Obsahové celky předmětu: • Fyziognomie hlasu – dechové ústrojí, správná dechová technika, hlasové začátky a vznik h • Druhy zpěvního hlasu a specifická práce s nimi, • Pěvecká terminologie a její použití, • Metodické zásady pro práci s hlasem u jednotlivce i v kolektivu, • Hlasová kultura, hlasová hygiena, poruchy hlasu, • Hlasová a artikulační technika – specifikace přístupu, přednes a nácvik, • Současná výuka zpěvní interpretace, užití pěveckého afektu, • Dětský hlas a jeho vývoj. Osvojené znalosti se promítnou do publikačního výstupu. Základní literatura: BAR, Jiří. Pravý tón a pravé pěvecké umění I., II. Praha: Supraphon, 1976. CELLETTI, Rodolfo. Historie belcanta. Praha: Paseka, 2000. ISBN 80-7185-284-8. MARTIENSSENOVÁ – LOHMANNOVÁ, Franciska. Vzdělaný pěvec. Praha: Kora, 1994. ISBN 80-85644-0 TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-562-2. VRCHOTOVÁ – PÁTOVÁ, Jarmila. Hlasová výchova. Praha: SNP, 1963. ZELENKOVÁ, Dagmar. Pěvecký afekt a jeho užití při výuce současné zpěvní interpretace. Ústí Univerzita J. E. Purkyně, 2018. ISBN 978-80-7561-153-6. Rozšiřující literatura: GARCIA, Manuel. Traité complet de l´art du chant en deux parties, Tratto completo dell art due parti. Torino: Giancarlo Zedde Editore, 2001. ISMN M 705003-20-8. HOLEČKOVÁ – DOLANSKÁ, Jelena. Vývoj a literatura zpěvu. Praha: Státní pedagogické nakladat KHOL, Josef. Interpretace: Nástin teorie a praxe interpretování. Praha: Academia, 1989. IS LUKAVSKÝ, Radovan. Kultura mluveného slova. Praha: Akademie múzických, 2000. ISBN 80-85883 MANCINI, Giambattista. Riflessioni pratiche sul canto figurato. Bologna: Forni editore, 17 SCHÜLLEROVÁ, Silvie. Afektová teorie a hudebně rétorické figury. Disertační práce. Brno: M Rudolf. Kultivovaný zpěv. Praha: Panton, 1977. ZELENKOVÁ, Dagmar. Pohyblivost hlasu jako znak vrcholné belcantové pěvecké techniky a její soudobé zpěvní pedagogice. Ústí nad Labem: Educa, 2014. 978-80-7414-744-9.