PROGRAM Pedagogika ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Pedagogika Žádosti o SZD a obhajobu: Žádost o SDZ (POUZE OBOR PEDAGOGIKA) [ URL "PEDF-2071-version1- pedf_312_version1_formular_sdz_pedagogika.docx"] Žádost o obhajobu disertační práce (POUZE OBOR PEDAGOGIKA) [ URL "PEDF-2071-version1- pedf_312_version1_formular_obhajoba_pedagogika.docx"] předmět: Úvodní teoreticko-metodologický kurz pedagogiky kód v SIS OPDQ1Z003B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1Z003B"] garant: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. vyučující: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D., prof. PhDr. Eliška Walterová, Csc., PhDr. Mart PhDr. David Greger, Ph.D., RNDr.Dominik Dvořák, Ph.D., Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D. Doktorandi se přihlásí telefonicky nebo elektronicky na sekretariátu ÚVRV (P. Vnuková), te mail petra.vnukova@pedf.cuni.cz anotace: • Pedagogika jako vědní obor (profil pedagogiky, výzkumná paradigmata, silné a slabé strán institucionální pedagogický výzkum). Role pedagogiky a pedagogického výzkumu v transform ČR (východiska, klíčové koncepty). Aktuální otázky českého vzdělávání a vzdělávací polit • Metodologie pedagogického výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní metodologie. Empirický v zahraničních a domácích výzkumů edukační reality. Utváření pedagogické terminologie a je vědecké komunikaci, klíčové pojmy. Formy vědecké komunikace, vědecké psaní. Vybrané tech výzkumu. • Výzkumný projekt a prezentace výsledků výzkumu (tvorba projektu a podání grantu, doktors výzkumný projekt, portfolio doktoranda, vědecká konference, vědecké sdělení). Forma a rozsah výuky: studijní povinnost, povinné absolvování pro všechny doktorandy oboru v prvním roce studia, rozsah – jednosemestrální studium, výuka 8 dvouhodinových bloků uspo soustředění v zimním semestru. Způsob ukončení kurzu: Kurz bude uzavřen odevzdáním rozšířené anotace disertační práce. Související studijní povinnosti: V letním semestru mají doktorandi povinnost absolvovat je kurz, tedy kurz zaměřený na kvantitativní nebo kvalitativní metodologii. V rámci kurzu ode své práce a odprezentují projekt své disertační práce. K abstraktu i prezentaci dostanou p vazbu. Na základě zpětné vazby dopracují rozšířenou anotaci. Povinná literatura: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak: Sag GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1997. HUSÉN, T.; POSTLETHWAITE, T.N. International Encyclopedia of Education. Pergamon Press, 19 CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. SHAWELSON, R., TOWNE, L. (Eds.) Scientific Research in Education. Washington, D. C.: Natio Press. STRAUSS, A. - CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Brno: Albert, 1999. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, VAŠUTOVÁ, J. a kol. Průvodce doktorským studiem oboru pedagogika na PedF UK v Praze. Teore metodologický úvod do studia. Praha: PedF UK, 2011. WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika. Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: UK PF, 2 předmět: Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu kód v SIS OPDZ1Z001B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDZ1Z002B"] vyučující:: PhDr. Karel Starý, Ph.D. anotace: Studenti budou v návaznosti na Úvodní teoreticko-metodologický kurz seznámeni se teoretickými a metodologickými východisky kvalitativního výzkumu. Kurz bude specificky zam případové studie a v jejím rámci budou vysvětleny hlavní metody shromažďování dat – pozoro včetně způsobů pořizování záznamů. V průběhu distanční části kurzu budou účastníci provádě dat. Součástí kurzu bude zpracování dat a jejich analýza. Studenti budou seznámeni s postu v softwarovém prostředí pro kvalitativní analýzu (MAXQDA). témata: Forma a rozsah výuky: Výuka probíhá v daných termínech formou prezenční blokové výuky a di e-learningovém prostředí Moodle. Při prezenčních setkáních i v e-learningovém prostředí po průběžný diskurs o svých badatelských zkušenostech. Způsob zakončení: Prezentace a „obhajoba“ vlastního kvalitativního šetření na závěrečném s Studijní literatura : HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ A KOL. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 20 STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakot Boskovice: Albert, 1999. BASSEY, M. Case study Research in Educational Settings. Maidenhead: Open University Press, DENZIN, N. K., LINCOLN, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak : Sa FLICK, U. Managing Quality in Qualitative Research. Thousand Oak : Sage, 2007. HUBERMAN, A. M., MILES, M. B. Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. Thousand MAXWELL, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks,: Sage, MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 20 SCHOSTAK, J. Interviewing and Representation in Qualitative Research. Maidenhead : Open Un 2006. STAKE, R. E. The Art of Case Study Research. Thousand Oak : Sage, 1995. YIN, R. K. Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks : Sage, 1994. předmět: Kvantitativní metody výzkumu ve vzdělávání kód v SIS OPDQ1P107B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDZ1Z001B"] přednášející: PhDr. David Greger, Ph.D. forma a rozsah výuky: 6 setkání + distanční studium a plnění úkolů v e-learningovém prostř anotace: V rámci kurzu se studenti seznámí se základy kvantitativního výzkumu pedagogickýc naváže na základní seznámení s kvantitativním výzkumem v rámci ÚTMK a zaměří se hlouběji n konstrukci nejčastěji využívaného výzkumného nástroje – dotazníku. Studenti se seznámí s n chybami při tvorbě, analýze a interpretaci dat z dotazníků na konkrétních příkladech pedag Další kvantitativní metody (např. pozorování, experiment, didaktické testy, sémantický dif budou probrány s případnými zájemci o jejich užití individuální formou. Studenti se také s dostupnými placenými databázemi plných textů článků ze zahraničních časopisů (EBSCO, Proqu Willey InterScience e-journals, Science Direct, Sage fulltexts, ERIC) a možnostmi jejich v formulaci výzkumného problému a konstrukci dotazníku. Kurz si klade za cíl uvést doktorand stránky přípravy, realizace a vyhodnocení kvantitativního výzkumu. Součástí praktických uk základní představení statistického zpracování výzkumných dat (s ukázkou zpracování pomocí softwaru SPSS), včetně vícerozměrných metod, nicméně uvedení do statistiky není cílem ani kurzu (nabídka je pokryta kurzem dr. Chvála – Statistika v pedagogickém výzkumu). Studenti vlastní výzkumný nástroj a provedou jeho pilotáž. Při prezenčních setkáních i v e-learning povedou účastníci průběžný diskurs o svých badatelských zkušenostech, který bude završen z konferencí. témata: • Logika, výhody a omezení kvantitativního výzkumu (ve srovnání s kvalitativním výzkumem), výzkumného problému a hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé proměnné, typy proměnný • Reprezentativita (pojmy vzorek, populace, aj.), typy pravděpodobnostních a nepravděpodob výběrů, chyba výběru a návratnost – konkrétní příklady a ukázky tvorby výběru (vzorku). • Příprava dotazníku (role teorie, rešerše výzkumů, využití standardizovaných škál, dotazn a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně for otázek. • Uvažování za horizont jednotlivých otázek - tvorba sumačních indexů (škál, summated rati reliabilita a validita sumačních indexů. • Možnosti pilotáže a její vyhodnocení, úprava dotazníku a volba způsobu sběru dat, přípra souboru, čištění dat, analýza a interpretace dat. studijní literatura: BABBIE, E. The Practice of Social Research. 12th edition. Bellmont, CA: Wadsworth Publishi CRESWELL, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitative a Research.2nd edition. New Persey: Pearson, 2005 KRATHWOHL, D.R. Methods of Educational and Social Science Research. An Integrated Approach Long Grove, IL: Waveland, 2004. MUIJS, D. Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage, 2004. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2000. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Protál, 2000. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Po CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Pedagogický a psychologický výzkum. Praha : Acad PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ŠVEC, Š. A KOL. Metodológia vied o výchove. Kvantitatívno-scientické a kvalitativní-humani Bratislava: IRIS, 1998. CONVERSE, J.M.; PRESSER, S. Survey Questions: Handcrafting the Standardized Questionnaire. CA: Sage, 1986. DEVELLIS, R.F. Scale Development: Theory and Applications. 2nd Ed. Thousand Oaks, CA: Sage GROVES, R.M.; FOWLER, F.J.; COUPER, M.P.; LEPKOWSKI, J.M.; SINGER, E.; TOURANGEAU, R. Surv 2nd Edition. New Jersey: John Wiley & Sons, 2009. SARIS, W.E. & GALLHOFER, I.N. Design, Evaluation, and Analysis of Questionnaires for Surve Jersey: John Wiley & Sons, 2007. SPECTOR, P.E. Summated Rating Scale Construction: An Introduction. Newbury Park, CA: Sage, TOURANGEAU, R.; RIPS, L.J.; RASINSKI, K. The Psychology of Survey Response. New York: Camb Press, 2000. předmět: Filosofie výchovy kód v SIS OPDX1O106B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDX1O106B"] garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa., PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. anotace: Vybrané významné postavy z dějin filosofie výchovy a rozbor jejich učení a reprez představitelé pedagogických proudů 19. a 20. století. Vznik a vývoj pozitivismu, představi představitelé realismu (včetně perenialismu), pedagogiky kultury, novotomismu, protestants marxistické pedagogiky, fašistické pedagogiky, pragmatické výchovy, konstruktivismu, sociá rekonstruktivismu, fenomenologie; existencionalismu, psychoanalyticky orientované pedagogi neopsychoanalytických proudů, logoterapie, eklektických proudů (Walfdorfská pedagogika), a a antipedagogických proudů XX. století. Vliv postmoderního myšlení na výchovu. Významné po filosofie výchovy: Masaryk, Hessen, Hendrych, Palouš, Pešková, Michálek, Sobotka, Sokol, P Témata kurzu budou volena vzhledem k povaze disertačních prací účastníků semináře: Pozorno obecným tématům z filosofie výchovy: Vztah filosofie a odborných věd (pedagogika, sociolog aj.), antropologický charakter výchovy, člověk a jeho svět, cíl a obsah výchovy, člověk ve technice, výchova v postmoderním věku, věda o minulém a současné historické myšlení, hledá domov, péče o duši, člověk ve vztahu k celku světa, smysl vzdělání, problémy výchovy v sou studijní literatura PEŠKOVÁ, JAROSLAVA – LADISLAVA SCHÜCKOVÁ. Já člověk… jak dělat vědu o člověku dnes a zítra 1991. BARROW, ROBIN – RONALD WOODS. An Introduction to Philosophy of Education. (4th edition) Ox 2006. FAIRFIELD, PAUL Education, Dialogue and Hermeneutics. London – N.Y.: Continuum Internation Group, 2011. BREZINKA, WOLFGANG Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. KOŤA, JAROSLAV – NAĎA, PELCOVÁ – JAROSLAVA PEŠKOVÁ A KOL. Základy společenských věd. I. dí osobní identitu). Praha: Eurolex Bohemia, 2005. BERGER, PETER – THOMAS LUCKMAN. Sociální konstrukce reality. Praha: CDK, 1999. FAJKUS, BŘETISLAV. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj současnost a perspektivy. Praha: Ac LIESSMANN, KONRÁD, PAUL. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, LIESSMANN, KONRAD, PAUL. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha: Academi GADAMER, HANS_GEORG. Pravda a metoda. I. a II. díl. Praha: Triáda, 2010. WINCH, P. Idea sociální vědy. Brno: CDK, 2004. předmět: Filozofické základy pedagogiky kód v SIS OPDQ1P112B vyučující: PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. kontakt: FF UK Celetná 20,Praha 1, tel 221619647, strouhal@ff.cuni.cz anotace: Cíle: rozkrýt filosofické předpoklady pedagogiky jako obecné teorie výchovy člově klíčové filosofické konstrukty relevantní pro dějiny výchovných teorií. Analyzovat diskurs pedagogické teorii a praxi, antinomickou povahu základních pedagogických otázek a problémy vzdělání. Promyslet výzvy, které plynou z relativizujícího sociálního kontextu, v němž se výchovná teorie ustavují. Obsah: • Význam filosofie pro pedagogiku. Různé podoby filosofické reflexe výchovy • Paradoxy pedagogického rozumu a jejich reflexe (Kant, Fink, Charbonnel). • Antinomie školy a problematika cílů školního vzdělávání. • Základní pedagogické diskursy a jejich vliv na podobu soudobé pedagogické teorie a praxe • Idea vzdělání a smysl univerzity. • Společenské, kulturní a hodnotové poslání školy. studijní literatura: ARENDT, H. Krize kultury. Praha: MF, 1994. GUTEK, G. L. New Perspectives on Philosophy and Education. Pearson, 2008. HESSEN, S. Filosofické základy pedagogiky. Praha: Československá grafická unie, 1936. JIRSA, J. (ED.). Idea university. Praha: Academia, 2015. LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2009. LIESSMANN, K. P. Praxe nevzdělanosti. Hodina duchů. Praha: Academia, 2016. NEWMAN, J. H. Idea univerzity. Praha: Academia, 2014. PALOUŠ, R. Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum, 2009. PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. KAŠČÁK, O.; PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2007. REBOUL, O. Le langage de l’éducation. Paris: PUF, 1984. REBOUL, O. La philosophie de l’éducation. Paris: PUF, 1989. STROUHAL, M. – ŠTECH, S. Vzdělání a dnešek. Praha: Karolinum, 2016. STROUHAL, M. Teorie výchovy. K vybraným problémům jedné pedagogické disciplíny. Praha: Gra STROUHAL, M. K filozofickým pr?edpokladu?m hledání výchovy k autenticite?. Úvaha o antinom abstrakcích v pedagogickém myšlení. Studia peadagogica, 2013, 18, 11-29. předmět: Srovnávací pedagogika kód v SIS OPDQ1P113B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P113B"] přednášející: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc., kontakt: tel. 221 900 530, e-mail: eliska.walterova@pedf.cuni.cz Závazné přihlášky formulář ke stažení ze [ URL "PEDF-2071-version1- prihlaska_srovnavaci_pedagogika_2023.doc"] Emailem na adresu: petra.vnukova@pedf.cuni.cz [ petra.vnukova@pedf.cuni.cz"] v českém jazyce v prezenční formě se koná v LS 2023 v termínu:  20.3., 27.3., 3.4., 24.4., 22.5., vždy v pondělí 13,00 – 17,00 hod. Myslíkova 7, Praha 1, 2. patro, č. M209. Vyplněné závazné přihlášky (viz příloha), pošlete do 10. 3. 2023, Podrobný rozpis programu obdrží přihlášení účastníci před zahájením kurzu. Forma a rozsah výuky: Kurz probíhá jako bloková výuka v pěti soustředěních formou přednáše diskusí a prezentací účastníků včetně závěrečného kolokvia, na němž doktorandi obhajují se Součástí kurzu jsou skupinové a individuální konzultace. Způsob ukončení: Kurz je ukončen zkouškou a diskusí k tématu seminární práce. Cíle: Prohloubit teoretické a metodologické základy srovnávací pedagogiky, orientovat v hi současném kontextu, v procesech, strategiích a trendech rozvoje vzdělávání ve světě a zejm Uvést do studia vzdělávacích systémů různých typů a zdokonalit dovednosti práce s mezináro kriticky reflektovat a analyzovat vzdělávací systém ČR v komparativní perspektivě. Obsah: • Výzkumné pole, struktura a funkce srovnávací pedagogiky. Typy a metody srovnávacích výzk • Vývoj srovnávací pedagogiky a mezinárodních výzkumů, srovnávací pedagogika ve světových • Globalizace jako kontext pro rozvoj srovnávací pedagogiky, globální problémy a důsledky vzdělávání. • Globální aktéři (UNESCO, OECD, SB, EU) a mezinárodní asociace (WCCES, CESE), jejich přín vzdělávací politiku. • Kulturní a typologické odlišnosti vzdělávacích systémů, nástroje srovnávání (ISCED 2011, kvality). • Vzdělávání v Evropě, evropské hodnotové paradigma, integrační proces jako kontext vzdělá • Kulturní identita, jazyky a jazyková politika, vzdělávání menšin, výuka jazyků v Evropě, • Vzdělávací politika EU, priority a principy, utváření společného evropského prostoru vzd • Trendy a vybrané problémy vzdělávacích systémů, specifika transformace vzdělávání. • Česká srovnávací pedagogika, vývoj, proměny a současné výzvy, intervenující funkce  a úč mezinárodních projektech. Doporučená literatura: Bray, M., Adamson, B.& Mason, M. (Eds.) (2007) Comparative Education Research. Approaches (2007). Hong Kong: Springer Key Data on Education (2012, 2013) Brussels, EACEA Eurydice. Hörner, W., Döbert, H, kopp, B., von.& Mitter, W. (2007) The Education Systems of Europe. Springer. Průcha, J.(2012) Srovnávací pedagogika. Mezinárodní komparace vzdělávacích systémů 2. aktu vydaní. Praha: Portál. Walterová, E. (2006) Srovnávací pedagogika. Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: P Účastníci kurzu obdrží rozšířený a aktualizovaný seznam doporučené literatury a informační webových portálů, v průběhu kurzu. předmět: Sociologie vzdělávání kód v SIS OPDQ1P115B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDZ1Z004Bhttp://OPDQ1P115B "] / O přednášející: PhDr. David Greger, Ph.D., kontakt tel. 221 900 528, e-mail david.greger@ped doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D., kontakt tel. 221 900 526, e-mail jana.strakova@pedf.cuni. anotace: V rámci kurzu se studenti seznámí se základními teoriemi sociologie vzdělávání a nejdůležitějšími domácími i zahraničními výzkumy. Důraz je kladen na pochopení vztahu mezi a společností, a to v obou směrech: jak společnost ovlivňuje podobu školního vzdělávání i přispívá k rozvoji společnosti a uplatnění jednotlivce. Pozornost je věnována rovnosti šan mechanismům utváření vzdělanostních nerovností i možnosti intervencí na podporu znevýhodně • Vzdělá(vá)ní a společnost - Úloha vzdělání pro jednotlivce a pro společnost, politické, sociální funkce vzdělávacích systémů, historie a současnost, aktuální témata: konkurence společenská soudržnost, příprava na trh páce vs. výchova k občanství, globalizace, indiv • Teoretické přístupy v sociologii vzdělávání - Funkcionalismus, Konfliktualismus, Interak soudobé teorie a systémový přístup v sociologii vzdělávání, škola jako instituce a organ (neoinsticionalismus). • Škola jako organizace a instituce - Sociologie kurikula a skryté kurikulum, kurikulum mi budoucnosti, kdo utváří kurikulum a oficiální vědění; vztah moci a kurikula, organizace (vnější diferenciace - tracking), interakce učitel – žák, vrstevnické skupiny. • Sociální stratifikace a vzdělanostní nerovnosti - Sociální nerovnosti a vzdělání, vzděla teorie sociální a kulturní reprodukce (P. Bourdieu, B. Bernstein), racionální jednání, k příležitostí ve vzdělávání a teorie spravedlivosti. Přehled základních zahraničních a do vzdělanostních nerovností. Rasa, etnicita a gender ve vzdělávání. Statistické ukazatele vzdělanostní nerovnosti. • Vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků - Spravedlivé vzdělávací systémy, pozitivní disk afirmativní akce – její obhajoba a kritika, jak vypadají opatření na podporu vzdělávání znevýhodněných žáků u nás a v zahraničí, vzdělávání Romů a cizinců u nás. zakončení: Kurz bude zakončen zkouškou. Zkouška bude založena na rozpravě nad předloženou prací k vybranému tématu (téma bude konzultováno a schváleno po dohodě s vyučujícími). Při do kurzu: telefonicky nebo elektronicky na sekretariátu ÚVRV (P. Vnuková), tel. 221900530, petra.vnukova@pedf.cuni.cz studijní literatura: ARUM, R., BEATTIE, I.R., AND FORD, K. The Structure of Schooling: Readings in the Sociolog (2nd Ed). Thousand Oakes, Sage, 2011. BALLANTINE, J.H. The Sociology of Education. A Systemic Analysis. (5th Ed.). New Jersey, P 2011. DEMEUSE, M.; FRANDJI, D.; GREGER, D.; ROCHEX, J.-Y. (EDS.) Educational Policies and Inequa London, Palgrave Macmillan, 2012. HALLINAN, M.T. (ED.) Handbook of the Sociology of Education. New York: Kluwer Academic, 20 LAUDER, H. ET AL (EDS.) Education, Globalisation & Social Change. Oxford, Oxford Universit MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J. (EDS). (Ne) rovné šance na vzdělání. Vzdělanostní nerovnosti v Če Praha, Academia, 2006. MATĚJŮ, P., STRAKOVÁ, J., VESELÝ, A. (EDS.) Nerovnosti ve vzdělávání. Od měření k řešení. 2010. MEIGHAN, R., AND SIRAJ-BLATCHFORD, I. A Sociology of Educating. (4th Ed.) London, Continuu SADOWNIK, A.R. Sociology of Education: A Critical Reader. (2nd Ed.) New York, Routledge, 2 předmět: Statistika v pedagogickém výzkumu kód v SIS OPDQ1P116B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P116B"] (počínaje 2018/19 - otevírán každý druhý rok) vyučující: PhDr. Martin Chvál, Ph.D. anotace: Účastníci kurzu si osvojí dovednosti počítat a graficky prezentovat základní popi charakteristiky dat. Porozumí teorii testování hypotéz a náročnějším postupům analýzy dat dovednosti komunikace se statistikem a správné interpretace statistické prezentace výsledk obsah: • Typy dat, proměnné spojité a diskrétní, tvorba databáze, vstup do popisné statistiky (ta • Tvorba základních grafů v Excelu, míry polohy, míry rozptýlení, osvojení popisné statist v Excelu, řešení problémů čištění dat, tvorba kategorií, nahrazování hodnot intervaly a ("přemostění" mezi metodologií a statistikou) • Normální rozdělení, lineární a plošná normalizace, tvorba norem a možnosti jejich prezen • t-rozdělení a intervalové odhady pro střední hodnotu, úvod to teorie testování hypotéz, druhu, velikost účinku, t-testy • F-test, korelační koeficient, test pomocí korelačního koeficientu, chí-kvadrát rozdělení test • Úvod do regresní analýzy, lineární regrese, vstup do práce v SPSS • Tvorba dotazníků a testů, tvorba škál, obtížnost a citlivost položek • Teorie validity a reliability, koeficienty reliability, Cronbachovo alfa Studijní literatura: ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: Pedagogická faku Karlovy, 1998. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Praha: Po URBÁNEK, T.; DENGLEROVÁ, D.; ŠIRŮČEK, J. Psychometrika: Měření v psychologii. Praha: Portá předmět: Pokročilé statistické metody v pedagogickém výzkumu kód v SIS OPDZ1Z001B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P117B"] přednášející: PhDr. Martin Chvál, Ph.D., kontakt: tel. 221 900 533, e-mail: martin.chval@p anotace: Účastníci kurzu si osvojí práci ve statistickém SW SPSS, budou umět aplikovat něk statistické metody a obhájit jejich použití. Obsah: Seznámení s prací v SPSS, vkládání dat a jejich editace, statistické testy v SPSS, analýza, klastrová analýza, vícerozměrná regrese. Forma a rozsah výuky: Kurz bude probíhat v učebně s notebooky. Výpočty budou realizovány v setkání budou realizována formou přednášky s diskusí a s ukázkami práce v SW, některá setk kdy studenti si budou sami počítat a využívat příležitosti individuálních konzultací s vyu jejich výpočty. Vhodná pro tato setkání bude i práce s vlastními daty studentů Zpravidla se uskuteční 8 setkání za semestr po 3 hodinách. Na začátku semestru budou účast ve kterých termínech bude realizován výklad statistických metod a ve kterých bude vytvořen pro vlastní výpočty. Studijní literatura: HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha: P BLAHUŠ, P. Faktorová analýza a její zobecnění. Praha: SNTL, 2012. MCDONALD, R. P. Faktorová analýza a příbuzné metody v psychologii. Praha: Academia, 1991. OSECKÁ, L. Typologie v psychologii: Aplikace metod shlukové analýzy v psychologickém výzku Academia, 2001. předmět: Psaní odborných textů kód v SIS OPDQ1P118B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P118B"] přednášející: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D., kontakt: tel. 221 900 533, e-mail: dominik.dvor termín konání: zimní semestr každý rok, předmět je určen pro studenty 2. ročníku doktorské Doktorandi se přihlásí elektronicky na adresu vyučujícího dominik.dvorak@pedf.cuni.cz [ UR "mailto:dominik.dvorak@pedf.cuni.cz"] anotace: V kurzu získají studenti praktickou zkušenost s čtením, hodnocením, psaním, revid korigováním akademických textů. Kurz naváže na informace o metodologii výzkumné práce a zá o akademickém psaní poskytnuté v rámci ÚTMK a bude se více věnovat praktickým aktivitám na Posluchači v kurzu budou psát, posuzovat a editovat segmenty textů vztažených k tématům sv prací, popř. vytvářet kratší ucelené texty vhodné k publikování v různých typech médií. témata: • Vědecká publikace a její místo ve vědecké práci. Proces psaní a proces publikování. Kval publikace v periodiku, neperiodické publikace. Specifika publikování v češtině, angličti • Základní typy odborných publikací – studie (přehledová studie a přehledové partie v jiný studií, teoretický článek, kvantitativní a kvalitativní empirická studie, jiné typy stud zprávy, monografie. Učební texty. Drobnější žánry v akademickém psaní. Popularizační psa struktury různých typů textů dle zaměření autora. • Kdo chce psát, musí číst. Práce s prameny, kritická syntéza zdrojů. Jak se vyhnout plagi textu syntetizujícího několik pramenů. • Části vědeckého článku a zásady pro jejich výstavbu na různých úrovních. • Formální úprava odborného textu (pravidla APA a jejich alternativy). Úprava tabulek, gra materiálu. • Posuzování odborného textu (recenze, oponentské posudky). Vzájemné připomínkování verze editování textu, korektury. studijní literatura: BAILEY, S. Academic Writing. A Handbook for International Students. London: Routlege, 2011 ČECHOVÁ, M., KRČMOVÁ, M., & MINÁŘOVÁ, E. Současná stylistika. Praha: NLN, 2008. ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Voznice: Leda, 1999. ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Po JOHNSON, W. B., MULLEN, C. A. Write to the Top! How to become a prolific academic. New Yor Macmillan, 2007. Pravidla českého pravopisu (různá vydání). Nepodceňovat – důležitý pomocník každého autora The Publication Manual of the American Psychological Association, 6th Ed. SZUCHMAN, L. T. Writing with style: APA style made easy. Belmont: Wadsworth, Cengage Learn Pedagogická orientace 4/13. Monotematické číslo časopisu. předmět: Vybraná témata z psychometrie kód v SIS OPDQ1P119B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P119B"] viz http://www.cs.cas NMST570.html [ URL "https://www.cs.cas.cz/martinkova/NMST570.html"] přednášející: RNDr. Patrícia Martinková, Ph.D. pracoviště: ÚVRV PedF UK, Myslíkova 7 Praha 1 - kontakt: patricia.martinkova@pedf.cuni.cz Doktorandi se přihlásí přednášejícímu na email: patricia.martinkova@pedf.cuni.cz forma a rozsah výuky: Cílem semináře je představit vybraná témata z psychometrie a statist používané v analýze znalostních a psychologických testů. Metody budou demonstrovány na reá např. z maturity, přijímacích a jiných testů. Využijeme volně šiřitelné statistické prostř bude také další software (IRTPRO, flexMIRT aj.). Vhodné pro magisterské studenty a doktora se znalostí základů statistiky. obsah: Seminář pokryje vybraná témata psychometrie, jako např. tradiční analýzu položek, ověřován a validity testu, využití modelů logistické a nelineární regrese, smíšené modely tzv. teor na položku, metody detekce odlišného fungování položek pro skupiny, principy počítačového testování aj. Metody budou demonstrovány na reálných datech např. z maturity, přijímacích Využijeme volně šiřitelné statistické prostředí R, představen bude také další software (IR aj.). literatura: Rao, C. R. & Sinharay S. (2006). Handbook of Statistics. Volume 26: Psychometrics. Amsterd Elsevier. van der Linden, W. J. (2016). Handbook of item response theory: Models, statistical tools, (Vols.1-3). Boca Raton, FL: Chapman & Hall/CRC. předmět: Obecná pedagogika kód v SIS OPDQ1P109B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P109B"] přednášející: prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D., kontakt tel.: 221 900 188, e-mail: stanislav.bendl@pedf.cuni.cz Přihlášení do kurzu: Podle počtu přihlášených doktorandů bude zvolena organizační forma ku termíny setkání. Přihlášky na zimní semestr přijímá vyučující e-mailem do konce listopadu. anotace: Primárním cílem předmětu je uvést studenty do soudobé pedagogické teorie, seznámi terminologií a strukturou pedagogiky. Studenti by měli vnímat obecnou pedagogiku jako neza vědeckou disciplínu, jejíž poznatky tvoří základ pro další studium a praxi v oblasti výcho Sekundárním cílem je rozkrývat složitosti výchovy v kontextu dnešní společnosti a poukázat transdisciplinárního a systémového pohledu na fenomén výchovy. Terciárním cílem je hledat možnosti, jak se mohou vychovatelé a vychovávaní úspěšně vyrovnávat s nároky, které na ně klade současná škola a společnost. obsah: Předmět seznamuje studenty s povahou pedagogické vědy a vede je k osvojení současné pedago terminologie. Seznamuje studenty s problematikou výchovy ve filozofickém, historickém, bio antropologickém, sociologickém, psychologickém a pedagogickém kontextu. Analyzuje pojem vý jej do vztahu s obsahově blízkými pojmy. Pozornost je věnována nejen základním pedagogický pedagogické terminologii a jejím proměnám, ale také společenské determinaci výchovy, fakto lidského jedince, teorii učitelské profese, problematice mravního vývoje a mravní výchovy, vychovatele a vychovávaného, vztahu výchovy a sebevýchovy, výchově jako specifickému přípa Důraz je kladen na hodnotovou orientaci pedagogiky a její význam pro humanizaci výchovy. I prvkem, který se snaží propojit výše uvedená témata, je pojem autority. Na autoritu je nah antropologickou konstantu, která hraje klíčovou úlohu ve vývoji člověka, v jeho výchově a jejíž podoba a pojetí „definuje“ modely výchovy a výchovné styly. studijní literatura BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika: pro studium a tvůrčí praxi. Ostrava: Amosium servis, ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. HAVLÍK, J.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. HELUS, Z. Úvod do sociální psychologie (Aktualizovaná témata pro studující učitelství). Pr Pedagogická fakulta, 2001. KELLER, J.; TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 008 MÍČEK, L. Sebevýchova. Praha: SPN, 1988. PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK v Praze, 1996. PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Třetí přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2 SOKOL, J. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2002. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008. VALIŠOVÁ, A.; BRATSKÁ, M.; SLIWERSKI, B. a kol. Relativizace autority a její dopady na sou Praha: ISV, 2005. VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vy Grada, 2011. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přepracované vydání. 2007. WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. předmět: Teorie výchovy kód v SIS OPDQ1P110B [ URL "http://OPDQ1P110Bhttps://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P110B"] garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D., kontakt: tel. 221 900 107, e-mail: prokopjura@volny anotace: Cílem předmětu je otevřít se pluralismu v oblasti edukace. Teorie výchovy by měla oboru pedagogika posloužit jako mapa, která mu může ukázat cestu ve spletitosti pedagogick a proudů. Anotace: Teorie výchovy je jednou ze základních pedagogických disciplín, která se zabývá s a uspořádáním věd o výchově, jejich cíli, metodami, formami, prostředky a podmínkami. Před výchovy jsou především různé teorie, směry a výchovné ideologie, poskytující řadu teoretic způsobů myšlení o výchovném procesu. Studijní literatura: BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L. Marek, 2001. GUTEK, G., L. Philosophical and Ideological Perspectives on Education. Needham Heights: Pe 1997. KWIECIŃSKI, Z., ŚLIWERSKI, B. Pedagogika. Warszawa: PWN, 2004. PROKOP, J. Pedagogika a ideologie. In: Prokop, J., Rybičková, M. (Ed.) Proměny pedagogiky. 2005, 155-161. PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích 20. století. Praha: Karolinum, 2005. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966. ZELINA, M. Teórie výchovy. Hĺadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004. předmět: Primární pedagogika kód v SIS OPDQ1P121B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P121B"] garant: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D., helena.hejlova@pedf.cuni.cz Přednášející: prof. PaedDr. Radka Wildová,CSc., doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D., doc. PhDr. CSc., PhDr. Jana Kargerová, Ph.D., PhDr. Helena Hejlová, CSc. Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z hledisk východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi. obsah přednášek: • Čtenářská gramotnost a její rozvoj v primární škole v historicko- srovnávací perspektivě pojetí gramotnosti a strategiích jejího rozvoje v kontextu kurikulární reformy, zjištění srovnávacích výzkumů – PISA, PIRLS aj. • Předmět primární pedagogiky, na dítě orientované pojetí primární pedagogiky. • Primární škola/vzdělávání v historicko-srovnávací perspektivě – z hlediska postavení ve systému, celkového pojetí, cílů, obsahu a procesů učení v primárním vzdělávání s cílem i klíčové evropské trendy a srovnat je s trendy domácího vývoje. • Teoretická východiska tzv. nové koncepce z r. 1976 (teorie rozvíjejícího vyučování a akc psychického vývoje dětí), problémy v její realizaci a dopady na pojetí primárního vzdělá • Transformace primárního vzdělávání po roce 1989 v širším kontextu transformace českého š • Československé reformní hnutí 20. a 30. let jako inspirační zdroj pro současné proměny. • Alternativní didaktické koncepce a vybrané inovativní vzdělávací projekty v kontextu tra primárního vzdělávání po roce 1989. • Etika učitelské profese, její zdroje, obsah, význam pro praxi. Práva dítěte. Hlavní témata mohou být modifikována a rozšířena dle odborného zaměření doktorandů. Mohou základě zájmu doktorandů doplněna o další důležitá témata, zejm. individualizace v primárn práce s nadaným žáky, multikulturní vzdělávání, konstruktivistické přístupy a tvorba učebn prvouky) studijní literatura: SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005. SPILKOVÁ,V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektiv UK, 1997. SPILKOVÁ, V,, HEJLOVÁ, H. Příprava učitelů pro primární a preprimární vzdělávání Slovensku. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. WILDOVÁ, R. et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzi Praze, Pedagogická fakulta, 2012. HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. BOLAND,T., LETSCHERT,J. Primary Prospects (Developments in Primary Education in some Europ Quest to Facts, Trends and Prospects). Enschede: National Institute for Curriculum Develop GALTON, M. Handbook of Primary Education in Europe. Strasbourg: CDCC, 1989. GFEN (kol.) Všichni na jedničku! Alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum, 1991. LUKAVSKÁ, E.: Pozor děti! Dobrá Voda: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003. SCHEERENS,J.,BRUMMELHUIS,A. Indicators on the Functionning of Primary Schools in twelve Eu Paris: OECD, 1996. ŠTECH, S. Škola stále nová. Praha: Karolinum, 1992. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA,B.(Ed.) Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. předmět: Preprimární pedagogika kód v SIS OPDQ1P122B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P122B"] přednášející: doc. PaedDr. Soňa Koťátková Ph.D. kontakt tel.: 221 900 121, e-mail: sona.kotatkova@pedf.cuni.cz Přihlášení do kurzu: podle počtu přihlášených doktorandů bude zvolena organizační forma ku termíny setkání. Přihlášky na zimní semestr přijímá vyučující e-mailem do konce listopadu. anotace: Cílem kurzu je poskytnout orientaci v historickém vývoji a současném pojetí vzděl předškolního věku. Zaměřit se na definování základních pedagogických pojmů orientovaných n vzdělávání (cíle předškolní pedagogiky, didaktika předškolního vzdělávání, metody vzdělává specifika, pedagogická diagnostika, kompetence předškolního pedagoga, apod.) Rozkrýt proce a kurikulárního zakotvení mateřských škol po roce 1990 do osobnostního modelu předškolního s východiskem v humanistických teoriích vzdělávání. V druhé rovině cílů bude kurz směřovat systému jednotlivých oblastí vzdělávacího působení a do specifik učení předškolního dítěte učitele usnadňovat a v inkluzivním rozměru rozvíjet dispozice každého dítěte podle jeho mo obsah: • Historická linie vývoje dítěte předškolního věku před a po vzniku institucionální výchov škole. Přínos reformní pedagogiky v první polovině 20. století a po roce 1990 • Proces transformace mateřských škol s počátky v 90. letech 20. stol. Osobnostně orientov předškolního vzdělávání jako protipól učebně disciplinární výchovně vzdělávací práce v s programech výchovné práce. • Učitel v osobnostně orientovaném modelu, specifika humanistických přístupů. Respektování psychosociálních potřeb a nezbytnost hry jako základu pro kognitivní a sociální rozvoj a popudu k učení a seberealizaci • Pluralita výchovně vzdělávací nabídky a vzdělávacích nebo pečujících institucí – realita kontextu, pozitiva a rizika. • Vnitřní vzdělávací systém. Uspořádání vzdělávacího přínosu v oblasti kognitivní, emocion a sociální, pohybové a zdravotní, estetické a tvořivé. Změny v RVP PV – silné a rizikové • Návaznost základní školy na předškolní vzdělávání, pozice pedagogicko-psychologického po potřeby mateřské školy jako opora učitele, potřeba diferencované pedagogické práce v MŠ stupně ZŠ, jako opora dobrého staru do vzdělávací kariéru dítěte/žáka studijní literatura: BEDNÁŘOVÁ, J., DANDOVÁ, E., KRATOCHVÍLOVÁ, J. a kol. Školní zralost a její diagnostika. Pr Raabe, 2017. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ČAPKOVÁ, D. Dějiny teorie a praxe výchovy dětí předškolního věku do konce 18. století. Pra ústav pro vzdělávání pedagogických pracovníků, 1980. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Obrat k dítěti jako výzva pro učitele i rodiče. Praha HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada Publishing, 2006. KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogic 4, 2014, 583-597. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené a přepracované vydání, Praha: Grada Publ KOŤÁTKOVÁ, S. Širší kontext výchovy dítěte v ČR. Pedagogická orientace, 2008, 18, 3, 38-52 OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2016. PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada Publ SVOBODOVÁ, E., VÍTEČKOVÁ, M. a kol. Osobnost předškolního pedagoga. Praha: Portál, 2017. ŠULOVÁ, L., ZAOUCHE-GAUDRON, CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003. TESAŘOVÁ, R. Problémy mateřskoškolské pedagogiky. Brno: Knihovna Společnosti pedagogického 1948. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2. Rozšířené a přepracované vydá Publishing, 2011. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Co by měl učitel znát o své profesi. 2. přepracované vydání. Pr 2007. předmět: Tradice českého vzdělávání kód v SIS OPDQ1P123B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P123B"] přednášející: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc., kontakt: 221900187, e-mail jana.uhlirova@ped anotace: Získat porozumění vývojovým tendencím a proměnným školství a výchovy na základě i stěžejních událostí a historických okolností vedoucích k dějinným zvratům v tradicích česk výchovy. obsah: • Kořeny a předpoklady tradice české školy ( J. A. Komenský, česká komeniologie) • Důrazy osvícenství, význam racionalismu pro rozvoj výchovného kontextu • Význam J.F. Herbarta pro výchovu 19. století a rozvoj paradigma herbartistické školy • Principy a projevy reformního hnutí • Meziválečné československé reformní hnutí (legislativa, boj o reformu školy, vztah meziv na půdě školství a současná školská transformace) • Zvrat kontinuity české výchovné tradice (1939-1945, 1948-1989) studijní literatura: ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko vychovatelský odkaz Jana Komenského. Praha: Academia, 1989. CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie I.-III. Brno : Novina, 1938-1940 PATOČKA, J. Filosofické základy Komenského pedagogiky. In Komeniologické studie I. Praha : 164-231. UHER, B. Nové školy v předválečném Československu. Praha: UK, 1971. UHLÍŘOVÁ, J. Problémy československé školské reformy v meziválečném období I., II. Praha : VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (Příhodovská reforma). Praha: UK PedF, 19 VÁŇOVÁ, R. Úsilí československého učitelstva o školskou reformu. Pokusné školy 20. let. Pe 42, 2, 251-258. VRÁNA, S. Základy nové školy. Brno: Ústřední učitelské nakladatelství a knihkupectví, 1946 předmět: Zdravotní gramotnost v interdisciplinárním diskurzu kód v SIS OPDQ1P124B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P124B"] přednášející: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D., kontakt: 221900219, e-mail: michal.zvirotsky(zavinac)pedf.cuni.cz [ MAIL "michal.zvirotsky(zavinac)pedf.cuni.cz"] vyučující: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D anotace: Cílem předmětu je motivovat studenty k aktivnímu a poučenému zájmu o problematiku v intencích evropské zdravotní strategie. Studenti by měli pochopit význam široce pojaté z gramotnosti pro úspěšnou profesní činnost pedagogického pracovníka i pro teoretickou práci výchově. obsah: Předmět je zaměřen na problematiku sekundární gramotnosti ve vztahu ke zdraví člověka. Má studentům systém znalostí a dovedností, který jim umožní kriticky posuzovat zdravotní info zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání. Podrobně jsou probírány otázky teo nemoci, analyzovány jsou různé pohledy na zdraví a nemoc v kulturních a historických konte je při tom vliv výchovy na utváření zdravotně relevantního chování lidí. Předmět vychází z evropské zdravotní strategie, která pracuje s konceptem zdravotní gramotnosti jako s podmí odpovědnosti za vlastní zdraví. • Teoretické vymezení konceptu zdravotní gramotnosti. • Zdraví člověka jako fenomén a předmět interdisciplinárního studia. • Základní poznatky teorie zdraví a nemoci – integrálně antropologický přístup. • Zdravotní stav evropské populace jako východisko výchovy ke zdraví. • Zdraví a nemoc v kontextech výchovy, výchova ke zdraví jako pedagogický problém. • Evropská zdravotní strategie a vybrané programové dokumenty podpory veřejného zdraví. • Možnosti měření a hodnocení úrovně zdravotní gramotnosti lidí. • Vybrané metodologické přístupy ke studiu zdravotní gramotnosti v prostředí školy. studijní literatura: HOLČÍK, J. Zdraví 21: Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Praha zdravotnictví ČR. KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2015. MARMOT, M.; WILKINSON, R.G. (eds.) Social Determinants of Health. Oxford : Oxford Universi NIELSEN-BOHLMAN, L. (ed.) Health Literacy : A Prescription to End Confusion. Washington: N Press, 2004. OSBORNE, H. Health Literacy from A to Z. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2005. SCHWARTZBERG, J.G. et al. Understanding Health Literacy. New York: American Medical Associ WHALEN, S.; SPLENDORIO, D.; CHIARIELLO, S. Tools for Teaching Health. San Francisco: Josse WHO Health Promotion Glossary. Geneva : World Health Organisation, 1998. ZARCADOOLAS, CH.; PLEASANT, A.F.; GREER, D.S. Advancing Health Literacy. San Francisco: Jo ZVÍROTSKÝ, M. Úvod do zdravotní gramotnosti pro pedagogy. Praha : Univerzita Karlova v Pra fakulta, 2010. předmět: Obecná didaktika kód v SIS OPDQ1P111B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=216502efe84e6c023fec612bac270d41&tid=&do=predmet&kod=OPDQ1P111B"] garant: doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. – katedra primární pedagogiky, kontakt: tel.: 221 900 jana.stara@pedf.cuni.cz anotace: Bloky výuky • Didaktická transformace učiva v činnosti učitele a aktivita žáků v procesu vyučování. • Podmíněnost specifické povahy obsahu znalostí a způsobů jejich nabývání, sdílení a uplat • Didaktický způsob myšlení, teoretizace a výzkum. Výzkum výuky a posuzování její kvality. a obecné didaktiky. Přístup normativně didaktický a transdidaktický. požadavky: Analýza vybraných didaktických jevů procesu výuky a systémových vztahů mezi nimi. Analýza pozorování výuky ve škole s kritickou reflexí vybraných didaktických aspektů. Kritické zhodnocení dvou zahraničních teoretických či empirických didaktických studií s ná disertační práci studenta.  Obhajoba alespoň částečně realizovaného projektu didaktického Studijní literatura: BROCKMERYEROVÁ-FENCLOVÁ, J..; ČAPEK, V.., KOTÁSEK, J. Oborové didaktiky jako samostatné vě Pedagogika, 2000, 1, 23-37. DOSTÁL, A. M. K základním problémům obsahu vzdělávání. Praha: SPN, 1975. JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšová Masarykova univerzita 2013. MAREŠ, J. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 2015, 65(2), 113–142. MAZÁČOVÁ, N. Zkušenosti s utvářením didaktických znalostí obsahu u studentů učitelství. In Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2009. NAJVAR, P. Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů. Pedagogika, 2017, 67, 3, 219- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita 2017. Syntézy výzkumu 3. SLAVÍK, J., STARÁ, J., ULIČNÁ, K., NAJVAR, P. et al., Didaktické kazuistiky v oborech škol Brno: Masarykova univerzita, 2017. STARÝ, K., &CHVÁL, M. Kvalita a efektivita výuky: metodologické přístupy. In Marcela Janík Vlčková (Eds.), Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 63–81). Br předmět: Školní management kód v SIS OPDQ1P125B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/redir.php? id=045c09020ddba7bd2b7e40a1ecfb2386&tid=&redir=predmet&kod=OPDQ1P1 vyučující: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D. e-mail: jaroslav.veteska@pedf.cuni.cz Předmět: Teorie učitelské profese Kód v SIS: OD0115007 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=3e8887b0700b0bbbf500acf30c2a4a1d&tid=1&do=predmet&kod=OD0115007"] Garant: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D. Přednášející: prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc., doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D., doc. P Urbánek, CSc., PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D. Kontaktní osoba: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D., e-mail: anna.tomkova@damu.cz, anna.tomkov Termín konání: další běh kurzu se bude konat v letním semestru v akad. roce 2022/2023 Kurz bude zakončen zkouškou založenou na prezentaci seminární práce a její obhajobě. Místo konání: Učebna a termíny budou upřesněny po uzavření přihlášek Přihlášky přijímá do 5. 12. 2022: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D., e-mail: anna.tomkova@dam Přihláška ke stažení zde [ URL "PEDF-2071-version1- pedf_2071_version1_prihlaska_teorie_ucitelske_profese_prihlaska_2022.docx"] . Anotace: Cílem předmětu je orientovat doktorandy v aktuální problematice učitelské profese zahraničí, v rovině teoretických východisek, výzkumného zpracovávání a aplikací v praxi. Obsah předmětu je dělen na několik subtémat: • Koncepty profesionalizace a de-profesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání v ko české vzdělávací politiky k těmto fenoménům. S oporou o výzkumné nálezy budou reflektovány trendy a přístupy v mezinárodní perspektivě. (Vladimíra Spilková) • Učitelská profese a její proměny a současné problémy. Měnící se společenské nároky na vy Koncepty kvalita učitele, profesní standard, karierní systém. Požadavky na kvalifikaci uči jejich pregraduální přípravy. Na základě textů a výzkumných zpráv budou diskutovány součas problémy učitelské profese v ČR, možnosti a meze jejich řešení. (Vladimíra Spilková) • Tematika učitelských sborů je dlouhodobě mimo odborný a výzkumný zájem u nás i v zahrani je i praktický dosah kvality sborů pro fungování školy. Ukazuje se přitom, že kvalita a st učitelského sboru implikuje značný potenciál práce školy a je určujícím faktorem pro její předpokládat, že proměny současné školy v personální oblasti související např. s konceptem se snižováním kvalifikačních požadavků na učitele, mají potenciální dopad na učitelský sbo kulturu školy. S oporou o aktuální výzkumné nálezy se subtéma zabývá sociálním klimatem uč ZŠ, jeho výzkumem, typologií z pohledu vedení lidí a fungování sborů, personální konstelac sborech, konflikty ve sborech, mobbingem a pohybem (fluktuací) učitelů mimo sbor. Tematika sborů a jeho klimatu znovuotevírá řadu otázek, kterými se vrací k problematice učitelské p Urbánek) • Profesní rozvoj učitelů a formy jeho podpory Subtéma se zaměřuje na proměny charakteristik a s nimi spojených potřeb podpory učitelů v fázích jejich profesního života. Pozornost je směřována zejména k učitelům začínajícím. Di jednotlivé formy podpory – kurzy DVPP, mentoring, koučování, supervize, mediace, kolegiáln rámci párové a týmové výuky aj., kriticky zvažovány výhody a rizika jednotlivých forem, po jejich efektivity. Prakticky jsou představeny základní principy vedení podpůrného mentorsk principy facilitace týmové supervize. Analyzovány jsou kazuistiky jednotlivých učitelů zdů na individualizaci při hledání vhodné podpory. (Tereza Krčmářová) • Reflektivní pojetí učitelské přípravy a práce s pedagogickým portfoliem. Reflektivní poj přípravy představujeme jako přístup, který má potenciál řešit problém nedostatečné integra teorie a praxe. Profesní portfolio prezentujeme jako jeden z účinných nástrojů reflektivní učitelském vzdělávání, vedle dalších účinných cest, jako je uplatňování principu pedagogic profesní učení v učících se komunitách a spolupráce s klinickými školami. Subtématem v tomto odborném setkání bude rovněž diskuse k proměně nároků na učitele v podm inkluzivního vzdělávání, k významu spolupráce učitelů s odborníky z dalších pomáhajících p využití intervenčního typu výzkumu a tvorby příkladů inspirativní praxe k popisu reality i pedagogické praxe. (Anna Tomková) Literatura Horská, V. (2009). Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing a.s. OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learne OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en. OECD (2020). TALIS 2018 Results (Volume II): Teachers and School Leaders as Valued Profess TALIS, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/19cf08df-en. Smetáčková, I., Štech, S., Viktorová, I., Martanová, V., Páchová, A., & Francová, V. (2020 vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál. Spilková,V. (2019). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitel Pedagogika, 69(3), 269–292. Spilková, V., & Tomková, A. et al. (2010). Kvalita učitele a profesní standard. Praha: Ped UK. Spilková, V., Tomková, A., Mazáčová, N., & Kargerová, J. et al. (2015). Klinická škola a j vzdělávání učitelů. Praha: Retida spol. s r.o. Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha fakulta UK. Tomková, A., & Spilková, V. (2019). Profesionalizace vzdělávání učitelů pro primární školu meze. Orbis scholae, 13(1), 9–29. Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Karger Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/08_Ramec_profesnich_kvalit_ucitele.pdf Urbánek, P. (2018). Učitelský sbor české základní školy. Orbis scholae, 12(3), 11–30. Urbánek, P., Novotová, J., Rozkovcová, A., Picková, H., Jursová J., & Picek, J. (2020). Uč základních škol a jejich sociální klima. Vícepřípadová studie učitelských sborů. Praha: Wo