PROGRAM Speciální pedagogika ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Speciální pedgogika předmět: Aktuální problematika sluchového postižení kód v SIS OPDS1S103B garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je prohloubit znalosti v oblasti speciální pedagogiky osob se sluc Předmět se zaměřuje na aktuální trendy u nás a ve světě v oblasti sluchové protetiky, reha edukace osob se sluchovým postižením a kvality jejich života. Sleduje současné výzkumy a s se uživateli kochleárních implantátů různých věkových skupin a rozvojem jejich komunikační přesahem do medicíny, psychologie, lingvistiky, audiologie, biomedicínského inženýrství. O • Heterogenita osob se sluchovým postižením. • Sluchová protetika v současnosti i v historickém kontextu. • Implantační systémy a centra kochleárních implantací. • Diagnostika sluchových vad a úloha audiologie. • Rehabilitace a edukace osob se sluchovým postižením. • Komunikační systémy a komunikační kompetence osob se sluchovým postižením. • Zahraniční studie a jejich komparace se situací u nás. odborná literatura: HÁDKOVÁ, Kateřina. (2016). Člověk se sluchovým postižením. Praha: PedF UK. ISBN 978-80-729 HÁDKOVÁ, Kateřina. (2012). Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pe 978-80-7290-618-5. LEONHARDT, Annette und Melanie POSPISCHIL. (2018) Internationale Ansätze zur schulischen I Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn. ISBN 978-3-7815-5627-0. LEONHARDT, Annette. (2018 Förderschwerpunkt Hören. Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart. ISBN 978-3-17-026888-3. MARSCHARK, Marc, LAMPROPOULOU, Venetta and Emmanouil K. SKORDILIS. (2016) Diversity in Dea Oxford University Press. ISBN 9780190493073. Odborná časopisecká literatura. pedmět: Didaktické aspekty rozvíjení zdravotní gramotnosti v kontextu inkluzivního vzděláv kód v SIS OPDS1S104B garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc. anotace: Cílem předmětu je umožnit studentům orientovat v konceptu zdravotní gramotnosti a hlubší vhled do teoretických základů didaktické transformace projektovaného kurikula oboru zdraví do edukace v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Předmět na základě dostupných výsl poskytuje argumenty dokládající potřebu hledat cesty k rozvíjení zdravotní gramotnosti v m kontextu. Předkládá teoretická východiska pro celostní pojetí zdraví, které představuje no v rozvoji vědeckého poznání. Doktorandi jsou motivování k hlubšímu poznávání problematiky zapojení do vědeckého zkoumání vztahu zdraví a kvality života. Zejména se jedná o strategi auto-destruktivního jednání, ohrožení závislostmi, civilizačních chorob, stresu, skrytých zneužívání, šikany, mediálních manipulací, zdraví poškozujícího nutričního chování. Obsah: • Zdraví – teoretické vymezení, pojetí kategorie zdraví. • Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování. Faktory podporující zdraví, preventiv • Zdravotní stav populace v Evropě – strategické dokumenty WHO. • Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority. • Podpora zdraví v kurikulárních dokumentech v ČR a v zahraničí. • Transformace projektovaného kurikula výchovy ke zdraví do edukace v podmínkách inkluzivn • Škola podporující zdraví v projektech a v pedagogické praxi. 8. Výzkum v oblasti zdraví- • Specifika pedagogického přístupu ve zkoumání otázek zdraví. odborná literatura FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v součas Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1 HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80- KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5. MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006. iteracy : to End Confusion. Washington: National Academies Press, 2004. ISBN-10: 0-309-09117- PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-2 ŘEHULKA, Evžen. Zdraví – učitelé – škola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 8254-0 ZARCADOOLAS, CH., PLEASANT, A.F., GREER, D.S. Advancing Health Literacy A Framework for Un Action. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN: 978-0-7879-8433-5 ZDRAVÍ 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministe zdravotnictví ČR, 2014. ISBN: 978-80-85047-. předmět: Edukace jedinců s narušenou komunikační schopnost kód v SIS OPDS1S105B garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je získat aktuální odborné poznatky z oblasti logopedické diagnost edukačních postupů u jedinců s narušenou komunikační schopností u nás i v zahraničí. Stude s názory našich a zahraničních odborníků na etiologii, diagnostiku i terapeutické postupy poruch u dětí a neurogenních poruch komunikace v dospělosti, poruch fluence řeči, dysfagie dospělých, budou se zabývat myofunkčními poruchami. Zaměří se na specifika řečových a jazy poruch, na edukační postupy u jedinců s narušenou komunikační schopností. Obsah: • Neurovývojové vady a narušený vývoj jazykových a řečových schopností. • Diagnostika jazykového vývoje, současné diagnostické a terapeutické metody a techniky. • Poruchy fluence – balbuties a tumultus sermonis. Současné názory na etilogii, symptomato diagnostiku a terapii. Diferenciální diagnostika. • Dysfagie a možné terapeutické přístupy. • Získané neurogenní poruchy v dospělosti a ve stáří. Diagnostika a terapie afázie, dysart • Verbální dyspraxie. 7. Edukace dětí a žáků s narušeným vývojem jazykových schopností. • Logopedická intervence u osob s tělesným a smyslovým postižením. studijní literatura: BROOKSHIRE, R., McNEIL M. (2014) Introduction to Neurogenic Communication Disorders . 8th Paperback. Mosby. ISBN 9780323078672. DUFFY, J. R. (2012) Motor Speech Disorders Substrates, Differential Diagnosis, and Managem Edition. Mosby. ISBN 9780323072007. GROHER, M. (2015) Dysphagia. Clinical Management in Adults and Children .2nd Edition, Mosb 9780323187015. LECHTA, Viktor, CZÉFALVAY, Zolt. a kol. (2013) Diagnostika narušené komunikační schopnosti Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3. PAUL ,R., NORBURY, C., GOSSE C. (2017) Language Disorders from Infancy through Adolescence Listening, Speaking, Reading, Writing, and Communicating. 5th Edition. Mosby. ISBN 9780323 SMOLÍK, Filip, SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ Gabriela: (2014). Vývoj jazykových schopností v předškolní Grada. ISBN 978-80-247-4239-7. SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela, SMOLÍK, Filip (2015) Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Gra 978-80-247-. předmět: Edukace žáků se specifickými poruchami učení kód v SIS OPDS1S106B garant: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. anotace:Cílem předmětu je rozšířit znalosti z oblasti specifických poruch učení, propojit českého jazyka a matematiky na ZŠ se zřetelem na žáky se speciálními vzdělávacími potřebam teorie, koncepty a metody, které jsou v popředí poznání oboru, a to v národní i mezinárodn Předmět je zaměřen na problematiku edukace intervence a diagnostiky u osob se specifickými a chování. Pozornost bude věnována současným světovým trendům, výzkumům i aktuálním přístu s SPU v rámci mezioborového kontextu s cílem aplikovat získané poznatky do výzkumných stra intervenci a podpoře žáků se specifickými poruchami učení. Získané znalosti propojovat do s využitím příkladů dobré praxe z mezinárodního školského prostředí. Obsah: OBECNÉ OTÁZKY • Terminologická východiska - vymezení pojmu SPU, definice, projevy specifických poruch uč • Systémový přístup k poruchám učení - systémový a kauzální přístup, systémové myšlení. • Specifické poruchy učení v kontextu mezinárodního srovnání. • Etiologie specifických poruch učení a chování - dispoziční příčiny, vliv prostředí. Deta symptomatiky ADD, ADHD. Deficity dílčích funkcí. • Sekundární a primárná důsledky poruch chování a specifické poruchy učení. • Diagnostika a intervenční přístupy k specifickým poruchám učení. • Systém péče o žáky se specifickými poruchami učení v ČR. • Inkluzivní edukace žáků se specifickými poruchami učení, postoje žáků ke škole a učení, potřeby žáků se specifickými poruchami učení. • Studijní a profesní orientace žáků a studentů s SPU (škola, pedagogové, terapeuti). • Projevy poruch učení a chování v osobnostním vývoji, problematika dospělých jedinců. SPECIALIZAČNÍ OKRUHY: • Zvláštnosti psychického vývoje jedince s SPU • Resilience v rodině a výchovné působení na dítě s SPU, rodiče jako partneři • Zásady reedukační péče, intervenční přístupy, alternativní metody • Reedukace dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších poruch SPU • Kognitivní procesy v odraze osobnosti jedince s SPU • Postavení cizího jazyka ve vzdělávání žáků s SPU • Strategie a přístupy v inkluzivní edukaci jedinců se specifickými poruchami učení • Identifikování potřeb-motivace, zvládání zátěže a úspěšnost jedince s SPU v procesu uče • Sociální a kulturní potřeby jedince s SPU v životě • Odstraňování bariér neúspěchu čtenářská a matematická gramotnost odborná literatura: Bartoňová, M. (2012, 2018). Specifické poruchy učení. Brno: Paido. Bartoňová, M. (2014). Students with Intelectual Disability in Inclusive Education Settings Elliot. J. G., Grigorenko, E., L. (2014). The Dyslexia Debate. New. York. Cambrige Univers Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha. Grada. Kucharská, A. (ed.) (2000). Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál. Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vyd. 4. Praha: Por Hallowell, E. M., Ratey, J. J. (007). Poruchy pozornosti v dětství a dospělosti. Praha: Ná Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Vyd. 1. Praha: Portál. Reid, G. (2009). Dyslexia: A practitioner's handbook. 4th ed. Chichester: Wiley-Blackwell. Reid, G., Green. S. (2007). 100 ideas for supporting pupils with dyslexia. London: Continu doporučená literatura: Altmanová, M. (2010). Hyperaktivní a nepozorné dítě - Podněty k práci s dětmi s ADHD. Prah pedagogicko-psychologická poradna. Bartoňová, M. (2014). Approaches to Students with Learning Disorders in Inclusive School E MU. Bartoňová, M. (ed.) (2005). Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření n specifickými poruchami učení. Brno: MSD. Bartoňová, M. (2014). Rozvoj čtenářských dovedností u žáků se specifickými poruchami učení J., Vítková, M. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společ Brno: Masarykova univerzita. Barkley, R. A., Murphy, K. R. (1998) Atention-Deficit Hyperaktivity Disorder A Clinical Wo New York: The Guilford Press, Barkley, R. A. (2005). ADHD and the nature of self-control. 2nd ed. Guilford Publications, Busch, T. W., Pederson, K., Espin, Ch. A., Weissenburger, J. W. Teaching Students with Lea Disabilities: Perceptions of a First-Year Teacher. Journal of Special Education. Summer 20 35 Issue 2, p92-99. Dostupné z: http://web.b.ebscohost.com.ezproxy.muni.cz/ehost/pdfviewer sid=16c9ae13-4fe5- 49d1- bb2f-2cfad9d75373%40sessionmgr110vid=0hid=107. Sefrointen, G. (1999) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál. Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál. předmět: Metodické aspekty inkluzivní pedagogiky kód v SIS OPDS1S107B garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je seznámit účastníky s etickým, pragmatickým a zejména metodickým inkluzivního vzdělávání. Na příkladech z tuzemska i zahraničí jim představit společné defi inkluzivního vzdělávání a jejich odraz v metodice inkluzivního vzdělávání. Vytváření přízn pro inkluzi na všech stupních vzdělávání zahrnuje změny ve školním prostředí, v didaktice Heterogenita dětí, žáků a studentů se stává žádoucí sociální formou, rozdílný výkon a rozd jedince jsou vnímány jako přínos pro vzdělávací proces. V předmětu je tematizována filozof inkluzivního vzdělávání, jeho principy, hodnoty, cíle. Účastníci diskutují změny vnitřního didaktiku a metodiky v procesu inkluzivní výuky, problematiku komunity a rodiny v kontextu vzdělávání. Pozornost je věnována metodickému zajištění tranzitů v kontinuu inkluzivního v hledání průniků inkluzivní a speciální pedagogiky, participačnímu výzkumu v oblasti vzdělá inkluze. Obsah: • definiční okruhy "education for all" a "school for all. • celospolečenský přínos inkluzivního vzdělávání ve smyslu rozvoje lidských zdrojů. • paradigma změny (teorie změny) v prostředí vzdělávací instituce. • odraz třídimenzionální didaktiky v metodice inkluzivní pedagogiky. • hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání. • inkluzivní podpora v době přechodů ve vzdělávací dráze jedince. • inkluzivní podmínky v terciárním vzdělávání Následuje samostatná práce účastníka zaměřená na sběr dat, rešerši a zpracování písemné st 8 týdnů a její obhajo odborná literatura: ADAMUS. P. Metodika hodnocení kvality inkluzivní školy.Slezská univerzita v Opavě Fakulta Centrum empirických výzkumů, 2015, 978-80-7510-190-7. RAMBERG, A. LÉNÁRT, A. WATKINS (eds.) European Agency Statistics on Inclusive Education: 2 Cross-Country Report.European Agency for Special Needs and Inclusive Education, Odense, De 978-87-7110-776-0. Dostupné z www.european-agency.org. HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing,a 978-80-247-3070-7. KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ J.(eds.) Diversita a diferenciace ve vzdělávání. Praha: Karolinum, KRATOCHVÍLOVÁ, J. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brn univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6527-7. KVĚTOŇOVÁ, L., HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Cesty k inkluzi. Praha: Karolinum, 2012. předmět: Člověk s postižením ve společnosti kód v SIS OPDS1S108B garant: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je prohloubit poznání různorodých společenských aspektů, které ved jinakosti člověka v minulosti i v dnešním světě. Reflektovat měnící se podmínky pro společ se zvláštním zřetelem k názorům na jinakost v dané historické etapě. V rámci zkoumání spol podmínek v jednotlivých dějinných etapách bude kladen zvláštní zřetel na společensko-polit které sehrávaly roli při vyčleňování nebo naopak při podpoře lidí s postižením. Bude pouká mnoha našich předchůdců, učitelů, ale i filozofů a lékařů, kteří se zasloužili o nové pozn zdravotní i vzdělávací. Témata budou směřovat zejména k reflexi proměn chápání jinakosti v vzdělávacího systému v nedávné minulosti. Předmět se zaměří také na poznání toho, jak se u sociální rovnost, lidská práva a inkluzi promítlo do kompetencí budoucích učitelů. Nevyhne zda se samotní lidé s postižením cítí samozřejmou, respektovanou a neodlišenou součástí na Obsah: • Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním. • Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn, souvi a společenské. • Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu. • Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením. Integrace a inkluze jako proc • Vývoj institucionalizované péče a spolkové činnosti ve prospěch lidí s postižením. • Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků. • Totalitní režimy a jinakost. • Současné pohledy na vnímání odlišného. Studijní literatura: JASPERS, K.: (1991) Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. Praha: Mladá fronta. ISBN 80- MUŽÁKOVÁ, M. (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejic mentálním postižením v každodennosti totality. Praha : Pedagogická fakulta, Univerzita Kar 978-80-72890-874-5. PORTER, R.: (2001) Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnos Prostor. ISBN80-7260-052-4. TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým ob Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X. TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Peda ISBN 86039-30-7. 1 předmět: Speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte v raném a předškolním věku kód v SIS OPDS1S109B garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. anotace: Předmět poskytuje ucelený vhled do problematiky speciálněpedagogické podpory rodi zdravotním a sociálním postižením. Cílem předmětu je porozumět sociální a psychické situac se narodí dítě se závažným zdravotním postižením nebo rodiny se sociálním znevýhodněním. S seznámeni s legislativou rané péče - rané intervence; s metodikami podpory vývoje dítěte v intervence a navazujícího předškolního vzdělávání. Pozornost je věnována zdrojům resilienc copingových strategií. Studenti se samostatně seznámí s aktuálními výzkumy v zahraničí i v které jsou realizovány pro cílové skupiny dětí s postižením. Cílovou skupinou mohou být i nadané a talentované. Obsah: Vývoj dítěte, ontogeneze raného a předškolního věku, specifika psychomotorického vývoje. Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postižením; Charakteristi funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, diagnostika. Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým posti řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sl postižených. Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením. Nejčastější typy tělesných postiže psychosociální situace dítěte s různými typy tělesných vad. Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsled deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o rané péče; reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních ak kompenzace zraku. Specifika psychomotorického vývoje dítěte s mentálním postižením, podpora rodiny, akceptac situace. studijní literatura: BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potř 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími pozřebami v m Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6. KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vz potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, HH 2001 ISBN 80-86 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000 IS 85931-86-9. 19. OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v ran Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada, 1997 ISBN 80-7 VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ,I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Praha: UK.Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2. VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum, 1995. ISBN 80- 7184-0 VÍTKOVÁ, M. (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 80-86633-22-5. předmět: Speciálně pedagogické přístupy k vybraným skupinám sociálně znevýhodněných osob kód v SIS OPDS1S110B garant: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. anotace: Předmět je zaměřen na vybrané cílové skupiny s důrazem na příčiny vzniku sociální afirmativní a terapeutické přístupy k těmto jedincům. Konkrétně je pozornost soustředěna n národnostní menšinu s důrazem na vzdělávání a na výchovně terapeutické přístupy v rámci sy a terciární prevence u osob závislých na návykových látkách. Obsah: Romská národnostní menšina s důrazem na vzdělávání • Důležité strategické dokumenty a legislativní opatření v oblasti podpory Romů jako svéby menšiny • Význam Evropské charty regionálních či menšinových jazyků. • Podpora bilingvismu, nedostatečné osvojení minoritního jazyka v kombinaci s limitovanými majoritním jazyce jako cesta k sociální exkluzi. • Důsledky jazykové bariéry v neúspěšnosti romských žáků. • Afirmativní přístupy v základním školství. Zkušenosti z vybraných evropských států. • Základní historické souvislosti důležité pro pochopení romské národnostní menšiny v souč • Strategie romské integrace 2021-2027 (příprava strategie vzdělávací politiky MŠMT – dube Výchovně terapeutické přístupy v rámci systému sekundární a terciární prevence u osob závi návykových látkách Bio-psycho-socio-spirituální model závislostního chování. Význam motivačního rozhovoru v terapeutickém přístup Harm Reduction – důraz na terciární prevenci. Systém ambulantní, ústavní a stacionární péče o osoby závislé na návykových látkác Terapeutické komunity – vývoj ve světě. Terapeutické komunity v České republice. Terapeutické přístupy s důrazem na KBT, případně psychoterapeutické směry, následná péče. Mezinárodní svépomocné organizace. Současná drogová scéna, substituce. Studijní literat: HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-24 KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostravská univerzita v Ostravě, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. KALINA, K. a kol. Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-433 KALINA, K. Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2449-2. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1909- VÁGNEROVÁ, M., MAREK, J., CSÉMY, L. Bezdomovectví ve středním věku. Příčiny, souvislosti a Praha UK: Nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-4054-9. předmět: Mezinárodní trendy ve speciální pedagogice a příbuzných oborech kód v SIS OPDS1S111B garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. anotace: Předmět poskytuje orientaci v zahraničních trendech ovlivňujících teorii i praxi pedagogiky, zvláštní pozornost je věnována zemím EU. Český statistický úřad uvádí, že v ro v České republice 1 077 673 zdravotně postižených osob (ČSA, 2013). Tento údaj však nerepr každodenní zkušenosti většiny českých občanů. Je tomu skutečně tak, že 11 % všech těch, s vzděláváme, pracujeme, přátelíme a sdílíme politickou moc jako občané, jsou lidé se zdravo Odpověď naznačuje převažující neúčast lidí se zdravotním postižením jako aktivních občanů společnosti. U osob se zdravotním postižením je více pravděpodobné, že nezahájí či nedokon vzdělávání. Míra nezaměstnanosti osob se zdravotním postižením je mnohem vyšší než u celé navzdory výraznému růstu české ekonomiky v posledních deseti letech (ANED, 2018). Předmět zahraničním studentům lépe porozumět faktorům spojeným s těmito nepříznivými údaji nejen v ale v dalších zemích. Vycházíme z předpokladu, že to není výhradně znevýhodnění či nepřízn jako životní realita na straně člověka. Je to spíše prostředí konstruované lidmi bez posti inspiruje studenty k tomu, aby porozuměli zdravotnímu postižením jiným způsobem; ne jako č deficit, který je třeba „léčit“, ale také jako sociální otázku a problém rovných příležito Studijní literatura: ŠIŠKA, J. - BEADLE-BROWN, J. - KÁŇOVÁ, Š. Changes and Diversity in Community Living in Eur Experiences of Persons with Disabilities. In: : HALVORSEN, Rune – BJ?RN, Hvinden – JULIE, MARIO, Biggeri - JAN, T?ssebro - ANNE, Waldschmidt. The lived experiences of persons with nine countries: Active Citizenship and disability in Europe Volume 2. Londýn: Routledge, R in Disability Studies, 2017, 2, s. 150-170. ISBN 978-1-138-65292 ŠIŠKA, Jan – BEADLE-BROWN, Julie – KÁŇOVÁ, Šárka. Active Citizenship through community liv level perspective. In: HALVORSEN, Rune – HVINDEN, Bj?rn – BICKENBACH, Jerome – FERRI, Deli RODRIGUEZ, Ana Marta. The Changing Disability Policy System Active Citizenship and Disabil Volume 1. 1 vyd. London: Routledge Taylor Francis Group, 2017, 1, s. 50-75. ISBN 978-1-138 DAVIS, Lennard J., Jay DOLMAGE, Nirmala EREVELLES, Sarah Parker HARRIS, Alexander LUFT, Su Linda P. WARE. Beginning with disability: a primer. New York: Routledge, Taylor Francis Gr DOLMAGE, Jay. Disability rhetoric. Syracuse, New York: Syracuse University Press, c2014. I 9780815652335. BURCH, Susan a Michael A. REMBIS. Disability histories. Urbana: University of Illinois Pre Disability histories (Series). ISBN 9780252096693. SLEE, R., AZZOPARDI, A., GRECH, S. (Eds.). (2012). Inclusive communities: a critical reade Available at http://ukaz.cuni.cz