PROGRAM Anglický jazyk a literatura s didaktikou ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** předmět: Anglistický oborový základ kód v SIS OPDA1A101A garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. anotace:Tento předmět ztělesňuje základy anglických filologických disciplín nepostradateln oboru jako takového i jeho následnou didaktickou aplikaci. Z tohoto důvodu je zařazen hned počátek doktorského studia. Předmět v sobě integruje jak základy anglické lingvistiky, tak literárně-kulturního přehledu. Lingvistická část kurzu se věnuje zejména současnému anglic systému, který se probírá v jednotlivých klíčových rovinách, a sice foneticko-fonologické, lexikální a syntatické, přičemž se s ohledem na kontext vzdělávání dle potřeby uplatňuje též konfrontační hledisko. Nadto kurz pohled na postavení současného anglického jazyka. Literární část kurzu nabízí ucelený a sy pohled na angloamerickou literaturu, a to v rovině formální, obsahové i literárně teoretic stránka je zastoupena základy literární vědy a její aplikace na vybraná anglicky psaná díl stránka se zaměřuje na určující vlivy a vývojové tendence anglické a americké literatury o až do současnosti. Teoretická část se zaměřuje na nejvýznamnější tendence v současné liter kritice. Předmět je koncipován jako dvousemestrální. Formy výuky se střídají podle různých disciplíny, tématu či počtu doktorandů a mohou zahrnovat přednášku, seminář, prezentace či probíhá v dvouhodinových blocích. Hlavní tematické okruhy – lingvistika: • Postavení současného anglického jazyka (aspekty typologické, charakterologické, genealog jeho diachronní perspektivy) • Výrazné foneticko-fonologické a grafické rysy současné angličtiny (fonémický systém angl suprasegmentální rysy; grafická podoba současné angličtin. • Výrazné morfologické a lexikální rysy současné angličtiny (typy morfémů a vztahy mezi ni kategorie jmen, sloves a příslovcí; slovní druhy; slovotvorné postupy a vrstvy slovní zá významové vztahy mezi slovy • Výrazné syntaktické rysy současné angličtiny (větné typy a jejich komunikační funkce; va větné členy jednoduché věty; souvětí podřadné a souřadné; polovětné vazby; negace; vedle slovosled a aktuální členění větné) Hlavní tematické okruhy – literatura: • Základy aplikované literární vědy: literární jazyk, styl a stylistika, figury a tropy, l • Určující aspekty vývoje anglické a britské literatury • Určující aspekty vývoje americké literatury • Současné literární teorie: post-strukturalismus, feministická kritika, genderová kritika psychoanalytická kritika, nový historicismus, postkoloniální kritika, ecocriticismus Studijní literatura Povinná a doporučená literatura - lingvistika: BIBER, D., JOHANSSON, S., LEECH, G., CONRAD, S., FINEGAN, E. Longman Grammar of Spoken and Harlow: Longman, 1999. ISBN 058223725-4. BIBER, D., CONRAD, S., LEECH, G. Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Lo ed., ISBN 0-582-23726-2. CARTER, R., McCARTHY, M. Cambridge Grammar of English. A Comprehensive Guide. Cambridge: C University Press, 2006. ISBN 0-521-67439-5. CRUSE, D. A. Meaning in Language. An Introduction to Semantics and Pragmatics. 3rd edition 2011. ISBN 978-0199559466 CRYSTAL, D. The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge: Cambridge Unive ed. 2003. ISBN 13: 978-0521530330. ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. 4. vydání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN ČERMÁK, F. Souborné dílo Vladimíra Skaličky, díl II (1951-1963). Praha: Karolinum. 2004. I 80-246-0734-4. DUŠKOVÁ, L. Studies in the English Language, Part II., 1999. Praha: Karolinum. ISBN 80-718 DUŠKOVÁ, L. a kol. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. 4. vyd. Praha: Academia 978-80-200-2211-0. GREENBAUM, S., QUIRK, R. A Student’s Grammar of the English language. Harlow: Longman, 199 0-582-05971-2. HUDDLESTON, R., PULLUM, G. K. A Student’s Introduction to English Grammar. 1. vyd. Cambrid ISBN 978-0-521-61288-3. HUDDLESTON, R., PULLUM, G. K. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: CU 9780521431460. MATHESIUS, V. Obsahový rozbor současné angličtiny. Praha: Karolinum. 2016 ISBN:978-80-246- PEPRNÍK, J. English Lexicology. Olomouc: Univerzita Palackého. 2001. ISBN 80-244-0265-3. QUIRK, R., GREENBAUM, S, LEECH, G, SVARTVIK, J. A Comprehensive Grammar of the English Lan London: Longman. ISBN-13: 978-0582517349. ROACH, P.: English Phonetics and Phonology. 4th ed. Cambridge: Cambridge University Press, 978-0-521-71740-3. ŠTEKAUER, P. (ed) Rudiments of English Linguistics. Prešov: Slovakontakt. 2000. ISBN 80-88 VACHEK, J. Selected Writings in English and General Linguistics. Praha: Academia. 1976. VACHEK, J. Chapters from Modern English Lexicology and Stylistics. Praha: SPN. 1991. ISBN VACHEK, J. English Past and Present. An Introductory Course. Praha: SPN. 1991 ISBN 80-7066 Povinná a doporučená literatura - literatura: BERCOVITCH, S. (ed.). The Cambridge History of American Literature. Cambridge: Cambridge U 1994. ISBN: 9780521585712. BRADBURY, M. The Modern American Novel: New Revised Edition. Oxford: Oxford University Pre ISBN-13: 978-0140170443. BRADFORD, R. The Novel Now: Contemporary British Fiction. Oxford: Blackwell, 2007. ISBN 97 CORCORAN, N. (ed.) The Cambridge Companion to Twentieth Century English Poetry. Cambridge: University Press, 2007. ISBN 978-0521691321. CHANDLER, J. The Cambridge History of English Romantic Literature. Cambridge: Cambridge Un 2008. ISBN 978-0521790079. CORCORAN, N. (ed.) The Cambridge Companion to Twentieth Century English Poetry. Cambridge: University Press, 2007. ISBN 978-0521691321. CUDDON, J. A. The Penguin Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. 4th edition. L 1999. ISBN 0-14-051363-9. EAGLETON, T. The English Novel. Oxford: Blackwell, 2005. ISBN 1-4051-1707-9. MORAN, M. Victorian Literature and Culture. London: Continuum, 2011 (2006). ISBN 000-08264 EAGLETON, T. Literary Theory: An Introduction. 3rd edition. University of Minnesota Press, 978-0816654475. ELLIOTT, E. et al, (eds.) Columbia Literary History of the United States. Columbia Univers ISBN: 9780231058124. FORSYTH, V.L. Lectures in English Literature. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogi 2008. ISBN: 978-807290-356-6. HEAD, D. (ed.) The Cambridge Guide to Literature in English. 3rd edition. Cambridge: Cambr Press, 2006. 10-0-521-83179-2. HENDIN, J. (ed.). A Concise Companion to Postwar American Culture and Literature. New Jers Blackwell, 2004. ISBN: 978-1-4051-2180-4. HILSKÝ, M. Modernisté. Praha: Torst, 1995. ISBN 80-85639-40-8. HUTCHEON, L. A Poetics of Postmodernism. London: Routledge, 1988. ISBN 978-0415007061. INN British Drama: The Twentieth Century. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. ISBN 97 JAMES, L. The Victorian Novel. Oxford: Blackwell, 2006. ISBN 978-0631226284. LANE, D. Contemporary British Drama. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010. ISBN: 97 McCLATCHY, J.D. The Vintage Book of Contemporary American Poetry. London: Vintage, 2003. I 78-1400030934. MINTER, D. A Cultural History of the American Novel. Cambridge: Cambridge University Press 9780521467490. PERFECT, M. Contemporary Fictions of Multiculturalism: Diversity and the Millennial London Palgrave Macmillan, 2014. ISBN 978-1137307118. PROCHÁZKA, M., Quinn, J., Ulmanová, H., Roraback, E. Lectures on American Literature. Prah 2002. ISBN 9788024619965. PROCHÁZKA, M. Literary Theory: An Historical Introduction. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 97 RIVKIN, J., RYAN, M. Literary Theory: An Anthology. 2nd edition. Oxford: Blackwell Publish 978-1405106962. RULAND, R., Bradbury, M. From Puritanism to Postmodernism. New York: Viking Penguin, 1991. 978-0140144352. RYAN, M. Literary Theory: A Practical Introduction. 2nd edition. Oxford: Blackwell Publish 978-1405107204. SADDIK, A. Contemporary American Drama. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2007. ISBN: TEW, P. The Contemporary British Novel. London: Continuum, 2007 (2004). ISBN 978-082649320 WAUGH, P., RICE, P. Modern Literary Theory: A Reader. 4th edition. London: Bloomsbury Acad 978-0340761915. WHEATLEY, D. Contemporary British Poetry. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014. ISBN: 978 WILSON, L. Modernism. London: Continuum, 2007. ISBN 978-0826485618. předmět: Angloamerická dětská literatura v kontextu vzdělávání kód v SIS OPDA1A501B garant. PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D. anotace: Cílem kurzu je seznámit studenty s vývojem angloamerické dětské literatury, přiče je věnována zvláště autorům druhé poloviny dvacátého a počátku 21. století. Náplní seminář s vybranými anglickými texty (četba, interpretace, diskuse), zaměřená na porozumění textu, rozvíjení a zdokonalování samostatného jazykového projevu. Vedle literární analýzy budou z možnosti praktického využití daných textů při výuce angličtiny (čtení, poslech, mluvení, p představí konkrétní žánry a autory v širším literárním a kulturním kontextu. Kurs je dále komparativnímu a intertextuálnímu čtení, zaměřenému na postižení vztahu mezi vývojem dětsk a konkrétními tendencemi literárního vývoje obecně (zejména pokud jde o význam mýtu, eposu slovesnosti, dobrodružného románu a romance). V neposlední řadě je součástí kursu diskuse dítěte, o významu dětské literatury pro rozvoj čtenářské gramotnosti, o významu představiv aspektech dětské literatury se speciálním důrazem na vliv současné angloamerické beletrie. bloky • literárně historický kontext a problematika didaktické literatury; dětská literatura ve jazyka • interpretace tradiční pohádky; Andersen a Oscar Wilde; moderní pohádka (Terry Jones) • počátky moderní fantastické literatury (Carroll a Kingsley); J. R. R. Tolkien a C. S.Lew Rowling a další autoři současné fantasy, science fiction • dobrodružná próza; rodinný román a deník; bajky a příběhy o zvířatech; obrázkové knihy; školní drama Povinná a doporučená literatura: BAKHTIN, M.M., Dialogic Imagination, ed. , transl. Michael Holquist, Austin: University of ISBN 0-292-71534-X. BARONE, Diane, Children´s Literature in the Classroom: Engaging Lifelong Readers, New York Press, 2011. ISBN 13: 978-1606239384. BETTELHEIM, Bruno, Za tajemstvím pohádek, Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1172-3. CAMPBELL, Joseph, The Hero with a Thousand Faces, California: New World Library, 2008. ISB CAMPBELL, Joseph Tisíc tváří hrdiny, př. Hana Loupová, Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-3 CARPENTER, Humphrey; PRICHARD, Mari, The Oxford Companion to Children´s Literature, Oxford O.U.P.,1987. ISBN 0-19-211-582-0. ČERNOUŠEK, Michal, Děti a svět pohádek, Praha: Albatros, 19902. ISBN 80-00-00060-1. FERBER, Michael, A Dictionary of Literary Symbols, Cambridge: C.U.P., 2010. ISBN 978-0-521 FRANZ, Marie-Louise, von, Psychologický výklad pohádek, př. Kristina a Jan Černí, Praha: P 80-7178-260-2. FRAZER, J.G. Zlatá ratolest, př. E. Herold, Praha: Mladá Fronta, 1994. ISBN 2007. 80-204-0 GAVIN, A.E. ROUTLEDGE, Ch, eds., Mystery in Children´s Literature, London: Palgrave Publis ISBN 10: 0333918819. GOLDTHWAITE, John, The Natural History of Make-Believe, Oxford, New York: O.U.P.,1996. ISB GENNEP, Van Arnold, Přechodové rituály: systematické studium rituálů, př. Beguivinová, Hel 1997. ISBN 0-19-503806-1. HELD, Jacqueline, V říši obrazotvornosti: děti a fantastická literatura, překlad Otomar Ra Albatros, 1985. HODROVÁ, Daniela, Román zasvěcení, Praha: H&H, 1993. ISBN 80-85787-34-2. HOURIHAN, Margery, Deconstructing the Hero: Literary Theory and Children´s Literature, Lon 1997. ISBN 10: 0415144191. HUNT, Peter, Alternative Worlds in Fantasy Fiction, London: Continuum, 2001. ISBN 0-8264-4 HUNT, Peter, ed., Children´s Literature: An Illustrated History, Oxford, New York: O.U.P., 0192123203. HUNT, Peter, ed., Literature for Children: Contemporary Criticism, London, New York: Routl 0-415-06825-6. JACKSON, Rosemary, Fantasy. The Literature of Subversion, London: Routledge, 1981. ISBN 0- JACOBS, Joseph, ed., English Fairy-Tales, London: Frederick Muller, 1942. ISBN 0584632631. JACOBS, Joseph, ed., Celtic Fairy-Tales, Oxford: O.U.P., 1992. ISBN 9781907360183. LEHMAN, Barbara, Children´s Literature and Learning: Literary Study Across the Curriculum, London: Teachers College Press, 2007. ISBN 13: 978-0807748237. LURIE, Alison, Boys and Girls Forever: Children´s Classics from Cinderella to Harry Potter Vintage, MANLOVE, C.N., From Alice to Harry Potter: Children's Fantasy in England, Christc Cybereditions, 2003. ISBN 1877275557. MELETINSKIJ, J.M., Poetika mýtu, Bratislava: Pravda, 1989. ISBN 8020708049. OLIVOVÁ, L., Zvířecí mýty a mýtická zvířata, Praha: Argo, 2011. ISBN 978-80-200-1815-1. PROPP, Vladimir J., Morfologie pohádky a jiné studie, překlad Marcela Pittermannová, Hana Miroslav Červenka, Praha: Nakladatelství H&H, 2008. ISBN 987-80-7319-085-9. SCHLOBIN, R.C., ed., The Aesthetics of Fantasy Literature and Art, Notre Dame: University Press, 1982. ISBN 13: 9783096463622. SCHMIDT, V.L., 45 Master Characters. Mythic Models for Creating Original Characters, Ohio: Books, 2012. ISBN 10: 1599635348. SERACOGLU, Semra, The Use of Children´s Literature in English Language Teaching Classes, L Academic Publishing, 2016. ISBN 13: 978-3659858703. TOLKIEN, J.R.R., On Fairy –Stories. Tree and Leaf, London: George Allen&Unwin Ltd, 1975. I 10:0048200166. TOLKIEN, J.R.R., O pohádkách. Pohádky, př. J. Čermák, Praha: Winston Smith, 1992, 113-188. 80-85643-05-7. TOWNSEND, J.R., Written for Children, London: Scarecrow Press, 1996. ISBN 10: 0810831171.- TRITES, R.S., Disturbing the Universe: Power and Repression in Adolescent Literature, Iowa 2000. ISBN 0-87745-857-X. TUCKER, Nicholas, Darkness Visible. Inside the World of Philip PulIman. London: Faber and 1-84046-482-8. WESTON, Jessie, L., From Ritual to Romance, Mineola, New York: Dover Publications, 1997. I 0-486-29680-6. ZIPES, Jack, Breaking the Magic Spell: Radical Theories of Folk and Fairy Tales, The Lexin University Press, 2002. ISBN 10: 0813190304. ZIPES, Jack, The Oxford Companion to Fairy Tales, Oxford: O.U.P., 2015. ISBN 10: 019968982 předmět: Angloamerické literární žánry se sdělným vzdělávacím potenciálem kód v SIS OPDA1A502B garant: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. PhDr. Tereza Topolovská anotace: Tento předmět se zaměřuje na svébytné žánrové odnože angloamerické literatury, kt explicitní přesahy do oblasti vzdělávání či osobnostního růstu. Prvotním kritériem výběru trajektorie, která v mantinelech fiktivního příběhu zprostředkovává možnost prožívat osobn protagonisty či jedné z hlavních postav, přičemž čtenáře v některých případech nepokrytě v tento vývoj vnímal jako příklad hodný následování či naopak odstrašující případ (tzv. caut Touto optikou se řídí výběr literatury k řízené četbě a praktické analýze. Rozpis seminářů po dvou základních liniích či typologiích, a sice motivační biografie a bildungsromanu. V frekventanti kurzu seznámí se způsobem, jakým angloamerický protestantský étos vnímal osob jakožto průvodní jev materiálního úspěchu, včetně extrémního didakticismu typu příběhů Hor Navazující semináře je pak seznámí s různými způsoby, jimiž literární realismus, modernism tzv. campus novels, které jsou v převážné většině rovněž vystavěny na kontrastu mezi těmit trajektoriemi, byť na tematicky zúženém půdorysu akademického světa. Primární literatura j základního kánonu až po méně známá díla, která vhodně ilustrují zvolenou typologii. Hlavní • Motivační (auto)biografie a bildungsroman - hlavní symbiotické typologie Benjamin Frankl Douglass, Oscar Micheaux, Horatio Alger, Charles Dickens, Somerset Maugham, Zora Neale H Shreiner, Betty Smith, Tim Winton, Sherman Alexie • Osobnostní zrání jakožto protipól společenského úspěchu William Dean Howells, Francis Sc Arthur Miller, John Maxwell Coetzee, Harper Lee, Sandra Cisneros, Jay McInerney • Bildungsroman a motivační biografie: karikatura a dekonstrukce Henry James, Kazuo Ishigu Kunkel, Stephen Chbosky, Joseph Dunthorne, Jeannette Winterson 4) Próza z vysokoškolskéh jakožto variace na bildungsroman David Lodge, Kingsley Amis, Malcolm Bradbury, Michael C Goldstein, Charles Richard Johnson, James Hynes, Chad Harbach, Marilyn French, Chris Wal Povinná a doporučená literatura: ADORNO, Theodor. Aesthetic Theory (Theory and History of Literature). Minneapolis: Univers Press, 1998. ISBN-13: 978-0816618002. AUERBACH, Erich. Mimesis: The Representation of Reality in Western Literature. New Jersey: University Press, 2013. ISBN: 978-0691160221. BOOTH, Wayne. The Company We Keep: An Ethics of Fiction. Berkeley: University of Californi ISBN-13: 978-0520062108. BOOTH, Wayne. The Rhetoric of Fiction. Chicago: University of Chicago Press, 1983. ISBN-13 CASTLE, Gregory. Reading the Modernist Bildungsroman. University Press of Florida, 2015. I 978-0813061351. DECKER, J. Louis. Made In America: Self-Styled Success from Horatio Alger to Oprah Winfrey University Of Minnesota Press, 1997. ISBN-13: 978-0816630219. EVE, Martin Paul. Literature Against Criticism: University English and Contemporary Fictio Cambridge, UK: Open Book Publishers, 2016. ISBN: 9781783742738. HAMILTON, Nigel. Biography: A Brief History. Cambridge: Harvard University Press, 2007. IS 978-0674024663. HENDLER, Glenn. Public Sentiments: Structures of Feeling in Nineteenth-Century American Li Hill: University of North Carolina Press, 2001. ISBN-13: 978-0807826065. JAMESON, Frederick. The Antinomies of Realism. Verso Books, 2015. ISBN-13: 978-1781688175. JAMESON, Frederick. The Political Unconscious: Narrative as a Socially Symbolic Act. Ithac University Press, 1982. SBN-13: 978-0801492228. LUKÁCS, György. The Theory of the Novel. Cambridge: MIT Press, 1974. ISBN-13: 978-02626202 MATHIESON, Charlotte. Mobility in the Victorian Novel: Placing the Nation. London: Palgrav 2015. ISBN-13: 978-1137545466. PARKER, James. Children's Literature and Capitalism: Fictions of Social Mobility in Britai London: Palgrave Macmillan. 2012. ISBN: 978-0230364127. PAVEL, Thomas. Fictional Worlds. Cambridge: Harvard University Press, 1989. ISBN-13: 978-0 SHOWALTER, Elaine. Faculty Towers: The Academic Novel and Its Discontents. OUP, 2005. ISBN SUMMERFIELD, Giovanna a Lisa Downward. New Perspectives on the European Bildungsroman. Lon Academic, 2012. ISBN-13: 978-1441108531. WOMACK, Kenneth. Academic Satire: The Campus Novel in Context in A Companion to the Britis 1945-2000. London: Blackwell Publishing, 2005. ISBN 1-4-051-1374-8. předmět: Cizí jazyk - francouzský jazyk kód v SIS OPDF1F031A garant: PhDr. Klára Uličná, Ph.D. anotace: Zkouška z francouzského jazyka v rámci doktorského studia je ústní a ověřuje jazy doktoranda, a to jak v rovině komunikační, tak v rovině akademické. Obsahem zkoušky je pre disertační práce, výklad vybraných odborných pojmů z oblasti tématu disertační práce, prez odborného textu prostudovanému ke zkoušce a jeho následná diskuse s examinátorem. Doktoran nejen odpovídající jazykovou, tj. stylistickou, gramatickou a lexikální úroveň jazykového také schopnost věcné, jasné a srozumitelné prezentace odborného textu, formulace vlastních názorů, a v neposlední řadě schopnost adekvátně reagovat na dotazy a podněty examinátora. bez výuky, doktorandi se k atestacím připravují individuálně. V případě zájmu se doktorand do řádných kurzů francouzského jazyka pro neoborové studenty v rámci pregraduálního prezen zajišťovaných katedrou francouzského jazyka a literatury PedF UK. Mohou také využít indivi u garanta zkoušky na této katedře. Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost jazyka minimál B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, předpokládá ale také zároveň odpov akademických jazykových kompetencí. U zkoušky nelze používat slovník. Kandidát musí přijít alespoň na jednu konzultaci ke garantovi zkoušky či examinátorovi. Zkoušky se může účastni školitel. Zkoušku lze složit následujícími způsoby: • Doktorand přečteodborné francouzsky psané texty, které dosud nebyly přeloženy do češtiny výběru v rozsahu 250-300 stran a připraví požadované písemné podklady. Vybrané texty a p předloží examinátorovi minimálně jeden týden před termínem zkoušky. Samotná zkouška má p ve francouzském jazyce, během něhož kandidát představí projekt své disertační práce a vy pojmy ze svého seznamu, které mu vybere examinátor. Následuje pohovor nad prostudovanou literaturou, který také zahrnuje překlad vybraného úryvku textu (20-25 řádek) do českého reprodukci jiného úryvku textu (15-20 řádek) vlastními slovy ve francouzském jazyce. Pís materiály v jazyce zkoušky musí obsahovat: - anotaci projektu disertační práce - seznam termínů z oblasti tématu disertační práce a jejich výklad - resumé prostudované odborné včetně úplných bibliografických údajů • Doktorand předloží certifikát (nebo jeho kopii) ne starší 5 let dokládající jazykovou úr (dle CEFR). Zkouška se pak sestává z pohovoru ve francouzském jazyce, během něhož kandid projekt své disertační práce a vysvětlí odborné pojmy ze svého seznamu, které mu vybere Písemné podkladové materiály v jazyce zkoušky musí obsahovat: - anotaci projektu diserta seznam 8-10 odborných termínů z oblasti tématu disertační práce a jejich výklad Doporučená literatura pro přípravu ke zkoušce: BARTHE, M., Chovelon, B. Lectures d´Auteurs. 45 textes littéraires annotés avec exercices. Grenoble: PUG, 2005. ISBN: 2-7061-1259-X. BLOOMFIELD, A., DAILL, E. DELF B2. Paris: CLE International, 2006 a další vydání. ISBN: 97 Grammaire Progressive du français avec 600 exercices. Niveau intermédiaire. Paris: CLE Int a další vydání. ISBN:2-09-033848-2. HENDRICH, J. a kol.: Francouzská mluvnice. Fraus. Plzeň 2001. ISBN: 80-7238-064-8. Lecture en français facile (různá nakladatelství) na úrovni B1-B2. LISTÍKOVÁ, R., KLINKA, T. Francouzština Otázky a odpovědi nejen k maturitě. Dubicko: Infoa 80-7240-609-8. Méthode de français: Alter Ego+ 2, 3, 4, 5 a Cahier de perfectionnement. Paris: Hachette F ISBN: 978-2-01-155797-1. Méthode de français: Cosmopolite 2, 3. a Cahier d´Activités. Paris: Hachette FLE, 2018. IS 978-2-01-513547-2. MÜLLEROVÁ, E.: Gramatika francouzského jazyka ve cvičeních - úroveň B1-B2. Ústřední knihov e-kniha na webu KFJL nebo https://publi.cz/books/401/index.html?secured=false#cover PRAVDOVÁ, M. RAK, Francouzština nejen pro samouky. Praha: Leda, 2007. ISBN: 80-7335-083-1. předmět: Cizí jazyk - německý jazyk kód v SIS OPDG1G031A garant: PhDr. Dalibor Zeman, Ph.D. anotace: Zkouška z německého jazyka v rámci doktorského studia je ústní a ověřuje jazykové doktoranda, a to jak v rovině komunikační, tak v rovině akademické. Obsahem zkoušky je pre disertační práce, výklad vybraných odborných pojmů z oblasti tématu disertační práce, prez odborného textu prostudovanému ke zkoušce a jeho následná diskuse s examinátorem. Doktoran nejen odpovídající jazykovou, tj. stylistickou, gramatickou a lexikální úroveň jazykového také schopnost věcné, jasné a srozumitelné prezentace odborného textu, formulace vlastních a názorů, a v neposlední řadě schopnost adekvátně reagovat na dotazy a podněty examinátora probíhá bez výuky, doktorandi se k atestacím připravují individuálně. V případě zájmu se d zapsat do řádných kurzů německého jazyka pro neoborové studenty v rámci pregraduálního pre zajišťovaných katedrou germanistiky PedF UK. Mohou také využít individuální konzultace u g této katedře. Úspěšné složení zkoušky vyžaduje znalost německého jazyka minimálně na úrovn evropského referenčního rámce pro jazyky, předpokládá ale také zároveň odpovídající úroveň jazykových kompetencí. U zkoušky nelze používat slovník. Kandidát musí přijít před zkouško jednu konzultaci ke garantovi zkoušky či examinátorovi. Zkoušky se může účastnit i doktora Zkoušku lze složit následujícími způsoby: • Doktorand přečte odborné německy psané texty, které dosud nebyly přeloženy do češtiny, d výběru v rozsahu 250-300 stran a připraví požadované písemné podklady. Vybrané texty a p předloží examinátorovi minimálně jeden týden před termínem zkoušky. Samotná zkouška má p v německém jazyce, během něhož kandidát představí projekt své disertační práce a vysvětl ze svého seznamu, které mu vybere examinátor. Následuje pohovor nad prostudovanou odborn který také zahrnuje překlad vybraného úryvku textu (20-25 řádek) do českého jazyka a rep úryvku textu (15-20 řádek) vlastními slovy v německém jazyce. Písemné podkladové materiá zkoušky musí obsahovat: - anotaci projektu disertační práce - seznam 8-10 odborných term tématu disertační práce a jejich výklad - resumé prostudované odborné literatury včetně bibliografických údajů. • Doktorand předloží certifikát (nebo jeho kopii) ne starší 5 let dokládající jazykovou úr (dle CEFR). Zkouška se pak sestává z pohovoru v německém jazyce, během něhož kandidát př své disertační práce a vysvětlí odborné pojmy ze svého seznamu, které mu vybere examinát podkladové materiály v jazyce zkoušky musí obsahovat: - anotaci projektu disertační prác odborných termínů z oblasti tématu disertační práce a jejich výklad. Doporučená literatura pro přípravu ke zkoušce: BUSCHA, Anne und Szilvia SZITA. B - Grammatik. Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache (B Schubert Verlag, 2011. ISBN: 978-3-941323-10-0. DUSILOVÁ, Doris et al. Sprechen Sie Deutsch I. Učebnice němčiny pro střední a jazykové ško Polyglot, 2003. ISBN 8086195171. DUSILOVÁ, Doris et al. Sprechen Sie Deutsch II. Učebnice němčiny pro střední a jazykové šk Polyglot, 2003. ISBN 8086195139. ELZNIC, Vladimír et al. Němčina pro filology. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 19 26-01-11-2. HÖPPNEROVÁ, Věra. Deutsch an der Uni: němčina pro vysoké školy. Praha: EKOPRESS, 2013. ISB MOTTA, Giorgio. Cvičebnice německé gramatiky. Praha: Klett, 2008. ISBN: 978-80-7397-142-7. předmět: Didaktika anglického jazyka kód v SIS OPDA1A102A garant: prof. Zuzana Straková, Ph.D. anotace: Tento dvousemestrální předmět se zaměří se jak na aktuální témata didaktiky cizíc se kterými se obvykle student již setkal během svého magisterského studia, tak na specific rozdílné přístupy ke konkrétním tématům na základní a střední škole. Kromě prohloubení zák týkajících se např. výuky jazykových prostředků a řečových dovedností, přístupů a metod vý jazyků a strategií učení se bude detailně věnovat těm tématům, pro která v magisterském st obvykle není dostatek prostoru, např. motivace při výuce cizích jazyků, aktivizace žáků na stupních vzdělávaní. Kromě toho se v rámci předmětu studenti budou zabývat i tématy specif problematikou globálního vzdělávaní a jeho propojením s cizím jazykem, integrovanou výukou a obsahu, plurilingvizmem a rozvojem interkulturní kompetence, postavením angličtiny jako jazyka či rozvíjením autonomního učení v cizím jazyce. Hlavní tematické bloky • Teorie osvojování a učení se cizím jazykům. Přístupy a metody výuky cizích jazyků. Styly učení, rozvíjení autonomního učení. • Faktory ovlivňující učení se cizím jazykům, např. specifika motivace učení se cizím jazy (vnitřní, vnější), motivační strategie, osobnostní charakteristika žáka ve vztahu k osvo jazykům, vliv věku na učení a osvojování cizích jazyků, psychologické aspekty výuky cizí • Diskurz a interakce ve výuce anglického jazyka. Specifika diskurzu školní třídy, diskurz jazyka. Interakce ve výuce cizího jazyka, kladení otázek, poskytování zpětné vazby, podp procesu osvojování cílového jazyka. Aktivizace žáků. • Angličtina jako mezinárodní jazyk. Důsledky pro vzdělávaní. Plurilingvismus a plurilingv Interkulturní kompetence. • Globální vzdělávaní a globální strategie. Aplikace globálních témat do výuky AJ. Průřezo výuce AJ. • Integrovaná výuka cizímu jazyku a obsahu (CLIL). Využití tohoto přístupu na různých stup Mezipředmětové vztahy. • Reflexe, zpětná vazba, formativní hodnocení. Jazykové portfolio pro rozvoj sebehodnocení profesní rozvoj. • Hodnocení učebnic AJ včetně vztahu ke klíčovým kompetencím. Autentické materiály ve výuc moderních technologií ve vzdělávaní. Povinná a doporučená literatura: BENSON, Phil. Teaching and Researching Autonomy. Harlow: Pearson Longman, 2011, ISBN 97814 BETÁKOVÁ, Lucie. Discourse and interaction in English language teaching. V Praze: Univerzi Pedagogická fakulta, 2010, 315 s. ISBN 978-807-2904-778. BETÁKOVÁ, Lucie, HOMOLOVÁ, Eva a Milena ŠTULRAJTEROVÁ. Moderní didaktika anglického jazyka odpovědích. Praha: Wolters Kluwer ČR, a.s. 2017.120 s. ISBN 978-80-7552-486-7 BURNS, Anne a Jack. C. Richards. Learning English as a Second Language. Cambridge: CUP, 20 978-1-108-40841-7. CAZDEN, Courtney B. Classroom discourse: the language of teaching and learning. 2nd ed. Po Heinemann, c2001, vi, 208 p. ISBN 03-250-0378-5. CARTER, Ronald a David NUNAN. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Cambridge University Press, 2001, 978-0521805162. JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kur učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009a, 119 s. Pedagogický výzkum v teorii a pra 978-807-3151-867. LIGHTBOWN, Patsy. and SPADA, Nina. How Languages are Learned. Oxford University Press, 201 978-0194541268. LIN, Mei, Mackay, Cheryl. Thinking through Modern Foreign Languages. Cambridge: Chris King Press, 2004, ISBN 9781899857951. MCKAY, Sandra. Teaching English as an International Language: An Introduction to the Role International Language and Its Implications for Language Teaching. OUP, 2002, ISBN 0-19-43 OXFORD, Rebecca. Teaching and Researching Language Learning Strategies, Harlow: Pearson Ed 2011. ISBN 978 0582381292. SCHARLE, Ágota a Anita SZABÓ. Learner Autonomy. Cambridge: Cambridge University Press, 200 77534 2. SLAVÍK, Jan. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvali obory. Brno, Masarykova univerzita, 2017, 455 stran, ISBN 978-80-210-8568-8. WALSH, Steve. Exploring classroom discourse: language in action. New York: Routledge, 2011 02-038-2782-1. WOODWARD, Tessa. Planning Lessons and Courses. Cambridge: Cambridge University Press, 2001 0521633540. WOODWARD, Tessa. Thinking in the EFL Classes. Helbling Languages, 2011, ISBN978-3-85272-33 předmět: Didaktika anglicky psané literatury pro 2. stupeň ZŠ a SŠ kód v SIS OPDA1A503B garant: PhDr. Eva Skopečková, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je představit problematiku využívání literárních textů ve výuce ci konkrétně tedy anglicky psané literatury ve výuce AJ - jakožto komplexní propojení několik souvisejících s touto oblastí. V rámci semináře tak bude pozornost věnována vztahu literat ale také otázce interpretace a recepce literárního textu ve vztahu k didaktice anglicky ps zejména pak možnostem didaktického uplatnění recepčních teorií, a to vše v kontextu výuky determinované danými kurikulárními dokumenty. Hlavní tematické okruhy: • Didaktika literatury a literárněvědné obory v souvislosti s didaktikou anglicky psané li vybrané aspekty literární výchovy, problematika interpretace a recepce textu, objasnění zvoleného literárněvědného směru (recepční teorie a zejména recepční estetika Wolfganga • Didaktika cizích jazyků a otázka využívání literárních textů. • Literární text ve výuce cizího jazyka pro 2. stupeň ZŠ a SŠ: literární text a konkrétní optimálního zapojení anglicky psané literatury do výuky anglického jazyka s ohledem na c očekávané výstupy a učivo v dané vzdělávací oblasti a oboru v rámci kurikulárních dokume vybraných ŠVP. Jakožto završení práce v semináři studenti zpracují anglicky psaný literá pomoci recepční teorie pro výuky anglického jazyka na daném stupni školy. Povinná literatura - vybrané kapitoly z: CARTER, Ronald a LONG, Michael N. Teaching Literature. Harlow: Longman, 1991. ISBN 0582-74 COOK, Guy. Discourse and Literature. London: Oxford University Press, 1994. ISBN 0-19-4371 EAGLETON, Terry. Literary Theory – An Introduction. Oxford: Basil Blackwell, 1983. ISBN 0- GRABE, William a STOLLER, Fredricka. L. Teaching and Researching Reading. Harlow: Pearson ISBN 978-0-582-36995-5. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978802462626 KRAMSCH, Claire. Context and Culture in Language Teaching. Oxford: OUP, 1993. ISBN 0-19-43 978-80-7315-175-1. NEZKUSIL, Vladimír. Nástin didaktiky literární výchovy (čtyřletá gymnázia a třídy víceletý praxe pro praxi. Praha: Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-160-5. SHOWALTER, Elaine. Teaching Literature. Oxford: Blackwell Publishing, 2003. ISBN 0-631-226 STERN, Hans H. Fundamental Concepts of Language Teaching: Historical and Interdisciplinary Applied Linguistic Research, Oxford: OUP, 1983. ISBN 9780194370653. ZIMA, Peter. V. Literární estetika. Olomouc: Votobia, 1998. ISBN 80-7198-329-2. Doporučená literatura: BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. CARROLI, Piera. Literature in Second Language Education. Enhancing the Role of Texts in Le Continuum, 2008. ISBN 978-0-8264-9916-5. GRELLET, Francoise. Developing Reading Skills. A Practical Guide to Reading Comprehension Cambridge: Cambridge University Press, 1981. ISBN 0-521-28364-7. GREENALL, Simon a SWAN, Michael. Effective Reading. Reading Skills for Advanced Students. Cambridge University Press, 1986. ISBN 0-521-31760-6. INGARDEN, Roman. Umělecké dílo literární. Praha: Odeon, 1989. ISBN 80-207-0104-4. ISER, Wolfgang. The Act of Reading. A Theory of Aesthetic Response. Baltimore: The Johns H Press, 1980. ISBN 0-8018-2371-4. ISER, Wolfgang. The Implied Reader.Patterns of Communication in Prose Fiction from Bunyan Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1978. ISBN 0-8018-2150-9. CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků. Praha:Academia, 2006. ISBN 80-200-1213-3. Metodický portal RVP. Portal vzdělávání. [online]. Dostupné z: http://www.rvp.cz/. MAŇÁK, Josef; JANÍK, Tomáš a ŠVEC, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova 2008. MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z poetiky. Praha: Odeon, 1982. MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie z estetiky. Praha: Odeon, 1966. NUTTALL, Christine. Teaching Reading Skills in a Foreign Language. Oxford: Heinemann, 1982 0-435-28973-X. PEPRNÍK, Michal. Směry literární interpretace XX. století (texty, komentáře). Olomouc: FF 80-244-0141-X. PROCHÁZKA, Martin. Literary Theory. An Historical Introduction. Praha: Karolinum, 2015. IS 978-80-246-3006-9. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. 978-80-87000-11-3. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2017. [cit. 3.4 z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani. SEIDELHOFER, Barbara. Controversies in Applied Linguistics. Oxford: OUP, 2003. ISBN 978-01 SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladateltsví, 1999. ISBN 80-85866-33-1. WIDDOWSON, Henry G. Defining Issues in English Language Teaching. Oxford: OUP, 2003. ISBN předmět: Fonetika a fonologie anglického jazyka v kontextu vzdělávání kód v SIS OPDA1J504B garant: Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D. anotace: Kurz sleduje tři hlavní linie a předpokládá dobrou znalost fungování zvukového pl jazyka v segmentální i suprasegmentální rovině. Zaprvé se jedná o představení způsobu zkou přízvuku (foreign accent) a porozumění jeho vztahu ke srozumitelnosti ústního projevu (int comprehensibility). Na metodologické hledisko navazuje druhá linie se zaměřením na popis k které vliv na proces osvojování si zvukové stránky cizího jazyka. Jeden z těchto faktorů, výslovnosti, je podrobně zkoumána ve třetí linii společně s vyhodnocením její účinnosti. C poskytnout hlubší vhled do všech tří oblastí a zároveň rozvíjet schopnost aplikovat výzkum výukové praxe v českém vzdělávacím prostředí. K tomu mimo jiné slouží seminární úkol, ve k navrhnou, jak by výstupy ze třech studií fonetického charakteru mohly být transformovány a do výuky anglického jazyka. Hlavní tematické okruhy: • proměna pojetí výuky výslovnosti na pozadí historického vývoje výuky cizích jazyků se za současnou roli ve výuce angličtiny jakožto globálního dorozumívacího prostoru • důležité faktory v procesu osvojování si zvukového plánu cizího jazyka (věk, role mateřs vnímání cizineckého přízvuku • mýty spojené s výuou výslovnosti • integrace výslovnostního tréninku do výuky anglického jazyka; účinnost výuky výslovnosti Povinná a doporučená literatura: CELCE-MURCIA, Marianne. BRINTON, Donna M.; GOODWIN, Janet M. Teaching Pronunciation. A Cou Reference Guide, 2010. New York: Cambridge University Press. ISBN 978-0521729765. (vybrané DARCY, Isabelle. Powerful and Effective Pronunciation Instruction: How Can We Achieve It? Journal, 2018, 30.1: 13-45. DERWING, Tracey M.; MUNRO, Murray J. Second Language Accent and Pronunciation Teaching: A Approach. TESOL Quarterly, 2005, 39.3: 379-396. ISSN 1545-7249. DERWING, Tracey M.; MUNRO, Murray J. Pronunciation Fundamentals. Evidence-based Perspectiv Teaching and Research, 2015. Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. ISBN 9789027 GRANT, Linda (ed.): Pronunciation Myths. Applying Second Language Research to Classroom Te Arbor: University of Michigan Press. ISBN 9780472035168. JENKINS, Jennifer; COGO, Alessia; DEWEY, Martin. State-of-the-Art Article: Review of Devel Research into English as a Lingua Franca. Language Teaching, 2011, 44: 281-315. ISSN 0261- JONES, Tamara (ed.). Pronunciation in the Classroom, 2016. Virginia: Tesol Press. ISBN 978 MAJOR, Roy C.; Current Trends in Interlanguage Phonology. In YAVAS, Mehmet S. (ed.) First Language Phonology, 1994: 181-203. San Diego (CA): Singular Publishing. ISBN 1-56593-167-X PATKOWSKI, Mark S. The Critical Age Hypothesis and Interlanguage Phonology. In YAVAS, Mehm and Second Language Phonology, 1994: 205-221. San Diego (CA): Singular Publishing. ISBN 97 PARDO, Dario B. Can Pronunciation be Taught? A Review of Research and Implications for Tea Alicantia de Estudios Inglesses, 2004. Alicante University, n. 17. REED, Marnie; LEVIS, John M. (eds.). The Handbook of English Pronunciation, 2015. UK: Wile 978-1-118-31447-0. (vybrané kapitoly) TROUVAIN, Jurgen; GUT, Ulrike. Non-Native Prosody. Phonetic Description and Teaching Pract Berlin: Mouton de Gruyter. ISBN 9783110198751. (vybrané části) WALKER, Robin. Teaching the Pronunciation of English as a Lingua Franca, 2010. Oxford: Oxf Press. ISBN 9780194422000. předmět: FSP v angličtině v porovnání s češtinou kód v SIS OPDA1A505B garant: doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. anotace: Předmět nabízí systematický přehled teorie funkční větné perspektivy (FSP), a to tzv. brněnské školy, tedy v pojetí Jana Firbase a jeho následovníků. Seznamuje studenty ja teoretickými východisky (Mathesius, Vachek, Firbas, Svoboda, Dušková aj.), tak i s jejím p využitím. Kurz se konkrétně zabývá aplikací principů FSP v aktivní produkci studentů v ang (rozšiřuje tak jejich jazykové kompetence) a v neposlední řadě i jejich didaktickým potenc výuky angličtiny. Důležitou složkou předmětu je důraz na kontrastivní českoanglické pojetí nežádoucího syntaktického transferu z rodného jazyka do angličtiny. Cílem kurzu bude dále s pravidly anglického slovního pořádku, s jeho opomíjenými možnostmi a různými způsoby zdů fráze. Hlavní tematické okruhy: • Jan Firbas a funkční větná perspektiva • Komplexní analýza textu z hlediska FSP • Slovní pořádek: principy a odchylky (anglicko-česká konfrontace) • FSP v praxi a její didaktické aplikace Očekávané výstupy: doktorand se orientuje v oblasti pojmů a principů prezentovaných teorií analyzovat autentický anglický text metodologií FS, chápe anglicko-české rozdíly na poli f aktuálního členění větného, dovede využít poznatky z FSP v praxi a ve výuce AJ. Povinná a doporučená literatura: ADAM, Martin. A handbook of functional sentence perspective: FSP in theory and practice (w Masarykova univerzita, 2008. ISBN 9788021046054. ADAM, Martin. Presentation sentences: Syntax, semantics and FSP. Brno: Masarykova univerzi 9788021064409. CHAMONIKOLASOVÁ, Jana, Martin ADAM, Irena HEADLANDOVÁ KALISCHOVÁ, Martin DRÁPELA a Lenka S Creating a System of Annotation for FSP. Linguistica Pragensia, Praha: Filozofická fakulta Karlovy v Praze, 2015, roč. 2015, č. 1, s. 9-18. ISSN 0862-8432. CHAMONIKOLASOVÁ, Jana a Martin ADAM. The Presentation Scale in the Theory of Functional Se Perspective. In Patterns. A Festschrift for Libuše Dušková, edited by Jan Čermák, Aleš Klé and Pavlína Šaldová. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2005: 59-69. ISBN 80-7 DUŠKOVÁ, Libuše. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia, 2003. IS DUŠKOVÁ, Libuše. From syntax to Text: the Janus face of Functional Sentence Perspective. P 2015.ISBN 9788024628790. FIRBAS, Jan. Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridg University Press, 1992. ISBN 0521031826. FIRBAS, Jan. On the thematic and the rhematic layers of a text. Warwik, Tanskanen and Hilt Organization in discourse: Proceedings from the Turku conference, Anglicana Turkuensia 14: 1236-4754. MATHESIUS, Vilém. A functional analysis of present day English on a general linguistic bas Academia, 1975. ISBN 9027930775. PÍPALOVÁ, Renata. Thematic Organization of Paragraphs and Higher Text Units. Praha: UK Ped 978-80-7290-346-7. SVOBODA, Aleš. Kapitoly z funkční syntaxe. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. From text to texture: an introduction to processing strategies. Olomo Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 8024404389. VACHEK, Josef. A functional syntax of modern English. Brno: Masarykova univerzita, 1994. I předmět: Inovace v didaktice anglického jazyka kód v SIS OPDA1A506B garant: Mgr. Gabriela Klečková, Ph.D. anotace: Tento předmět se zabývá problematikou inovace a změny v oborové didaktice anglick teorie a zákonitostí těchto procesů se zaměřuje i na nejaktuálnější problematiku oboru, kt témat objevujících se momentálně v odborných publikacích a na konferencích v mezinárodním České republice. Absolvent předmětu získá povědomí o vývoji, dynamice a komplexnosti oboru poznatky diskutovat a provazovat s procesy ve vyučování a učení anglického jazyka. Hlavní • Teoretická východiska inovace a změny ve vzdělávání • Příklady inovace a změny ve výuce anglického jazyka • Změna paradigmatu – Global Englishes for language teaching • Vybraná aktuální témata: multiliteracies/critical literacy skills in ELT, translanguagin ELT Povinná a doporučená literatura: FULLAN, Michael. The New Meaning of Educational Change. 5th ed.. New York: Teachers Colleg 312 s. ISBN 9780807756805. ROSE, Heath a GALLOWAY, Nicola. Global Englishes for Language Teaching. Cambridge, UK: CUP ISBN 9781316614952. GOVINDARAJAN, Vijay., & TRIMBLE, Chris. (2010). The Other Side of Innovation. Boston, MA: University Press, 2010. 240 s. ISBN 9781422162309. HYLAND, Ken a WONG, Lillian L. C., ed. Innovations and Change in English Language Educatio Routledge, 2013. 284 s. ISBN 9780415826877. MURRAY, Denise. E., ed. Planning Change, Changing Plans: Innovations in Second Language Te Arbor, MI: University of Michigan Press, 2008. 264 s. ISBN 9780472032785. TRIBBLE, Christopher. Managing change in English Language Teaching: Lessons from Experienc The British Council, 282 s. ISBN 9780863556845. Vybrané aktuální texty z odborných tištěných a online publikací (např. Innovation in Langu Teaching apod.). předmět: Interkulturní otázky výuky anglického jazyka kód v SIS OPDA1A507B garant: PhDr. Klára Uličná, Ph.D. anotace : Cílem předmětu je seznámit posluchače jednak s konceptem interkulturní komunikač (IKK) vevzdělávacím kontextu, konkrétně v kontextu výuky anglického jazyka, jednak s příst didaktizaci avlastnímu výzkumnému uchopení. Hlavní tematické bloky: • Interkulturní výchova a vzdělávání (IVV), prekoncepty, reflexe vlastní zkušenosti, analý • Role IVV/IKK v kontextu výuky anglického jazyka • Kurikulární a programové dokumenty • Konceptualizace IKK • Složky/dimenze IKK • Rozvoj IKK • Hodnocení rozvoje IKK • Relevantní výzkumná šetření Povinná literatura - vybrané kapitoly z: BYRAM, M. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multili 1997. ISBN 1-85359-377-X. BYRAM, M.; NICHOLS, A.; STEVENS, D. (Eds.). Developing intercultural competence in practic Multilingual Matters Ltd, 2001. ISBN 9781853595363. DEARDORFF, D.K. (Ed.). The SAGE Handbook of Intercultural Competence. Los Angeles: SAGE, 2 978-1412960458. KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita, 201 978-80-210-6035-7. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV Praha, 2001. ISBN 80 PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 9788024730691. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a ja hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0404-4. Doporučená literatura: JENKINS, J. English as a lingua franca: attitude and identity. China: Oxford University Pr 978-0-19-442237 6. RAMSCH, C. Context and Culture in Language Teaching. Oxford University Press, 1993. ISBN 0 LUSTIG, M. W., KOESTER, J. Intercultural Competence, Interpersonal Communication across Cu edition. Pearson Education, Inc., 2006. ISBN 0-205-45352-X. předmět: Korpusová lingvistika ve výuce anglického jazyka kód v SIS OPDA1A508B garant: PhDr. Markéta Malá, Ph.D. anotace: Předmět seznamuje studenty s využitím korpusů a metod korpusové lingvistiky ve tř oblastech: tvorba učebních materiálů založených na autentických jazykových datech, práce s korpusy ve výuce, výzkum žákovského jazyka využívající žákovské korpusy a korpusově založe průběhu semináře se studenti se seznámí s volně dostupnými korpusy současné angličtiny (např. BNC, BASE, BAWE), naučí se v zvolené jazykové jevy a interpretovat výsledky. Vyzkouší si také způsoby tvorby vlastního ním. Budou probrány praktické příklady metod využití korpusů (dostupných i nově vytvořenýc cvičení a přímo ve výuce anglického jazyka. Kurz klade důraz na samostatnou práci studentů při přípravě vlastního projektu. Hlavní tematické bloky: • Korpusová lingvistika jako metoda: dostupné korpusy, nástroje, interpretace dat, lingvis • Korpusy jako nástroj pro učitele, využití korpusů k tvorbě učebních materiálů (frekvenčn kolokace) • Tvorba vlastních korpusů a práce s nimi, žákovské korpusy, metoda klíčových slov. Zkoumá jazyka • Přímé využití korpusů ve výuce: výběr a/nebo tvorba korpusu, cvičení založená na práci s (kolokace, koligace, propojení slovní zásoby a gramatického rámce) Studijní literatura AIJMER, Karin, ed. Corpora and Language Teaching, Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins P Company, 2009. 232 s. ISBN: 978-90-272-2307-4. GRANGER, Sylviane, GILQUIN, Gaëtanelle a MEUNIER, Fanny, eds. The Cambridge Handbook of Le esearch. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. 748 s. ISBN 978-1-107-04119-6. HUNSTON, Susan. Corpora in Applied Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press, 200 0-521-80583-X. McENERY, Tony and HARDIE, Andrew. Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambrid University Press, 2012. 294 s. ISBN: 978-1-139-16081-0. O’KEEFE, Anne, McCARTHY, Michael a CARTER, Ronald. From Corpus to Classroom: Language Use Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 2007. 315 s. ISBN: 978-0-521-61686-7. REPPEN, Randi. Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Pr ISBN 978-0-521-14608-1. předmět: Metodologie lingvodidaktického výzkumu kód v SIS OPDA1A510B garant: prof. doc. PaedDr. Silvia Pokrivčáková, Ph.D. Stručná anotace předmětu Předmět navazuje na všeobecnou metodologii výzkumu a má aplikační charakter. Student je ob specifiky výzkumu v lingvodidaktice (jako jedné z disciplín aplikované lingvistiky), má vě výzkumu a výzkumných metodách používaných v lingvodidaktice. Student dokáže samostatně řeš výzkumný problém, navrhnout odpovídající metodický postup výzkumu, shromažďovat a kriticky relevantní data a vypracovat zprávu o výzkumu. Hlavní tematické bloky: • Historie a aktuální otázky současného výzkumu v lingvodidaktice. Současné trendy ve svět Evropě. Mezinárodní a národní vědecké asociace a spolky v oblasti lingvodidaktiky. Vědec časopisy v oboru, vědecké databáze a internetové zdroje • Metodologická specifika v lingvodidaktickém výzkumu. Validita, reliabilita a objektivita lingvodidaktického výzkumu • Převážně kvantitativní metody lingvodidaktického výzkumu • Převážně kvalitativní metody lingvodidaktického výzkumu Seznam povinné a doporučené literatury: Dörnyei, Z. (2007). Research Methods in Applied Linguistics (Oxford Applied Linguistics). 978-0194422581. Ellis, R. (2012). Language Teaching Research and Language Pedagogy. Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-444-33610-8. Hall, G. (2011). Exploring English Language Teaching: Language in Action. London, New York 978-0415584159. Heigham, J., Croker, R. (Eds.) (2009): Qualitative Research in Applied Linguistics: A Prac Introduction. Palgrave Mamillan. ISBN 978-0-230-21952-6. Janíková, V. et al. (2011). Výzkum učení a vyučování cizích jazyků. Brno: Masarykova unive 978-80-210-5718-0.. Janíková, V. et al. (2012). Výzkum výuky cizích jazyků II. Brno: Masarykova univerzita. IS 978-80-210-6108-8 Paltridge, B. & Phakiti, A. Research Methods in Applied Linguistics: A Practical Resource. Academic. ISBN 9781472524560. Pokrivčáková, S. (Ed.). 2012. Research in Foreign Language Education. Brno: MSD. ISBN 978- Walliman, N. (2010). Research Methods: The Basics. Oxon: Routledge. ISBN 0-203-83607-3 Databáze vědeckých zdrojů předmět: Metodologie pedagogického výzkumu kód v SIS OPDA1P201A garant: PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D., Ph.D. anotace: Kurz připravuje studenty na provádění kvalitativního, kvantitativního a smíšeného pedagogice včetně využití softwarů pro zpracování dat. V kurzu jsou představeny základní c kvalitativního, kvantitativního a smíšeného výzkumu, dále jsou vymezeny hlavní kroky ve vý představeny metody v něm využívané. Studenti jsou seznámeni se softwary pro analýzu kvalit kvantitativních dat. Dále jsou uváděny konkrétní příklady využití různých přístupů ve výzk v odborných časopisech a monografiích, např. využití didaktických testů ve výzkumu, zjišťo výukových metod, provádění experimentů v pedagogickém výzkumu a realizace případové studie diskutována etická pravidla výzkumu. Studenti se připravují na využívání metodologických p výzkum pedagogických jevů ve své odborné práci. Hlavní tematické bloky: • vymezení hlavních kroků ve výzkumu – formulace výzkumného problému a výzkumné hypotézy, literaturou, sestavování výzkumného vzorku, sběr dat, analýza a interpretace dat, psaní • základní charakteristiky kvalitativního výzkumu – designy kvalitativního výzkumu (např. výzkum, případová studie, zakotvená teorie), metody sběru dat využívané v kvalitativním pozorování, rozhovor, analýza dokumentů), softwary pro analýzu kvalitativních dat • základní charakteristiky kvantitativního výzkumu – dotazníková šetření, metody sběru dat kvantitativním výzkumu (např. dotazník, standardizované pozorování, didaktické testy), s analýzu kvantitativních dat • statistická analýza dat – základní pojmy deskriptivní a inferenční statistiky (např. mír variability, korelační koeficient, regresní analýza, faktorová analýza) • smíšený výzkum – schémata kombinování kvalitativního a kvantitativního výzkumu, triangul plány smíšených modelů • příklady využití různých přístupů ve výzkumu v odborných časopisech a monografiích (např experimentálních výzkumů a výpočet efektivity výukových metod) • etická pravidla výzkumu • analýza metodologických přístupů v odborných pracích studentů kurzu Povinná a doporučená literatura: GAY, L.R., MILLS, G.E., AIRASIAN, P. Educational Research. Competencies for Analysis and A Saddle River, NJ: Pearson Higher Education, 2008. ISBN: 978-0132613170. HOPKINS, K. D. Educational and Psychological Measurement and Evaluation. Needham Heights, Bacon, 1998. ISBN: 978-0205160877. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN: 978-80-247-5326-3. MARZANO, R. J., PICKERING, D. J.; POLLOCK, J. E. Classroom instruction that works. Alexand Association for Supervision and Curriculum Development, 2001. ISBN: 978-1416613626. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 978-80-7367-313-0. VOLÍN, J. Statistické metody ve fonetickém výzkumu. Praha: Epocha, 2008. ISBN: 978-80-8702 předmět: Moderní lingvistické přístupy k diskursu kód v SIS OPDA1A511B garant: doc. PhDr. Renata Pípalová, CSc. anotace: Tento předmět přináší doktorandům vhled do spektra různých moderních přístupů k d psaného i mluveného, veřejného i privátního, aj), což je oblast nepostradatelná též v dida Stojí na průsečíku různých parolových disciplín, včetně textové lingvistiky, stylistiky, p analýzy diskursu, konverzační analýzy, atp. Vybavuje doktorandy podstatnými vědomostmi i k dovednostmi k uchopení specifik různých komunikačních situací a jim odpovídajících jazykov V neposlední řadě předmět nepřímo kultivuje praktické stylizační dovednosti, které se moho například do formulační úrovně dizertační práce. Hlavní tematické bloky: • Komunikační událost a typy kontextů, standardy textovosti, koheze a koherence, tematické organizace diskursu • Různé stylistické tradice a přístupy ke stylu, typologie textů, žánrů, stylových variet, • Pragmatické principy, teorie řečových aktů, presupozice a implikatury • Mluvenost a psanost, různé školy a přístupy ke konverzaci Povinná a doporučená literatura: BEAUGRANDE, Robert A. de; DRESSLER, Wolfgang: Introduction to Text Linguistics, London: Lo 978-0582554856. BIRNER, Betty J. Introduction to Pragmatics. Chicester: Wiley-Blackwell, 2013. ISBN 978-1- BROWN, Penelope; LEVINSON, Stephen C. Politeness. Some Universals of Language Usage. Cambr University Press, 1987. ISBN 978-0521313551. BROWN, Gilian; YULE, George. Discourse Analysis. Cambridge: Cambridge University Press, 19 28475 9. CRYSTAL, David; DAVY, Derek. Investigating English Style. London: Routledge, 2013 (1969). ISBN978-0-582-55-011-7. ČERMÁK, František. Korpus a korpusová lingvistika. Praha: Karolinum. 2017. ISBN 978-80-246 DANEŠ, František. The Paragraph. A Central Unit of the Thematic and Compositional Buildup Organization of Discourse, Proceedings from the Turku Conference, ed. WARVIK, Brita, TANSK HILTUNEN, Risto. Turku, 1995, p.29-40, Turku: University of Turku. ISBN 951-29-0572-8. DANEŠ, František; GREPL, Miroslav; HLAVSA, Zdeněk (eds). Mluvnice češtiny III. Praha: Acad DUŠKOVÁ, Libuše. From Syntax to Text. The Janus Face of Functional Sentence Perspective. P 2015. ISBN 978-80-246-2879-0. ESSER, Jűrgen. Introduction to English Text-Linguistics. Peter Lang. Frankfurt am Main, 20 978-3-631-56003-7. FAIRCLOUGH, Norman. Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London and Routledge, 2003. ISBN 0-415-25893-6. FIRBAS, Jan. Functional Sentence Perspective in Written and Spoken Communication. Cambridg University Press, 1992. ISBN 0 521 3708 5. FIRBAS, Jan. On the Thematic and on the Rhematic Layers of Texts. In: Organization of Disc Proceedings from the Turku Conference, ed. WARVIK, Brita, TANSKANNEN, Sanna K. HILTUNEN, R 1995, p.29-40, Turku: University of Turku. ISBN 951-29-0572-8. GEE, James P. An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. 3rd ed. Routledge. 0-415-58570-8. GEE, James P. How to do Discourse Analysis: a Toolkit. London: Routledge, 2010. ISBN 0-415 GHADESSY, Mohsen. Thematic Developments in English Texts. London and New York: Pinter. 199 855673339. GRUNDY, Peter. Doing Pragmatics. 3rd ed. Abingdon, Oxon and New York: Routledge, 2013. ISB 978-0-340-97160-4. HALLIDAY, Michael A.K.; HASAN, Ruquaiya. Language, Context, and Text: Aspects of Language Semiotic Perspective. Oxford: Oxford University Press. 1985. ISBN:0-19-437154-9. HALLIDAY, Michael A.K.; HASAN, Ruqaiya. Cohesion in English. Harlow: Longman, 1976. ISBN 0 HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatika v češtině. Olomouc: UP, 2006. ISBN 978-80-246-2233-0. HOEY, Michael. Textual Interaction: an Introduction to Written Discourse Analysis. London Routledge, 2001. ISBN O-415-231169-8. HOFFMANNOVÁ, Jana. Stylistika a…., Praha: Trizonia 1997. ISBN 80-85573-67-9. HUTCHBY, Ian; WOOFIT, Robin. Conversation Analysis. 2nd ed. Polity Press, 2008. 978-07456- JAWORSKI, Adam a COUPLAND, Nikolas. The Discourse Reader. 2nd ed. London and New York: Rou JOHNSTONE, Barbara. Discourse Analysis. Malden, Mass.; Oxford: Blackwell. 2nd ed. 2008. IS 978-1-4051-4427-8. LEECH, Geoffrey. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1983. ISBN 0-582-55110-2. LEVINSON, Stephen. Pragmatics. Cambridge: Cambridge University Press, 1983. ISBN 978-05212 MACHOVÁ, Svatava; ŠVEHLOVÁ, Milena. Sémantika & pragmatická lingvistika. Praha: Univerzita 2001. ISBN 80-7290-061-7. MEY, Jacob L. Pragmatics: An Introduction. 2nd ed. Oxford: Blackwell. 2007. ISBN 0.631-211 NORGAARD, Nina; BUSSE, Beatrix; MONTORO, Rocío. (eds.) Key Terms in Stylistics, London and Continuum 2010. ISBN 978-0-8264-1948-4. PALTRIDGE, Brian. Discourse Analysis: An Introduction. 2nd ed. London: Blomsbury Academic, 978-1441167620. PÍPALOVÁ, Renata. Thematic Organization of Paragraphs and Higher Text Units. Praha. PEDF U SCHIFFRIN, Deborah. Approaches to Discourse. Blackwell Publishing. 1994. ISBN 0-631-16623- TÁRNYIKOVÁ, Jarmila. From Text to Texture: An Introduction to Processing Strategies. Unive Olomouci: Olomouc, 2009. ISBN 9788024424293. TSUI, Amy. English Conversation. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0194371433. URBANOVÁ, Ludmila. Stylistika anglického jazyka. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity ISBN 9788087029299. URBANOVÁ, Ludmila. On Expressing Meaning in English Conversation. Semantic Indeterminacy. univerzita. 2003. ISBN 80-210-3252-9. VACHEK, Josef. Chapters from Modern English Lexicology and Stylistics, Praha: SNP, 1991. VERDONK, Peter. Stylistics. Oxford: Oxford University Press. 2003. ISBN 0-19-437240-5. WIDDOWSON, Henry G. Discourse Analysis. Oxford: Oxford University Press. 2007. ISBN 978 O WOOD, Linda A.; KROGER, Rolf. O. Doing Discourse Analysis (Methods for Studying Action in London and New Delhi: Sage Publications, 2000, ISBN 0-8039-7351-9. WOOFITT, Robin. Conversation Analysis and Discourse Analysis. A Comparative and Critical I London: Sage. 2005. ISBN 0-7619-7426-1. YULE, George. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2002. 978-0194372077. předmět: Seminář k disertační práci I kód v SIS OPDA1A202A garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. anotace: Cílem seminářů k disertační práci je zajistit doktorandovi prostor a odbornou pod strukturovanou průběžnou činnost na disertačním projektu. Semináře probíhají formou pravid se školitelem od 2. do 6. semestru studia. Prostřednictvím tohoto předmětu školitel monito postup projektu disertační práce. Seminář poskytuje doktorandům možnost vykazovat a odborn dílčí pokrok na své disertaci, poskytuje prostor pro jejich soustavnou průpravu po stránce i metodologické, nabízí prostor pro prezentaci jejich odborných aktivit, poskytuje kritick a zpětnou vazbu jejich odborných aktivit a jimi zpracovaných písemných podkladů. Seminář t doktorandům příležitost vzájemně si prezentovat či oponovat části výzkumu a diskutovat své aktivity související se zpracováním disertace. Požadavky na výstup: odborná rešerše sekundární literatury k tématu disertační práce Seznam studijní literatury je sestavován individuálně na základě konzultace se školitelem. předmět: Seminář k disertační práci II kód v SIS OPDA1A301A garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. anotace: Cílem seminářů k disertační práci je zajistit doktorandovi prostor a odbornou pod strukturovanou průběžnou činnost na disertačním projektu. Semináře probíhají formou pravid se školitelem od 2. do 6. semestru studia. Prostřednictvím tohoto předmětu školitel monito postup projektu disertační práce. Seminář poskytuje doktorandům možnost vykazovat a odborn dílčí pokrok na své disertaci, poskytuje prostor pro jejich soustavnou průpravu po stránce i metodologické, nabízí prostor pro prezentaci jejich odborných aktivit, poskytuje kritick a zpětnou vazbu jejich odborných aktivit a jimi zpracovaných písemných podkladů. Seminář t doktorandům příležitost vzájemně si prezentovat či oponovat části výzkumu a diskutovat své aktivity související se zpracováním disertace. Požadavky na výstup: nástin metodologie výzkumu, charakteristika a (tentativní) analýza vý Studijní literatura: Výběr dle tématu a charakteru disertační práce. Seznam studijní literatury je sestavován i základě konzultace se školitelem. předmět: Seminář k disertační práci III kód v SIS OPDA1A401A garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. anotace: Cílem seminářů k disertační práci je zajistit doktorandovi prostor a odbornou pod strukturovanou průběžnou činnost na disertačním projektu. Semináře probíhají formou pravidelných konzultací se škol do 6. semestru studia. Prostřednictvím tohoto předmětu školitel monitoruje a hodnotí postu disertační práce. Seminář poskytuje doktorandům možnost vykazovat a odborně konzultovat dí na své disertaci, poskytuje prostor pro jejich soustavnou průpravu po stránce odborné i me nabízí prostor pro prezentaci jejich odborných aktivit, poskytuje kritickou reflexi a zpět jejich odborných aktivit a jimi zpracovaných písemných podkladů. Seminář také dává doktora vzájemně si prezentovat či oponovat části výzkumu a diskutovat své další odborné aktivity zpracováním disertace. Požadavky na výstup: rozvinutá anotace a/nebo komentovaná osnova práce a jejich prezentace doktorandy. Studijní literatura Výběr dle tématu a charakteru disertační práce. Seznam studijní literatury je sestavován i základě konzultace se školitelem. předmět: Seminář k disertační práci IV kód v SIS OPDA1A501A garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. anotace: Cílem seminářů k disertační práci je zajistit doktorandovi prostor a odbornou pod strukturovanou průběžnou činnost na disertačním projektu. Semináře probíhají formou pravidelných konzultací se škol do 6. semestru studia. Prostřednictvím tohoto předmětu školitel monitoruje a hodnotí postu disertační práce. Seminář poskytuje doktorandům možnost vykazovat a odborně konzultovat dí na své disertaci, poskytuje prostor pro jejich soustavnou průpravu po stránce odborné i me nabízí prostor pro prezentaci jejich odborných aktivit, poskytuje kritickou reflexi a zpět jejich odborných aktivit a jimi zpracovaných písemných podkladů. Seminář také dává doktora vzájemně si prezentovat či oponovat části výzkumu a diskutovat své další odborné aktivity zpracováním disertace. Požadavky na výstup: jedna kapitola disertační práce (teoretická nebo metodologická) v min 30 normostran Studijní literatura Výběr dle tématu a charakteru disertační práce. Seznam studijní literatury je sestavován i základě konzultace se školitelem. předmět Seminář k disertační práci V kód v SIS OPDA1A601A garant: doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. anotace: Cílem seminářů k disertační práci je zajistit doktorandovi prostor a odbornou pod strukturovanou průběžnou činnost na disertačním projektu. Semináře probíhají formou pravidelných konzultací se škol do 6. semestru studia. Prostřednictvím tohoto předmětu školitel monitoruje a hodnotí postu disertační práce. Seminář poskytuje doktorandům možnost vykazovat a odborně konzultovat dí na své disertaci, poskytuje prostor pro jejich soustavnou průpravu po stránce odborné i me nabízí prostor pro prezentaci jejich odborných aktivit, poskytuje kritickou reflexi a zpět jejich odborných aktivit a jimi zpracovaných písemných podkladů. Seminář také dává doktora vzájemně si prezentovat či oponovat části výzkumu a diskutovat své další odborné aktivity zpracováním disertace. Požadavky na výstup: další ucelená část disertační práce (v minimálním rozsahu 30 normostr obhajoba dosud zpracované části disertační práce Studijní literatura: Výběr dle tématu a charakteru disertační práce. Seznam studijní literatury je sestavován i základě konzultace se školitelem. předmět: Současné světové literatury v AJ v kontextu rozvíjení interkulturní komunikační k kód v SIS OPDA1A509B garant: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D. PhDr. Tereza Topolovská anotace: Tento předmět usiluje o prohloubení vhledu do současné světové literatury psané v a to zejména z hlediska potenciálu této literatury přispívat k rozvoji interkulturní kompe si klade za cíl demonstrovat možnost a způsoby práce s texty, zejména za aplikace metody t čtení, která rozvíjí jak kognitivní tak i afektivní dimenzi porozumění a tím přispívá k zv kulturního povědomí a tedy i interkulturní komunikační kompetence. V praktické rovině budo seznámeni se specifiky jednotlivých literatur. Teoretická rovina pracuje s poznatky z post poststrukturalistické a postkoloniální teorie, které významně přispěly k rozšíření kánonu literatury. Těžiště práce tvoří analýza a interpretace vybraných primárních děl z geografi současných anglofonních literatur. Kritické čtení textů za aplikace teoretických poznatků umožňuje st jejich kulturní komplexitu, zvyšovat kulturní povědomí a schopnost vnímání literatury jako součásti procesu rozvoje interkulturní kompetence. Základní tematické bloky: • Současné britské literatury: skotská, irská, velšská a anglická literatura • Současné severoamerické literatury: literatura afroamerické, židovské, hispánské a asijs USA; literární tvorba autorů s indiánskými kořeny; kanadská literatura • Postkoloniální literatury v AJ: indická, nigerijská, karibská • Postkoloniální literatury v AJ: australská, novozélandská a jihoafrická literatura Po konzultaci s vyučujícím si student vybere 4 díla následujících autorů: Současné britské Zadie Smith, Monica Ali, Hanif Kureishi, Salman Rushdie, James Kelman, Ali Smith, Irvine W Kennedy, John Banville, Anne Enright, Colm Tóibín, Emma Donoghue Současné severoamerické l Marmon Silko, Sherman Alexie, Sandra Cisneros, Maxine Hong Kingston, Colson Whitehead, Cha John Edgar Wideman, David Foster Wallace, David Guterson, Philip Roth, Rebecca Goldstein, Yann Martel, Alice Munro, Michael Ondaatje Postkoloniální literatury v AJ: australská, nov kanadská, karibská, indická, nigerijská a jihoafrická literatura: Ben Okri, Chimamanda Ngo Emecheta, Nadine Gordimer, J.M. Coetzee, Ch. B. Divakaruni, Hari Kunzru, Arundathi Roy, An Phillips, Jamaica Kincaid, Andrea Levy, Richard Flanagan, Peter Carey, Markus Zusak, David Atwood, Yann Martel, Alice Munro, Michael Ondaatje, Eleanor Catton, Witi Ihimaera, Keri Hu Povinná a doporučená literatura: ANTÉNE, Petr. Skotská próza v letech 1980-2009. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Ol ISBN 978-80-244-2692-1. ASHCROFT, Bill. ed. The empire writes back: theory and practice on Post- colonial literatu Routledge, 2002. ISBN-13: 978-0415280204. BHABHA. Homi K. The location of culture. London: Routledge, 1994, 1997. ISBN-13: 978-04153 BREWSTER, Scott a HUBER, Werner. Ireland: arrivals and departures. Trier: WVT Wissenschaft Trier, 2015. ISBN: 978-3-86821-598-4. BYRAM, Michaël. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: M Matters Ltd., 1997. ISBN 1-85359-387-8. CAI, Mingshui. Multicultural literature for children and young adults. Santa Barbara: Prae 978-0313312441. CORBETT, John. Intercultural language activities. Cambridge: CUP, 2010. ISBN: 978-05217418 ENGLISH, James, F. Ed. A concise companion to contemporary british fiction. Oxford: Blackw 2006. ISBN 978-1405120005. FLAJŠAR, Jiří a FLAJŠAROVÁ Pavlína a FONFÁROVÁ, Vladimíra. Chapters in contemporary Canadi str.1 / 2 str. 31 / 32 literature. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3406-3 GARDINER, Michael a MACDONALD, Graeme a O'GALLAGHER, Niall. Scottish literature and postco literature: comparative texts and critical perspectives. Edinburgh: Edinburgh University P 978-0748637744. GUDYKUNST, William .B. (ed). Cross-cultural and intercultural communication. Thousand Oaks Publications, 2003. ISBN 0-7619-2900-2. HOWELLS, Coral Ann a Eva-Marie KRÖLLER. The Cambridge history of Canadian literature. 1st Cambridge University Press, 2009. ISBN 978-0-521-86876-1. HUGGAN, Graham. Australian literature: postcolonialism, racism, transnationalism. Oxford: Press, 2007. 978-0199274628. IMHOF, Rüdiger. The modern Irish novel: Irish novelists after 1945. Dublin: Wolfhound Pres 978-0863278600. INNES, Lynette Catherine. The Cambridge introduction to postcolonial literatures in Englis 2010. 978-0521541015. KHAIR, Tabish. Babu fictions: alienation in contemporary Indian English novels. Oxford: Ox Press, 2001. ISBN-13: 978-0195652963. KOSTKOVÁ, Klára. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Brno: Masarykova univerzita. 978-80-210-6035-7. KUŠNÍR, Jaroslav. Australian literature in contexts. Prešov: Prešovská univerzita, 2003. I 80-88945-75-5. LÁZÁR, Ildikó et al. Developing and assessing intercultural communicative competence. Stra of Europe Publishing, 2007. ISBN: 978-92-871-6224-3. MCLEOD, John. Beginning postcolonialism. Manchester: Manchester University Press, 2000. IS 978-0719078583. O’BRIEN, George. The Irish novel: 1960-2010. Cork: Cork University Press, 2012. ISBN 978-1 OLSTER, Stacey. The Cambridge introduction to contemporary American fiction. Cambridge: CU 9781107278813. PROCHÁZKA, Martin. Slovník spisovatelů: anglická literatura, africké literatury v angličti literatura, indická literatura v angličtině, irská literatura, kanadská literatura v angli literatura v angličtině, novozélandská literatura, skotská literatura, waleská literatura. vyd. Praha: Libri, 2003. ISBN 80-7277-131-0. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. Teorie ? praxe ? výzkum. Praha: ISV Praha, 2001. ISBN SAID, Edward. Orientalism: Western conceptions of the Orient. London: Penguin, 1978. 1995. 978-0394740676 SAID, Edward. Culture and imperialism. London: Vintage, 1994. ISBN-13: 978-0679750543. TEW, Philip. The contemporary British novel. Second Edition. London: Continuum, 2007. ISBN TOMALIN, Barry.(ed.). Cultural awareness. Oxford: Oxford University Press, 1993. ISBN 0-19 YOUNG, Robert J.C. Postcolonialism. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN-13: 978-03