PROGRAM Didaktika českého jazyka ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Nabídka studijních předmětů, kurzů a seminářů Doktorský studijní program Didaktika českého jazyka Kódy předmětů pro zapsání do ISP [ URL "PEDF-2269-version1-kopie___didaktika_ceskeho_jazyk • Didaktika českého jazyka kód předmětu: OPDC1C001A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C001A"] vyučující: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. anotace: Základní předmět, jenž podstatným způsobem rekurzivně rozšiřuje znalosti didakt jazyka z pregraduálního studia a jehož cílem je poskytnout prohloubenou orientaci v odbo důkladnou znalost současného stavu a vývojových tendencí oboru. • Teorie oboru: didaktika českého jazyka jako vědecká disciplína, její vědecký status, j terminologie, metodologie a povaha výzkumu (komplementárně k předmětu Metodologický ku vnitřní diferenciace, vztah k jiným vědním oblastem, otázky interdisciplinarity a tran sociokulturní a typologická specifika didaktiky českého jazyka • Cíle vyučování českému jazyku: znalosti, dovednosti, kompetence • Intencionální učení v předmětu český jazyk jakožto specificky obsažný proces: utváření myšlení, oborový bohemistický obsah, jeho didaktická transformace, otázky oborově-dida jazykové výchově, procesy jeho osvojová • Způsoby a prostředky rozvíjení jazykové gramotnosti a jazykové kompetence žáka: vyučov organizační formy; procesy tvorby, komunikování a řešení učebních úloh jako jazykových jejichž smyslem je učit (se) poznávat bohemistický oborový obsah • Školská jazyková komunikace: všestranné aspekty komunikačních situací provázejících šk teorie jazykové kultury a spisovnost ve vyučování češtině; akviziční korpusy • Teorie a hodnocení učebnic: problematika současných učebnic českého jazyka, lingvistic charakteristika učebního textu, didaktická akceptabilita a informativnost, hodnocení, učebnicemi jiných národních jazyků (např. učebnice L1 v zemích V4, v Německu a v USA) • Charakteristika vzdělávacího oboru: centrální a koncentrační postavení školního předmě komplexnost a naukově/instrumentální charakter, vztah jazykové a literární složky před úloha v procesu ontogenetického vývoje a socializace jedince; teritoriální i obsahový pohled na výuku mateřského jazyka, kognitivní a komunikační zřetel ve vyučování, zákla vývoje • Domácí a zahraniční výzkumy edukace mateřského jazyka; psychodidaktické a ontodidaktic kurikulární výzkumy, výzkumy orientované na učitele a učitelovo pojetí a vedení výuky • Pedagogická lingvistika: pojetí, vývoj, hlavní badatelská témata • Lingvistika a didaktika jazyka: rozšíření znalostí z pregraduálního studia o prohloube pohled – teorie komunikace; psycholingvistika, sociolingvistika, kognitivní a korpusov etnolingvistika, antropolingvistika, biolingvistika, lingvistika diskurzu aj. (komplem povinnému předmětu Disciplína odborného lingvistického základu, resp. k vybranému povi předmětu) • Základní otázky didaktiky českého jazyka se zaměřením na žáky s OMJ. • Disciplína odborného lingvistického základu kód předmětu: OPDC1C002A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C002A"] garant předmětu: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. Anotace: Předmět se zaměřuje na odbornou jazykovědnou bohemistiku, případně na disciplín jako na fundament oborové didaktiky. Tvoří ho tematické bloky věnované aktuálnímu stavu výzkumu v disciplínách, jež pracují na jazykovém materiále češtiny a jejichž poznatky se výuky českého jazyka. Doktorand absolvováním předmětu získá -prohloubenou znalost zvolené disciplíny; -obeznámenost s aktuálním stavem lingvistického výzkumu v dané oblasti; -schopnost kritické rešerše domácí i světové lingvistické literatury; -schopnost identifikovat lingvistické jevy a přístupy s potenciálem didaktického přesahu -schopnost predikovat možné či žádoucí odezvy nejnovějších lingvistických výzkumů při mo oborovědidaktických teorií nebo inovativních didaktických strategií (v oblasti řešeného tématu). Příklady tematických bloků: ?Aktuální problémy české fonetiky a fonologie – PhDr. Jana Vlčková, Ph.D., doc. PhDr. To Ph.D. ?Aktuální problémy české morfologie – doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. ?Aktuální problémy české lexikologie – PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. ?Aktuální problémy české syntaxe a teorie textu – doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. ?Aktuální problémy české stylistiky – prof. PhDr. Jana Hoffmannová, DrSc. ?Historický vývoj českého jazyka a vývoj spisovné češtiny – doc. PhDr. Martina Šmejkalov ?Aktuální problémy teorie jazykové kultury – doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. ?Aktuální problémy pragmatiky – doc. PhDr. Milada Hirschová, DSc. ?Aktuální problémy sociolingvistiky – doc. PhDr. Mira Nábělková, CSc. ?Aktuální problémy psycholingvistiky – doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D ?Aktuální problémy sémantiky a filozofie jazyka – PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D., Mgr. et Janečka, Ph.D. ?Aktuální problémy kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky – doc. PhDr. Irena Vaňková, ?Aktuální problémy komputační lingvistiky - doc. PhDr. Klára Osolsobě, Dr. ?Aktuální problémy obecné lingvistiky – Mgr. et Mgr. Martin Janečka, Ph.D. • CIZÍ JAZYK - anglický jazyk kód předmětu: OPDA1A031A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDA1A031A"] vyučující: Mgr. Petr Lašťovička PhDr. Klára Uličná, Ph.D anotace: Kurz je zaměřen na výklad a prohlubování znalostí studentů po střední škole se na všechny jazykovédovednosti: poslech a konverzace (vyjádření postoje, názoru, nesouhla gramatické struktury a rozšiřováníaktivní slovní zásoby se zaměřením na školní prostředí jsou uvedeni do problematiky praktického využitídidakticko-metodologických postupů, způs apod.). Různé způsoby praktického využití audio a videomateriálů ve výuce. Tématické okr Introduction to various school systems: practical discussion, expressingpoint of view, v connected to education 2. Tenses explained in context: present x past, past x present pe x past perfect 3. Socialising and Classroom interaction: polite language use, modal verb politeness,classroom instructions 4. Rules and Freedoms: obligations and permissions in in the past 5. Dilemmas+ Problems and Solutions: imaginary situations in the past with I perfect infinitives 6. Presentation andMaking speech: introduction to vocabulary and gra give a good presentation/speech. POVINNĚ VOLITELNÉ PŘEDMĚTY • Metodologický kurz kód předmětu: OPDC1C002B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C002B"] vyučujícící: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. anotace: Cílem kurzu je poskytnout 1. teoreticko-metodologické zázemí pro designování vl v oblasti didaktiky českého jazyka; 2. osvojení techniky a metod vědecké práce, etických práce, pracovních návyků, dovednosti strukturace odborného textu, prezentace výsledků, j a obhájení. Těchto cílů bude dosaženo jednak na teoretické, jednak na aplikační úrovni. prokáže bezpečnou znalost základní studijní literatury a literatury zaměřené k povaze di práce a podrobí kritické revizi svůj vstupní návrh projektu. Zpracuje rozšířenou anotaci spisu, v níž budou formulovány adekvátní výzkumné cíle a problémy, metody jejich dosažen výzkumné předpoklady. Student navrhne optimální výzkumnou techniku, stanoví reprezentati vzorek, způsob sběru a fixace dat, jejich analýzu, způsob jejich vyhodnocení. Navrhne vh výzkumné práce (předpilotní studie, pilotní studie, hlavní výzkum) a připraví rozšířenou veřejné obhajobě. Teoretická úroveň: Ad 1. Metodologické otázky výzkumné práce v didakti jazyka: - stanovení výzkumných cílů a formulace výzkumných problémů - problematika volby stanovení výzkumného vzorku - typy výzkumů, kvalitativní, kvantitativní, smíšený výzkum a její formulace, typy hypotéz, deskriptivní a kauzální hypotézy - design kvalitativního stanovení otázek, metody, triangulace, kritéria pro evaluaci - kvalitativní výzkum v did jazyka - kvalitativní metody v závislosti na typu výzkumu; experiment v lingvodidaktické - případové studie a longitudinální výzkumy - sběr dat, jejich klasifikace a analýza – h a skupinové rozhovory, pozorování, klasifikační, vztahová a kauzální analýza, atomární a zakotvená teorie, narační analýza, obsahová analýza, konceptová analýza, metodika AAA, t analýzy (kurikulárních dokumentů, žákovských komunikátů, komunikačních situací aj.) - zá kvantitativního výzkumu, statistické metody vyhodnocení dat, interpretace - základy meto lingvistického výzkumu, empirický výzkum v lingvistice, kvalitativní a kvalitativní výzk (textová analýza, gramatická analýza, terénní výzkum, sociolingvistické metody, psycholi metody, konverzační analýza, analýza diskurzu) - korpusové metody, zásady tvorby korpusu záznamu a přepisu, značkování Ad 2. Technika vědecké práce, charakteristika vědeckého sd typy, prezentace výsledků, zásady tvorby odborného textu, kritická práce s prameny a lit a etika vědeckého diskurzu. • Metody pedagogického výzkumu v didaktice českého jazyka kód předmětu:OPDC1C001B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C001B"] vyučující: PhDr. Karel Starý, Ph.D. PhDr. Martin Chvál, Ph.D. anotace: Student si volí podle zaměření své disertační práce buď modul a) kvantitativní metody vý b) kvalitativní metody výzkumu. a) kvantitativní metody výzkumu Kvantitativní výzkum v oborových didaktikách má svá specifika. Zpravidla nelze na úrovni práce dosahovat velkých a reprezentativních výběrů žáků pro zapojení do výzkumu. S tímto zřetelem ke specifickým výzkumným otázkám z didaktiky českého jazyka bude obsah předmětu uzpůsobován výzkumným potřebám studentů. Cílem předmětu je seznámit studenty s nároky na výzkum ve společenských vědách, nabídnout jim škálu využitelných výzkumných metod a podl disertační práce nabídnout varianty dopracování jejich výzkumného plánu do přijatelné a podoby. Témata: • Formulace výzkumného problému, výzkumných otázek a hypotéz. • Design výzkumu, experimentální a kvaziexperimentální výzkumné plány. • Populace a výběrové soubory. • Metody výzkumu: didaktické testy, dotazník, pozorování, rozhovory. • Postupy statistického zpracování dat: popisná statistika, prezentace pomocí tabulek a b) kvalitativní metody výzkumu. Studenti budou seznámeni se základními teoretickými a metodologickými východisky kvalita výzkumu. Kurz bude specificky zaměřen na strategii případové studie a v jejím rámci budo hlavní metody shromažďování dat – pozorování a rozhovory, včetně způsobů pořizování zázn distanční části kurzu budou účastníci provádět vlastní sběr dat. Součástí kurzu bude zpr dat a jejich analýza. Studenti budou seznámeni s postupy kódování textu v softwarovém pr kvalitativní analýzu (MAXQDA). Ad modul b) Témata: • Výzkumné otázky • Design případové studie, zakotvená teorie, etnografický výzkum • Specifika analýzy kvalitativních dat • Publikování výsledků kvalitativních studií • Korpus jako výzkumný nástroj didaktiky jazyka kód předmětu: OPDC1C003B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C003B"] vyučující: doc. Mgr. Václav Cvrček, Ph.D. anotace:: Předmět je koncipován jako pokročilejší vhled do korpusové lingvistiky s přihl problematice didaktiky češtiny jako mateřského i jako druhého jazyka. Studenti se seznám současnými jazykovými zdroji pro češtinu, ale také s nejvýznamnějšími korpusy jiných jaz korpusů obecných bude speciální pozornost věnována korpusům akvizičním. Studenti se budo konzultací a četbou odborných textů seznamovat se základními koncepty korpusové lingvist sémantická preference, keyword analysis atp.). Písemná práce by měla být zaměřena na did který je řešitelný s využitím nástrojů a metod korpusového výzkumu. • Specifika blízce příbuzných jazyků ve vyučování češtiny jako druhého jazyka kód předmětu: OPDC1C004B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C004B"] vyučující: prof. PhDr. Hana Gladkova, CSc. anotace: Statistické údaje o migraci do České republiky ukazují, že mezi cizinci, kteří ČR, početně velmi výrazně převažují Slované (v roce 2014 bylo v ČR nejvíce Ukrajinců, 10 následují Slováci 90,9 tis., Vietnamci, 57,4 tis. a občané Ruské federace, 33,4 tis.). S přijíždějí také děti, které podle českého zákonodárství mají právo navštěvovat české ško čehož v některých regionech (Praha, Středočeský, Karlovarský a Jihomoravský kraj) je jej docházka spíše pravidlem než výjimkou (srov. Kostelecká, Y. a kol.). Žáci s prvním jazyk tvoří podstatnou část dětí – cizinců v českých školách, přičemž v převažující většině se podmínky pro přistěhovalce z třetích zemí a specializovaná výuka pro ně tedy není prozat nijak speciálně podporována. Dalším typickým rysem těchto dětí je, že přicházejí do ČR j přistěhovalecká generace, tedy zpravidla bez jakékoli znalosti češtiny a předpokládá se, dovede k potřebné kompetenci, aby např. mohli skládat maturitu v češtině. Výuka češtiny jazyka se tak stává se podstatnou součástí kompetence každého učitele češtiny v systému školství. Didaktika češtiny jako druhého (cizího jazyka) se již více než dvacet let v ČR dynamicky, zatím však je vedena především snahou aplikovat metody a postupy, které se os ve výuce angličtiny a které byly implementovány do ČR v podobě SERRJ. Tyto progresivní t prakticky úplně pomíjejí hledisko strukturní distance L1 a L2, zejména specifickou situa příbuzných jazyků slovanských, která je z výše uvedených důvodů pro výuku češtiny jako d velmi podstatná. Tomu odpovídají i vytvářené didaktické příručky, které mají učitelé k d v ČR máme dlouho tradici tvorby didaktických příruček pro Slovany. Pro studenty doktorsk Didaktika českého jazyka je tedy nezbytným předpokladem proniknout do metodiky zkoumání distance blízce příbuzných jazyků a vyvozování závěrů pro didaktiku češtiny jako druhého specifická situace vede k zásadním rozdílům v akvizici češtiny – v rychlosti osvojování vytváření řečových kompetencí, v množství a struktuře vyučovaných jevů, ve způsobu vytvá (pokud budeme posuzovat tento proces touto metodikou), v rozdílném působení pozitivního transferu a nakonec i rychlosti dosahování mezní znalosti a jejích charakteristik. Součá studentů doktorského studia Didaktika českého jazyka, kteří se zabývají didaktikou češti musí být především schopnost porovnávacího studia češtiny a zvoleného slovanského jazyka s cílem identifikovat shodné, funkčně a/nebo strukturně paralelní vyjadřovací prostředky funkčně a/nebo strukturně odlišné. Z této informace musí být student schopen vycházet př procesu akvizice češtiny a při posuzování progrese v kompetenci žáků a při práci s chybo • Komunikační dovednosti a jejich rozvoj kód předmětu: OPDC1C005B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C005B"] vyučující: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. anotace: Hlubší analýza komunikačních dovedností jako manifestací komunikační kompetence vztahu ke kompetencím dalším, zvláště jazykové, resp. sociolingvistické a pragmatické; v komunikační kompetence, vztah pojmů komunikační činnosti – dovednosti – kompetence, teor Evoluce komunikační kompetence jedince v závislosti na rozvoji jeho kognitivních procesů školní edukace. Zvládání interakčních řečových modelů a kompenzačních strategií ve vztah konvenčních komunikačních schémat, způsoby dosahování komunikační úspěšnosti a možnosti Výsledky mezinárodních srovnávacích výzkumů, jejich analýza, diagnostika komunikační kom • Psychodidaktické přístupy v didaktice českého jazyka Informační technologie ve výuce čes kód předmětu: OPDC1C006B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C006B"] vyučující: doc. PhDr. Eva Hájková, CSc. anotace: Historie a vývoj oboru včetně československé tradice, jeho psychologický a psyc základ; konstruktivistické teorie učení, schémata a prekoncepty, aktuální výzkumy domácí teorie mediovaného konstruktivismu ve výuce českého jazyka; procesy rozvíjení té části u základu jazykové kompetence jedince, která dovoluje vytvářet abstraktní generické modely proces konceptualizace lingvistických pojmů/termínů; možnosti jazykového vyučování ve sv strukturální kognitivní modifikace a metody instrumentálního obohacení; kognitivní lingv didaktika češtiny. • Informační technologie ve výuce českého jazyka kód předmětu: OPDC1C008B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C008B"] vyučující: doc. PhDr. Eva Höflerová, Ph.D. anotace: Cílem předmětu je soustředit kompetence nabyté v magisterském stupni – kompeten kompetenci didaktickou (lingvodidaktickou), kompetenci informatickou – a rozvinout je na vyšší úrovni. Studenti získají schopnost pohlížet na každý text zprostředkovaný informač technologiemi měřítky zmíněných kompetencí a posoudit tak reálný přínos nelineárních ele textů pro výukový proces v českém jazyce. Budou umět jak zhodnotit text dodaný (např. z tak vytvořit text (multimediální text) vlastní. Budou schopni posuzovat texty (výukové o z hlediska stylů učení, osvojí si dovednost určit využitelnost těchto textů (výukových o znevýhodněné žáky. Pozornost bude věnována i způsobům účinným formám synchronní výuky v prostředí. Okruhy výkladové části: - Vlastnosti výukového (lineárního i nelineárního) te (jazykové, didaktické, komunikační) vlastnosti elektronického textu (multimediálního hyp Tvorba elektronického výukového hypertextu. • Teorie médií a mediální diskurz kód předmětu: OPDC1C009B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C009B"] vyučující: PhDr. Soňa Schneiderová, Ph.D. prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. anotace: Předmět je zaměřen na získání znalostí z teorie mediální komunikace a mediální jako jednoho z průřezových témat školské praxe. Výuka se soustředí na jazyková specifika diskurzu v kontextu současné společnosti a mediálního trhu, na způsoby manipulace s info utváření reality prostřednictvím mediálního sdělení. Nástrojem získávání znalostí v dané je recepce mediálních textů a jejich interpretace, a to především na základě srovnání pr téže události v různých médiích. Obsahovou náplň předmětu představují tyto tematické okr mediální gramotnosti, teorie mediální výchovy v ČR a v zahraničí; vývoj médií a mediální metodologie výzkumu médií a mediální komunikace; didaktická transformace teorie médií ve stylové prostředky, komunikační a diskurzní strategie mediálního textu; konstrukce mediá prostřednictvím teorie rámců, teorie prototypu, sociální kategorizace a identity. • Dynamická stabilita jazykového systému češtiny kód předmětu: OPDC1C010B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C010B"] vyučující: PhDr. Ladislav Janovec, Ph.D. anotace: Předmět rozvíjí dovednosti získané v pregraduálním studiu a směřuje k posílení kompetenčního základu v oblasti odborné lingvistiky. Jeho cílem je detailnější seznámení vývojových tendencí jazykového systému češtiny, a to do té míry, aby student pronikl hlo historie i současného stavu a aby na základě prohloubeného studia odborné literatury dok zasvěcenou jazykovou analýzu vybraného souboru komunikátů, postihnout relevantní inovačn v češtině, zformulovat jednoduché prognózy, a to na úrovni publikovatelné v odborném lin časopise. Student si vybere určitý problém na vybrané jazykové rovině či oblasti jazykov shromáždí reprezentativní množství jazykového materiálu, zvolí metodologii, provede anal prognózy o dalším možném vývoji jazykového jevu. Studii nabídne recenzovanému lingvistic • Proměny a inovace vyjadřovacích dovedností z hlediska kognitivního a verbálního vývoje d kód předmětu: OPDC1C011B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C011B"] vyučující: prof. PaedDr. L'udmila Liptáková, CSc. anotace: Kognitívny vývin dieťaťa. Štádiá kognitívneho vývinu. Základné kognitívne štruk kognícia. Modulárny a holistický prístup ku skúmaniu vzťahu jazyka a kognície. Jazykový Teórie jazykového vývinu. Štádiá a tendencie jazykovej ontogenézy. Empirické výskumy výv edukačnej lingvistiky. Výskumy detských prekoncepcií jazykových a metajazykových javov. kognitívnych a jazykových štruktúr v jazykovom správaní sa dieťaťa. Jazykový obraz sveta Komplexné chápanie komunikačnej kompetencie (interpersonálna, produkčná a recepčná texto čiastkové jazykové kompetencie). Komunikačná kompetencia ako súčasť kognitívnej kompeten Kognitívna taxonómia edukačných cieľov (znalostná dimenzia, dimenzia kognitívneho proces implicitných a explicitných jazykových znalostí pri rozvíjaní jednotlivých oblastí komun kompetencie žiaka. Procesy recepcie textu a ich kognitívna determinovanost u detského re Procesy produkcie textu a ich kognitívna determinovanosť u detského produktora. Komplexn gramotnosti žiaka. Vývinové a obsahové modely gramotnosti. Jazykovo-komunikačné učivo ak rozvíjania kognitívnych a metakognitívnych procesov žiaka. • Didaktika českého jazyka ve vývojové perspektivě kód předmětu: OPDC1C012B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C012B"] vyčující: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. anotace: Kurz seznámí studenty s historií didaktiky českého jazyka od jejího předdidakti období, přes expanzivní rozvoj v 60. letech 20. století až do současnosti. Důraz bude kl lingvistiky jako konstitutivní báze oboru, včetně klíčových lingvistických paradigmat (p funkčně-strukturní, komunikačně-pragmatické, kognitivní…) a jejich odrazu v dobových kur učebnicích češtiny. Představeni budou významní představitelé české didaktiky a pedagogik didaktické koncepce (přístup agramatický, gramatický, psychologický, pojmově-logický, ko kognitivní aj.). Zohledněny budou společensko-historické aspekty determinující vývoj obo Identifikovány budou přesahy starších vývojových tendencí do současnosti. • Přirozené a didaktické situace ve vyučování češtině kód předmětu: OPDC1C013B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C013B"] vyučující: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. anotace: Zahraniční teorie didaktických situací, transformace poznatků didaktiky přírodn potřeby didaktiky českého jazyka, vliv teorie didaktických situací na model pedagogické ve vyučování českému jazyku, a-didaktická situace a její etapy, přínos samostatného form edukačních strategií pro rozvoj komunikačních dovedností žáka a jeho jazykové gramotnost konkurence přirozených a didaktických situací jako specifický problém výuky češtiny při známé, v přirozené komunikaci nabyté jazykové zkušenosti žáka s uvědomělým osvojováním j didaktických situací a jejich příprava. Možnosti využití přirozených situací a jejich vz didaktickým, přetváření přirozených situací v didaktické. Hospitační videostudie a anota alterace výukových situací (metodika AAA). • Didaktika mediální výchovy ve vyučovacím předmětu český jazyk kód předmětu: OPDC1C017B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C017B"] vyučující: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. anotace: Mediální výchova (metody, cíle, obsah) a mediální produkty z jazykového hledisk (všestranná jazyková analýza). Mediální produkt jako specifický druh jazykového komuniká a neverbální prostředky mediálních komunikátů v rámci didaktiky ČJL – rozeznání intencio Persváze, manipulace a indoktrinace v mediálních komunikátech v ČJL z jazykového hledisk žánry a jejich jazyková charakteristika. Mediální výchova jako průřezové téma, její spec k výuce ČJL, možnosti interdisciplinárních vztahů. Mediální produkt jako výsledek jazyko kompetence žáka. Mediální produkt jako předmět žákovy jazykové analýzy z hlediska účinku Žák jako recipient a produktor v mediální výchově. Jazykové prostředky neetické žurnalis news, hoax, jazykové analýzy dezinformačních webů, sociální sítě). Jazyková analýza a pr žurnalistiky, masmediální jazyková manipulace. Seminární práce (návrh didakticky odborně implementace vybraného mediálního obsahu do vyučovacího předmětu český jazyk, rozbor ver neverbálních prostředků mediálního produktu). • Vývoj morfologické kompetence z psycholingvistické perspektivy kód předmětu: OPDC1C018B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C018B"] vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. anotace: V současnosti je již dobře popsán sled osvojování jednotlivých gramatických kat a specifika osvojování gramatiky vysoce flektivního jazyka. Jedním z cílů moderní didakt jazyka je vycházet ze žákovských prekonceptů a navazovat ve výuce na aktuální implicitní Ty se vyvíjejí po celou dobu školní docházky a k menším modifikacím dochází i později v rozdíly mezi žáky se týkají nejen lexikální, ale i gramatické kompetence, což ovlivňuje žáků negativně celý proces vzdělávání včetně motivace ke studiu. Cílem předmětu je sezná se standardním vývojem morfologie u dítěte, ale i možnými odchylkami a jejich příčinami. pozornost ovšem bude věnována standardní vývojové trajektorii. Student se seznámí s osvo ohebných slovních druhů a s osvojováním základních deklinačních a konjugačních paradigma a předškolním věku a s prekoncepty žáků mladšího školního věku. Předmět předpokládá samo výzkumnou práci studenta. Student se zaměří na jeden konkrétní jazykový aspekt a bude sl psycholingvistický vývoj ve standardní vývojové trajektorii a zároveň jeho pojetí v učeb kurikulárních materiálech po celou dobu školní docházky, tj. od mateřské školy až po mat práci bude student reflektovat, zda jsou kurikulární a učební materiály v souladu s dosa psycholingvistických bádání a se žákovskými prekoncepty. Metodologie výzkumné práce – kv kvantitativní. Rozsah práce – 10 až 15 stran. Témata: •Osvojování gramatických kategorií substantiv, adjektiv a pronomin. •Osvojování gramatických kategorií verb. •Žákovské prekoncepty týkající se gramatických kategorií ohebných slovních druhů. •Školní zralost z hlediska psycholingvistiky. •Omezený a rozvinutý jazykový kód z psycholingvistické perspektivy • Vývoj syntaktické kompetence z psycholingvistické perspektivy kód předmětu: OPDC1C019B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C019B"] vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. anotace: Syntaktická kompetence se začíná rozvíjet v raném věku, ale zároveň její vývoj život. Schopnost vytvářet smysluplné věty a rozumět i složitějším syntaktickým konstrukc k základním požadavkům, které na žáky škola klade. Nedostatečně rozvinutá syntaktická ko ovlivní negativně funkční gramotnost, čtenářskou gramotnost, schopnost práce s informace se produktivních i receptivních komunikačních dovedností. U některých žáků ovlivňuje neg celý proces vzdělávání včetně motivace ke studiu a četbě. Cílem předmětu je seznámit stu standardním vývojem syntaxe u dítěte, ale i možnými odchylkami a jejich příčinami. Hlavn ovšem bude věnována standardní vývojové trajektorii. Student se seznámí s osvojováním pa a hypotaktických syntaktických vztahů a vývojem jejich sémantiky. Seznámí se se zjištění týkají současného stavu míry osvojenosti syntaxe u současných žáků. Detekuje problematic vývoje a bude reflektovat možnosti didaktické intervence. Předmět předpokládá samostatno práci studenta. Student se zaměří na jeden konkrétní jazykový aspekt z oblasti syntaxe a jeho psycholingvistický vývoj ve standardní vývojové trajektorii a zároveň jeho pojetí v kurikulárních materiálech po celou dobu školní docházky, tj. od mateřské školy až po mat práci bude student reflektovat, zda jsou kurikulární a učební materiály v souladu s dosa psycholingvistických bádání a s žákovskými prekoncepty. Metodologie výzkumné práce – kva kvantitativní. Rozsah práce – 10 až 15 stran. Témata: •Osvojování syntaktických struktur parataktických. •Osvojování syntaktických struktur hypotaktických. •Žákovské prekoncepty týkající se syntaktických struktur. •Vývoj syntaxe v pozdějším věku. •Omezený a rozvinutý jazykový kód z psycholingvistické perspektivy • Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce českého jazyka kód předmětu: OPDC1C020B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C020B"] vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. anotace: Současné didaktické přístupy musí reflektovat individuální dispozice žáků. Krom proměnných, jako jsou kognitivní a speciální schopnosti, osobnostní zvláštnosti či podně prostředí se do obsahů vzdělávání, ale i forem výuky a hodnocení žáků promítají i dílčí či handicapy žáků. Současný trend inkluzivního vzdělávání klade velké nároky na didaktic učiva ve vztahu k možnostem žáků, učitel musí být schopen individualizovat a diferencova k žákům a poskytovat jim potřebnou podporu pro rozvoj kognitivních, ale i dalších schopn vyrovnání deficitů. Cílem předmětu je seznámit studenty s typologií žáků se speciálními důrazem na přechod od diagnóz k podpůrným opatřením. Dále jde o hledání specifických obs českého jazyka, které jsou pro žáky se speciálními potřebami konkrétní typologie nejvíce Probrány budou tedy nejčastější problémy, vyskytující se u českých žáků a hledány možné a nápravy. Důraz bude kladem na ta postižení či znevýhodnění, ve kterých dominují vývojo psychosociální problémy žáků, pozornost nebude, kromě základní typologie, věnována žákům a tělesnými handicapy. Předmět předpokládá samostatnou výzkumnou práci studenta – „mini“ sondu do obsahů vzdělávání vzhledem ke konkrétnímu problému žáků ve výuce českého jazyka jeden typologický problém žáků, kterému se bude věnovat v samostatné práci – s cílem ide konkrétního typu postižení na průběh a výstupy ve vzdělávání, přičemž nebude v závěrečné doporučení podpůrných opatření či podpůrných přístupů, včetně plánu pedagogické podpory. výzkumné práce – kvalitativní či kvantitativní. Rozsah práce – 15 stran. Témata: •Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v současném trendu inkluzivního vzdělávání a typologie, podpůrná opatření 1.-5. stupně (plán pedagogické podpory, asistent pedagoga, výstupů vzdělávání, pedagogické intervence, pomůcky aj.). •Žáci se specifickými poruchami učení a chování (problémy ve čtení, psaní, matematice), poruchami řeči a jazykových schopností, specifické problémy a jejich kompenzace v přírod předmětech, podpůrná opatření. •Žáci s psychiatrickými diagnózami, s poruchami autistického spektra, jejich problémy ve přírodovědných předmětů, podpůrná opatření. •Podpůrný poradenský systém, aktuální výzvy, spolupráce učitele a poradenských pracovník •Profesní rozvoj učitele v oblasti inkluzivního vzdělávání, metodická podpora. • Teorie lingvistických afázií a vývojová dysfázie u dítěte a žáka kód předmětu: OPDC1C021B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C021B"] vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. Mgr. et Mgr. Martin Janečka, Ph.D. anotace: Cesta k diagnóze vývojové dysfázie je často obtížná, lékaři jsou však schopni j roku života dítěte zaznamenat signály, že vývoj řeči neprobíhá zcela standardním způsobe logopedické vyšetření, přičemž je často diagnostikována vývojová dysfázie, tedy porucha omezenou činností mozku, zejména těch částí, které řídí řečové schopnosti. Proces vzniku dysfázie nebyl dosud zcela spolehlivě popsán, často se příčiny hledají již v období těho Závažnost dysfázie tkví v tom, že ve velmi důležitém období vývoje dítěte ovlivňuje také a oslabuje i jiné oblasti (motorické schopnosti, prostorovou orientaci, paměť aj.). Před na rozpoznání určitých deficitů produkce a recepce jazyka a příp. možnosti, jak k osobě deficitem přistupovat ve výuce českého jazyka, a také na oblasti, které žákům s vývojovo a dalšími deficity schopností mohou činit ve výuce obtíže. Pokouší se rovněž odpovědět n jak se s těmito obtížemi vypořádat. Přes základní typologii lingvistických afázií, k jej významně přispěla i lingvistika české provenience (Jakobson, H. Lehečková) a další kogni poruchy se dostáváme k hlavnímu tématu, vývojové dysfázii u dítěte. Cílem je osvojit si terminologii a základní schémata symptomů, na jejichž základě může být dítě snadněji int standardní výuky. Předmět předpokládá samostatnou práci studentů ve formě seminární prác normostran. Úkolem je vypracovat min. jednu kazuistiku i s návrhem nejvhodnějšího proces Témata Typologie lingvistických afázií (Brocova, Wernickeho, globální, konduktivní, tran motorická a senzorická ad.), historie afaziologie ve světě a v ČR Další poruchy kognitiv motorických funkcí: apraxie, dyslálie, alexie, agrafie, akalkulie, agnosie ad. Vývojová etiologie, symptomatologie, diagnostika a možnosti terapie Integrace žáků s vývojovou dy vyučovacího předmětu český jazyk Specifika strategie v rehabilitaci a terapii vývojové d v bilingvální rodině: důsledky pro integraci žáka do vyučovacího předmětu český jazyk • Moderní teorie hodnocení v didaktice českého jazyka kód předmětu: OPDC1C022B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDC1C022B"] vyučující: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. anotace: Současný proměňující se kontext vzdělávání klade nové otázky nejen v pojetí uče hodnocení. Změna pojetí výuky směrem k respektování individuálních potřeb žáků vede k př o zkvalitnění hodnocení. Cílem předmětu je zorientovat studenty doktorského studijního p aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu pouk cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti formativního hodnocení, a na možnost při zvyšování kvality vlastní výuky českého jazyka. Teoretický rámec bude doplněn o konk jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe. Propojení teorie s praxí pomocí pří rámci výzkumů na zahraničních i českých školách si klade za cíl inspirovat studenty dokt studijního programu k využívání promyšleného systému hodnocení v jejich pedagogické činn jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky českého jazyka. Předmět samostatnou práci studenta doktorského studijního programu – student si vybere jednu z o v českém jazyce, kterou bude chtít rozvíjet, navrhne její implementaci ve výuce a bude s na učení žáků a práci učitele (využit může být akční výzkum či kvalitativní případová st práce – 15 stran. Témata: •Školní hodnocení a pojetí výuky; Typy školního hodnocení; Aktéři školního hodnocení •Formativní hodnocení – vymezení pojmu; metody, techniky, nástroje a postupy formativníh předmětu český jazyk •Kritéria hodnocení ve vztahu k písemným a mluvním projevům žáků •Kritéria hodnocení komunikační kompetence žáka •Komunikace ve formativním hodnocení; poskytování zpětné vazby; zjišťování aktuálního st žáků •Žáci jako vlastníci svého učení: rozvoj sebehodnocení a vrstevnického hodnocení