PROGRAM Didaktika biologie ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Doktorský studijní program Didaktika biologie P0111D30A3696 / P0111D300035 Prohlížení studijního plánu v SIS [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=139a3e23b977b2b6e12b3b1a4e7babd4&tid=&do=prohl&oborplan=OD1BI21&graficky=0&fak=11410"] DIDAKTIKA BIOLOGIE Informace pro doktorandy programu Didaktika biologie Doktorský studijní program: DIDAKTIKA BIOLOGIE PedF UK, Pedagogická fakulta, Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky Garant studijního programu: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D. Charakteristika studijního programu: Doktorský studijní program Didaktika biologie má za c kvalifikované vědecké pracovníky se zaměřením na studium témat spojených s biologickým vzd základní a střední škole a s přípravou učitelů biologie. Studijní program má interdiscipli kombinující dvě oblasti studia, tj. metodologii vědy a metodiku výzkumu s aktuálním stavem oborové didaktice, pedagogice a psychologii. Těžištěm studia je oborová didaktika biologie mezioborovými přesahy a samostatná vědecká a tvůrčí činnost studentů. Uplatnění absolventů didaktických pracovištích vysokých škol, ve výzkumných ústavech zabývajících se problemati biologii, na základních a středních školách jako vysoce kvalifikovaní vyučující biologie, která se zabývají dalším vzděláváním učitelů a v mezinárodních a evropských institucích a zaměřených na celostátní a mezinárodní výzkum v oblasti biologického nebo přírodovědného v Profil absolventa studijního programu: Absolventi doktorského studia budou připraveni k sa pedagogické a řídící práci v tomto oboru. Uplatnění absolventů bude možné na didaktických vysokých škol, ve výzkumných ústavech zabývajících se problematikou vzdělávání v biologii, středních školách jako vysoce kvalifikovaní vyučující biologie, na pracovištích, která se vzděláváním učitelů a v mezinárodních a evropských institucích a organizacích zaměřených n mezinárodní výzkum v oblasti biologického nebo přírodovědného vzdělávání. Předpokládaná uplatnitelnost absolventů na trhu práce: Absolvent doktorského studijního pr biologie má kompetence umožňující zastávat pozice (i) vysokoškolského pedagoga – didaktika připravujícího učitele, (ii) pracovníka výzkumu vědeckých institucí zaměřených na vzděláva v oblasti přírodních věd, zejména v oblasti vývoje a inovací vzdělávacích programů; (iii) předmětové komise na ZŠ nebo SŠ, který tvoří koncepci složky biologického vzdělávání ŠVP k a iniciuje na ní aktivity v oblasti celoživotního vzdělávání a (iv) ve státní správě všech ústřední a krajské úřady, nebo může působit v organizacích, které se obsahově, metodicky a věnují celoživotnímu vzdělávání učitelů a popularizaci biologie, ale také v sektoru nezisk osvětových organizací a dále všude tam, kde je zapotřebí odborných expertíz v dané problem Absolventi mohou též působit jako autoři či redaktoři učebnic pro biologické/přírodovědné nakladatelstvích i tvůrčí pracovníci orientovaní na vývoj a tvorbu učebních pomůcek. Absol studijního programu se mohou uplatnit jako vysoce kvalifikovaní pracovníci národních i mez institucí a organizací zaměřených na výzkum v oblasti všeobecného a odborného biologického vzdělávání jako jsou např. European Science Education Research Association (ESERA), Intern Organization for Science and Technology Education (IOSTE) aj. Získání vědecko-pedagogické kvalifikace doktor se stává výchozí pozicí pro další odborný r habilitační a profesorské řízení). Individuální studijní plán (ISP) určuje postup prací při řešení projektu disertační práce supervize školitele, popř. konzultanta. ISP musí obsahovat 3 povinné předměty výuky včetně jazyk a 2 povinně volitelné předměty, přičemž student musí volit minimálně 1 povinně volit z nabídky pedagogicko-psychologického bloku a 1 povinně volitelný předmět z nabídky oborov bloku. Skladba předmětů je volena tak, aby jejich absolvování naplňovalo cíle studia i pro a aby si zároveň studenti mohli volit předměty v souladu se zaměřením jejich výzkumného pr tématu disertační práce. Nabídka předmětů studijního programu pokrývá oblasti zahrnující p jazykové kompetence, teoretické základy z oblasti pedagogiky a psychologie a zejména oboro zaměřenou na prohloubení přípravy v oblasti didaktiky biologie a integrující poznatky mode didaktikou. Povinnou součástí studia je jazyková zkouška z angličtiny (ve zdůvodněných pří světového jazyka), vykonaná jako státní zkouška, nebo certifikovaná zkouška, nebo zkouška jazykové přípravy doktorandů na některé z fakult VŠ v ČR. Obecně v doktorském studiu je hlavní důraz kladen na řízené samostudium a samostatné vědec aktivity studenta. ISP musí obsahovat také plán publikační, konferenční, grantové a další (výuka, stáže) doktoranda a časový harmonogram zpracování disertační práce (viz dále). ISP oborová rada. Dále je požadována povinná účast studenta na výročním oborovém dni k hodnocení studia, na kontrola plnění ISP studenty doktorského studijního programu. Studenti 2. a vyšších ročník o výsledcích svého studia, publikační a prezentační činnosti a o stavu rozpracovanosti dis V rámci tohoto oborového dne probíhá i schvalování výročního hodnocení studentů, hodnocení formuluje se závěrečné stanovisko k ročnímu hodnocení práce studenta oborovou radou studij prostřednictvím Studentského informačního systému „SIS“. Po 1. roce doktorského studia, tj příslušného akademického roku, studenti předkládají písemně/elektronicky předsedovi oborov posouzení rozšířený projekt disertační práce obsahující detailně rozpracovaný záměr, metod výzkumu, popř. výsledky pilotního výzkumu v doporučeném rozsahu 10 stran. Povinné předměty: Metodologie pedagogického výzkumu OPDZ1P005A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/re id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDZ1P0 Aktuální problémy didaktiky biologie OPDB1B021A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDB1B0 Cizí jazyk - anglický jazyk OPDA1A031A [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/redir.ph id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDA1A0 Povinně volitelné předměty z pedagogicko-psychologický bloku: Metodologie vědecké práce OPDB1Q031B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/redir.php? id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDB1Q0 Psychodidaktika a neurodidaktika v oborově didaktických souvislostech OPDB1U041B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/redir.php? id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDB1U0 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce přírodovědných předmětů OPDB1Q042B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/redir.php? id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDB1Q0 Aktuální otázky pedagogiky OPDB1P043B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/redir.php id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDB1P0 Povinně volitelné předměty z oborově didaktického bloku: Aktuální trendy a témata moderní biologie ve vztahu ke kurikulu přírodopisu a biologie OPDB1B051B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/redir.php? id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDB1B0 Aplikace teorie učebnic ve výuce biologie OPDB1Z052B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/pre id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDB1Z0 Teorie a využití praktických metod a forem výukyOPDB1Z053B [ URL "https://is.cuni.cz/studi redir.php?id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&k Využití didaktických metod a různých způsobů pojetí výuky biologie v praxi OPDB1B054B [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/redir.php? id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDB1B0 Základy kvantitativního výzkumu a statistické zpracování dat OPDB1B062B [ URL "https://is. predmety/redir.php? id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&kod=OPDB1B0 Environmentální výchova ve výuce biologie (OPDB1B063B) Elektronická podpora vzdělávání v přírodních vědách OPDB1I064B [ URL "https://is.cuni.cz/s redir.php?id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&redir=predmet&k Publikační činnost: V průběhu studia se požaduje průběžné publikování výsledků práce dokto formou příspěvku do recenzovaného vědeckého časopisu či recenzovaného vědeckého sborníku n či spoluautorstvím recenzované monografie či její kapitoly. K obhajobě disertační práce js nejméně dvě odborné studie v recenzovaném vědeckém časopisu či recenzovaném vědeckém sborn těchto prací lze nahradit autorstvím či spoluautorstvím recenzované monografie či její kap jedna z publikací musí být ve světovém jazyce. Splněny by měly být tyto požadavky: recenzo zahraniční nebo český s celostátní působností, recenzovaný sborník – mezinárodní, evropské konference. Aktivní účast na konferencích, dalších akcí a grantová činnost: Požadována je také aktivní k biologickému, resp. přírodovědnému vzdělávání jako jsou odborné semináře a konference, k biologie, výukové kurzy pro žáky a studenty a jiné. Důležité je také zapojení studentů do spoluřešení samostatných grantových projektů a grantů pracoviště (např. GAUK, GAČR, TAČR, vysokoškolský výzkum apod.). K obhajobě disertační práce jsou požadovány nejméně dvě aktiv jedné tuzemské a jedné zahraniční konferenci s prezentací dílčích či závěrečných výsledků Požadavky na absolvování stáží: Student absolvuje část studia v souhrnné délce minimálně 1 zahraniční instituci (např. v rámci programu Erasmus+), přičemž lze tohoto rozsahu dosáhno pobytem na jednom pracovišti nebo sumárně kratšími pobyty na několika pracovištích. Doporu jsou univerzity či jiné vysoké školy, výzkumné ústavy zaměřené na přírodovědné vzdělávání, organizace pro přírodovědné vzdělávání, jejichž vědecká a tvůrčí činnost koresponduje se z disertační práce studenta. V případě závažných důvodů lze po schválení Oborovou radou stud zahraniční stáž nahradit jinou formou mezinárodní spolupráce s prokazatelným výsledkem, na účast na konferenci, mezinárodní grantová činnost, organizace mezinárodního workshopu apod Další studijní povinnosti: Nedílnou součástí ISP je požadavek na vykonávání pedagogické a studenta, a to ve vybraných předmětech bakalářského či magisterského studia tematický se s zadáním disertační práce v rozsahu minimálně 2 hodin týdně za semestr, nebo aktivní výuka biologie na vybrané základní či střední škole v rozsahu stanoveném oborovou radou, či akti grantové činnosti pracoviště nebo své grantové činnosti (viz výše). Státní doktorská zkouška: Ke státní doktorské zkoušce (ODSZBI1 Státní doktorská zkouška - "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=ODSZBI1"] ) se stude po úspěšném splnění v ISP předepsaného počtu povinných a povinně volitelných předmětů a sp studijních povinností, tj. doložení minimálně jedné předepsané aktivní participace na tuze zahraničních konferencích a jednoho publikačního výstupu tematicky vázaného na projekt dis (započítávají se publikované i přijaté příspěvky). SDZ Didaktika biologie má jednu část, k dva tematické okruhy postihující: (i) znalosti teoretického a metodologického základu váza didaktiky biologie, pedagogiku a psychologii, (ii) oborové znalosti vázané na konkrétní ob disertační práce studenta. K SDZ Didaktika biologie uchazeč předloží strukturované CV, pře publikační činnosti a svých konferenčních vystoupení. Dále stručně charakterizuje před zku cíle, metody a dosavadní výsledky projektu své disertační práce a písemně/elektronicky pře dní před konání SDZ stručnou zprávu o stavu řešení disertace k rukám předsedy zkušební kom Odevzdání a obhajoba disertační práce se koná do konce 4. roku studia. NABÍDKA A INFORMACE O PŘEDMĚTECH STUDIJNÍHO PROGRAMU a dalších studijních povinností nabídka předmětů dle SIS [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=a22bedbda6ca50d86fc7edb94defb4b8&tid=&do=prohl&oborplan=OD1BI21&graficky=0&fak=11410"] pedf.cuni.cz/PEDF-2270.html [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-2270.html"] ) OPDB1P043B Aktuální otázky pedagogiky OPDB1B021A Aktuální problémy didaktiky biologie OPDB1B051B Aktuální trendy a témata moderní biologie ve vztahu ke kurikulu přírodopisu OPDB1Z052B Aplikace teorie učebnic ve výuce biologie OPDA1A031A [ URCizí jazyk - anglický jazyk "https://is.cuni.cz/ studium/predmety/ index.php? id=accb6030fcb7b33f7db066588035c7e2&tid=&do=predmet&kod=OPDA1A031A OPDB1I064B Elektronická podpora vzdělávání v přírodních vědách OPDB1B063B Environmentální výchova ve výuce biologie OPDZ1P005A Metodologie pedagogického výzkumu OPDB1Q031B Metodologie vědecké práce OPDB1U041B Psychodidaktika a neurodidaktika v oborově didaktických souvislostech OPDB1Z053B Teorie a využití praktických metod a forem výuky OPDB1B054B Využití didaktických metod a různých způsobů pojetí výuky biologie v praxi OPDB1B062B Základy kvantitativního výzkumu a statistické zpracování dat OPDB1Q042B Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce přírodovědných předmětů OPDZ1B006A [ URÚčast na konferenci - souhrn "https://is.cuni.cz/ studium/predmety/ redir.php? redir=predmet&kod=OPDZ1B006A"] OPDZ1B007A [ URPedagogická činnost - souhrn "https://is.cuni.cz/ studium/predmety/ redir.php? redir=predmet&kod=OPDZ1B007A"] OPDZ1B009A [ UROdborná akce - souhrn "https://is.cuni.cz/ studium/predmety/ redir.php? redir=predmet&kod=OPDZ1B009A"] OPDZ1B010A [ URZahraniční stáž - souhrn "https://is.cuni.cz/ studium/predmety/ redir.php? redir=predmet&kod=OPDZ1B010A"] OPDZ1B011A [ URPublikace - souhrn "https://is.cuni.cz/ studium/predmety/ redir.php? redir=predmet&kod=OPDZ1B011A"] OPDZ1B012A [ URNávrh projektu (GAUK, GAČR apod.) "https://is.cuni.cz/ studium/predmety/ redir.php? redir=predmet&kod=OPDZ1B012A"] Doktorský studijní program Didaktika biologie P0111D30A3696 / P0111D300035 Prohlížení studijního plánu v SIS [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=139a3e23b977b2b6e12b3b1a4e7babd4&tid=&do=prohl&oborplan=OD1BI21