DIDAKTIKA ČESKÉHO JAZYKA ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Informace pro doktorandy programu Didaktika českého jazyka Doktorský studijní program: DIDAKTIKA ČESKÉHO JAZYKA Forma studia: prezenční a kombinovaná forma Standardní doba studia: 4 roky garant studijního programu: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, CSc. CÍLE A CHARAKTERISTIKA studijního programu: Studijní program Didaktika českého jazyka je zaměřen na vědeckou výchovu doktorandů v obla systematického výzkumu různých aspektů osvojování a edukace českého jazyka. Zabývá se mode teoretických konceptů na základě empirického výzkumu didaktických jevů manifestujících se rámci školního vyučování. Cílem doktorského studijního programu je připravit kvalifikované didaktiky českého jazyka. Studijní program se soustředí na vědecké bádání a samostatnou tv v propojených oblastech: 1. osvojování a edukace českého jazyka jako jazyka mateřského neb druhého, 2. fungování českého jazyka v školské pedagogické komunikaci. Jeho absolventi bud vědeckými nástroji řešit aktuální problémy jazykové výchovy a jazykového vzdělávání na zák středních školách, resp. v přípravě učitelů českého jazyka, a to včetně problémů inkluzivn INDIVIDUÁLNÍ STUDIJNÍ PLÁN (ISP) Doktorand si ve spolupráci se svým školitelem sestaví individuální studijní plán, v němž s konkretizuje povinné předměty a další studijní povinnosti a požadavky. Hlavní důraz bude k samostudium a samostatné vědecko-výzkumné aktivity studenta. Povinností doktoranda je vložit do SIS Individuální studijní plán nejpozději do dvou měsíc studia (nejpozději do 14. 11.). Povinností doktoranda po každém roce studia (nejpozději do 30.9.) je vložit do SIS roční h zprávu o plnění svého individuálního studijního plánu. ISP a roční hodnocení schvaluje obo ISP je tvořen: povinnými předměty s výstupem zkoušky, viz modul A, studijními povinnostmi, viz modul B, časovým plánem zpracování disertační práce, viz modul C. Doporučené informace při sestavování ISP V 1. ročníku student absolvuje metodologické semináře, aby mohl úspěšně formulovat rozšíře (na konci 1. ročníku) s precizovaným designem výzkumu. Ve 2. ročníku navazují v ZS další dvě pilířové disciplíny - Didaktika českého jazyka a Dis lingvistického základu; v LS student splní zkoušku z cizího jazyka. Zároveň student může v ročníku splnit povinně volitelný předmět, avšak z důvodu rovnoměrného rozložení studijní z hlavním penzem těchto předmětů až ve 3. ročníku. Ve 3. ročníku se doporučuje splnit povinně volitelný předmět z širšího vědního základu. Modul A) POVINNÉ PŘEDMĚTY s výstupem zkoušky V tomto modulu student absolvuje minimálně tři povinné předměty • PŘEDMĚT Didaktika českého jazyka • PŘEDMĚT Disciplína odborného lingvistického základu • CIZÍ JAZYK Modul B) STUDIJNÍ POVINNOSTI • POVINNĚ VOLITELNÉ PŘEDMĚTY Student musí splnit všechny 4 studijní povinnosti; v případě povinně volitelných předmět dohodě se školitelem vybírá předmět dle zaměření své disertační práce. • 1. Metodologický kurz (zakončení – rozšířená anotace disertační práce a její obhajoba • 2. Metody pedagogického výzkumu v didaktice českého jazyka • 3. Jeden povinně volitelný předmět z oborové nabídky (dle zaměření disertačního projek • 4. Jeden povinně volitelný předmět z širšího vědního základu – student si vybírá zaměř podle povahy své disertační práce z nabídky nově akreditovaných studijních programů: P Pedagogická a školní psychologie; Speciální pedagogika; Filozofie výchovy a vzdělávání NABÍDKA OBOROVÝCH POVINNĚ VOLITELNÝCH PŘEDMĚTŮ • Korpus jako výzkumný nástroj didaktiky jazyka • Specifika blízce příbuzných jazyků ve vyučování češtiny jako druhého jazyka • Komunikační dovednosti a jejich rozvoj • Psychodidaktické přístupy v didaktice českého jazyka Informační technologie ve výuce č • Informační technologie ve výuce českého jazyka • Teorie médií a mediální diskurz • Dynamická stabilita jazykového systému češtiny • Proměny a inovace vyjadřovacích dovedností z hlediska kognitivního a verbálního vývoje • Didaktika českého jazyka ve vývojové perspektivě • Přirozené a didaktické situace ve vyučování češtině • Didaktika mediální výchovy ve vyučovacím předmětu český jazyk • Vývoj morfologické kompetence z psycholingvistické perspektivy • Vývoj syntaktické kompetence z psycholingvistické perspektivy • Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami ve výuce českého jazyka • Teorie lingvistických afázií a vývojová dysfázie u dítěte a žáka • Moderní teorie hodnocení v didaktice českého jazyka • Konferenční aktivity Během celého svého studia se doktorand aktivně účastní vědeckých konferencí u nás i v za vyžadována účast minimálně na • Pasivní účast na domácí konferenci • Aktivní účast na domácí vědecké konferenci • Aktivní účast na mezinárodní vědecké konferenci • Publikační činnost Doktorand průběžně publikuje výsledky své práce v odborných recenzovaných časopisech, př recenzovaných sbornících z vědecké konference – celkem se jedná o tři odborné studie. • 2x studie v odborném periodiku nebo sborníku • 1x studie v zahraničním odborném periodiku (nebo v cizím jazyce) • Vědecká práce 1x úspěšný nebo neúspěšný podaný vědecký grantový projekt. Zapojení do projektu řešeného pracovištěm (GAUK, GAČR, SVV apod.) a do další vědecko-výzkumné činnosti pracoviště. • Zahraniční stáž/mezinárodní spolupráce: Stáž probíhá na oborově příbuzném zahraničním pracovišti, a to v jedné z následujících d • Jednorázová zahraniční stáž nebo studijní pobyt v délce alespoň jednoho měsíce • Krátkodobější zahraniční stáže nebo studijní pobyty v souhrnné délce alespoň jednoho m V případě výjimečně závažných důvodů lze po schválení OR absolvovat zahraniční stáž alte způsobem (např. online formou výuky na zahraničním pracovišti) • Pedagogická činnost • Po dohodě se školitelem a garantem SP a v souvislosti s tématem disertační práce parti seminářů pregraduálního studia (doporučena je výuka alespoň jeden semestr), další výuk disertační práce na základě dohody o pracovní činnosti. • Pedagogická praxe na základní nebo střední škole, tedy přímé výukové působení v rámci oboru Český jazyk, nebylo-li splněno již jako podmínka přijímacího řízení. Rozsah výuk bude stanoven individuálně, přiměřeně k studijním a badatelským aktivitám doktoranda, schválení oborové rady. • Státní doktorská zkouška (SDZ) kód v SIS  ODSZ01 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predm id=6f9e7a153b43c429dd9ea71719a5989e&tid=&do=predmet&kod=ODSZ01"] Státní doktorská zkouška je ústní a skládá se z části didaktické, specificky oborové a z reflektující širší vědní základ studijního programu. Doporučený termín absolvování SDZ: studia. U SDZ student předkládá seznam vlastní publikační činnosti a dalších vědeckých a vychází z tématu disertační práce a má charakter vědecké rozpravy vymezené následujícími okruhy státní doktorské zkoušky: • didaktická část: Didaktika českého jazyka (vybrané širší téma se zřetelem k tématu dis • specificky oborová část: Jazykovědná bohemistika (jedna vybraná disciplína odborného l základu se zřetelem k tématu disertační práce) • širší vědní základ: Pedagogika nebo Pedagogická a školní psychologie nebo Speciální pe Filozofie výchovy a vzdělávání (dle specializace studenta) Modul C) DISERTAČNÍ PRÁCE • Doporučený postup prací na disertaci: • Pravidelná účast na doktorských seminářích vypisovaných katedrou českého jazyka a prez z vybrané výseče zkoumané problematiky; student navštěvuje doktorský seminář v rozsahu • Zpracování rozšířené anotace disertace v 1. roce studia (viz Metodologický kurz) • Rešerše odborné literatury k tématu disertační práce do konce 2. roku studia • Rozpracování struktury disertační práce a dokončení jedné její kapitoly do konce 2. ro • Odevzdání pracovního rukopisu disertace do konce 3. roku, tzv. malá obhajoba • Odevzdání disertační práce ve 4. roce studia a její obhajoba NABÍDKA PŘEDMĚTŮ Nabídka kurzů a seminářů je zveřejněna a každoročně aktualizována na webových stránkách od vědeckou činnost [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-2269.html"]