CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0021106 ****************************************************************************************** * Implementace Krajského akčního plánu 2 – Inovace ve vzdělávání (iKAP 2 - Inovace ve vzdě ****************************************************************************************** Grantový projekt, reg. č.: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/0021106 Název programu: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Financováno: Z prostředků ESF prostřednictvím OP VVV a z rozpočtu Hlavního města Prahy Číslo výzvy: 02_19_078 Název výzvy: Implementace krajských akčních plánů II Realizátor: Magistrát Hlavního města Prahy Web realizátora: (web [ URL "https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/fi dotace_a_granty/eu_dotace/operacni_program_vyzkum_ implementace_krajskeho_akcniho_planu_2.html"] ) Partner: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta Datum zahájení: 01. 10. 2021 Datum ukončení: 30. 11. 2023 Záverečná konference: (web [ URL "https://pedf.cuni.cz/PEDF-3028.html"] Popis realizace klíčových aktivit (KA) na jejichž realizaci se podílí Univerzita Karlova - fakulta: • KA2.1 Kyberšikana realizátor: Katedra psychologie Cíl aktivity: Cílem je poskytnout systematický profesní rozvoj pedagogických pracovníků v a bezpečného chování na sociálních sítích. Naplnění cíle: Aktivita je zaměřena na téma kyberšikany u školních dětí a její specifika i šikanou. Téma bude transformováno a uchopeno pozitivně. To znamená namísto označení kyberš uvažovano o posilování zdravých vztahů a efektivní komunikace ve virtuálním prostředí (s p reálných vrstevnických vztahů). Tento diskursivní posun otevře prostor pro nová relevantní jistě bude více rezonovat s učitelským zájmem o budování pozitivních výstupů, namísto pouh negativním obsahům a výsledkům. Program je určen pro dvě profesní skupiny: 1) vyučující, resp. třídní vyučující SŠ, ZŠ a MŠ, 2) osoby působící ve školním poradenském pracovišti na pozicích školní metodik prevence, v školní psycholog. • KA4.1 Ředitelská? akademie realizátor: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (web [ URL "https://www.kamv.cz vedouci-pedagogicke-pracovniky "] ) Cíl aktivity: Dlouhodobě podpořit pražské ředitele škol a školských zařízení a vedoucí ško kvalitním řízení pedagogického procesu Naplnění cíle: Projekt se zaměřuje na pražské ředitele škol a školských zařízení, kterým n podporu. V první fázi podpory jim nabízí ucelené vzdělání v managementu a řízení pedagogic souladu s platnou vyhláškou a standardem studia pro vedoucí pedagogické pracovníky. V rámc bude kurz inovován a bude reflektovat potřeby pražských ředitelů a výstupy z distančního v době COVID. Přednášky a webináře budou natáčeny a upravovány tak, aby vytvořily dlouhodobo databanku materiálů pro potřeby ředitelů škol. V druhé fázi projektu se ředitelé zúčastní v rámci provázení školním rokem, kdy jim bude umožněno využít i individualizované mentorsk platformy spolupracujících škol. Program bude postupně pokrývat klíčové etapy školního rok pedagogického procesu, bude založen na vzájemném sdílení a využije prvky benchlearningu pr učícího se společenství. Vznikne tak ucelená akademie pro vedoucí pedagogické pracovníky s z jednotného manažerského vzdělávání, personalizované mentorské podpory, platformy a kulat sdílení zkušeností a praxe a reflektivního provázení školním rokem. • KA5.7 Distanční vzdělávání realizátor: Oddělení pro podporu distančního vzdělávání Cíl aktivity: Cílem aktivity je vytvoření prostředí a materiálů pro komplexní podporu všec zainteresovaných osob při distančním vzdělávání. Naplnění cíle je rozděleno do třech podaktivit: 1) První je zaměřena na podporu interaktivní, přitažlivé a poutavé distanční výuky, aby se kvalitativní a obsahový rozdíl mezi prezenční a distanční výukou. Cílem této podaktivity je srovnat kvalitativní rozdíl mezi prezenční a distanční výukou. K kvalitativního rozdílu mezi prezenční a distanční výukou přispěje projekt podporu vzniku k obsahu distanční výuky. Manuál bude určen primárně pro pedagogy a bude proto vytvořen tak, praktické návody od jednodušších aktivit po složitější. Manuál bude vytvořen v českém jazy rešerše příkladů dobré praxe jak z tuzemských, tak zahraničních zdrojů. Manuál bude složen cca 10minutových videí a interaktivních metodik, ve kterých bude vysvětlen určitý princip hodiny s praktickým příkladem. U výstupních materiálů proběhne evaluace, a to jak interní, zapojených školách. 2) Druhá podaktivita je zaměřena na zvýšení schopnost žáků samostatné práce, sebekontroly práce při distanční výuce a tím zvýšení jejich studijní úspěšnosti. Cílem této podaktivity je významným způsobem nastartovat schopnosti žáků samostatné práce, a organizace práce. K tomu bude sloužit příručka se vzory pracovních listů a s pokyny pro skupiny. Aby byl cíl této podaktivity naplněn, budou do procesu zapojeni pedagogové, výcho školní psychologové, rodiče a samozřejmě samotní žáci. Příručka bude vytvořena odborníky n psychologie a osobního rozvoje. Příručka pomůže s organizováním domácí přípravy, efektivně plánování konkrétních a reálných cílů a dodržování stanovených termínů. U výstupních mater evaluace, a to jak interní na PedF UK, tak externí na zapojených školách. 3) Třetí podaktivita usnadní plynulý přechod z distanční formy vzdělávání do prezenční a n pro učitele, tak i žáky a rodiče. Implementaci materiálů zajistí konference o distančním v konci projektu a bootcampy, na kterých budou vytvořené materiály detailně představeny. Cílem této podaktivity je usnadnění plynulého přechodu z jedné formy vzdělávání do druhé p i rodiče. Metodicky bude vycházet z prvních dvou podaktivit, na které naváže a jejich jedn části prováže. • KA5.7 Udržitelný rozvoj: Chytře a udržitelně realizátor: Oddělení pro podporu distančního vzdělávání Cíl aktivity: Cílem aktivity je vytvoření materiálů pro komplexní podporu všech zaintereso rozvoji kompetencí v oblasti udržitelného rozvoje a spotřeby i cirkulární ekonomiky. Naplnění cíle:Primárním cílem realizace aktivit je přímá podpora stávajících opatření hlav Prahy (https://klima.praha.eu/cs/cirkularni-ekonomika.html [ URL "https://klima.praha.eu/c ekonomika.html"] ) v oblastech odpadového hospodářství (např. gastroodpad – využití hnědýc uvědomělé spotřeby (Re-Use centra a pointy apod.), a to skrze ucelené vzdělávací programy, snadno využitelné metodiky pro CS Pedagogické pracovníky (ZŠ) a aktivizující výuková média žáky (ZŠ), jež zabezpečí u spotřebitele (CS Dětí a žáků) změnu behaviorálních vzorců v obl spotřeby, jež přímo povede ke snížení množství produkovaných odpadů. V případech, kdy se j nelze vyhnout, podpořit u CS dětí a žáků jejich kompetenci v oblasti využití odpadů jako z rozdílu pojmů recyklace vs. upcyklace a správného nakládání s odpady. Teoretická část věnu problematice si tedy klade za cíl lepší systematické začlenění tématu a usnadnění orientac Pedagogické pracovníky. Praktická část pak dále přispívá k praktickému uchopení vybraných spotřeby pro žáky ZŠ. • KA5.7 Finanční gramotnost: Chytře a uvědoměle realizátor: Oddělení pro podporu distančního vzdělávání Cíl aktivity: Cílem aktivity je vytvoření materiálů pro komplexní podporu všech zaintereso rozvoji kompetencí v oblasti finanční gramotnosti. Naplnění cíle:Cílem aktivity je vytvoření interaktivních výukových médií se zaměřením na z gramotnosti dle standardu finanční gramotnosti pro střední vzdělávání (MŠMT). Tento standa význam peněz, hospodaření domácnosti, finančních produktů a práv spotřebitelů. Realizační nejen splnit tyto cíle, ale také rozšířit záběr na oblasti přímo či nepřímo spojené s fina jako jsou psychologické aspekty, vliv rodiny a prostředí na člověka, a normy etického chov Interaktivní média nebudou tudíž obsahovat pouze teoretický výklad, ale budou především za praktickou aplikaci, umožňující interaktivní řešení jak jednoduchých, tak i komplexních př přístup pomůže žákům lépe pochopit a přijmout základní koncepty finanční gramotnosti a pos nástroje potřebné pro efektivní navigaci v ekonomickém prostředí. V tomto kontextu je potř gramotnosti klíčová, neboť poskytuje jednotlivcům vědomosti a dovednosti potřebné k tomu, spravovat své finance efektivně a uvědoměle. • KA6.3 Podnikavost realizátor: Centrum pro přenos poznatků a technologií UK (web [ URL "https://cppt.cuni.c "] ) Cíl aktivity: Poskytnout učitelům základních a středních škol příklady dobré praxe v podpo inovátorů: žáků, kteří mají chuť, vůli a dovednosti aktivně přistupovat k řešení problémů Naplnění cíle: Učitelé často nemají přímou zkušenost s rozjížděním projektů (ať už podniká sociálních inovací) a přitom se v rámci svých předmětů (společenské vědy, ekonomika apod.) na praxi extrémně náročnému tématu věnovat musí. Cílem aktivity je přinést inspiraci jak s tématech dá s žáky mluvit, jak je inspirovat, co jim nabízet. Výstupem budou praktické tip odborných podcastů a workshopů. Udržitelnost bude zajištěna zapojením budoucích pedagogogů pedagogické fakultě. Zásádním předpokladem úspěchu této aktivity je kvalitní scénář podcas dobře vědomi, že pedagogové jsou již nyní plně vytíženi jak odbornými, tak administrativní proto budou podcasty vytvořeny tak, aby pedagogům jednak ušetřili čas s přípravou výuky a pomohly k výuce klíčových kompetencí žáků. Díky tomu, že máme (CPPT) s výukou podnikavosti Karlově mnohaleté zkušnosti, máme dostatek kontaktů na odborníky z praxe a to jak z komerč ze vzdělávacího sektoru. S přípravou podcastů budou pomáhat i studenti UK, kteří díky tomu rozvíjet získané zkušenosti ve své nastávající praxi na základních i středních školách.