101095000 (HORIZON) ****************************************************************************************** * Gender Empowerment through Politics In Classrooms ****************************************************************************************** Project number: 101095000 Project name: Gender Empowerment through Politics In Classrooms Project acronym: G-EPIC Call: HORIZON-CL2-2022-DEMOCRACY-01 Topic: HORIZON-CL2-2022-DEMOCRACY-01-03 Type of action: HORIZON Research and Innovation Actions Granting authority: European Research Executive Agency Rozdíly mezi ženami a muži v politických ambicích a podílu na politické moci jsou poměrně zemích, které usilují o genderovou rovnost, vykazuje tato oblast značné nedostatky. Jak vy genderové rovnosti, který publikuje evropská agentura EIGE, ve všech zemích EU je podíl na pod úrovní rovnosti v ostatních oblastech – celkový index má průměrnou hodnotu 68 bodů, za oblasti politické moci jen 57 bodů. V ČR je tento rozdíl ještě markantnější – v oblasti po celkový index 57 ku 30 bodům. Budoucnost demokracie závisí mimo jiné na posílení všech sociálních skupin tak, aby se do zapojily. Posilování zájmu o politické dění a rozvíjení kompetencí, které vstup do politic vyžaduje, začíná již ve školách. V únoru 2023 začal tříletý výzkumný projekt „Gender Empowerment through Politics in Classr který míří na otázku, jaké pedagogické postupy a jaké sociální klima ve výuce napomáhá tom největší míře rozvíjela politická self-efficacy u všech studujících. Výzkum realizuje interdisciplinární tým s expertízou v oblasti politologie, sociologie, ps genderových studií a pedagogiky. Do výzkumu je zapojeno šest zemí, konkrétně Belgie, Česká Dánsko, Německo, Spojené království a Španělsko. Výzkum je financován z rámcového programu Horizont 2022. Za Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy tvoří jádro výzkumného týmu doc. a dr. Hana Sotáková z katedry psychologie a dr. Tereza Hyánková z katedry občanské výchovy Výzkumy ukazují, že věkové období 11 - 16 let je obdobím, kdy si mladí lidé začínají utvář postoje. V tomto období se také nejsilněji formuje osobní identita a s ní související sebe li dospívající k přesvědčení, že pro určité aktivity či celou oblast nemají vhodné schopno „normální“, aby se o ní zajímali a věnovali se jí, začnou být v dané oblasti pasivní. Dlou nízké self-efficacy. Tento pojem zjednodušeně řečeno označuje pocit důvěry v sebe samého a něco zvládnout a něčeho dosáhnout. Jedním z hlavních důvodů nezájmu o politiku v dospělost politická self-efficacy, která způsobuje, že celé velké skupiny obyvatelstva rezignují na hlas byl v politickém dění slyšet. Týká se to zvláště žen a některých marginalizovaných sk typy znevýhodnění. Podle nedávných zjištění jsou často právě školy prostředím, kde dochází k posilování tohot výzkum G-EPIC bude zjišťovat současný stav pozorováním ve třídách a analýzou stávajících k údajů tak, abychom pochopili, jak se vytvářejí nerovnosti v adolescentních postojích k pol angažovanosti. Následně budou na základě participace zapojených vyučujících a studujících vyvářeny takové pedagogické postupy a intervence, které povedou k posílení angažovanosti v chlapců v diskusích ve třídách o politických tématech. Tyto postupy experimentálně a inter Na závěr projektu budou školám prezentovány možné nástroje pro podporu rovného přístupu k životu. Pro podrobnější informace o výzkumu můžete navštívit mezinárodní webové stránky G-EPIC. [ www.g-epic.eu/"] Máte-li dotaz ke specifické podobě výzkumu v České republice nebo zájem o zapojení se do v kontaktujte prosím realizační tým: - doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (irena.smetackova@pedf.cuni.cz) - PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (hana.sotakova@pedf.cuni.cz) - PhDr. Tereza Hyánková, Ph.D. (tereza.hyankova@pedf.cuni.cz)