obor Pedagogická psychologie ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Obor - Pedagogická psychologie Pracoviště: katedra pedagogické školní psychologie, Myslíkova 7 - Praha 1, tel. 221900544 Oborová rada pedagogické psychologie sjednotila způsob zkoušení tzv. "systémem monografií" zkoušející uvádí pro své téma minimální počet monografických prací, které musí doktorand z zkoušku mohl podle standardů zkoušejícího absolvovat. Dále je uveden počet položek seznamu studentovi nabídnut k výběru (zkoušející si samozřejmě vyhrazují právo výběr i dál ovlivňo aby si student nemohl vybrat práce jen jednoho vědeckého směru, pokud to jeho téma přímo n Rozhodne-li se doktorand na doporučení školitele prohloubit si znalosti daného tématu, můž která má pak větší hodnotu, ztížit tím, že mu zkoušející zadá více monografií. Zkoušející monografie, které jsou běžně dostupné v knihovnách, nebo jsou aspoň ve vlastnictví zkoušej seznam předmětů dle výše popsaného monografického systému zkoušek včetně titulů monografií Metodologický kurz VÝZKUMNÉ DOVEDNOSTI - jejich tréning a podpora bloková výuka 18. - 20. 9. 2019 na katedře psychologie PedF UK Myslíkova 7, Praha 1, místn Podrobnější informacezde [ URL "PEDF-328-version1-vyzkumne_dovednosti.pdf"] STÁLÝ DOKTORSKÝ SEMINÁŘ OD0513020 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? do=predmet&kod=OD0513020"] garant: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. Povinnost absolvovat Doktorský seminář pro 1. ročník, který vyústí do prezentace rozšířené disertace na interní (katedrální) konferenci doktorandů.  Dále se doporučuje absolvovat v nepovinný metodogický kurz Výzkumné dovednosti - jejich tréning a podpora (vedou doc. Málk dr. Sotáková). Studijní předměty KULTURNÍ ANTROPOLOGIE OD0513021 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513021"] Mgr. David DOUBEK, Ph.D. Minimální požadavek: 3 monografie z 12 (1 musí být v angličtině) Bateson, Gregory. Naven. Stanford: Stanford University Press, 1958. Benedictová, Ruth. Kulturní vzorce. Praha: Argo, 1999. EVANS-PRITCHARD, Edward Evan. Witchcraft, Oracles and Magic Among the Azande. Oxford: Clar 1977. Gadamer, Hans Georg: Člověk a řeč. Praha: OIKOYMENH, 1999. Geertz, Clifford. Works And Lives. The Anthropologist as Author. Stanford: Stanford Univer Geertz, Clifford. Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000. Lakoff, George. Women, Fire and Dangerous Things. Chicago: Unversity od Chicago Press, 199 LÉVI-STRAUSS, Claude. Myšlení přírodních národů. Praha: Československý spisovatel, 1971. MALINOWSKI, Argonauts of the Western Pacific: An Account of Native Enterprise and Adventur Archipelagoes of Melanesian New Guinea. London:Routledge, 1922. MOONEY, James. The Ghost Dance Religion and the Sioux Outbreak of 1890. Lincoln: Universit Press, 1991. Strauss, Claudia; QUINN, Naomi (eds). A cognitive theory of cultural meaning. Cambridge: C University Press, 2001. Sahlins, Marshall. Culture in Practice. New York: Zone Books, 1999. NADÁNÍ, INTELIGENCE, TVOŘIVOST OD0513002 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index. id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513002"] neotevírá se doc. PhDr. Lenka HŘÍBKOVÁ, CSc. Minimální požadavek: doktorandi psychologie: 3 monografie(2 anglické a 1 v českém jazyce); doktorandi jiných oborů: 3 monografie (1 anglická a 1 v českém jazyce) 1) Literatura v anglickém jazyce COLANGELO, N.; DAVIS, G.A. (Eds.). Handbook of Gifted Education. Needham Hights: Allyn and FREEMAN, J. (Ed.). The Psychology of Gifted Children. New York: J. Wiley and Sons, 1985. GARDNER, H. Multiple Intelligences. The Theory in Practice. New York: Harper Collins Publi GETZELS, J.W.; JACKSON, P.W. Creativity and Intelligence: Explorations with Gifted Student Wiley & Sons, 1962. HELLER, K.A.; MÖNKS, F.J.; STERNBERG, R.J.; SUBOTNIK, R.F. (Eds.). International Handbook Talent. Oxford: Elsevier, 2000. PHILLIPSON, S.N.; McCANN, M. Conceptions of Giftedness. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2007 RUNCO, M.A.(Ed.).: The creativity research handbook. Vol. 1. Cresskill: Hampton Press, 199 STERNBERG, R.J. Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge U 1985. STERNBERG, R.J. (Ed.). The Nature of Creativity. New York: Cambridge University Press, 198 STERNBERG, R.J. Úspešná inteligencia. Bratislava: SOFA, 2000. STERNBERG, R.J., LAUTREY, J., LUBART, T.I. (Eds.). Models of Intelligence. International P Washingtoh: American Psychological Association, 2003. STERNBERG, R.J.; DAVIDSON, J.E. (Eds.). Conceptions of giftedness. Second Edition. Cambrid Press, 2005. SIMONTON, D.K. Greatness. Who Makes History and Why. New York: The Guilford Press, 1994. TANNENBAUM, A.J. Gifted Children. Psychological and Educational Perspectives. New York: Ma Publishing, 1983. STOPPER, M.J. (Ed.). Meeting the Social and Emotional Needs of Gifted and Talented Childre Fulton Publishers, 2000. 2) Literatura v českém jazyce DACEY, J.S.; LENNON, K.H. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000. GARDNER, H. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. HLAVSA, J. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia, 1985. HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. JURÁŠKOVÁ, J. Základy pedagogiky nadaných. Praha: IPPP, 2006 LAZNIBATOVÁ, J. Nadané dieťa: jeho vývin, vzdelávanie a podporovanie. Bratislava: IRIS, 20 PLHÁKOVÁ, A. Přístupy ke studiu inteligence. Olomouc: UP FF, 1999. PORTEŠOVÁ, Š. Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. Br RUISEL, I. Múdrosť – Inteligencia – Osobnostť. Bratislava: ÚEP SAV, 2006. SZOBIOVÁ, E. Tvorivosť, od záhady k poznaniu. Bratislava: STIMUL FIF UK, 2004. NARATIVNÍ PŘÍSTUP K BIOGRAFICKÝM datům - možnosti analýzy rozhovorů, biografií, deníků, fi vyprávění ad. z hlediska narativní psychologie OD0513003 [ URL "https://is.cuni.cz/studium index.php?id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513003"] doc. PhDr. Vladimír CHRZ, Ph.D. Minimální požadavek: 3 monografie ze 6 BAMBERG, M. A Constructivist approach to narrative development. In BAMBERG, M. (Ed.). Narr development: Six approaches. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum Ass., 1997. BRUNER, J. S. Culture of Education. Cambridge: Harvard University Press. (zde kapitola: "N konstrukce skutečnosti"), 1996. ČERMÁK, I. Myslet narativně: Kvalitativní výzkum "on the road". In ČERMÁK, I., MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Sborník z konference. SCAN Tišnov, 2002, 11-25. CHRZ, V. Možnosti narativního přístupu k autobiografickému rozhovoru. Bulletin PsÚ, 9 (1), McADAMS, D. P. The stories we live by: Personal myths and the making of the self. New York 1993. RIESSMAN, C. K. Narrative analysis. Newbury Park: Sage Publications, 1993. HRY ŠKOLNÍCH DĚTÍ OD0513004 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513004"] PhDr. Miroslav KLUSÁK, CSc. Minimální požadavek: 3 monografie z 19 AVEDON, E. M.; SUTTON-SMITH, B. (Eds.) (1971) The Study of Games. New York: Wiley. BREWSTER, P. G. (1953) American Nonsinging Games. Norman: University of Oklahoma Press.CAI Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. EL’KONIN, D. B. (1983) Psychológia hry. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel’stvo. FINK, E. (1993) Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel. GOMME, A. B. (1894–1898) Traditional Games of England, Scotland, and Ireland. Vol. I.–II. Nutt. HERRON, R.; SUTTON-SMITH, B. (Eds.) (1971) Child´s Play. New York: Wiley. HUIZINGA, J. (1971) Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha: Mladá fronta. Reedice 200 KLUSÁK, M.; KUČERA, M. (2010) Dětské hry – games. Praha: Karolinum. MILLAROVÁ, S. (1978) Psychologie hry. Praha: Panorama. OPIE, I.; OPIE, P. (1969) Children's Games in Street and Playground. Oxford, Oxford Univer PIAGET, J. (1951) Play, Dreams and Imitation in Childhood. New York: Norton. SUTTON-SMITH, B. (1997) The Ambiguity of Play. Cambridge, MA: Harvard University Press. SUTTON-SMITH, B. (1959) The Games of New Zealand Children. Berkeley: University of Califor SUTTON-SMITH, B. (Ed.) (1972) The Folkgames of Children. Austin: University of Texas Press ZAPLETAL, M. (1985) Velká encyklopedie her. Svazek 1. Hry v přírodě. Praha: Olympia. ZAPLETAL, M. (1986) Velká encyklopedie her. Svazek 2. Hry v klubovně. Praha: Olympia. ZAPLETAL, M. (1987) Velká encyklopedie her. Svazek 3. Hry na hřišti a v tělocvičně. Praha: ZAPLETAL, M. (1988) Velká encyklopedie her. Svazek 4. Hry ve městě a na vsi. Praha: Olympi VĚCNÉ UČENÍ OD0513005 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513005"] PhDr. Miroslav KLUSÁK, CSc. Minimální požadavek: 3 monografie z 9 GOODENOUGH, F. L. (1975; 1926) Measurement of Intelligence by Drawings. New York: Arno Pre HARRIS, D. B. (1963) Children's Drawings as Measures of Intellectual Maturity; A Revision the Goodenough Draw-a-Man Test. New York, Harcourt, Brace & World. PIAGET, J. (2001) The Child's Conception of Physical Causality. New Brunswick U.S.A.: Tran Publishers. PIAGET, J.; INHELDER, B. (1997) The Child's Conception of Space. London; New York: Routled PIAGET, J. (1997) The Child's Conception of the World. London; New York: Routledge. PIAGET, J. (1970) The Child's Conception of Time. New York: Basic Books. PIAGET, J. (1955) The Child's Construction of Reality. London: Routledge & Paul. JIRÁNEK, F.; HOLUBÁŘ, Z.; LOMOVÁ, B. (1966) Otázky psychologie učení: chápání pořádacích a vztahů u dětí. Praha: SPN. JIRÁNEK, F. (1974) Rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku při učení základům dějepisu. učitelské vzdělání na UK v Praze. PSYCHOLOGIE DĚTÍ A MLÁDEŽE OD0513006 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513006"] doc. PhDr. Miloš KUČERA, CSc. Minimální požadavek: 3 monografie z 12 BLOS, Peter. The adolescent passage: Developmental issues. New York: International Univers 1979. FREUD, Sigmund. Práce k sexuální teorii. In FREUD, S. Vybrané spisy III. Praha: Avicenum 1 (Nebo tytéž stati, hlavně "Tři pojednání k teorii sexuality", ze Sebraných spisů.) GESELL, Arnold et al. The child from five to ten. New York: Harper and Row, 1977. (Nebo fr překlad.) KLUSÁK, Miroslav a KUČERA, Miloš. Dětské hry – games. Praha: Karolinum, 2010. KUČERA, Miloš. Formy citů: Lacanovská teorie. Praha: Karolinum, 2008. PIAGET, Jean a INHELDER, Baerbel. Psychologie dítěte. Praha: SPN, 1971. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karoli PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Čeští žáci po deseti letech. Praha: Nakladatelství Peda UK, 2004. PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky I Praha: SPN, 1971. VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1971. VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: SPN, 1976. WINNICOTT, Donald. Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. KVALITATIVNÍ METODOLOGIE OD0513007 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513007"] doc. PhDr. Miloš KUČERA, CSc. Minimální požadavek: 3 monografie z 11 DEVEREUX, George. From anxiety to method in the behavioral sciences. The Hague: Mouton, 19 ECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur: Vybrané eseje. Praha: SLON, 2000. HAMMERSLEY, Martin a ATKINSON, Paul. Ethnography: Principles in practice. London: Tavistoc KUČERA, Miloš. Školní etnografie: přehled problematiky. Studia Paedagogica, 1992, č. 8. MALINOWSKI, Bronislaw. Argonauts of the Western Pacific: An account of native entreprise a the archipelagoes of Melanesian New Guinea. London: Routledge, 1922. MILLS, Wright C. Sociologická imaginace. Praha: Mladá fronta 1968. SPINDLER, George D. (Ed.). Education and the cultural process: Toward an anthropology of e York: Holt, Rinehart and Winston, 1974. SPRADLEY, J. P. The ethnographic interview. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1979. STRAUSS, Anselm a CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 19 VAN MAANEN, J. Tales of the field: On writing of ethnography. Chicago: University of Chica PREVENCE A VČASNÁ DIAGNOSTIKA SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ OD0513008 [ URL "https://is.cuni.c predmety/index.php?id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513008"] doc. PaedDr. et PhDr. Anna KUCHARSKÁ, Ph.D. Minimální požadavek monografií: 3 ze 7 AUGUR, J. Early Indicators of dyslexia. In The Dyslexia Handbook. London: British Dyslexia 1997. BOGDANOWICZ, M. Ryzyko dysleksji. Problem i diagnosowanie. Gdansk:, Harmonia, 2002. CARAVOLAS, M. VOLÍN Baterie testů k diagnostice fonologických dovedností a dalších předpok Praha: IPPP, 2005. KUCHARSKÁ, A. Prevence, intervence a terapie specifickýchoruch učení. I Z. (Ed.). Pedagogicko|psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003, s. KRESBA - VÝVOJOVÉ HLEDISKO OD0513009 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513009"] doc. PaedDr. et PhDr. Anna KUCHARSKÁ, Ph.D. Minimální požadavek monografií: 3 z 8 DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001 KUCHARSKÁ, A. Kresebné diagnostické techniky v poradenské praxi. In Hadj Moussová, Z., Dup Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: UK PedF, 2002, s. 56 - 93. KUCHARSKÁ, A. Výtvarné projevy dětí I., II. Informatorium 3-8, 2000, VII, č. 8, 9, s.6-8. KUCHARSKÁ, A., ŠTURMA, J. Test hvězd a vln. Sborník příspěvků ze sympozia. Praha:, IPPP, l ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. (Eds.). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada, 1997. SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. ŠTURMA, J., VÁGNEROVÁ, M. Kresba postavy. Bratislava: Psychodiagnostika, l982. ŠVANCARA, J. (Ed.). Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1980. MOTIVACE A AUTOREGULACE ŽÁKŮ OD0513010 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.ph id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513010"] doc. PhDr. Isabella PAVELKOVÁ, CSc. Minimální požadavek monografií: 3 ze 7 + 3 časopisecké články k dané problematice v cizím NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1996. RABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN, 1984 HRABAL,V., PAVELKOVÁ,I. Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace a časový faktor v žákovské mot PedF UK, 2002. KUHL, J., HECKHAUSEN, H. Motivation, Volition und Handlung. Enzyklopädie der Psychologie, Hogrefe, 1996. RHEINBERG, F. Motivation. Stuttgart: Kohlhammer, 1997, 2000. HECKHAUSEN, H. Motivation and Action. Berlin: Springer, 1991. ČASOVÁ ORIENTACE ČLOVĚKA - VZTAH ŽÁKŮ K BUDOUCNOSTI OD0513011 [ URL "https://is.cuni.cz/st index.php?id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513011"] doc. PhDr. Isabella PAVELKOVÁ, CSc. Minimální požadavek monografií: 3 ze 5 + 3 časopisecké články k dané problematice v cizím PAVELKOVÁ, I. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990 PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace a časový faktor v žákovské mot PedF UK, 2002. PAVELKOVÁ, I. Fenomén času ve výchově a vzdělávání. Studia Paedagogica, 2010, roč. 15, č.1 ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989. NUTTIN, J.R. Théorie de la motivation humaine. Paris: Presses Universitaires de France, 19 PSYCHOLOGIE GENDERU OD0513023 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=77f8b24ffb28e55f9dbb9716a2a4a40b&tid=&do=predmet&kod=OD0513023"] doc. PhDr. Irena SMETÁČKOVÁ, Ph.D. Požadavek: 2 knihy z nabídky + 2 články mimo BEALL, A. E., & STERNBERG, R. J. (eds.) (2005). The psychology of gender. New York: Guilfo BEM, S. L. (1993). Lenses of gender: transforming the debate on sexual inequality. New Hav University Press. BOURDIEU, P. F. (2000). Nadvláda mužů. Praha: Karolinum. FAUSTO-STERLING, A. (2012). Sex/Gender: Biology in a Social World. New York: Routledge. FRANCIS, B., & SKELTON, Ch. (2001). Investigating Gender. Contemporary perspectives in edu Buckingham: Open University Press. LIPPA, R. (2009). POHLAVÍ, PŘÍRODA A VÝCHOVA. PRAHA: ACADEMIA. NIELSEN, H. B., & RUDBERG, M. (1994). Psychological gender and modernity. Oslo: Universite OAKLEY, A., & ČERMÁKOVÁ, M. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál. RUDMAN, L. A., & GLICK, P. (2010). The Social Psychology of Gender: How Power and Intimacy Relations. New York: The Guilford Press. SKELTON, Ch., FRANCIS, B., & SMULYAN, L. (2006). The SAGE handbook of gender and education Publication. SMETÁČKOVÁ, I. (2016). Genderové představy a vztahy. Praha: SLON. THORNE, B. (1993). Gender play: Boys and girls in School. New York: Rutgers University Pre UNGER, R. K. (2001). Handbook of the Psychology of Women and Gender. New Jersey: John Wile (Kurz je zaměřen na představení a porovnání předních psychologických přístupů k genderu, r maskulinitě a femininitě, a na jejich využití v pedagogicko-psychologických a vývojově-psy tématech. Je realizován prostřednictvím samostatné četby odborných publikací a následných skupinových konzultací (v závislosti na počtu přihlášených osob). Studující si zvolí ze se monografie, provedou rešerši aktuálních článků z odborných časopisů k jednomu vybranému té podrobně přečtou.) METODY EMPIRICKÉHO VÝZKUMU PEDAGOGICKÝCH A PSYCHOLOGICKÝCH jevů OD0513013 [ URL "https://i studium/predmety/index.php?id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD05130 Alena ŠKALOUDOVÁ, Ph.D. Minimální požadavek monografií: 3 ze 4 CRONBACH, L. J. Essentials of psychological testing. New York: Harper & Row, 1970. KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: SPN, 1972. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998. VZTAH RODINY A ŠKOLY OD0513014 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513014"] prof. PhDr. Stanislav ŠTECH, CSc. Minimální požadavek monografií: 3 ze 6 MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno: Blok 1990. DE SINGKY, F. Sociologie moderní rodiny. Praha: Portál 1999. KELLAGHAN, T., SLOANE, K., ALVAREZ, B., BLOMM, B.S. The home environment and school learni parental involvement in the education of children. San Francisco: Jossey-Bass, 1993. ILLICH, I. Odškolnění společnosti. Praha:, Slon, 2001. RAY, B. Home schooling on the threshold. Salem, OR: National Home Education Research Insti ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Rodičovské pohledy na školu a vztah dětí k ní. In PSŠE Co se v ml Praha: UK-PedF, 2001 (1. vyd. 1993), s. 144-164. ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy|hledání dialogu. In Kolláriková, Z., Pupala Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s.57-93. KULTURNÍ PSYCHOLOGIE - vztah psychického vývoje a učení OD0513015 [ URL "https://is.cuni.c predmety/index.php?id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513015"] prof. PhDr. Stanislav ŠTECH, CSc. Minimální požadavek monografií: 3 z 9 VYGOTSKIJ, L.S. Myšlení a řeč. Praha: Svoboda, 1976. VYGOTSKIJ, L.S. Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Svoboda, 1976. OLSON, D., TORRANCE, N. Modes of thought. Explorations in culture and cognition. Cambridge Press, 1996. LURIJA, A.R. O historickém vývoji poznávacích procesů. Praha: Svoboda, 1976. COLE, M. Cultural Psychology: A once and future discipline. Cambridge: Belknap Press, 1997 COLE, M., SCRIBNER, S. The Psychology of Literacy. Cambridge MA: Harvard University Press, BRUNER, J. The Culture of Education. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1996. LANDSMANN, L.T. (Eds.). Culture, schooling and psychological development. Hillsdale, N.J.: ROGOFF, B., LAVE, J. (Eds.). Everyday cognition: its development in social context. Cambri University Press, 1984. PSYCHOLOGIE V ŘÍZENÍ OD0513016 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513016"] doc. PhDr. Dobromila TRPIŠOVSKÁ, CSc. Minimální požadavek monografií: 3 z 19 CIAMPA, D.- WATKINS, M. Right from the Start: Taking change in a new leadership role. Harv Press Books, 2005. GARDNER, H. Changing minds . Harvard Business Press Books, 2004. GOLEMAN, D., BOYATZIS, R., MCKEE, A. Primary Leadership:Learning to lead with emotional in Harvard Business Press Books, 2002. GROVE, A. S. Highg Output Management . Management Press, 1998. BENDER, P. Niterný leadership . Praha: Management Press, 2004. ČAKRT, M. Konflikty a řízení konfliktů . Praha: Management Press, 2000. DRUCKER P. F. Výzvy managementu pro 21. století . Praha: Management Press, 1994. FEHLAU, E. G. Konflikty v práci . Praha: Grada Publishing, 2003. GROSS, S.F. Vztahová inteligence . Praha: Management Press, 2003. HOLÁ, L. Mediace . Praha: Grada Publishing, 2003. KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera . Praha: Grada Publishing, 2001. KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů . Praha: Management Press, 2004. KOUBEK, J. Řízení pracovního výkonu . Praha: Management Press, 2005. NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie organizace . Praha: Grada Publishing, 2004. NOVÝ,I., SCHROLL-MACHL, S. Interkulturní komunikace v řízení a podnikání . Praha: Manageme ŠTIKAR, J., RYMEŠ,M., RIEGEL, K., HOSKOVEC, J. : Psychologie ve světě práce . Praha: Karol WHITMORE, J. Koučování. Management Press 2004. VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (Eds.). Aplikovaná sociální psychologie I . Praha: Portál, 1998. VÝROST,J., SLAMĚNÍK, I. (Eds.). Aplikovaná sociální psychologie II . Praha: Grada Publishi PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADENSTVÍ OD0513017 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513017"] PhDr. Lidmila VALENTOVÁ, CSc. Minimální požadavek monografií: 3 z 12 KOŠČO, J. (Ed.). Teoria a prax poradenskej psychológie. Bratislava, 1980. KOŠČO, J. (Ed.). Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1988. PODKLADOVÉ MATERIÁLY IPPP ČR pro vnitřní potřeby ( návrhy nové vyhlášky o VP, návrh systém psychologického poradenství ve školství, kariérový růst pracovníků ve školství aj.). IPPP ippp. cz) DRAPELA, J., HRABAL,VL. (Eds.). Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: UK, 1 verze: Poradenské teorie a strategie. Praha: UK PedF, 2002. GLADDING, S.,T. Counselling a comprehensive profession. New York: 1992. KOMÁRKOVÁ, R. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. . Praha: Grada, 2001. THOMSON, CH., CRISTIANI, T. Counselling children. Brooks-Cole, 1992, 3. vyd. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. SPN 1991. LANGMEIER, J., Balcar, K., Špitz, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989, další vy Portál, 2000. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. WOOLFE, R., DRYDEN, W. (Eds.). Handbook of Counselling Psychology. London: Sage, 1996. KRATOCHVÍL, St. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1997. PSANÍ A PSANÉ TEXTY DĚTÍ ŠKOLNÍHO VĚKU OD0513018 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmet id=4a97c59a4b78c644fc8c3c3fb3745121&tid=&do=predmet&kod=OD0513018"] PhDr. Ida VIKTOROVÁ, Ph.D. Minimální požadavek monografií 3 z 9 FABRE, D.(Ed.). Par écrit. Ethnologie des écriture quotidiennes. Paris: Ed. De la maison d ´hommes, 1997. FERREIRO, E. Ľ écriture avant la lettre. Paris: Hachette, 2000. GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992. GOODY, J. The domestication of the savage mind. Cambridge: Cambridge University Press, 197 katedře francouzskou verzi) OLSON, D.(Torrance,D.( Hidyard, A. (Eds.). Literacy, language and wirting. The nature and reading and writing. Cambridge. Cambridge University Press, 1985. PENLOUP, M.-C. Ľ écriture extrascolaire des collégiens. Paris: ESF,1999. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. První až osmá třída. Výroční výzkumné zprávy. 1996 -200 webových stránek katedry). PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karoli PROPP, V. J. Morfologie pohádky a jiné studie. Praha: H+H, 1999. Soubor vybraných článků podle zájmu studentů PSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA OD0513022 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? id=bd11f8ac1418d5da19835d0ef938d6fa&tid=&do=predmet&kod=OD0513022"] PhDr. Tereza SOUKUPOVÁ, Ph.D. Minimální požadavek: 3 monografie z 8 (minimálně 1 v anglickém jazyce) Aronow, E., Weiss K .A., Reznikoff, M. (2001): A practical Guide to the Thematic Appercept in Clinical Practice. New York, Taylor & Francis Group, LLC. Bellak, L., Abrams, D. M. (1997): The Thematic Apperception Test, The Children's Appercept Senior Apperception Technique in Clinical Use (6-th ed.). Boston, Allyn and Bacon. Groth-Marnat, G. (2009): Handbook of Psychological Assessment (5-th ed). New Jersey, John Inc. Kaufman, A. S., Lichtenberger, E.O. (2011): Základy WAIS-III. Otrokovice, Propsyco, s.r.o. Svoboda, M. (1999): Psychologická diagnostika dospělých. Praha, Portál. Svoboda, M., Krejčířová D., Vágnerová M. (2001): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. P Vágnerová, M., Klégrová J. (2008): Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívající Karolinum. Weiner, I. B., Greene R. L. (2008): Handbook of personality assessment. New Jersey, John W Inc. Další literatura může být po dohodě specifikována tak, aby pokrývala konkrétní téma dizert studenta nebo jeho výzkumné zaměření.