Speciální pedagogika ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Obor - Speciální pedagogika Metodologický kurz Výzkumné dovednosti - jejich tréning a podpora bloková výuka 18. - 20. 9. 2019 na katedře psychologie PedF UK Myslíkova 7, Praha 1, místn Podrobnější informacezde [ URL "PEDF-330-version1-vyzkumne_dovednosti.pdf"] Předmět: Speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte v raném a předškolním věku kód v SIS: "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0218001"] Přednášející: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900246, 279 e-mail lea.kvetonova@pedf.cuni.cz Rozsah: letní semestr, 9 hodin, Charakteristika: Kurz je zaměřen na problematiku vývoje dítěte v raném a předškolním věku, postižení na vývoj dítěte, speciálně pedagogickou intervenci nabízenou dítěti i rodině (zv je věnována dítěti se zrakovým a kombinovaným postižením). Předmět: Člověk s mentálním postižením v současném světě kód v SIS: OD0218003 [ URL "https studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0218003"] Přednášející: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900126, e-mail jan.siska@pedf.cuni.cz Rozsah: letní semestr, 9 hodin, Charakteristika: Měnící se koncepce mentální retardace ovlivňuje pojetí člověka s mentální kontextu s jeho společenským postavením. Kurz dá přehled o rozdílných koncepcích, tak jak současné světové literatuře. Předmět: Postižený člověk ve společnosti kód v SIS: OD0218004 [ URL "https://is.cuni.cz/st index.php?do=predmet&kod=OD0218004"] Přednášející: PhDr. Monika Mužáková, Ph.D., e-mail monika.muzakova@pedf.cuni.cz Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900279 Rozsah: letní semestr, 9 hodin, Charakteristika: Kurz je zaměřen na seznámení s historickými, sociologickými a antropologi vztahu společnosti a lidí s postižením. Předmět: Zahraniční trendy v oblasti speciální pedagogiky kód v SIS: OD0218006 [ URL "http studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0218006"] Přednášející/garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900126, e-mail jan.siska@pedf.cuni.cz Rozsah: letní semestr, 9 hodin, Charakteristika: Kurz je zaměřen na zahraniční trendy ovlivňující teorii i praxi speciální zvláštní pozornost je věnována zemím EU. Předmět: Integrace Romů kód v SIS: OD0218007 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/in do=search&nazev=&kod=OD0218007&match=substring&srch_nazev=0&srch_nazev=1&fak=11000&ustav=& Přednášející: doc. PaedDr. Eva Šotolová, Ph.D. Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900276, 279, e-mal eva.sotolova@pedf.cuni.cz Rozsah: letní semestr, 6 hodin, Charakteristika: Kurz je zaměřen na vzdělávací programy pro romskou národností menšinu. Předmět: Edukace jedinců s narušenou komunikační schopností kód v SIS: OD0218009 [ URL "ht studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0218009"] Přednášející: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900246, e-mail jirina.klenkova@pedf.cuni.cz Rozsah: letní semestr, 9 hodin Charakteristika: Kurz je zaměřen na etiologii poruch řeči, specifika řečových vad a edukač jedinců s narušenou komunikační schopností. Předmět: Aktuální problematika sluchového postižení kód v SIS: OD0218010 [ URL "https://is predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0218010"] Přednášející: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D. Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900270, 255, e-mail katerina.hadkova@pedf.cuni.cz Rozsah: zimní semestr, 6 hodin. Charakteristika: Předmět je zaměřen na problematiku kochleárních implantátů, kmenových neu systémů. Kurz seznámí se současnými světovými trendy, výzkumy i aktuální situaci u nás. Po věnována vývoji dítěte, speciálně pedagogické intervenci nabízené dítěti i rodině a aspekt úspěšnou komunikaci v edukačním procesu žáků a studentů s kochleárním implantátem. Předmět: Metodické aspekty inkluzivní pedagogiky kód v SIS: OD0218012 [ URL "https://is.cu predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0218012"] Přednášející: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900270, e-mail vanda.hajkova@pedf.cuni.cz Rozsah: letní semestr, 6 hod Zahájení dne 27.6.2019 od 16 hodin v místnosti R126, budovy P M. Rettigové 4. Zájemci se přihlásí do 24. 6. 2019 na vanda.hajkova@pedf.cuni.cz [ URL "mailto:vanda.hajkova@pedf.cuni.cz"] . Charakteristika: vytváření příznivých podmínek pro vzdělávací inkluzi zahrnuje změny ve šk ve vzdělávací metodice a v didaktice, žákovská heterogenita se stává žádoucí sociální form výkon a rozdílné nadání jedince jsou vnímány jako přínos pro edukační proces. Předmět:  Didaktické aspekty rozvíjení zdravotní gramotnosti v kontextu inkluzivního vzděl OD0218014  [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0218014"] Přednášející: PaedDr. Eva Marádová, CSc. Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900126,  e-mail eva.maradova@pedf.cuni.cz Rozsah: zimní i letní semestr, 9 hodin. Charakteristika: Předmět na základě dostupných výsledků výzkumů (mapujících úroveň zdravot obyvatelstva) poskytuje argumenty dokládající potřebu hledat cesty k rozvíjení zdravotní g mezioborovém kontextu. Umožňuje studentům orientovat se v konceptu zdravotní gramotnosti a vhled do teoretických základů didaktické transformace projektovaného kurikula oboru výchov do edukace v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Semináře poskytují prostor k rozpravě o m výsledcích pedagogického výzkumu zaměřeného na problematiku zdraví.  Předmět: Didaktické aspekty rozvíjení zdravotní gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělá OD0218014  [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?do=predmet&kod=OD0218014"] Přednášející: PaedDr. Eva Marádová, CSc. Pracoviště: katedra sppg, tel. 221900126,  e-mail: eva.maradova@pedf.cuni.cz Rozsah: zimní i letní semestr, 9 hodin. Charakteristika: Předmět na základě dostupných výsledků výzkumů (mapujících úroveň zdravot obyvatelstva) poskytuje argumenty dokládající potřebu hledat cesty k rozvíjení zdravotní g mezioborovém kontextu. Umožňuje studentům orientovat se v konceptu zdravotní gramotnosti a vhled do teoretických základů didaktické transformace projektovaného kurikula oboru výchov do edukace v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Semináře poskytují prostor k rozpravě o m výsledcích pedagogického výzkumu zaměřeného na problematiku zdraví.  Doporučená literatura: FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v součas Karolinum, 2014. ISBN  978-80-246-2885-1 HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80- KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5. MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006. MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Pedagogická fakulta UK MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. Primární prevence rizikového chován Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova. 2010. . MZ ČR, WHO. Zdraví 21 – zdraví do 21. století. Praha: 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5 NIELSEN-BOHLMAN, L, PANZER AM, KINDIG DA. (ed.) Health Literacy : A Prescription to End Co Washington: National Academies Press, 2004. ISBN-10: 0-309-09117-9. PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-2 ŘEHULKA, Evžen. Zdraví – učitelé – škola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0. ŘEHULKOVÁ, O., ŘEHULKA, E., et al. Quality of Life in the Contexts of Health and Illness. souvislostech zdraví a nemoci. Brno: MSD, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7392-073-9. ZARCADOOLAS, CH., PLEASANT, A.F., GREER, D.S. Advancing Health Literacy A Framework for Un Action. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN: 978-0-7879-8433-5 ZDRAVÍ 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministe zdravotnictví ČR, 2014. ISBN: 978-80-85047-47-9 Akční plány pro implementaci Národní strategie Zdraví 2020. Akční plán č. 12:  Rozvoj zdra na období 2015–2020. Ministerstvo zdravotnictví, 2015. ------------------------------------------------------------------------------------------ Odborná literatura k vybraným předmětům Speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte v raném a předškolním věku KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku.Brn ISBN 80-7315-063-8 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000, (2. rozšířené vydání), ISBN 80-8593 KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Člověk se zrakovým postižením in Housarová, B. (Ed). Speciálně pedag Praha: UK, 2003, ISBN 80-7290-109-5. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Reedukace a kompenzace zraku in Vítková, M. (Ed). Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. Brno: Paido.2003 ISBN VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství.Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 261 s. ISBN 80-86633-23-3. Vítková, M . (ed.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Terapien in derSonderpädagogisc 1. vydání. Brno: Paido, 2000, s. 85 Zahraniční trendy v oblasti speciální pedagogiky VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Pa ISBN 80-7315-071-9 VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 248 s. ISBN 80-86633-22-5. Zákon č. 561/2004 Sb. Vyhláška č. 72/2005 Sb. Vyhláška č. 73/2005 Sb. Člověk s mentálním postižením v současném světě ČERNÁ A KOL. Kapitoly z psychopedie. Praha : UK, 1995. ISBN 80-7066-899-7. MÜHLPACHR, P. Vývoj ústavní péče - filozoficko historický pohled. Brno: Masarykova univerz Učební text. (ISBN 80-210-2512-3) PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. ŠIŠKA,J. Lidská práva lidí s mentálním postižením.Národní zpráva. Česká republika. Praha: školy SPMP Modrý klíč 2002. ISBN 80-902494-4-2. ŠIŠKA, J. Vzdělávání dospělých občanů s mentálním postižením. In: Krahulcová, B. a kol.: P procesu senescence. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002, s. 60-70. ISBN 8 VALENTA, M., MÜLLER, O.: Psychopedie. Parta : Olomouc, 2003. ISBN 80-7320-039-2. Postižený člověk ve společnosti TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Dopl. a rozš. vyd. Praha: UK-PedF, 2000, 248 s. 80-86039-90-0. TITZL, B. Tradice, kořeny a vznik české speciální pedagogiky. Speciální pedagogika, 2002, 92-100. ISSN 1211-2720. TITZL, B. O postavení zdravotně postižených občanů ve společnosti totalitního režimu. Spec 2001, roč. 11, č. 3, s. 173-187. ISSN 1211-2720 TITZL, B. Skutečně platí Sovákova periodizace vztahu společnosti k postiženým? In VOJTKO, Postižený člověk v dějinách. Hradec Králové : Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-017-5. Zahraniční trendy v oblasti speciální pedagogiky VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Pa ISBN 80-7315-071-9 VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 248 s. ISBN 80-86633-22-5. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Integration Jugendlicher mit Behinder Arbeitsmarkt aus transnationaler Sicht. Brno: MSD, 271 s. ISBN 80-866633-17-9. VÍTKOVÁ, M . (ed.). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Terapien in derSonderpädagogisc 1. vydání. Brno: Paido, 2000, s. 85 VÍTKOVÁ, M. Význam empowerment, kooperace a poradenství pro rodinu s postiženým dítětem. I Otázky speciálně pedagogického poradenství.Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004. 2. vyd ISBN 80-86633-23-3. Integrace Romů ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada Publishing, 2001, s. 84., ISB ŠOTOLOVÁ, E. Romistika a romský jazyk na Pedagogické fakultě UK v roce 1999. In: Multikult interkulturní výchova. Sborník příspěvků z mezinárodního kolokvia. Praha : Středisko pro v právům EIS UK, 2001, s. 42 - 44. ISBN: 80-902345-4-2. ŠOTOLOVÁ, E. Programy vzdělávání budoucích učitelů romských dětí v České republice.In: Bal obec. Ústí nad Labem: 2001, s. 31 - 35.ISBN 80-902461-5-X. ŠOTOLOVÁ, E. Vzdělávání Romů ve Španělsku.Speciální pedagogika, 2001, roč. 11, č. 1, s. 51 1211-2720. ŠOTOLOVÁ, E. About Integration of Roma Ethnics. Bulletin UNESCO Chairs on Human Rights, De and Tolerance. European University Centre for Peace Studies. Austria. ISBN 3-900630-16-x. Edukace jedinců s narušenou komunikační schopností HOUSAROVÁ, B. Vytváření gramatických struktur u dětí s vývojovou dysfázií in Lechta, V.: L Liečreh Gút.h 2002, ISBN 80-88932-10-6 (EAN 9788088932109) KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-859331-41-9. KLENKOVÁ, J. Poruchy komunikačních schopností. In Integrativní speciální pedagogika. Brno 36-44. ISBN 80-85931-51-6. KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paid 45-57. ISBN 80-85931-51-6. Člověk s tělesným postižením v současných podmínkách života TITZL, B. To byl český učitel. František Bakule, jeho děti a zpěváčci. 1. vyd. Praha: Spol 1998. ISBN 80-902518-0-3. TITZL, B. (Ed.) Péče o tělesně postižené dítě. 1. vyd. Praha: ÚKVČ, 1985, 180 s. ISBN 59-0 TITZL, B. František Filip alias Bezruký Frantík. Speciální pedagogika, 2004, roč. 14, č. 1 1211-2720 TITZL, B. Entstehung und Entwicklungsetapen der tschechischen speziiellen Pädagogik. Die n 2002, Jg. 47, Nr. 5, S. 354-365 Aktuální problematika sluchově postižených ALLEN, M. C., NIKOLOPOULOS, T. P., DYAR, D., O'DONOGHUE, G. M. The reliability of a rating measuring speech intellibility following pediatric cochlear implantation. In Otology & Neu vol. 22, no. 5, p. 631-633. ALLEN, M. C., WILKINSON, A. S., BRINTON, J. C. Speech intellig cochlear implanted children: inter-rater reliability. In Cochlear Implants International. 1, p. 22-30. ARCHBOLD, S. M., LUTMAN, M. E., NIKOPOULOS, T. P. Young deaf children with hearing aids or implants: Early assessment package for monitoring progress. In International Journal of Pe Otorhinolaryngology. 2005, vol. 69, p. 175-186. ARCHBOLD, S. M., NIKOLOPOULOS, T. P., O´DONOGHUE, G. M., LUTMAN, M. E. The Educational set delf children with cochlear implants comparated with age-matched peers with hearing aids: management. In International Journal of Audiology. 2002, vol. 41, no. 3, p. 157-161. BERTRAM, B. Cochlear Implant auch für mehrfachbehinderte hörge-schädigte Kinder - das Hann LEONHARDT, A. (Hrsg.) Mehrfachbehinderte mit Hörschäden. Hermann Luchterhand-Verlag GmbH N und Berlin, 1998. S. 231-241. ISBN: 3-472-03011-9. GEERS, A. Factors affecting the development of speech, language, and literacy in children cochlear implantation. In Language, Speech, and Hearing Services in Schools. 2002, vol. 33 GEERS, A. Predictors of reading skill development in children with early cochlear implanta Hearing. 2003, vol. 24, p. 59–68. GEERS, A. Speech, language and reading skills after early cochlear implantation. In Archiv Otolaryngology-Head & Neck Surgery. 2004, vol. 130, no. 5, p. 634-638. HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Zařazování žáků s kochleárním implantátem do základních škol. I VÍTKOVÁ, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. Brno: Paido, MU 200 ISBN 978-80-7315-189-8 (Paido). ISBN 978-80-210-5032-7 (MU). HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L., KVĚTOŇOVÁ, L. Analýza školního zařazení dětí s kochleárním imp KLENKOVÁ, J. et al. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Paido: Brno, 2008. 978-80-7315-168-3 (Paido), ISBN 978-80-210-4708-2 (MU). HÁDKOVÁ, K., INGALLOVÁ, L. Přínos kochleární implantace na školní zařazení žáků s kochleár In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami MU. 2010. S. 111-136. ISBN 978-80-7315-201-7 (Paido), ISBN 978-80-210-5331-1 (MU). HÁDKOVÁ, K. Komparativní analýza zařazení žáků s kochleárním implantátem do základních ško D. et al. Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním. Brno: Paido ISBN 978-80-7315-219-2(Paido), ISBN 978-80-210-5708-1 (MU). HÁDKOVÁ, K. Čtení s porozuměním u žáků s kochleárním implantátem jako předpoklad dalšího v profesní orientace. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vz potřebami VI. Brno: Paido, 2012. S. 151-162. ISBN 978-80-7315-235-2 (Paido), ISBN 978-80-2 HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, 978-80-7290-618-5. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216 HOLMANOVÁ, J. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. In Kochleární implantáty: zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009. S. 127-135. ISBN 978-80-86792-23-1. HOLMANOVÁ, J., VYMLÁTILOVÁ, E., DOUBNEROVÁ-CRHÁKOVÁ, M. Predikce přínosu kochleární implan předoperační rehabilitace. In Diagnostika a terapie poruch komunikace. 2005, č. 1. ISSN 12 KABELKA, Z., VYMLÁTILOVÁ, E., MYŠKA, P., HOLMANOVÁ, J., MAZEROVÁ, R., PŘÍHODOVÁ, J. Kochle implantantát. In Gong. 2005, roč. 34, č. 12, s. 20-21. ISSN: 0323-0732. LEONHARDT, A. (Hrsg.) Das Cochlear Imlant bei Kindern und Jugendlichen. München; Basel: Er 1997. ISBN 3-497-01425-7. O’NEILL, C., O’DONOGHUE, G. M., ARCHBOLDT, S. M., NIKOLOPOULOS, T., SACH, T. Variations in auditory performance from pediatric Cochlear Implantation. In Otology & Neurotology. 2002, 44-48. PUNCH, R., HYDE, M. Children with Cochlear Implants in Australia: Educational Settings, Su Outcomes. In Journal of Delf Studies and Delf Education. Oxford University Press, 2010. IS SPENCER, P. E., & MARSCHARK, M. Cochlear implants: Issues and implications. In MARSCHARK, P. E. (Eds.) Oxford handbook of deaf studies, language, and education. New York: Oxford Un 2003. P. 434–448.¨ VYMLÁTILOVÁ, E., et al. Faktory ovlivňující využití kochleárního implantátu u dětí. In Oto a foniatrie. 1999, roč. 48, s. 131-134. ISSN 1210-7867. VYMLÁTILOVÁ, E. Kandidáti a uživatelé kochleárního implantátu. In Kochleární implantáty: r Praha: FRPSP, o. s., 2009a. S. 84-91. ISBN 978-80-86792-23-1. VYMLÁTILOVÁ, E., et al. Predikce přínosu kochleárního implantátu pomocí adaptované škály C Otorinolaryngologie a foniatrie. 2005, roč. 54, č. 2, s. 76-81. ISSN 1210-7867. WATSON, L. M., ARCHBOLD, S., NIKOLOPOULOS, T. P. Children´s communication mode five years implantation: ganges over time according to age at implant. In Cochlear Implants Internati 7, no. 2, p. 77-91. YOSHINAGA-ITANO, C. Early identification, communication modality, and the development of s langure skills: Patterns and considerations. In SPENCER, P. E. & MARSCHARK, M. (Eds.) Adva spoken language development of deaf and hard-of-hearing children. New York: Oxford Univers P. 298–327. YOUNG, G. A., KILLEN, D. H. Receptive and expressive langure skills of children with five experience using a cochlear implant. In Ann Otol Rhinol Laryngol. 2002, vol. 111, p. 802-8 Nové trendy v přístupu k osobám se specifickými poruchami učení PEER, L., REID, G. Dyslexia - Successful Inclusion in the Secondary School . London : Davi ISBN REID, G., KIRK, J. Dyslexia in Adults : Education and Employment. John Wiley & Sons, Ltd., 0-471-85205-8. REID, G. Dyslexia : A Practitioner's Handbook. 3 rd ed. John Wiley & Sons, Ltd., 2003. ISB STRNADOVÁ-LEDNICKÁ, I. Stresové a resilienční faktory v rodinách s dětmi s poruchami učení pedagogika, č.3, s. 200 - 215. ISSN 1211-2720. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností 2003. ISBN 80-7178-8000-7. Didaktické aspekty rozvíjení zdravotní gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v součas Karolinum, 2014. ISBN  978-80-246-2885-1 HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80- KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5. MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006. MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Pedagogická fakulta UK MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. Primární prevence rizikového chován Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova. 2010. . MZ ČR, WHO. Zdraví 21 – zdraví do 21. století. Praha: 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5 NIELSEN-BOHLMAN, L, PANZER AM, KINDIG DA. (ed.) Health Literacy : A Prescription to End Co Washington: National Academies Press, 2004. ISBN-10: 0-309-09117-9. PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-2 ŘEHULKA, Evžen. Zdraví – učitelé – škola. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0. ŘEHULKOVÁ, O., ŘEHULKA, E., et al. Quality of Life in the Contexts of Health and Illness. souvislostech zdraví a nemoci. Brno: MSD, s.r.o., 2008. ISBN 978-80-7392-073-9. ZARCADOOLAS, CH., PLEASANT, A.F., GREER, D.S. Advancing Health Literacy A Framework for Un Action. San Francisco : Jossey-Bass, 2006. ISBN: 978-0-7879-8433-5 ZDRAVÍ 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministe zdravotnictví ČR, 2014. ISBN: 978-80-85047-47-9 Akční plány pro implementaci Národní strategie Zdraví 2020. Akční plán č. 12:  Rozvoj zdra na období 2015–2020. Ministerstvo zdravotnictví, 2015.