PEDAGOGIKA ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta Požadavky k přijímacímu řízení do doktorského studia program: Pedagogika (společný program s FF UK) SIS link pro studijní plán: OD1PG20 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? do=prohl&oborplan=OD1PG20&graficky=0&fak=11410"] Kód programu: P0111D190006 garant studia: doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. (jana.strakova@pedf.cuni.cz) Charakteristika programu: Doktorské studium je koncipováno jako příprava vědeckých pracovníků schopných samostatnou přispívat k rozvíjení teorie a výzkumu v oblasti pedagogických věd. Hlavním cílem studia j znalosti v oboru, zprostředkovat nejnovější domácí a zahraniční poznatky, výsledky výzkumů vzdělávací politice, kultivovat metodologické kompetence doktorandů. Obsahové zaměření stu širší vědní rámec pro pedagogické badatelství a dává prostor pro hlubší poznání vybraných jejich aktuálních témat. Těžištěm doktorského studia je disertační práce, která má charakt vědeckého díla a obohacuje poznatky ve zvolené oblasti v širším kontextu rozvoje oboru u n zahraničí. Program Pedagogika je vystavěn na širokém humanitním a společenskovědním vzdělá (filosofie výchovy, sociologie výchovy, srovnávací pedagogika, obecná pedagogika, sociální vzdělávací politika). Velký důraz je kladen na důkladné osvojení kvalitativních a kvantita společenskovědního výzkumu. Přijímací zkouška: Zkouška probíhá dvoukolově: • V prvním kole komise posoudí písemně vypracované projekty výzkumné práce, které studenti spolu s přihláškou, a vybere uchazeče, jejichž projekt svoji strukturou, formou a obsahe potenciál k doktorskému studiu. Projekt výzkumné práce z oboru pedagogických věd v rozsa textu by měl obsahovat: charakteristiku širšího problémového okruhu, do něhož zvolená te náleží,  základní teoretická východiska, představu o cíli a struktuře disertace, formula problému a uvažované metodologické přístupy.  • Podmínky postupu do II. kola přijímací zkoušky: Uchazeč, jenž obdrží v I. kole přijímacího řízení 0 bodů, nepostupuje do II. kola přijím výsledek přijímacího řízení je zapsán: NEPŘIJAT. Do druhého kola postupuje uchazeč, který v prvním kole přijímacího řízení, získá 1 bod. může uchazeč získat 1 až 9 bodů. Ve druhém kole proběhne s uchazeči, kteří postoupili z prvního kola, ústní rozprava k  p práce a rozprava nad předloženým seznamem prostudované odborné literatury. V obhajobě pr měl uchazeč prokázat základní orientaci v pedagogických konceptech a v metodologii spole výzkumu. V rozpravě nad předloženým seznamem prostudované odborné literatury přehled v o Kritéria hodnocení: Uchazeč může získat maximálně 10 bodů, schválený počet bodů pro přijet minimálně 7 bodů. Podmínky přijetí: Ke studiu jsou přijati uchazeči, kteří splní všechny podmínky přijímacíh a) dodání ověřené kopie dokladu o ukončení magisterského studijního programu, b) složení přijímací zkoušky, získání min. počtu 7 bodů stanovených děkanem k přijetí, c) případná další podmínka dle specifikace daného studijního oboru. Nabízené tematické okruhy disertačních prací Školitelé Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK nabízejí následující témata pro ucha studium v oboru pedagogika. S jednotlivými školiteli je možno témata projektů disertací př (kontakty uvedeny u jednotlivých školitelů). PhDr. David Greger, Ph.D. kontakt: david.greger@pedf.cuni.cz • Víceletá gymnázia, výběrové ZŠ a mechanismy selekce v mezinárodním srovnání, a její dopa • Volba školy a přechod žáků, mezi vzdělávacími stupni • Vzdělávání žáků socio-kulturně znevýhodněných, imigrantů a cizinců v českém vzdělávacím mezinárodním srovnání, výzkumy v sociálně vyloučených lokalitách • Výzkum postojů a přesvědčení učitelů, začínající učitelé • Výzkumy dopadů vybraných opatření vzdělávací politiky (např. povinný předškolní ročník, přijímací zkoušky na SŠ, společná část maturitní zkoušky, aj.) • Vztah kognitivních a nekognitivních výsledků vzdělávání žáků a studentů (motivace, sebep • Výzkumy učitelů (učitelova profesní zdatnost, syndrom vyhoření, postoje ke vzdělávání, o učitelů, aj.) . PhDr. Karel Starý, Ph.D. kontakt: karel.stary@pedf.cuni.cz • Profesní rozvoj učitelů • Čtenářská gramotnost • Formativní hodnocení PhDr. Martin Chvál, Ph.D. kontakt: martin.chval@pedf.cuni.cz • Konstruktová validita společné části maturitní zkoušky • Predikční validita zkoušek společné části maturitní zkoušky • Autoevaluace a pedagogické řízení školy doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D. kontakt: jana.strakova@pedf.cuni.cz • Pedagogická přesvědčení českých učitelů v národním kontextu a v mezinárodním srovnání • Diferenciace na 1. stupni povinného vzdělávání PhDr. Dominik Dvořák, Ph.D. kontakt: dominik.dvorak@pedf.cuni.cz • Kurikulární reformy • Střední odborné vzdělávání - analýza vybraných aspektů • Vztahy mezi školami v obci nebo regionu: případová studie • Jak organizace a režim české školy ovlivňují vyučování a učení • Absence žáků ve škole: příčiny a důsledky doc. PaedDr. Petr Urbánek, Dr. kontakt: petr.urbanek@tul.cz • Vzdělávání učitelů v dynamice vývoje společnosti • Učitelské sbory základních škol jako činitel efektivity práce školy • Podmínky práce učitele v současné etapě vývoje společnosti • Sociální klima vzdělávací instituce a její proměny PhDr.Vít Šťastný, Ph.D. kontakt vit.stastny@pedf.cuni.cz • Stínové vzdělávání (soukromé doučování)  - determinanty a implikace • Školská zařízení pro zájmové vzdělávání Náměty témat disertací prací katedry pedagogiky PedF UK. S jednotlivými školiteli je možno disertací předem konzultovat (kontakty uvedeny u jednotlivých školitelů). doc. PhDr. Mgr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. kontakt: hana.vonkova@pedf.cuni.cz • Počítačové adaptivní testování (Computerized adaptive testing, CAT) • Využití metody ukotvujících vinět v pedagogice a příbuzných sociálních vědách • Využití experimentálních výzkumů v pedagogice • Efektivita programů primární prevence na žáky základních škol • Měření subjektivní duševní pohody (subjective well-being) učitelů • Měření přidané hodnoty školy s využitím panelových dat • Měření školní kázně prof. PaedDr. Stanislav Bendl, Ph.D. kontakt: stanislav.bendl@pedf.cuni.cz • Výchova jako specifický případ manipulace (případové studie) • Jak učitel získává a ztrácí autoritu (případové studie) • Autorita vrstevníků jako účinný nástroj ovlivňování chování skupiny (případové studie) • Žákovská samospráva jako prostředek výchovy (cesta) k demokracii, kázni a mravnosti (náv žákovské samosprávy a jeho praktická realizace (aplikace) na vybrané škole • Školní kázeň v postkomunistických zemích (srovnávací studie) Ing. Karolina Duschinská, Ph.D. kontakt karolina.duschinska@pedf.cuni.cz • Didaktika vysokoškolské výuky • Pedagogická praxe studentů učitelství • Mentoring začínajících učitelů PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. kontakt michal.zvirotsky@pedf.cuni.cz • Diagnostika, prevence a řešení šikany v konkrétní škole (akční výzkum) • Reflexe sebevýchovy v rozhovorech se seniory (případová studie, resp. biografie) • Teoretická a metodologická východiska oboru výchova ke zdraví (teoretická studie) doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D. kontakt jiri.prokop@pedf.cuni.cz • Proces resocializace nezletilých ve výchovných ústavech. • Edukační role "nových" informačních technologií. PhDr. Marie Linková, Ph.D. kontakt marie.linkova@pedf.cuni.cz • Klima školní třídy (se zřetelem ke společnému vzdělávání) • Podpůrná opatření (jejich realizace a vyhodnocování efektivity) • Spolupráce školy a ŠPZ (PPP, SPC) Náměty témat disertací prací katedry preprimární a primární pedagogiky PedF UK. S jednotli možno témata projektů disertací předem konzultovat (kontakty uvedeny u jednotlivých školit doc. PhDr. Jana Stará, Ph.D. kontakt: jana.stara@pedf.cuni.cz • Práce učitelů s učebnicemi prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. kontakt: radka.wildovaova@pedf.cuni.cz • Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti v multikulturní společnosti • Trendy rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a praxe českých (zahraničních) škol • Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami • Inovace kurikula primární školy v teorii a praxi českých (zahraničních) primárních škol. • Inkluzivní výchova a rozvoj počáteční gramotnosti PhDr. Helena Hejlová, Ph.D. kontakt: helena.hejlova@pedf.cuni.cz • Dětství ve výchovném a vzdělávacím vztahu RNDr. Patricia Martinková, Ph.D. • Psychometrické analýzy znalostních testů v kontextu mezinárodní praxe