HUDEBNÍ TEORIE A PEDAGOGIKA ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta Požadavky k přijímacímu řízení do doktorského studia Program: Hudební teorie a pedagogika SIS link pro studijní plán: OD1HV20 [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php? do=prohl&oborplan=OD1HV20&graficky=0&fak=11410"] Kód programu: P0111VD300016 garant programu: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (michal.nedelka@pedf.cuni.cz) Charakteristika programu: Doktorské studium je koncipováno jako příprava vědeckých pracovníků schopných samostatné t a rozvíjení hudební pedagogiky v kontextu s hudební teorií. Studium má systematicky prohlu v oboru, má zprostředkovávat výsledky hudebněpedagogického a hudebněvědného výzkumu včetně trendů v hudební pedagogice a má rozvíjet kompetence k samostatné výzkumné práci. Studium rámec pro bádání na poli hudební pedagogiky v sepětí s hudební teorií. Přijímací zkouška: Předpokladem k přijetí do doktorského studia je ukončené magisterské studium v oboru hudeb (případně v kombinaci s obory nástroj nebo sbormistrovství) nebo v oboru příbuzném. Přijím zaměřeno na zjištění hloubky a rozsahu znalostí potřebných k úspěšnému absolvování studia specializace a se zaměřením na téma disertační práce. Předpoklady pro vědeckou práci jsou ověřovány rozpravou k projektu výzkumné práce, který u spolu s přihláškou do doktorského studia. Projekt v rozsahu do 10 stran na uchazečem zvole obsahovat charakteristiku a současný stav řešení výzkumné problematiky, základní představu struktuře disertační práce, uvažované metody výzkumné práce a přehled odborné literatury, řešení tématu rozhodující a kterou uchazeč při přípravě projektu využil. Kritéria hodnocení: Uchazeč může získat maximálně 10 bodů, schválený počet bodů pro přijet minimálně 7 bodů. Podmínky přijetí: Ke studiu jsou přijati uchazeči, kteří splní všechny podmínky přijímacíh a) dodání ověřené kopie dokladu o ukončení magisterského studijního programu, b) složení přijímací zkoušky, získání min. počtu 7 bodů stanovených děkanem k přijetí, c) případná další podmínka dle specifikace daného studijního oboru. Přehled tematických oblastí pro řešení v disertačních pracích včetně školitelů, kteří tato zajišťují: Školitel: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. milos.kodejska@pedf.cuni.cz [ URL "mailto:milos.kodejska@pedf.cuni.cz"] Tematická oblast: • Hudebně psychologické a pedagogické aspekty hudebního vzdělávání v předškolním věku • Hudebně psychologické a pedagogické aspekty hudebního vzdělávání v mladším školním věku • Problematika všeobecného hudebního vzdělávání v evropském kontextu Školitel: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. michal.nedelka@pedf.cuni.cz [ URL "mailto:michal.nedelka@pedf.cuni.cz"] Tematická oblast: • Komplexní analýza a pedagogická interpretace soudobého díla • Hudebněvýchovné impulsy soudobé hudební tvorby • Liturgická hudba v současném kulturním a pedagogickém kontextu Školitel: doc. MgA. Jana Palkovska jana.palkovska@pedf.cuni.cz [ URL "mailto:jana.palkovsk Tematická oblast: • Nástrojové interpretační umění ve výchově a ve vzdělání • Klavírní dílo významného autora a jeho didaktická analýza Školitel: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D. stanislav.pechacek@pedf.cuni.cz [ URL "mailto:stanislav.pechacek@pedf.cuni.cz"] Tematická oblast: • Sborové umění z hlediska historického vývoje, hudební tvorby, estetiky interpretace, sbo metodické problematiky • Lidová píseň, její reflexe v artificiální hudbě a v různých formách společenského života Školitel: doc. MgA. Libuše Tichá, Ph.D. libuše.ticha@pedf.cuni.cz [ URL "mailto:libu %c5%a1e.ticha@pedf.cuni.cz"] Tematická oblast: • Didaktika klavírní hry • Teorie interpretace v klavírní pedagogice Školitel: doc. PaedDr. Hana Váňová, CSc. hana.vanova@pedf.cuni.cz [ URL "mailto:hana.vanov Tematická oblast: • Hudebnost žáka a její diagnostika • Dětská hudební tvořivost a její řízený rozvoj • Tvořivá intonace jako prostředek rozvoje hudebnosti • Didaktické problémy výuky Hv na 1. st. ZŠ a hudebních nauk na ZUŠ • Obsahová a metodologická východiska výzkumu vybraných hudebně pedagogických jevů