Na Pedagogické fakultě UK se řešila budoucnost projektové výuky ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** PBE2025 ukázala, jak učit generaci, která vyrůstá s umělou inteligencí Praha, 10. listopadu 2025 – Jak má škola reagovat na dobu, kdy žáci experimentují s ChatGP osvojí základy fyziky? Odpovědi hledali desítky učitelů, výzkumníků a studentů z celé Evro konferenci Project-Based Education 2025 (PBE2025), kterou tradičně uspořádala Katedra chem chemie Pedagogické fakulty Univerzity Karloy. Tématem třiadvacátého ročníku bylo „učení skrze projekty, badatelský přístup a nové výzvy STEM/STE(A)M oborů“ – tedy jak aktivizovat studenty v době, kdy technologie i společnost m podstatu vzdělávání. Když se studenti ptají „proč“ místo „co bude v testu“ Konference otevřela dveře učebnám, kde žáci nečekají na výklad, ale staví inkubátory, měří vody, programují mikroprocesory nebo testují, jak se různé kovy chovají v potravinách. „Cí předat fakta, ale naučit studenty přemýšlet, experimentovat a dělat chyby. To je dovednost potřebovat víc než kdy dřív,“ shrnul předseda organizačního výboru doc. Martin Rusek. Umělá inteligence jako spolužák i soupeř Zahajovací přednášku přednesl Dr. Stefan Küchemann z Ludwig-Maximilians-Universität v Mnic upozornil, že generativní AI – od psaní laboratorních protokolů po analýzu dat – dokáže vý i zjednodušit do té míry, že studenti přestanou přemýšlet. „Otázkou není, jestli AI do ško je, jak ji zapojit tak, aby podporovala, ne nahrazovala myšlení,“ zaznělo v diskusi, ktero označili za jednu z nejživějších za celou historii konference. Od „lovců éček“ po digitální terária Vedle vědeckých příspěvků dostaly prostor i konkrétní příklady z praxe: - žáci pražských základních škol se v projektu E-Number Hunters stali „lovci éček“ a zkoum potravin, - studenti z Olomouce a Nitry sestrojili automatické akvárium řízené mikropočítačem BBC mi - další tým vyvinul edukační deskovou hru „Únik z laboratoře“, která proměňuje výuku bioch příběh. Budoucnost vzdělávání? Propojit vědu, praxi i srdce Z více než 40 příspěvků bylo zřejmé, že největší výzvou není technologie, ale změna přístu potřebují zažít, že učení má smysl. Že poznatek je nástroj, ne cíl,“ dodala Mgr. Dominika spolueditorka sborníku a spoluorganizátorka konference. Sborník Book of Abstracts PBE2025 je volně dostupný na webu Pedagogické fakulty UK [ URL " pages.pedf.cuni.cz/pbe/files/2025/11/bookofabstracts_PBE2025_update.pdf"] a nabízí desítky dělat z výuky dobrodružství – nikoli rutinu. Kontakt pro média: Mgr. Václav Loubek tiskový mluvčí PedF UK tel.: 733 377 199 e-mail: vaclav.loubek@pedf.cuni.cz