Jak propojit teorii a praxi ve vzdělávání učitelů? Poslechněte si speciální epizodu Podcastu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
Jakým způsobem mohou budoucí učitelé spojit teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi? Ve speciálu Podcastu Pedagogické fakulty UK se tomuto tématu věnují Jana Stará, Jana Poche Kargerová a Petra Vallin z Katedry preprimární a primární pedagogiky. Společně probírají význam pedagogického portfolia, které na Pedagogické fakultě UK v programu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ slouží jako klíčový nástroj pro rozvoj profesních kompetencí studentů.
Pedagogické portfolio je nově začleněno do celého pětiletého studia, a to i do závěrečných zkoušek. Jana Stará a její kolegyně popisují, jak portfolio pomáhá studentům učitelství systematicky reflektovat své dovednosti, identifikovat oblasti k rozvoji a lépe se připravit na svou budoucí profesi. Proces zavádění tohoto nástroje však nebyl bez výzev – od přijetí změn mezi studenty a vyučujícími až po snahu najít optimální formu portfolia, která bude studenty nejen motivovat, ale i prakticky podporovat.
Pokud vás zajímá, jak takový systém reflektivního vzdělávání funguje v praxi a co by účastnice doporučily ostatním pedagogickým fakultám uvažujícím o implementaci portfolia, nenechte si tuto epizodu ujít. Těšte se na inspirativní rozhovor o propojení teorie a praxe, který ukazuje, jak moderní přístupy mění vzdělávání učitelů.
Speciální epizodu podcastu si můžete poslechnout zde.