Konference Současné výzvy předškolního vzdělávání ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Na začátku akademického roku proběhla dvoudenní konference k problematice předškolního vzd kterou organizovala katedra primární pedagogiky ve spolupráci s Asociací předškolní výchov pedagogickou společností. Konference se konala na počest 70. výročí založení Pedagogické f záštitou prorektorky Univerzity Karlovy prof. PaedDr. Radky Wildové, CSc., a děkana Pedago prof. PaedDr. Michala Nedělky, Dr. Konference byla věnována aktuálním otázkám povinného př vzdělávání, inkluzi a problematice zařazování dvouletých dětí do mateřských škol. Byla urč akademické pracovníky a studenty, ale především pro učitelky a ředitelky mateřských škol. Cílem konference bylo zaměřit se na aktuální problémy předškolního vzdělávání v souvislost školského zákona, ale také provést reflexi dosavadního vývoje přípravy učitelek mateřských širší diskuzi v souvislosti s trojkolejností v pregraduální přípravě učitelek mateřských š získání vzdělání na SŠ, VOŠ, VŠ). Konference měla tři části, v pátek 7. října zazněly plenární referáty zvaných odborníků s  odbornou diskuzí. Součástí dvoudenní konference bylo vedle plenárních referátů i jednání v odborných sekcích absolventů studijních oborů Učitelství pro mateřské školy a Pedagogika předškolního věku. zúčastnilo celkem 182 účastníků a v sobotních diskuzích pokračovalo 121 účastníků. Úvodních referátů se ujali zástupci významných institucí. • prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. (prorektorka UK, předchozí děkanka PedF) úvod [ URL "PEDF-821-version1-uvod.pdf"] • Mgr. et Mgr. Jaroslava Vatalová (ministerský rada MŠMT) Aktuální změny v předškolním vzdělávání z MŠMT [ URL "PEDF-821-version1-valatova_.pdf"] • PhDr. Eva Ferrarová, Ph.D (MPSV) Mikrojesle a dětské skupiny [ URL "PEDF-821-version1-ferrarova.pdf"] • PhDr. Irena Borkovcová (ČŠI) Současné výzvy předškolního vzdělávání z pohledu ČŠI [ URL "PEDF-821-version1-borkovcova Program pokračoval plenárními referáty zvaných odborníků s následnou odbornou diskuzí (zve prezentace autorů, kteří nám poskytli souhlas se zveřejněním) • doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc., doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc. (Pedagogická fakulta UK) Vzdělání jako cesta k profesionalitě předškolního pedagoga (Mezníky vývoje vzdělávání uč mateřských škol) [ URL "PEDF-821-version1-."] • PaedDr. Monika Miňová, Ph.D. (Pedagogická fakulta Prešov) Dimenzie predškolskej výchovy na Slovensku [ URL "PEDF-821-version1-minova.pdf"] • PhDr. David Greger, Ph.D. (Pedagogická fakulta UK) Nerovnosti ve vzdělávání při přechodu z MŠ do ZŠ. Zjištění výzkumu CLoSE [ URL "PEDF-821 greger.pdf"] • PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (Pedagogická fakulta MU Brno) Otazníky nad přípravným vzděláváním učitelů mateřských škol [ URL "PEDF-821-version1-sys • MUDr. Martin Gregora (pediatr Strakonice) Dítě v kolektivu MŠ – medicínská rizika a přínosy [ URL "PEDF-821-version1-gregora.pdf"] • prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc. (HTF UK) Velké a malé děti v mateřské škole [ URL "PEDF-821-version1-vagnerova.pdf"] • PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D., a Mgr. Hana Splavcová (PedF UK, NÚV) Retrospektiva a perspektiva institucí pro děti do tří let [ URL "PEDF-821-version1- kropackova_splavcova.pdf"] V závěru pátečního programu proběhl křest několika nových publikací z obou předškolní peda Sobotního jednání v odborných sekcích se zúčastnilo 121 účastníků. *========================================================================================= * Sekce č. 1 Rozvoj a podpora  pregramotností *========================================================================================= Vedení sekce: PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D., a PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (PedF UK • Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělání u předškolních dětí [ URL "PEDF-821-versio didakticke_pristupy_k_prirodovednemu_vzdelavani_jancarikova.pdf"] PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (PedF UK) • Čtenářská pregramotnost – možnosti a výzvy [ URL "PEDF-821-version1- ctenarska_pregramotnost_8102016_laufkova.pdf"] PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. • Využití beztextové obrázkové knihy, tzv. wimmelbuch, k rozvoji čtenářské pregramotnosti version1-wimmelbuch_lomakova.pdf"] Mgr. Iveta Lomáková (PedF UK) • Čtenářské strategie jako podpora porozumění předčítanému textu u předškolních dětí [ URL version1-ctenarske_strategie_rybarova.pdf"] Mgr. Eva Rybárová (Mateřská škola Plzeň) • Dílny čtení v MŠ jako podpora rozvoje čtenářské pregramotnosti [ URL "PEDF-821-version1- dilna_cteni_v_ms_jako_podpora_rozvoje_sedlackova.pdf"] Mgr. Magdaléna Sedláčková (Mateřská škola Němčická, Praha 4) • Výstupy předškolního vzdělávání v oblasti jazyka a řeči [ URL "PEDF-821-version1- vachova_prezentace_810_oprava.pdf"] PaedDr. Alena Váchová (PF JU České Budějovice) • Pojetí přírodovědné pregramotnosti v předškolním vzdělávání [ URL "PEDF-821-version1-pos PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D., PhDr. Martin Čapek Adamec, Ph.D. (PedF UK) *========================================================================================= * Sekce č. 2 Dvouleté dítě v mateřské škole *========================================================================================= Vedení sekce: PhDr. Věra Jakoubková, Mgr. Ludmila Šprachtová (FMŠ Praha) • Deti (6–36 mes.) – sebauvedomovanie (Self-awareness) vs. rodičovské výchovné zábavky (ro "PEDF-821-version1-2_kostrub.pdf"] doc. PaedDr. Dušan Kostrub, Ph.D. (PedF UK Bratislava) • Co a jak s dětmi od 2 do 3 let v mateřské škole? [ URL "PEDF-821-version1-2_kickova.pdf" Mgr. Pavla Kicková (MŠ Dr. E. Beneše, Kralupy nad Vltavou) *========================================================================================= * Sekce č. 3 Povinné předškolní vzdělávání *========================================================================================= Vedení sekce: PhDr. Michaela Kaslová (PedF UK, Mgr. Eliška Suchánková, Ph.D.(FHS UB Zlín), • Výzkum CLOSE a další výzkumy týkající se připravenosti dítěte na školní matematiku PhDr. Michaela Kaslová (PedF UK) • Kvalita pracovních listů pro předmatematickou gramotnost Mgr. Vladimíra Dobrovolná (Mateřská škola Hrotovice) *========================================================================================= * Sekce č. 4 Umění v předškolním vzdělávání *========================================================================================= Vedení sekce: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc., PaedDr. Helena Hazuková, CSc. (PedF UK) • Podněcování dětské mysli v batolecím a předškolním věku – nejen ve výtvarných činnostech jiné citlivou a moudrou péči vzdělaného učitele mateřské školy. [ URL "PEDF-821-version1 PhDr. Danuše Sztablová, Ph.D. (PedF OU Ostrava) • Hudební činnosti při osvojování češtiny jako mateřského i druhého jazyka [ URL "PEDF-821 version1-4_kmentova.pdf"] Mgr. Milena Kmentová (PedF UK) *========================================================================================= * Sekce č. 5 Profesní příprava *========================================================================================= Vedení sekce: Doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (PedF UK), doc. PaedDr. Radmila Burkovičo OU Ostrava) *========================================================================================= * Sekce č. 6 Inkluze v mateřské škole *========================================================================================= Vedení sekce: PhDr. Miluše Vítečková, Ph.D., PhDr. Miroslav Procházka, Ph.D. (PedF JU Česk Mgr. Věra Borková (FMŠ Praha) • Co je po 1. 9. 2016 jinak aneb společné vzdělávání v praxi [ URL "PEDF-821-version1-6_vi PhDr. Miluše Vítečková, Ph.D. (PedF JU České Budějovice) • Komunikace s rodinou [ URL "PEDF-821-version1-6_viteckova.pdf"] PhDr. Miroslav Procházka, Ph.D. (PedF JU České Budějovice) Program je také k dispozici ke stažení ve formátu PDF [ URL "PEDF-821-version1- program_konference_web.pdf"] .