Navazující magisterský studijní program
Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
prezenční studium, 2 roky, Mgr.
- Program Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy - maior je možno kombinovat s následujícícmi programy minor: Anglický jazyk, Český jazyk, Dějepis, Základy společenských věd, Chemie a Matematika.
- Program Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy je nově možno rovněž studovat v plném studijním plánu, tedy jako jednoobor.
Učitelství německého jazyka pro 2 ZŠ a SŠ_maior
Učitelství německého jazyka pro 2 ZŠ a SŠ_plný plán
Charakteristika programu
Dvouleté navazující magisterské studium plynule navazuje na bakalářský typ studia, výrazně prohlubuje a rozšiřuje znalosti a dovednosti na tomto typu studia získané, zejména v praktickém jazyce, v lingvistické teorii a v dějinách německy psané literatury. Rozvoj komunikativní kompetence spočívá v ovládání produktivních a receptivních řečových dovedností v komunikačních sférách, závažných zvláště z hlediska učitelovy profesionální, společenské a kulturní činnosti, a v užívání těchto dovedností adekvátně ke konkrétním komunikačním cílům, tématům a situacím, zejména při řízení vyučovacího procesu, při společenských a pracovních kontaktech s rodilými mluvčími, při samostatné četbě a tvorbě odborné a umělecké literatury, jakož i publicistických textů.
Cílem programu je připravit kvalifikované odborníky–učitele s velmi dobrou znalostí německého jazyka na úrovni C2 Evropského jazykového referenčního rámce.
Studijní program respektuje vyváženost oborové, didaktické a pedagogickopsychologické složky přípravy ve smyslu učitelské propedeutiky, přičemž v souladu se standardy učitelské přípravy MŠMT bezprostředně navazuje na bakalářský studijní program Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání (Studium v plném plánu). Součástí studijního programu je zpracování diplomové práce.
Přijímací zkouška
1) Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Přijímací zkouška je písemná a jsou v ní ověřovány praktické i teoretické znalosti z morfologie, syntaxe, lexikologie a slovní zásoby německého jazyka. Uchazeč musí dále v testu prokázat znalosti z dějin německy psané literatury v rozsahu od počátku literárního vývoje až po období „poetického realismu“ (750–1890). Žádoucí je i přehledová orientace ve vývojových tendencích literatury přelomu 19. a 20. století a první poloviny 20. století. Předpokladem úspěšného složení zkoušky jsou také znalosti reálií německy mluvících zemí, zejména s ohledem na historické i současné vztahy České republiky a zemí německé jazykové oblasti. Požadovaná komunikační kompetence odpovídá referenční úrovni B2+ Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. To vše v rozsahu učiva bakalářského studijního programu. Délka testu je 60 min.
Přijímací zkouška z německého jazyka je stejná u programu s plány maior/minor i plného studijního plánu. Pokud se student přihlásí na maior/minor i plný studijní plán, koná přijímací zkoušku jen jednou.
2) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy
Maximální počet bodů 30 b. Test trvá 30 minut.
Didaktický test prověřuje znalosti z povinných předmětů pedagogicko-psychologické přípravy (pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, základy didaktiky) zařazených do tzv. společného základu pro obory se zaměřením na vzdělávání a pedagogiku na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium se zaměřením na vzdělávání. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Další požadavky na předchozí vzdělání
Základní podmínkou přijetí ke studiu je ukončené bakalářské studium stejného nebo příbuzného studijního programu.
Ve shodě s koncepcí dvoustupňové učitelské přípravy dle Rámcových požadavků na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků (MŠMT), bude na základě dodaných dokumentů posuzováno splnění minimálních požadavků na bakalářské programy se zaměřením na vzdělávání v oborové složce a oborově didaktické složce učitelské přípravy. Toto posouzení se ve stejném rozsahu týká jak absolventů bakalářských studijních programů se zaměřením na vzdělávání, tak absolventů ostatních bakalářských studijních programů. Požadavek na oborovou složku a oborově didaktickou složku učitelské přípravy v předchozím bakalářském studiu je stanoven v součtu na 62 kreditů za každý studijní program, do kterého se uchazeč hlásí ve sdruženém studiu. Počet požadovaných kreditů platí i pro studium s tzv. plným plánem (tzv. jednooborové studium).
Všichni uchazeči, kteří splňují podmínku stejného nebo příbuzného studijního oboru/programu, včetně uchazečů z oborů/programů se zaměřením na vzdělávání vykonají přijímací zkoušku z pedagogicko-psychologické přípravy (tj. pedagogika, psychologie, speciální pedagogika, didaktika) k prověření příslušných kompetencí pro přijetí do navazujícího magisterského studia v učitelských studijních programech.
Uchazeč doloží výpis předmětů absolvovaných v předchozím bakalářském studiu, včetně jejich výsledků, spolu s dokladem o dosaženém vzdělání, popřípadě potvrzením o studiu, pokud ještě nebylo studium zakončeno, do 29. 02. 2024.
Příbuznost absolvovaného studia posuzují na základě podkladů dodaných s přihláškou (do 29. 02. 2024) po přijetí přihlášky garanti příslušných navazujících magisterských programů prostřednictvím studijního oddělení fakulty, nejpozději k 30. 04. 2024, uchazeči budou vyrozuměni do 31. 05. 2024.
Při nesplnění podmínky příbuznosti programu nemůže být uchazeč ke studiu přijat, a proto nebude dále pozván k přijímací zkoušce.
Doporučená literatura
EICHINGER, L.M. Deutsche Wortbildung. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2000. ISBN 3-8233-4976-7.
EISENBERG, P. et al. Grammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag 1998. ISBN 3-411-04046-7.
EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik : Das Wort. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1998. ISBN 3-476-01639-0.
EISENBERG, P. Grundriss der deutschen Grammatik : Der Satz. Stuttgart, Weimar: Verlag J. B. Metzler, 1999. ISBN 3-476-01642-0.
ENGEL, U. Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin: Erich Schmidt, 1994. ISBN 3-503-03094-8.
EROMS, H. W. Syntax der deutschen Sprache. Berlin: de Gruyter, 2000. ISBN 3-11-015666-0.
FLEISCHER, W. Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. Leipzig: Max Niemeyer-Verlag, 1982.
GROSS, H. Einführung in die germanistische Linguistik. München, 1998. ISBN 3-89129-240-6.
HELBIG, G., BUSCHA, J. Leitfaden der deutschen Grammatik. Berlin und München: Langenscheidt, 2000. ISBN 3-468-49495-5.
HELBIG, G., BUSCHA, J. Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin und München: Langenscheidt, 2001. ISBN 3-468-49493-9.
POVEJŠIL, J. Mluvnice současné němčiny. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200-0076-3.
SCHIPPAN, T. Lexikologie der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Max Niemeyer-Verlag, 2002. ISBN 3-484-73002-1.
SOMMERFELDT, K. E. Entwicklungstendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Leipzig: VEB Bibliographisches Institut, 1988. ISBN 3-323-00169-9.
UHROVÁ, E. Grundlagen der deutschen Lexikologie. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2794-0.
BAUMANN, B, OBERLE, B.. Deutsche Literatur in Epochen. 2., überarbeitete Aufl. Ismaning: Max Hueber, 1996. ISBN 3-19-001399-3.
RÖTZER, H. G. Geschichte der deutschen Literatur: Epochen, Autoren, Werke. Bamberg: Buchner, 2013. ISBN 978-3-7661-8.
HOMOLKOVÁ, B. Reálie německy mluvících zemí. Plzeň: Fraus, 1997-2005.
BEZA, S. Podrobné reálie německy mluvících zemí. Havlíčkův Brod: Fragment, 1998.
JUSTOVÁ, H. Deutschsprachige Länder. Praha: Fragment, 2006.
Ukázkový vzorový test (vč. řešení)
Podrobné podmínky přijímacího řízení naleznete na stránkách UK PedF: http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-125.html
Dotazy ke studiu německého jazyka mohou zájemci směřovat na: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (pavla.necasova@pedf.cuni.cz).