• Aktuality

Aktuality

28. února 2022

Hudební olympiáda ČR: Jak důležitá je hudba pro dnešní svět

„Soutěž je sice kláním, ale především příležitostí k hudebnímu setkání těch, komu hudba a muzicírování přináší radost.“ Tak zní výrok na oficiálních stránkách Hudební olympiády ČR, jejíž 3. ročník se konal v sobotu 26. února 2022 na Gymnáziu a Hudební škole hlavního města Prahy. A právě v takovém duchu se celá akce nesla.


Celkem 23 mladých hudebníků rozdělených do dvou věkových kategorií 12–15 let a 16–19 let soutěžilo v jednotlivých disciplínách, které testovaly komplexní hudební znalosti a dovednosti. Nejprve žáky čekal vědomostní a poslechový kvíz, po němž se soutěžící účastnili pěveckého koncertu s písněmi vlastního výběru. Porotě tak ukázali rozsahy i barvy svých hlasů. Následovala zkouška z intonace a rytmu, v níž bylo úkolem vytleskat či vyťukat předepsaný rytmus a bez předloženého textu správně zazpívat melodii lidové písně.


V průběhu těchto disciplín probíhal pro zájemce doprovodný program formou workshopů. S perkusionistou Tomášem Kerlem si účastníci vyzkoušeli nejrůznější rytmické hry zaměřené na koordinaci a rozvoj hudebního vnímání. Skladatel a šéfredaktor ČRo D-dur Lukáš Hurník pak účastníkům svého workshopu dokázal, že mezi hudbou a jídlem je více podobností, než se může na první pohled zdát. Posluchači se také dozvěděli, jak důležité je pro budoucnost dítěte seznámení se všemi kouty hudebního světa a jak mohou jako učitelé vnímání hudby u dětí podporovat.


Hřebem celého dne byla královská disciplína, jak koncert vlastních skladeb sami organizátoři nazývají. Soutěžící předváděli hudební díla, skladby i písně, za jejichž zrodem stojí právě oni samotní. Celý koncert nabyl obrovské pestrosti. Někteří žáci vystupovali jako jednotlivci, jiní své skladby přednesli s doprovodem v podobě kamaráda, sourozence nebo učitele, s nímž účastník na olympiádu přijel mnohdy až z dalekého kraje naší republiky. Část účinkujících vystoupila se skladbou instrumentální, zatímco jiní přidali zpěv vlastního textu. Zazněly písně optimistické a veselé, ale i takové, u nichž se divákům zalévaly oči slzami. Někteří usedli ke klavírnímu křídlu, jiní přivezli svou kytaru, ukulele či flétnu.


Porota tak posuzovala širokou škálu vystoupení mladých hudebníků a finální volba vítěze byla velmi náročným úkolem. Hlavní kritérium hodnocení však zůstává podle slov hlavní organizátorky Hudební olympiády pro všechny účastníky stejné. „Snažíme se všechny děti podpořit a najít cestu, jak je motivovat. Nehledáme to, co někdo neumí, ale co naopak umí,“ dodává k hodnocení členka odborné poroty Jiřina Jiřičková.


Vedle poroty odborné se na hodnocení podílela i porota studentská, kterou tvořili studenti Katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. „Hodnotili jsme, v čem nás soutěžící oslovil, hledali jsme aspekt, v němž nás dotyčný zaujal víc než ostatní. Je to zajímavá zkušenost, pro nás zábava i zodpovědnost zároveň,“ komentuje činnost studentské poroty Lenka Moravcová, studentka PedF UK.


Koncert vlastních skladeb završilo společné setkání kolem klavíru s ukrajinskou národní hymnou, jímž organizátoři, členové poroty, žáci, rodiče i další z přítomných reagovali na současnou situaci ve světě. Za klavírního doprovodu se sálem neslo Šče ne vmerla Ukrajiny i slava, i voľa, Ještě neumřela Ukrajiny ani sláva, ani svoboda. Hudební olympiáda tak alespoň symbolicky vyjádřila Ukrajině a jejímu národu hlubokou podporu.


Před vyhlášením výsledků soutěže se žáci zúčastnili lehce improvizovaného koncertu našeho studenta Michala Horáka, písničkáře a loňského vítěze Objevu roku v anketě Zlatý slavík. Sám Michal Horák své vystoupení označil za koncert, jaký nikdy nezažil. Žáci jej v několika písních doprovázeli rytmickým bubnováním na kartonové cajony, které si pak z olympiády odvezli domů.


Po skončení celého programu se slova ujala nejprve studentská porota, která postupně pozvala na pódium každého ze soutěžících, aby jej obdařila diplomy za zpěv i vlastní skladbu. Každý žák dostal od poroty jedinečné hodnocení podle výkonu, jaký během koncertů předvedl. Vedle jména se tak na pamětním listu objevily komentáře typu výborná práce s výrazovými prostředky nebo sourozenecká souhra a zvládnutí trémy.


Odborná porota pak po zdlouhavém a náročném domlouvání dospěla k umístění všech účinkujících do třech pásem, a to pásma bronzového, stříbrného a zlatého. Udělila také ceny pro speciální kategorii, již tvořily dvě žákyně, které jako jediné ze všech soutěžících nenavštěvují ZUŠ.


Absolutním vítězem Hudební olympiády ČR 2022 se stal Semjen Yakimov, 15letý student domácího Gymnázia a Hudební školy hlavního města Prahy, který vystoupil se svou klavírní skladbou Andante Calmo. „S hudbou jsem spojen již odmalička a považuji ji za to nejdůležitější v mém životě,“ uvádí Semjen ve svém motivačním dopise, kterým se na soutěž přihlásil.


Na druhém místě se umístila Anežka Jiřičková, 13letá žákyně doprovázená Miroslavou Baraš a Felicitou Klineckou. „Hodně ráda improvizuji a skládám menší skladby, většinou na klavír, jelikož u něj trávím nejvíce času.“ Mezi takové skladby patří i Plynutí času, které Anežka zahrála na klavír v doprovodu svých kamarádek.


Bronzové místo obsadil Dominik Timár, 15letý violista, který vystoupil se svou skladbou Sonata pro Violu, a to společně s klavíristou Ondřejem Tučkem. „Hudba, které se věnuji již 10 let, zcela naplňuje můj život a pevně věřím, že se stane mojí pracovní profesí,“ zmiňuje Dominik v motivačním dopise.


Tito žáci kromě hmotných cen získali možnost reprezentovat Českou republiku na mezinárodní hudební olympiádě, kterou pořádá Univerzita v Lublani. Společně s vítězi byla tato příležitost udělena i Elišce Martinkové v kategorii 16-19 let.


Předseda Společnosti pro hudební výchovu Jan Prchal v závěru olympiády vyjádřil smysl v pořádání takovýchto akcí i vyučování hudební výchovy samotné. „Ukazuje se, že to má smysl. Že když jsou schopní a zapálení učitelé, zažehnou v hudebnících žár. Někteří lidé zřejmě neměli hudební výchovu vůbec. Protože kdyby ji měli, nebyli by schopni věcí, které se dnes dějí. Jsem tu dneska rád, jelikož jsem opět prožil život v normálním světě,“ hodnotí Jan Prchal současné světové dění ve vztahu k hudební výchově, již považuje za důležitou součást našich životů. Obrovský význam hudby i hudební výchovy ostatně potvrzují i sami soutěžící svou autorskou tvorbou, kterou na Hudební olympiádě představili. Mladí hudebníci dokázali divákům zprostředkovat nádherný zážitek i v tak náročném čase, jakým je naše současnost. Dokázali během jediného dne potvrdit, jak důležitá je hudba pro dnešní svět.


Sdílet na: