Fakultní ombudsmani


POZICE OMBUDSMANŮ NA PEDF UK


Pozici ombudsmanky PedF UK od 13. října 2025 zastává JUDr. Lenka Scheu.

Lenka Scheu je absolventkou Právnické fakulty (Ph.D. 2017, JUDr. 2018). Působí šestým rokem jako odborná asistentka na Policejní akademii ČR, dříve pracovala ve Výzkumném ústavu bezpečnosti práce, kde se věnovala pracovněprávní problematice. Má projektové i publikační zkušenosti a aktivně ovládá angličtinu a němčinu.

Lenka Scheu je k dispozici jak studujícím, tak pracovníkům fakulty. Kontaktovat ji můžete na .


Ombudsman je ochránce práv studentek, studentů, zaměstnankyň, zaměstnanců i dalších osob v situacích, kdy jejich zájmy a oprávněné nároky mohou být, jsou nebo byly ohroženy v důsledku nevhodného či rozdílného zacházení, konfliktní situace nebo nečinnosti orgánů, které měly situaci řešit apod.


Ombudsmani jsou kontaktními osobami a zároveň plní funkci poradního orgánu děkana. Jejich úlohou je především zjišťovat stanovisko všech zúčastněných stran a zaujímat nestranný pohled na základě dostupných informací. Do agendy ombudsmanů dále spadá nabídka konzultací pro volbu postupů v řešeních konkrétních případů i zprostředkování podpory psychologické nebo právní.


Pokud se student či studentka nebo pracovník či pracovnice PedF UK nachází v situaci, kdy se cítí ohrožen/a, diskriminován/a, sexuálně obtěžován/a či nějakým způsobem znevýhodňován/a nebo byl/a svědkem takového jednání, může kontaktovat fakultní ombudsmany a sjednat si skrze email či aplikaci Nenech to být (NNTB) konzultaci v prezenční či online formě. Kontaktující osobou může být také zástupce/kyně poškozené/ho (např. vedoucí katedry nebo jiná osoba, jíž  poškozený důvěřuje).


Ombudsmani primárně poskytují dotčené/mu podporu a pomoc v takové podobě, která dané osobě umožňuje vyřešit situaci samostatně. Jestliže situace překračuje možnosti řešení smířlivým dialogem, ombudsmani zahajují kroky v souladu s Opatřením děkana 27/2022. V rámci šetření ombudsmanky oslovují komisi pro objasňování nevhodného chování a sexuálního obtěžování, jejíž členové a členky jsou jmenováni děkanem. Z členů komise dále sestavují pracovní skupinu o počtu nejméně 5 členů/ek vázaných mlčenlivostí k případu. Ombudsmani dále pracovní skupinu seznamují s dostupnými materiály, na základě těchto materiálů komise projednává možná řešení a formuluje závěrečné doporučení děkanovi. Toto doporučení je k dispozici účastníkům/cím řízení a v souladu s ním děkan dále jedná.


Při řešení podaného podnětu se komise opírá o závazný Etický kodex UK a Opatření děkana proti nevhodnému chování a sexuálnímu obtěžování:


Ochrana dotyčné/ho, která/ý přichází s podnětem, je pro ombudsmany hlavní prioritou. Pokud si oznamovatel/ka přeje zůstat v anonymitě vůči nařčené osobě, jeho/její požadavek je respektován. Pokud dotyčná/ý s ombudsmany dojde k závěru, že je třeba zahájit oficiální šetření daného podnětu, může anonymita výpovědi znesnadňovat proces šetření. Proto ombudsmany disponují možnostmi poskytnout dotyčné osobě ochranu například ve formě zamezení kontaktu s nařčenou osobou.

Jestliže má oznamovatel/ka důvod obávat se podjatosti některé z figurujících osob, může se obrátit na další nezávislý orgán – na ombudsmanku Univerzity Karlovy.


Podněty, jejichž řešení nespadá pod agendu ombudsmanů:

a) podněty, které souvisí se studijními záležitostmi (spadá pod agendu studijního oddělení či vyučující/ho předmětu, garanta/ky předmětu, vedoucí katedry a studijních proděkanů/ek)

b) anonymně podané podněty (pokud nelze ověřit totožnost oznamovatele)

c) podněty týkající se jednání, od kterého uplynulo více než 5 let


Od října 2023 je možné podnět oznámit skrze online aplikaci Nenech to být (NNTB). Pomocí internetového odkazu nebo kódu fakulty lze kontaktovat ombudsmanky a sdělit svou situaci anonymní či neanonymí formou. Všechny informace jsou považovány za důvěrné a jejich sdílení skrze NNTB platformu je bezpečné. Po odeslání oznámení je nutné uschovat si vygenerovaný klíč případu, pomocí kterého je možné kdykoliv stav oznámení kontrolovat.

  • Odkaz na PedF UK kanál: www.nntb.cz/c/xbua4p0q

  • Kód PedF UK: 74ukox2f1j


Pokud jste se ocitli v krizi, či se nacházíte v obtížné situaci, která významně ovlivňuje či ovlivnila kvalitu Vašeho života, neváhejte využít služby psychologické podpory.

Krizové linky, na které se lze obrátit:

  • Akademická poradna – v případě potřeby se můžete obracet na email .

  • Linka důvěry Praha: 222 580 697 (nonstop)

  • Diakonie ČCE: SOS denní krizová služba: 222 514 040, 777 734 167

  • Linka bezpečí (Sdružení Linky bezpečí): 116 111 (nonstop, zdarma pomoc pro děti, mládež a studující do 26 let).

  • Linka první psychické pomoci (Cesta z krize): 116 123 (nonstop, zdarma krizová pomoc pro dospělé).

  • Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí (Bílý kruh bezpečí): 116 006 (nonstop, zdarma pomoc pro oběti a pozůstalé).


Poslední změna: 21. říjen 2025 09:41