• Aktuality

Aktuality

24. února 2023

Prožíváme a žijeme hudbu skrze workshopy kreativní HV

Je chladné únorové ráno a na Pedagogické fakultě se děje něco zvláštního. Kromě obvyklého personálu, učitelů a studentů, kteří se nervózně připravují na zkoušky, se v Celetné ulici schází podivný hlouček lidí. Ti se chystají zcela dobrovolně strávit celý den ve školní budově. Jedná se o několik desítek studentů učitelství hudební výchovy, hry na hudební nástroje, sborového zpěvu, prvního stupně a předškolní pedagogiky. Všichni společně přicházejí za stejným cílem. Tím je poznat, jak se můžeme vzájemně inspirovat a posouvat hudební vzdělání našich žáků novým a neotřelým směrem.


Zažijeme něco, co nikde jinde ne


Každý z účastníků workshopu kreativní hudební výchovy je rozdělen do skupiny podle jeho učitelské aprobace. Přestože se nejedná o můj první workshop, vždycky mě potěší, že mohu prožít něco, co se mi málokdy poštěstí. Tématem jsou tentokrát instrumentální činnosti. V rámci několika dvouhodinových bloků, jež probíhají v dopoledních i odpoledních hodinách, hrajeme na nespočet hudebních nástrojů a ukazujeme si, co všechno se na ně dá společně vymyslet. Možná to zní na první pohled triviálně, přece jen bychom jako studenti hudební výchovy měli mít co dočinění s nástroji každý den nebo alespoň každý týden. A přestože nám pedagogické vzdělávání umožní poznat mnoho aspektů hudby a hry na nástroj, nikdy není čas ani prostor vyzkoušet, co všechno nabízí orffovský instrumentář a jakým způsobem se na něm mohou vyřádit a posouvat i ti nejméně hudbou dotknutí žáci.


Učíme se zkušeností


V rámci každého workshopu probíhá teoretická i praktická část. Učíme se zkušeností a na příkladech si ukazujeme, co konkrétní aktivita u žáka rozvíjí a jak ji můžeme ve škole použít. Při prvním workshopu jsme hráli kahoot, poznávali písně podle obrázků, vytvářeli doprovod na bicí nástroje k písni Billie Jean a poznávali mnohé další způsoby, jak pojmout hudební vyučování naživo i „on-line”.


Odešli jsme nejen s dobrou náladou a novou zkušeností, ale i s hudebním deníkem, který vznikl z iniciativy našeho lektora. Jedná o nástroj, který se mi zdá jako stvořený pro pozvednutí hudební výchovy na něco, co žák či žákyně neprožívá jenom ve škole, ale i ve svém volném čase. Hudba je součástí každého z nás. Propojení hudebních zájmů našich žáků s náplní hudební výchovy ve škole je podle mě dobrý způsob, jak pro ně udržovat tento předmět relevantní.



Hudba a programování, jde to dohromady?


V posledních letech je obecná tendence žáky co nejvíce vést k tomu, aby uměli pracovat s informačními technologiemi, programovat a orientovat se v digitálním světě. Propojení hudby a technologií na vyšší úrovni se může zdát jako zvláštní kombinace, ale druhý workshop kreativní HV nám ukázal množství unikátních přístrojů a aplikací, které můžeme využít jako didaktické pomůcky. Velmi oblíbenou aktivitou na prolomení ledu se stal mluvící kaktus. Jeho funkce spočívala v tom, že snímal zvuky, které jsme vydávali, a opakoval je ve vyšší frekvenci. Přestože se jedná o velice prostou hračku, my jsme se u ní hodně nasmáli a kdekdo si ji po konci workshopu pořídil domů.


Dalším fascinujícím nástrojem byl barevný launchpad. Poznali jsme, že se jedná o univerzální hudební nástroj, na který může hrát až patnáct lidí najednou a vytvářet vlastní hudební kompozice s mnoha zvuky. Pomocí zapojení do aplikace na počítači či notebooku se na něj dají nahrávat celé stopáže hudby a přidávat různé efekty. Ve finále druhého workshopu jsme vyzkoušeli činnost, u které jsme se cítili jako ve sci-fi příběhu.


Fyzika přestrojená za hudební výchovu


Nejprve jsme společně vytvořili kruh a chytili se za ruce, jedno místo jsme však v kruhu zanechali nepropojené. Vedoucí workshopu vytáhl maličkou základovou desku, kterou zapojil do USB vstupu počítače. Z desky vycházely dva kabely, které vložil do rukou studentů na okraji kruhu. Následně zapnul na počítači internetovou aplikaci a reproduktory. Nyní přišla fyzikální magie. Díra v kruhu, kterou jsme nechali na začátku otevřenou, se spojila, když se chytili všichni v kruhu za ruce. V tu chvíli z repráků jako zázrakem zahrál buben. Pokaždé, když se v kruhu vytvořila díra a opět spojila, reproduktory zahrály tón bicího nástroje. Někteří tápali, jak je tohle vůbec možné. Matně jsem si vybavila hodinu fyziky na základní škole, při které jsme zkoušeli práci s elektrickým obvodem a žárovkou, a vzpomněla si na tento princip. Takhle jsme vyzkoušeli několik „nástrojů” a tvořili různé rytmické motivy. Kromě toho, že jsme z neviditelného nástroje byli nadšeni, jsme si ukázali, že se dá hudební výchova zcela rozumně, zábavně a aktivně propojit s výukou fyziky.



Pozdrav ze Salzburgu


V poslední části workshopového dne jsme absolvovali online seminář s Andreou Sangiorgio, víceprezidentem mezinárodního Orffova Schulwerku v Salzburgu a velkým odborníkem na kreativní vyučování hudební výchovy pro děti i dospělé. Společně jsme se opět věnovali nástrojům Orffova inventáře, improvizaci ve dvojicích na tělo a vytváření různých hudebních kompozic podle vzorců, které nás naučil. Angličtina pro většinu z nás nebyla jazykovou bariérou a naše průvodkyně nám vždy každou činnost pečlivě vysvětlily. Celá online konference proběhla ve velmi příjemné atmosféře. Andrea byl trpělivý instruktor a jeho úkoly postupně nabývaly na komplexitě a náročnosti. Zajímavé bylo, že většina jeho úkolů v sobě skrývala hlubší podtext než jen samotnou hudební činnost, které jsme se věnovali.


Hudební výchova je živá


Celý den nás naplnil únavou, inspirací a prožitky. Během přestávek jsme rozebírali, co jsme se zrovna naučili, a se spolužáky diskutovali o tom, jakým způsobem budeme nově objevené činnosti aplikovat u našich budoucích nebo současných žáků. Za každým workshopem se skrývala velká spousta práce a plánování. Naši lektoři to však na sobě nedali znát a vedli nás vesele a aktivně skrze každou aktivitu, jež si pro nás připravili. Jsem toho názoru, že hudební výchova je natolik živý předmět, že nejlepší způsob, jak se ji můžeme naučit (učit), je skrze živé poznávání a zkoušení principů, které budeme poté sami aplikovat ve vlastní praxi. Na další workshop kreativní hudební výchovy se moc těším a doporučuji ho všem, kteří chtějí v hudbě růst i jinak než skrze přednášky a knížky.


Autorka: Bc. Kristýna Pechová


Sdílet na: