Přijímací zkouška má tři části:
1) Zkouška z 1. oboru max. 30 b.
2) Zkouška z 2. oboru max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ - anglický jazyk
Přijímací zkouška je dvoukolová – skládá se z písemné části (první kolo) a ústní části (druhé kolo). Uchazeč, který obdrží v prvním kole (písemné části) 0b., nepostupuje k ústní zkoušce.
První kolo: Písemná část – max. 20 bodů.
Písemná část je ve formě testu a sestává se z lingvistické a literární části. Lingvistická část (languové disciplíny): analýza textu z hlediska fonetického, fonologického, morfologického, lexikologického a syntaktického. Uchazeč musí prokázat všestranné zvládnutí všech základních disciplín okruhu anglického jazykového systému (fonetika, fonologie, lexikologie, morfologie a syntax). Lingvistický test ověřuje zvládnutí příslušné terminologie, schopnost rozmanité systémové jevy fundovaně vyložit, usouvztažnit a demonstrovat na konkrétním jazykovém materiálu. Součástí testu je i teoretická syntax (polovětné vazby, negace, aktuální členění apod.). Literární část testu ověřuje literárně-historický přehled v oblastech anglická literatura a americká literatura (vývojové tendence, klíčoví představitelé a díla, historické souvislosti, atd.) od jejich počátků až do současnosti. Všechny otázky jsou s výběrem odpovědi („multiple choice“).
Druhé kolo: Ústní část – max. 10 bodů.
Ústní část je ve formě pohovoru v anglickém jazyce před komisí. Témata pohovoru jsou:
a) motivace uchazeče ke studiu učitelství anglického jazyka, jeho očekávání od tohoto studia (max. 3 body)
b) a jeho dosavadní zkušenost s anglickým jazykem a jeho výukou. (max. 3 body)
Součástí hodnocení je jazyková správnost a úroveň uchazečova mluveného projevu. (max. 4 body)
Maximální počet bodů 30 b.
Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut.
Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na (web).
Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
a) dodání úředně ověřené kopie dokladu o ukončení středního vzdělání s maturitní zkouškou
b) složení přijímací zkoušky, získání min. 1 bodu a dosažení počtu bodů stanovených děkanem k přijetí
MURPHY, R. English Grammar in Use. Cambridge University Press, 1998.
Lingvistika
DUŠKOVÁ, L. et al. (2003 [1988]). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
DUŠKOVÁ, L. (2002) Syntax současné angličtiny. Sbírka textů a příkladů k syntaktickému rozboru. Praha, UK v Praze – nakladatelství Karolinum.
DUŠKOVÁ et al. (2001). Morfologie současné angličtiny. Sbírka cvičení, příkladů a textů k morfologickému rozboru. Praha, UK v Praze – nakladatelství Karolinum.
GREENBAUM, S., QUIRK, R. (1990). A Student ́s Grammar of the English Language. London: Longman.
QUIRK, R. et al. (1985) A Comprehensive Grammar of the English Language. WF Appendix, Longman.
ROACH, P.(1983). English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP.
Literatura
BRADBURY, M., Ruland, R. (1991). From Puritanism to Postmodernism. Penguin Books.
BRADBURY, M (1994). The Modern British Novel. Penguin Books.
HEAD, D. (2002). Modern British Fiction, 1950-2000. Cambridge University Press.
PROCHÁZKA, M. et al. (2011). Lectures on American Literature. UK v Praze, Karolinum.
ROGERS, P. (1994). The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford University Press.
SANDERS, A. (2004). The Short Oxford History of English Literature. Oxford University Press
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
katedry pedagogiky, viz (web)
katedry psychologie, viz (web)
Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete zde (web)