Přijímací zkouška má tři části:
1) Zkouška z 1. oboru max. 30 b.
2) Zkouška z 2. oboru max. 30 b.
3) Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.
Celkem max. 90 b.
Chemie
Přijímací zkouška je ústní.
Při přijímací zkoušce jsou ověřovány teoretické i praktické znalosti z obecné a anorganické chemie, z organické chemie, analytické chemie v rozsahu učiva bakalářského studijního programu Specializace v pedagogice, studijního oboru Chemie se zaměřením na vzdělávání.
Z obecné a anorganické chemie se vyžaduje znalost a praktické aplikace základních pojmů z tematických okruhů jako např. stavba atomu, molekul, chemická vazba, teorie kyselin a zásad, termodynamika a reakční kinetika, vlastnosti prvků a jejich sloučenin ve vztahu k jejich umístění v periodické soustavě chemických prvků, včetně prvků přechodných.
Z organické chemie se vyžaduje schopnost odvozovat chemické a fyzikální vlastnosti ze struktury jednotlivých tříd sloučenin (uhlovodíků, hydroxyderivátů, halogenderivátů, sloučenin síry, dusíku a fosforu, aldehydů a ketonů, kyselin a jejich funkčních i substitučních derivátů, sacharidů a heterocyklických sloučenin. Vyžaduje se rovněž vyjadřování jejich struktury konstitučními, konformačními a konfiguračními (prostorovými a projekčními) vzorci a znalost mechanismů základních typů reakcí.
Z analytické chemie se vyžaduje znalost základních operací a postupů anorganické a organické kvalitativní i kvantitativní analýzy. Metody instrumentální analýzy zahrnují různé druhy chemických, spektrálních a chromatografických metod.
Bodové hodnocení:
Obecná a anorganická chemie max. 10 b
Organická chemie max. 10 b
Analytická chemie max. 10 b
---------------------------------------------------
Celkem max. 30 b
Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut.
Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na (web).
Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.
Základní podmínkou pro přijetí je absolvování bakalářského nebo magisterského studia zaměřeného na chemii.
a) dodání úředně ověřené kopie dokladu o ukončení bakalářského studijního programu,
b) složení přijímací zkoušky, získání min. 1 bodu z každé části a dosažení počtu bodů stanovených děkanem k přijetí
Jursík, F.: Anorganická chemie nekovů, VŠCHT, Praha 2001.
Jursík, F.: Anorganická chemie kovů, VŠCHT, Praha 2002.
Banýr, J.: Základy anorganické chemie I. Díl, Karolinum, Praha 1999.
Banýr, J.: Chemie kovových prvků, PedF UK, Praha 2002.
Klikorka, Hájek, Votinský: Obecná a anorganické chemie, SNTL, Praha 1985.
Vulterin J., Švecová J.: Příručka analytické chemie. UK Pedf, Praha 2002
MCMURRY, J.: Organická chemie, nakladatelství VUTIUM v Brně a VŠCHT v Praze, 2007.
LIŠKA, F.: Konstituce, konformace, konfigurace v názvech organických sloučenin, VŠCHT v Praze, 2008.
LIŠKA, F.: Přednášky konané na PedF-UK v Praze.
LIŠKA, F.. Deriváty kyseliny uhličité [online]. [2005]. Dostupný z WWW: http://uoch.vscht.cz/cz/download/Uhlicita.pdf>.
Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:
katedry pedagogiky, viz (web)
katedry psychologie, viz (web)
Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete zde (web)