Podmínky přijímacího řízení

Podmínky přijímacího řízení

Přijímací zkouška má tři části:

1)      Zkouška z 1. oboru max. 30 b.

2)      Zkouška z 2. oboru max. 30 b.

3)      Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.

Celkem max. 90 b.


Speciální pedagogika

Písemný test ze speciální pedagogiky v rozsahu vědomostí bakalářského studijního programu Speciální pedagogika, oboru  Speciální pedagogika na PedF UK v Praze (web). Maximální počet bodů z testu 30. Délka testu max. 30 minut.

Písemný test je shodný s testem na navazující magisterský obor Speciální pedagogika, studijní program Speciální pedagogika (prezenční i kombinovaná forma).


Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut.

Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na (web)

Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

Podmínky přijetí

a) dodání úředně ověřené kopie dokladu o ukončení bakalářského studijního programu,

b) složení přijímací zkoušky, získání min. 1 bodu z každé části a dosažení počtu bodů stanovených děkanem k přijetí,

c) uchazeč netrpí řečovou vadou. Tuto skutečnost dokládá k přihlášce potvrzením logopeda.

Doporučená literatura

ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál 2008. ISBN 978-80-7367-475-5

FRIEDLOVÁ, K.: Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha, Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1314-4

ČERNÁ, M. a kolektiv: Česká psychopedie. Praha. Karolinum 2008. ISBN 978-80-246-1565-3

DOLEŽAL, R., VÍTKOVÁ, M. (ed.): Zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Brno. Paido 2007

JELÍNKOVÁ, M.: Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha. Pedagogická fakulta 2001. ISBN 80-7290-042-0

MULLER, O., VALENTA, M.: Psychopedie. Praha. Parta 2003. ISBN 80-7320-063-5

PIPEKOVÁ, J.(ed) : Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno. Paido 2006. ISBN 80-7315-120-0

ŠIŠKA, J.: Mimořádná dospělost..Praha. Karolinum 2005. ISBN 80-246-0992-4

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006, ISBN 80-7315-134-0

HAMADOVA,P. KVĚTOŇOVÁ L. NOVÁKOVÁ, Z Oftalmopedie. Brno:Paido,2007. ISBN 978-80-7315-159-1

KALEJA, M., Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice, Ostrvava, Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7464-3965

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L.(ed). Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8

KLENKOVÁ, J.: Logopedie. Praha. Grada. 2006. ISBN 80-247-1110-9

HRUBÝ, J.: Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých. Praha. FRPSP, 2007. ISBN 80-7216-096-6

KALINA, K.: Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup, Svazek 1. Úřad vlády České republiky, 2003. ISBN 80-86734-05-6, 9788086734057

KALEJLA , M.: Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta 2014 ISBN 978-80-7464-544-0

KLENKOVÁ, J., BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Texty k distančímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN: 978-80-7315-229-1.

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Edice Logopaedia clinica, 1998.

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie, patlavost. Beakra 2007. ISBN 978-80-903863-0-3.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.

LECHTA, V. Koktavost. Komplexní přístup. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-867-8.

KRYKORKOVÁ, H., VÁŇOVÁ, R. a kol. Učitel v současné škole. Praha: Univerzita Karlova 2010. ISBN 978-80-7308-301-4

MACHU E., KOČVAROVÁ, I. a kol. Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín" Univerzita Tomáše Bati 2013. ISBN 978-80-7454-316-6

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ,D.: Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4575-0.

PATŘILOVÁ,D. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno, MU, 2005. ISBN 80-210-3819-5.

SLOWÍK, J.: Speciální pedagogika. Praha. Grada 2007 ISBN 978-80-247-1733-3

SLOWÍK, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha. Portál 2010 ISBN 978-80-7367-691-9

KOUKOLÍK, F.: Mozek a jeho duše. Praha. Galén 2008 ISBN 978-80-7262-314-3

OPATŘILOVÁ, Dagmar: Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami, Brno, 2013, ISBN 978-80-210-6221-4.

VALENTA, M., MICHALÍK. J., LEČBYCH, M a kol. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada 2012. ISBN 978-80-247-3829-1

VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha:Portál 2002. ISBN 80-7178-696-9

ZGOLA, J., M. Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada 2003. ISBN 80-247-0183-9


Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:

katedry pedagogiky, viz (web)

katedry psychologie, viz (web)



Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete zde (web)



Poslední změna: 23. listopad 2021 11:43