Kniha Školní speciální pedagog v perspektivě inkluzivního vzdělávání poskytuje komplexní pohled na roli školního speciálního pedagoga ve vzdělávacím systému, zejména v rámci inkluze.
Sestavená kolektivem autorů z Katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, kniha vychází z rozsáhlého výzkumu, který mapuje konkrétní role a činnosti školních speciálních pedagogů, a to jak v přímé práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), tak v jejich poradenské funkci pro učitele a rodiče.
Významnou část knihy tvoří podrobný přehled o tom, jak tito pedagogové podporují různé skupiny žáků, včetně těch s mentálním a tělesným postižením, poruchami chování, autismem či jazykovou bariérou. Díky kombinovanému výzkumu – kvantitativnímu dotazníku a kvalitativním rozhovorům – nabízí kniha přesný obraz každodenní praxe a výzev, s nimiž se tito odborníci setkávají.
Autoři zdůrazňují, že inkluzivní vzdělávání nespočívá pouze v podpoře dětí s diagnostikovanými poruchami, ale zlepšuje celkovou kvalitu vzdělávání tím, že přizpůsobuje výukové metody i pro žáky bez SVP. Kniha tak přináší podněty pro rozvoj inkluze a významně přispívá k profesionálnímu růstu jak speciálních pedagogů, tak ostatních učitelů.
Elektronickou verzi můžete stáhnout zdarma zde, tištenou verzi koupíte prostřednictvím Vydavatelství PedF UK.