• Aktuality

Aktuality

21. května 2025

Úspěšná konference na Pedagogické fakultě UK nabídla inspiraci i konkrétní řešení

Více než 110 účastníků z 18 vysokých škol z Česka i Slovenska, 25 odborných příspěvků, témata jako well-being studentů, prevence drop-outu nebo fenomén impostora. Taková byla již třetí konference Vysokoškolské poradenství – aktuální trendy a výzvy, která se konala 13. května 2025 na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.

 

Akci uspořádala Akademická poradna PedF UK ve spolupráci s UK Pointem Univerzity Karlovy a za podpory výzkumného programu UK Psychological Sciences. Vedle zástupců vysokoškolských poraden se jí účastnili i odborníci z pedagogicko-psychologických poraden, klinických zařízení a neziskových organizací.


Proč roste význam vysokoškolského poradenství?

Ačkoliv poradenské služby existují na vysokých školách již od 90. let a od roku 2008 se pod jejich rozvoj podepisuje také Asociace vysokoškolských poradců, skutečný rozmach zažívají až v posledním desetiletí. Přispěla k tomu jednak systematická podpora studentů se specifickými potřebami, ale i výzvy posledních let – pandemie covidu, válka na Ukrajině, socioekonomická krize i tragická událost na Filozofické fakultě v prosinci 2023.

S rostoucím počtem studentů zažívajících psychické obtíže se univerzitní poradenství musí adaptovat a rozšiřovat své služby. A právě na tyto potřeby konference pružně reagovala.


Prostor pro sdílení, inspiraci i spolupráci

Konference nebyla jen o referátech – jako každoročně nabídla i prostor pro osobní setkání, výměnu zkušeností a budování sítí. Účastníci oceňovali především praktický přínos a konkrétní návrhy, které mohou implementovat ve svých institucích.

Závěrem zazněla slova Ing. Lenky Henebergové, členky kolegia rektorky UK, která podtrhla význam této platformy pro další rozvoj poradenských služeb na vysokých školách.

 

Program konference


Témata, která rezonovala

Přednášející se zaměřili například na:


  • Psychickou pohodu studentů a praktické přístupy k podpoře well-beingu

  • Péči o studenty se specifickými potřebamia rozvoj poradenských rolí (např. koordinátor podpory studia)

  • Prevenci předčasných odchodů ze studia (drop-outů)a práci s hodnocením výuky ze strany studentů

  • Sociální a psychologické fenomény, jako je impostor syndrom nebo situace studentů z první generace vysokoškoláků

  • Výzkumné výstupy studentů i akademiků, které přinášejí nové pohledy na potřeby vysokoškoláků


Sdílet na: