Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy se vyjadřuje k aktuálnímu představení revidovaných Rámcových vzdělávacích plánů (RVP) Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Fakulta vítá snahu o modernizaci vzdělávacího systému, zároveň však upozorňuje na několik výzev, které proces revize a její implementace přinášejí.
Děkan fakulty, Antonín Jančařík, zdůrazňuje důležitost zapojení odborné veřejnosti do příprav reformy:
„Je zarážející, že Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, ale i další fakulty vzdělávající učitele, nebyly vůbec přizvány k samotnému tvůrčímu procesu revize RVP. To považujeme za promarněnou příležitost, protože odborný vklad univerzit je při takto významné reformě klíčový. Rovněž je alarmující, že ani vybrané školy dosud nezvládly podle nových RVP vytvořit vzorové Školní vzdělávací programy, které by byly zadavatelem akceptovány. To svědčí o značných obtížích v procesu implementace. Jako přední fakulta vzdělávající budoucí učitele nabízíme pomoc při uvádění nových RVP do života škol. Jsme připraveni poskytnout odborné zázemí a pracovat pro budoucnost českého vzdělávání.“
Dominik Dvořák, vědecký pracovník Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání PedF UK, připomíná důležitost dlouhodobého výzkumu:
„Ačkoli je nyní hlavní pozornost zaměřena na aktuální revizi RVP pro základní a další stupně vzdělávání, nesmíme zapomínat na vzdálenější budoucnost. Na Pedagogické fakultě analyzujeme úspěchy i nedostatky probíhající revize a na jejich základě se snažíme v rámci našich doktorských programů připravovat nové odborníky, kteří se budou podílet na příštích reformách kurikula. Věříme, že systematický výzkum je nezbytným předpokladem pro trvale udržitelný rozvoj vzdělávacího systému.“
Daniel Pražák, učitel a absolvent PedF UK, upozorňuje na nutnost transparentnosti a participace:
„Zahraniční zkušenosti ukazují, že úspěch reformy závisí na transparentním a participativním přístupu. Na počátku revize RVP pro základní vzdělávání tyto principy převládaly a byly odbornou veřejností kladně hodnoceny. Bohužel se v průběhu času transparentnost začala vytrácet, což prohloubilo nedůvěru. Revize však nekončí schválením dokumentu na ministerstvu – ta hlavní práce teprve začíná při implementaci do praxe. Je nezbytné, aby se odborná i pedagogická veřejnost aktivně zapojila a proces byl co nejotevřenější. Držme si palce, aby tato revize přinesla reálné zlepšení českého vzdělávání.“
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy je připravena být aktivním partnerem při implementaci revidovaných RVP a podpořit učitele, ředitele i další odborníky v jejich adaptaci na nové požadavky. Fakulta zároveň upozorňuje, že reforma vzdělávání musí být koncipována jako dlouhodobý proces, který vyžaduje nejen odborné analýzy, ale také širokou spolupráci všech zainteresovaných stran.