Podmínky přijímacího řízení

Podmínky přijímacího řízení

Celkem přijímací zkouška: max. 100 b.

Přijímací zkouška je dvoukolová. K ústní části přijímací zkoušky postoupí 60 nejúspěšnějších uchazečů v pořadí podle úspěšnosti v písemném testu (Testu obecných studijních předpokladů).

1. kolo

Písemný test: Test obecných studijních předpokladů (max. počet bodů 40).

Test slouží k prověření vybraných typů dovedností a schopností nutných pro úspěšné vysokoškolské studium. Nejedná se o test znalostí ze střední školy, všichni uchazeči tak mají stejnou šanci prokázat, jak jsou schopni se připravit na jeho různorodost a jak dokáží pracovat s informacemi v zadání. TOSP poskytuje validní informaci o tom, jak jsou uchazeči schopni zvládat požadavky studia, sledovány jsou různé typy studijních dovedností a schopností a logického myšlení. Jednotlivé části testu jsou sestaveny s ohledem na obvyklé požadavky kladené na studenty Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Testem se budou zjišťovat následující studijní schopnosti a dovednosti: verbální a analytické myšlení, neverbální myšlení, porozumění informacím, logické a konfigurační vztahy, pamětné učení aj. Test obecných studijních předpokladů je připravován pracovištěm Univerzity Karlovy.

Test trvá 28 min.

2. kolo

Ústní zkouška (max. 40 b.)

Uchazeč by měl prezentovat svou motivovanost ke studiu, aplikovat na odborném tématu své zkušenosti z práce s dětmi a mládeží a přiblížit prožitou pedagogickou zkušenost, popsat vlastní úspěch, selhání, nápravu ve svém jednání. Součástí pohovoru budou otázky týkající se doporučené a předložené přečtené odborné pedagogicko-psychologické literatury. Předpokládá se orientace uchazeče v aktuálních problémech školství.

Při ústním pohovoru bude hodnocena kultura projevu, výslovnostní kodifikace, schopnost reagovat v diskusi, především pak motivace a osobnostní předpoklady pro práci vychovatele. Důraz je kladen na schopnost zobecnění problému a argumentační dovednosti.

Konkrétní hodnocení kritérií:

- Motivace ke studiu max. 20 b.

- Orientovanost v oboru, předpoklady pro práci vychovatele včetně posouzení mluveného projevu. Uchazeč předloží k rozpravě písemně vypracovaný přehled prostudované odborné literatury. max. 20 b.

Doplňující bonifikace (max.20 bodů):

Bonifikace A - Souvislá pedagogická praxe: max. 10 b

Souvislou pedagogickou praxí se rozumí výkon činnosti pedagogického pracovníka (učitele, vychovatele, pedagoga volného času, asistenta pedagoga) ve smyslu zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.

min. 1 rok: 4 b.; 2-3 roky: 6 b.; 4 a více let: 10 b.

Doporučuje se souvislou pedagogickou praxi doložit na k tomu určeném formuláři „potvrzení o pedagogické praxi".

Formulář je dostupný v aplikaci elektronické přihlášky nebo zde (pdf)

Bonifikace B - Předchozí vzdělání v oboru vychovatelství: max. 10 b.

- absolvování doplňujícího pedagogického studia pro vychovatele nebo pedagogy volného času: 3 b;

- absolvování VOŠ pedagogického zaměření: 4 b;

- úspěšné absolvování kurzu celoživotního vzdělávání v rozsahu nejméně jednoho roku: 3 b.

Veškeré doklady k doplňující bonifikaci uchazeč doloží nejpozději do 28. 2. 2017. Doklady doručené po 28. 2. 2017 nebudou bonifikovány.

Podmínky přijetí

a) dodání úředně ověřené kopie dokladu o ukončení středního vzdělání s maturitní zkouškou,

b) složení přijímací zkoušky, získání min. 1 bodu min. u dvou talentových zkoušek a dosažení počtu bodů stanovených děkanem k přijetí,

Doporučená literatura

BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada,2006.

PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2009.

Středoškolské učebnice psychologie a biologie člověka, odborné časopisy o školství (Rodina a škola, Děti a my).


Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete zde (web)



Poslední změna: 23. listopad 2021 11:31