Podmínky přijímacího řízení

Podmínky přijímacího řízení

Přijímací zkouška má tři části:

1)      Zkouška z 1. oboru max. 30 b.

2)      Zkouška z 2. oboru max. 30 b.

3)      Písemná zkouška z pedagogicko-psychologické přípravy, max. 30 b.

Celkem max. 90 b.


Matematika

Ústní přijímací zkouška. Maximální počet bodů za ústní zkoušku je 30 bodů (2 otázky po 15 bodech). 

Ústní přijímací zkouška se skládá z řešení úloh a teoretické zkoušky. 

Uchazeč při ústní přijímací zkoušce předloží výpis absolvovaných matematicky zaměřených předmětů z předchozího vysokoškolského studia. 

Tematické okruhy: 

Základy matematiky (matematická logika, množiny); poziční soustavy, znaky dělitelnosti, diofantovské rovnice, Euklidův algoritmus, kongruence; lineární algebra (matice, determinanty, soustavy lineárních rovnic, vektorové prostory, lineární zobrazení); relační struktury (uspořádání, ekvivalence); polynomy (algebraická a funkční definice polynomu, dělitelnost, algebraické řešení rovnic, numerické řešení rovnic); vektor (volný, vázaný), útvary v E2, E3, E4 a jejich incidenční vztahy studované pomocí vektorů; reper, soustava souřadnic daná reperem, báze; algebraické struktury (grupa, obor integrity, těleso, homomorfismy, izomorfismy); geometrické transformace studované syntetickou i analytickou metodou v E2: shodnosti v rovině (skládání shodností, klasifikace shodností podle samodružných bodů a směrů, shodnosti přímé a nepřímé, grupa shodností); podobnosti v rovině (vlastní a nevlastní podobnosti, grupa podobností); stejnolehlost (dělicí poměr, Mongeova věta o skládání stejnolehlostí, Menelaova věta, mocnost bodu ke kružnici, chordála kružnic, dvojpoměr, Pappova věta); afinity v A2, jejich klasifikace, syntetický i analytický popis, grupa afinit; kruhová inverze. Apolloniovy úlohy (pouze synteticky); kuželosečky (afinní a metrické vlastnosti kuželoseček); elementární funkce; diferenciální počet funkcí jedné reálné proměnné (spojitost, limita a derivace - definice, vlastnosti, výpočet; vlastnosti funkce spojité na uzavřeném a omezeném intervalu; věty o střední hodnotě; úlohy na maxima a minima; vyšetření průběhu funkce a sestrojení jejího grafu); integrální počet funkcí jedné reálné proměnné (primitivní funkce a určitý integrál - definice, vlastnosti, výpočetní metody; užití v geometrii, nevlastní integrál); diferenciální rovnice (jednoduché rovnice se separovanými proměnnými, lineární rovnice 1. řádu; lineární rovnice 2. řádu s konstantními koeficienty - obecné řešení a řešení splňující počáteční podmínku); číselné posloupnosti a řady (číselné posloupnosti – vlastnosti, limita posloupnosti a její výpočet; číselná řada – vlastnosti, kriteria konvergence řady s nezápornými členy, alternující řady, absolutní a neabsolutní konvergence). 


Test pedagogicko-psychologické přípravy trvá 30 minut.

Písemná zkouška prověřuje znalosti z pedagogiky a psychologie na úrovni výstupních požadavků pro bakalářské studium. Vychází z obsahu dílčích disciplín, které tvoří studijní plán Pedagogicko-psychologické přípravy ve studijním programu Specializace v pedagogice v aktuálním akademickém roce (dostupný na (web)

Písemný test je tvořen otázkami z pedagogiky a psychologie. Kromě základních znalostí (terminologie, poznatky) jde i o schopnost aplikovat teoretické znalosti do řešení modelových situací v pedagogické praxi.

Podmínky přijetí

a) dodání úředně ověřené kopie dokladu o ukončení bakalářského studijního programu,

b) složení přijímací zkoušky, získání min. 1 bodu z každé části a dosažení počtu bodů stanovených děkanem k přijetí

Doporučená literatura

Vysokoškolské učebnice s tématy uvedenými v části s pojmy požadovanými k přijímacím zkouškám. Například: 

ANDĚL, J. Matematická statistika. Praha: SNTL, 1985. 

BLAŽEK, J. A kol. Algebra a teoretická aritmetika 1, 2. Praha: SPN, 1983, 1985. 

BOČEK, L.; ZHOUF, J. Planimetrie. Praha: PedF UK, 2009. 

HEJNÝ, M.; JIROTKOVÁ, D.; STEHLÍKOVÁ, N. Geometrické transformace (metoda analytická). Praha: UK v Praze, PedF, 1997. 

HRUŠA, K.; DLOUHÝ, Z.; ROHLÍČEK, J. Úvod do studia matematiky. Praha: Karolinum, 1991. 

JELÍNEK, M. Transformace. Praha: SPN, 1976. 

KATRIŇÁK, T. A KOL. Algebra a teoretická aritmetika 1. Bratislava, Praha: ALFA, SNTL, 1985. 

KUBÍNOVÁ, M.; NOVOTNÁ, J. Posloupnosti a řady. Matematická analýza, teoretická aritmetika. [Skriptum.] Praha: Karolinum, 1997. 

PLOCKI, A.; TLUSTÝ, P. Pravděpodobnost a statistika pro začátečníky a mírně pokročilé. Praha: Prometheus, 2007. 

STEHLÍKOVÁ, N.; HEJNÝ, M.; JIROTKOVÁ, D. Úvod do analytické geometrie. Praha: PedF UK, 2006. 

SEKANINA, M. a kol. Geometrie 1. Praha: SPN, 1986. 

VESELÝ, J. Matematická analýza pro učitele I, II. Praha: Matfyzpress, 1997, 1998. 

VYŠÍN, J. Geometrie pro pedagogické fakulty I,II. Praha, Bratislava: SPN, 1965, 1966.


Studijní literatura k testu z pedagogicko-psychologické přípravy je dostupná na webových stránkách:

katedry pedagogiky, viz (web)

katedry psychologie, viz (web)



Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete zde (web)



Poslední změna: 23. listopad 2021 11:41